Hur utveckling och förbättring kan gå till

Patrik Engellau

Ett objektivt faktum är att levnadsstandarden för vanligt folk i västerlandet ökat dramatiskt under de senaste hundra, kanske tvåhundra åren. Det underliga, tycker jag, är att vi inte i självbevarelsesyfte har en mer livaktig diskussion om hur sådant egentligen går till. Risken är ju att mänskligheten av obetänksamhet gör något dumt som slår allt över ända och återför den västerländska civilisationen till tidigare förhållanden, då livet, enligt Thomas Hobbes, var ensamt, fattigt, otrevligt, brutalt och kort.

Jo, i någon mån funderar vi på hur vår lyckosamma ställning ska bevaras. Det görs faktiskt statliga utredningar i ärendet. Dessa brukar komma fram till sådant som att Sverige ska vara en ”kunskapsnation”, vilket normalt anses betyda att folk ska gå fler år i skola. Dessutom avsätts statliga pengar till forsknings- och utvecklingsändamål eftersom en annan intellektuell grundbult hos oss är att det krävs allt vassare teknik för att BNP och därmed välståndet ska växa. När det handlar om utveckling i u-länder talas det också mycket om behovet av pålitliga institutioner, till exempel ett hederligt och välfungerande rättsväsende och omutliga myndigheter.

Jag ska inte påstå att sådana resonemang är meningslösa, men jag tycker de missar själva kärnan i de nationella framgångsprocesser västerlandet fått uppleva. Kärnan är att folk beslutsamt sätter igång att lösa sina problem med de i allmänhet bristfälliga kunskaper de har. Det är handlingskraften och de goda avsikterna som är framgångens motor. Det är mentaliteten, inte tekniken och lagarna, som fäller avgörandet även om det förstås behövs teknik och lagar som förkroppsligar utvecklingsmentaliteten.

Låt mig ge ett exempel från krigets värld. Förr i tiden dog fler soldater av sjukdomar än av fiendens härjningar. Den sanna fienden var fläckfebern, koleran, tyfusen, rödsoten och lössen som spred sjukdomarna. Men detta gjorde man inget åt förrän vid mitten av 1800-talet när goda saker plötsligt började hända av orsaker som vi som sagt inte brukar fundera så särskilt på.

Karl XII hade som alla andra härförare jätteproblem med att soldaterna dog i sjukdom i stället för på slagfältet. I sin bok om kungen skriver Ragnhild Hatton så här om situationen efter det framgångsrika slaget vid Narva år 1700:

De febrar som grasserade bland soldaterna spred sig… I Karl XII:s egen svit dog hans läkare, hans kaplan och en av hans uppvaktande kavaljerer.

Och vad gjorde krigsledningen åt detta? Hatton fortsätter:

Kungen var bekymrad över den höga dödligheten i kvarteren; och det var enkom för att avhålla honom från grubbel över fältlivets dystrare sidor, säger oss många samtida iakttagare, som konstnärligt och sällskapligt begåvade talanger allt emellanåt ordnade med festligheter av olika slag… Ibland ordnades också balett- och teaterföreställningar.

Soldaterna dog och för att kungen inte skulle bli för nedslagen ordnades glada fester (som dock för kungens egen del fick avhållas utan alkohol eftersom han var nykterist).

Nu kan man hävda att folk på den tiden inte kunde göra så mycket annat än att försöka glömma bort eländet eftersom de saknade kunskaper om vad sjukdomar berodde på och hur de kunde bekämpas. Det var inte förrän betydligt senare som man fick hum om det där med bakterier. Den tyske läkaren Robert Koch fick Nobelpriset för kopplingen mellan bakterier och sjukdom år 1905.

Men jag tror inte riktigt på det ursäktande synsättet och som belägg för mina tvivel vill jag anföra fallet Florence Nightingale.

Florence Nightingale, född 1820, var en resolut överklasskvinna som brydde sig om de lägre ståndens välfärd. Hon är mest känd för sina insatser som sjuksköterska – en profession som hon för övrigt själv startade – vid Krimkriget 1853 till 1856 där Storbritannien och Frankrike plus några andra till slogs mot Ryssland och soldaterna som vanligt dog som flugor i sjuksängarna under vedervärdiga förhållanden.

Florence Nightingale hade inte någon särskild medicinsk eller annan utbildning och troligen ej heller någon vidare kunskap om bakterier och smittvägar och sådant där men hon visste från sin överklassuppfostran hur man ska ordna ett hem så att det blir rent, städat, luftigt, vädrat och snyggt i allmänhet. Det var så hon ordnade fältsjukhusen och, för att göra en lång historia kort, fick hon ned dödligheten bland soldaterna från 42 procent till två procent (precis vad det betyder vet jag inte, men det låter imponerande). Florence Nightingale blev en hjältinna och hennes nya, moderna hygienmetoder spreds över hela världen.

Med det vill jag säga att jag tror att god utveckling för det mesta, eller i varje fall till mycket stor del, sker genom att folk gör saker som inte kräver så mycket ny kunskap utan bara driftighet, beslutsamhet, hyggliga värderingar och en hel del djävlaranamma. Kunskaperna ackumuleras under vägen.

Förresten skrev jag redan för tre år sedan en kanske överdrivet hoppfull text på om hur 10 000 svenskar som hamnade i ett flyktingläger ganska snabbt skulle reda upp sin situation just på grund av sin goda mentalitet.

60 reaktioner på ”Hur utveckling och förbättring kan gå till

  1. Eva Danielsson skriver:

    Jag har någon slags idé om att om man har något som av någon anledning verkligen måste åstadkommas, så blir hur man organiserar sig ganska naturligt och den teknik och de metoder som behövs löser man.

    Att börja i andra änden med teknik och organisation först, är långsammare och hamnar lättare på irrvägar. Inte minst för alla inblandades möjligheter att hitta egna fördelar och utvikningar under resans gång. Och kunna nöja sig med att man jobbar med något i stället för att åstadkomma något.

    Vikingakulturen sägs gå ut på att alla måste bidra, måste ro, efter förmåga, och att det var mycket föraktligt att slappa eller smita. Hundra års vällevnad i fred har gjort dessa värderingar otydliga. Men det vore bra att damma av dem. Det naturliga urvalet av folk som krävdes för att klara vårt kyliga klimat, bör ha genererat egenskaper som påhittighet och uthållighet och framförhållning. Så bara vi kan byta ut de maktgalna illvilliga pseudomänniskorna i politikerväldet, så kan vi kanske få se prov på lite vikingamentalitet. Det behövs.

    Liked by 10 people

    • På min strand i samarkand, bland folk och fä jag satt i bland, och silade lite varm sand, en gubbe hade en rutten tand, han sa, vad har hänt med ditt land, är det inte synd lite Grand? skriver:

      Jag tänker på liknande vis, men blev lite långrandig.

      Gilla

  2. Erik2 skriver:

    Jag tänker att detta är i allt väsentligt helt korrekt. Men idag förlamas vi av höga skatter och massiva regleringar. Inom alla områden. Regleringarna är det värsta, men skatterna skapar politiska arenor som leder till regleringar. Eftersom regleringar är den hammare politiken har. Förlamas förresten, paralysera är nog ett bättre ord. Det här är också en viktig anledning till att vi har folk som kan sitta passivt på buss och tåg när elände händer. Det här kommunistiska måste bort innan vi kan få någon bättring på något alls.

    Liked by 9 people

    • Fredrik Östman skriver:

      Det är en effekt av anarkotyranniet. Den som ingriper riskerar att skadas inte bara vid ingripandet, utan även efteråt av rättsväsendet. Vårt rättsväsen ger inget som helst stöd för hederligt och upprätt handlande av den enskilde — tvärtom, den bestraffar sådant med all hårdhet.

      Liked by 2 people

    • Jan Andersson skriver:

      Helt rätt, av många skäl! För det första måste alla ha mat och husrum och därför en inkomst. En uppfinning ger ingen inkomst förrän efter flera år, så uppfinnandet måste göras på fritid. När du måste köpa hjälp är det dyrt. Inte många orkar fullfölja projektet.

      Den som redan har ett företag och vill utveckla nya idéer måste ha tillräcklig lönsamhet i den befintliga verksamheten för att ha råd med utvecklingsarbetet. Inte många orkar fullfölja projektet.

      Stora koncerner som flyttat huvudkontoren från Sverige har råd med med viss forskning och utvecklingsarbete, eftersom de flyttar pengar litet som de vill.

      Frågan är om nationen Sverige i längden har råd att sno alla utvecklingspengar framför ögonen på uppfinnarna för att dela ut allmosor genom sina stödorganisationer? Jag har haft viss insyn i sådana projekt och det är lättare att krama blod ur en sten än att få ut litet riskkapital; endera har man inte kommit nog långt (det är för stor risk) eller så har man redan kommit för långt (och behöver inga bidrag längre). Din egen kalkyl räknas inte. Och så måste man släppa ifrån sig hela projekthemligheten och patentunderlaget till en grupp tjänstemän UPA.

      Det är bättre att sköta uppfinnandet och inte lägga ner en massa tid på att söka bidrag utan resultat. Du blir bara på dåligt humör. Kanske kan du jobba litet mer på din idé som pensionär?

      Gilla

  3. Göran Holmström skriver:

    Visst har du en poäng i att livet är betydligt enklare nu. Men som följer, är vi lyckligare?
    Den frågan kan ju vara svårt att få svar på, men personligen så finner jag livet långsamt och stundtals väldigt tråkigt och monotont. Trots att jag är väldigt privilegierad, som har en toppen partner, en verkstad full av spännande projekt, betalt boende utan lån och några väldigt goda vänner.
    Något saknas ändå. Tror inte det är materiellt, utan mer avsaknad av utmaningar.
    Eftersom jag inte är som den stora massan, om den ens finns, men menar är det bara jag som känner att livet är lite trist och rullar för långsamt?
    Dom utmaningar som kommer är oftast av långsamt nötande karaktär.
    Inte sådana som,”Puh jag överlevde, restan av livet ska jag gå i kyrkan och tacka vår herre.
    Vill tro att jag inte är ensam om känslan att meningen blivit urvattnad på grund av alla regler, alla världsförbättrare, värdegrunden, pk-fascister och till det idioterna som ska leda landet.
    Fast vad vet jag, en vanlig utnött kugge i den stora maskinen vi kalla samhälle.

    Liked by 5 people

    • Hovs_klipphällar skriver:

      Jo, eller som pastor Jansson sa:

      ”Livet kan vara som en påse, tomt och innehållslöst. Om man inte fyller det med nånting!”

      För den gode pastorn (Tage Danielsson) var det förstås tron på Gud. Men för många människor är det helt andra saker — ytliga förströelser, alkohol, spel mm.

      En mig närstående hittade mening genom att fara till Indien och lära sig meditation.

      Med sådana metoder kan människor finna mening med livet utan att ha tillgång till västerlandets nöjesindustri.

      Liked by 1 person

      • Göran Holmström skriver:

        Du har så rätt, önskar dock att meditera hjälpte, Taoism levde andades det.
        Nej misstänker att pk-s våtvarma filt är bekymret. Att få vedervärdiga teorier nerkörda utan glidmedel i halsen kan ge vem som helst spy-känslor.
        Att sedan behöva leva i eländet gör det bara värre.
        Men tacksam för idéen att fly till annat land.
        Mvh Göran.

        Liked by 1 person

    • Elisabeth skriver:

      Men Göran H, det finns ju fortfarande mycket du kan göra. Jag blir så berörd av reportage från vedervärdiga barnhem i Öst-Europa /Ryssland. Men jag gör inget praktiskt för dem, tycker jag har fullt upp hemma. Därför blir jag extra imponerad av dessa herrar som fyller lastbilar med begagnade kläder, leksaker osv och helt sonika kör dit, ofta i konvojer med likasinnade. Vore inte det något ? Jag tror att om man kommer i kontakt med verklig nöd kan man inte annat än vara evigt tacksam över sitt gynnade liv.

      Liked by 4 people

      • Göran Holmström skriver:

        Elisabeth, Skulle gärna göra det. Men multisjuk mamma barn, dock vuxna men ändå så behöver dom lite stöd. Till det så räkningar måste betalas även om jag är skuldfri så el och vatten och sophämtning, det fixar ingen fe sorgligt nog. Önskar att det vore så, men verkligheten är att även om man är skuldfri så finns det räkningar.
        Jag skulle gärna åka och snickra och bygga på ett fattigt hem för barn, behöver endast mat.
        Men vem fixar min sjuka morsa och räkningarna under tiden?
        Mvh Göran.

        Liked by 1 person

    • Fredrik Östman skriver:

      Det är ju Jordan Petersons poäng, att socialismen berövar oss meningen med livet.

      Meningen med livet är att vara en del av samhällets fortbestånd, att taga emot, upprätthålla och föra vidare. Det är våra gemensamma kultur som talar om för oss vilken mening olika fenomen har, så att vi kan veta hur vi skall reagera på dem. Utan mening kan vi bara reagera intuitivt som djuren gör. För djuren är livet meningslöst. Meningsfylldhet betyder att veta hur man skall reagera i situationer som man själv eller andra redan befunnit sig i och utforskat. Meningen med livet är vårt arv från våra förfäder, våra traditioner, våra myter, vår kultur.

      Meningen med socialismen är att göra livet meningslöst igen.

      Liked by 6 people

      • På min strand i samarkand, bland folk och fä jag satt i bland, och silade lite varm sand, en gubbe hade en rutten tand, han sa, vad har hänt med ditt land, är det inte synd lite Grand? skriver:

        Ja, att kämpa mot detta ger en viss mening, men jag hade två rådjur utanför fönstret hela förmiddagen, de lade sig för att vila och låg blickstilla i tre timmar, det såg skönt ut i jämförelse med denna dagliga idioti. Måtte inte Peterson bränna ut sig, han tar nog stora risker med sin hälsa.

        Liked by 4 people

      • Elisabeth skriver:

        ”För djuren är livet meningslöst”. Det tror jag inte på, Fredrik. Bara för att djur inte kan uttrycka sig på ett språk vi direkt förstår kan man enligt min mening inte dra denna slutsats. De högre däggdjuren ( och säkert de andra djuren också ) lär sig livet igenom hur livet ska levas och detta bygger i mångt och mycket på erfarenheter och arv från förfäder/mödrar. Ett rovdjur som släpat hem bytet efter en lyckad jakt känner nog stor meningsfullhet när hon/han ser på bytet och ungarna. Människan envisas med att se ner på djuren bara för att få en förevändning att utnyttja dem å det grövsta. Där kan man prata om äkta rasism i ordets rätta bemärkelse. I framtiden, om utvecklingen går framåt, kommer man förhoppningsvis att förfasa sig över hur vi idag behandlar andra varelser precis som vi idag förfasar oss över den ohyggliga, urskillningslösa jakten förr i världen och som ledde till näst intill utrotning av flera arter ( präriens bufflar, vissa valar t ex ).

        Liked by 3 people

      • uppstigersolen skriver:

        För ett tag sedan hade SvT en serie program som hette just vad är meningen med livet (eller nåt ditåt). Jag såg några och fattade inte mycket av dessa. Din beskrivning Fredrik, är mer på pricken av vad det handlar om. Nästan varje dag frågar jag mig, kommer jag att göra nåt vettigt idag? Eller, har jag gjort nått vettigt idag? Ibland blir ju svaret, nej, men oftast blir det, nu gjorde jag nåt som känns bra och meningsfullt. Som att hjälpa barnen, reparera den trasiga stolen, klippa gräset eller varför inte försöka övertyga den där envetna sossen om att han har fel.

        Liked by 2 people

      • Christer L skriver:

        Meningen med livet är att hitta ett sätt att trivas. Det är mycket som folk står ut med om det finns en möjlighet att hitta något och några man trivs med. Detta låter kanske banalt, men det är i själva verket bara enkelt. Sådant här driver migrationen, liksom motståndet mot migrationspolitiken. Evolutionen resulterar i arter som klarar och trivs med livets alla prövningar. Det gäller nog inte oss moderna svenskar.

        Liked by 2 people

      • Eva Danielsson skriver:

        Enligt en bekant som fortfarande läser statsmedia så försökte DN och tv ge Jordan B Peterson dåliga recensioner av föreläsningen i måndags i Stockholm. Men vi som var där för att vi gillar det han säger, hade en stimulerande kväll och hade även gärna förlängt frågestunden. Det var hög stämning i publiken, vilket DN tydligen fick till att det verkade vara någon typ av skum religiös besatthet hos auditoriet.
        Är Petersons förnuftiga och väl underbyggda uttalanden så hotfulla för pk-isterna?
        Lika hotfulla som SDs nationalism?

        Liked by 4 people

      • stridshingsten skriver:

        Fredrik borde skriva en bok, hans förklaringar om varför det man säger är höger inte är höger förtjänar spridning, även Jordan Peterson och Douglas Murray för misstaget och vänster tackar och tar emot, när nazisterna egentligen borde grupperas vid vänster, inte vid Trump.

        Liked by 1 person

      • Fredrik Östman skriver:

        Elisabeth, det finns en handfull djur som i vissa situationer använder verktyg (kråkor etc.) eller sofistikerade metoder (späckhuggare etc.) som de i vissa fall (högre rovdjur: späckhuggarna igen, katter, rävar) förefaller undervisa sina barn i. Undervisningen är ofta bara förstärkning av intuitiva handlingssätt, men fenomenet ligger förstås i rätt härad för begreppet mening. Det är likväl i bästa fall högst begränsade undantag och vi vet, som du säger, inte om de har en så hög medvetandegrad att de har självmedvetande, vilket förefaller vara nödvändigt för upplevelsen av mening.

        Liked by 1 person

      • Fredrik Östman skriver:

        Christer L, du skall inte blanda samman enstaka exempel på handlingssätt som förefaller vara meningsfulla med själva definitionen, betydelsen, av termen ”mening”. Jag talar om det senare.

        Inskränker man det till att reta lustcentrum på förutsägbara vis blir det inte mycket kvar; och vår unika möjlighet att draga oss tillbaka i relativ meningslöshet av detta slag är helt och hållet beroende på att våra förfäder hade en mer omfattande och sofistikerad uppfattning om meningen med livet och gjorde sig mödan att skapa den värld vi lever i.

        Gilla

      • GVD skriver:

        Socialismen är en sorts inbillningssjuka:
        Att tro(!) sig kunna skapa ett perfekt (nåja…) samhälle, en för människan perfekt tillvaro, utan Gud. Typ så, man säger sig vilja allas bästa, men fattar inte eller vill inte acceptera att människan inte är universums Herre. Att sen en hoper, en växande hoper, kristna allt starkare tränger fram och mot allt bättre vetande tar till sig denna utopiska lära som dessutom är den vilken kraftigast (i konkurrens med islam, jag vet) världen över tagit och tar död på just kristna, alternativt ”bara” förföljer, förtrycker och spärrar in dem…är ju bara sjukt.

        Trots vissa element som med viss vilja kan tolkas socialistiskt är kristendomen ändå också starkt genomsyrad av uppfattningen att människan i denna värld aldrig kommer att kunna ”fixa till det hela” på ett perfekt vis!
        Samtidigt som där också finns enorma källor för den attityd som ger bränsle för strävan att arbeta för mänsklighetens väl, både på individnivå och för samhällen och nationer. Men en del av detta trycks numera ner av många kristna ledare åtminstone i väst. Sålunda deras stigande acceptans för och även tillit till socialistiska idéer.
        Konservatism borde självklart vara den av tillgängliga ska vi säga politiska idéer som kunde ses ligga närmast den kristna läran och tron…

        Gilla

    • Hovs_klipphällar skriver:

      Brrr — Tack för länken! Heberlein gör ett utmärkt jobb med att avslöja PK-sektens ondskefulla verksamhet. Rotad i bland annat ”Frankfurtskolan”, går sektens ideologi ut på att underminera alla våra grundläggande värderingar och göra oss till zombies utan egen självbevarelsedrift eller livsvilja.

      Detta giftiga nonsens har fått frodas likt ogräs i vårt samhälle, gödslat med VÅRA skattepengar. Om penningkranen stängdes av skulle dessa avarter självdö. Inga tjänster för akademiker som i själva verket är PK-sektens präster!

      Liked by 2 people

      • På min strand i samarkand, bland folk och fä jag satt i bland, och silade lite varm sand, en gubbe hade en rutten tand, han sa, vad har hänt med ditt land, är det inte synd lite Grand? skriver:

        Fast ändå.., så har hon fel. Hon tror att det finns en väg fram i samexistens och eftersom dumheten är så djup kan hon leva på att kritisera uppenbara idiotier, lovvärt visst, men hennes egen utopi, som är hörnstenen för pk-ismen, testas och avslöjas aldrig.

        Liked by 3 people

  4. pace and lead skriver:

    Precis så är det, och hela världen parasiterar nu på detta forna förhållningssätt i väst, ett växande etablissemang inser int detta sammanhang och att deras typ i alla tider varit parasiter, de är lierade med en annan livsoduglig typ, journalisten, och en tredje, akademikern (som innehåller även livsdugliga typer men den livsodugliga varianter är den som hörs och syns och växer). Internationellt så parasiterar länder som Kina och Indien på det västliga förhållningssättet eftersom man ju kan sno och kopiera de tekniska framstegen närmre väl är gjorda utan att fördenskull kopiera de principer som ledde fram till framstegen.

    Det är en bra observation du för Patrik för konservativa har varit dåliga på att förklara denna helt basala mekanism, så alla ekonomiska ”fördelningsmodeller” och alla politiska diskussioner bygger på att FÖRST så måste ett ymnighetens horn finnas, dvs människor som uppfinner och strävar och förbättrar nerifrån och upp, inte omvänt. Efter många år på storföretag så vet jag att nästan alla problem löses, och all utveckling sker, utan att ledningen ens vet om hur det gått till, eller i många falla ens vet om ATT det alls skett. De sitter på toppen och kommer in i gamet när en ny utveckling blivit ett buzzword, så anställer de svindyra konsulter och nytt folk och marginaliserar de som redan jobbat med detta, de följer också konjunkturen så att när det går dåligt så sparkar de folk, men aldrig sänker de sig egen lön. Så det finns väldigt många som har att vinna på att förneka att det är fritt hårt arbete nerifrån och upp som skapat västs framgångar, från ett helt politikeretablissemang, till VDar och media och akademiker, de hade alla klarat sig väldigt dåligt i mera primitiva samhällen, deras talang är ryggklättrande och den första politiska teori som kom rätt i tiden för att verkligen kunna få fart var socialismen, formaliserad parasitism, men nu har detta förhållningssätt spridit sig till alla partier, några generar överskott, andra skummar av det.

    Liked by 4 people

  5. På min strand i samarkand, bland folk och fä jag satt i bland, och silade lite varm sand, en gubbe hade en rutten tand, han sa, vad har hänt med ditt land, är det inte synd lite Grand? skriver:

    Jag funderar mycket på begreppet kultur, det är egentligen häpnadsväckande att vi nått så långt att så odugliga och moraliskt lågtstående figurer styr landet och partierna som vi nu upplever, att vi har, eller hade, politiker som Sahlin och Reinfeldt som omedvetet eller medvetet uttalar sig så infantilt om vår kultur utan att få mothugg.

    För kulturen innehåller mer än det Patrik skriver om ovan, det jag tänkte på igår var att en mycket viktig del i en kultur är vilka människor som vaskas fram att bli ledare? Vilka kvaliteér skall ledarna ha? Jag tror att också här så har det materiella välståndet, som bygger på de principer Patrik nämner, tusen bäckar små, gjort att över tid livsdugliga urvalsprinciper fått stå tillbaka för andra kriterier. En mästerskomakare med lång erfarenhet är den naturliga chefen i skomakeriet, det är bara att titta på hans tummar, men när ledarskapet inte längre beror av att ha detaljkunskap och skin-in-the-game så börjar problemen. När ett samhälle gör att barn kan växa upp utan att någonsin slå sig på tummen, och när ett samhälle överger sina gamla kulturella dygder, och kallar dem barbari, vad blir resultatet? Redan när jag var liten så hade jag problem tror jag för att jag, kanske, hade en känsligare mätare för vem som var en bra person och vem som var en dålig, god eller ond, lögnare eller ärlig, pålitlig eller dolkstickare, insekt eller varmblodig, det märks tidigt, jag kan se dem bland mina barns lekkamrater, jag ser dolkstickarna, lögnarna, ryggklättrarna, dvs de framtida ledarna och politikerna. Jag ser dem så klart också bland de vuxna jag har runt mig.

    Jag tror att vår kultur, delvis kodifierad i kristendomen, sökte att lära oss att hålla utkik efter dessa personer, våra samhällen var också mindre så man kunde inte förflytta sig och hela tiden dölja sin dåliga, i vissa fall psykopatiska personlighet. Idag så är det ingen som håller dessa personer nere, det är de ondas tid, för i alla sammanhang nu så är det nästan alltid den värsta som dominerar, i varje fall i alla politiska, mediala och också i många fall ekonomiska sammanhang inom företagen. Vilken vägförening har en vettig ordförande? Vårt välstånd och marginaliserandet av goda levnadsregler har gjort att mekanismen för att välja ledare är skadad, och de värsta har inte varit sena att utnyttja detta. Jag tror det är detta som ligger bakom ”populismen”, själva ordet avslöjar det. Bra människor börjar inse att dåliga människor styr, överallt, det börjar nå sin kulmen. Man känner det på sig men ingenstans kan detta sägas för de är alla likadana och pekar inte finger på varandra, så när felet är att urvalsprincipen har låtit alla Ullenhags och Fridolins och Löfvens och Lööfs stiga till väders så är resultatet förutsägbart, allt som är fel med världen det är vårt fel, de bra människornas fel, de skötsamma, de ärliga, de snälla. Det är absurt, det blir också förståeligt hur man kan importera sådana mängder av uppenbart dåliga människor, inte ens terrorister, de som mördar sina egna barn, eller våldtäktsmän ses som usla, varför?

    Liked by 6 people

    • Fredrik Östman skriver:

      De har lurat oss att det enda som räknas är hur mycket pengar man har. Förut var ens liv och vandel och sociala ställning viktig helt oavsett hur mycket pengar man hade. Det är socialismens gift, i detta fall marxismen som reducerar allting till bara pengar. Roland Huntford förvånades redan på sextiotalet av hur svenskarna värderade precis allting i pengar och inte såg några andra värden alls. Den svenska modellen.

      Liked by 5 people

      • På min strand i samarkand, bland folk och fä jag satt i bland, och silade lite varm sand, en gubbe hade en rutten tand, han sa, vad har hänt med ditt land, är det inte synd lite Grand? skriver:

        Jo, vi är nog värre än USA i detta, det är hursomhelst precis så där jag bor, ett större antal jag känner till här i villor som kostar över 15 miljoner har gjort sådant som om de haft otur skulle landat dem i fängelse och jag talar inte om lite mygel med skatten, men det enda som räknas är vad man är värd, i kronor.

        Liked by 4 people

  6. uppstigersolen skriver:

    Angående din text om 10 000 svenskar du skrev. Visst skulle vi fixa detta även nu. Kanske hade vi bland dessa 10 000 fått med oss en ballast med kanske 1 000 pers som ville hålla på med genus och annat trams. Dessa skulle vi nog tillhålla att det där får ni göra nånannanstans, inte här. Så vi blir 9 000 som löser problemen. De flesta av de 1 000 svälter ihjäl. Kanske kommer några till oss och säger, jag hade fel, vad kan jag hjälpa till med?

    Liked by 1 person

  7. Dandersan skriver:

    Moralen förhindrade nödhjälp under svältåren 1867-69.
    Hjälp utan motprestation eller trolig återbetalning skulle göra nödsökande lata var tanken då.
    Den tanken har övergivits av staten sen länge.
    Staten tror att vi är så moraliska att vi inte utnyttjar hjälp i onödan.
    Staten får kanske ändra sin uppfattning –
    ”folk gör saker som inte kräver så mycket ny kunskap utan bara driftighet, beslutsamhet, hyggliga värderingar och en hel del djävlaranamma. Kunskaperna ackumuleras under vägen.”
    Detta kanske inte gäller för alla idag!

    Gilla

  8. Lasse11 skriver:

    Läs Robert J Gordon The Rise and Fall of American Growth 1870-1970 så fås svaret om hur utvecklingen gick till (I alla fall I USA) , och svaret varför det går så långsamt nu (ja så är falle även om alla tjatar om att allt går så fort).

    Gilla

  9. Svante Jonsson skriver:

    ”driftighet, beslutsamhet, hyggliga värderingar och en hel del djävlaranamma.”. Den goda utvecklingens motsats pågår i Sverige. Följaktligen karaktäriseras den av oföretagsamhet, obeslutsamhet, ohyggliga värderingar och feghet hos en stor del av dagens politiker, tyckonomer samt hos en hel del av rikets invånare. Till PE:s antonymer hör också UPA. Utan personligt ansvar. Galenskaperna verkar syfta till att utplåna personligheter, inte individer då individerna är tomma skal utan UPA som formerar grupper som det är jävligt synd om.

    Stort tack för dina och dina kompanjoners texter på bloggen Patrik Engellau. Ni är ett ljus i skymningsläget!

    Liked by 1 person

  10. En fotnot i historien. Tack för det... skriver:

    ”Hur utvecklingen och förbättring kan gå till”.
    Om det handlar evolutionen. Där slumpmässiga händelser fångas upp av oförlåtande urval. Detta urval har skapat hela naturen – allt från virus till oss själva.

    Inom biologin kan gener betraktas som ett slags ärftliga minnen. Men djurriket kompletterar dessa minnen med enskilda individers erfarenhet. Kollektivt ansamlas dessa, för människans del, som en kultur. Ett levnadssätt hämtar och format utifrån en viss miljö. All kultur kan betraktas som en ackumulerad erfarenhetsmassa.

    Vi inbillar oss gärna att vi planerar fram ett kulturellt levnadsätt. Men här spelar slumpen en stor roll. Utnyttjade av resurser kan ta sig olika uttryck, även i en helt likartad miljö. Och eftersom människan även är en idévarelse bygger hon även upp mer imaginära världar i sitt sinne. Som även de blir till en del av det kulturella kittet.

    Längs människans väg har massor av olika kulturer uppstått, kommit och gått. Vissa av dem har haft stor utvecklingsförmåga. Men de flesta har hamnat på förgängelsens soptipp.

    När kulturer börjar tappa sitt kollektiva minne, framvaskat med livet självt som en hård domptör, riskerar kulturen att tappa fotfästet.

    Det är precis det som håller på att ske med den svensk kultur. Ingen törs längre sätta ned foten. Piskan viner. Vår anpassning till det politiskt korrekta kommer att leda till vårt eget försvinnande. En fotnot i historien.

    Det är alltid, och ytterst, verkligheten själv som verkar som domaren. Och där gäller endast reproduktiva framgångsrecept. Något svensk kultur tycks ha förlorat. Oskuldens sinnelag har fått oss på knä.

    Liked by 2 people

  11. stridshingsten skriver:

    Herregud, jag snubblade över Skavlan med Jordan Peterson, jag misstänkte det och har undvikit att se det så nu har jag en paus för det var ju smärtsamt att se hur korkade skavlan och Lööf tedde sig, jag lyssnar inte på våra politiker men är det denna kvinna alla är rädda för, hon är ju direkt korkad! Dessa sopor måste ju bara bort.

    https://www.svtplay.se/video/19814268/skavlan/skavlan-2018-intervjuerna-jordan-peterson-svaga-manniskor-ar-ett-problem

    Gilla

    • GVD skriver:

      Letade efter hela intervjun men då kom ett meddelande om att den länk jag hittat var stängd pga att ”Skavlan hävdar sin upphovsrätt”. Letade vidare och hittade denna länk, där man kan lyssna på intervjun i sin helhet, och även ladda ned den.

      Enbart ljud, men ge det en lyssning!!!

      Gilla

  12. S skriver:

    Den 10 december skriver medlemsländerna under FN:s migrationsramverk (Global compact for safe, orderly and regular migration).
    Ramverket har som huvudmål att luckra upp nationella barriärer mot migration och införa nya vägar in. Migranterna ska särbehandlas på ett positivt sätt: Få hjälp med lån, sänkta avgifter för överföring av pengar till hemlandet, särskild tränad vårdpersonal och höjda straff för brott mot migranter. Samtidigt beläggs medier med munkavle – ingen negativ rapportering om invandringen kommer att tillåtas.
    Nu bekräftar Regeringskansliet att Sverige ska skriva under ramverket.
    När man tragglat sig igenom det mycket långa och detaljerade dokumentet har man svårt att tro sina ögon!

    Det öppnar i princip för helt fri invandring där medlemsländerna fråntas alla möjligheter att värna om sina gränser och egna medborgare. Ingen skillnad görs mellan flyktingar och ekonomiska migranter.
    Det föreslagna ramverket är relativt okänt i Sverige – inga större medier har rapporterat om det eller om Sveriges ståndpunkt i frågan. Ramverkets förslag ligger väldigt långt från den nya ”restriktiva” migrationspolitik som de flesta av de etablerade partierna aviserat. Liksom när riksdagen över huvudet på folket och utan debatt bestämde att Sverige skulle bli mångkulturellt har man nu bestämt att Sverige kommer att skriva under detta för svenska folket förödande dokument. Detta om något borde avgöras genom folkomröstning, men regeringen och lojala journalister i PK-media har nogsamt undvikit att i förväg ens nämna detta dråpslag mot nationen.

    Liked by 1 person

  13. Gunnar Strandell skriver:

    Parik, du skriver:
    ”Med det vill jag säga att jag tror att god utveckling för det mesta, eller i varje fall till mycket stor del, sker genom att folk gör saker som inte kräver så mycket ny kunskap utan bara driftighet, beslutsamhet, hyggliga värderingar och en hel del djävlaranamma. Kunskaperna ackumuleras under vägen.”

    Jag får inte det att gå ihop med de människor som ses i TV-program som Lyxfällan, Arga snickarenl, Sofias änglar etc..
    Vad är det som gör att människor tappar eller inte har de egenskaper du påstår finns?

    Gilla

  14. Lars skriver:

    Utifrån utvecklingsperspektiv på ekonomierna har rimligen individer mycket stort inflytande, men de måste ju agera inom ramen för befintliga system/grupper/samhälle och med de begränsningar och möjligheter som ges och självklart kunskapsmässigt och informationsmässigt begränsade. Florence Nightingale kom från ett visst social strata, hade viss förkunskap, hamnade i utsatt miljö där kris rådde och mötte de problem hon identifierade med den kunskap hon hade.

    Det förefaller mig att man behöver se på individen separerad från olika system (familj, klasser, skola, media, företag mm) och samtidigt se på hennes relationer till andra system. Inget kommer från ingenting, inte ens Newton eller Einstein, Wallenberg, Kamprad eller Rausing. För att förstå hur institutioner fungerar kan man nog se dem som system där individerna, system i sig, är rörliga agenter mellan miljöerna och man behöver se både på system/institutioner och individer – psykologi, kultur etc.

    Det är möjligt att man i forskningen glömmer individen och inte heller ser på hur hon relaterar till system. Att av politiska skäl hävda individens primat är sannolikt fel eller att å andra sidan hävda kollektivets primat.

    Gilla

    • Lars skriver:

      Det är en intressant frågeställning hur individen står i relation till institutioner, som man tryckt på är väsentliga för framväxt och vidare utveckling av kapitalismen de senaste fyrahundra åren och där man också ser att institutionerna stödjer de privata företagen och marknadernas funktionssätt och en del också ser det politiska systemet och välfärdssystemen som integrerade med marknadsfunktionaliteten och intresset för välfärdsystemens utveckling inte enbart varit beroende av starkt organisationsförmåga hos de lägre klasserna utan sett som försäkringssystem, som parerar konjunkturella och konkurrensorsakade svängningar, även varit ett intresse hos de ägande klasserna och hos de agenter som driver verksamhet för ägarna. Andra teorier talar om att medianväljaren alltid har lägre inkomster än genomsnittet och deras intressen företräds i parlamentariska system. Samtidigt uppstår frågan om även auktoritära samhällen har intresse av välfärdssystem t.ex. Singapore (där det är utvecklat) eller det framtida Kina.

      Gilla

      • stridshingsten skriver:

        Lars, är inte ett problem att transfereringarna går för lång omväg, skulle man int kunna ta hand om sjuka och ofrivilligt arbetslösa bättre på kommunal nivå? Varför skall skatten gå via staten? Staten kan sköta försvaret och utrikespolitik och inget mer?

        Gilla

      • Lars skriver:

        Du skojar. USA och Sverige lägger ungefär lika mycket netto på social välvärd, 25.3 respektive 24.8 % av BNP 2008 s 132 The Oxford Handbook of the Welfare State. I USA är mycket privat, sker i form av skatteavdrag, arbetsgivare betalar sjukvård etc. Sjukvården i USA dyrast i världen (ineffektivt system). Siffrorna lider självklar av mätproblem avseende vad som ingår, men är så bra det går. Hela OECD ligger högt.

        Vad är skillnaden mellan Sverige och USA förutom att Sverige har effektivare sjukvård som kommer alla till del? Den inkomstomfördelande effekten i Sverige. USA har massor med urfattiga individer och deras ekonomiska system fungerar inte bättre och ger inte högre tillväxt (men Sverige har invandringsproblematiken naturligtvis).

        Svenska kommuner är för små enheter med olika inkomster för att kunna hantera det. (Man klarar ju inte ens att vara huvudman för skolan). Utjämning måste ske mellan kommunerna och en allt större del av inkomsterna är statsbidrag.

        Välfärdsstaten är implementerad lite olika. I den anglosaxiska världen talar man om liberalt system, i de nordiska och tyska staterna om socialdemokratiskt och i södra Europa om Konservativt.

        Sverige är sammanhanget ett litet land. Åldersfördelning i kommunerna olika, inkomsterna olika, bostadspriser olika, arbetslösheten olika, arbetstillfällen ofta i andra kommuner liksom skolor och universitet och sjukhus.

        Gilla

      • Lars skriver:

        Transfereringarna är inget problem effektivitetsmässigt i en datoriserad värld, kontroll, arbetsmarknadsåtgärder mm kan vara problem liksom produktionen av tjänster. Där handlar det om styrning och det finns behov hos medborgare o företag om likvärdig och rättssäker tillämpning utanför marknadens köp och sälj och det finns skäl att låta försäkringssystem löpa utanför den privata marknaden och undvika olika personliga inskränkningar i villkor, bundenhet till arbetsgivare mm. Att styra stora organisationer är svårt och utanför marknaden borde det vara politikens eller av dem utsedda agenter (som regional sjukvård etc) uppgift att stå för det yttre trycket att öka effektivitet, fallerar det som det tycks på många områden i dagens Sverige är det inte privatisering som är lösningen (viss produktion är ju privatiserad inom ramen för New Public Management medan man behåller finansiering och uppköp inom stat och kommun.

        Styrning och politik är ett annat ämne än vad vi diskuterar här, Patrik återkommer säkert. Jag är ganska säker på att man inte ska köpa mantrat om privatisering som saliggörande, det är i mycket en politisk ideologi – nyliberalism och vi har exempel från den anglosaxiska världen som visar problemen med sådana lösningar t.ex. sjukvården USA som är dyr, ineffektiv och inte kommer alla till del. Marknadssystem hanterar utbud och efterfrågan och efterfrågan ges av behov plus inkomst. Behov bestäms exogent i förhållande till marknaden!

        Gilla

  15. Jan Andersson skriver:

    En sak som jag grubblat länge på är tvättmaskiner. De första elbilarna kom på 1840-talet, den första serietillverkade bensinbilen 1896. Man kunde bygga slagskepp med stora kanoner på 1870-talet. Många emigrerade samma tid till Nordamerika i stora moderna passagerarfartyg för tolvhundra resande eller ännu flera.

    Nog konstruerades också tvättmaskiner under denna tid, men inte förrän 1937 kom den första automatiska, det vill säga en som verkligen sparade arbete och skötte sig själv så att husmor kunde göra något annat under tiden (eller ingenting alls). Alla tidigare var ganska primitiva, man skulle värma tvättvatten och fylla på maskinen själv, kanske veva runt agitatorn och vridmaskinen manuellt, tömma ut tvättvattnet själv och skölja genom att själv fylla på upprepade gånger med dussintals vattenhinkar, och tömma ut däremellan. Ett obeskrivligt sölande!

    Inte mycket till arbetsbesparing! Bättre kanske då som min mormor fick göra, att kånka iväg med tvättkorgen och knästående på tvättbryggan knacka hål på isen och skölja plaggen direkt i sjön eller älven. Hon hade bara tre barn, men fick förstörda händer av isvattnet resten av livet.

    Min morfar såg allt detta och kunde ha hittat på bättre lösningar. Han tillverkade egna möbler, byggde båtar och gillade att lösa tekniska problem. Men han brydde sig inte alls; att tvätta var kvinnogöra. Hade han en enda gång tvingats att tvätta själv, skulle han ha konstruerat någon form av bättre tvättanordning, det är jag ganska säker på.

    Inte förrän 1960 började mormor att använda en automatisk tvättmaskin i miljonprogrammets gemensamma tvättstuga, då var hon 63 år. Tidigare visste hon knappt att sådana existerade.

    För övrigt kan man i dag få en likvärdig tvättmaskin för samma antal kronor som 1970. Inflationen inräknad, kostar den bara 13 % av priset 1970 eftersom den numera kommer från ett låglöneland någonstans i Europa.

    Gilla

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.