Islam mellan skönmålning och tystnad

Mohamed Omar

Postapokalyptiska teveserier om människor – särskilt ungdomar – som försöker överleva i en farlig och främmande miljö har varit populära den senaste tiden. Den kändaste serien av det slaget är nog amerikanska zombie-långköraren The Walking Dead, som sänts i åtta säsonger sedan 2010. En annan omtyckt serie, och ännu inte lika uttjatad, är The 100 om en grupp tonåringar ledda av tjejen Clarke som upplever äventyr och faror i en värld förstörd av kärnvapenkrig.

I Netflix postapokalyptiska The Rain (maj 2018) finner man likheter med både The Walking Dead och The 100 liksom med flera andra liknande serier. Det som gör att The Rain sticker ut i sällskapet är att den är en dansk produktion. Och svenskar kommer säkert att uppskatta att flera scener utspelar sig i södra Sverige och att flera av rollfigurerna talar svenska!

Det första avsnittet var lovande. De två syskonen Simone och Rasmus hämtas av sin far. Jagade av mörka mål tar de sig till en underjordisk bunker. De måste undvika regnet som innehåller ett dödligt virus. Fadern är vetenskapsman och har något med viruset att göra. Han lämnar dem i bunkern där de sitter och väntar i hela sex år. När maten tar slut måste de ta sig ut. Ingenting är sig likt. Regnet har utplånat stora delar av befolkningen i Skandinavien. Och kanske även i resten av världen.

Simone, som spelas av Alba August (dotter till Bille August och Pernilla August), leder sin lillebror Rasmus, och så småningom även en grupp ungdomar. De vill överleva, men även ta reda på reda på orsaken bakom det dödliga regnet och vilken roll den försvunne fadern har i det hela. Med nyfikenhet och stigande spänning får tittaren genom gruppens ögon uppleva Danmark efter katastrofen.

Men efter några avsnitt (det är åtta sammanlagt) börjar besvikelsen konkurrera med dessa känslor då man inser åt vilket håll det ska gå. Filmmakarna lyckas inte leva upp till förväntningarna utan landar i en barnslig historia om ett ondskefullt företag lett av Bondskurkar som strävar efter världsherravälde. Det ska sändas en säsong till, men det är tveksamt om det blir bättre. Inte heller förekommer det så många typiskt skandinaviska inslag. Dock dricker de svenskt brännvin i sjätte avsnittet och Martin, tuffingen i gänget, kommenterar något i stil med: ”Fy fan vad äckligt, hur kan man ha kummin i spriten?”

Klichéerna är många i The Rain, men inte kulturerna. Trots att både Danmark och Sverige idag ser helt annorlunda ut än för några decennier sedan, med stora delar av befolkningen med ursprung i Afrika och Mellanöstern, är alla huvudpersonerna vita ”gammeldanskar”. I Köpenhamn möter tonårshjältarna flockar av människor som förlorat sin mänsklighet – zombier men ändå inte – som är beredda att döda för en bit mat. Men de har alla traditionellt nordiskt utseende. Kanske för att man inte vill skildra icke-vita på detta ofördelaktiga sätt? Kanske hade det lett till beskyllningar om rasism? Enligt Wikipedia så fanns det 170 moskéer i Danmark år 2017. Men vi får alltså inte se några förfallna moskéer eller ”muslimska zombier” som jagar mat bland ruinerna.

Det är tråkigt för det hade onekligen varit intressant att utforska vad som skulle hända med det mångkulturella samhället efter en stor katastrof. Hur hade livet i bunkrarna sett ut? Man kan till exempel tänka på relationerna mellan muslimer och icke-muslimer när det kommer till hur män och kvinnor får interagera, halalmat och krångel med duschar, idrottsutrymmen och bönetider? I det mångkulturella Sverige hade det förmodligen ställts krav om att det skulle sättas upp pilar i bunkrarna som visade riktningen mot Mecka. Och skulle inte de andra i bunkern bli irriterade när de trogna går upp i gryningen för att be? Bönen är inte tyst, dessutom börjar den med ett utrop.

Hade överlevarna delat upp sig i etniska och religiösa gäng som slåss om revir? Hade islamisterna grundat ett eller flera mini-kalifat? Vi vet ju att islamisterna utnyttjade kaoset efter statens kollaps eller försvagning i länder som Somalia, Afghanistan, Libyen och Syrien. Med stor muslimsk befolkning i Europa är ett liknande scenario här inte osannolikt. I stället riktas uppmärksamheten mot en förlegad vänsterfantasi om det ondskefulla storföretaget Apollon lett av medelålders vita män. Den verkliga fruktan som många européer bär på idag, om en katastrof orsakad av jihadister med massförstörelsevapen, verkar vara känslig att ta i.

I zombieserien The Walking Dead har man valt att inte undvika islam. I det första avsnittet av säsong åtta (hösten 2017) får man för första gången möta den muslimske karaktären Siddiq. Vilken bild av islam vill man då förmedla? Avsnittet heter ”Mercy”, det vill säga barmhärtighet, vilket ger en antydan. När andra bråkar vill Siddiq ha fred, alltså ”islam betyder fred”. Han citerar också en vacker vers ur Koranen: ”Min barmhärtighet övervinner min vrede”. Men citat kommer inte från Koranen utan från en hadith, en berättelse om profeten Muhammed. Det är inte så noga med fakta, så länge budskapet är att islam är bra. Siddiq citerar dock även ur en riktig vers i Koranen, 2:215, som handlar om att ge till de resande. Men han citerar förstås inte nästa mindre trevliga vers som handlar om jihad, det heliga kriget.

Men i The Rain hoppar man över de många problem som mångkulturen innebär. Kanske är det bättre med ingen mångkultur alls än med skönmålning som i The Walking Dead? Det är synd att man känner att man måste välja mellan tystnad eller skönmålning och att det tredje alternativet är så sällsynt: att seriöst, uppriktigt och nyanserat skildra den nya verkligheten. Det hade både kunnat bli bra underhållning och lett till välbehövliga diskussioner. Science fiction borde vara den genre där man kunde reflektera kring en framtid med fortsatt mångkultur och islamisering.

I filmen 2012, som kom ut 2009, går världen under i en klimatkatastrof. Man får se hur både det Sixtinska kapellet i Vatikanen och Jesusstatyn i Rio de Janeiro störtar samman. Regissören Roland Emmerich ville också ha med en scen som visar Meckas förödelse, men han blev avrådd. Risken att få en dödsfatwa på sig var för stor. Det är alltså inte bara politisk korrekthet som gör att man antingen ignorerar eller skönmålar islam.

Klicka här för att gilla min sida på Facebook. Du kan stödja mitt arbete genom att swisha till 0760078008 (Eddie Råbock).

18 reaktioner på ”Islam mellan skönmålning och tystnad

  1. Bo Svensson skriver:

    Det som inte kan väljas bort för normalitetens återställande, är krav på ekonomisk garant som villkor för rörelsefrihet utanför bevakade enklaver och ett rimligt mått på människovärdet i pengar. – Då kommer det inte längre att fungera att kunna misstänkas för tillhörighet till galen mördarsekt.

    Gilla

    • Jan Bengtsson skriver:

      Produktionsstöd ges bara om Muslimerna som visas upp är fredliga!
      Något annat är Allah gånger fullständigt otänkbart…

      Kan NÅGON nämna en samnordisk TV/film-produktion,
      med en muslimsk skurk,
      så räck upp handen…

      Ingen knarklangare/terrorist!

      INGEN…
      Precis som förväntat!

      Gilla

  2. Göran skriver:

    Bara vänta, Göteborgs bränderna lär inte vara dom sista. Faller kronan och en ihållande lågkonjunktur drabbar landet så lär vi få vara huvudrollsinnehavare i vår egen realityserie med postapokalyptiska inslag.
    Matlagret är enligt experter en vecka efter det så..
    Nu får vi önska att det inte går dit.

    Liked by 3 people

  3. III. attack by strateger skriver:

    Koranen bör läsas som SunTzu eller Mein Kampf, inte som Bibeln. Koranen är en mycket slug krigsskrift som redan i att kalla sig religion har vunnit sin viktigaste seger.

    Liked by 7 people

  4. III. attack by stratagem skriver:

    Jag tycker Omar har tag i något väsentligt här, för är det inte väldigt avslöjande att det idag saknas både en fiktion som ser en positiv framtid, och kan man säga, en realistisk fiktion som bygger på att framtiden kommer att bestå av en oundviklig konflikt mellan två stora värdesystem, islam, och det västliga? Istället så får vi en massa apokalyptiska visioner om miljön eller zombies, det kräver ju inte så mycket fantasi att koka ihop något när redan idag tusentals kvinnor blir våldtagna, det skjuts med automatvapen, 11-åringar blir lemlästade på öppen gata och bilar brinner. Men denna litteratur och dessa filmer lyser med sin frånvaro.
    Anledningen är så klart för att ett civilisationernas krig är det som ligger i tangentens riktning, etablissemanget har ingen annan framtidsvision och försöker därför blanda bort korten, de kan inte göra troligt att vi kommer att få en fredlig samexistens och vill därför inte att vi skall tänka över det. Det är därför jag vänder mig mot alla Gür, Heberleins osv, för när de skriver i ämnet så slutar det alltid med..vad? Önsketänkande. Ingen kan visa på hur fredlig samexistens skall se ut och inget exempel finns. Så vi på dissidentsidan har egentligen en väldig fördel för vi behöver bara rulla tillbaks 30-50 år av politisk utveckling och kan visa på en god framtid, alltmedan etablissemanget måste rulla tillbaks 1400år av historien och göra så att islam aldrig existerat. Så vi kan som SunTzu visar oss planera för fred medan kriget råder, detta är omöjligt för pk-isterna, för med islam finns bara en slags fred, underkastelse.

    Liked by 4 people

    • III. attack by stratagem skriver:

      Från Friatider:

      ”– Först ville man, lite tillspetsat, att vi skulle ta bort alla regnbågsflaggor från hela Avenyn men det går naturligtvis inte, konstaterar Tasso Stafilidis till Göteborgs-Posten och fortsätter:

      – Det är viktigt att påpeka att det här är en artist vars karriär till 99 procent finns i länder där det är förbjudet och i en del fall belagt med dödsstraff att vara öppet homosexuell. Vi kan inte tvinga på Nancy Ajram att göra ett politiskt statement genom att uppträda på en regnbågsscen.”

      Kan det råda någon tvekan om vart vi är på väg?

      Liked by 4 people

    • Lev Barkland skriver:

      Intressant ämne. Ja, Hollywood, inklusive Netflix, HBO & CO, de har verkligen förlorat sin relevans. Jag tror att många känner av det, man upplever att de har en agenda och känner därigenom ett ökat ointresse för deras produktioner. Idag finns verkligen uppslag, ‘tangenter’, som skulle kunna utnyttjas för att göra fantastiska framtids- och nutidsskildringar. Men de filmproducerande konglomeraten är aldeles för dominerade av PK, och de verksamma individer som inte är PK de är sannolikt för ängsliga.

      Det verkar vara en parallell situation till den som gäller inom nyhetsmedia i väst. Men skillnaden är att det öppna fönster som finns för alternativmedia att börja göra relevanta produktioner, det fönstret har inte kunnat utnyttjas ännu i så stor utsträckning inom fiktionsfilmproduktion. Kanske för att det är för dyrt, svårt att göra bra spelfilm med små resurser. Samt att inom detta segment är det svårare att bli viral, på ett sätt som också är någorlunda komersiellt försvarbart, i de nya distributionskanalerna.

      Dokumentärer däremot verkar kunna produceras med mindre medel och hitta sin finansiering och sin publik, där börjar det ju hända saker. Det senaste årets 3 bästa och mest relevanta svenska dokumentärer är producerade av alternativmedia (i olika hög utsträckning ‘dissidentmedia’). Samhällsmagasinet, Samtiden och teamet bakom A Swedish elephant.

      Jag tror det ligger mycket i @Björns kommentar ovan. Dokumentärer är de nya sci-fi. Men det blir intressant att se framöver om vi kommer få se en polarisering inom underhållningsmedia, en polarisiering mellan regimvänlig MSM och alternativproducenter, på samma sätt som vi fått se inom nyhetsmedia. Kanske blir det inom spelindustrin snarare än i filmindustrin det händer, där vi får den första virala produktionen av en postapokalyptisk skildring av kampen mellan kalifat och motståndsrörelse.

      Gilla

      • Jan Bengtsson skriver:

        Mediaindustrin är idag ”folkets fiender”,
        Trump ser och säger sanningar!

        En fri oberoende granskande press ett minne blott,
        stora oligopol har staterna tillåtit att växa fram,
        med en i stort sett ENAHANDA ÄGARBILD…

        Makten som äger NARRAtivet!

        Agendadriven propaganda,
        för de superrikas världsbild, NWO-planen!

        A one-world Government,
        ONE INVASIVE RELIGION, Islam,
        lots of (none-white) slaves working for them!

        De vita är väl då i princip utrotade…

        Hur länge får vi skriva på Internet,
        utan att få besök av (S)tasi, Svetsarbataljonen,
        om det inte blir regimskifte?

        Får vi ens rösta 2022…

        Det är väl bara en tidsfråga,
        vi vet ju hur det ser ut,
        ageras för insKRÄNKT YTTRANDEFRIHET,
        INTE bara här i Sverige!

        Gilla

  5. Elöd Szanto skriver:

    Hej Eddy eller Mohammed eller Omar,
    Jag har läst och uppskattad dina texter länge. De belyser den mångfaceterade problematiken med islam och dess utbredning i Västvärlden och Sverige.
    Det känns som att du har verkigen djupgående kunskarer i dessa frågor.
    Vad tycker du skall politikerna göra i praktiken?
    Vad skall civilsamhället göra konkret?
    Vad skall EU göra?
    Vad skall imamerna och de Islamtroende göra?
    I fall vi alla vill slippa bilbränder och terrorism!
    Hur går vi fram imorgon bitti mot de som hatar oss trots att vi försörjer dem?
    Hälsar
    Elöd

    Gilla

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.