Gästskribent Anders Björnsson: Om judar och lappar och negrer

Under onsdagen (27/6) skildes en sfi-lärare från sin tjänstgöring på en ABF-skola i Stockholm. Hon är en pensionerad universitetslektor, bördig från Ryssland, nybliven änka, och behövde dryga ut sin ringa pension med extratimmar under terminerna. Anledningen till att hon fått sparken? Enligt en artikel i Aftonbladet: att hon använt ett undervisningsmaterial från 1976, där substantivets pluralböjning i tredje deklinationen exemplifierades med bland annat ordet neger/negrer.

Detta upprörde någon av eleverna, och vips var saken ute i den mediala världen. På skolan hölls stormöte, där känslorna svallade. Den avskedade läraren, själv med invandrarbakgrund, fick också sina försvarare. Användandet av stencilen var emellertid ”fullständigt oacceptabelt”, säger en ABF-kommunikatör. Hon fortsätter: ”Vi har generellt undervisningsmaterial som vi utgår ifrån som ska vara enhetligt även om läraren har en viss frihet sett till studieplan och vad gruppen kommer överens om. Omdömeslöshet är svårt att skydda sig emot och det är vad som hänt här.”

Problemet är att det i sfi, svenska för invandrare, nästan alltid saknas läroböcker, ”undervisningsmaterial”, och att lärarna därför själva måste skrapa ihop vad de kan och (smyg-)kopiera detta. Problemet tas upp i en ny bok av Karin Ulveson, Svenska för främlingar. En utforskning (Celanders förlag, 2018), och det torde inte vara begränsat till invandrarundervisning. Tilltron till digitala och självinstruerande hjälpmedel är för närvarande överstor bland skolledare och skolpolitiker, och enligt min ringa mening är det detta som är den verkliga pedagogiska omdömeslösheten.

Jag kom att tänka på två färska artiklar av Patrik Engellau på denna sajt, när jag fick del av den här nyheten.

I den ena tog han upp lärarkårens och andra kvalificerade yrkesgruppers avprofessionalisering och förlust av självständighet i arbetet. En duktig lärare kan givetvis hantera förekomsten av belastade ord som neger och lapp eller vad det kan vara, men bara om hon vet att hon har stöd av och förtroende från sin chef. Chefen i det aktuella fallet kunde ha sagt till henne och till eleverna: ”Nu får ni väl sätta er ned och diskutera varför det här ordet har kommit ur bruk numera.” Chefer kan inte bara vara till för att anställa och avskeda; de måste ge sin personal råg i ryggen. Och en rektors skyldighet måste också vara att se till att hans lärare har ett fullgott undervisningsmaterial: de ska inte behöva vaska fram det ur egen ficka, som i det här fallet.

I den andra artikeln behandlade Patrik den olyckliga straffparagrafen i brottsbalken om hets mot folkgrupp. Jag kan mycket väl tänka mig att rektorn på den här skolan fick kalla fötter för att han misstänkte att användandet av det så kallade n-ordet skulle kunna falla under den rubriceringen. Han ville göra så gott han kunde och var följaktligen tvungen att gå ut i klassrummen och ”be om ursäkt”, som det står i AB-artikeln, alltså förödmjuka både sig och den sparkade läraren.

Det är inte utan att man i detta sammanhang kommer att tänka på en klassisk Aftonbladet-löpsedel, från den 23 februari 1970: ”Mord i dag på Östermalm: Greve sköt neger med jaktgevär”. Den som inte vet vad neger och kanske heller inte vad det sällan brukade ordet greve är har svårt att förstå det groteska i det löpet och varför det alls blev ett löp. Å andra sidan kan jag, med en tidig lärargärning på 70-talet bakom mig, tycka att det skulle passa tämligen perfekt som undervisningsmaterial, om man vill fånga en speciell tidsanda eller en mediekultur som jagar – och fortsätter att jaga – skandaler. Den nämnda tidningen utmärker sig faktiskt i nutid, titt som tätt, i detta hänseende.

Och nog skulle man också vilja citera en av Gunnar Ekelöfs mest kända dikter, ”Non serviam” (1945), som i utdrag avslutar Karin Ulvesons bok. ”Jag är en främling i detta land”, säger Ekelöf och fortsätter:

Och alltid skall juden, lappen, konstnären i mig
söka sin blodsfrändskap: forska i skriften
göra en omväg kring seiten i ödemarken
i ordlös vördnad för någonting bortglömt
jojka mot vinden: Vilde! Neger! –
stångas och klaga mot stenen: Jude! Neger! –

Den dikten kan naturligtvis inte heller användas i sfi-undervisningen.

34 reaktioner på ”Gästskribent Anders Björnsson: Om judar och lappar och negrer

  1. Aurora skriver:

    Och Evert Taubes Kalle Scheven besökte en negerby. För lite sedan skulle man bränna Astrid Lindgrens Pippi-böcker för att pappan var en negerkung. Man måste i Sverige kunna hantera att dessa var ord som ingick i vardagligt svenskt språk tidigare. Negro och Nero används forrfarande både i engelsktalande och latinbaserade språk. Orden betyder svart och Black är ju fortfarande tillåtet i engelska. Om än med vissa problem; därför används Coloured (färgad). En ’coloured’ person hade problem med det också och undrade ’vilken färg?’. Så då var det fel att inte säga black också? (Hur man än vänder sig sitter ändan bak). Nu tycks man klara att skriva ’mörk hudfärg’ i svenska medier. Man kan alltså inte bränna alla äldre böcker bara att på så rätt utradera idag obekväm historia. I framtiden kommer kanske dagens orwellska språk och allt sådant som skrivits på detta språk, där ord som problem omskrivs som utmaning och fel åsikt som hat etc, att få en ordentlig kritisk analys.

    Liked by 2 people

      • Bo Ek skriver:

        Evert Taubes alter ego Fritjof Andersson hade däremot en del sammanträffanden med negrer:
        ”Där stod två långa negrer, och Fritjof frågade: ‘Var innerst i helskotta är min portmonnä?'”
        ”Jag är fri, jag har sonat mitt gräsliga brott, som i dråp av en neger bestod.”
        ”Nere i Bahia, sjung ‘Hej, fadderia’ var det bara negrer och skräll och skrik.”

        Och så Gustaf Blom, förstås:
        ”En skiftning i kulören, det gör väl ingenting!
        Nej, hellre snälla svarta barn än vita i Sing Sing.”

        Liked by 1 person

  2. villervalle03 skriver:

    White trash går an, men byt färg då är det rasism. Ordet som numera är bannlyst på bollar och annat, härstammar från ordet för färgen, inget annat. Folk i grupp namnsättes efter färgnyansen eller andra kännetecken dom uppvisade. Indianerna som kallades redskinn, kalla oss för blekansikten, asiater kallar oss faranger, enligt en Thaländare, betyder det dom långnäsade eller stornäsade. sen kan dom sätta färg beteckning före ordet farang, för att särskilja västerlänningar. Inte blir då jag eller nån jag känner kränkt av det. Denna lättkränkthet är i sig en av orsaken till den aggressiva stämningen på nätet. Kommer troligtvis från skolan och mediers påverkan.

    Liked by 4 people

    • Tjalle skriver:

      N*g*r-bollar byts ut mot ”chokladbollar” och allt är bra.
      Men vad gör vi med indonesier/malayer på vars språk ”coklat” betyder ”brun” ?
      På vad sätt blir ”svarta bollar” bättre om de nu kallas ”bruna bollar” ?

      Gilla

      • Mats R skriver:

        Ordet ”choklad” är inte malajiskt utan kommer från aztekiska ”chuculatl”, vilket ska betyda ”sött vatten”, åtminstone enligt vad jag har fått lära mig. Om detta stämmer eller inte kan jag inte bedöma, men kakaobönan kommer från Centralamerika, inte från Indonesien.

        Gilla

  3. villervalle03 skriver:

    Det här med att ha blivit utsatt för nåt kränkande kan numer gå flera hundra år bak i tiden, Då min farfars fars mormors bror blev orättvist behandlad av din släkting för 187 år sedan, nu måste du betala. Det här är mycket liknande saker som samer, judar, romer m.fl framhävdar. Ska vi nu levande ta ansvar för vad våra förfäder gjort eller inte gjort för hundratals år sedan. Vilket svammel, det är sånt här som skolan och viss media kör med, vi ska ha dåligt samvete och betala nån sorts skuld som aldrig redovisas, bara uttalas. Exempelvis mark som först betalats med skatt till staten i hundratals år, sedan kanske nån annan köpt och betalat stora pengar för den. Den ska nu, om vissa, även regerings medlemmar, får som dom vill, efterskänkas till nån grupp för nåt luddigt som skrivits för flera hundra år sedan. Våra förfäder har slagits förblödd och lidit för landets bevarande. Brutit ny odlingsmark i anletets svett, betald sin skatt som erlagts dem för jorden, är det inget som ingjuter respekt för ägandet, då är det Daldansen ånyo.

    Liked by 6 people

  4. Östrahult skriver:

    Det är absurt hur olika tyckare hakar upp sig på judar och samer etc. Å ena sidan så finns det starka påtryckare som fått igenom diverse förmåner just för att de är judar eller samer, förmåner som inte erbjuds vanliga svenskar. Om någon påpekar detta, att judar och samer tydligen inte är vanliga svenskar eftersom de särbehandlas, så utbryter ett ylande utan like.

    Liked by 1 person

      • Östrahult skriver:

        Jiddisch är ett av fem erkända minoritetsspråk i Sverige, vilka har större rättigheter än andra minoritetsspråk i Sverige. Kommuner är t ex skyldiga erbjuda modersmålsundervisning på jiddisch även om inte detta är elevens dagliga språk. Statliga medel avsätts för språkvård, dock finns inte rätten att begära äldreomsorg på jiddisch men det kan förekomma att kommuner erbjuder detta.

        Liked by 1 person

      • Bo Ek skriver:

        Om en svensk hade skurit bort en bit av skinnet från ett spädbarn hade den personen dömts för misshandel och barnet hade tagits ifrån den.

        Liked by 2 people

  5. Björn skriver:

    Vi är vad vi är födda som/till! INGET kan ändra på den saken! Sen att vårt BETEENDE, senare i livet, kan ”placera” oss i olika ”grupper”, är en helt annan sak!

    Gilla

  6. Enough skriver:

    PK ska skrotas, vi varken kan eller ska förneka vår historia, för om vi gör det, är snart det exempellösa svenska folket utrotat.

    Astrid Lindgren och Tage Erlander är superrasister i dagens galna mått mätt. Det måste bara vara fel, jag är innerligt trött på att bli förminskad tillsammans med mina förfäder, av en ignorant obildad uppkomlingsklass, som försöker härska med skrämselpropaganda.

    Liked by 5 people

    • Björn skriver:

      Det är ett märkligt samhälle PK-isterna har skapat! Tycker man t.ex att invandringspolitiken fullständigt har spårat ur, är man endast, och då menar jag verkligen ENDAST, en ”främlingsfientlig rasist”!! UTAN några som helst kvalitéer, eller livsberättigande över huvud taget!

      Liked by 6 people

    • Linden skriver:

      Just nu utsätts svenska nationalister för en påkostad, omfattande och kriminell så kallad psy-ops, psykologisk påverkansoperstion, i sociala media.
      På twitter berättar unga kvinnor om hur de ogillar invandring och mångkultur – för att i nästa sekund skriva att de vill ha afrikaner i sängen.

      Men när Nya Tider tar kontakt med kvinnorna visar det sig att kontona är hackade , bilderna stulna och profilerna påhittade.
      Från kontona sprids budskapet att intelligenta vackra kvinnor vill ha svarta män.

      Trollning på internet är inte ovanligt, men här har operationerna både resurser och hög kunskap i psykologisk påverkan och politik.
      Vem/vilka som har haft resurser att spåra och hacka övergivna konton i denna omfattning, kan man spekulera om.
      Historiskt vet vi vilka som tidigare sysslat med dylika ting.
      Sverige blir alltmer ruttet.

      Liked by 3 people

      • Listan skriver:

        Det är krig, jag har blivi censurerad ofta på sistone på detta tema, jag läser en del om tempelriddarna mellan 1000 och ca 1650-talet, detta har varit en kamp mycket länge, tankens frihet och kärleksbudskapet mot underkastelse under islam, detta är långt värre än VIK. Europa har öppnat för en uråldrig fiende och hatet mot judar är RN distraktion, vi delar samma rot men islam perverterade budskapet.

        Liked by 1 person

  7. Lilla fröken PK skriver:

    Det är bara svarta som får använda ordet neger, eller nigger eller niggah. Ett sätt att komma runt problemet var att som en amerikansk ståuppkomiker gjorde: Ha med sig en neger upp på scenen som fick uttala det förbjudna ordet vid lämpliga tillfällen i monologen. Fiffigt!

    Liked by 5 people

  8. Hans Jensevik skriver:

    Och när jag jobbade i Zimbabwe åren 1983 till 1986 kallade sig många svarta för negrer. Ingen tänkte på det även om benämningen svart och vit var mest gångbart. Det är under senareårtionden som n-ordet blivit tabu. Kan det vara högsta mode igen och fullständigt neutralt om tio eller tjugo år? Kan berätta att mina svarta medarbetare hällde mjölk i kaffet med kommentaren, ”White is beutiful” och vi svenskar drack kaffet svart med kommentaren,”Black is beutiful” och så skrattade vi åt varandra. Får jag avsluta med kommentaren att mina utländska vänner håller oss svenskar för att vara extremt konflikträdda och medgörliga. Det är nu i mötet med invandrarkulturer vi har möjligheter att lära oss mycket om oss själva om vi är modiga att använda humor och vår öppenhet på rätt sätt. Viker vi ner oss som här beskrivs kommer det att gå oss illa för att signalera svaghet är aldrig bra.

    Liked by 7 people

    • Hovs_hällar skriver:

      Just det Hans Jensevik — att signalera svaghet är inte bra. Men DET är exakt va PK-maffian försöker tvinga oss att göra.

      Det är denna västhatande PK-maffia som försöker utmåla oss som hemska ”rasister” hela tiden — och när de nu är ur stånd att finna något mera handfast ”bevis”, så rotar de i namn på glasspinnar (”Nogger”) och skriar triumferande över detta!

      Om vi viker oss för den här hat-maffian signalerar vi för omvärlden att vi är löjeväckande töntar som inte förtjänar någon respekt! — vilket är EXAKT vad PK-politrukerna VILL uppnå!

      De vill nämligen utrota oss som folk, och använder den här taktiken för att söndra och härska.

      Liked by 2 people

  9. Glen Lester skriver:

    I sammahanget är det intressant att notera att tillexempel så får ordet en mycket bredare betydelse i andra språk. I synnerhet jämfört med franskan däe det fått en så annan klang än den svenska att fransmännen inte i första hand tolkar det som något nedsättande. I Sverige är man så okunnig så att man kan bli åtalad för hets mot folkgrupp om man diskuterar litteratur.

    Att diskutera Aime Cesaire’s ”La Negritude” tillexempel kan tas för rasism om någon av de pekåistiska bandhundarna är i närheten. Att boken låg till grund för Svarta pantrarnas ”Black Concsiouseness” verkar ingen vara medveten om här. Också begrepp som ”d’être nègre”, detvillsäga ”att vara neger”, har fått en helt annan betydelse och syftar inte iförstahand på personer som genetiskt härstammar från Afrika söder om Sahara. Snarare beskriver det ett tillstånd som svenska språket verkar vara alltför fattigt för att beskriva utan att göra en hel uppsats. Blandannat Jaqcues Brel har använt begreppet för att beskriva mera mera allmänmänskliga företeelser.

    Så extremt som i Sverige är det nog ingen annanstans, ändå……..

    Liked by 3 people

    • versaillessite skriver:

      På spanska betyder ”negro” helt enkelt ”svart”. Svårt att undvika. I Frankrike skall man helst inte längre säga ”travailler comme un nègre” som hittills varit ett ganska vanligt uttryck. Vara någons ”nègre” betyder att man skrivit någon annans tal eller bok. Det är heller inte så populärt längre. ”Noir” kan möjligen gå an men helst säger man ”Black” faktiskt. Ett engelskt ord är mer neutralt.

      Gilla

  10. Laggar skriver:

    Problemet är att vissa ord i sig är nedsättande, medan andra ord är nedsättande i en överförd betydelse är nedsättande. N-ordet är i USA nedsättande medan det inte är det på samma sätt i vårt samhälle, som inte har implikationer av slavstatus. I Finland är ordet ”hurri” nedsättande om de svensktalande, ingen neutral betydelse finns, men aktivister ändrade betydelsen genom att införa begreppet ”hurrare” som en positiv version, motsvarande ”black is beautiful”. Det är svårt att värja sig om det bara finns en nedsättande uttydning, t.ex. zig. kontra ”resande folket”. Sorterar man orden så gör man något som man alltid gjort. Man kan ju lyssna till andemeningen i orden och inte tro att man själv kan tolka för att drämma till någon annan åsikt.

    Liked by 1 person

  11. drBR skriver:

    Hm, KG Bergström
    ‘Den stora vinnaren på det borgerliga självmålet kan återigen bli just Sverigedemokraterna. Och inte bara bland borgerliga väljare. Eftersom S så högljutt motsatte sig en fördelning av ordförandeposter i förhållande till mandatantal, lär knappast SD-are ha blivit mer sugna på att gå till eller återvända till S.

    S och M har hittills förgäves försökt bekämpa SD genom att skärpa migrationspolitiken. Det har hittills misslyckats. Etablissemangets fortsatta mobbning av SD, trots dess popularitet hos väljarna, är garanterat en misslyckad strategi. Ingen gillar mobbare.’
    Ehhhh, de har ju hållit på med denna mobbing i evigheter, det sitter i ryggmärgen. Ingen skulle lita på att de ändrat sig om de slutade.
    https://samnytt.se/alliansen-tar-tillbaka-oppnande-for-sd-pa-ordforandeposter-i-utskotten/

    Gilla

  12. Lars-Erik Eriksson skriver:

    ”Kommit ur bruk”, är en förskönande omskrivning för PK, men bara för vitingar.
    Till artikelförfattaren:
    Vilka mäniskor bor i Nigeria? Nigerianer va?
    Vilka människor bor i Niger?

    Gilla

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.