Från Omar till Råbock

Mohamed Omar

Efternamnet Omar fick jag av min styvfar. Min riktige far hette Badiee och kom från Iran. Jag har haft väldigt lite kontakt med min riktige far och vet nästan ingenting om hans släkt, så det skulle inte kännas rätt att bära hans namn. Jag ville ha ett svenskt namn och har sedan ett tag tillbaka tagit min mors flicknamn, Råbock. Det är ett vackert namn, tycker jag.

Varför ett svenskt namn? För att jag är svensk är den enkla anledningen, och ett svenskt namn berättar för omgivningen vem jag är. Namnet Omar har sin charm. Jag tycker om det och det kommer för svenskar alltid att förknippas med den förbindlige Herr Omar med sin flygande matta i Ture Sventon-berättelserna. Men Omar kommer aldrig att bli svenskt. Inget islamiskt namn kommer någonsin att bli svenskt. Så både jag och mina barn och barnbarn, om de heter Omar, alltid att få frågor.

Vad ska invandrare göra som har två muslimska föräldrar? De kan ju inte ta sin svenska mors eller svenska fars namn. Jag tycker att de, om de vill vara svenskar, antingen ska ta ett nytt svenskt namn eller försvenska sina befintliga namn. Folk har tagit namn genom alla tider. Det är inget konstigt med det. Invandrare som kom till Amerika tog engelska namn, eller amerikaniserade sina namn. Så visar man sin vilja att bli en del av den nya kulturen och nationen. Ett svenskt exempel som jag kommer att tänka på är islamologen Sameh Egyptson. Han kommer från Egypten (koptisk kristen), så det nya svenska efternamnet passar honom bra. Jag har också träffat en syrier i Uppsala som har en far som heter Adel – det betyder rättvisa på arabiska. Han har bytt efternamn till Adelson. Fyndigt!

På nätet finns det några artiklar om invandrare som byter till svenska namn. I Aftonbladet av den 7 mars 2017 kan man läsa om en Mohammed som bytt namn till Sebastian och en annan som Mohammed som bytt namn till Niklas. Den förste Mohammed hade sökt hundratals jobb, utan att få svar:

Jag är utbildad och försöker verkligen, det är inte för att jag inte har kvalifikationer som jag inte får jobben. Nu under tiden som jag har kallat mig för Sebastian har jag märkt skillnaden i folks reaktioner. Det handlar mycket om ett ”vi och dem” och som Sebastian är jag en del av ett ”vi” i Sverige.

Hur mycket av detta som är sant och hur mycket som är vänsterpropaganda är svårt att säga. En grundregel är att aldrig lita helt och fullt på etablissemangsmedier. Dock är det sant att det finns ett vi och ett dom. Och det är inget konstigt med det. Jag tycker att de som anstränger sig att bli en del av vi:et förtjänar beröm och uppmuntran. Ännu mer om de inte bara gör det för att få jobb, utan för att de faktiskt vill bli en del av den svenska kulturen.

Min morfar släktforskade lite grann, så jag vet att namnet Råbock är ett soldatnamn. Den förste i vår släkt med det namnet är soldaten Hans Jonsson Råbock, född i byn Mattmar i Jämtland omkring år 1664. Han var dragon för Tångeråsens by i Offerdal, och även skomakare. I släkten hittar vi också Jon Hansson Råbock, som var född i Bleckåsen och Alsens socken år 1694. Han blev soldat 1715 och togs tillfånga 1718 i Norge. Efter ett års fångenskap kom han tillbaka hem där han försörjde sig som kyrkovaktare. I Frösö dödbok beskrivs han som ”en mycket god kristen, ärlig och redlig samt trofast man”. Både Hans och Jon var alltså karoliner – de tjänade som soldater under kungarna Karl XI och Karl XII.

Vad är en råbock? En råbock är ett rådjur av hankön. Söker man på ordet på Litteraturbanken hittar man framför allt jakthistorier som i Almqvists roman Herrarne på Ekolsund (1847) eller Victoria Benedictssons Efterskörd (1890).

Följande stycken är hämtade ur Herrarne på Ekolsund:

Efter en liten stund fick von Drachenmilch öga på tvenne personer i grönt hoflivrée. Han störtade fram och utbrast med ett anskri: ”Konungen är utrest och jagar! Gott im Himmel!” En af de begge männen, som verkligen tillhörde hofvets jägeristat, närmade sig fänriken, hvilken han personligen kände, gjorde militärisk honnör och svarade: Hans majestät har nyss fått sigte på en skön råbock och förföljer honom.

Pouffardin vände sig till de öfrige och sade med hög stämma: ”påminnen er nu er pligt, mina hofjunkare! jag upprepar hvad jag sagt: jag vill hafva bal i afton efter jagten. Jag vill dervid göra min nya hofjägmästare – så vida han i dag visar sig skicklig, och fäller den råbock, jag ombetrott honom att hemta hem åt mig ur skogens rike – den utmärkelsen, att få dansa menuett med den skönaste af våra damer.”

Och i Victoria Benedictssons roman Efterskörd hittade jag detta stycke:

Som sexton års pojke hade han nemligen deltagit i en rådjursjagt, som lemnat efter sig ett minne för lifvet. Och dock hade jagten från jägaresynpunkt varit helt lyckosam; han hade skjutit en stor och vacker råbock. Men det döende djurets stumma förebråelse hade han aldrig kunnat glömma – hur det reste sig upp emot honom medan stora, klara tårar runno nedför den raggigt glänsande nosen – den skrämda blicken i de glänsande bruna ögonen, oskyldiga som en ung flickas eller ett barns, och med den stumma anklagelsen: ”Hvad ondt hade jag gjort dig”.

Ordet råbock förekommer också i Karl XII:s bibel, Biblia, Thet är All then Heliga Skrift På Swensko, i Höga visan, andra kapitlet, nionde versen:

Min wän är lijk enom råbock eller vngom hiort: sij han står baak wår wägg och seer genom fenstret och gluggar genom gallret.

I 1917 års översättning står det gasell i stället:

Lik en gasell är min vän eller lik en ung hjort. Se, nu står han där bakom vår vägg, han blickar in genom fönstret, han skådar genom gallret.

Råbocken skildras i en kort prosadikt, ”Septemberromans”, av Vilhelm Ekelund:

Nu blev skogen tom. Nu blev det så underligt svalt, så ensamt tyst. Vad ser jag om en morgon! På vackra planen, där förr var sommarns skratt och lekar – en råbock, hög , lyssnande, orörlig: medan tätt kring hornens spetsar i kyligt-bleka, rhenvins-klarbleka luften en fjäril fladdrar sakta.

Namnet Råbock förekommer också bland engelsktalande: Roebuck. Jag hittade en man med samma namn som min egen morfar, John Roebuck. Min morfar hette John Råbock och föddes 1920 i byn Bleckåsen. Engelsmannen Roebuck föddes 1718 i Sheffield och dog 1794. Han ska ha varit en betydelsefull uppfinnare. Jag vet inte mer än vad som står i Wikipediaartikeln.

Här är en målning av Bruno Liljefors: ”Rådjur i sommargrönska” (1925).

Ett antal vänsternissar på nätet har gjort sig lustiga över namnet Råbock. Man kan fråga sig om de på samma sätt skulle göra narr av en svensk konvertit till islam som bytt namn till Mohammed? Nej, då heter det att man är islamofobisk eller åtminstone okänslig och vanvördig mot andra kulturer. Men det motsatta går alltså an. Ständigt denna osunda oikofobi, detta förakt för den egna kulturen, för det svenska. Ändå är det hit så många vill komma från hela världen.

18 thoughts on “Från Omar till Råbock

  1. Jan Andersson skriver:

    För de som verkligen vill bli integrerade/assimilerade utgör du ett föredöme. Jag satt förr i tiden och öppnade dussintals jobbansökningar, där många hade ”utländska” namn. Tyvärr kunde varken jag eller någon annan på firman uttala namnet eller utläsa om det var en man eller kvinna som sökte jobbet. Om vi hade varit intresserade av vederbörande, kunde vi alltså inte ens ringa och fråga efter personen!

    Så, än en gång, sök jobb personligen!

    Liked by 1 person

  2. Kent Forssgren skriver:

    Mycket trevlig betraktelse över det egna ursprunget bäste herr Råbock.
    Det synes mig passande att också här bidra med min kommentar till en artikel skriven av Johan Westerholm på Ledarsidorna.

    OSYNLIG DRAMATIK I RIKSDAGEN
    Efter drygt 40 år byter de borgerliga partierna nu strategi när riksdagen i höst ska välja en ny talman. Alliansen tänker nominera en egen kandidat, oavsett hur det går i valet rapporterar SR. Alliansen ser ut att helt opåkallat skruva upp tonläget ytterligare en nivå inför en höst som kommer innebära historiskt stora påfrestningar på den svenska demokratin.
    https://ledarsidorna.se/2018/06/osynlig-dramatik-i-riksdagen/

    7-klöverns ledamöter borde ha tagit till sig av kunskaper som finns nedtecknade i bibeln,
    om hur folk och samhälle fungerar, i stället för ur koranen,
    så hade de nu kanske sluppit att våndas över i vilken del av riksdagshuset de skall få sitta i fortsättningen.

    Efter att folket har avgett sin dom över dessa sju partiers agerande i Riksdagshuset,
    kommer sannolikt ett stort antal av dessa självgoda ledamöter inte ha tillträde till något rum alls i detta hus.

    Ett parti har tydligen valt bibeln som kunskapskälla – Sverigedemokraterna.
    Galaterbrevet är en av böckerna i Nya Testamentet.
    Brevet skrevs av aposteln Paulus i mitten av 50-talet e.Kr.
    SOM MAN SÅR FÅR MAN SKÖRDA.

    Liked by 2 people

  3. Elisabeth skriver:

    Gratulerar till namnbytet. Råbock är ett mycket vackert namn, poetiskt, Det är ju ett 1600-talsnamn och det påminner ju om en av svenska stormaktstidens betydande personer, Magnus Stenbock. Denne Stenbock deltog i flera av Karl XIIs mer eller ( oftast ) mindre lyckade operationer ( precis som din förfader karolinen ) och blev till slut guvernör i den ny-erövrade danskprovinsen Skåne.Han står staty i Helsingborg till många historiskt medvetna skåningars förtret. Några av oss ser fortfarande, efter 350 år, med oblida ögon på svenskarnas härjningar i Skåne. Dock, det händer mest när det danska sinnelaget rinner på och när svenska politiker gör något alldeles extra idiotiskt, och kanske efter en och annan Tuborg i Nyhavn, annars är vi goda svenskar speciellt så här i VM-tider. Lagkaptenen ”Granen” är förresten Helsingborgare.
    https://popularhistoria.se/artiklar/magnus-stenbocks-ode
    Jag håller verkligen med, förakt för den egna kulturen är obegripligt, speciellt när man har en så fantastisk kultur och historia som vi har här i den Höga Nord. Men till stor del beror det nog på den usla svenska skolan, man har avsiktligt förstört ämnet historia. Vänsternissarna som styr den anser att nationalism i alla former är farligt.

    Liked by 3 people

  4. olle holmqvist skriver:

    Holmqvist heter jag och när jag träffar holmkvistar brukar jag berätta att jag vet varför, men inte dom. Farfar hette Falck och ryckte in som trumslagarapojke i Bohus regemente. Efter någon vecka blev han uppkallad till översten, regementschefen som meddelade. ”På det här regementet finns det en som heter Falck, och det är jag Utgå !

    Varför han tog namnet Holmqvist vet ingen.

    Liked by 2 people

  5. Adrian Popescu skriver:

    Tack för dina mycket intressanta synpunkter! Jag kom själv från Rumänien för 32 år sedan och valde att behålla mitt namn samt även jobba hårt och få erkännande för det! Och det har fungerat utmärkt! Idag är jag professor emeritus och älskar Sverige och dess invånare. M a o kan man säga att saker fungerar utmärkt i Sverige om man jobbar hårt. Därför avskyr jag vissa förvirrade människor (på vänster sida) som hela tiden ropar ”rasist”. Fast egentligen är det så att jag tycker synd om dessa människor!
    Sverige är ett fantastiskt land!

    Liked by 2 people

    • Elisabeth skriver:

      Din kommentar gör mig så glad, Adrian. Och javisst, Sverige är fantastiskt på många sätt om man bortser från mycket av politiken.

      Gilla

  6. olle holmqvist skriver:

    Råbockar djävlas med PK-ister. Dom käkar upp tulpanerna i Bromma och Enskede !
    Skyddsjakt !
    (Däremot ska vi självklart ha varg och björn och lokatt och järv böörta i Värmland. Dom har ju ”hemortsrätt” där, det har inte råbocken i PK-istens trädgård)

    PK-bostad vid Nytorget. Foto Nordiska museet. (sant)

    Gilla

  7. Glen Lester skriver:

    Jag har flera bekanta som är av utländska härkomst och har bytt namn genom att ta efternamnen på de svenska kvinnor de är eller varit gifta med. För samtliga har det varit lyckat. I synnerhet för dem med eget företag. Nya kunder är mycket mindre misstänksamma, även de med utländsk härkomst.

    Liked by 1 person

  8. Gunnar Strandell skriver:

    Att byta eller försvenska sitt namn ger för mig en signal om att man har för avsikt att stanna i landet. Det stärker förtroendet i umgänget och i ekonomiska transaktioner.

    Liked by 2 people

  9. Anders skriver:

    Den nya namnsdagen som gör att utlänningar kan byta sina efternamn mot vanliga svenska dito är ytterligare ett hån mot oss svenskar. Man förnekar oss vår unika identitet. Utlänningarna ska hem till sig. Att låta dem byta namn innebär att man anser att de ska stanna här;

    Gilla

  10. Petrus skriver:

    Tror att det är viktigt att man låter det vara den enskilde individens val om vederbörande vill låta sig assimileras till någon slags svensk kultur eller de regionala variationerna (här märks speciellt Tornedalens, och viss mån Malmfältens, finska kultur men även i viss mån den skånska kulturen och kanske även de samisk-svenska blandområdena på ställen som Jokkmokk och Arjeplog).

    Jag förstår heller inte riktigt vitsen för den mer ursprungliga befolkningen med något slags påbud om assimileringsattribut. Det viktiga torde vara vilken attityd man har till den ursprungliga befolkningen. När svenskarna koloniserade Lappland i slutet på 1700-talet förlorade lapparna en del trivsamma lappvallar. En same brändes på bål för hedendom i slutet på 1600-talet. Tror sådana saker hade varit viktigare än att nybyggarna tagit sig samiska efternamn som Skaltje och Labba bara för att de bosatt sig i Lappland. Noterar f ö att det finns fall där gäng av utlandsadopterade utövat rasistisk mobbing mot flickor med utpräglat nordiskt utseende. Kulturell assimilering är inte det viktiga.

    Själv tror jag att jag skulle vilja att man styckade av några landplättar för olika grupper i Sverige, ungefär något typ delningsplanen för Palestina 1947. PK:iterna kan få en del. De som tror på assimilering och rättsstat kan få en del. Sedan en del i storskogen för de som har några stänk finnblod som jag själv. En separat landplätt i Sydsverige för riktiga ”germaner” vore kanske också vettigt för oss andra.

    Gilla

    • Lennart skriver:

      Petrus, svenskar är germaner enligt engelska Wikipedia. Vi är en nordgermansk folkgrupp för att vara mer precis. Germaner behöver därför inte stå under citationstecken. På svenska Wikipedia har vänsterextremister härjat och etablissemanget påstår även officiellt att svenskar inte finns.
      I tidningen dagens samhälle 21 juni skriver den regelbundna krönikören Margit Silberstein och gnäller över att ”Björn Söder påstår att jag inte är svensk”. Men så är det, svenskar finns och det är något man föds till. Därför är judar och samer inte svenskar.

      Gilla

    • Petrus skriver:

      Någon undrar kanske varför jag skulle vilja stycka av ett speciellt landområde för folk som har några stänk finnblod, som jag själv. Eller kanske stycka av vad som i hög grad varit gamla finnmarker och finnskogar. Invandrare ser ju ingen större skillnad på skåningar och folk från norra Värmland, Nås Finnmark, Orsa Finnmark och finnmarkerna i det inre Hälsingland, varför då krångla med något sådant?

      Svar: För att då hamnar man kanske aningen lättare under antirasist/antinazist-radarn. Blandäktenskap mellan ”arier” å ena sidan och ungrare, finnar och lappar å den andra var förbjudet i Nazityskland, precis som blandäktenskap mellan ”arier” och judar. Får man ut den informationskomponenten i amerikansk, brittisk och fransk media blir det kanske därför aningen lättare att undvika att bli sönderbombad om man lyckas få sin frihet.

      När det gäller assimilations-avdelningen så tror jag att styret där efter ett tag blir likadant som idag om den grupp som nu styr i Sverige & USA får tillträde dit eller får äga medierna. De kan agera som grupp p g a gemensam härstamning och tradition, men inte övriga.

      (Blandområdena med samer och svenskar, som Arjeplog och Jokkmokk, skulle man kanske också kunna smacka ihop med finnskogsenheten. Samerna talar ju också ett finsk-ugriskt språk men härstammar också i viss mån från polarfolk i norra Sibirien. Hur man skulle göra med Malmfälten och Tornedalen vet jag inte. Men ju mer finskt man kan pytsa i desto lättare borde det vara att flyga under radarn.)

      Gilla

    • Petrus skriver:

      Har spånat litet om de olika delarna av ett uppstyckat Sverige.

      PK:it-delen är vi väl väl bekanta med. Om det som vissa boer i Sydafrika tror att det om några årtionden kommer att gå till i Västeuropa så blir framtiden i denna del något typ tillvaron för vita bönder på Sydafrikas landsbygd. (Men flertalet exportföretag skulle sannolikt tyvärr hamna här.)

      I assimileringsdelen skulle man kanske kunna undvika något dylikt. Men om de som nu styr Sverige och USA ges tillträde till landet eller möjlighet att kontrollera dess medier är min gissning att man på sikt får ungefär samma utveckling som i PK:it-delen.

      Finnskogs-delen tycker bör lämpligen vägledas av en variant av den kristna principen om att behandla din nästa som du själv vill bli behandlad. För mig innebär detta att en vanlig PK:it skall ha samma rättigheter visavi en färgad människa som en vit lantbrukare på Sydafrikas landsbygd. Rättspraxis för färgade människor som slår ihjäl, lemlästar, våldtar och rånar PK:iter bör vara densamma som för en färgad som gör detsamma mot en vit lantbrukare på Sydafrikas landsbygd. En pingstvän, Livets Ordare eller Frimodig Kyrka-anhängare bör en person av judisk härstamning få behandla ungefär som en kristen palestinier 1947-48 eller i Gaza idag eller en kulak. Vill en jude ha en njure av dem är det inte orimligt att åtlyda den princip en rabbin för några år sedan uttalade om den saken. Med en sådana här styrprinciper skulle finnskogsdelen antagligen rätt snabbt tömmas på PK:iter.

      Gilla

  11. Gunnar Karlén skriver:

    Trevligt att du nämner berättelserna om Ture Sventon! För de är precis vad namnet Mohamed Omar får mig att tänka på. En mycket sympatisk verklig gentleman mot alla, utom mot skurkarna, som han hjälper Ture Sventon att fånga in.

    Kan även tänka mig att Mohamed Omar i vissa sammanhang (t ex här på DGS) fungerar bra som en ”pseudonym” eller ett slags ”artistnamn”. Inte mig emot!

    Gilla

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

w

Ansluter till %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.