Tjörnbro-syndromet

Patrik Engellau

Det finns en berättelse som sannolikt är en skröna men likafullt illustrerar en tänkbar sinnesförfattning. En kall vinternatt år 1980 blev Tjörnbron påkörd av ett fartyg och rasade. Det påstås att en man kom i bil, stannade framför hålet, skakade sedan på huvudet och bestämde sig för att sådant inte händer i Sverige. Han körde därför vidare mot hålet och föll ned i sjön.

Trots att jag är ganska fantasirik har jag svårt att föreställa mig att Sverige skulle kunna bryta samman. Det är i år trehundra år sedan Sverige senast bröt ihop vilket skedde när Karl XII blev skjuten och den karolinska armén, nationens stolthet och ryggrad, imploderade. Sådant som inte skett på trehundra år tror man inte kan inträffa. Ingen nu levande svensk – om vi bortser från nysvenskar – har erfarenhet av annat än samhälleliga framgångar. Personliga missöden och olyckor har många såklart fått uppleva, men för kollektivet har allt bara blivit bättre.

Sådant sätter spår. Skolan verkar bara bli sämre och sämre och politikerna gör inget annat än dyrbara slag i luften. Hur reagerar vi? Vi blir besvikna och arga på politikerna. Men tänk om det inte går att få ordning på skolan! En gång sa jag så till en mycket begåvad och framstående vän. Han trodde jag skojade. Det måste gå, sa han, inget annat är möjligt. Tjörnbro-syndromet, tänkte jag.

Det kanske är likadant med gängkriminaliteten och no go-zonerna, alltså att det inte går att komma till rätta med olägenheterna. Äsch, säger kloka personer som övat sig hela livet på att vara svenskar, Morgan Johansson säger att polisen är fullt kapabel att ta hand om det där och skulle det bli svårt så får vi sätta in militär.

Men även om varje bra land har en våldsapparat som står under demokratisk kontroll så finns det gränser för vad våldet kan åstadkomma. Då får man ta till lite mer våld, säger kloka personer. Men det kanske inte hjälper, se på Vietnam, se på Irak, se på Libyen. Tjörnbro-syndromet är den självsäkra föreställningen att riktiga sammanbrott inte kan inträffa, i varje fall inte i Sverige.

Vad skulle då ett sammanbrott vara? Nationella sammanbrott börjar alltid, tror jag i alla fall, med ekonomiska problem. Statens pengar börjar ta slut. Karl XIIs finansminister Görtz gav ut ”nödmynt” – alltså mynt med ett nominellt värde som var högre än det metallvärde de representerade – för att finansiera kungens norska krig. För det blev Görtz avrättad efter enväldets fall.

I nutidens Sverige börjar det antagligen med att kommunerna får allt sämre råd. När de inte längre kan skära i äldreomsorgen börjar de låna och sälja av sina tillgångar. Det går ett tag. Sedan slutar de investera och sköta sin egendom. Är det bara jag som tycker att gator och vägar underhålls allt sämre i Stockholm? Köerna inom sjukvården blir allt längre. Sjuksköterskor flyttar till Norge.

Allt fler föräldrar blir desperata för att deras barn inte får riktig utbildning. De går samman för att starta egna skolor eller hemskolor helt utanför det offentliga systemet. Idag jagas sådana föräldrar av myndigheterna, se min krönika här. Men hur länge kan myndigheterna tvinga barn att gå i kommunala skolor som inte fungerar?

I villaområden inrättas medborgargarden för att hålla ordningen. De som har råd anlitar Securitas eller Soldiers of Odin. En helt ny marknad öppnar sig för Hell´s Angels. Vad ska polisen göra åt det?

Vid vilken punkt ska man hävda att ett sammanbrott inträffat? När myndigheterna tidvis inte betalar lön till sina anställda som i dagens Rio de Janeiro? När prisregleringar gör att ingen taxi vill köra till flygplatsen i Chiles huvudstad Santiago, vilket jag fick uppleva några dagar före Pinochets statskupp år 1973? När elektriciteten stängs av med jämna mellanrum vilket är vardagsmat i många u-länder? När rika människor i allt större skaror flyttar utomlands? När de offentliga biblioteken vandaliseras och måste anlita väktare för att överhuvudtaget kunna hålla öppet? När vi tvingas leva med att den svenska staten inte har kontroll över hela det nationella territoriet?

Men jag erkänner att jag är kluven. Å ena sidan kan jag inte förstå hur många svenskar, framför allt makthavare verkar det, kan blunda för handskriften på väggen. Å den andra är även jag ansatt av Tjörnbro-syndromet. Det kan inte hända här.

87 thoughts on “Tjörnbro-syndromet

  1. thojak skriver:

    Nja, som boende på Tjörn tycker jag situationen i Sverige mer är att likna med det s.k. Stockholms-/Norrlandstorgssyndromet, dvs de kidnappade (=den allt större delen svenska medborgare) långsamt men säkert och som redan är långt framskridet, troligast beyond any reasonable possible salvation/rescue – ‘total constructive loss’.
    Etter värre är, att där kommer inte att finnas en tillstymmelse av chans att åtgärda situationen så länge som ämbetsmannaansvaret respektive författningsdomstol inrättas.

    Arma Land ! 😦

    Liked by 14 people

    • Ralf skriver:

      En man från Marocko som av Säpo bedömts utgöra ett terrorhot mot Sverige får inte utvisas. Det har Europadomstolen för mänskliga rättigheter bestämt och går därmed emot ett beslut som såväl Migrationsverket som migrationsdomstol och Migrationsöverdomstolen varit eniga i.

      Domslutet är något av ett moment 22 och kan dessutom inte överklagas. Europadomstolen anser att mannen riskerar utsättas för tortyr i hemlandet just därför att han är misstänkt för terrorrelaterad verksamhet. Om mannen inte varit misstänkt för dylikt, hade det varit i sin ordning att utvisa honom, men då hade Sverige inte haft skäl att utvisa mannen. Terrorexperten Magnus Ranstorp beskriver situationen som ”ytterligare huvudvärk för Säpo”.

      https://samnytt.se/europadomstolen-ger-sverige-baklaxa-misstankt-terrorist-far-inte-utvisas/
      Och de få som döms till utvisning Kan/får inte utvisas. Alternativ går de under jorden, och sannolikt byter identitet.

      Liked by 4 people

      • Lennart Granqvist skriver:

        Man skall nog noggrant studera domen,väldigt noggrant.

        Står det i domen att ”utvisning ej kan genomföras av skälet att det inte kan uteslutas att mannen kommer att torteras” då räcker det att Marockanska myndigheterna utfärdar ett skriftligt intyg att mannen EJ kommer att torteras.
        Sedan är det bara att utvisa mannen.

        Gilla

      • Åse skriver:

        Anders Ygemans lögn om att 80.000 illegala invandrare skulle utvisas. Man förstod på tusendelen av en sekund att han ljög, och att han inte för ett ögonblick trodde själv på vad han sa.
        Lögnen illustrerar också på ett tydligt sätt den situation som Sverige själv valt att försätta sig i. Rakmat Akilov är det yttersta beviset på denna oförmåga att ens försöka skydda sin egen befolkning. Akilov skulle inte överhuvudtaget befunnit sig i landet. Frågan vi inte har något svar på är hur många tänkbara terrorister som finns kvar där ute. Hur många som fått uppehållstillståndet indraget finns kvar? Hur skall de försörja sig när bidragen har dragits in? I stort sett alla myndigheter går på knäna inför denna grupp av illegala invandrare, och värst är det för polis och domstolar. Sverige klarar inte detta, och det är ur den synvinkeln Ygemans ”löfte” skall ses. När Sverige inte längre kan skydda vare sig landet eller sin befolkning så får man ta till lögnen. Sedan kan man alltid dra till med rena dimridåer för att ge skenet av att man behärskar laglösheten. Man förbjuder rökning på busshållplatser!
        http://mobil.thoralf.bloggplatsen.se/2018/02/13/11514727-nominering-7-12-fake-news-award/

        Liked by 6 people

  2. Bo Adolfsson skriver:

    Det är inte klokt vad dystofin har brett ut sig det senaste året!
    Är det så illa? Då är det dags för Dig att fly!
    Ser Du inte på OS och kopplar av? Bröd och skådespel!
    Bo Adolfsson, Hjo
    Internflykting och dissident sedan 2009

    Liked by 2 people

  3. A skriver:

    Är det inte så att det är tron som är grejen PE?. När den stora massan tappar den så är det klart? Inte förr. Någon sa att svensken är som en snigel. Då är det nog en bra bit kvar kan man tro.

    Mvh A

    Liked by 3 people

  4. Palle skriver:

    Patrik: Tyvärr tror jag att du har helt rätt: nedgången sker successivt och gradvis. Först om man jämför hur ett visst område (skolan, kriminaliteten etc) såg ut för säg tio år sedan och jämför med dagens situation, får man perspektiv på utvecklingen åt fel håll. När det gäller kampen mot den organiserade brottsligheten, där inslag som handgranater mot poliser för ett decennium sedan skulle ha betraktats som något otänkbart, kan jag rekommendera en klarsynt ledarartikel i Expressen av Anna Dahlberg:
    https://www.expressen.se/ledare/anna-dahlberg/sa-kan-polisen-vinna-kampen-mot-gangen/
    Daltandet och duttandet med små enskilda åtgärder från politikernas sida – alltid för litet och för sent – duger inte, ett mer samlat grepp måste tas gärna med uppgörelse över blockgränserna (C, V och Mp kan betraktas som stående utanför redan från början för att vinna tid, dessa partiers informationskontor kan lämpligen utlokaliseras till Bagdad) – se gärna på andra länder såsom Danmark för att inte behöva uppfinna hjulet på nytt. Ändring i straffskalan så att obligatorisk utvisning blir mer regel än undantag för brott av en viss grovlek. Den påföljden väger nog väl så tungt som själva frihetsberövandet.
    Prio ett dock: stäng till kranen, ett inflöde (via bl.a. anhöriginvandring) av ytterligare 250 000-400 000 under nästa fyraårsperiod är en helt orimlig påspädning av problemen. Höstens val och vilken regering, som resulterar blir förmodligen avgörande för om landet ska ha chansen att klara sig från systemkollaps eller inte.
    Till sist litet galghumor med hälsning till Morgan Johansson (från twitterkontot Steget Efter):
    https://pbs.twimg.com/media/DVfzifLWAAcKSxL.jpg:large

    Liked by 5 people

    • Elof H skriver:

      ”mer regel än undantag”

      Obligatoriskt utan undantag är vad som krävs. Dessutom bör beviskravet sänkas för tidigare straffade. Domstolarna är vår fiende, de måste hållas stenhårt om de inte skall obstruera.

      Liked by 1 person

    • observatör skriver:

      Eftersom svenska domstolar nästan aldrig dömer till utvisning bör man frånta dem denna möjlighet och i stället kan man inrätta en avdelning inom ex.vis regeringskansliet, där man bestämmer att vissa brottslingar skall utvisas, samt på så vis betydligt öka antalet utvisningar jfrt med dagsläget.
      I analogi med att domstolarna inte dömer till indragning av körkort efter trafikbrott – utan att detta sköts av den statliga myndigheten Transportstyrelsen.

      Gilla

  5. Björn G skriver:

    Sammanbrottet har redan inträffat.
    Nu gäller det att själv, med familjen och med vänner se om sitt hus.
    Situationen påminner om Tyskland strax före andra världskriget, dvs kaos och slagsmål mellan vänster- och högergrupper.

    Liked by 6 people

    • cmmk10 skriver:

      ”Sammanbrottet har redan inträffat.”

      Nej då! Det är först när granen brinner och vi inte längre har råd med rödvinet, som samhället har kollapsat. 😉

      Några tusen våldtäkter och en kommunalskatt som snart ligger på 40 är inget att bekymra sig för.

      Gilla

  6. Samuel af Ugglas skriver:

    ”Personliga missöden och olyckor har många såklart fått uppleva, men för kollektivet har allt bara blivit bättre”.
    VERKLIGEN?
    Med angiveriet satt i system, med ett regelsystem som kriminaliserar snart sagt var enda mänsklig handling. En socialistisk rövarmentalitet som raserat alla gränser för anständighet
    och det har blivit riskfyllt att avslöja gärningsmännen. Det är inte Sverige det är något onämnbart!

    Liked by 8 people

  7. Göran Fredriksson skriver:

    Vid vilken punkt ska man hävda att ett sammanbrott inträffat? Förmodligen sker det i analogi med vid vilken punkt man kan hävda att Sverige är i krig. Det innebär att antingen är sammanbrottet uppenbart för flertalet genom att svensk lag inte kan upprätthållas i hela riket eller att regeringen beslutar att det är ett sammanbrott.

    Grundlagen föreskriver att det är regeringen som förklarar att riket är i krig, men en krigsförklaring får inte ges utan riksdagens medgivande med mindre än att landet är utsatt för ett väpnat angrepp.

    Att någon del av Sverige anses vara ockuperat, t.ex. att det gamla militära övningsområdet Järvafältet har tagits över av främmande makt, torde vara ett beslut av regeringen som behöver konfirmeras genom ett riksdagsbeslut. Under ockupation gäller enligt 15 kap regeringsformen att

    9 § Riksdagen eller regeringen får inte fatta beslut på ockuperat område. På sådant område får inte heller utövas befogenhet som någon har i egenskap av riksdagsledamot eller statsråd.

    Varje offentligt organ ska på ockuperat område handla på det sätt som bäst gagnar försvarsansträngningarna och motståndsverksamheten samt civilbefolkningens skydd och svenska intressen i övrigt. Inte i något fall får ett offentligt organ meddela ett beslut eller vidta en åtgärd som i strid mot folkrättens regler ålägger någon av rikets medborgare att lämna ockupationsmakten bistånd.

    Liked by 4 people

  8. LORENTZ BRYDOLF skriver:

    Den stackars kaptenen som seglade på tjörnbron döptes till Broman i den slagfärdiga västkustska folkmunnen. Det finns en avgörande skillnad Patrik, det byggdes en ny tjörnbro och allt blev så småningom frid och fröjd. Dagens motsvarighet till Broman efterträddes av ett gäng klantskallar som inte förmådde bygga en ny bro eller kanske snarare gav blanka fan i att göra det och där står vi nu med våra tvättade halsar.

    Liked by 2 people

  9. ulsansblogg skriver:

    Reblogga detta på ulsansblogg och kommenterade:
    Jag vill minnas att det rådde stark dimma när Tjörnbron rasade.
    I dagens Sverige råder en politisk dimma där politikerna kör på
    som vanligt och avfärdar kritik med att det har alltid varit så i
    Sverige. Ser man inte problemen blir det svårt att få till vettiga lösningar.

    Liked by 3 people

  10. svenne skriver:

    ”Vid vilken punkt ska man hävda att ett sammanbrott inträffat?”

    En ganska säker början på ett annalkande sammanbrott vore om ett muslimskt parti skulle etablera sig i Riksdagen. Det muslimska partiet Jasin siktar nu på riksdagsvalet år 2018 och detta oroar nog inte invandringsförespråkarna, utan de känner nog i stället glädje för denna mångfaldsyttring.

    Vi har ju nu under ganska lång tid sett hur de svenska muslimerna successivt har flyttat fram sina positioner enligt principen ”de små stegens tyranni”. Man blir skrämd då man läser Johan Westerholms analyser – på Ledarsidorna – av de muslimska nätverkens tentakler in i olika organisationer.

    Vi befinner oss ju redan nu på ett sluttande plan då det gäller många av de samhällsfunktioner som det tidigare togs för givet att de skulle fungera. Vi har ju sett att både Alliansen och Oppisitionen inte är främmande för att samarbeta med ett så verklighetsfrånvänt parti som MP, så varför skulle samarbete inte kunna ske med Jasin om de hamnar i Riksdagen? Detta trots att planets lutning då drastiskt skulle öka.

    De journalister, politiker och debattörer som betraktar Sverige som en ”humanitär stormakt” skulle inte på allvar våga ifrågasätta ett ökat muslimskt inflytande då det gäller att styra landet. Om muslimernas sammanbitna medvetenhet att påverka samhället i grunden, och bevaka sina egenintressen, skulle lyckas så tror jag att resultatet av detta kan liknas vid ett sammanbrott.

    Liked by 6 people

  11. Ulf Bittner skriver:

    Tänk dig Patrik, världens största oljetanker med en kapten utan personligt ansvar och utan kompetens!
    Citat; Varför har bara Sverige tagit bort tjänstemannaansvaret och hur påverkas din vardag?
    Läs mer
    https://newsvoice.se/2018/02/12/ulf-bittner-tjanstemannaansvaret/

    Patrik, vem har kontrollen över svenska staten? Den ekonomiska globala makten, eller hur? Vem tjänar idag mest på situation Sverige? FÖLJ ALLTID PENGARNA!

    Varför är Sverige som det är av idag?
    Uppenbart är att 43 år utan personligt ansvar i makt- och myndighetsutövningen har skapat det Super Korrupta Sverige.
    ”– Återinför det tjänstefels ansvar med sanktionsmöjligheter som rådde innan 1975, föreslår Olle Lundin.” I samma artikel fick etablissemanget delge sin uppfattning, citat; ”– Det blir inte lättare att rekrytera politiker om de riskerar fängelse för beslut de varit med att fatta, sa Anna Skarhed.”

    Eller som Göran Svensson, Professor, Kristiania University College, Norge, har delgivit i artikel, citat; ”Avsaknaden av ämbetsmannaansvar innebär att det råder i det närmaste straffrihet för chefer, ansvariga tjänstemän och politiker.”
    Läs mer
    https://kvalitet.org/kf/2015/04/kommuner-som-trotsar-lagen.html
    https://eso.expertgrupp.se/rapporter/kommunalt-trots/
    http://nyheter24.se/debatt/839456-professor-lofven-ska-kunna-hallas-juridiskt-ansvarig-for-sin-politik

    Liked by 7 people

  12. Moab skriver:

    Jag brukar vara snål med beröm, ett av mina största tillkortakommanden som chef men återigen ett mycket bra inlägg, jag läser här varje dag för att det nästan alltid är välskrivet, och inläggens författare försöker att vara både ärliga och empiriska. Jag kan inte beskriva det bättre än att hitta andra som har tagit det röda pillret, det är balsam för själen. Att läsa MSM-media däremot är mental tortyr, sån tur är så kommer där inget nytt längre utan det är inavel efter inavel så att det inte finns en enda ny tanke så man behöver inte höra P1, eller läsa tidningar eller se TV, allt är förljuget, och det är nästan lika illa utomlands men söker man så finner man likar också där. Det är dock en mycket liten krets så analogin med filmen The Matrix är nästan perfekt. Några få, som exempelvis Jessica Stegerud som figurerade i en podd här upptäcker en reva i verkligheten och finner sig allt oftare förstöra middagar, man upptäcker inte bara att folk inte håller med, utan att de alls inte tänker. Det är skrämmande, och Tjörnbrosyndromet är mycket träffande, man kliver in i bilen..igen. En jag nyligen funnit är James Delingpole,som skriver för Breitbart News:

    http://www.breitbart.com/big-government/2018/02/09/delingpole-sinking-pacific-island-actually-getting-bigger-shock/

    Jag kan rekommendera hans podd som finns lite överallt, iTunes också:

    https://podtail.com/sv/podcast/delingpole-with-james-delingpole/

    Nästan alla avsnitt är intressanta, igår lyssnade jag på intervjun med Ben Irvine, filosof vid Cambrigde, ”red-pilled”, det är intressant att höra honom beskriva hur han tänkte när han tidigare var vänster, han funderar och kommer fram till att han inte tänkte alls, det finns inget koherent under, bara en massa slogans, och han fann inte det intellektuella djup han sökte som stämde med verkligheten förrän han blev konservativ i någon mening, han fick en reva i sin verklighet och hans ärlighet tvingade honom att undersöka den. Vänsterliberalism och pk-ism är förnekelse och lögn, det är själva fundamentet, det är därför det är omöjligt att övertala folk. Istället så måste man sprida det sanna budskapet så att de som är tillräckligt intellektuellt ärliga har möjlighet att snubbla över det själva.

    När Delingpole räknar upp andra som i offentligheten går emot vänsterdoktrinen så är hans lista skrämmande kort, Mark Steyn, Douglas Murray och några till. Det är som att leta guld att finna dessa personer.

    Liked by 15 people

    • Lassekniven skriver:

      MOAB

      Jag kan inte knappa in ”gilla” eftersom wordpress.com inte gillar mig (av rent tekniska skäl). Men jag gillar din kommentar på detta sätt. Partiks krönika belyser samhällsproblemet idag väldigt fint.
      85 procent har tagit det blå pillret och är sovande. Femton procent skulle då ha förstått Sveriges, på sikt, perkära situation efter att ha tagit det röda pillret, Problemet är ju att alla måste ta det röda pillret för att det ska bli någon förändring, något som inte kommer att ske.

      Jordan Peterson är allas vår moderne tänkare men han anser att nationalstaten är dåligt. Individens frigörelse är det enda och riktiga.
      Är inte vi nationalister här på DGS? Vill vi inte ha knivskarpa gränser mot omvärlden men med individens frihet inom dessa gränser i form av direktdemokrati?

      Kolla in denna sida: http://www.altnorden.se

      Följande är saxat därifrån:

      ”En profet utan en profetia
      Petersons invändningar mot alternativhögern och nationalism i en bredare bemärkelse kan alltså sammanfattas enligt följande:

      1) Det är dåligt att förespråka kollektivism snarare än individualism. Det är inte heller acceptabelt att använda kollektivism som strategi även om vänstern gör det

      2) Samhället och kulturens mål är individen – inte staten. Alternativhögern måste problematisera nationalismen från denna utgångspunkt.

      3) Det är ett förlorarbeteende att känna stolthet för det egna folket/kulturen. En vinnare ska i motsats till detta vara nöjd med sina egna bedrifter. Nationalism är således en ideologi för förlorare.

      Här är mina ( författarens inte ”mina”invändningar mot Petersons sätt att resonera i den här diskussionen:………………………………………”

      KNIVEN PÅ STRUPEN.

      P.S. MOAB, måhända jag har fel men jag ser aldrig att du lägger något ”gilla” på någon kommentar?! Kanske har du samma problem med wordpress som jag.
      P.S.S. Jag har upptäckt Breitbart.

      Liked by 2 people

    • olle reimers skriver:

      Listan växer varje dag. Gräv lite djupare bland videorna på You Tube.

      Det som är lite skrämmande är att man via olika manipulativa åtgärder utan direktpekande lagstiftning kan angripa de medier som man huvudsakligen finner via Internet. MSM har skyddat sig via Operation Mockingbird. Med begreppet ”konspirationsteoretiker” har man byggt upp en effektiv sköld mot avvikande röster; i den fasta förvissningen om att de flesta håller fast vid dem som förmedlaren av information.

      Valet av Trump måste dock ha drabbat MSM på ett chockartat sätt eftersom väljarna inte reagerade på det sätt som de hade arbetat för.

      Kanske man ändå kan hoppas att dissidenterna når fram och att det manar fram fler. Det röda pillrets gift sprider sig!

      Liked by 1 person

  13. Moab skriver:

    Jag har upptäckt att Jared Diamond är en dubiös vänstertänkare långt efter att jag läste hans bok Collapse om samhällen som gått under av egen kraft. Jag tror jag får sätta mig och fundera för jag tycker mig inte ha sett en bra skildring av det, Houellebecqs ”Soumission” kommer kanske närmast. Jag tror dock det är farligt att leta efter tecken på att nu har bron ramlat, i någon mening så har den redan ramlat för mig redan eftersom vi inte längre ens är approximativt eniga om verkligheten och att majoriteten är förda bakom ljuset och slutat tänka, för mig är detta en kollaps av samhället. Värre än 1984 för att det är sant. I London har man redan en muslimsk borgmästare, och det verkar som nästan allt finansiellt stöd till ideella organisationer i går till islamisering. I Sverige så breder områden ut sig som man som svensk inte kan röra sig i, precis som man aldrig skulle bege sig till Oakland eller East Palo Alto på kvällen som svensk, och motvilligt på dagen. Så att hoppas på en kollaps som får folk att vakna, som Tjörnbron i dagsljus, är farligt.

    Liked by 7 people

      • Moab skriver:

        Jag misstänker starkt att han har en dold agenda, och den är inte så dold då han debatterar med Victor Davis Hanson om varför väst leder världen, Hanson menar att vi gjorde det av egen maskin, och Diamond pga av vi hade fler tamdjur här i boken Guns, Germs and Steel. Jag tror mycket av den vetenskapliga debatten här också lider av att den pågår med ett öga och att man bortser från Charles Murray och The Bell Curve.

        Gilla

      • Fredrik Östman skriver:

        Ja, det är en helt klart olöst fråga som bara vänstern i sin allmänna dumhet är intresserad av att draga växlar på. Det är uppenbart att sådana som Diamond men även Ian Morris är ute efter att, har som hypotes att, det inte är genetiska orsaker som ligger bakom de stora skillnaderna i världen. Men det utesluter t.ex. inte att genetiska skillnader uppstått under tiden och förstärkt tendenserna, eller att genetiska skillnader samspelat med geografiska.

        Jag noterar likväl att Diamond inte i någon av de fyra böcker jag har läst har uttryckt vare sig allmänt kollektivistiska åsikter eller förklaringar som bygger på exploatering och utsugning — tvärtom. Det placerar honom ändå fast och fixt långt utanför vänstern, vare sig han förstår det själv eller inte.

        Gilla

  14. Raschan skriver:

    Äldre vattenledningar i städer kan nämnas. Dom rostar för tillfället sönder och lagas hafsigt, punktvis, med plaströr. Någon kanske har noterat ökningen av råttor i stadsbilden?

    Hos mig, bor centralt, har vattnet varit ur funktion vid flera tillfällen under tre år.

    Liked by 3 people

  15. Lennart Bengtsson skriver:

    Svenska folket rör sig långsamt och sömngångaraktigt mot en verkligen som det inte gillar och som man envist fortsätter att förneka för att kunna stanna kvar i en allt overkligare dröm. Istället får man nöja sig med pseudokatastrofer som att ett något varmare klimat är det värsta som kan hända landet och dess innevånare. Där är den antecipierade oron nu så stor att det knappast blir någon oro över till något annat! Man kan med rätta fråga sig hur många till som skall behöva falla i havet från en sönderfallen Tjörnbro innan man vaknar.

    Liked by 4 people

  16. Aha skriver:

    Jag funderar över vad som idag kan vara det mest signifikanta Tjörnbro-syndromet där man alltså tror att det inte kan vara så i Sverige och därför kör vidare.
    Jag får det till Islam.

    Det där med Islams totalitära inriktning, att vilja ta över och förtrycka, drakonisk lagstiftning, månggifte, bortgifte, barngifte, hedersförtryck, patriarkalism och annat förglömt, det är ingenting att oroa sig över. Det fixar vi till i Sverige. Vi inkluderar dem i vår gemenskap, itutar dem allas lika värde, dvs att andra religioner också är ok. Vi låter också Södertörns högskola sprida sitt genusevangelium till dem, muslimska kvinnor frigörs en masse. I fängelserna predikar vi vår moral för dem, de kommer in som svarta får och ut som små vita lamm.
    Och så varde ljuset; Islams utövare anpassar sig till vår kultur.

    Fraterniseringen med Islam är dagens Tjörn-syndrom.

    Liked by 4 people

  17. ERIK2 skriver:

    Det som till sist ändå är uppenbart för mig är följande. Ja, det politiska systemet vill ha det så här, men det politiska systemet ser inte samma sak som ändå många andra gör. Det som rapporteras uppåt är sol och sommar och högtryck. Det politiska systemet har dessutom blivit blint för sin egen propagandakraft via myndigheter och massmedier. De röster som talar om regn och rusk misstros därför. Ja, misstros så till den milda grad att de generellt antas vara styrda av främmande makt. Det är tjörnbro-syndromet eller Marie Antoinette – syndromet från två håll.

    Liked by 3 people

  18. Sten Lindgren den äldre skriver:

    Jag vill återkomma till ett tema som jag tagit upp då och då när den här typen av frågor kommit upp, dvs beträffande risken för ett sammanbrott i Sverige. En viktig aspekt på detta anser jag är hur den ekonomiska eliten beter sig. Den ekonomiska eliten anser nog mellan skål och vägg att det går åt fel håll med landet men är inte beredd att stå upp för landet av två skäl. För det första skadar det affärerna direkt om man går ut offentligt med liknande budskap som det Patrik har med sin liknelse med Tjörnbron. För det andra så kan man på det privata planet, ekonomiskt, boendemässigt och skolgång mm, se till att isolera sig från störande inslag.

    Så kallat vanligt folk har inte så stora möjligheter att påverka annat med sin personliga röst vart fjärde år. Den ekonomiska eliten har helt andra möjligheter att påverka, om den vill. Därför tycker jag man har rätt att ställa större krav på den ekonomiska eliten.

    Ett aktuellt exempel är Leif Östlig, en synnerligen duglig företagsledare, men som helt utan anledning hyllas i alternativa medier för sitt uttalande om skatter. Denne meddelade nyligen i en intervju att när han blev ansatt av medier och tvingades avgå så tog han hjälp av sin vän Maud Olofsson. Näst Reinfeldt är väl hon den som orsakat mest ekonomisk skada i landet där dryga 50 miljarder gick upp i rök pga NUON-affären. Hade Östling varit konsekvent så är det väl där han skulle ha sagt ”vad fan gjorde hon med pengarna?”. Han har tydligen överseende med detta eftersom MO är en bra kontakt, precis så fungerar den ekonomiska eliten i Sverige.

    Liked by 7 people

    • inger1947 skriver:

      Jag undrar också vad nedanst. s k elit tänkte på när de utsåg Fredrik Reinfeldt till ordförande för den s k Trygghetskommissionen:
      ”Om oss / Kontakt
      Ordförande
      Fredrik Reinfeldt; Ledamöter
      Fredrik Van Kesbeeck Andersson, Hovrättsassessor (sekreterare)
      Patrick Bergander, vd Trygg Hansa
      Annika Brändström, vd Stöldskyddsföreningen
      Per-Erik Ebbeståhl, Trygghets- och säkerhetsdirektör i Malmö Stad
      Lars Korsell, Jurist och kriminolog
      Magnus Lindgren, Generalsekreterare för stiftelsen Tryggare Sverige
      Christer Nordström, Poliskommissarie
      Nalin Pekgul, Sjuksköterska”

      Liked by 1 person

    • Moab skriver:

      Håller precis med om detta även jag formulerade det så att jag hyser ett djupt förakt för alla framgångsrika företagare och affärsmän i Sverige som inte verkar bry sig om, skall vi säga, det stadigt växande antal våldtagna i Sverige, eller islamiseringen. Man kan vända på Östlings utsaga och fråga vad fan han gör för Sverige när han nu lyckats bli stormrik på tidigare generationers samhällsbygge. Maud är en styggelse.

      Liked by 6 people

    • Palle skriver:

      Sten Lindgren d.ä.: Där sjönk Leif Östling i min aktning. Kan ännu minnas KU-förhören med anledning av Nuon-affären – Maud Olofsson lyste med sin frånvaro! Vämjeligt var att se Fredrik Reinfeldt med troskyldig min hävda att han ö.h.t. inte varit inblandad i beslutet, utan att detta helt låg på fackministern Maud Olofssons bord – en affär på 50 miljarder!
      Det hade varit billigare för svenska folket att köpa ut sådana vandrande katastrofer med livränta, bara de inte fått besluta om någon fråga av vikt för landets väl och ve. Arvet efter Reinfeldt innefattar ett raserat försvar, en galopperande kriminalitet och andra konsekvenser av en ohållbar invandringspolitik med effekter på skola, sjukvård, bidragsberoende etc.

      Gilla

  19. Nils Dacke skriver:

    Det kommer att bli ett oerhört intressant val i September och vilken regering som kan bildas, denna regerings mål kommer att avgöra landets framtid. Ifall ingen större förändring sker av inriktning och politik så kommer sammanbrottet att vara ett faktum under slutet av nästa mandatperiod när ekonomin har vänt till en lågkonjuktur och vi har fått ett inflöde av ytterligare många hundratusen asyl och anhörighetsinvandrare. Dessutom ännu större svårigheter att kunna utvisa de som inte har rätt att vistas i landet. Hur det börjar och vid vilken tidpunkt är en bedömning och smaksak men sannolikt ute i de många små landsbygdskommunerna som inte har råd att försörja alla de nyanlända och där skattesatsen måste höjas med 5-10 SEK per intjänad hundralapp.

    Liked by 1 person

  20. Fredrik Siarsson skriver:

    Det hade väl varit utmärkt att utkräva ansvar av alla folkvalda och tjänstemän. Med ansvarsutkrävande skulle det bli tydligt för medborgarna att systemet börjar reglera sig själv.

    Fast en demokrati har de politiker man förtjänar och redan Rousseau såg risken att folket skulle vilseledas.
    När nazityskland föll åtalades först de som hade störst delaktighet. Därefter i fallande skala medlöpare till regimen. Övriga fick tvångsutflykt till något koncentrationsläger och tvingades se vad deras röst på nazisterna hade lett till.

    Jag hade gärna sett rättegångar a la Nurenberg
    där folkvalda fick svara för både ”öppna hjärtan” och ”inte bygga murar” som tydligt yttrades mot bättre vetande. SVT skulle sända SANN information om hur långt förfallet har nått och att det är deras egen naivitet och önsketänkande som lett fram till detta.

    Liked by 4 people

  21. Hans Jensevik skriver:

    Kul Patrik! Känner igen slutsatserna. De förnyas och blir mer drastiska för varje dag som går utan att förlora trovärdighet. Väljarkåren är som den åtrådda flickan i vår ungdom. Med uppvaktning flyttade vi henne lite närmare för varje dag. Hinner vi få folket att se verkligheten före valet? Kommer snart med nya videos på YouTube. Urbefolkningens välfärd är invandringens kostnader. Som du skriver äldreomsorgen i kommunerna. Om några månader har jag även statistik för 2017 för alla kommuner. Spännande! Saklig statistik biter.

    Liked by 6 people

    • En annan skriver:

      HaHa, där var du ju, skulle precis hänvisa till din intervju i dgs, kom bara inte på namnet.
      Förfallet börjar med att backa bandet tills bara nattväktarstaten finns kvar i sosseriets fallskärmsbygge, som nu exkluderar etniska svenskar till förmån för s.k. flyktingar.
      Konstigt sätt att bygga stark ekononomi!
      Ser fram mot kommande publikationer!

      Gilla

    • En annan skriver:

      Ojdå, inte visste jag att ni har ngn. sorts inbördes klubb, undrar bara,; vad var fel med min kommentar, bara så jag fattar!!!

      Gilla

  22. Ulf Bittner skriver:

    Civilkurage i EU parlamentet, ett civilkurage som inte finns hos svenska politiker(tills motsatsen är bevisad)

    Denna video, översatt till svenska, om ca 3 minuter, bör alla svenska politiker och svenska medborgare se. Verkligheten och sanningen kommer fram i EU parlamentet!
    NJUT

    Liked by 8 people

  23. Lars-Olof Svensson skriver:

    Medelklassen har det ändå bra. Ingen fastighetsskatt, arvsskatt eller förmögenhetsskatt och Europas lägsta kapitalbeskattning (ISK). Men som Calmfors skrev i går, skattkvoten kommer att gå upp oavsett vilken regering vi får i september, och visst ligger det en utgiftsbomb i kommunerna runt hörnet. Men så länge Wallenberg (dvs som beteckning på företagsamheten i stort) stannar finns det hopp. Sverige behöver Wallenberg men Wallenberg behöver inte Sverige.

    Liked by 1 person

    • Per-Anders skriver:

      Inom tio år kommer alla kommuner i Sverige att gå med förlust, dvs. måste låna pengar för att få ihop sina budgetar. Kommunalskatten kommer att behöva höjas med 5 kr i vissa kommuner och i värsta fallet upp till 20 kr per hundralapp.

      Gilla

  24. Hosianna skriver:

    Tack, Patrik, jag vill modfälld påstå, att Sverige redan befinner sig i fritt fall med den dyrbart förgyllda, livsfarligt rangliga, lappade och lagade, men nu totalt genomrostade, gamla FN-bron…

    … vars blytunga, oböjliga balkar håller vårt arma land i ett järngrepp och riskerar att dränka oss i den våldsamma massmigrantströmmen, om vi inte kommer loss och får näsan över ytan.

    Dags att bränna brofästet med den destruktiva asylrätten, som fjättrar oss till FN-kolossen och snabbt som ögat uppföra strikt enkelriktade luftbroar till den dysfunktionellt muslimska världen.

    Liked by 1 person

    • Hovs_hällar skriver:

      Hosianna — Visst, men även med nuvarande EU-medlemskap som en blykloss runt halsen, så kunde Sverige agera annorlunda. Se på Finland tex!

      Gilla

      • Hosianna skriver:

        Precis, H-H!

        Finland – och Danmark – är verkliga föredömen, där makthavarna tycks fullt kapabla att både resonera och agera vuxet, ansvarsfullt och med anständig lojalitet mot sina egna länders och landsmäns intressen.

        Gilla

  25. olle reimers skriver:

    För att kunna komma till rätt slutsats måste ytterligare en faktor beaktas. Enligt min mening måste man väga in möjligheten att den situation vi befinner oss i är medvetet framkallad.
    Inte så att beslutsfattarna i detalj skulle ha kunnat förutspå hur Sverige ser ut idag; men det stämmer nog på det hela taget med de antagna avsikterna.

    Många utanför den innersta kretsen spelar säkert bara rollen av nyttig idiot och börjar blii förskräckta över vad de ser. Som någon kommenterade ovan befinner de sig dock ofta på för långt avstånd från verkligheten för att ta in det på riktigt. Dessutom har rekryteringen till politikerskrået inte i första hand gjorts med tanke på kompetens. Lydighet och lojalitet heter nog ledorden.

    Det är svårt att komma runt Fredrik Reinfeldts avskedsbudskap och hur det besannades på ett förunderligt sätt närapå omedelbart därefter. Det var lite för mycket för att bara vara ett sammanträffande.

    Varför det skulle förhålla sig på det sättet är delvis en annan diskussion. Den återkommer vi säkert till.

    Liked by 3 people

    • Johan skriver:

      Med tanke på hur otroligt skruvad den uppkomna situationen är och med vilken millimeterprecision som vansinnesbeslut fattas på löpande rad kan jag inte dra någon annan slutsats än att det är medvetet, att vår sk folkvalda, åtminstone 7-klövern, är marionetter och andra drar i trådarna. Någon skrev i tråden att när lågkonjunktur eller bankkris kommer havererar möjligtvis samhället. Om det hänger ihop som jag misstänker, är det till och med möjligt att framkalla en kris när tiden är mogen.
      Valet i höst är, om detta stämmer, ett spel för gallerierna, en orgie i pajkastning om skitsaker och media som vältrar sig i analyser av dessa. Och utgången blir ungefär som vanligt.
      Jag hoppas jag har fel.

      Liked by 2 people

      • cmmk10 skriver:

        ”Medvetet” är det säkerligen för en del psykopater, men det stora flertalet är antagligen helt enkelt naiva.

        Arg Blatte sammanfattar det hela rätt bra, själv drog jag ungefär samma slutsats för några år sedan.

        http://katerinamagasin.se/darfor-odelaggs-sverige-destruktiv-invandringspolitik-gynnar-overklassen/

        ”I senaste debattinlägget på Katerina Magasin ställer Eva-Lisa Dezmin frågan: “Varför ödelägger regeringen Sverige?” Svaret är enkelt och komplext på en och samma gång, enligt Youtube-profilen “Arga Blatten”. Enligt hans analys är den nu förda invandringspolitiken gynnsam för samhällets välbeställda, till exempel politikerna själva, bankerna samt inte minst landets asyladvokater med Anne Ramberg i spetsen. Samtidigt förråder man härmed dem som har det sämst, en arbetarklass som består av både svenskar och invandrare. “När vi väljer att inte tala om orättvisor gynnar vi bara de som försöker bekosta vår undergång”, skriver han.”

        ….

        Liked by 1 person

  26. Per-Anders skriver:

    ”Är det bara jag som tycker att gator och vägar underhålls allt sämre i Stockholm?”

    Patrik! Det är likadant i hela landet. Hur kommer det sig att vi har så dåliga vägar i Sverige? De blir sämre och sämre och ändå betalar bilismen dubbelt så mycket i skatt som används till vägar och broar i Sverige.

    Gilla

  27. Lars skriver:

    Patrik, vad sjutton gjorde du i Santiago några dagar innan kuppen? Hur var det där då och vad var ditt ärende?

    Med vänlig hälsning/Mycket Nyfiken

    Gilla

  28. lookslikeanangel skriver:

    Västsvensk version av

    “Bro bro breja”
    går så här:

    Bro bro bränna
    klockan ringer elva
    kejsaren står i sitt höga majestät
    så vit som snö
    så svart som sot
    Faller faller krigsman
    vem ska döden vinna?
    det skall han som faller i den stora svarta grytan!

    So long!

    PS I morgon är det Valentine. Rosarött tema? DS

    Gilla

  29. Eva Danielsson skriver:

    Människor behöver balans mellan vad man tycker själv resp behovet av kontakt och samhörighet.
    För många är tillhörighet viktigare än att tänka själv.
    Några tongivande nyckelpersoner kanske kunde få det tröga försiktiga svenska fiskstimmet att ändra kurs. Och då helst i lite snabbare fart än hittills.
    Annars förlorar vi vårt land till islamister och neomarxister.

    Liked by 4 people

  30. Palle skriver:

    Sten Lindgren d.ä.: Där sjönk Leif Östling i min aktning. Kan ännu minnas KU-förhören med anledning av Nuon-affären – Maud Olofsson lyste med sin frånvaro! Vämjeligt var att se Fredrik Reinfeldt med troskyldig min hävda att han ö.h.t. inte varit inblandad i beslutet, utan att detta helt låg på fackministern Maud Olofssons bord – en affär på 50 miljarder!
    Det hade varit billigare för svenska folket att köpa ut sådana vandrande katastrofer med livränta, bara de inte fått besluta om någon fråga av vikt för landets väl och ve. Arvet efter Reinfeldt innefattar ett raserat försvar, en galopperande kriminalitet och andra konsekvenser av en ohållbar invandringspolitik med effekter på skola, sjukvård, bidragsberoende etc.

    Liked by 1 person

    • uppstigersolen skriver:

      Vad gäller Centerpartiets agerande i Svensk politik kan man ju nämna Olof Johansson som inte ville bygga bron till Danmark. Då tyckte man ju att karln var töntig. Kanske den siste begåvade Centerpartisten. Annie Rödtopp vill ju att 30 miljoner MENA-människor ska komma över bron.

      Gilla

  31. Lars Thylen skriver:

    ”se på Vietnam, se på Irak, se på Libyen”. Åtmnstone Vietnam var ju en militar konflikt, som inte riktigt påminner om våra narkotikagäng

    Men mycket tänkvärt. Har bra exempel på att vägunderhållningen inte fungerar så bra i Huddinge, börjar påminna om New York med stora hål i asfalten,hål som man bör undvika… INternet måste vara en välsignelse för våra makthavare, eftersom det försvårar att prata med en människa.Blir väl en robot i en dystopisk framtid

    Gilla

  32. rudmark skriver:

    Lidingö kommun först (?) ut med att sparka ur de gratisboende (ie kommunplacerade) . Antingen så sker det och de nyanlända (med vänstern) gör uppror, eller inte och svenskarna blir förbannade och gör uppror.
    Lite smått här och där…..

    Gilla

  33. olle holmqvist skriver:

    Nu när Drottningsgatsmassakern -är jag först med uttrycket ? – tröskas sönder in i minsta halmstrå av våra journalister vid skärmen (men inte ute i no-go och frågande efter tyck om det inträffade) frågar jag , nu när vi hört motivet:
    Har Margots blåa baskrar eller spanande piloter något samband med fem människors död på Drottninggatan ? Betalade de ett pris ?

    Gilla

  34. Per Eriksson skriver:

    Kommunerna ökar redan sin upplåning med 10% per år vilket innebär att de har ett cash flow problem baserat på stora utgifter och en (relativ?!) krympande skattebas, i nästa lågkonjunktur blir kommunernas situation ohållbar.

    Gilla

  35. Dan AT Eriksson skriver:

    Skulle inte förvåna mig om nomenklaturan ser till att skapa en ekonomisk recession inför valet i år. Alltså en alldeles egen hemsnickrad lågkonjunktur. Vad gör då svensken? Jo, röstar på sittande regering, ”för man vet vad man har men inte vad man får”!
    C:a 85% av svenska folket är, förutom Tjörnbrosyndromet, uppenbarligen även beskaffat med Stockholmssyndromet.

    Gilla

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

w

Ansluter till %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.