Svenskar och norrmän

Patrik Engellau

Tino Sanandaji är en av de klipskaste och mest rakryggade personer jag känner. Det kommer inte ett fjäskigt ord över hans läppar. Dessutom verkar han kunna alla statistiska tabeller i hela världen utantill.

Vi spekulerade om Norges och Sveriges förmåga att integrera utlänningar. Tino menade att norrmännen var snäppet vassare än svenskarna vilket gissningsvis och ”helt ovetenskapligt” skulle kunna bero på att norrmännen är ”snällare”. 

Men vi svenskar är väl rätt snälla också, invände jag och tänkte på de miljarders miljarder som migrationen kostar svenska skattebetalare. Då sa Tino en sak som fick mig att haja till eftersom jag insåg att hans förmodan överensstämmer med mina föreställningar (eller fördomar om du så vill). Ja, sa Tino, ni är generösa men många börjar därefter genast ställa krav på underkastelse och personlig tacksamhet mot enskilda svenskar i stället för lojalitet mot svenska samhället.

Många migranter känner sig nedvärderade och börjar hata svenskar i långt större utsträckning än vad motsvarande migranter tycker illa om norrmän.

Det låter inte orimligt. Jag tror faktiskt att det är svårt på gränsen till omöjligt för en aldrig så välutbildad och kulturellt flexibel migrant att ta sig in i en svensk gemenskap och känna sig som en delaktig, fullvärdig och välkommen medlem. Jag behöver bara gå till mig själv. Jag är inte medveten om att det släppts in en enda person, ens en svensk alltså, under de senaste trettio åren bland dem jag umgås med. Sina vänner fick man i skolan, lumpen eller på universitetet och sedan var det klart. Jag betvivlar att jag själv skulle kunna skaffa mig ett nytt, bekvämt umgänge om jag flyttade till exempelvis Alingsås. Hur mycket omöjligare ska det då inte vara för en syrier för att inte tala om en somalier (som kanske inte ens har lust att försöka).

Sedan finns det en annan sak som skiljer Sverige från Norge – om du tycker att de obevisade och förutfattade meningarna nu börjar stå som spön i backen så går det att förstå – nämligen att Sverige av tradition varit ett mer klasskiktat och hierarkiskt medvetet samhälle, åtminstone på slättlandet. Norrmännen har alla varit bönder och fiskare på ungefär samma sociala nivå och därför mindre vältränade än svenskarna på att förhålla sig hierarkiskt till andra människor inklusive samer och etiopier.

(Utvikning om slättlandet. På feodaltiden härskade den klass som kunde använda den mest avancerade vapenplattformen, nämligen hästen.

Hästen var överlägsen i öppna, platta landskap, men mindre funktionell i skogig och bergig terräng. Feodalismen och därmed de sociala motsättningarna blev därför särskilt uttalade på platt mark såsom i Danmark och på Västgöta- och Uppsalaslätterna. I det bergiga Norge och det skogsrika Småland – liksom i alplandet Schweiz – rådde en starkare jämlikhetskänsla. Det är i alla fall min teori. Wilhelm Tell hade inte klarat sig länge på Jylland.)

Sverige är alltså, enligt min fördom, ett land som karaktäriseras av små, slutna gemenskaper. Vi svenskar har en tendens att stänga in oss i små inhägnader som definieras av sociala, historiska och geografiska gränser. Som Tino påpekade var ”utsocknes” folk av tradition någon man inte litade på utan i stället vid festliga tillfällen kunde slåss med. Betänk gärna Ultima Thules visa Samling vid pumpen:

Samling vid pumpen, Tunabergare hitåt!

Alfred har di slagi så han ligger å blör,

i grusgropa slåss di me Buskhytteborna,

länsman fick på huve, så ja tror att han dör.

Vi är kort sagt inget öppet, kosmopolitiskt folk som med lätthet exempelvis kan slinka in på en pub i Dublin och göra oss gemena med de lokala öldrickarna. Vår karaktär märks även i språket. Till och med när vi bjuder hem våra närmaste vänner har vi ”främmande”.

Självklart kan en så sluten kultur inte på allvar bli en humanitär stormakt. Sverige kan bli en humanitär stormakt först när alla världens folk blivit Tunabergare i själen. Det är ungefär som att islam blir en fredens religion först när alla människor blivit muslimer.

Fast, föralldel, jag tror inte svenskarna har något emot att se folk från andra kulturer på jobbet bara det inte krävs att man ska umgås med dem. Bra nog kanske.

82 thoughts on “Svenskar och norrmän

  1. Lilla fröken PK skriver:

    ”Självklart kan en så sluten kultur inte på allvar bli en humanitär stormakt.”
    Nej, och det blev vi inte heller. Den humanitära stormakten har tagit sig vatten över huvudet, och ”sitter nu ensam på handlarns trapp och gråter så övergivet.”

    Liked by 6 people

    • Lars skriver:

      PE skriver om hela sin bekantskapskrets ovilja (inte oförmåga) att släppa in nya vänner. ”Jag är inte medveten om att det släppts in en enda person, ens en svensk alltså, under de senaste trettio åren bland dem jag umgås med.”

      Gilla

  2. Stig Palm skriver:

    HÖ HÖ denna är bra skriven. Jag bor i enklav med 36 hushåll och gjort så i 19 år.
    T o m varit Ordförande i 7 år och lärt ‘känna’ samtliga. Har jag blivit mer integrerad än andra här tack vare detta? Svar nej. Folk (vita ursprungs) som flyttar in knappast presenterar sig för närmaste granne. Sveriges vita befolkning betalar sin ‘avgift’ till nyanlända som de kallas och sedan stänger sin dörr.

    Liked by 4 people

  3. Anders Svensson skriver:

    Patrik … gamla fjolla … Du skulle få massor med kompisar i Alingsås … för här i Alingsås är den gamla befolkningen redan utbytt mot yngre snyggare ”smartare” människor från jordens alla hörn och dansen kring guldkalven går allt fortare på ICA Maxi där kundvagnarna är dubbelt så rymliga jämfört med för tio år sedan.

    Liked by 4 people

  4. heraldikern skriver:

    Påståendet att svenskarna ställer ”krav på underkastelse och personlig tacksamhet mot enskilda svenskar i stället för lojalitet mot svenska samhället”. är inget man kan känna igen. I varje fall inte som svensk! Hur skulle det gå till? När man, enligt påståenden i alla fall, inte ens släpper in migranten i samhället och inte heller inpå livet så kan man ju inte heller kräva ”personlig tacksamhet mot enskilda svenskar”. Det både är och låter som ett konstigt påstående.
    Vad som däremot klart framgår är att dom faktiskt inte, i varje fall dom som syns och sticker ut, är ett dugg tacksamma för att dom fått komma hit trots att vi inte är första fredliga land och inte heller för den generösa välfärd vi bjuder dom på. Vi skulle ju ha kunnat avvisa dom vid gränsen. Tvärtom är dom än mer fordrande och oförskämda om dom inte får det dom kräver! Och detta tror jag dom flesta människorna håller med om, om man bortser från PK människorna som i realiteten anser att migranterna har större rätt till Sverige och vårt välsånd än vad vi har själva har.
    Nu tror jag inte att just Sanandaji tillhör den beskrivna gruppen av utstickande, men inte ens alla diamanter är helt flawless! Sanandaji är just bara Sanandaji!

    Att du inte själv har några kompisar utanför vad du fick i grundskolan, måste vara ett särskilt fenomen i den särskilda sfär du merendels vistas i. Jag har hittat nya vänner ganska fort vartefter jag flyttat runt i landet och till och med i utlandet. Och det råder ingen som helst tvekan om att en svensk snabbt blir vän med i stort sett vem som helst på en Irländsk Pub. Ju mer öl ju godare vän blir man. Men det är roligt att du fortfarande är provokativ och raljant. För det är så jag minns dig efter 20 år sedan vi sist träffades!

    Liked by 1 person

    • Per-Anders skriver:

      Jag bott på flera ställen i Sverige och aldrig haft några problem att skaffa mig nya vänner. Jag kan gå in på en pub i Dublin och slänga käft med vem som helst i stort sätt.

      Jag är inte speciellt öppen eller social av mig och gillar inte att prata om väder och vind eller andra triviala saker. Trots det går det att skaffa sig vänner och prata med folk på stan.

      Jag vill påstå att folk i andra länder inte är mer inbjudande till främlingar än vad svensken är. Öppna ögonen och se vad som sker i världen. Lika barn leker helst med lika barn. Där invandrare flyttar in eller rent ut sagt andra raser flyttar den andra rasen ut.

      Svenska förorter blir mindre vita. Städer i USA blir mindre vita. London blir mindre vitt. Mer än hälften av alla londonbor är invandrare. Dagligen går flyttlass med vita som lämnar London. Om 20 år kanske det bara är 5-10 % vita kvar i London. Från att vara världens finansiella centrum lär vi få se ett London som går i konkurs. Sådan är trenden och verkligheten. Så sker i USA, Städer som får liten vit befolkning går i konkurs.

      Att svensken inte öppnar dörren är helt naturligt och ligger i generna, precis som det ligger i alla folks eller rasers gener. När ska det sluta med att ranka ned på svenskens egenskaper? De är faktiskt vinnande i det långa loppet.

      Liked by 5 people

    • Jan Molin skriver:

      Patrik skriver nog troligen om vänner man behåller hela livet. Min familj har flyttat runt en hel del och fått vänner på alla orter vi bott på. Nu är vi pensionärer i Uppsala. Vi har få vänner kvar av dem vi lärde känna på de orter vi bodde på och arbetade inom privata verkstadsföretag i dessa antal år: 2,2,2,12 och slutligen 24 år. De vänner vi har mest kontakt med idag är från ungdomstiden i födelsestaden. Den bäste vännen är från folkskolans 3:dje klass!

      Liked by 1 person

  5. Bo Svensson skriver:

    Problemet som kräver en lösning, är inte hur vi skall lyckas med integrering, utan hur vi skall bli av med alla inkräktare med pyttesmå chanser att någonsin fungera som en tillgång för dem som hör hemma här utan bara en belastning.

    Liked by 11 people

    • Jan Molin skriver:

      Alldeles rätt Bo. Kom ihåg att hela mångkulturprojektet är ett överhetsprojekt som ju påbörjades av Palme 1975 med samverkan av hela dåvarande oppositionen. Jag tror att det bottnar i våra ledande personers vilja att känna sig stora i världen, man har ju utropat Sverige som humanistisk stormakt. Maktens personer vill känna sig stora. Hela projektet är ett förrädarnas angrepp på oss svenskar och ska så bedömas och ansvariga politiker och tjänstemän straffas.
      Tyvärr tror jag att svensken i grunden är behäftad med ett alltför litet mått av självkänsla, vi har alltid blivit hårt styrda av maktens folk, oberoende av om kungar styrt eller de (jag vill ogärna skriva ”våra”, i vårt system väljs de ju av politikerna) valda politikerna.
      Vi måste tuffa till oss och även ställa krav på att om SD får inflytande måste alla bidrag till utlänningar tas bort, utlänningars medborgarskap ses noga över och samtliga asylskäl också granskas. Och mera som du så bra skrivit tidigare.

      Liked by 3 people

  6. Eva Danielsson skriver:

    Välviljans glastak, som man brukar säga.
    Svenskar vill gärna känna sig goda och generösa men har svårt att se andra som jämbördiga och kapabla. Och man blir då också naiva inför dem som är potentiellt farliga.

    En majoritetskultur med självförtroende kan inkludera och assimilera.
    Tyvärr ingår drag av jantelag och falsk blygsamhet i vår svenska kultur. Och trösklar kring gemenskap.
    Den svenska kulturens ”kroppsspråk” signalerar undfallenhet ihop med verbal överlägsenhet och ”patronising”. Det borde vara tvärtom.

    Importerade klankulturer är slutna och exkluderande och ”äger” det som inte tas ifrån dem.
    Svensk majoritetskultur har i nuläget inget att sätta emot detta ens om man inser förhållandet.

    Om vi en vacker dag skulle få makthavare som verkligen vill mota klankriminalitet m m och återinföra en gemensam grund i laglydnad och lojalitet med svensk kultur, så får vi jobba på vårt ”kroppsspråk”.
    Skaffa oss en självsäkerhet i att vara överens om att Sverige är svenskt och att svensk kultur med frihet och demokrati ska bevaras. Beväpna oss med makt och medel. Och kräva att nyhitkomna måste vara lojala med vår nation förutom att klara sig själva.

    En curlande fjäskande självutplånande person får varken respekt eller tacksamhet. Detsamma gäller en grupp och en nation.

    Liked by 9 people

    • MartinA skriver:

      Jag vill inte ha någon tacksamhet. Jag vill inte ha dem här överhuvudtaget. De har trängt sig in här och tar våra resurser och vår trygghet och vårt land ifrån oss. Med hjälp av ett etablisemang som hatar oss och söker utrota oss.

      Liked by 9 people

      • Eva Danielsson skriver:

        Jag kunde ha uteslutit ordet tacksamhet, även om vänsterfolket nog väntar sig just det. Det viktiga är respekt och lojalitet. Frånvaron av det är ju farligt för oss. Och jobbigt i vardagen för alla inom skola och sjukvård som möter de föraktfulla och krävande attityderna. Och hotfullt för flickor och kvinnor i utomhusmiljöer.
        Naturligtvis vill vi inte ha dem här som inte av sig själva är inställda på att assimileras. Och även då vill vi bara ta emot personer som på riktigt är flyktingar. I mycket små mängder.

        Och själva se till att vara beväpnade med ett starkt ”kroppsspråk” i form av tydliga krav och ett aktivt och kompetent polis-och rättsväsende uppbackade av ansvarsfulla politiker med rätt inställning osv osv.
        Tyvärr är väl vår gemensamma önskan om att inte vilja ha dem här liksom min önskan om att sluta curla, lika världsfrånvända förhoppningar som att våra rikspolitiker plötsligt skulle vilja göra något vettigt.

        Gilla

      • MartinA skriver:

        Nej, vi vill inte ha några av dem här alls. Hade utlänningarna haft någon omtanke om oss svenskar alls så hade de insett att deras närvaro här är ett fruktansvärt hot mot oss och därför flyttat hem igen. Det gör de inte. Alltså är de hänsynslösa och fientliga, per definition.

        Gilla

      • olle reimers skriver:

        MartinA; din oförsonlighet och kategorisering är totalt outhärdlig och svårförståelig. Du har tidiigare också kraftigt tagit avstånd från t.ex. blandäktenskap.

        Vad vill du egentligen?

        Vi har en uppsättning av politiker som har lagt en övermäktig och för Sverige och för invandrare skadlig uppgift på det svenska folket. Att från det dra de slutsatser du tycks göra verkar fullständig orimligt! Sansa dig!

        Gilla

      • MartinA skriver:

        Sverige, vad är det? Finns det ens? Det är ingenting jag bryr mig om i vart fall. Jag bryr mig om det svenska folket. Och för oss är våra nya landsmäns närvaro här ett hot.

        Gilla

    • Jan Molin skriver:

      Eva, det är ju inte vi svenskar som bett dem att komma hit! Det är ju våra politiker. Att de aldrig har frågat svenska folket i val om mångkulturen som de infört i Sverige kan ju inte tas som intäkt att de bara fortsätter på sin dåraktiga väg. Svenskarna har rätt till sitt beteende oberoende av om det tolkas av våra politiker och utlänningarna som ”välkomna hit”.

      Liked by 1 person

  7. magnusrosensparr skriver:

    Ja, misstanken om svenskarnas extrema individcentrering är nog sanningen nära på spåren. Nu återstår bara att svenskarna själva ska förstå detta och inse att det nuvarande PK-inspirerade multikulti-projektet är och förblir dödfött här.

    Gilla

  8. magnusrosensparr skriver:

    ”Utvikning om slättlandet. På feodaltiden härskade den klass som kunde använda den mest avancerade vapenplattformen, nämligen hästen.”
    Koncentrerad fakta kort och koncist redovisad med PE:s härliga formuleringsstuk.

    Gilla

  9. Snällhet och hat skriver:

    Uttrycket att ”gå över ån efter vatten” syftar på något näraliggande, men utan att vi ser det. Att få syn på en själv är inte lätt. Det är först vid jämförelser skillnader framträder. Men knappast helheten.

    Inom vetenskapen talar man ibland om Ockhams rakkniv. Att man alltid skall eftersträva de mer enkla och raka förklaringarna. Detta för att hitta kärnan, rensad från oväsentligheter.

    Att tänka logisk tar tid. Att känna går snabbare. Reaktionen kommer ofta med blixtens hastighet och helt automatiskt. Och djurvärlden är fylld av känslor. Det är därför skogen fylls med så mycket skönsång om våren.

    Men även människan har känslor. De är genuint biologiskt. Och detta oavsett om vi är svenskar, somalier, norrmän eller skönsjungande näktergalar.

    Hat är även det en känsla. En extremt stark sådan, som bär oresonlighetens prägel. Där fiendskap brädar förnuftet.

    Så har vi raka motsatsen till hat. En snällhetens hormonsystem – Oxytocinet. Vårt eget snällhetshormon, .

    Oxytocin verkar i den mer hudnära kemin, förlöst vid smekning och läppars sugande. Något som hjälper särskilt kvinnorna med anknytningen till barnet. Säkert påverkar detta hormon vissa av oss till en mer generös inställning till migration.

    Kanske kan Ockhams rakkniv hjälpa oss även här i analysen. För man kan nog misstänka att vissa kvinnor som engagerar sig särskilt intensivt för vissa ensamkommande, i hög grad har aktiverat just detta snällhetens hormonsystem. Men i ord ändå hänvisar till logiken. Och inte till egna mer nyuppväckta känslor.

    Jag vet inte i vilken grad oxytocin som hormon fanns med i regeringens besluten om att bevilja fler ensamkommande unga att stanna i Sverige. Men man kan ju misstänka att kvinnor talar kvinnors språk. Och att känslor då lätt övertrumfar logiken.

    Och med varannan damernas i regeringen borde mer kvinnlig särart få betydelse. Likt hat övertrumfar mer klara tankar, så borde även oxytocinet göra detsamma.

    Liked by 1 person

  10. Moab skriver:

    Nja, jag kan inte baserat på min kunskap om Norge kritisera detta men finner det långsökt. Jag tror inte norrmännen är mera förtjusta än vi, vi har bara koncentrerat problemen ytterligare, större invandring under längre tid, större ghetton med betongblock att trycka in dem i, ännu mera pk, ännu mera socialism. Hönan eller ägget, jag tycker perspektivet är helt fel och oikofobiskt. Varför fokusera på invandrares alldeles omotiverade hat mot svenskar? Nej, det är istället svenskars högst motiverade hat mot invandrare som borde lyftas fram. Inte gängvåldtas invandrartjejer av svenska ungdomar, inte rånas invandrarkillar på sina stulna märkeskläder av svenska gäng, inte är det så att vi hånar invandrare och klär ut oss till fula araber och svarta på TV, istället så fyller de TV-rutan och i reklamen. Nej, det är högst förståeligt om svenskar hatar invandrare, de tar våra pengar, vår säkerhet och mina barns framtid. Skall jag nu behöva bjuda hem dem också? Jag har bott utomlands i många år och det Patrik beskriver är ALLTID fallet, det är mycket svårt att få vänner bland lokalbefolkningen och under många år så umgås man nästan enbart med andra utlänningar. Visst finns det skillnader men jag blev vän med Japaner och Schweizare också, men så våldtog jag heller ingen och gick till jobbet varje dag. Inte en enda demonstration i Shibuya eller vid Jet d’eau eller på Trafalgar Square där jag skanderade död åt judarna deltog jag i.

    Nej Patrik, detta var nog ditt sämsta hittills, en Norgehistoria. Oikofobi rakt av.

    Liked by 7 people

    • MartinA skriver:

      Jag hörde en norrman som kallade Norge ett land av självägande bönder och sverige för en militärstat. Jag tyckte det hade sannolikhetens prägel.

      Gilla

      • Anne-Hedvig skriver:

        I folketellingen 1801 (vår første – tidligere bare manntal) var 90 % av bøndene selveiere. I Danmark på samme tid: 10 %.
        Men gårdene i Norge var små, bare 3 % av landet er dyrkbar jord. Måtte oftest kombineres med fiske o.a.

        Akk ja, ”militærstat” – vi lå jo under Danmark fra Kalmarunionen av – (Norges nedgang begynte ved Håkon den V:s død i 1319død) – og frem til 1814. Noe særlig norsk aristokrati vokste ikke frem – lensherrer og andre herskere var helst danske.
        Det lille vi hadde av adel (begunstiget av danskekongen) ble avskaffet i 1821.

        Liked by 3 people

      • Lars Hellman skriver:

        – Vet ni hur man sänker en norsk ubåt?
        – Nej!?
        – Man simmar ner och knackar på…
        – Vet ni hur man sänker den en gång till?
        – Nej!?
        – Man simmar ner och knackar på. Då öppnar norsken och säger:
        – Nä du den här gången går jag inte på det…

        Gilla

  11. Sten Lindgren den äldre skriver:

    På årets sista dag vill jag först framföra ett varmt tack för en aldrig sinande ström av intressant läsning som förmedlas/skapas av Det Goda Samhället. Och detta med en pålitlighet väl i nivå med hur uren i Schweiz fungerar.

    Så till ämnet: Jag tror också att det svenska samhället egentligen är segregerat, trots all propaganda om motsatsen som vävs in i mediala sammanhang. Jag tänker på filmer, TV-serier, TV-meteorologer som knappt pratar svenska osv. Kolla hur många invandrare som är med i Rotary, sitter i Djurgården IF styrelse, eller som man ser på julkonsert i Berwaldhallen osv. Det krävs rätt mycket för att komma in.

    Norrmännen: Jag tror faktiskt det finns en inneboende attityd hos många svenskar att norrmän är underlägsna och de ska inte sticka upp. Speciellt inte om norrmannen ifråga dristar sig till att ifrågasätta vad som är rätt och riktigt – i Sverige. Jag tänker på den norske minister som besökte Rinkeby och fick hela etablissemanget emot sig. Ett annat exempel är TV-serien Hjernevask, det är under vår värdighet att ta emot mentalt bistånd från Norge, att det är gratis gör det hela ännu mera förödmjukande. Det är ju vi som ger bistånd till andra länder, inte tvärtom.

    Liked by 6 people

    • Palle skriver:

      Sten Lindgren d.ä.: Lätt att hålla med dig om DGS och dess skribenter!
      Angående dina två exempel på svensk reaktion på norska inspel: när det gäller den norska ministerns besök i Rinkeby tror jag mer den negativa reaktionen från den svenska ministern (Fritzon) berodde på att norskan hörde hemma i ett parti, som likt SD vill ha begränsning av invandring.
      Angående Hjernevask är det nog knappast heller att det just är norskt ursprung, som ledde till att SvT avböjde serien trots att den erbjöds gratis. Snarare innehållet, som rimmar illa med PK-linjen här i landet.

      Liked by 3 people

      • Anne-Hedvig skriver:

        55 % av befolkningen synes Sylvi Listhaug gjør en god jobb som innvandringsminister, selv om atskillig færre stemmer på Fremskrittspartiet. Frp er jo for EU og nyliberalisme, mens derimot 70 % av nordmenn er mot EU. ”Nei til unioner” sitter i ryggmargen på oss, helt tilbake fra dansketiden!

        Liked by 1 person

  12. Christer Carlstedt skriver:

    Det blir en aning märkligt när de som borde begripa bättre talar om integration, eftersom de uppenbarligen inte begriper det mest fundamentala i begreppet.
    Att bli integrerad innebär att känna gemensamhet med och medverka i den grupp som integreringen avser.

    Hur kan någon på allvar tro att man som allmosemottagare skall kunna känna gemenskap med den som delar ut allmosorna?
    Det är inte bara dumt. Det är urbota dumt!

    Gemenskapen känner man möjligen i arbete med andra i den grupp man vill vara med i. I att man får känna sig vara till gagn och att man kan bidra.

    Antag att jag skulle vilja ingå i gruppen kirurger på stora sjukhuset (det verkar spännande och lär vara hyggligt betalt) och knallar upp till HR-avdelningen och anmäler mitt intresse.
    OK, säger HR-folket, vi behöver kirurger. Vad har du för yrkeserfarenhet?
    Jo, jag har de senaste femton åren jobbat på Niklas Pettersson plåtslagerifirma. Jag hade bland annat hand om förbandslådan.
    ?????
    Sjukhusets HR-folk gapar givetvis som fågelholkar.
    Tack för visat intresse, men nej tack!
    Mina kunskaper i att lägga tak och sätta upp hängrännor, samt sätta på plåster, saknar relevans i den grupp jag ville vara med i.
    Integration? Pyttsan!
    Tror någon att jag känner samhörighet med läkarteamet bara för att de skickar med en slant till mig varje månad för mitt uppehälle om jag inte har vett nog att söka mig till en arbetsplats där jag duger till något?
    Det kan rent av vara så att jag i stället känner en aversion eftersom jag fått mig förklarat att jag är oduglig och knappast ens är önskvärd.

    Liked by 7 people

    • Hovs_hällar skriver:

      Christer C. — roligt skrivet — men här handlar det om något annat och långt allvarligare än att inte få jobbet man ville ha…

      Det handlar om att komma från en helt främmande kultur, med för oss svenskar helt främmande och svårbegripliga värderingar, och hårdnackat hålla fast vid dessa främmande värderingar för att inte ge upp sin identitet.

      Du kanske hittar ett arbete där du kan fungera socialt på en elementär nivå, men värderingarna har du kvar inom dig!

      Exempel: mordet på Fadime Sahindal 2001.

      https://sv.wikipedia.org/wiki/Fadime_%C5%9Eahindal

      — Fadern hade arbete, och verkar inte ha gjort något särskilt väsen av sig. Ändå mördade han sin dotter därför att hon ville leva sitt eget liv, enligt vår svenska kulturs normer.

      Liked by 4 people

      • Christer Carlstedt skriver:

        Visst har Du rätt HOVS_HÄLLAR i att integration är så mycket mer än ett arbete. Men klarar Du inte ens det så basala som Din och eventuell familjs försörjning, så blir resten en i det närmaste omöjlighet. Var skall Du då lära Dig vad som är normen? Hur spelreglerna i det här samhället ser ut? Vad som går an och vad som inte gör det? Knappast på cafeterian bland andra som inte heller kan eller vill ta på sig det mycket jobbiga att lära sig en ny kultur och acceptera den som sin och framför allt barnens framtid.

        Liked by 1 person

  13. uppstigersolen skriver:

    Hoppsan Patrik. Är du säker på att du inte har släppt in en enda person i din krets du umgås med? Du nämner Tino. Har du alltid känt honom? För min egen del så har jag några vänner sedan barndomen men jag har också fått många nya under åren. Några umgås jag med under en längre tid andra tappar jag kontakten med. Jag har ju engagerat mig i olika föreningar eller klubbar kanske. Har man gemensamma intressen så umgås man. I de föreningar jag är med i finns inte så många människor av annat ursprung än svenskt men kommer det med någon utomeuropée så är det OK för mig om personen uppför sig som folk. När jag arbetade hade jag arbetskamrater från jordens alla hörn. Inga problem med de allra flesta. Vill man vara med i en gemenskap så måste man visa det själv. Inte sjutton letar jag upp folk att umgås med på ställen där jag inte känner mig varken hemma eller välkommen. Jag kommer att tänka på en midsommar för 25 år sen ungefär. Av någon anledning var vi kvar i stan och tog oss till Riddarholmen för midsommarfirande. Alternativt sådant. Det påminde inte ett dugg om vår midsommar så efter en halvtimme gick vi därifrån. Firar man midsommar i Sverige så vet varje svensk vad det innebär. Här var det något annat.

    Liked by 2 people

  14. Crister L skriver:

    Det är en viss skillnad på den primitiva aggressionen och den maktpolitiska, vilket alla naturligtvis inser. Idag är vi på DGS dock inriktade på att se sammanhanget tillbaka till motorcykelgäng och drängar i trätofflor som muckade gräl i Ulf Peder Olrogs anda.

    Alla män har väl någon gång i tonåren eller uppåt i tjugoårsåldern ”råkat” i slagsmål. Det hör till livets uppfostran, precis som den sexuella debuten. Men det här avfärdas nuförtiden i det kollektiva svenska medvetandet som stökigt och tråkigt att det ska vara på det sättet. Förut hade vi åtminstone värnplikten, men nu är allt om daningen av manlighet trams-deklarerat. Kvinnor kan lika bra. Och det är helt åkej att vara rädd och inte vilja bråka. Därtill kan det nog anses bevisat att aggressivt beteende påverkar hjärnan: fysisk snabbhet på viss bekonstnad av intelligens. Men det är inte bara aggression som tär på intelligensen. Jag menar att anpassningen till vänster-feminismen tär märkbart på manlig intelligens. Inledningen av den tyvärr alltmer gasiga #metoo-kampa(n)jen visade på detta.

    Jag motsäger inte att vi med åren blir allt restriktivare vad gäller nya vänner, att det föga metropolitiska kan vara ett svenskt drag, och att sådant kan vara både genetiskt och kulturellt. En ny-urban anda kanske dock är på gång.

    Liked by 1 person

  15. Moab skriver:

    Om jag ändå skall ge analysen något så är det väl så att andra folk har behållt mera sunt förnuft än vi svenskar och inte avhändat allt ansvar till en pk-sekt. Det du skriver är ju att vi är sämst av alla på att bli en humanitär stormakt, vi är de sista som skulle försöka det. Det säger väl också att när locket väl flyger av så kommer svenskars hat att flöda fritt.

    Liked by 5 people

  16. Hovs_hällar skriver:

    Tino skriver nästan dagligen något på Facebook. Tonen i hans skriverier är aggressivt spydig. Han hånar PK-sektens lögner, kort sagt.
    Det förvånar mig att han skulle ha sagt något så mesigt som Patrik relaterar ovan.

    Den ”snällhet” som nämns är ju inte alls snällhet, utan något helt annat. Man kunde kalla det enfaldig eftergivenhet, gränsande till självutplåning. Och det gäller både Sverige och Norge, men Sverige är förstås flera gånger värre!

    Att svenskarna inte är särskilt sociala varelser, allmänt talat, är väl känt. Men vad kan vi göra åt det? Både Tino och jag får väl helt enkelt stå ut och gilla läget.

    Gott Nytt År!

    Liked by 5 people

    • Lars skriver:

      Tino är bra, men samtidigt är han medveten och stolt över sin bakgrund som sekulariserad kurd och akademiker och ibland brister det och en del av hans värderingar och ‘utanförskap’ kommer troligen hemifrån, han har beskrivit en del om sin familj, och en del av hans stolthet från bakgrunden. Men det är en ärlig själ som vill ta ansvar och påpekar bristerna i det samhälle som han samtidigt är en del av och står utanför (kan flytta). Man måste beundra hans energi och förmåga slå igenom och samtidigt hålla sig konkret och rationell och seriös.

      Liked by 1 person

      • Hovs_hällar skriver:

        Lars: Jo absolut är det så, jag sätter honom mycket högt och respekterar hans speciella temperament. Vi har bråkat en gång på FB om en småsak, han hade nog rätt, tekniskt sett…

        Gilla

      • Fredrik Östman skriver:

        Som npgon påpekade hade en så påstridig — hypotetisk, naturligtvis — svensk aldrig fått en sådan uppmärksamhet. Han hade tigits ihjäl i skamvrån för sitt pinsamma asociala beteende. Han hade anklagats för att vara sinnessjuk. Tro mig. Jag vet.

        Gilla

    • Anne-Hedvig skriver:

      Den polske professoren Nina Witoszek, nå ansatt på Universitetet i Oslo, har intervjuet innvandrere til Norge. Mange opplever nordmennene som lukkede – en ”kommunikativ gjerrighet”.

      Mann fra Gambia: ”You see, Norwegians are shy, they are actually like forest animals, they run if you make a strange gesture or say a strange word that they are not used to. It is so easy to threaten them. But then when you get friends, they are for life.”

      Mann fra Eritrea: ”Nordmenn liker ikke andre mennesker. De liker natur.”

      Kvinne fra Thailand: ”Her er det kaldt, og her er det lukket. Hjemme er det varmt og åpent.”

      Nina W. har mange vittige kommentarer om nordmenn sett utenfra – interessante synspunkter.
      Hun skriver også at ”jeg ser det multikulturelle prosjektets nederlag som en bivirkning av venstresidens forvirrede samfunnsprosjekt, et prosjekt som man ikke har tatt oppgjør med i Norge. Det er nå klart at ekstasen over mangfold og toleranse er et dårlig fundament for å utarbeide prinsippene for det gode liv i det samfunnet som de progressive elitene ønsker seg. I sin relativistiske iver har de radikale multikulturalistene undergravd selve betingelsene for et integrert samfunn: et samfunn med felles verdier. De har forsøkt å bevise at det ikke finnes slike verdier – bare ulike tradisjoner som bør småkokes i egne gryter og oppmuntres
      til å være annerledes. Dermed kan ikke samfunnet mobiliseres, inspireres eller forbedres som et felles prosjekt. Dermed har multikulturalismen lidd nederlag.”

      Gilla

  17. Per-Anders skriver:

    Vill man veta vad som anses vara svenskt kan man gå till Youtube och söka fram videos om vad till exempel utländska studenter anser om svensken och Sverige. De säger sådant som de finner lustigt med oss svenskar men även saker som de tycker är väldigt bra med svenskar.

    Jag tycker det är mer eller mindre löjligt att som svensk klanka på hur svenskar beter sig. Vi beter oss som vi gör på grund av att vi trivs med det. Under lång tid har vi format oss på sådant sätt att de flesta av oss svenskar trivs med varandra.

    Och ska vi tala om egenskaper, är det entydigt så att den svenska egenheten är ett framgångsrecept. Där svenskar har bosatt sig i värden finner vi ingen fattigdom bland gruppen svenskar. Nä, vi ska inte klanka ned på på hur vi svenskar är utan i stället vara stolta över det. Vi får gärna skryta om det också. Vi kan gott få säga att vi är bäst, men gärna även behålla lite ödmjukhet.

    Det vi skulle behöva göra är att slå näven i bordet och rensa upp i vissa ”träsk” i Sverige.

    Liked by 3 people

    • olle reimers skriver:

      MartinA; återigen faller du i överlägsenhetsfällan! Varför skulle de behöva vara särskilt uppfinningsrika för att hata just oss och inte t.ex. finnarna?

      Gilla

  18. Björn skriver:

    Det som har slagit mej dagligen, sen jag först fick kontakt med DGS, är alla kloka, insiktsfulla, intelligenta och humoristiska krönikor, kommentarer och inlägg som presenteras här! Ändå går utvecklingen i samhället åt rakt motsatt håll, mot vad de flesta här vill! Hur är det möjligt, kan man undra?! Finns det nån motsvarighet till DGS, på ”andra sidan”, den på riktigt, ”goda” sidan, som är mycket större och har fler ”följare”? Om det finns, så är det ju uppenbart att de är mer lyssnade till, av ”våra” regerande politiker! Med ”andra sidan”, menar jag de som är supernöjda med hur Sverige har blivit, och bara vill ha mer av samma politik! Tacksam för upplysningar om var man kan finna den ”andra sidans” ”fotfolkskommentarer” på nätet! Är otroligt spänd och förväntansfull över att få läsa alla nöjda och glada kommentatorers åsikter, om hur lyckat och bra allt har blivit! Och om hur Sverige kan bli ÄNNU bättre, genom fri invandring, högre skatter och ökade bidrag! Tips om ”vänster-forum” NU, tack!

    Gilla

    • Bo Adolfsson skriver:

      Varje ny dag med ”Public service” och andra MSM är en dag med ”fotfolkskommentater”. Nu försöker de helt kapa nätet för sig själva likt gruppen #jagärhär och #jagstårinteut. Dessvärre med våra tvångsinbetalade pengar.

      Gilla

      • Björn skriver:

        Jag menar såklart nån slags ”forum”, där ALLA tillåts komma in och själva få kommentera andras inlägg! UTAN att direkt bli refuserad pga ”fel” åsikter, ”värdegrund” eller annat trams! Som här på DGS, alltså! FINNS det nåt sånt, över huvud taget, ELLER har ”de” BARA sina OKRITISERBARA Ledarsidor och TV-redaktioner? Hur kan då ”de” veta, vad ”vanligt vänster-folk” på golvet, vill och tycker?! (Det sista var såklart ett skämt!)

        Gilla

      • Anne-Hedvig skriver:

        Ledrasidorna er da ikke PK! Westerholm er har hatt dataangrep på siden, og får ubehagelig post. Heberlein (nå M) blir anklaget av av en vänster-kvinne for å være sinnsyk pga sine meninger. Westerholm har heldigvis politianmeldt dette sjofle påhoppet.

        Gilla

      • Björn skriver:

        Man kommer alltså inte längre in på ”vänsterhalvan” än till Ledarsidorna?! Den ”sidan” är ju precis på gränsen! Ja, egentligen inget konstigt med det, transparens och meningsUTBYTEN har väl aldrig varit vänsterfolkets ”grej”! De verkar mest vara drivna av flockbeteende, färdiga plakatparoller och ett gemensamt hat mot det framgångsrika ”väst-samhället”! Ett välfungerande samhälle som de samtidigt, paradoxalt nog, själva BEHÖVER för att suga ALL sin näring ur!

        Gilla

  19. Lars skriver:

    Lite rolig artikel och Tinos kommentar, som inte stämmer med verkligheten, och upprepandet av ett av PK Sveriges påståenden: att Svenskar inte släpper in invandrare! Men vad vi ser är att invandrare håller sig till sina egna, hur välutbildade och integrerade de än är! Och på motsvarande sätt håller sig svenskar till sina egna! Man trivs med människor som man förstår, man litar mer på dem.

    Annars är den svenska ensamheten ingen myt utan ett faktum, med undantag på många ställen. Det är ett fenomen att många vänskapsförhållanden grundläggs tidigt och upprätthålls genom åren kring gemensamma intressen. Det är även ett fenomen att släktband betyder lite sedan länge. Det här betyder också att rörligheten minskar på arbetsmarknaden, det är alltför påfrestande att byta uppehållsort. Många som flyttar ‘hem’ som pensionärer upptäcker att tiden gått och man har inte mycket gemensamt kvar.

    Lyckliga de som aldrig förflyttar sig!

    En hel del samvaro sker inom föreningsliv, men förövrigt saknas gemensamma, icke privata, mötesplatser. Vi har ingen pub kultur i Sverige, konditorikulturen är död. En öl i Stockholm kostar en hundring. Det är för dyrt för flertalet Att bjuda på restaurang kostar.

    I Syd Europa eller latinska länder tycks det lättare bli gammal. Gubbarna sitter ute och pratar över en kaffe, ett glas vin eller en öl.

    Svenskarna är inte annorlunda än andra folkslag när det gäller behov av socialt umgänge, men vi är ensamma.

    Liked by 3 people

  20. Sixten Johansson skriver:

    Själv har jag levt och arbetat i gränszonen mellan finskt och svenskt i hela mitt snart 70-åriga liv och noterat många skillnader. Jag känner mig mer finsk än svensk (kanske t o m mer japansk på något märkligt, samurajbefryndat vis). Jag vet att svenskar är mycket olika i olika landsändar och i olika kulturkretsar. Jag uppfattar en hel del kluvenhet, tomhet, osäkerhet och brist på äkthet särskilt i många stadsmänniskors personlighet. Även sådana komponenter (och deras motpoler i psyket) kan förstärkas av kollektivismen, som är mycket stark i Sverige, trots att de flesta tror sig vara jagstarka individualister.

    Hos det självgoda etablissemanget särskilt i stockholmstrakten har jag tyckt mig se ett typiskt svenskt drag som jag avskyr på grund av dess falskhet, som förstärker hela den övriga politomediala falskheten. Kultursvensken uppfattar sig som en ur folkligheten sprungen human högadel, vars adelsmärke just är anspråkslösheten i förening med nästan övermänsklig tolerans och förståelse för undercivilisatoriska grannfolk och ännu lägre stående grupper. Kultursvenskens inre öga ser då och då den egna ädelheten skymta, men tränger snabbt bort tillfredsställelsen och den opassande medvetenheten och trycker fast sin äkthetsmask. I det självbespeglande ingruppskollektivet känner sig kultursvensken fri att bröla som en fotbollshuligan, men förmår i odrogat tillstånd gestalta sin själsfinhet genom att bröla på ett mer sofistikerat och godkänt svanskuperat vis.

    Liked by 4 people

    • Lars skriver:

      Som uppvuxen i Malmö måste jag konstatera att gängse talesätt ” Sverige består av Skåne och norr därom liggande fäbodar” eller ”gränsen till Norrland går vid Sege å” (avgränsade från förorten Arlöv) på sätt och vis stämmer avseende skånsk attityd. Stockholmare tycks mer konforma och rädda att avvika i mening från andra. Vaktar sina ord och är känsliga för språkanvändning. Nu bor jag i Södertälje….så jag bor definitivt i utlandet, men så gör tydligen även Malmöbon idag. Det är bara att gilla läget! Anpassning är nyckelordet! Skillnaden mot Malmö är religionen, men mycket av mellersta östern kultur är framträdande.

      Gilla

      • Lars skriver:

        Fredrik: Vad tror du? Det nya Sverige är redan här, det är inget som vi förutspår kan hända i framtiden. Förutspådde kunde man göra för trettio år sedan, men nu är verkligheten framme vid ändstationen. Man har bara inte förstått det i ”hela Sverige”.

        Liked by 1 person

      • Lars skriver:

        Kanske jag är otydlig för de som inte rest runt i Sverige. Malmö är inte unikt! Samhällena i väst Skåne, ca 1.1. miljoner invånare, hälften av Stor Stockholm, 2.1 miljoner på en kvadrat med längden som väst Skåne, ser likadant ut, det ser dessutom likadant ut i kranskommunerna till Stockholm norr, söder, väster och öster om Stockholms kommun och även inom Stockholms kommun t.ex. Rågsved, Rinkeby, Örby, Skärholmen. Eskilstuna och Västerås har samma problem. Katrineholm. Uppsala.

        I Stockholms län sker White flight mot innerstaden pga bristfälliga kommunikationer, i väst Skåne lämnar man stadskärnorna för villasamhällen omkring

        Jag tog upp det med Sixten eftersom han förefaller bo längst i norr och det är ju intressant om fenomenen nu nått ända dit. De som bor på en plats i Sverige vet lite om områdena närmast intill, man tänker som Malmöbon, det är de där andra ute på vischan!

        Gilla

  21. Underdog skriver:

    Det finns faktiskt statistisk forskning som handlar om hur lång tid det tar för invandrare att komma in i olika samhällen. Inte förvånande går det fortast i USA. I alla lönder i Europa tar det längre tid med Finland som längst med åtminstone två generationer. Sverige något snabbare. Den belgiske sociologiprofessor som relaterade forskningen hade ingen uppgift om Japan men misstänkte att det kunde vara nätt opp omöjligt att komma in i det japanska samhället.

    Någon ovan tog upp ekonomin. Forskning i USA, redovisad i the Economist (juni 2015 tror jag) visar att nordeuropeer i allmänhet och svenskar i synnerhet haft betydligt större ekonomisk framgång i USA än andra invandrargrupper. För svenskar i snitt 150% bättre än det allmänna snittet.

    Ibland saknar jag fakta i diskussionen.

    Liked by 6 people

  22. Ulrika skriver:

    En vän för mig är en person man kan lita på och respekterar. Bekanta och kompisar mm kan man ha hur många man vill. Riktiga vänner har man få av.
    Sen som sagt beror det på i vilket land man bor och i vilken ände.
    Svårare i tex Frankrike, lättare naturligtvis I USA.

    Gilla

  23. olle reimers skriver:

    En intressant artikel som tål att funderas på.

    Den genomgående svårigheten med bedömningen av kollektiva brister blir dock ofta att man gärna tillmäler andra dessa. Då blir det också svårt att komma med trovärdiga konstruktiva förslag till förändringar.

    Man kan dock vidga perspektivet lite ytterligare vad gäller möjligheten till framgångsrik integration.

    Sverige som nation hade inte mycket att vara stolt över vid andra världskrigets slut. Ändå tog vi på oss den gamla storebrorsmössan gentemot våra grannar när det blev dags att dra vårt strå till stacken.

    Till vår oförtjänta känsla av överlägsenhet kan man också kägga det faktum att vi tack vare de ekonomiska framgångarna fick råd och/eller anledning att ta emot människor från många delar av världen under de påföljande åren. I många fall var det av snöda ekonomska orsaker som detta kom att ske men sedan var vi inte heller sena att visa att vi ville hjälpa världen.

    Den där hjälpsamheten har delvis också skapat en klienattityd gentemot dem vi bistått. Den känsla av suveränitet som den attityden medför har väl också gjort att vi inte känt oss som om vi var riktigt jämbördiga. Kanske har vi då och då påpekat det, vilket sällan uppfattas som något positivt. Engelsmännen känner till detta; de har månghundraårig erfarenhet.

    För egen del måste jag tillstå att jag från tid till annan har trott att vi svenskar besatt särskilt positiva egenskaper som vi var satta att förmedla. Denna förmodade känsla kan i så fall bidra till förklaringen att vi inte har varit särskilt duktiga med integrationen.

    Kanske det pågående moraset är en påminnelse om att även svenskar och svenskhet är hotat av dödlighet. Heja Danmark! Heja Finland! Heja Norge!

    Gilla

  24. Kjell Karlsen skriver:

    Svensker er et tolerant folk. Hvorfor lykkes man ikke så bra med integreringen?
    Jeg skal her forsøke med noen teorier om saken:
    1. Den politiske korrektheten (PK) er sterkere enn i Norge og Danmark. Diskusjon om innvandringen har vært tabu. Problemene har derfor ikke fått dagens lys.
    2. I Norge har vi ikke parallellsamfunn (parallellsamhällen). En årsak er færre innvandrere, en annen årsak er at innvandrere og asylanter må bo i tre år på det stedet som de blir tilvist. Innom tre år er det mange som fester røtter på små lokalsamällen. Storstaden er ikke så fristende.
    3. Sverige er et klassesamfunn langt mer enn Norge. Det er mye lenger mellom elite og vanlige folk enn i Norge. Mange innvandrere i Norge bor på landsbygden. Landsbygden i Norge betyr mer enn i Sverige. Man er ikke klassifisert som ”en nolla” om man prater sin hjembygdsdialekt. Kanskje er det derfor lettere for innvandrere å bli en del av lokalsamfunnet i Norge?
    4. Til slutt noe som jeg ikke kan svare på: Hvorfor prater innvandrere i Sverige mye dårligere svensk enn når våre innvandrere prater norsk?

    Jag ber om ursäkt för den här lektionen. I Sverige bor jag halva året i Dalsland. Min familj på farssidan kommer från det här landskapet. Själv möttes jag med mycket stor öppenhet då jag kom til min fritidsstuga. Men kanske beror det också på att jag försöker att bete mig som svensk och strevar med att lära språket?

    Hälsningar
    Kjell Karlsen

    Liked by 1 person

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

w

Ansluter till %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.