De bortglömda svennifierade

Mohamed Omar

Det märks att den antirasistiska rörelsen är västerländsk. För den tycks bara bry sig om västerlänningars rasism. Vad tänker du på när du hör ordet rasist? Just det, en vit man. Det är för att den antirasistiska rörelsen jämt talar om vita mäns rasism, aldrig om rasism mot vita. Det är en rörelse som är ganska inskränkt, ja, kanske man skulle kunna kalla den eurocentrisk.

Man har alltså inte riktigt öppnat sig mot världen och all rasism som finns där ute. Och nu, på grund av massinvandringen, finns världen hos oss. Det betyder att det blir mer rasism. För många invandrare kommer från arabvärlden och Afrika där rasismen är något helt normalt. Ofta är den inte ens ifrågasatt. Mig veterligen finns det ingen antirasistisk rörelse i arabvärlden. Tänk dig att det i Irak skulle finnas en rörelse, bestående av araber, som kämpade mot arabisk rasism och ”föreställningar om arabisk överhöghet”. Tänk dig sedan att denne rörelse också finansierades av den irakiska staten. Inte särskilt sannolikt, eller hur?

Den antirasistiska rörelsen behöver bli mer öppen, mindre inskränkt och eurocentrisk. Vi som har invandrarbakgrund och erfarenhet av att leva och umgås med människor från Afrika och arabvärlden, både i Sverige och i dessa länder, vet att rasismen är mycket litet problem i västvärlden i förhållande till hur det ser ut i andra kulturer.

Jag fick nyligen kontakt med en läsare, en svensk kvinna som bor i Akalla. Hon är alltså en svensk kvinna med ett typiskt svenskt utseende. Från den antirasistiska rörelsen i Sverige får vi ständigt höra om de rasifierade, hur besvärligt det är att bli rasifierad. Det vill säga att svenskar har stereotypa föreställningar om människor med ett icke-typiskt svenskt utseende.

Mera sällan, faktiskt aldrig, talar denna rörelse om svennifiering. Det vill säga hur det är att bli bemött med fördomar, kanske till och med fientlighet, på grund av sitt typiskt svenska utseende. Kvinnan i Stockholmsförorten Akalla berättade för mig hur det är att leva som minoritet i ett invandrartätt område och utsättas för svennifiering. Hon är bara en av många. Detta är en erfarenhet som delas av allt fler svenskar, men som får mycket liten uppmärksamhet i mainstreammedierna, medier som fortfarande är fast i ett förlegat, eurocentrisk tänkande där rasist är liktydigt med en vit man. Dessa medier har inte anpassat sitt sätt att tänka efter vår nya mångkulturella verklighet.

För vad betyder minoritet? Svenskar med typiskt svenskt utseende, alltså det som de flesta av oss tänker på när vi hör ordet svenskar, är visserligen i majoritet i Sverige, i landet som helhet, men vad betyder det för de få kvarvarande svenskarna i Rinkeby? De är ju i minoritet i Rinkeby. Det är vad som betyder något för dem. Men när vi talar om minoriteter talar vi aldrig om svenskar. Den ensamma svenska tjejen på gården eller i klassen. Hur mår hon? Hur påverkas hon av att vara svennifierad?

Kvinnan som jag talade med har bott i Akalla i femton år och observerat förändringen. Det som brukar kallas white flight är ett faktum, invandrare flyttar in och ursvenskar flyttar ut. Det blir allt färre invånare med typiskt svenskt utseende, allt färre som identifierar sig som svenskar. Hon berättar hur hennes barn har blivit rånade på väg hem från skolan. Och hur de blir trakasserade av gäng med invandrarbakgrund från skolan Kista International School.

Flera av hennes grannar har utsatts för inbrott, hennes egen bistad två gånger! En gång var det ett gäng som stal en kratta från hennes altan. När hon kom ut och sa till lyfte en av värstingarna hotfullt på krattan och kom emot henne. De skrek ”vitinghora” åt henne. Hon stod där, vanmäktig och förödmjukad. En vuxen kvinna, en anständig kvinna, en mor till två barn. Förödmjukad av ett gäng pojkspolingar.

Kvinnan känner sig också uttittad på vägen till och från tunnelbanan. Man kan inte flanera, säger hon, utan måste visa att man har ett tydligt mål, annars kan man bli approcherad. Hon berättar att när ursvenskar möts sinsemellan pratar de om problemen i områden, men vissa vågar inte peka ut just invandringen och islamiseringen, utan pratar kring den eller viskar nervöst. Så djupt sitter tabut.

Den humanitära stormakten Sverige är inte humanitär mot dessa krympande, svenska minoriteter i Stockholms förorter, i Rosengård i Malmö, i Gottsunda i Uppsala med flera utanförskapsområden. De känner sig svikna och övergivna och de vågar knappast ens prata med sina grannar och bekanta om problemen de upplever på grund av själva språket blivit belastat med så många tabun.

Jag bodde själv i tretton år i ett utanförskapsområde, i Gottsunda i Uppsala, och känner igen mig i Akallakvinnans berättelse. Under alla dessa tretton år såg jag hur invandrarna blev fler, framför allt muslimer från arabvärlden och Afrika, och ursvenskarna blev färre. Riktningen var tydlig och gick åt ett håll hela tiden. Jag kan inte se hur detta ska kunna vändas.

När kommer dessa berättelser att komma fram? När får vi den första självbiografin om hur det var att växa upp som svennifierad ”vitinghora” i Rinkeby eller Akalla? Idag skulle kulturetablissemanget förmodligen inte ta en sådan skildring på allvar och avfärda författaren som rasist. Men i framtiden kommer kulturetablissemanget att bli tvunget att öppna upp för den nya verkligheten och det ska kunna fortsätta vara relevant. Man måste släppa den inskränkta, eurocentriska synen på rasism.

Till svennifieringen bör man också lägga horifieringen. Det vill säga att kvinnor som inte lever upp till islams ideal om hur en kvinna ska vara och klä sig drabbas av stereotypa föreställningar om den västerländska, otrogna ”horan”. Svennifieringen och horifieringen, sammanfattade i begreppet ”vitinghora” som kvinnan i Akalla fick slängt i ansiktet utanför sitt eget hem.

Klicka här och gilla min sida på Facebook!

30 thoughts on “De bortglömda svennifierade

  1. Bo Svensson skriver:

    Men är där inte en fundamental skillnad. – Dels förakt och arrogans mot de sämre folkslagen från dem som inte tvivlar på sin överlägsenhet, dels hatet från dem som inser sin underlägsenhet och försöker stjäla oförtjänt självkänsla från dem som är bättre än de själva genom kränkningar och övergrepp.

    Eller tror man verkligen bland araber och afrikaner på att ens tillkortakommanden beror på andra än dem själva?

    Liked by 1 person

    • Ulf Claësson skriver:

      ”Eller tror man verkligen bland araber och afrikaner på att ens tillkortakommanden beror på andra än dem själva?”

      Jag umgås dagligen i både mitt arbete och på fritiden med många människor (förvisso män) från MENA och måste nog tyvärr konstatera att så ofta är fallet. Många älskar att vältra sig i självömkandets sursöta dy.

      I övrigt finns en hel del goda karaktärsdrag bland dessa som jag tycker den präktige svensken ofta helt saknar.

      Liked by 1 person

    • Bo Svensson skriver:

      Att ignorera rasism i betydelsen kränkning riktad mot de lyckade av de misslyckade och fokusera enbart på motsatsen, innebär i skolmiljön att den mobbning man bekämpar, är enbart den som de välartade eleverna riktar mot dem som inte platsar i sällskapet medan man ignorerar det storvuxna kvarsittarklientelets kränkningar av de välartade.

      Gilla

  2. Eva Danielsson skriver:

    Som infödd äldre svensk instämmer jag med dem som säger att svenskar överlag inte är rasister. Men hur länge dröjer det innan man blir rasist om man blir utsatt för den här sortens rasism av icke-integrerade fientliga invandrare? Inte länge alls är min gissning. Och säkert med stor sorg, bitterhet och ilska om man inser att man har hamnat i den situationen p g a vårdslöshet hos politiker och myndigheter.

    Politiker pratar ofta som om det skulle vara lyckad integration om invandrare bara arbetar och försörjer sig. Och det är ju bra, eller snarare basalt och förstås en av vägarna till anpassning, men lyckad integration har vi först när invandrare dessutom har anammat vår kultur och livsstil, när man kan svenska och är lojala med vår nation.

    Vi får ett säkert samhälle först när alla är del av samhällskontraktet och ingår i vår kultur där vi förstår varandra och har grundläggande värderingar gemensamt.

    Politikerväldet har i stället prackat på oss ett s k ”mångkulturellt” samhälle, som alltid är ett konfliktfyllt sorts samhälle med sämre trygghet och med icke-legaliserade parallella småsamhällen och isolerade grupper. Våra svenska rikspolitiker har hittills inte brytt sig om integrering eller ens om att på allvar bekämpa brottslighet. Dagliga rapporter i media visar det.

    Frågan är om muslimer, som står längst ifrån svensk kultur, alls är integrerbara? Finns det ens muslimer som själva vill integreras? Ens några kvinnliga muslimer som vill det? Är det möjligt att få muslimer att göra vad som då krävs, dvs att överge islam, som du Eddie Omar har gjort? Eller stämmer det som sägs att människor från muslimska länder oftast är rädda för, avskyr och föraktar svensk kultur och det svenska samhällssystemet? Förutom våra alltför generösa bidragssystem och välfärdssystem, förstås.

    Islam som lära är ju inte förenlig med svensk kultur, värderingar eller ens svensk lag, så det krävs ju konvertering till någon annan religion eller till ett icke religiöst liv, för att kunna integreras här. Eller kan det finnas någon realism i den rörelse som i några andra västländer försöker reformera islam och anpassa islam till västerländsk livssyn? Vad skulle bli kvar? Första delen av koranen bara? Finns det någon ide’ ö h t om någon icke-våldsväg till lösning som vi kan stödja och hoppas på för oss i Sverige och Europa?

    Infödda svenskar och redan välintegrerade invandrade svenskar, vi är värda att slippa dem som inte tänker försöka försörja sig och anpassa sig utan belastar vårt samhälle med rasism och brottslighet. Oavsett om man har äkta flyktingbakgrund eller är ekonomisk migrant. Vi behöver samla oss och omgående kräva ett minimum av asylmottagning och långtidspausad anhöriginvandring plus krav på assimilering och krafttag mot brottslighet i alla former. Som en början på att försöka rädda framtiden för våra barn och barnbarn. Det finns andra angelägna stora problem i samhället att också ta itu med, men migrationspolitiken är viktigast och berör nästan allt annat och belastar vårt land ekonomiskt och socialt på ett avgörande sätt.

    Liked by 3 people

    • weasel skriver:

      ”Politiker pratar ofta som om det skulle vara lyckad integration om invandrare bara arbetar och försörjer sig. Och det är ju bra, eller snarare basalt och förstås en av vägarna till anpassning, men lyckad integration har vi först när invandrare dessutom har anammat vår kultur och livsstil, när man kan svenska och är lojala med vår nation.”

      Precis, Eva.
      Varje gång som någon politiker får frågan om hur den s.k. integrationen ska bli bättre kommer det något svävande svar om ”arbete”.
      Vilket är fullständigt bisarrt;
      Visst finns det bättre möjligheter att ”integreras” om man har ett arbete, men ”arbete” och ”integration” är för den sakens skull inte synonymt med varandra.
      Om det vore det skulle alla arbetslösa svenskar vara ”segregerade”, medan exempelvis en viss Fadimes pappa skulle ha varit integrerad i det svenska samhället då han sköt sin dotter eftersom hon hade en svensk pojkvän….

      Liked by 1 person

  3. Jan Ivarson skriver:

    Å aldrig får vi nog.
    Nog av medeltida värderingar.
    Nog av eftergifter för kvinnoförtryck och våld.
    Vi ser det i förorterna och vi ser det i badhus och gallerior.
    Vi läser om stenkastningar och bilbränder.
    Aldrig får vi veta vilka fördelarna är som uppväger nackdelarna med folkutbytet.
    Vi skall gilla detta och rösta för mer tills alla delar av landet blir berikade.

    Vi skall försörja dem som skulle rädda svenskars pensionsavgångar.
    Så vill våra politiker ha det. Annat anser de är rasistiskt. Därför utestängs det enda parti som vill begränsa eländet.

    Liked by 4 people

  4. heraldikern skriver:

    Många av oss inser problemen. Men har ingen lösning. Vad har du själv för idéer om hur vi löser detta utom att kunna ändra på FNs stadgar eller EUs makt över medlemsländerna?

    Gilla

  5. Walfrid skriver:

    Vet inte om jag håller med om bilden av en rasist. Själv tänker jag på Victoria Kawesa, Rashid Musa, Tobias Hübinette och några till.
    Men om du menar bilden av en rasist i gammelmedia så håller jag med.

    Gilla

  6. Lars Åhlin skriver:

    Uttrycket ”svennefiering” borde inte behövas. Eller snarare: ”Rasifiering” har jag tyckt vara ett krångligt sätt att säga att man blir diskriminerad. Men jag inser ju att det kan behövas ett ord för känslan av att bli placerad i en grupp och bedömd enbart utifrån föreställningar om denna grupps karakteristika. Den tydligaste rasifieringen (åtminstone för mig) drabbas just svennar av.

    Å andra sidan tycker jag nog inte att det går att invända mot att bli rasifierad (enligt min definition ovan) av personer som inte känner mig. Alla måste vi hantera verkligheten, och att snabbt kunna kategorisera en okänd och tillämpa sin kunskap (eller fördom om man så vill) om gruppens egenskaper, är både ofrånkomligt och meningsfullt.

    Är detta rasism? Kanske om man aldrig går över till att bedöma individen utifrån hans/hennes egna egenskaper, tänker jag. Eller?

    Gilla

  7. asiktenmin skriver:

    Fruktansvärt att en ”Svensk” ska behöva utsättas för detta i sitt ”eget” land. Man kan jämföra med hur Svenska utvandrare uppträtt i sina ”ny” länder, och dra sina slutsatser om olika kulturer.

    Gilla

  8. uppstigersolen skriver:

    Röstar man för multikultur så får man det. Dock, på vissa platser blir det inte multikultur utan enhetlig kultur, antingen svensk eller utländsk. Valfritt att bestämma var man vill bo. Normalt sett vill de som vurmar mest för multikultur bo i helt svenska områden.

    Liked by 1 person

  9. Jaxel skriver:

    Tack Mohamed för denna krönika.

    Det tycks finnas gott om goda människor vilka önskar att hela Sverige gärna kunde bli som Rinkeby eller Rosengård.

    De ser inga som helst problem i Sverige förvandlas till någon sorts avbild av de länder människor flyr från idag. Fast hur skulle Sverige ens kunna hjälpa någon enda människa om vi också blir ett av dessa dysfunktionella länder som människor helst lämnar.

    De flesta har väl exempelvis läst att polisen idag lägger våldtäktsanmälningar med gott utredningsläge på hög. De enda brott man tycks ha resurser att prioritera är mord. Och inte ens det alltid. Detta är ett samhälle i riktning mot dysfunktionalitet och kaos.

    Gilla

  10. Lennart Bengtsson skriver:

    Det finns faktiskt något som heter självbevarelsedrift. Även svenskarna måste lära sig inse att de inte längre har en överhet som tar hand om dom. Detta måste de numera göra själva. Blir man slagen så skall man inte vända andra kinden till utan helt enkelt slå tillbaka. Gör man inte detta kommer man slutligen att gå under.

    Liked by 3 people

    • uppstigersolen skriver:

      Men om fem busar hoppar på dig är det inte lätt att slå tillbaka. Möjligen om du har ett vapen på dig och de andra inte har det. Men du får nog slå ut hela gänget så att ingen kan berätta för deras anhöriga hur det gick till. Hur många svenskar har idag möjlighet och kapacitet att göra det?

      Gilla

  11. pettersonaxeagentlemansgentleman skriver:

    Ett av agendajournalistikens verkliga signum, tillika förbrytelser mot alla publicitetsregler och etiska betänkligheter, är just det konsekventa förtigandet av den reverserade rasism dagens globaliserade samhälle erfar.
    Ett gigantiskt svek mot de europeiska värdländernas etniska befolkningar och paradoxalt nog även mot den specialkonstruerade värdegrund det politiskt korrekta kotteriet och välfärdsterapeuterna pådyvlat oss i syfte att belägga oppositionen med munkavle.

    Dessa kontinuerliga kränkningar är ingenting de av kognitiv konstipation behäftade konspirationskompositörerna inom vårt prostituerade pressväsen har för avsikt att belysa, upptagna som de är av att förmedla propagandistiska pekoral och hjärteknipande migrantöden.
    Andreas.

    Liked by 1 person

  12. Mats A. skriver:

    Intressant text av Omar. Välskriven och pedagogisk som vanligt också. Tror inte han var inkvoterad på den tiden han fick skriva i de stora mainstreammedierna. Hade han fortsatt vara ”snäll” muslim och sedan mer i tysthet hoppat av islam hade han nog kunnat få en hel del välbetalda och lättsamma gig typ att vara programledare i ”På Spåret”. Omar är väl litet samma typ som Fredrik Lindström, tror jag.

    Det Omar tar upp i sak är väl ingen nyhet för mig. Kommer osökt att tänka på när väktaren (som dock ej var i tjänst då) Patrik Naeslund höggs ihjäl av en chilensk invandrarpojke år 1987. Naeslund hade varit litet för näsvis mot en grupp jobbiga figurer från en ”antirasistkampanj” på en buss. Han hade påmint om att han själv blivit ”rispad” av en invandrare en gång och bjäbbade emot när antirasisterna klagade på kungen som tydligen utgjorde någon slags representant för ”rasism”. De antirasistkampanjer som fanns då var väl Stoppa rasismen och ungdomsförbundet Bevara Sverige Blandat (BSB). De lades ner när man bildade AFA i början på 90-talet. Expo, på den tiden närmast en motsvarighet till AFA Dokumentation, kom att ersätta tidningen Stoppa rasismen. Ledningen för båda tidningarna var trotskister. Vet dock inte om Tobias Hübinette på Expo hade en bakgrund som trotskist. Han kom kanske direkt in i den autonoma miljön. Oj, tappade tråden litet där. Alltså, Naeslund höggs ner av chilensk invandrarpojke. Naeslunds kompis hade i samma veva enligt Aftonbladet fått höra ”jag ska mörda dej, ditt jävla svensksvin!”. Naeslunds flickvän tyckte dock när hon intervjuades att det var konstigt att media hade framställt det hela som ett rasistbråk. ”Patrik, sa ju inget”, invände hon. D v s eftersom den vita parten inte sagt något rasistrelaterat så kunde det inte vara fråga om rasism. Om någon icke-vit hugger ner någon p g a motvilja mot det som han upplever att den vites etnicitet står eller liknande för så är det inte rasism.

    Rasism finns väl potentiellt hos alla folkgrupper. Bland hutuer och tutsier kom väl detta till rätt brutalt uttryck i massakern 1994 då mer än en halv miljon tutsier mördades. Potentiellt kan afrikaner även vara rasistiska mot vita européer, inte bara mot andra afrikaner som ser litet annorlunda ut (tutsierna har längre näsor och halsar och total kroppslängd än hutuerna och aningen mer nordafrikanskt blod men språket är detsamma).

    Frågan är om man kan göra något åt det här, t ex genom integration av olika slag. Jag är inte så säker på att man i någon väldigt påtaglig mån kan krympa ner detta potentiella problem. Min gissning är att det bästa sättet att undvika att en underliggande rasism tillämpas mer påtagligt praktiskt i den fysiska verkligheten är ett tillräckligt materiellt välstånd. Rasism kan dock ändå, trots ett relativt gott materiellt välstånd jämfört med övriga världen, drabba åtminstone enskilda individer och familjer. I början av 80-talet brände några ungdomar ett kors framför en chilensk invandrarfamiljs hus i Segeltorp. Antagligen var det några medelklass-ungdomar från samma villaområde som gjort detta (tror det blev en fällande dom för detta så detta bör väl gå att kolla upp). Det exempel Omar tar upp är väl en form av rasism som drabbar personer med ett typiskt svenskt utseende (”svennar”) trots relativt likartad socio-ekonomisk status bland förövare och offer.

    Gilla

  13. Mats A. skriver:

    Frågan är vad man eventuellt skulle kunna göra åt den här typen av problem som jag diskuterat ovan vad beträffar svennarna.

    Enklaste sättet att lösa den här typen av problem är väl att olika folkgrupper som upplever sig tillhöra specifika grupper får var sin stat. I Europa och USA var tanken ursprungligen officiellt att detta skulle lösa den här typen av problem för den judiska folkgruppen genom att denna fick en egen stat i östra änden av Medelhavet (och att kristna och muslimer fick maka litet på sig, vilket dock var ett underordnat problem). Frågan är vad som skulle hända om man skulle inrätta något slags etniskt reservat för ”svennar” med samma motivering på t ex Skånes landsbygd eller i Värmlands och Norrlands skogar. Jag tror att resultatet skulle bli att vi skulle ha amerikanska marinkåren här direkt, och detta även utan etnisk rensning á la Israel 1947/48. Trumps sannolika veto skulle sannolikt bli nedröstat. Möjligen skulle man kunna tänka sig att ge Lappland till samerna och låta ”germaner” bo där på nåder. Att göra motsvarande i norra Värmland med hänvisning till folk där härstamningsmässigt egentligen är finnar tror jag dock inte skulle funka om man vill slippa marinkåren. Men man kunde ju göra ett försök och hänvisa till att Nürnberglagarna förbjöd blandäktenskap med finnar. Eftersom jag själv har en hel del finnblod i ådrorna från ett område litet längre österut (Nås/Grangärde Finnmark) så skulle jag kanske kunna platsa i ett område som skulle skydda personer av svensk-finsk härstamning från diskriminering precis som Israel skyddar judar.

    Rena purskandinaver på Skånes landsbygd som skulle vilja ha en egen stat skulle dock garanterat bli nedklubbade direkt av amerikanska marinkåren. De skulle inte ha några ursäkter eller förevändningar att hänvisa till.

    Sedan har vi personer som Mohamed Omar/Eddie. Han ser ut som en europé och skulle därför av den anledningen kunna bli nedklubbad, speciellt om man fyller på med litet mer folk från Afrika som EU-kommissionen nu verkar vara inne på. Vet inte om det skulle funka för Omar att i ett skarpt läge hänvisa till att hans styvpappa var sub-saharisk afrikan. Blir Sverige mer påtagligt muslimskt så antar jag att Omar kan få problem p g a sin Islam-kritiska förkunnelse och p g a att han hoppat av Islam. Skulle antagligen ligga bättre till själv som medlem i Svenska Kyrkan och stenhård motståndare både till modern HBTQ-teologi och dispensationalism (teologi av pingst/Livets Ord-typ som numera är rätt vanlig i Svenska Kyrkan). Radikal islam innebär för mig straffskatt eller fördrivning. För Omar tror jag att konsekvensen idag skulle bli en kula i huvudet eller att bli mosad av en stridsvagn e dyl. För Omar vore det nog bra om det fanns en avdelning för upplysta svennar och nysvenskar som kunde dels kunde skyddas av att bo bland likasinnade och dels något typ den amerikanska konstitutionen. Den amerikanska konstitutionen har förvånansvärt väl kunnat hålla samman ett relativt mångetniskt USA. Men nu sjunger den kanske i praktiken på sista versen vad beträffar ”the 1st Amendment” som garanterar yttrandefriheten. Om Senate Bill S.720, som lades fram 23 mars 2017 av senator Ben Cardin går igenom så kan det bli upp till 20 års fängelse för i svenskt tycke (utom möjligen för pingstvänner och Livets Ordare m fl) relativt harmlösa yttranden.

    Gilla

  14. Conny Lundberg skriver:

    Tack, Omar, för en ånyo utmärkt artikel som tar upp det icke nämnda av de som inte vill se annat än sin egen förträfflighet.
    Sanningen är ju helt klart att ju mer problem i form av invandrare från MENA-länderna som inte vill integreras och som inte nuvarande regering heller verkar vilja integrera eller behandla objektiv enligt svensk lag och moral, ju mer rasism från båda sidor kommer vi att få uppleva med utökat våld. Ett våld som för närvarande mestadels utförs av en huvuddel av de som kommer hit och som både ignoreras och rättfärdigas av regeringen och rättsväsendet.

    Liked by 1 person

  15. Conny Lundberg skriver:

    Det finns en tes som jag själv ser som fruktbar: det är en handlingsinriktning som syftar till det högsta goda för alla människor och allt levande men en sådan handlingsplan måste baseras på en fungerande metod som bortser från ismer av alla de slag och den måste utformas skild från de som för närvarande styr sakernas tillstånd och de maktpolitiska intressen som fortsätter att skapa krig och misär för en stor del av jordens befolkning.
    För att så skall ske krävs en höjning av den allmänna medvetenheten och därmed en uppgörelse med alla de lögner som för närvarande sprids av de medier som den ekonomiska eliten äger.
    Uppfattningen att vi alla enbart är materiella varelser istället för en tredelad bestående av kropp, sinne och själ har lett oss till den degenerering av mänskligheten vi idag kan se.

    Gilla

  16. 77711n skriver:

    Många invandrare från afrika tror faktiskt att rasistisk det kan endast vita vara, inte de själva. Jag har träffat på mörka grabbar i 16-årsåldern som inte förstår begreppet. Det är det ena.

    Det andra är att de flesta svenskar inte säger ifrån – inte i matbutken, inte på gården, förskolan eller skolan. Det är ett stort problem. Hade fler tagit ansvar och fungerat som ansvariga vuxna hade utvecklingen åtminstone bromsats upp.

    En annan aspekt jag också konstaterat är att många muslimska kvinnor med slöja och sjok av kläder, ofta somalier, inte förmår att ens säga till tre-åriga söner. Jag antar att det är en konsekvens av den muslimska kvinnans underkastelse och bristande auktoritet i hemmet.

    Gilla

  17. Olle Reimers skriver:

    Jag bor i Thailand. Här är vänlighet och leende det naturliga sättet i umgänget. Under ytan finns dock en strikt rasuppdelning som bara har med hudfärg att göra. Alla tycks acceptera detta faktum (som ett faktum som sådant alltså, men givetvis inte alltid implikationerna) men alla, oavsett färg, är thailändare och behandlas med mänsklig respekt av hög och låg.

    Som Eddie säger: rasismen finns i hela världen. Den är en naturlig del av människans instinkter och kan ta sig olika uttryck. I Sverige känner man sig extra god när man får rulla sig i tjära och fjäder för sina fäders synder. I Sverige har självspäkeriet blivit högsta religion.

    Gilla

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s