Det slarvas med klassanalysen

Patrik Engellau

Jag har sagt det här förut, men likaväl som Fader vår behöver upprepas i kyrkan i århundrade efter århundrade så kan detta budskap inte nog ofta inhamras i församlingens medvetande.

Politikerväldet och dess intellektuella stormtrupper i media har under de senaste månaderna fått upptäcka att deras normala skrämsel- och brunmenartaktik gentemot medborgare som vill diskutera migrationsfrågan på allvar inte längre fungerar. Folk bryr sig allt mindre om ifall de blir kallade rasister och brunråttor.

Om folk inte längre skäms blir etablissemanget maktlöst. Det är bra. Risken är att folk gör en felaktig analys av vad som är problemet med Sverige. Det ligger i farans riktning, för när man nu nästan fritt kan ifrågasätta migrationspolitiken är risken att migranterna blir boven i dramat. (Jag säger inte att det inte skulle vara skadligt med multikultur enligt officiell svensk definition. Men det viktiga är något annat. Läs vidare.)

Tre kontrahenter är inblandade i Sveriges nu pågående politiska och sociala spel: politikerväldet, medelklassen och politikerväldets klienter.

Politikerväldet består av partierna och de ledande politikerna samt det välfärdsindustriella komplex vars intressen politikerna artikulerar. Denna maktkoloss har en ideologi som går ut på att den handlar av godhet vilket gör Sverige till en humanitär stormakt. Enligt ideologin är det synd om alla människor vilket gör dem till potentiella klienter för det välfärdsindustriella komplexet som frodas i takt med att det får fler klienter. Brottslingar omvandlas enligt denna ideologi till offer för att kunna platsa som klienter hos komplexet som alltid vill ha mer uppgifter och därmed mer pengar.

Medelklassen är alla vi gnetare som jobbar och betalar skatt för att finansiera dels sådant som vi vill finansiera, men i ökande utsträckning saker som politikerväldet gör bara för att förmera sin egen makt och – detta är viktigt! – för att slippa ifrågasätta sin egen snurriga, politiskt korrekta ideologi som numera alltmer tydligt till ofärd bär.

Politikerväldets och det välfärdsindustriella komplexets klienter är alla de medborgare – och under senare år dessutom i förfärande och ökande utsträckning nyanlända migranter – som politikerväldet och välfärdskomplexet så generöst förser med förmåner som vi medelklassare ska betala för. (”God” betyder i Sverige idag att vara generös med andras pengar.)

Vem är då den vilsna och alltmer ilskna medelklassens huvudfiende? I den diskurs – det betyder i det här fallet samhällsförståelse – som nu tycks vara på väg att etableras så handlar det om en kamp mellan medborgarna och migranterna, ungefär som i sverigedemokraternas valfilm 2010, där en svensk fattigpensionär blir omkörd av kvinnor i burkha i ett rejs till Försäkringskassans mottagningsdisk.

Det var, enligt min mening, en skickligt gjord film som emellertid baserades på en felaktig klassanalys. Medelklassens huvudmotståndare är inte migranterna. Huvudmotståndaren är politikerväldet med vidhängande välfärdsindustriellt komplex.

Det är människosynen hos denna huvudmotståndare, alltså att envar är ett hjälplöst offer, som gör att folk från andra kulturer än den traditionella svenska, ofta helt utan spärrar mot att blåsa staten när det går, nu ges chanser att försöka sätta sin prägel på och till och med gradvis erövra Sverige.

Om vi handlar som om huvudmotsättningen gick mellan den skattebetalande medelklassen och migranterna kan jag inte se annat än att det blir våld framöver. Om dagens politikervälde får sitta i orubbat bo och exempelvis förhindra polisen från att göra sitt jobb så kommer medelklassen att välkomna alla slags fascister, nazister och Soldiers of Odin som lovar att skapa trygghet.

Om vi emellertid begriper att den skattebetalande medelklassens huvudfiende är politikerväldet med dess förvirrade PK-ideologi och galna människosyn – som går ut på att alla är offer som behöver vård – då kan vi börja lösa problemen.

Problemlösningen börjar i våra egna skallar. Se här en ungdom som kastar sten på en ambulans. Är han ett offer eller en brottsling? Politikerväldets svar är offer. Det är fel svar. Han är en brottsling. När vi fattat det har vi börjat lösa våra problem.

62 thoughts on “Det slarvas med klassanalysen

  1. Lennart Bengtsson skriver:

    Det är mycket viktigt att detta sägs. Låt oss också hoppas att den missledda överheten inser sina allvarliga misstag. En del av PK-isterna är säkert oförmögna till att ändra sig men kanske ett tillräckligt stort antal av återstoden har börjat begripa att de inta bara ha placerat sig själva på ett lutande plan utan dessvärre hela landet.

    Liked by 5 people

  2. Stig Fölhammar skriver:

    Mycket riktigt och mycket viktigt Patrik! Om det kan kallas klassanalys eller inte vet jag ej, men vi måste lägga skulden på dem som förtjänar den och inte på någon oskyldig.
    Läser jag som tillägg till Patriks text idag på SVT-Text, att polismyndigheten avser lägga ned den enda polisstation som finns på Järvafältet, den i Kista. Denna ”nyhet” kommer veckan efter det att hela poltikerskrået – alla partiers koryféer – har besökt Järvafältet och talat om för medborgarna därstädes vad de anser behöver göras för att förbättraa den kaotiska situationen. Jag tar mig för pannan och mumlar: ”detta kan inte vara sant”.

    Liked by 11 people

  3. Easternsea skriver:

    Senaste exemplet vad gäller ”förskingring” av skattemedel sågs i veckan att läsa i liberala Nerikes Allehanda där ett reportage redogjorde för att Migrationsverket tagit beslut om att samordna sina aktiviteter i Örebro som f n finns på fyra olika lokaler till att nu samordnas till ett och samma ställe
    vilket motiveras med att det då kommer bli så mycket lättare för samtliga asylsökande att kunna uträtta sina ärenden. Migrationsverket har därför skrivit ett kontrakt på 6 år i förmodligen Örebros dyraste kontorslokaler som håller på att uppföras centralt mittemot resecentrum. Kontraktet omfattar 2600 kvm
    och som då kommer rymma verkets 100 anställda i Örebro m a o 26 kvm per anställd!!

    Ovanstående i säkert mångas tycke helt ohämmade kostnader skall ställas mot t ex Örebro Kommuns
    sparkrav inom äldreomsorgen som nästa år uppgår till dryga 100 milj kr.

    Migrationsverket börjar mer och mer likna en stat i staten som följer sina egna lagar och ekonomiska villkor utan att påverkas av demokratiska beslut.

    Liked by 17 people

  4. MartinA skriver:

    Men snälla Patrik, det är ju klart att det blir våld?!?! Tiden när detta kunde påverkas är sedan länge förbi. Det här handlar inte om åsikter eller ideologier, det handlar om vad människan är.

    Liked by 8 people

  5. MartinA skriver:

    Sen är det fel att plädera att vi svenskar skall ”ändra attityd” och vara den större parten och se till allas bästa. Den mentaliteten har inte alls våra nya landsmän. De ser till den egna gruppen och den egna gruppen enbart. Såna här uppmaningar till oss svenskar är bara samma illvilja som etablissemanget ägnar sig åt. Tvärtom! Så ska vi svenskar se efter VÅRA intressen. Det är den förändring som krävs i ”våra skallar”. Om PE inte håller med om detta så föreslår jag att han först ändrar mentaliteten hos våra nya landsmän och revolutionerar deras kultur. Något som PE inte klarar av. Det är därför han återigen ger sig på oss svenskar, vi är de enda som han kan påverka. Det här att EN GÅNG TILL argumentera att vi svenskar inte skall vara på vår egen sida och endast vår egen sida, det är oanständigt, uselt, orättvist och feltänkt.

    Liked by 5 people

    • MartinA skriver:

      Ojdå, det där blev litet för hårt formulerat. Jag är ledsen för det. Och vill förtydliga att jag alls inte tror att PE är vare sig illvillig eller usel eller att PE söker vara orättvis. Däremot fortsätter jag att tycka att uppmaningen till oss svenskar är feltänkt.

      Liked by 3 people

    • Jo skriver:

      Detta är absoluta självklarheter och kräver i min värld ingen analys MEN jag delar Martinas åsikt att slutsatsen som dras är samma gamla dravel om att det är VI som ska vara stoiska och göra det rätta. Jag är urless på det resonemanget. JAG HAR FÅTT NOG! Jag ställer inte upp på dessa galenskaper längre. Nu är det dags att bestämma sig för FIGHT OR FLIGHT. Det finns nämligen inget politiskt intresse att göra det som verkligen krävs för att städa upp detta elände. Inte ens SD vågar (vill?) längre driva den linjen. DET ÄR VI ELLER DE. SLÅSS ELLER GÅ UNDER. SAMEXISTENS ÄR INTE EN MÖJLIGHET …

      Gilla

  6. JAN BENGTSSON skriver:

    Det klassiska ”barnvagnsrallyt” 2010 blir alltmer den nakna sanningen!

    Det var ett tankeväckande retoriskt begrepp,
    som PK Sverige inte var moget för då…

    Men nu ser vi övertydligt,
    att den grupp som ställs i skamvrån är de äldsta,
    som är för stolta att klaga när vården utarmas/skärs ner!

    Liked by 3 people

  7. oppti skriver:

    Migrationen är ohållbar men bör angripas vid källan. Tyvärr måste det bli genom att migranter som kommer hit tvingas tillbaka.
    Vi kan inte som nu halvhjärtat ta emot en del och ge andra rätt till överklagan gång på gång och sen tro att vi får lojala medborgare och papperslösa.
    Hela asylsystemet måste ifrågasättas.

    Liked by 10 people

    • Jo skriver:

      Helt rätt! Sluta med allt trams och dravel inom politik, debatt och rättsskipning. Det är hög tid att börja kalla en spade för en spade igen. Om lagar och konventioner hindra oss från att göra det som är bäst för Sverige och oss SVENSKAR så behöver vi ändra lagarna och kasta ut konventionerna genom fönstret!

      Gilla

  8. Hortensia skriver:

    Tack, Patrik, våld är synnerligen osvenskt, men hur ska vi kunna lösa den uppkomna, allvarligt systemhotande situationen på politisk väg när vettiga och modigt frispråkiga, svenska kvinnor, som Rebecca Weidmo Uvell och Ann Heberlein, väljer att ansluta sig till… Moderaterna…?

    Jag hoppades, efter Anns imponerande DGS-medverkan, att hon skulle ge sig in i den svenska politiken, men jag röstar hellre blankt nästa år, än på något av förrädarpartierna i Sjuklövern. Hur kan någon nu levande svensk vilja befatta sig med sådan demokratiföraktande DÖ-skit?

    Liked by 7 people

      • Välfärdsjihad -- nej tack skriver:

        … med övriga i sjuklövern i tät klunga.

        Återstår att se om SD levererar. Åtminstone de i riksdagen kunde gott redan idag göra mer ifrån sig för sina feta löner och se till att inte spela spelet för mycket på de andra partiernas villkor. Risken är annars påtaglig att de blir precis lika måna om sig själva på bekostnad av folket som de andra partierna. SD har mycket att bevisa.

        Parallellt med detta måste till en folkrörelse av svenskar som mobiliserar för att försvara vårt land och driver våra politiker framför oss.

        För medan svenska folket ägnar sig åt navelskådande inför valet 2018, gnuggar fienden händerna och håller på att, mer och mer för varje dag, erövra vårt land mitt framför näsan på oss.

        Liked by 2 people

    • gmiksche skriver:

      Heberlein hade inget val. Jag har svårt att tänka mig att SD skulle välkomna henne.

      För ca 3 år sedan spridde hon sitt hat mot SD i P1:s FILOSOFISKA RUMMET. Av en tillfällighet, jag var på bilfärd till södra Sverige, kom jag att lyssna på det programmet. Det anmäldes till radionämnden och, tro mig eller ej, fälldes. Det var så grovt att allt annat hade varit ett skämt.

      Ifall Heberlein någon gång senare ursäktat sig för utfallen skulle jag vara den förste att låta saken bero. Istället har hon valt att dra en slöja över sitt mediala förgångna. Tyvärr tillräckligt skickligt för att DGS, Ledarsidorna och andra fallit för henne. Garderoben har många utgångar.

      Liked by 3 people

      • Hanna Göransson skriver:

        Mycket intressant och jag håller med dig. Men glöm inte att hon har ju sin ”sjukdom” och då är allt tillåtet och tolereras. Någon annan förklaring har jag inte.

        Gilla

      • gmiksche skriver:

        Exakt samma förklaring har jag gett i ett annat sammanhang. Fast något raljant, det är svårt att låta bli. Om man skyltar med sin verkliga eller inbillade sjukdom får man tåla besk medicin.

        Gilla

      • Kristina von Heland skriver:

        Det sker även en utflyttning av svenskar till andra länder. Förut var det sådana som jag, snart pensionsåldern. Nu flyttar medelklassen med fru man och barn. De intervjuas i lokaltidningen här, det ser rart ut när de skjutsas runt i bussarna för att kolla hus-de är glada, friska och blonda. Svårt att missta sig.
        Jag känner mig ibland som en råtta som lämnar skeppet, kände mig för gammal för att kunna kämpa emot, och ganska ensamt var det. De som flyttar nu är ju de som ska betala det stora svenska experimentet! Erk du Maja du från vart ska vi tat löd visan.Det frågar jag mig, migranterna var inga raketforskare.
        Välfärdsindustrin imploderar; jag tänkte i kronor och ören då vi drog. Jag som högerspöke tänker att det blir synd om de lägre klasserna för det är alltid den fattige som betalar priset.
        Ska migranterna dra vidare då pungen dras åt? Till andra gröna ängar?

        Liked by 1 person

      • gmiksche skriver:

        Om det bara fanns några gröna ängar för dem att dra vidare till. Världsliga sådana. De enda gröna ängar som lockar somliga mer än våra världsliga är paradisets, med porlande bäckar och tjogvis med ungmör i beredskap.

        Gilla

      • Anders skriver:

        Vad handlade programmet om?

        Och är du helt säker på, att det var Filosofiska rummet? Granskningsnämndens registrator hittar ingen fällning av Filosofiska rummet.

        Gilla

      • gmiksche skriver:

        Det var Filosofiska rummet, jag minns det så väl. Samt att läst i någon tidning att programmet fälldes ett halvår senare. Anledningen var, om jag kommer rätt ihåg, att Heberlein fick ösa ur sig otidigheter mot en icke närvarande part utan att denne gav tillfälle till vedermäle. De två herrarna som fanns med i programmet, programledaren och en utomstående akademiker, lät henne hållas.

        Gilla

      • gmiksche skriver:

        Det handlade om växande nynazism, högerextremism, åt det hållet. Jag trodde inte mina öron. Annars brukar jag mest lyssna på P2 på långkörningar. Så det var mer en tillfällighet att jag kom att lyssna på Filosofiska rummet.

        Gilla

      • gmiksche skriver:

        Det tog lite tid att hitta det:

        Det politiska våldet 11 maj 2014 kl 17:00 – Filosofiska rummet …
        AVSNITT: 11 maj 2014 … Diskussion, utan tillhyggen, mellan filosofen Magnus Jiborn, etikforskaren Ann Heberlein och ledarskribenten Mats Skogkär. Programledare …

        Finns fortfarandet tillgängligt på P1:s webbsida

        Gilla

      • Anders skriver:

        @ GMIKSCHE

        Tack för svar!

        Kan det ha varit det här programmet?

        Det politiska våldet, sön 11 maj 2014

        ” ‘Antifascism är självförsvar’ löd parollen när tusentals människor protesterade mot det nazistiska knivdådet i Malmö i mars i år. Långt bortom mainstream-valdebatten tycks det ske en utomparlamentarisk polarisering mellan extremhöger och våldsvänster i Sverige. Det kan vara värt att fundera på politiskt våld: Är våld alltid av ondo, eller kan den goda saken, ändamålet, faktiskt ibland kan helga de våldsamma medlen?”

        http://sverigesradio.se/sida/avsnitt/366691?programid=793

        Gilla

      • gmiksche skriver:

        Ja, det var det programmet. Nu har jag inte lyssnat på det igen. Det jag specifikt kommer ihåg och då tyckte mest illa om var att Ann Heberlein försvarade vänstergruppers våldhandlingar mot politiska motståndare.

        Gilla

    • annagustin2@gmail.com skriver:

      Men ska vi verkligen bara fortsätta att acceptera ett så ruttet system som det partipolitiska systemet har utvecklats till?
      Är det inte bättre att börja hjälpas åt att bygga ett bättre demokratiskt politiskt system där alla medborgare får större ansvar och delaktighet? Så som Direktdemokraterna och Äkta Demokrati (http://www.äktademokrati.se) föreslår.
      Det kan tyckas naivt och övermodigt….men någonstans måste vi ju börja göra något åt saken. Ska vi verkligen bara fortsätta att blunda och lägga en röst i en låda och hoppas att det går bra (men sen vara f-b hela tiden) ? Efter att ha bott i Schweiz en period har jag blivit övertygad om att något måste göras åt den ruttenhet som bara frodas år efter år i det svenska partiväsendet.

      Gilla

  9. Erik skriver:

    Poliitikerväldet kan ändå erbjudas vissa valmöjligheter nu när de så tydligt är i nedan och avser (tvingas?) dra sig tillbaka.

    Mur, lyktstolpe eller Dignitas?

    Liked by 1 person

  10. Bo Svensson skriver:

    ”Politikerväldet, medelklassen och politikerväldets klienter.”

    Kan väl tydligare formuleras: De med makten över våra skattemedel, de som betalar [netto-]skatt och de som är [netto-]försörjda med skattemedel.

    Eller: Spenderarna, betalarna och klienterna.

    Jag återkommer till problemets lösning: Att vi som individuella skattebetalare tar makten över pengarnas fördelning över de av de folkvalda godkända producenterna av skattefinansierade samhällstjänster.

    Liked by 4 people

    • Bo Svensson skriver:

      Pensionärer och arbetslediga har till stor del oförtjänt hamnat i kategorin klienter. – Till den del de själva betalat innan via ”arbetsgivar”-avgifter. – Som ju är en andel av bruttolönen.

      Den rätta ordningen är att dessa pengar placeras på individuella trygghetskonton istället för som nu i en gemensam pott som det handlar om att snylta maximalt på för att inte hamna bland de lurade.

      Liked by 4 people

      • Bengt skriver:

        Bo Svensson 17 juni, 2017 at 14:20

        ”– Till den del de själva betalat innan via ”arbetsgivar”-avgifter. – Som ju är en andel av bruttolönen.”
        Fel! Arbetsgivaravgiften är inte en andel av bruttolönen. Du har tydligen din en egen tolkning av begreppet.
        Att arbetsgivaren måste räkna in arbetsgivaravgiften i lönekostnaden är däremot ett faktum. (Liksom att egenföretagarens beskattningsbara bruttoinkomst är exklusive egenavgifterna, som ju motsvarar arbetsgivaravgifterna).

        Gilla

      • Bo Svensson skriver:

        Ens anställningsbarhet kan uttryckas i en enkel formel: Värdet av ens arbetsprestation dividerat med ens lönekostnad. – Om pengarna det handlar om betalas av arbetsgivaren eller först ges till löntagaren och blir en del av skatten, ger exakt samma ekonomiska incitament för alla agerande.

        En enorm skillnad beträffande incitament däremot skulle det bli, om pengarna som skall gå till ens försörjning när man är ledig, placeras som ett bundet sparande på ens individuella trygghetskonto.

        Gilla

    • annagustin2@gmail.com skriver:

      ABSOLUT Bo Svensson! Det är verkligen dags att medborgarna tar tillbaka kontrollen över sin skattepengar!
      Några citat på historiens vingar:

      ”Vad är ekonomi? En vetenskap uppfunnen av överklassen för att komma åt frukten av underklassens arbete”.

      ”Vad är underklass? De närande, de styrda.
      Vad är överklass? De tärande, de styrande”.

      ”Men det finns väl några medel mot kapitalets förtryck? Ja, strejk; men därtill fordras kapital”.

      ”Är det icke bättre att skaffa underklassen existensmedel än religion. Jo, det är mycket bättre”.

      Alla citat av AUGUST STRINDBERG (1849-1912)

      Gilla

  11. gmiksche skriver:

    ”Medelklassens huvudmotståndare är inte migranterna. Huvudmotståndaren är politikerväldet med vidhängande välfärdsindustriellt komplex.”

    Så sant. Politikerväldet med påhäng kan vi göra oss av med, i vart fall i princip och med demokratiska medel. Men även om vi skulle lyckas med den uppgiften kvarstår politikerväldets arv, migranterna. Att göra oss av med de migranter som vägrar integreras är en uppgift som vida överstiger den förra.

    Jag skulle vilja definiera om vem eller vad som huvudmotståndaren är. Enligt min uppfattning är huvudmotståndaren kombinationen av politikervälde och inflöde av icke integrerbara migranter, en intressegemenskap av tidigare icke skådat slag. Kombinationens verkningar är inte additiva utan multiplikativa.

    Liked by 11 people

  12. Hovs-svartaste-hallar skriver:

    Patrik, det du skriver har alla vettiga människor redan förstått för länge sen — nämligen att det är politikerna i det man ibland kallar ”7.klövern” som är de ansvariga för den vettlösa migrationspolitiken.

    Migranterna själva är bara aktörer i detta skådespel, medan makthavarna står för regin. Migranterna rör sig till den för dem mest fördelaktiga platsen på samma sätt som småfåglarna samlas vid min utfodringsplats om vintern — för att nu ta en oförarglig liknelse; jag kunde annars ha valt något mycket mindre smickrande.

    SD:s valfilm såg ut som den gjorde inte på grund av en felaktig ”klassanalys” (varför envisas med denna marxistiska terminologi?) — utan därför att man måste förenkla budskapet i en valfilm. Och vad vi ser i verkligheten är just hur migranterna faktiskt lockas att bosätta sig i vårt land därför att makthavarna ÖSER diverse förmåner över dem; mer generösa förmåner än vi svenskar kan räkna med.

    Makthavarna beter sig som om migranterna vore högt ärade gäster som man vill bjuda på det bästa huset förmår. Men då har man missat en sak: gästerna stannar bara tillfälligt, ett par dagar eller så. Migranterna har däremot för avsikt att stanna PERMANENT i Sverige. Samt dessutom ta hit tjocka släkten!

    Plus att de, som du helt riktigt påpekar, har för avsikt att göra om i ditt hus; helt förändra inredning och möblemang så att det ska passa DERAS preferenser. Och vad som sedan ska ske med dig och din familj ska vi inte gå in på här.

    Liked by 12 people

  13. phnordin skriver:

    Tack for dessa ord! Den förhärskande politiska ideologin leder till usla beslut och eländiga resultat. Ecrasez l’infâme-krossa den skändliga!
    Vad Sverige behöver är ett nytt debattklimat, ny grundlag, ansvarstagande för statstjänsten och mängder med andra goda förslag till förbättringar som presenterats på dessa sidor.

    Liked by 1 person

    • Jo skriver:

      Japp! Men till det behövs en Robespierre och sådana är det riktigt ont om i Sverige. Här snackar vi bara. I bästa fall mynnar det i en värdelös utredning som tagit år att få fram. Så av det lär intet bli. Sverige är kört!

      Gilla

  14. Mats Lindberg skriver:

    Viktigt budskap! Synd att det inte går fram till fler att Sveriges problem är godheten och kravlösheten i samhället och inte ”invandrarna” som någon slags homogen grupp. Människor tar för sig av det som bjuds om inga motkrav finns, individen kommer alltid först. Det är därför vi har samhällsbyggen med lagar och regler. När dessa mjukas upp till en tunn röra tar egoismen över.

    Liked by 1 person

    • annagustin2@gmail.com skriver:

      Fast det verkliga problemet är väl att den politiska klassen skinnar medborgarna på frukten av deras arbete SAMTIDIGT…som de berövat oss möjligheten att bygga upp något åt oss själva via vårt eget arbete. Alltså beskattning av all arbetad tid. Vi är förslavade å det grövsta och utsatta för stöld.
      För 100 år sedan lönearbetade en familjefar 14 tim/dygn…idag arbetar 2 familjeförsörjare minst 8 tim/dygn var= minst 16 tim/dygn, ingen har någon tid över att leva, ingen har någon tid över till relationer med barn och gamla….och ALL tid beskattas. DET är ett verkligt stort problem…som gör att ingen heller har nån ork att protestera mot ”godheten” att partipolitikerna kravlöst skänker bort medborgarnas pengar.

      Gilla

    • Jo skriver:

      Så då är det helt ok eller? Våldtäkter, dödsskjutningar, droghandel och bidragsfusk blir liksom något man ska stå ut med eller? För det är naturligtvis VÅRT FEL att det blivit på detta vis och de är ju faktiskt inte mer än människor – OFFER för omständigheterna skulle man kunna säga… Låter nästan som våra politiker och resten av Godhetsmaffian..

      Vi svenskar klarar fortfarande av att göra rätt för oss och våldför oss inte på ett genomkorrupt system. Vad beror den skillnaden på tror du?

      Gilla

  15. Eva skriver:

    Nedan har jag ett exempel på politikerinkompetensen.
    Jag satt igår och pratade med en lärare på en kommunal gymnasieskola i norra Stockholm, en välbärgad sådan. Hon berättade om hur man arbetar med nyanlända på skolan, mest afganer. De är 7-8 elever i klasserna. Nivån är låg. Det finns elever som har svårigheter med tiotals övergångar ( 58 + 13 är ett omöjligt tal att lösa). Lärarna för dessa klasser har högre lön. En i botten dramalärare har 45 000 kr/mån för att försöka utbilda i dessa små klasser. Inga betyg ges, bara omdömen.
    I storskolan har övriga lärare 30 – 33 elever. Dessa ska betygsättas. Mycket arbete krävs med prov och inlämningsuppgifter. I laborativa ämnen tillkommer massor av arbete. Lärarna på storskolan har lägre lön än dramaläraren som har hand om några få afganer.
    Troligen är det öronmärkta pengar från staten som gör att något sådant är möjligt. Eller är det total inkompetens hos gymnasiechef och rektorer.
    Något har gått käpprakt åt fanders i Sverige.

    Liked by 8 people

  16. malmobon skriver:

    Finns mycket som stämmer i Patriks bloggtext som stämmer.

    Kunde dock inte se public service roll i detta. Vi skall ha klart för oss att politiker är MYCKET känsliga för bli kritiserad i SVT. Där har vi den egentliga huvudmotståndaren. Public service måste bort, och detta omgående. Cecilia ?? (M) var inne på detta 2010, men fick sluta för inte ha betalt TV-licens i flera år( Vem gör detta?) Sedan blev det inget mer med detta.

    Patrik har mycket rätt i att vi kommer få se fler högerextrema grupper växa i framtiden, men det beror mycket på hur valet går 2018, och hur andra partier kommer behandla SD.

    Annie Lööf skulle äta upp sin sko, hellre än att samarbeta med S. Definitivt inte SD. Samma gäller Björklund, utan att lova äta upp sin sko. KD ser jag som ute ur Riksdagen i nästa val. Ebba är inte mogen uppgiften. Jag vill påstå att alla Alliansens ledare måste bort, och nya in som accepterar samarbete med SD, annars kommer Löfven sitta kvar.

    Brukar fråga folk i Malmö vad dem tror om Sveriges framtid. Alla har sett med stor oro, och alla kommer rösta på SD i nästa val. Gäller allt från sjuksköterskor till pensionärer. Även tidigare inflyttade invandrare. Blir jämnare val i Malmö, än vad sossarna själv tror. Mer än 30% helt klart.

    Krig eller större konflikter mellan svenskar och invandrare ser jag inte framför mig. Mer troligt mellan invandrargrupper. Såg detta i Trollhättan häromdagen. Somalier och araber. Sunni och shiia har vi sett lite av. Moskébrand i Malmö. Moské i Hässleholm där shiia förföljs av sunni.

    Dyster framtid men det finns hopp. SD.

    Liked by 3 people

    • annagustin2@gmail.com skriver:

      Vore det inte bättre att kasta ut hela det snart 100-åriga gamla partipolitiska systemet helt och hållet och hjälpas åt att bygga ett nytt demokratiskt politiskt system? Varje gång jag lyssna på en riksdagsdebatt….ser jag framför mig den brittiska humorserien på TV som hettes Spitting Images….ett riktigt pajasgäng av aktörer, en slags skådespelare. Men…det finns ju kloka och till och med visa människor i landet, varför ska vi behöva betala löner till dessa obildade individer?

      Gilla

    • Jo skriver:

      @malmobon. Som ekonom ser jag bara två vägar framåt:
      Den första går via full sysselsättning och då menar jag RIKTIGA ABETEN. ALLA människor måste bidra! Även människor med nedsatt förmåga skall bidra efter förmåga. Svenska lagar och regler ska gälla alla lika och ingen särbehandling av någon grupp åt något håll. Bara då kan vi ha det jämställda, trygga samhälle vi svenskar är vana vid.

      Den andra vägen innebär ett samhälle där man får social service och levnadsvillkor efter FÖRTJÄNST. De som jobbar och betalar skatt får tjänster därefter. De som inte jobbar eller bidrar får ta konsekvensen av det och klara sig själva. Detta liknar mer det amerikanska samhället och kommer att leda till social utslagning, våld och elände.

      Den tredje ”svenska” mellanväg som tidigare fanns blev bortspolad av en stadig ström av lågutbildade invandrare från tredjevärlden de senaste 30 åren. De är nu här i sådana volymer att inga skattehöjningar i världen räcker till för att hålla dem under armarna samtidigt som man bygger ut den sociala servicen för att matcha behovet från den växande befolkningen.

      MEN inget parti, inte ens SD, har några lösningar på hur man gör lågutbildade människor från arkaiska klansamhällen till lönsamma, skötsamma medborgare i ett högproduktivt, jämställt, sekulärt samhälle som Sverige. VI ÄR KÖRDA. SVERIGE SOM VI KÄNNER DET ÄR PÅ VÄG ATT GÅ UNDER. DET FINNS INGEN FRAMTID HÄR!

      Gilla

      • gmiksche skriver:

        Jag tror inte SD har för avsikt att göra arkaiska klansamhällen till lönsamma, skötsamma medborgare. Detta utifrån insikten att det är bortkastat möda.Det finns bättre användning för skattemedel.

        Gilla

  17. lasse4u skriver:

    SD:s valfilm pekade på effekten av politikerväldets politik. Det är förstås inte den invandrade individens fel att Sverige med sin signalpolitik basunerat ut landets ”desperata” behov av fler medborgare och att man är beredda att massivt sponsra detta med offentliga medel.

    Liked by 1 person

    • annagustin2@gmail.com skriver:

      Behovet av ”fler medborgare” har ju att göra med att de måste hålla igång och ÖKA tillväxten för att det ekonomiska systemet ska kunna upprätthållas.
      Frågan är varför vi skandinaver ska hjälpa den politiska klassen med det? Ökad tillväxt….till och med exponentiell tillväxt….är ju detsamma som ökad rovdrift på vår arma planet – varför ska vi skattebetalare hjälpa till med detta vansinne?
      Nä…dags att ta makten ifrån dessa obildade individer.

      Gilla

  18. Åke skriver:

    Nu är det ju medelklassmänniskor som bildar fotfolket i mångkultur och PK-projektet. Journalister, präster, skolfolk, dagisfröknar, socialsekreterare, tjänstemän i offentlig sektor, företrädare för NGO;s osv. De är inte attackerade av en ondskefull vänster de sågar självmant av den gren dom sitter på.

    Liked by 1 person

  19. gmiksche skriver:

    Det gäller att göra folk nöjda. Bl a dramalärare.

    Somliga andras liv dramatiseras genom dramalärarnas elever. Teman för framtida poeters verk formas på det sättet. Det kan t o m bli ett och annat Nobelpris, vem vet?

    Gilla

  20. Jaxel skriver:

    Men hur får skolan detta att gå ihop? Får den en skolpeng med ett annat belopp för de ensamkommande barnen? Eller ingår det i skolans ansvar att så att säga för över resurser från de mindre krävande barnen till de barn som har extra behov? Vore intressant att veta lite mer om ekonomin i detta.

    Gilla

  21. Sixten Johansson skriver:

    För att se frontlinjerna bättre måste vi spjälka upp samhället i dess ideologiska del och dess basala maskineri. Politiken, media, övrig medvetandeindustri, skolan mm behärskas till 90-95 procent av (mjuktotalitära) utopister, som kontrollerar nästan hela det offentliga rummet. Högst 5-10 procent av ordproducenterna är realister (mest konservativa eller reaktionära). För att Sverige ska ha en chans måste realisterna krossa utopisternas hybridsocialistiska ideologi och makt.

    Stora delar av välfärdskomplexet ägnar sig inte åt PK-babbel, utan ingår i det basala maskineri som producerar konkret vård och omsorg, industriprodukter, infrastruktur osv. Patrik talar om den skötsamma medelklassen, men jag kallar hellre de arbetande för maskinist- eller jobbarklassen – skild från den svällande, överbetalda babbelklass som nu gör mer skada än nytta.

    Det är maskinistklassen som drabbas av den massinvandring som utopisterna har utlöst och eldat på. Därför är eller blir huvuddelen av detta ”Verklighetens folk” realister, när den långvariga indoktrineringen släpper sitt grepp. Men som Gmiksche skriver (13:07) kommer de icke-integrerbara migranterna att bli den konkreta huvudmotståndaren – i intressegemenskap med den utopistiska babbelklassen.

    I kampen både ute på fältet och på ideologisidan blir då syndabockstänkandet en allt farligare realitet. Det har tillämpats av nationalsocialismen och tillämpas nu av den köns- och rasfixerade hybridsocialismen.

    På idésidan måste kampen föras på tre frontlinjer:
    (1) Mot en ännu så länge marginell nazism.
    (2) Den halvtotalitära hybridliberalsocialismen måste laddas med skam som nazismen och kuvas med ordet, bilden, intelligensen och penningpungen som vapen.
    (3) Den tredje idéfronten går mot islam, och dess faktaresistenta apologeter förtjänar lika mycket skam som nazismens och kommunismens.

    Det är inte idéer i sig som är farliga, utan uniformiteten och de masstrukturer som tillåter, stöder och alstrar ondska. Det blir en mycket svår och chockartad balansgång och överlevnadsskola, när atomiserade västerlänningar åter måste lära sig både organiserandets konst och de organiska gemenskapernas natur och styrka.

    Liked by 3 people

  22. Strix skriver:

    Vi behöver ingen regering i Sverige, det har Löfven/BATRA vid flertal tillfällen bevisat.
    Vi behöver ett minimalt antal opolitiska, omutliga och avsättbara tjänstemän som utför det Sveriges Riksdag ålägger dem att göra. Statschefen finns redan på plats och gör ett utmärkt jobb!!!

    Gilla

  23. pettersonaxeagentlemansgentleman skriver:

    Som en parentetisk reflektion och sensmoral efter alla dessa synnerligen välinitierade kommentarer, kan tilläggas att den inre fienden, det vill säga den korrupta makteliten, alltid är den absolut farligaste och mest destruktiva – en odisputabel sanning vars verkliga innebörd och konsekvenser vi dagligen ges prov på.
    Andreas.

    Gilla

  24. A skriver:

    Man lever på hoppet, men ärligt talat så vad är det som egentligen talar för att människorna skulle välja ett förnuftigt tredje alternativ? Ju längre tiden går desto hårdare tror jag framtiden blir. Då blir nyanserna inte lika viktiga längre. Om man ska uppnå något oerhört svårt får det nog bara finnas ett enda mål. De bieffekter man får på köpet får man ta i ett sånt läge. De är priset är jag rädd. Jag tänker på Castro, Kohmeini, Wasa eller Hitler. De var kostnaden. Tänk efter, vad uppnådde de? Kom inte och påstå att de inte uppnådde nåt. Om vi ska slippa att betala priset på detta vis, så får vi nog ställa in oss på att kila ut ur historien som folk. Men individerna kan förstås leva vidare men som skingrade. Svenskarna kan ha rätt i många saker om hur man sköter saker, men vi har tagit oss vatten över huvudet. Världen är för stor, vi rår inte på den.

    Mvh A

    Gilla

  25. Moab skriver:

    Fick inte läst denna igår, mycket bra. Jag vidhåller dock att anledningen till att det välfärdsindustriella komplexet och dess trossatser (offer eller brottsling) är huvudfiende är för att det är det vi kan påverka. Islam och muslimerna låter sig inte påverkas, det enda som spelar roll där är deras närvaro, allt annat blir krusningar och antalet terrordåd och våldtäkter är utom vår kontroll, vare sig vi tar kål på pk eller inte.

    VIK är som en äkta maka som öppnar för vampyren när vi sover i sängen. När dörren väl är öppen är det för sent, den gläntar rejält. Jag körde förbi Qatar-mosken igår, efter att ha varit på mini-paintball med 27 killar på, jag måste säga att de små killarna i camos var jäkligt tuffa, det svider rejält om man blir skjuten, det finns kanske hopp, men det blir inte fredligt tyvärr.

    En annan aspekt är om Patriks argument är för komplicerat, kan folk förstå det? SDs budskap är om inte helt rätt, ändå steg i rätt riktning, och när 90% av visa brott begås av en vis kategori så är deras approximationer bra nog för att agera på.

    Gilla

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s