Ögonblicksbild på nyåret 2017

8-26-13_11971

Patrik Engellau

Jag förmiddagsfikar på en backrestaurang i Åre och hamnar i bord med ett ungt par från Katrineholm.

”Katrineholm?”, säger jag, ”där ska ju vara så mycket migranter. Hur går det?”

Han visar sig jobba på ICA. Han polisanmäler något hundratal snattare i månaden, mest romer och somalier. ”De snor energidrycker och tandkräm”, förklarar han, ”saker som är lätta att sälja vidare. Polisen gör inget, så snattarna kommer snart tillbaka och skäller mig för rasist.”

Jag frågar vad de etniska katrineholmarna tycker om det där. ”Ja, det finns visst något medborgargarde, Soldiers of Odin eller vad de heter”, svarar han, ”men jag tror folk är rädda att ha med nazister att göra.”

”Är Soldiers of Odin nazister?”, frågar jag. ”Jag vet inte”, svarar han.

Hon jobbar inom skolan. ”Det går inte en dag utan att vi har polisutryckning”, säger hon. ”Grundproblemet är somaliska klaner som bråkar med varandra. Unga killar slåss i klassrummen. Det går inte att tänka att läraren ska gå emellan. Föreställ dig några dussin – eller ibland flera hundra – ilskna killar i yngre tonåren. Det är bara att ringa på polis.”

”Varje dag?”, kontrollfrågar jag. ”Varje dag”, bekräftar hon. Jag undrar i alla fall, tyst, om det kan vara så många, men jag är som sagt ytterst misstänksam mot allt.

”Finns det inte trots allt en majoritet av hyggliga normalsvenskar som tycker att vafan! nu tar vi inte det här längre, det är ändå våra barns framtid det handlar om”, undrar jag.

”Vad ska de göra?”, suckar hon. ”Om det finns en sådan majoritet så står inte kommunen på deras sida. Det finns hela tiden risken att man blir stämplad som fascist.”

”Jag trodde det där hade blåst över och yttrandefrihet utbrutit”, säger jag, ”i varje fall sedan något år tillbaka.”

”I Stockholm, kanske”, säger hon. ”Men inte i trakterna kring Katrineholms centrum.

En man som visar sig vara pensionär från Bromma bryter in i samtalet. ”Ingen medborgare har någon tillförlitlig helhetsbild”, säger han. ”Man vet ju inte säkert om man är nazist. Man vet ju inte om man kanske bara sprider råttan i pizzan-skrönor.”

”Men Herregud”, säger jag, ”hela tiden polisutryckningar till skolan i Katrineholm! Och om inte det är sant så vet man väl i alla fall i en småstad? Är det någon etnisk svensk som är förvånad över sådana här händelser?”, frågar jag Katrineholmsparet. De skakar på huvudet.

”Det skulle behövas information”, säger Brommapensionären. ”Journalisterna gör inte sitt jobb. Hur ska medborgarna veta hur det ligger till när media fuskar med sitt arbete?”

Hur ska man tolka situationen? Så här tror jag i sex punkter.

1. Vid det här laget ”vet” vi vad som pågår i landet och att det blir alltmer bekymmersamt.

2. Vi avstår från att utnyttja de medel demokratin ställer till förfogande för bekymrade medborgare, till exempel rätten att påtala problemen och föra liv, den så kallade yttrandefriheten, om inte annat så inför det närmaste civila samhället till exempel vid förmiddagsfikat på Åres backrestauranger. I det just redovisade fallet förekom alltså ett undantag från denna punkt 2. Min hypotes är att det numera är mycket mindre farligt att bryta mot punkt 2 än folk tror.

3. Skälet till avståendet enligt punkt 2 är den till helt nyligen helt realistiska skräcken för brunstämpling av den som tror på demokratin och använder dess metoder, det vill säga ägnar sig åt yttrandefrihet.

4. Ett alternativt skäl till avståendet är svenskens mycket starka bundenhet vid auktoriteter. Vi tror inte att demokratiska rättigheter såsom yttrandefriheten gäller i allmänhet, utan bara sedan överheten i varje enskilt fall bedömt att rättigheten lämpligen kan utövas. Vi törs egentligen bara säga sådant som politiker och mediaetablissemangspersoner genom egna göranden och låtanden uttryckligen lämnat sitt tillstånd till. Det är skillnad på åsiktsfrihet enligt regeringsformen, där den finns, och i verkligheten, där den manifesteras som en avsmalnad åsiktskorridor som är godkänd av makten.

Brommapensionären nöjer sig för övrigt inte med att kanske mer perifera tyckarpersonor som Per Gudmundson, Alice Teodorescu och Mohamed Omar banat väg, han tycks dessutom kräva att sådana tungviktare som Stefan Löfven och Annie Lööf ska säga samma sak för att han själv ska våga framföra motsvarande budskap. Då är man försiktig.

5. En mer burdus person än jag skulle kunna klassificera detta alternativa skäl som ren feghet. Men jag vill inte göra det, för jag vet med vilken isande kraft ett enhetligt, homogent och legitimt samhälle som det svenska kan döma misshagliga personer till utanförskap. Det handlar såklart inte om att ”döma” i statliga domstolar utan om det civila samhällets så mycket hårdare förkastelsedom som innebär att den ”dömde” kanske får sitt hyresbidrag och försörjningsstöd, men inte får mänskligt erkännande av en enda levande varelse och därför tvingas tillbringa livet som förskjuten, biltog, fredlös levande död.

6. I takt med den mentala islossning som pågår – den svenska glasnost – övergår den en gång begripliga rädslan för brunsmetning alltmer till renodlad feghet.

79 thoughts on “Ögonblicksbild på nyåret 2017

    • BjörnS skriver:

      Jag tror mer på att SD blir störst 2022 och inte 2018. Orsaken är enkel. Asylpuckeln kommer ut i samhället under 2017. Ett år senare, vid valet 2018, kommer det inte att finnas tillräckligt med statistik för att otvetydigt påvisa katastrofens omfattning. 2022 kommer däremot det inte finnas några tvivel, speciellt i jämförelse med Norge, Danmark och Finland.

      Liked by 4 people

      • uppstigersolen skriver:

        Låt oss hoppas att du har fel. Statistik kommer inte att övertyga de klentrogna/faktaresistenta. Skjutningar, våldtäkter, överfall och annat otrevligt kommer att på ett mer påtagligt sätt påverka folk. Att yngre kvinnor numera aktar sig för att besöka vissa platser kvälls och nattetid borde få deras föräldrar att fundera på det kloka i att ta in fler av dessa barbarer som nu härjar i vårt land. Miljöpartister, Socialdemokrater och andra partier verkar inte ha fått nog av spännande kulturer så kanske dessa kommer att få färre röster 2018.

        Liked by 1 person

    • Magnus skriver:

      MED får problem då ni vill jobba för ett medlemskap i NATO!

      Enligt inizio är SD det enda partiet som ligger topp tre på samtliga politiska områden vad gäller förtroende. SD toppar området försvar! En så länge får man väl ändå se SD som ett icke NATO positivt parti där ledningen vill se en folkomröstning.

      Problemet med en stor del av svenskarna är att de tänker som pensionären i Bromma och så länge inget av de sju andra partierna som kallas ”rumsrena” uttalar politik som SD så knyter svensken handen i fickan och röstar på SD utan att säga detta högt!

      Läs och begrunda nedan länk

      http://www.aftonbladet.se/nyheter/samhalle/a/p2oL1/aftonbladet-inizio-sd-vinner-fraga-efter-fraga

      Liked by 1 person

      • Hedvig skriver:

        @ Magnus 4 januari, 2017 kl 12:18

        I SD råder det delade meningar om svenskt medlemsskap i Nato. Åtminstone häften av SD:s politiker och väljare förespråkar Natomedlemsskap. Jag tillhör denna sistnämnda grupp.

        Liked by 1 person

      • Mikael Steinwall skriver:

        Lena Mellin befarar att valet 2018 kan sluta i ett blodbad. Frågan är hur hon tänkte där. Vilka ska utföra blodbadet? SD? AFA? Islamister?

        Liked by 1 person

    • Hedvig skriver:

      @ Tomas Lenke 4 januari, 2017 kl 09:36

      SD kommer att nog att växa, när allt fler väljare upptäcker att partiet är det enda, som i praktisk handling, vill förändra den obegripligt destruktiva och samhällsomstörtande migrations- och integrationspolitik som pågår med hjälp av de sju övriga riksdagspartierna. Därför kommer jag med stor sannolikhet att fortsätta att rösta på SD, trots att jag långtifrån är positiv till alla delar i SD:s partiprogram.

      Det nya partiet Medborgerlig Samling (MED) har ett partiprogram som passar mig bättre, men frågan är, om de hinner närma sig 4-procentspärren fram till valet 2018?

      Hur som helst borde alla demokratiska väljare utan minsta problem kunna hjälpa MED med att registrera sitt nya partinamn. Det gör man genom att scrolla ner i länken nedan, trycka ut en anmälningsblankett, skriva namn och personnummer och skicka in till Medborgerlig Samling. Det kostar enbart ett frimärke. Partiledningen med välrenommerade Ilan Sadé, jurist och gästskribent DGS och Josefin Utas, disputerad kemiingenjör och krönikör i Dagens Samhälle stärker i mina ögon partiets trovärdighet.

      http://www.medborgerligsamling.se/pa-gang/

      Liked by 4 people

      • DG skriver:

        Jag har själv funderat över MED då det är ett rumsrent konservativt alternativ. Det är precis vad som behövs i det kär läget och kan säkert locka en hel del väljare som tvekar gällande SD, med dess grumliga historia och något vänstervridna socialdemokratiska ideologi. Det kan dock vara en förlorad röst, vilket skulle stärka vänstern och flumpartierna FP och C. Vi har inte råd med ytterligare en vänsterliberal mandatperiod, punkt. Att hjälpa till med registreringen verkar dock vettigt.

        Liked by 2 people

      • Pekka Rousu skriver:

        Kan du ange konkret (inte flum alltså) vad som är FEL med SDs partiprogram. Många liksom säger att de inte riktigt helt står bakom SD men ändå gillar de SD och varje gång jag frågar sådana människor vad som är fel med SD så får jag enbart rent flum tillbaka som svar. Är det Nato? Där är jag mot SDs program, men ingen vet väl var SD egentligen står idag. En folkomröstning om Nato känns som naturlig för mig då nästan alla partier har problem att ta ställning eller i vart fall partiernas väljare.

        Liked by 2 people

      • Hedvig skriver:

        @ Pekka Rousu 4 januari, 2017 kl 19:22

        Jag svarar gärna på varför jag har en del allvarliga invändningar mot SD, trots att jag proteströstar på SD och sannolikt kommer att fortsätta att göra det, om inte det nya partiet Medborgerlig Samling (MED) ser ut att nå upp till fyraprocentgränsen inför valet 2018.

        För det första är jag nog snarast en blandning av liberal/konservativ. Ungefär som MED. För det andra är jag för ett starkt egenförsvar plus medlemsskap i Nato. För det tredje har jag en helt annan kultursyn än SD. Jag är angelägen om att värna vårt svensknordiska kulturarv men jag anser också – till skillnad från SD – att vi måste skydda hela vårt ovärderliga, utomnordiska kulturarv. Som t ex Östasiatiska museet, Medelhavsmuseet och etnografiska museet i Stockholm, som demokrati- och kulturminister Alice Bah Kuhnke vill lägga ner.

        Dessutom är jag i någon mening kosmopolit, vilket man ju knappast kan kalla SD.

        Liked by 3 people

    • Pekka Rousu skriver:

      Enligt tillförlitliga institut är SD redan största parti eller lika stort som S på ca 24%. Det är nu i januari 2017. Är det någon som på fullaste allvar tror att vi kommer att klara av ”utmaningarna” de kommande 21 månaderna innan valet? Vem tror inte att det kommer att bli värre? Det är klart det blir värre redan med de som kommit hit.

      Dessutom ska det ju komma nya asylsökare hela tiden (kanske runt 30 000/år). Tillkommer sk arbetskraftsinvandrare på ca 17 000/år varav ca 12 000 söker asyl inom något år, det är förtäckt asylinvandring. Men framför allt tillkommer ofattbart många anhöriga och MV har räknat ut att de kommande åren skall komma mer än 300 000 sådana. De som får avslag åker inte hem knappt alls verkar det som och åker i stället till släktingar och till städer som Malmö där de får resurser av kommunen som är så himla god och snäll. Många kommer hit dessutom utan att ens söka asyl. VEM tror att det kommer att bli bättre på 21 månader? Det ska ju komma hit troligtvis flera hundra tusen till innan valet! Vad är det som är så svårt att förstå? Det blir VÄRRE.

      Idag har alltså SD troligtvis ca 24% och är störst med S och M är några procentenheter lägre på typ 21%. S kommer att förlora allt fler väljare när allt går än mer åt skogen och detta kommer att gynna SD och även M till viss del. Lägger man till ett antagande om ett terrordåd med låt säga 100 döda i vår absoluta närhet så tror jag på SD 29% (minst) och M kanske 23%. I vilket fall får dessa partier enkelt en majoritet av stolarna i Riksdagen oavsett allt. M tror de kommer att tokvända i opinionen och bli större än SD till valet, men där räknar/spekulerar de fel enligt mig. Ju längre de väntar desto mer kommer SD att tjäna på det, men det fattar inte den känslolösa Anna som älskar makt och inte älskar Sverige samt hatar SD intensivt. (Tyvärr så finns även ett annat scenario och det är S + M. Allt hänger på den känslokalla AKB som vill bli statsminister.)

      Liked by 2 people

    • Nikki skriver:

      Islam lagarna kommer att ta över Sverige inom kort det är deras plan och om ingen gör något nu kommer våra barn och barnbarn lära sig att följa islam lagen och döda alla som inte följer lagen och tänker som dem.
      Det är dags att utbilda alla i Sverige om islam lagarna snabbt och få dem att förstå vad de håller på med….

      Gilla

  1. Invandrare 1957 skriver:

    Sjuttiotalet var det fult att gå till socialen. Utan man kämpade sig igenom krisen på ett annat sätt. Svensken hade en syn på samhället att man inte skulle utnyttja det mer än i nödfall. Kände en sosse politiker i Södertälje han sa att har man gjort ett bidrag då ska man utnyttja det. Men hade 8 milj människor gjort det då hade samhället fallit väldigt fort det förstod vanligt folk och var uppfostrade till det. Men sen kom invandringen till Södertälje från Turkiet man tömde byar där av en annan kultur där det hörde till att man ska roffa till sig så mycket det går man hade den sydeuropeiska synen på hur man betalar skatt. Kan man hota och få ännu mer pengar visst gör man det om familjen o klanen kan bli rikare o mäktigare. Det i sin tur gjorde att svenskar förändrades varför ska dom få allt då ska vi också ha allt. Men regler o lagar har inte anpassats efter dom kulturerna som säker är över 2 milj människor i Sverige och fler kommer och ska våra pengar till och med lånade pengar. Därför har vi ett Sverige i förfall. Sen kommer idioter som Reinfeldt och säger att Sverige är invandrarnas och att dom har byggt upp det. Ruskigt är vad det är.

    Liked by 7 people

  2. Avon Barksdale skriver:

    Skulle vilja citera Jonas De Geer (som jag för övrigt inte håller med om mycket): ”Att bli kallad för Nazist idag i Sverige är närmast en hedersbetygelse”. Om folk börjar ta till sig den inställningen, skit i vad du blir kallad helt enkelt. Då kan det börja hända saker. En positiv sak med Trump-segern var väl just det, han gick före och visade att man kan ge långfingret åt PK. De som försöker att stämpla dig, sätta etiketter, brunsmeta dig, de blir bara mäktiga om du är rädd för dem. De är som troll som spricker av en solstråle.

    Liked by 5 people

  3. KB skriver:

    Att som Sverige ge automatisk PUT till alla som kommer tyder på att man inte tror att landet de kommer ifrån någonsin ska få fred. Man dränerar länder på de unga och starka som skulle kunna bygga upp landet igen, helt medvetet, och för att i akt och mening även förstöra för svenskarna. Det är vad jag anser. Den dagen en sk ”flykting” åker hem på semester till landet han (ja det är en man för det mesta) flydde hals över huvud ifrån, ska vederbörande nekas återinträde, då han har förverkat sin flyktingstatus. Detta borde vara en självklarhet för folk som fortfarande har ett uns av egen tankeförmåga kvar!

    Liked by 9 people

    • Janne skriver:

      För i tiden fick alla politiska flyktingar ett främlingspass, där det stod att man inte fick åka till det land man har flytt ifrån. Hur kan det vara möjligt att folk åker till sina gamla länder och fortfarande har flyktingstatus i Sverige?

      Liked by 7 people

      • Anna skriver:

        Om det stämmer så borde ett sådant pass återinföras bums! Det är så vedervärdigt stötande att sk flyktingar kan resa tillbaka till sitt ”förföljarland” på semester o sedan resa tillbaka i frid o fröjd tilll Sverige och uppbära sina bidrag ( som för övrigt betalar för släkten i ” förföljarlandet”)! Om dessa blivit svenska medborgare borde de förlora medborgarskapet på en gång då de uppenbarligen utan fara kan vistas i sitt gamla hemland! Medborgarskap bordeinte utdelas så slappt utan kräva självständig ( inga bidrag) försörjning samt att om vederbörande ,de som åberopat asyl o flyktingstatus, reser åter till sitt gamla hemland förverkas det svenska medborgarskapet!

        Liked by 2 people

      • Mjölner skriver:

        Jadu! Det kan man fråga sig. Hör efter med Ynkeman.
        Alla med få undantag tänker rösta på 8-klövern fattar
        man inte vad som är på gång? Svetsarn&Moraklockan.

        Gilla

  4. BjörnS skriver:

    Punkt 1 stämmer. Sedan uppstår ett moment 22: politikerna vill inte samla in relevant statistik och utan relevant statistik vill de inte göra något. De skapar sig på så sätt ”deniability” och lägger samtidigt grunden för fortsatt brunsmetning eftersom ”du måste vara rasist för att påstå det du gör eftersom det inte finns någon statistik som stödjer det du säger!”. Morgan Johansson anser inte att BRÅ-statistik över etnicitet skulle tillföra något. Samma regering vill dock djupgående kartlägga folkets sexualvanor. Det kan tydligen ge jättemycket kunskap. Det gäller att prioritera!

    Liked by 5 people

    • Pekka Rousu skriver:

      Statistiken finns redan hos BRÅ förstås i stora drag. Att sammanställa relevant statistik skulle bara ta några få dagar för en liten grupp. Förutom att etablissemanget (= exakt allt som finns i hela Sverige förutom SD och de som röstar på SD) hatar sådan statistik så är BRÅ en ofattbart vänsterorienterad organisation med anställda som är till och med aktivister på den kanten. Tro mig, därifrån kommer inget ut. Man kan ju drömma om en hacker-grupp som gräver fram statistik eller en visselblåsare anställd hos BRÅ.

      Liked by 3 people

    • Lars Åhlin skriver:

      Precis min åsikt. Själv bor jag i Lund, en stad med relativt litet inslag av folk med utsprung i MENA. Bland tonåringar är dessa ändå mycket synliga, bland annat i gängbildningar ledda av MENA-killar men med förvirrade svenska pojkar bland fotfolket.

      Bråk, skadegörelse, skolk och disciplinproblem är vanliga också
      I Lunds skolor, åtminstone vissa. Men att polis gör utryckning till någon skola i princip varje dag? Orimligt, tror jag. Men det måste gå att få ut sådan statistik!

      Gilla

    • Bekymrad skriver:

      Jag frågade nyligen en vän inom polisen om just detta och fick då bekräftat att vad som läggs upp på polisens hemsida är endast ett urval av de händelser som inträffar.

      Liked by 1 person

  5. Tor Arne skriver:

    Muslimerna är mycket självmedvetna för deras religion och kultur. Det är dessutom en stärk offermentalitet bland muslimerna, med ursprung långt tillbaka i tiden. Denna stärka självmedvetenheten, kombinerat med offermentaliteten, vill sannolikt utlösa en motreaktion bland den ursprungliga befolkningen i Europa. Den danska samhällsdebattören Morten Uhrskov Jensen kallar denna motreaktionen för ”hård identitetspolitik”:

    http://jyllands-posten.dk/debat/blogs/mortenjensen/ECE8719176/bringer-fremtiden-bloed-eller-haard-identitetspolitik/

    Hans Li Egnell är också av den uppfatning att det vil komma en motreaktion på den offerpräglade identitetspolitiken: http://motpol.blogspot.no/2017/01/nyrasisterna-en-studie-i-sjalvomkan.html

    Muslimernas självmedvetenhet för deras religion och kultur kan också betraktas som en kvalität som vi västerländinger burde lära av och styrka i oss själve.

    Gilla

  6. Nils Dacke skriver:

    Detta sprider sig över hela landet, Alliansväljare plus rödgröna väljare har beställt Mellanöstern, nu är Mellanöstern importerat och vi har fått Mellanöstern, levererat och klart. Är någon förvånad??

    Liked by 2 people

  7. EliniHagen skriver:

    Många är fegrädda för brunsmetningen och vågar inte mumla ur skägget! Finns det liksom inga riktiga karlar kvar undrar jag ibland. ”Folk som ärvt hjältars land men deras seder glömmer” skrevs för nästan tvåhundra år sedan!
    Svenskar är dessutom bra på att klämma till andra. Det hände sig på Landvetter förra året när jag skulle fika med en väninna, såg några chokladbollar, glömde mig och nämnde deras gamla namn högt. Jag höll aldrig på att få vårt kaffe! För mig som svensk finns inte diskriminering eller kränkthet.
    Samtidigt vimlade det av damer klädda i svarta sjalar och en av dom ylade högt när hon var tvungen ta av sig den meterlånga sjalen i säkerhetskontrollen. Killen i säkerhetskontrollen stod på sig, äntligen en likhet inför regler. Lätt applåd från övriga kön.
    När jag stod där och väntade undrade jag förfärligt mycket över hur det är möjligt att fylla ett helt plan med sjalklädda individer, som har sökt skydd i Sverige men kan semestra i sitt gamla hemland. Kan någon klok människa förklara för mig, en tant som har en Nalle Puh hjärna, hur detta är möjligt?

    Liked by 7 people

    • uppstigersolen skriver:

      Jodå visst vågar vi mumla ur skägget. Men problemet är att jag går inte ut på torget i vår stad och säger vad jag tycker. Inte många skulle bry sig, alternativt tycka att det står en konstig gubbe på torget och säger en massa saker. Så frågan är hur vi gör. Mitt förslag är att vi övertygar en person i taget via en lugn diskussion. Inga hårda ord, inget skrik och gap. Alla känner vi några som inte har fattat galoppen ännu. Ta en diskussion med dem. Bjud på en fika och snacka lite. Vi har knappt 20 månader på oss till valet.

      Liked by 3 people

      • Pekka Rousu skriver:

        Håller med. Konservativa människor är inga gaphalsar som gormar ute på stan, det får vänsterpersonerna hålla på med. Att gapa på stan är reaktionärt och ett barnsligt och osvenskt beteende som på det vidriga röda 1970-talet. Enda anledningar att sossarna håller på med det ännu är den gamla historiken kring det, annars skulle de inte hålla på så. Ditt förslag är bra, men dela även ut ett enkelt flygblad till personen och 10 personer till du känner. Tro mig, det funkar faktiskt på riktigt. Stigmatiseringen släpper månad för månad tack och lov. Och så kan man ju engagera sig i SD som jag själv, men där är det mest bara en ekokammare förstås.

        Liked by 1 person

  8. Gunilla skriver:

    Människan är ett anpassningsbart djur. Svensken är synnerligen anpassningsbar. Vi t.o.m gör allt för att ‘intala’ oss och med nyfunnen agenda-politik (där de som inte delar den självpåtagna ‘rätta uppfattningen’ på nyfunna ‘värde-demokratiska’ grunder fritt kan smutskastas (jfr de av makten ‘accepterade’ judeförföljelserna som kulminerde i Kristallnatten)) ‘försvara’ vår anpassning. Även judarna ‘anpassade’ sig otroligt länge (bar judestjärnor, märkta i pass och yrkesförbud) men ändå närde hoppet för ‘så illa kunde det väl ändå inte bli’ innan faktum (utrotningen) kom i klar dager. Till intet hade anpassningen varit. Vem/vilka blir nästa judar’?

    Gilla

  9. Stefan Sewall skriver:

    Kommentar till punkt 1; Vet ”vi” vad som pågår egentligen? Kanske börjar folk märka att något är fel efter den senaste vansinnesutvecklingen.
    Raketattacker, dess helt nya företeelser, är ju spektakulära och märks ordentligt. När små barn avsiktligt beskjuts med raketer i ansiktet och alla som kommer i vägen blir beskjutna och det skjuts inne på bibliotek, skriver vänstermedia äntligen lite om det. Det är väl svårt att mörklägga hur nyårsfirandet förstörs så att folk inte vågar gå ut. Alla svenskar borde dock bussas till Möllan i allmänbildningssyfte.
    GP skriver i alla fall lite. Tack och lov att Glenn Hysen tagit ställning mot ambulansattackerna idag i GP. -Rekommenderar GP. Bäst och modigast i Sverige.

    Bilbränderna var det som väckte mig för ung 10-12 år sedan. Det var nytt och kopierat från Paris förorter där arabungdomar brände 1000 bilar för ett antal år sedan. Då var rapporterna ärligt sanningsenliga och man sade vilka det var.

    GP skrev oftast om bilbränderna för 10-12 år sedan. Nu är det inte dagliga artiklar om dem. Då glömmer folk.

    Nu har det börjat brinna hus och hela kvarter. Inom en vecka nu Simrishamn, Landskrona, Umeå, Husby och idag hyreshus i Mölndal. Mordbränder enligt polisen. Hur ska man mörka det?
    För 7-8 år sedan jagades en enda pyroman, som det skrevs spaltkilometer om. Hans namn angavs även till slut. -Han är vit. Polisen satte in enorma bevakningresurser för att få fast honom på bar gärning.

    Nu är det massor av pyromaner. Man börjar med bilar och märker att samhället inget gör. Nu tänder man väl på hus för att få högre status i banditgänget. Det borde ge braskande rubriker med krav på klappjakt och inlåsning av dessa samhällets och alla medborgares fiender. Jag ser inga sådana rubriker.

    Jag har för övrigt hittat en falsk nyhet i den förkättrade onda alternativmedia. Det angavs på Avpixlat i den dagliga serien ”Sverige brinner” att det anlagts 1000 bilbränder i Frankrike vid nyår. Det är fel. Det var statistik från hela året, då det 2016 var 650 anlagda bilbränder UNDER HELA ÅRET I HELA FRANKRIKE. (+285 bilbränder under färd som inte var anlagda tillkommer) – totalt knappt 1000, varav 650 pyromandåd under 2016. -Officiell statistik återgiven i alla kanaler bl.a. TF1 och BFM TV och iTele och Le Figaro.
    Det finns 65,9 miljoner invånare i Frankrike idag enl. officiella kungörelser i samma kanaler.

    Således 650 bilbränder på 65,9 miljoner invånare i Frankrike under 2016.
    I Sverige ung. 1400 bilbränder senaste åren på 9 miljoner invånare.

    650/65 900 000 = 0,0000099 per pers avrundat
    1400/9 000 000 = 0,00016 per pers avrundat
    0,0016/0,0000099 = 15,7
    Vi har ung. 16 gånger så många bilbrännare per capita i Sverige som Frankrike har.

    Tur man bor i stenhus på landet med låst plåtgarage.

    Liked by 4 people

    • Lis bodil karlsson skriver:

      I höstas brann bilar
      Sen blev det containrar
      Dagis skolor
      Nu bostadsområden

      Dessvärre har folk igemen skygglappar inför vad som sker, då länge det sker i förorterna. Det är e vidrigt. Och oerhört sorgligt att Sverige brinner. Är det verkligen rimligt att dem i föirterna ska vara så utsatta för kriminella gäng? Vad händer när marodörerna tar sej in till Stockholm centrum gör att tända på i söder östermalm och västermalm

      Gilla

    • Affe skriver:

      Är du säker på att det är jämförbar statistik?

      Sveriges statistik handlar om utryckningar. I en utryckning kan 10 bilar ha brunnit.

      Gilla

      • Stefan Sewall skriver:

        I Frankrike är det definitivt 650 bilar som brunnit på ett år, enligt officiell statistik som dragits i alla nyhetskanaler och som står i tidningarna. – Inte antalet utryckningar. -Lätt att kontrollsöka.
        I Sverige vet jag inte, men har funnit siffror om 1400 eller däromkring per år, häromåret, vid sökning på nätet.

        Gilla

      • Affe skriver:

        I så fall är Frankrikes och Sveriges statistik inte jämförbara. De runt 1400 bilbränderna i Sverige handlar om utryckningar. MSB skriver:

        ”Eftersom flera brandobjekt kan förekomma vid en och samma brand är summan av antalet brandobjekt större än summan av antalet händelser.”

        16 gånger fler bilbrännare i Sverige är därför med stor sannolikhet en underskattning.

        Gilla

    • Pekka Rousu skriver:

      Jag är ledsen, men du har TOTALT FEL. Det hela är enkelt. Google: cars burning france. Du får exakt hur mycket info från massor av källor. Varifrån du fått dina siffror fattar jag inte….de är helt enkelt felaktiga. Eftersom du uppenbarligen talar franska (du uppger ju sådana källor där man endast talar franska) så googla på franska så får du säkert ännu mer statistik. Kanske din franska är bättre än din engelska tänker jag eftersom du läser sådana källor.

      Jag utgår från att du är sarkastisk när du skriver ” …falsk nyhet i den förkättrade onda alternativmedia”. För att vara en sk falsk nyhet så tror jag det innefattar att det finns en intention, dvs att man ljuger och inte bara talar osanning. Jag känner en del av de som skriver på Avpixlat och jag kan ta gift på att de inte medvetet skulle skriva en felaktig siffra (=ljuga). Inte gällande denna artikel och inte i någon annan artikel. Får de reda på att de har skrivit något som inte stämmer går de GENAST ut och ändrar det och ber om ursäkt för misstaget. Skulle det visa sig att någon siffra inte stämmer så skulle hela MSM genast på en gång rapportera om det som galningar.

      Nu så är det så att det var ca 945 bilar som brann. Det var 650 bilar som antändes och i samband med det antändes andra bilar. Allt enligt inrikesministerns talesman Pierre-Henry Brandet. Googla så får du se. Så frågan är om att det inte är du som är ute med falska nyheter? Jag tror och hoppas att du bara ha fel och att du inte ljuger.

      Hur många bilar eldar muslimerna upp i Frankrike på en nyårsafton? 2015 var det 940 bilar. 2014 det 1 067 bilar. 2009 var det 1 147 bilar. 2010 var det 1 137 bilar. 2012 var det ca 1 200. Det är en festlig tradition de har berikat Frankrike med. Men de bränner även på 14 juli. Som t ex 14 juli 2015 så eldades 721 bilar i Frankrike.

      DET ELDAS ALLT MELLAN 30 000 – 40 000 BILAR PER ÅR I FRANKRIKE och detta är inte en falsk nyhet. Varken i sanningshalt eller i intention. Det är INTE svårt att googla om man vill. Nu kan det ju vara så illa att alla träffar jag får på google är helt felaktiga, men det har jag mycket svårt att tro.

      Dessutom har du fel om Sveriges befolkning då vi är 10 miljoner och inte 9 miljoner. Frankrike har ohyggligt många fler bilbränder per invånare. Vi ligger tyvärr idag på samma muslimprocent som Frankrike (ca 10%) men de har haft många muslimer under många år så de har lärt sig bilbrännandets ädla konster bättre. För procent muslimer så googla på PEW Institute och lägg till invandring i Sverige de senaste åren och dra av antalet döda så blir det ca 10% i alla fall på ett ungefär.

      Gilla

      • Arne Weinz skriver:

        Det bränns flera bilar varenda dag i Sverige. Matematiken säger då att vi har flerdubbelt fler bilbränder per capita, i jämförelse med de siffror du anger avaeende Frankrike.

        Gilla

      • Pekka Rousu skriver:

        Frankrike ca 69 miljoner människor. Ca 35 000 bilar/år.
        Sverige ca 10 miljoner människor. Ca 1 600 bilar/år.
        Det är alltså ÄNNU värre i Frankrike.

        Gilla

      • Stefan Sewall skriver:

        Pekka Rouso, Ja visst du har helt rätt och jag hade helt fel. Jag hade missuppfattat nyheterna som var likartat formulerade på flera ställen, trol. mest beroende på formuleringen och min inte helt perfekta franskaförståelse. Fick verkligen uppfattningen att det var en årsstatistik. Jag ber om ursäkt. Jag borde ha gjort sökningar på engelska, och kollat upp.
        Min mening var inte heller att kritisera alternativmedia. Jag har verkligen inte uppfattat dem som lögnaktiga utan utgår också från att de skriver vad de uppfattar som riktigt, just för att inte ge näring kritikerna, så det var ironiskt menat. Jag tror inte de hittar på något.
        Mitt påstående i denna sak var däremot helt fel, grundat på missuppfattning. I vilket fall är det oerhört upprörande både här och där.

        Gilla

  10. Höga kusten skriver:

    Svenska folket seglar nu redlöst. Vi får ingen hjälp från samlade media i en analys av vår nya verklighet. Vi går alla på ett glastak. Fördomar får inte gödas. Ingen får själv heller göra generaliseringar utifrån egna erfarenheter. Vi kläms mellan korrekthetens käftar, som i ett skruvstäd som dras åt allt mer för varje dag som går. Ett lapptäcke av etnicitet, präglat av gränslinjer, som inte får nämnas, tar allt mer form. Gränslinjer vi inte förstår skall hanteras. Och det i ett samhälle som i sin känslighet att peka på skillnader lätt råkar i moralpanik. Sveriges kris är inte bara reell, utan också djupt existentiell.

    Liked by 1 person

  11. Min strandgym på ett kort skriver:

    Återkommer i detta viktiga ämne men har just sett Jan Tullbergs föreläsningar på youtube, någon handlade om demokratiproblemet och lagen om hets mot folkgrupp och hatbrott. detta är gummilagar och många av oss skulle antagligen bli av med våra jobb om vi kom i domstol för att ha missaktat muslimer etc. Det går inte att närma sig ämnet utan att prata om muslimer, araber, somalier, eritreaner, romer etc, och därmed utsätta sig för risken att bli av med sitt jobb

    Liked by 2 people

    • Pekka Rousu skriver:

      Bilbränder per år i Sverige (2016) var ca 1 600. I Frankrike är det mellan 30 000 – 40 000 BILAR PER ÅR!!! På nyårsaftnar är det varje år i Frankrike ca 1 000 – 1 200 bilar som brinner. Googla på ”cars burning france” så får du se. Du finner hundratals träffar från massor, massor, massor av källor. Jag hatar att det brinner en massa bilar i Sverige, men det än ännu värre i Frankrike, både i absoluta och relativa tal. Du har VANVETTIGT FEL i dina siffror.

      FRANKRIKE CA 65 MILJONER MÄNNISKOR OCH CA 35 000 BILAR/ÅR SOM BRINNER
      SVERIGE CA 10 MILJONER MÄNNISKOR CH CA 1 600 BILAR/ÅR SOM BRINNER

      Gilla

      • Roger skriver:

        Det är inte ca 1600 bilar / år som brinner i Sverige. En bilbrand kan nämligen omfatta många bilar. 2015 gjordes 1428 utryckningar till anlagda bilbränder i Sverige. Eftersom en enda utryckning kan gälla 20 bilar eller mer så blir antalet uppeldade bilar betydligt högre.
        Hur de räknar i Frankrike vet jag inte.
        Källa till svenska siffror fram till 2015 här:
        https://ida.msb.se/ida2#page=a0232

        Gilla

      • Stefan Sewall skriver:

        Ja du har rätt!
        Jag har helt fel som sagt.
        Rättelse, mittåt.
        Det var bara nyårets statistik och inte hela årets. Jag missuppfattade helt detta och måste be om ursäkt. Vid ny sökning såg jag att det är ännu värre. 40-60 000 som bränns i Frankrike på ett år. Ofattbart.

        Gilla

  12. En normbrytande kropp skriver:

    En gång i tiden kunde t om socialgrupp ett och näringslivets toppar protestera mot skadlig samhällsutveckling. Den som minns slutet på löntagarfondsfrågan kan dra lämpliga paralleller. Frågan är varför de tiger nu. De borde kunna lägga ihop ett och ett i den nuvarande utvecklingen, men de gör inte det. I vart fal inte så det syns eller hörs.

    Men jag har nu dock av en god vän fått en förklaring till varför även resursstarka män ur socialgrupp ett som mycket väl förstår sammanhangen och kan räkna fram resultatet av den pågående utvecklingen inte tar bladet från munnen och agerar. Svaret är som fransmännen skulle ha sagt – sök kvinnan. Så här ser det ut enligt min sagesman.

    Sedan 1980-talet har de flesta begåvade männen i socialgrupp ett ständigt stigande grad sökt sig till det privata näringslivet och finansindustrin. Traditionella överklassysslor som staten, försvaret och partiväsendet har blivit ointressanta karriärvägar. Näringslivet och finansindustrin är nu också slimmade och trimmade till max. Fungerar bättre än de någonsin gjort och levererar ett stadigt stort överskott till det svenska folkhemmet (samt direktörslöner med bonusar mm). Sverige klarade sig också till stora delar undan effekterna av den senaste lågkonjunkturen.

    Deras kvinnor har dock sökt inte sökt sig mot dessa vägar. De återfinns i samma situation som överklassens kvinnor alltid gjort och ägnar sig åt välgörenhet och kvinnosaken, samt att rent allmänt engagera sig i att göra goda gärningar med det överskott som männen skapat, med den skillnaden att de nu gör det på ett mycket mer systematiserat sätt genom staten, eller med statsmakterna i ryggen.

    De har tagit kontroll över dels allmänna offentliga resurser och dels traditionella välgörenhetsorganisationer som Röda Korset, Amnesty International mm. Där ägnar de sig åt att göra det som deras mormor, farmor och mormors mor ägnade sig åt. Nu är det dock inte koloniverksamhet för fattiga barn, eller hopsamling av matpaket och allmosor till sämre bemedlade utan nu är det migranter som är intressanta. Fattiga svenskar är ointressanta eller ännu värre – SD pack.

    Män kan visst tala i bastun på Lökholmen eller när de är ute på jakt, men den man som tillhör socialgrupp ett och som skulle få för sig att öppna munnen i offentliga sammanhang skulle riskera att bli social paria tillsammans med sin familj. Hans hustru är livrädd för att stötas ut från gemenskapen genom någon av de bättre organiserade professionella kvinnliga nätverksbyggarna som lever i och kring den allmänna godhetsindustrin här i landet. De finns numera överallt och är försedda med en mycket omfattande vänkrets i det verkliga livet, på Facebook och i iPhonen. Öppnar mannen i ur socialgrupp ett munnen eller engagerar sig i fel frågor hugger de som harpyor.

    Tvittermarxisterna är i det perspektivet ointressanta, men centralt placerade kvinnor i Bromma och på Östermalm är både resursstarka och skoningslösa om godhetsindustrins klienter hotas av någon ur deras egen krets.

    Liked by 2 people

  13. Radovan skriver:

    När jag läser om folk som läraren i artikeln, undrar jag varför de inte dokumenterar? Jag ställer mig samma fråga när det gäller busschaufförer, poliser, brandmän mfl grupper som får ta smällarna för MENA-migranternas hat mot svenskar. Man kan dölja en mobilkamera någonstans eller åtminstone spela in ljud med en mobil i fickan.

    Det är möjligt att det är olagligt, men vem tror på allvar att en polis som lägger ner mordutredningar skulle orka utreda sådana fall? Spara filmklippen för framtiden om det är så att det blir lättare (mindre risk för repressalier) att släppa dem om/när man har bytt jobb i framtiden. Sedan kan man ladda upp anonymt på nätet lagom till ett riksdagsval.

    Liked by 1 person

  14. Stig Palm skriver:

    100+ år av Socialism samt 200+ år utan krig har gjort nationen Fredsskadad och Avkristnad. Det senares tomrum fylls nu upp av Islam. Nu väntar vi på att helt bli underkastade den sekt och dess lagar.

    Liked by 1 person

  15. Arne Weinz skriver:

    Börjar tro att beväpnade medborgargarden är nödvändigt. Utvecklingen har sprungit ifrån oss och myndigheterna kommer aldrig att skydda oss från detta.

    Medborgargarden måste ju inte nödvändigtvis vara nassar och slagskämpar, men det måste vara folk som kan ta strid när det behövs.

    Liked by 4 people

  16. MartinA skriver:

    Den generella välfärdsstaten flyttade svenskarnas lojalitet från varandra till staten.
    Korporativismen utökade staten och åt upp hela det civila samhället.
    Det ekonomiska undret krävde att folk flyttade från sin hembygd och klippte av banden bakåt och atomiserade familjerna och förstörde kulturöverföringen från mor-far föräldrar till barnbarn. Och badade svenskarna i välstånd och odlade därmed en enorm självgodhet som överhuvudtaget inte varit till nytta.

    Sen har ju vi svenskar starka anlag till konsensuskultur och sossighet. Att jämföra med Minnesota kan vara en bra ide för den som är intresserad av genetiska tendenser.

    Liked by 1 person

  17. Stefan skriver:

    Visst är läget bekymmersamt. Det senaste i raden av nya händelser är ju det förändrade sättet att fira nyår. Inte något officiöst nyhetsmedia har sett elefanten i rummet. När jag ser bilderna från fyrverkerikaoset i Malmö noterar jag att det är våra nyanlända som dominerar gatubilden. Det har förändrat vår gamla fyrverkeritradition i ”mångkulturell” riktning. Nu diskteras det huruvida vi bör förbjuda privatpersoner att skjuta upp fyrverkeripjäser på nyår. Allt som upplevs som kaos, bör således förbjudas. I min värld är det faktiskt redan förbjudet att elda upp bilar, att kasta sten och molotovcocktails på blåljuspersonal mm. Ändå pågår detta hela tiden. Utvecklingen är en följd av ett allt mer segregerat samhälle. Den ökade segregationen är i sin tur en följd av att vi har importerat en stor, ny underklass.
    Jag tror dock inte att vi bör sätta vår lit till att medelklassen i Sverige ska uppröras särskilt mycket. De lever tryggt i sina etniskt rensade villa- radhus- och bostadsrättsområden. Den vita välbeställda medelklassen i Sverige har aldrig varit större och haft det bättre än idag.
    Vad som pågår ute i de segregerade förorterna är inte deras business. Inte heller går det att göra så mycket åt saken. Framtiden ser allt annat än ljus ut. Sveriges sötebrödsdagar är över. Det är nog bara att inse det.

    Liked by 3 people

    • Stefan Sewall skriver:

      Stefan skrev: ”Vad som pågår ute i de segregerade förorterna är inte deras business. ”

      -Jo, det är visst medelklassens, allas vår, business. Alla medelklassares barn kan inte köpa lägenhet på Östermalm. Medelklassarna har orsak att oroa sig över sina barn och barnbarn och vilka skolor det ska gå i och vad som ska drabba barnbarnen där. När den unga dottern eller dotterdottern är ute och rör på sig och väntar på hållplatser och tunnelbanestationer så är det även i medelklassmänniskans intresse att Sverige är någorlunda tryggt, inte bara i vissa säkrade zoner, utan överallt. När dottern vill gå på konsert är det i den välbeställde faderns intresse att hon inte blir överfallen. Etc etc.

      Gilla

  18. NK skriver:

    142000 har fått uppehållstillstånd 2016
    Det kan paradoxalt nog vara en fördel om det väller in i sådan takt att till och med den rosenbuskrensande medelklassen upptäcker effekterna och kan ta sig en liten funderare mellan ”Let’s dans” och ”På spåret”. Det GÅR fortfarande att vända om vi bara VILL. Men för det krävs helt nya åtgärder med indragna bidrag, även för de som på äldre dagar blivit medborgare men som inte varit med och bidragit, samtidigt som rättsstaten måste skärpas ordentligt och lagar måste skrivas om. Frivillig utvandring är den viktigaste strategin brevid utvisning av icke önskade. Men då måste folkviljan finnas på riktigt. Ett snabbt inflöde kan därför vara det som räddar landet. Vi får inte tillbaks 40-talet, men vi kan ta tillbaks, värna, uppskatta och vårda, det som vi egentligen menar med Sverige. Vi kan återskapa lag och ordning och vi kan återskapa stoltheten och glädjen över att
    vara svensk. Vi kan återskapa tilliten och gemenskapen. Men jag tror att vi måste bli av med detta först och bli påminda om vår sårbarhet. Där är vi nu. Men det är MÖJLIGT. Det måste vi tro på. Annars kan vi lika gärna lägga oss ner och dö. Men jag tänker fortsätta kämpa även om vi ligger under med ganska många mål med bara 10 minuter kvar av matchen.

    Liked by 1 person

  19. csaba43 skriver:

    Jag återkommer med dåres envishet till vad vi alla, som vittnar om den dårskap som präglar vårt samhälle, ska göra.
    Det är nog nu!
    Gå från beklaganden, eminenta orsaksangivelser, allmänna hummande etc. till praktisk handling. Kunde 4:e oktoberrörelsen förhindra fondsocialismen, borde vi också kunna hindra den fortsatta vansinnespolitiken som nu råder i vårt land.
    Jag vet vad den personliga stigmatiseringen betyder, särskilt för dem som ännu är yrkesaktiva. Men jag gissar på goda grunder, att många av oss redan är pensionärer och därmed huvudsakligen ”bara riskerar vår hälsa”.
    Vidare föreställer jag mig att vår frontfigur bör vara en rimligt välkänd profil med stark integritet, för att inte riskera att mötas av beskrivningar i PK-media i stil med ”nu har de gamla fascisterna börjat mobilisera sig mot den demokratiska ordningen.”
    Varför inte börja med en av de mest absurda diskrimineringen av alla. Nämligen hur livsvillkoren ser ut för en fattigpensionär jämfört med en ”fullt frisk yngling”, s k ensamkommande på HVB-hem med full service, till en årlig kostnad om ca 1 miljon kronor per individ som betalas av skattebetalarna inkl. nämnda pensionärer.

    Liked by 3 people

  20. Lennart Göranson skriver:

    Ett mycket bra inlägg som manar oss att ta ställning, att vara modiga. Utöver det är det också viktigt att vara förståndiga. Hur vi förstår verkligheten beror mycket på vilka erfarenheter vi har. Jag tycker mig se tre helt skilda situationer: 1) de som inte har någon personlig erfarenhet av muslimer men förskräcks av allt de får läsa på såväl traditionella som alternativa media, och som kanske inte ens bor i Sverige; 2) de som själva upplever slagsmål mellan somalier, glåpord mot tjejer på gatan, mord mellan rivaliserande gäng i grannskapet, stölder på ICA, och ett allmänt hotfullt beteende från nyanlända; 3) de vars erfarenhet av muslimer begränsar sig till läkare, professionella kollegor, hantverkare och småföretagare i grannskapet och liknande (dvs. min egen erfarenhet). Självklart drar man olika slutsatser när det gäller ett framtida islamskt harmageddon och det berättigade i att skära alla muslimer över en kam, beroende på vilken av kategorierna man tillhör.

    Det sagt håller jag med om att att ett glasnost är på väg, och bakom det ligger en än större åsiktsgemenskap när det gäller den allmänna situationen i Sverige och hur problemen ser ut.

    Liksom flera andra på den här bloggen ser jag Medborgerlig Samling som ett fungerande alternativ och SD som behäftat med alltför stora problem för att lyckas. Förutom att SD har uppenbara problem med att finna kompetenta personer att genomföra politiken har man – vid sidan av invandringskritiken – hamnat i en återvändsgränd av gråsossepolitik.

    Under helgerna har jag luftat mina farhågor när det gäller regalskeppet Sveriges nuvarande kurs vid ett par sociala evenemang. Stödet blev unisont, och jag kunde registrera 20 namn för registering av Medborgerlig Samlings partinamn. Så i linje med Patriks inlägg: säg ifrån, visa färg! Det är dags nu.

    Liked by 2 people

    • Boris skriver:

      Det är mycket buller kring Medborgerlig Samling. Det stora problem som jag har med MS är att de som är verksamma där själva varit med och skapat Sveriges problem. Det inger inget förtroende överhuvudtaget. Varför skall jag lita på dem som tidigare visat så extremt dåligt omdöme. Jag har inte ens hört dem ångra vad de gjort. Att sitta på sina höga hästar, rynka på näsan och klanka ner på SD det är lätt. Vad har du själv gjort de senaste 25 åren för att påverka utvecklingen, annat än att vara med och stigmatisera SD?

      Liked by 2 people

      • Lennart Göranson skriver:

        @Boris
        Min uppfattning är att det inte finns någon annan väg framåt för Sverige än att en stor del av medborgarna ändrar uppfattning, tänker om, i ljuset av vad vi lär oss. Världen står aldrig stilla, och därför kan vi inte göra det själva heller. ”Man får inte vara sämre karl än att man kan ändra sig” brukade min gamle musiklärare säga.

        De som för 25 år sedan ansåg att Sverige skulle stänga gränserna, ompröva asylreglerna och sätta hårt mot hårt mot alla muslimer var helt irrelevanta i den tidens samhällsdebatt. Jag är rädd för att just de personerna kommer att fortsätta att vara irrelevanta när vi tillsammans ska svänga skutan. Så glöm alla tankar på att ”utkräva ansvar” av dem som har ändrat uppfattning. Så fungerar inte världen.

        Liked by 1 person

    • Min sand på en strand skriver:

      Håller med Lennart här, Jag kommer att rösta SD men gillar inte deras gråsosse politik och ser det som problematiskt att man vill upprätthålla bidragssamhället. Jag tror man kan göra viss differentiering och ge mindre till invandrare än man nu gör i bidrag men det krävs att hela alltet skärs, VIK måste skäras för att VIKs största kund är nu invandraren.

      Jag hade gärna också sett betydligt skarpare förslag om invandring, bort med asylrätt, bort med all invandring från MENA och invöfr poängsystem som Australien, och förslag om läger i tredje land, mångdubbling av straff och mångdubbling av polis. För skolan så hade jag velat se förslag om OBS-klasser och relegering.

      Liked by 1 person

  21. 77711n skriver:

    Det forna civilkuraget har bytts ut mot feghet och undflyende. Är det ett sådant samhälle vi vill ha? Medmänniskor som flyr såvida de inte filmar vad de ser med mobilen!

    Gilla

  22. Lasse Forss skriver:

    Vad får migranterna reda på när de anländer? Får de reda på de regler som man har att anpassa sig till? Får man reda på vilka straff som olika brott ger? Får man skriva under något slags avtal vad som händer om man bryter mot reglerna?

    Vad jag förstår så kan en migrant ställa sig utanför alla regler, Åtminstone blir man inte utvisad om man redan före ”invandringen” till Sverige har gjort sig skyldig till något brott som renderar dödsstraff eller tortyr. Det här gör naturligtvis att Sverige blir ett paradis för de grövsta brottslingarna. Och har man inte begått brotten så kan man ta på sig ett antal för att få stanna kvar.

    Visst är det härligt att bo i ett land med hög rättssäkerhet. Men vi måste kunna utvisa grova brottslingar. Vad än de drabbas av i sitt forna hemland. Att hänvisa till de grova straff som hotar dem innebär att de kan fortsätta sin verksamhet hos oss. Och det är bara att konstatera. Det gör dom.

    Liked by 2 people

  23. Madelaine Fusfield skriver:

    Bra inlägg av Patrik. Varför svensken tiger eller är rädd för att sticka upp med åsikter har väl många orsaker inte minst uppfostran sedan barnsben. Man uppmuntrades inte precis att ha egna eller originella åsikter. Betoningen när det gäller problem är också att undvika konflikter och bilda konsensus. Vilket är bra iofs förutom när det förtrycker åsikter som kanske förtjänar vädras. Vid tillfällen när jag framhåller en avvikande synpunkt till svenskar på detta eller andra diskussionsforum blir gensvaren ofta aggressiva och skilda meningar uttrycks som deklarationer. Ingen ställer frågor vilket skulle främja ett meningsutbyte. Det finns naturligtvis dylika element här också men fenomenet är inte lika allmänt utbrett. Amerikaner kämpar för sina åsikter och är inte rädda för att stämplas med etiketter. Det är ett stort land med plats för alla konstigheter.

    Gilla

  24. Lars skriver:

    Spontan reflektion:Ja.Min erfarenhet är definitivt att svenskarna är ett påtagligt fegt och auktoritetsbundet folk.Vikingar?Absolut inte.Vikingarna fanns för mer än 1000 år sedan och mycket kan hända med ett folk på tusen år.Men än mer usla än svenskarna-som ej ens tar hand om sina egna i första hand-är den svenska förklädda pöbeln-pseudoeliten.Det är denna förklädda pöbel som manar till hetsjakt på delar av den svenska befolkningen.Det är denna förklädda pöbel som utspionerar och misshandlar meningsmotståndare med basebollklubbor.Kadaverlukten är påtaglig.Mörkret är påtagligt.Lik luktar även i det lik-riktade Sverige.Gunnar Ekelöf-poeten-brukade tala om sjukhuslukten i Stockholm.Nu luktar det lik istället i hela Sverige.Lik-riktning.

    Gilla

  25. Krille skriver:

    Ni som kommenterar här, vill ni stoppa invandringen helt, eller vill ni bara minska den? Jag anser att Sveriges invandringspolitik har varit alltför generös, men jag vill inte förbjuda utomeuropeisk invandring. Sverige bör även fortsättningsvis ta emot kvotflyktingar, arbetskraftsinvandrare, utbytesstudenter, politiska flyktingar etc. Det är min ståndpunkt i frågan. Vad tycker ni?

    Liked by 2 people

    • Johannes skriver:

      2015 kom det 163,000 araber, afrikaner och afghaner till Sverige. Vi ska aldrig ha någon invandring från dessa regioner igen. De kommande decennierna är det bara massåtervandring som gäller. Repatriera mera. Nu gäller det att rädda vad som räddas kan.

      Gilla

    • karinhelander skriver:

      Jag håller med dig. Anpassa kvotens storlek till hur många vi klarar av att integrera. Dvs steg ett är att dra ner till minimum och se att segregrationen börjar minska. Sen kan man långsamt öka kvoten så länge segregrationen inte börjar öka igen.

      Gilla

  26. Staffan Persson skriver:

    Det har sagts mycket om svenskens Konfliktobenägenget-bland annat att vi är i grunden, generiskt, självägande bönder, som ännu inte slipats av storstadens brytytor och meningsmotsättningar. Industrialiseringens krav och det långa samröret mellan stat och religion kanske också spelat in. För vi kan väl inte säga att det beror på våra gener?? -Det vore ju verkligen rasism. Då ställer man ju sig bakom de (utanförstående) invandrargruppernas bild av Svenne Banan :ljus, mjuk, böjd, konform.
    Så vi ska nog falla tillbaka på det där med självständiga bönder, var och en sköter sitt, alla bidrar till samhällets bästa,alla är lika bra som en ann, alla försöker vara praktiska och påhittiga-men försöka anpassa det bättre till urbaniseringen. Grundsubstansen är sund.

    Gilla

  27. Nikki skriver:

    2042 kommer 34% av Svenska befolkningen vara muslimer enligt prognosen. Det finns ingenting som vi kan göra åt det vi kommer att vara en minoritet och de kommer att ta över Sverige.

    Gilla

    • Pekka Rousu skriver:

      Andelen muslimer är en funktion av antaganden. Gällande döda i ett samhälle är det ganska enkelt att vara säker på vilka åldersgrupper som kommer att dö och antal inom grupperna. Gällande födslar så är det lite svårare, men där finns god statistik sedan tidigare och så kan man ändra i denna statistik enligt vad man tror om framtiden och justera tidigare eller befintlig statistik. Det som är omöjligt är att beräkna invandringen i framtiden och från vilka religioner dessa är och även ålder på dessa är lite osäker. Detta är den allra svåraste aspekten av uträkningen eftersom det är helt beroende av politiska beslut. Sedan tillkommer ett nästan lika stort problem i antaganden och det är utvandring. Vilken ålder, antal och religion är det på utvandrare i framtiden. Alltså, allt bygger på antaganden. Jag har gjort många olika uträkningar och kommit fram till detta.

      Idag har vi ca 10% muslimer, alltså 1 miljon av de 10 som finns i Sverige. Om vi bara blickar framåt i tiden 5 år och gör ganska säkra antaganden. Jag räknar med den anhöriginvandring som myndigheterna har räknat med, drar av döda (äldre svenskar mestadels) och oförändrad utvandring och normal nativitet. Om 5 år har vi 15% muslimer lågt räknat.

      Ställ dig frågan: vilka kommer att dö i Sverige 2017-2042, dvs 25 år framåt. Jo, det är alla som idag är 55-95 år. I denna åldersgrupp finns knappt muslimer alls. Hur många kommer att dö de kommande 25 åren? Ca 3 miljoner av dagens 10 miljoner kommer att dö och de är i princip alla icke-muslimer och är vita svenskar. Alltså ca 1/3 av befolkningen försvinner och de är alla icke-muslimer men alla muslimer kommer att leva o 25 år. Självklart inte alla, men till ordentligt stor andel.

      ALLT beror på antaganden. Du skriver ”enligt prognosen”. Vilken prognos? Vilka antaganden? Detta är en fråga om matematik och antaganden om döda, födda, invandrare, utvandrare. Om vi säger att vansinnet med invandring fortsätter 5 år till. Då har det allra mesta gått riktigt åt pipsvängen i Sverige och då menar jag verkligen det på allvar. Även om invandring från då blir 0 personer så kommer Sverige långt, långt, långt innan 2042 ha 34% muslimer. Jag bygger detta på att nativiteten är högre bland muslimer och deras ålder i Sverige är till extremt stor del i barnafödande ålder. Dessutom så räknar jag med white flight av unga och välutbildade om ca 10 år med stora tal. Rikta ett stort tack till FREDRIK REINFELDT.

      Det finns lösningar på detta, men ingen vågar tala om det. Det krävs hemflyttning i enorma tal. Historiskt har inte länder klarat av det, men det är det som är lösningen. Om Sverige inte tar radikala grepp så blir Sverige det första kristna landet i Europa som blir muslimskt. Som Libanon. 1975 var det kristet till tror jag ca 80%. Om 15 år är det nog nere på kanske 10%.

      Gilla

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s