Kristna martyrer förr och nu

portratt-dgs-2

Mohamed Omar

Annandag jul kallas i Sverige också Staffansmäss. Då minns man Sankt Stefan eller Staffan, den förste kristne martyren. Berättelsen om honom finns i Apostlagärningarna, det sjunde kapitlet, där man får veta att han stenades. Det skall ha hänt i Jerusalem år 35 e. Kr.

Visan som vi sjunger under juletiden, framför allt i Lucia, om Staffan stalledräng som vattnar sina fålar fem, handlar om denne Sankt Staffan. Enligt legenden var han ju kung Herodes stalledräng. På den heliga natten såg han den strålande stjärnan över Betlehem och gick till Herodes och meddelade att judarnas konung skulle födas. Det gjorde Herodes rasande.

Sankt Staffan är skyddshelgon för kuskar och stalledrängar. Men också för stenhuggare, skräddare och vävare. Hans reliker finns bevarade i kyrkan San Lorenzo fuori Le Mura i nordöstra Rom. Flera kyrkor i Sverige är tillägnade Staffan.

Idag på Sankt Staffans dag tänker jag på en kristen präst blev martyr för sin tro under året som gått, den 26 juli 2016. Jag tänker alltså på Jacques Hamel som halshöggs av jihadister i sin kyrka. Innan de dödade honom läste de ur Koranen. Fader Jacques var helt lugn när han slaktades. Med bestämd röst sade han till jihadisterna: ”Försvinn, Satan!” Detta är egentligen ingen ovanlig händelse. Kristna dödas hela tiden i islamiska länder. I de flesta islamiska länder är kristna förtryckta och otrygga. Det som var ovanligt med Hamels martyrskap var att det skedde i det civiliserade Frankrike.

Med risk för att låta pessimistisk: jag tror att vi kommer att vänja oss vid kristna martyrer i Europa framöver. Den islamiska fundamentalismen minskar inte, utan växer. Det är en följd av den stora invandringen från islamiska länder. Det betyder inte att alla muslimer är farliga, men det betyder att Europa, delar av våra städer, blir mer lika islamvärlden. Och när Europa blir mer likt islamvärlden får vi också våldet och hatet mot de kristna som är vanligt där. Det är helt logiskt, men få talar öppet om det. Det som hände i Algeriet 1996 när sju franska munkar halshöggs av jihadister, kan nu hända i Europa.

Mordet på Jacques Hamel bör inte betraktas som en isolerad händelse, något som vi kan glömma och sedan gå vidare. Som sagt, jag tror att det är ett tecken på vad som komma skall. Det moderna Europa vill helst lämna saker som religionskrig och martyrskap bakom sig, men de har kommit tillbaka till oss i en ny, islamisk gestalt och blivit en del av vår vardag. Det är något vi måste hantera. Jag skulle också helst vilja slippa tänka på dessa otäcka saker. Jag skulle mycket hellre vilja titta på teveserier på Netflix, läsa romaner och skriva krönikor om fantasy och science fiction. Men jag känner ett ansvar att dela med mig av mina erfarenheter och tankar.

Inför denna jul, den 19 december, attackerade en fanatisk jihadist, den tunisiske asylsökaren Anis Amri, julmarknaden vid Kaiser Wilhelm-kyrkan i Berlin. Liksom jihadisten i Nice den 14 juli körde han över folk med en lastbil. Femton människor dog och femtiotvå skadades.

I slutet av november försökte en tolvårig (!) pojke med irakiskt ursprung placera en spikbomb vid en julmarknad i Ludwigshafen. Pojken uppges ha varit ”radikaliserad”. Det är vanligt att jihadister utnyttjar barn eftersom dessa inte drar till sig misstänksamhet. I Birmingham i Storbritannien har man satt upp betongväggar kring julmarknaden för att skydda den från bilbomber. För en kort tid sedan greps fransk polis en grupp jihadister som planerade att attackera Disneyland och julmarknaden vid Champs-Elysée i Paris.

Men den största jihadattacken mot en julmarknad i Europa någonsin kunde ha skett julen år 2000. En grupp jihadister, trogna Usama bin Ladin, planerade då att bomba julmarknaden vid katedralen i Strasbourg i Frankrike. I gruppen ingick den algeriske jihadledaren Said Arif som då var gift med en svensk konvertit till islam, Anna Sundberg. Hon har numera lämnat islam och berättar om händelsen i sin självbiografiska bok Älskade terrorist som kom ut i år. Tysk och fransk polis kom gruppen på spåren och kunde stoppa attacken. Hos jihadisterna hittade de en spaningsvideo som visade marknaden full med folk. En röst på arabiska kallade dem ”fiender till Allah”. Rösten, som tillhörde en av jihadisterna, sade också ”Denna katedral är Allahs fiende”.

Inför förra julen, den 2 december 2015, attackerade jihadisten Syed Farook en julfest som anordnats av hans arbetsplats i San Bernardino, Kalifornien. Han fick stöd av sin hustru Tashfeen Malik. Tillsammans sköt de ihjäl 14 amerikaner. Syed Farook hade pakistanskt påbrå och var en hängiven muslim som gärna besökte San Bernardino-moskén. Paret uppträdde professionellt under attacken. De var lugna och beslutsamma och var klädda i soldatmundering. Amerikansk polis menar att det var just hatet mot julen som fick dem att slå till där och då.

Den svenske salafistiske imamen Abo Raad, imam vid Gävlemoskén, hyllade Islamiska statens offensiv i Irak sommaren 2014. I ett inlägg på Facebook uppmanade han sina anhängare att be för sina ”sunnisyskon” som krigar mot ”svekfullhetens, icke-trognas och syndfullhetens styrkor”. Raad har också uppmanat sina anhängare att stödja IS med pengar. Vi vet vad som händer med kristna som kommer under IS välde. Och IS drömmer om att erövra Rom och förinta den västerländska civilisationen.

Men Abo Raad var också tidigare ansvarig för en hemsida som skulle sprida kunskap om islam: muslim.se. Där kunde man läsa att det var förbjudet för en muslim att fira jul och att den muslim som sjunger med i sången ”Nu tändas tusen juleljus” blir ”kafir” eller ”otrogen”. Man bör även komma ihåg att Taimour Abdulwahhab, den misslyckade självmordsbombaren som attackerade Stockholm 2010, gjorde det mitt i julhandeln. Hade han lyckats hade 30 eller 40 människor kunnat dö i explosionen, visar en undersökning av amerikanska FBI.

En kyrka har faktiskt attackerats i Sverige, även om händelsen fick väldigt liten uppmärksamhet i mainstreammedia. Den 27 juni i år gick en man till attack mot Sankt Pauli kyrka i Malmö. När polispatrullen kom in höll han på att slå sönder saker och skrek ”Allahu akbar!”. Han ska ha varit klädd i ”arabiska kläder”.

”Han var fullständigt galen och gick till attack mot poliserna med träpåk. Han greps efter visst tumult och tumultet har fortsatt här inne på polisstationen”, sade Mats Attin på kriminaljouren i Malmö till Sydsvenskan. Lars Förstell, presstalesman på Malmöpolisen, gav ytterligare förklaringar till 24Malmö.se. Mannen var ”ilsken och hade synpunkter på religionen som utövas i kyrkan”.

När någon hade klottrat på Uppsalamoskén blev den kärleksbombad av vänsteraktivister. De satte upp pappershjärtan på porten. Men inga vänsteraktivister visade något som helst intresse för Sankt Pauli kyrka. Abo Raad, den salafistiske imamen, både predikar och håller studiecirklar i Uppsalamoskén. Han är omtyckt och respekterad av församlingen.

Det tycks finnas ett problem med så kallad ”kristofobi” bland vissa muslimer. I Sverige betalar vi ut miljontals skattepengar till organisationer för att ”motverka islamofobi”, men mig veterligen inte en krona till de som vill motverka kristofobi. Flera kyrkor i Sverige tycker att islamofobi är ett problem och försöker göra någonting åt det. Men hur många moskéer försöker göra någonting åt muslimernas kristofobi?

I ett videoklipp uppmanar Anis Amri, jihadisten som attackerade julmarknaden i Berlin, sina ”muslimska bröder” i Europa att slakta kristna ”grisar”. Han kallar de kristna ”korsfarare”, trots att de som han dödade och som han vill se dödade inte har rest någonstans utan befinner sig i sina egna länder. Det är jihadisten Anis som har rest från sitt islamiska hemland Tunisien för att söka asyl i det sekulära och kulturkristna demokratierna i Europa. Han är långt ifrån den ende.

23 thoughts on “Kristna martyrer förr och nu

  1. Bamse skriver:

    Man blir mörkrädd när man ser med viken naivitet hotet från islam bemöts i Västvärlden. Jag tror inte sekulariserade svenskar kan förstå på djupet islams agenda. Mohamed Omars outtröttliga upplysningsarbete är helt ovärdeligt. Tack ännu en gång!

    Liked by 6 people

  2. Min snö på ett vykort skriver:

    Vad är felet med detta inlägg och dagens inlägg av Patrik och mitt eget under Patriks för den delen? Felet är taktiskt. Inläggen talar klarspråk och väjer inte för obekväma fakta, fakta som andas våld och brutalitet. Därför kommer många människor inte ta budskapet till sig, man vill hellre kärleksbomba och tända ljus. Vi lever i en feminiserad infantiliserad tid som den liberala vänstern skapat eller åtminstone nu mästrar till fullo.

    Folk vill inte höra om otrevligheter, och de vill absolut om de måste finna den goda sidan där man aktivt endast gör gott, man fokuserar därför på flyktinghistorier, snyftare, och förtryckta muslimer enligt en enkel dramaturgi skapad av etablissemanget. Islams våld och det ”infantila goda” folk i väst söker har i sitt möte nått en kritisk massa, likt två bitar uran som möts. Det som sker i islams namn är så fruktansvärt så folk måste skära bort det, skilja det från sig själva och sin ståndpunkt, så det är ”inte alla muslimer” och problemet blir istället de som uttrycker hårda oförsonliga ord, en Trump, eller en LePen. Orden blir värre än morden.

    Därför kan inte dessa vilseledda i pk-sekten nås av argument, för argumenten är hårda, och drabbar någon. När man endast kan se i svart och vitt så kan man inte nås av logiska argument rakt på. De som drabbas av pk-sektens giftermål med separat boende med islam är de som inte syns, de blir fler och fler, nu senast på julmarknad, men man ser det som vädret, det är samma sak att drabbas av en tyfon som av jihadister, det är inget vi kan göra något åt. I the Guardian skrev man att det var en lastbilsolycka, lastbilen gjorde det!

    Då, taktik, hur kan man nå dessa människor, hur tala om hemska saker med barn, hur få dem att förstå? Jag har inte plats här idag men min tanke är att vända på steken, att tala om alla dessa miljarder som kunde frigöras om vi inte hade fört en flyktingpolitik som bygger på folkförflyttningar, det är helt enkelt ofantliga summor som kunnat frigöras. Sverige hade kunnat finansiera mat, skolgång och sanitet för alla flyktingar i hela världen om det gjorts på plats, och vad hade inte kunnat uppnås om vi kunnat förmå andra att vara lika humana så att flyktingarna inte behövt resa över farliga hav och etablera sig bland ogina nordbor. De hade kunnat stanna bland de sina med trygghet skapad av oss så de kan bygga en trygg tillvaro i sitt närområde och bygga sina länder efter sin fason. Vad hade inte FN kunnat uppnå med ett par extra hundra miljarder om året, och det bara från Sverige?

    Men det förstås, då hade det inte blivit med Reinfeldts ord ”så spännande” för oss, och vi hade fått nöja oss med Sahlins ord med våra ”töntiga traditioner”. Det handlar om man skrapar på ytan mer om det, en missledd folkförbättring av oss, inte av migranterna.

    Jag tror vi måste byta taktik för att nå de med syndromet ”infantil godhet”.

    Liked by 9 people

    • Rutger skriver:

      I första ledet av förnekelsen av våldet i islam går den svenska skolan. Man tror att genom att beskriva islam som en sympatisk och fredlig religion blir denna religion fredlig. Att man genom detta ljuger våra elever rakt upp i ansiktet tycks inte bekymra författarna till läroböcker i religionskunskap och som lärare vet jag hur mycket läroböcker betyder och hur betrodda läroböcker är. Muhammed enade Arabien genom ca 70 krigståg och han dör under sina förberedelser att skicka en här mot Syrien för att även erövra detta land. I läroböckerna står det att Muhammed var en skicklig förhandlare och genom förhandlingar lyckades ena alla stammarna. Om så hade varit fallet varför behövde han då skicka ut sina soldater i omkring sjuttio krigståg som de arabiska historikerna berättar om. Efter hans död gjorde de flesta stammar uppror för de ville sköta sig själva. Muhammeds efterträdare hette Abu Bakr,en man upplärd av Muhammed som på kort tid gjorde om detta och på nytt erövrade hela Arabien. Några förhandlingar var det inte tal om, det var underkastelse eller döden och sedan fortsatte andra personer/kalifer upplärda av Muhammed samma sak med andra länder för att hela världen skulle underkasta sig islam. Inga förhandlingar hjälpte utan det var hot om våld och krig som gjorde att islam blev framgångsrikt.
      Våldet i islam riktas både mot de egna som skulle vilja lämna denna ideologi, enligt sharialagen får de tre dagar på sig att ångra sig annars ska de avrättas och människor utanför.
      I våra barns läroböcker står det att jihad bara kan vara försvarskrig men i sharialagen står det att varje ung/arbetsför man som är sund till sinnes har en skyldighet att dra ut i jihadkrig mor de kristna och vissa andra. Våldet finns alltså både mot de egna och utomstående. För den som kanske betvivlar vad jag skriver uppmanar jag vederbörande att läsa http://lagmansnatursida.se/scroll/sharialagen.pdf
      Muhamed Omar skriver om kristna martyrer som dött för sin tros skull. I Islam blir människor martyrer som dött när de dödat andra för sin tros skull. En stor skillnad mellan dessa religioner.
      Det behövs ett stort upplysningsarbete i vårt land.
      I vårt land blir en ideologi fridlyst när det kallas religion. Denna religion/ideologi där underkastelse under förmedeltida regler och förhållanden är det viktigaste, och inte det personliga förhållandet till gud, välkomnas med öppna armar och skattepengar i vårt land.

      Liked by 7 people

    • Tor Arne skriver:

      Det är när flyktingarna/migranterna kommer til Sverige att man får bevis på att man er verkligen Goda! Titta på oss var Goda vi är! Världens humanitära Stormakt!

      Gilla

  3. Gammalkatolsk idédebatt skriver:

    Vad är nästa steg? Vad kommer efter att nödvändig fakta presenteras och sprids? Jo, eftertanken, kommer sedan. Och eftertänksamheten bör i sin tur följas av handling. Ett bidrag till vad som bör göras finns via länken nedan. Innehållet i den texten är, så klart, anstötlig för många. Men med facit i hand kan ingen annan slutsats dras än att vi – förlåt uttrycket såhär i juletid – programmatiskt har kastat ut barnet med badvattnet då kristendomen marginaliserats och privatiserats.

    Detta skrivet i det i år invigda Alla Martyrers Kapell (ett exempel på att kyrkan växer!) på den helige Stefanos dag. Och här kommer länken:
    https://gammal-katolsk.org/2016/12/13/den-forblindande-likhetsivern/

    Liked by 1 person

  4. Tomas Lenke skriver:

    Abu Walaa hatpredikanten, som man tror kan ha medverkat till lastbilsdådet mot julmarknaden i Berlin förra veckan, arresterade tyska polisen redan i november.
    Vad krävs för att svensk polis ska kunna sy in och deportera Abo Raad?

    Gilla

  5. Willy Lindqvist skriver:

    Man ska komma ihåg att islam är ett tvång. Även de som talar om frivillighet gör det under hot om våld. Det är detta tvång islams och våldets hantlangare vill tvinga på oss. De vill att vi ska tvingas till underkastelse, som de själva gjort. Islam är tydligt med detta.

    Liked by 1 person

  6. Gösta Svensson skriver:

    Jag tycker att fobi-begreppet är mycket problematiskt. Man kan ju använda det ironiskt och säga ”kristofobi” som en svar på de enfaldiga och falska anklagelserna om sk ”islamofobi”, men jag tror tyvärr att ironin går förbi de flesta.

    Jag erkänner helt enkelt inte sättet att beskriva meningsmotståndare som mentalt sjuka när de inte är det. Man påstår genom att använda fobi-begreppet att det normala och friska är att acceptera onda, förnufts- och livsförnekande ideologier som islam, och att det avvikande är att man tar avstånd från desamma. Detta gäller även sk ”kristofobi”. Presenterar man en någorlunda sammanhållen och rationell förklaring till varför man tar avstånd från vissa idébyggen, så det alltid OK och skall inte avfärdas som något sjukt och avvikande, utan skall bemötas med sakliga och rediga argument och debatt (lycka till med det det förresten!).

    Islam är en exkluderande hatlära, och det är inte ett utslag av fobi att förhålla sig mycket skeptisk till den och dess utövare.

    Liked by 1 person

  7. Britt skriver:

    Tack Mohamed. Jag brukar läsa dina intressanta krönikor. Jag har en undran om dig själv som ju har lämnat islam. Detta är ju förenat med dödsstraff. Har du en fatwa över dig? Kan du leva trygg i Sverige?

    Gilla

  8. Erik skriver:

    Mycket intressant att läsa artikeln an Mohamed Omar och den på gammal-katolsk.org.
    Sekulariseringen och politikens inflytande över kristendomen blir vår undergång. Det ligger en styrka i islams fundamentalism, som vi bara kan matcha med återupprättandet av den moderna kristna kyrkans mission om de kristna värderingarna och förkastande av bibelvidriga religiösa tankegods och handlingar.

    Gilla

    • Gösta Svensson skriver:

      Den slags kristendom som kan användas som kraft mot islam, är förmodligen inte en kristendom som de flesta moderna, sekulariserade demokrater kan acceptera. Den mjuka, förlåtande och humanistiska kristendomen duger uppenbarligen inte heller.

      Gilla

  9. Leif V. Jansson skriver:

    Tack Mr. Omar, mycket intressant och skrämmande läsning.
    Hoppas inget skall hända dig, du har polisbeskydd antar jag, som Wiik och alla i regeringen.
    Men du är den ENDA personen som förtjänar att ha 24tim skydd.
    Vi skall i alla fall byta regering snart.

    Gilla

  10. Klimathotet skriver:

    Det blev ganska klart för mig vad islam innebar när Khomeini kom till Teheran. Så länge det existerade hundratals mil från Sverige var det lugnt men faktaresistensen fanns redan då. Idag har Sverige blivit som en j*vla Mamma-mu koja. Jag har kontakt med kunder i ett 40-tal länder och de flesta undrar vad som händer i landet. Jag får svara lite skämtsamt: I’m not shot or stabbed yet.

    Gilla

  11. Hexe skriver:

    OT.
    Moral är inte främst en fråga om känslor. Att reflektera över etiska dilemman och moraliska problem kräver förnuft och rationalitet. Vi behöver argumentera snarare än känna. Det överspänt känslomässiga tonläget i den svenska politiska och offentliga debatten oroar mig. Diskussionen tycks inte längre handla om vem som har rätt respektive fel – det vill säga vem som anför de rimligaste och mest övertygande argumenten. Nej, diskussionen hamnar allt oftare i påståenden angående enskilda debattörers karaktär och moraliska vandel – man avfärdar helt enkelt sin meningsmotståndare som ”ond”. Det är inte ett rimligt, respektfullt eller fruktbart sätt att föra diskussioner och försöka lösa gemensamma problem på. Att kalla den med avvikande åsikt ”ond” är ett effektivt sätt att döda debatten. Vem vill vara ond?
    http://ledarsidorna.se/2016/12/ann-heberlein-den-banala-godheten/

    Liked by 2 people

    • Stefan Sewall skriver:

      Det är antilogik, – logikresistens – antidemokratiskt och framförallt skenheligt. Jag påminns om Jesus kritik av de skenheliga bokstavstroende fariséerna, som jag hörde om i söndagsskolan.
      De missbrukar och uppochnedpåvänder grundläggande begrepp som ondska, godhet, trygghet, rasism, värde, säkerhet, fakta, yttrandefrihet, hat, fakta, korrekthet, gruppmotsättning, utbildning, kompetens, integration. Allt förvrängs och vänds upp och ned.
      Den som är öppet sanningssökande och logisk, diskuterande, blir då bara ond.

      Den nya maktsekten: De skenheliga självtillräckliga logikresistenta yttrandefrihets- och folkomrösningsfienderna.

      Liked by 1 person

  12. Jan Ahlström skriver:

    Har tackat dig tidigare för dina upplysande inlägg och gör det igen, tack!!
    Så j-a viktigt att någon oförtröttligt förser oss med sanningen om islam, bara så skrämmande att inte msm vågar att ens snudda vid problemet. Vart är Sverige på väg då de som borde lyfta debatten vägrar se ”elefanten i rummet” (ett helt zoo), man blir mörkrädd!

    Liked by 1 person

  13. Gunilla Solara Rundby skriver:

    Jag håller med ”Min snö på ett vykort” MEN – ett grundproblem är: Varför i hela friden skall Sverige ta ansvar för alla ”stackare” runt om i världen – i flyktingläger eller annorstädes. Varför fortsätta göra alla till offer och göda hela den bilden. Vi har absolut inget ansvar för Jordens befolkning. Vi har ett ansvar för vår svenska befolkning först och främst. Att stödja alla här att uppnå ett gott livsbejakande liv – så att vi kan gå före och visa vägen hur man gör!

    Det är ännu så sjukt med allt detta ”tycka synd om” – som om det vore en naturlag. Fast det i stället bevarar alla i sina gamla begränsande roller. Bevarar alla dysfunktionella ledarroller – diktatur, fattigdom osv. Och bevarar alla som vill se sig som förmer och godare än andra. Allt i Sverige vilar på detta behov av att ”vara god” och kunna få döma andra.

    Och som förut sagts – sluta gå i försvar och försök att förklara – besvara ”med samma mynt” om så behövs – för att uppbalansera det hela. Att försöka visa att man ”står över” och ”inte vill sänka sig” osv – är att inte erkänna sig som människa fullt ut. Att man vill vara ”finare” än andra och det kommer aldrig att lösa några problem!
    Allting fortsätter så länge några vill vara ”finare i kanten” och därmed inte erkänner sin fulla mänsklighet. Man måste först bli människa fullt ut – för att bli Gudomlig!

    Det handlar faktiskt inte så mycket om islam – utan först och främst om svenskars skenhelighet och besatthet över att få döma andra och inte ta ansvar för sitt eget mörker!

    Gilla

    • Min snö på ett vykort skriver:

      Detta håller jag helt med om, grundläggande så tror jag att det är en missförståelse att man kan ”hjälpa” fram utveckling, finns de kulturella grundförutsättningarna så kan kolonialism lyfta ett samhälle, som det hinduiska indien, muslimska regioner är det däremot ingen som lyckats lyfta, som ett bevis, Daim har bedömts vara icke-halal i Malaysia.

      Men som taktik så tror jag kanske det finns tre att välja mellan

      1) den logiska, rationella som vi ser här på DGS
      2) att använda snyftvapnet och vända det mot pk-sekten (även om man inte grundläggande tror på tesen
      3) anfall, som Trump

      Liked by 1 person

  14. Stefan Sewall skriver:

    Denna information från M.O. är ovärderlig, för förståelsen av samhällsutvecklingen, men kommer inte fram till den stora majoriteten som fortlöpande hjärntvättas.

    M.O. s texter borde läsas varje dag kl 19.30 i TV1 och TV2 och TV4 till bilder av offren för muslimska terrorattentat och bilder av gråtande änkor och mammor och systrar och bröder till de drabbade västerlänningarna och även de kristna offren i Irak/Syrien och andra offer för islamterrorn. Detta borde sättas in som dagliga extra inslag och ersätta nyheterna ung. som när livsviktiga hockey eller fotbollsmatcher får tränga undan nyheterna . Endast då skulle folket fatta vad som händer i Sverige.

    De flesta får aldrig veta sanningen.

    Liked by 1 person

  15. Jonas Nilsson skriver:

    Man kan tillägga att det inte var muslimer som stenade Stefanos, det var dåtida rätttrogna judar. En av dem hette Saulus som sedan blev Paulus, han som blev missionären med stort M ut över medelhavsområdet. Kristna martyrer har alltid setts som det finaste utsädet för den kristna tron. En kristen är inte rädd för att dö, läromästaren gick den vägen. Muslimer som dödar kristna är kontraproduktiva. Den största faran för kristendomen kommer inifrån.
    Bibelläsningarna denna dag talade om att inte heller familjen får bli viktigare än gemenskapen med Jesu himmelske Far. Jesus har öppnat himmelen för oss alla.

    Gilla

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s