Blir det Moderaterna hjärta SD efter valet 2018?

mohamed omar

Mohamed Omar

I Sentios senaste mätning får Sverigedemokraterna 25 procent av väljarstödet och blir alltså största parti. De tar en hel del väljare från Moderaterna, vilket gjort dessa oroliga. Tappet till SD kan vara en anledning till att partiledaren Anna Kinberg-Batra nu går ut i Aftonbladet och bekänner att hon haft fel om invandringen och har ändrat sig. En annan anledning kan vara att hon faktiskt kommit till insikt om att den asylpolitik man drivit under Reinfeldt och ändra fram till kaoset hösten 2015 inte fungerar.

I artikeln ”Därför har jag ändrat mig om invandringen”, publicerad den 22 november, tar Kinberg-Batra avstånd från en riksdagsmotion om fri invandring som hon skrev under för femton år sedan. ”I dag tänker jag annorlunda”.

”Varje land måste ha kontroll över vilka människor som lever i landet”, påpekar hon vidare. En självklarhet kan man tycka. Men det har inte varit det i Sverige. Vi har genom åren släppt in tusentals och åter tusentals människor med oklar identitet. Så fort man uttalat det magiska ordet asyl har man fått komma över gränsen. Utan några som helst handlingar som visar vem man är. Den ansvarslösa asylpolitiken har utsatt svenska folket för risker.

”Under flera år valde Sverige en migrationspolitisk väg som avvek från såväl våra nordiska grannar som resten av Europa. Under kort tid har Sverige i förhållande till vår storlek tagit emot fler människor från andra länder än något annat jämförbart land.”

Det finns dessutom ingen anledning för Sverige att bevilja asyl till migranter som redan rest genom hela Europa. Om man passerat flera säkra länder är det osannolikt att det är säkerhet man söker. Vi skulle göra mycket större nytta om vi använda våra resurser till bistånd i konflikternas närområde.

Behöver vi kompetent arbetskraft så kan vi handplocka dem vi vill ha och erbjuda arbetstillstånd istället för att ta in hundratusentals asylinvandrare och hoppas att några av dem har just den kompetens som efterfrågas på svensk arbetsmarknad.

Nu sitter vi och väntar på att migranterna ska ta sig hit, kanske utsätta sig för faran att dö drunkningsdöden på Medelhavet, och sen ska de in på asylboenden och vänta på besked. De som får avslag, efter att ha försörjts under hela processen, ska skickas iväg. Det kan vara uppslitande och ångestfyllt. I många fall går det inte ens att få hem dem.

Integrationen har fungerat dåligt. Islamisk fundamentalism har spridits som en cancer på vissa håll och hundratals unga muslimer har rest till Syrien och Irak för att ansluta sig till jihadistiska terrorgrupper som Al-Qaida och Islamiska staten.

Ja, den så kallade islamiseringen är ingen myt, den är verklighet. Moskéerna ökar i antal för varje år som går. Och det är inga svenska moskéer, det är moskéer i Sverige. Det vill säga samma budskap predikas i moskéerna i Stockholm och Göteborg som i Bagdad och Mogadishu.

På skolgårdar i Göteborg leker pojkarna jihadistlekar. De skryter om pappor som slåss för IS. En ny undersökning, genomförd av föreningen Varken hora eller kuvad, visar att en av tio elever mellan 12 och 18 år i Göteborgs nordöstra förorter, bland annat Angered och Bergsjön, sympatiserar med IS och liknande jihadistgrupper.

Detta är alltså en av tio elever. Räknar vi bara de muslimska eleverna så är siffran självklart mycket högre! Elva procent svarade ”ja, jag har sympati” och tretton procent svarade att de kände någon annan med sådana sympatier. ”Älska islamiska staten!” skrev en elev.

”Vissa ungdomar vi mött använder ord som ’kafir’ för icke-troende människor, och de säger att sådana kan ’dra åt helvete’ och att ’IS gör egentligen rätt’ och så vidare. I en tidigare undersökning från Stockholm kunde vi även se att unga angav att de var mer religiösa än sina föräldrar”, berättar Guluzar Tarhan Selvi på Varken hora eller kuvad.

Jag tror inte att Moderaternas nya linje kommer att locka tillbaka väljare från SD. Jag tror att den kommer att stärka SD. Hon erkänner ju att de har haft rätt hela tiden. Hon har haft fel. Svenska folket tycker att invandringsfrågan är den viktigaste frågan och enligt Demoskop-undersökning från i mars i år anser hela 70 procent av befolkningen att invandringen är för stor.

Det tror jag också är huvudanledningen till att integrationen inte fungerar: det kommer för många invandrare. De bildar parallella samhällen istället för att uppgå i det svenska samhället. Vi har bidragit till detta genom att med skattepengar finansiera etniska föreningar och fundamentalistiska, islamiska organisationer. Istället skulle vi satsa på att främja svensk kultur. Det är den som håller oss samman, både ursvenskar och invandrare, och gör oss till en nation.

De som inte vill bli en del av Sverige bör få hjälp att återvända till sina hemländer, eller närliggande och kulturellt närstående länder, där de kan få ett lyckligare liv. Idag är återvandringsstödet alldeles för dåligt och folk som skulle vilja åka hem stannar kvar.

En sak som jag tycker är viktig i Kinberg-Batras artikel är att hon markerar att det faktiskt är vi, det svenska folket, som bestämmer hur vår invandring ska se ut. Ibland har asylaktivisterna låtit som islamister: det har hetat att vi inte har någonting att säga till om, invandringen regleras av konventioner lika orubbliga som sharialagarna i islam. I en intervju i Dagens Nyheter den 29 augusti 2015 kommenterade till exempel asylaktivisten Viktor Banke Sverigedemokraternas planer på en folkomröstning om invandringen så här: ”En folkomröstning kan man ha, det spelar ingen roll.”

Kinberg-Batra tar ett steg bort från Banke och andra asylaktivisters skrämmande dystopi av ett Sverige styrt av kalla teknokrater som bara tillämpar orubbliga konventioner. ”Migrationspolitiken”, skriver hon”, är beroende av omvärlden, av beslut i såväl EU som FN och andra länder. Men i Sverige måste vi fatta egna beslut om hur en långsiktigt hållbar migrationspolitik ska se ut.”

En annan sak är hon medger att det bör ställas krav på den invandrare som vill bli medborgare. Nu vet jag inte vad hon menar med krav, men jag tycker inte att det räcker med att man ska ha bott här en viss tid, man ska också kunna det svenska språket bra och ha förstått grundläggande saker om svensk kultur och svensk historia.

Som sagt, jag tror inte det här utspelet räcker. Visst, det är ett steg i rätt riktning. Men jag är ganska säker på att SD blir största parti 2018. Kinberg-Batras omprövning klingar falskt när man vet att hon faktiskt skulle kunna fälla regeringen redan idag, men avstår. En majoritet av Moderaternas väljare vill samarbeta med SD. Partiledningen håller emot. Men hur länge till?

48 thoughts on “Blir det Moderaterna hjärta SD efter valet 2018?

  1. Hortensia skriver:

    Tack, Mohamed, jag kan bara instämma i ditt välformulerade resonemang, men jag har inga förhoppningar alls, om att Moderaterna inom två års tid ska lyckas byta ut så många reinfeldtkontaminerade partipampar, att Åkesson och väljarkåren kan våga lita på dem i en eventuell SD+M(+KD+MED?)-regering redan 2018.

    http://www.gp.se/ledare/december%C3%B6verenskommelsen-lever-vidare-1.3988065

    Angående den havererade svenska migrationssituationen, har Merit Wager levererat blodtryckshöjande information, som tål att läsas om och om igen:

    https://meritwager.se/2016/11/28/jamal-1618-ar-jag-kom-hit-for-att-hjalpa-min-familj-och-och-fixa-min-framtid/

    https://meritwager.se/2016/11/28/finland-26-procent-positiva-50-procent-negativa-asylbeslut-1-1-27-11-2016/

    Liked by 3 people

      • Hortensia skriver:

        Jo, Rudmark, det tycks ha funnits sådana planer… om det inte var ett sent aprilskämt?

        ”Samarbeta med Miljöpartiet.
        Det säger flera tunga politiker inom Moderaterna.
        ‘Man ska inte utesluta ett blågrönt samarbete även på nationell nivå efter 2018’, säger partiets förre vice ordförande Peter Danielsson, till DN.”

        http://www.di.se/artiklar/2016/5/21/m-samarbeta-med-mp/

        Mycket förtroendeingivande. Verkligen.

        Gilla

    • Sven skriver:

      Moderaterna har hamnat i förvirring och söker ledning. Under tiden ser vi hur Sverige blir koloniserat av lycksökare. Ja, det rör sig om kolonier som på sikt vill ta över.

      Gilla

      • gmiksche skriver:

        Söker ledning? Knappast. Att de saknar ledning innebär inte att de söker den. Moderaterna verkar som drivved. Deras ledning är paralyserad. Och det tar tid innan missnöjet bland fotfolket ger resultat. Det är systemets inneboende tröghet som står i vägen. Inget att hoppas på. Endast ett katastrofalt valnederlag kan få dem att tänka om. Inte bara moderaterna, utan även S, L och C.

        Gilla

    • Sidney L skriver:

      Åkesson borde inte sträva efter samarbete med Moderaterna som ju är en del av ”etablissemanget”. Sd-väljare är anti-etablissemang, anti-karriärpolitiker. Så Lars Bern har rätt, när han skriver på sin blogg ”anthropocene”: ”Försöket att flirta med etablissemanget kan bara leda till att de (dvs SD, min anm) själva blir en del av det.”

      Liked by 1 person

      • Max Mildh skriver:

        två saker kan få ett nytt uppstickarparti som driver en relevant fråga väldigt hårt att minska.

        1. Andra partier börjar driva den enda frågan och disarmerar på det sättet det nya partiet (MP började skrika ”ingen ipred-lag” när piratpartiet seglade upp i opinionen)

        2. Frågan som partiet driver blir mindre rellevant.

        Problemet för andra partier med metod 1 är att det kan verka som om dessa partier är kappvändare. Ena dagen skriker man ”öppna era hjärtan”. Andra dagen skriker man ”stäng gränsen”. Detta skapar ett uppenbart kredebillitets-underskott (vilket är problematiskt i förtroendebranshen).

        Alternativ 2 ser inte ut att bli verklighet än på ett bra tag; gällande de frågor SD driver.

        Gilla

  2. Sldy skriver:

    Det finns gränser för hur mycket man kan byta fot, Batra är långt över den, hon har noll trovärdighet, hon verkade för Sveriges kollaps i många år. Den enda anledningen att hon nu byter fot är väljartappet. Hon har varit en del av det etablissemang som dolt detta, och fortfarande döljer det.

    Det enda som hjälper i nästa val är att rösta SD. Två anledningar till detta, en är att det endast är om etablissemanget mister sina privillegier som de ändrar kurs, det andra är att jag hoppas att SD är i grunden anti-muslimskt och vågar börja verka för att förbjuda islam, med de redskap som står till buds, eller hittar på nya.

    Den stora diskussionen som detta verkligen gäller är västvärldens framtid och det hot islam utgör. Dit har vi inte nått, därför behövs Trump, LePen, Wilders och, hoppas jag, SD. Vi behöver antimuslimska partier för vår framtid, på samma sätt som nästan alla är anti-nazister.

    Liked by 8 people

    • Anders skriver:

      I brist på annat röstar jag på SD. Men jag skulle vilja se ett mera tydligt nationalistiskt parti. I takt med uteslutningarna inom SD kommer väl det så småningom. Fast jag förstår inte vad Kasselstrand och Hahne m fl väntar på. Man har ett stort ungdomsförbund, en stor webbplats (Fria Tider) och ett utbrett missnöje bland SD:s gräsrötter.

      Liked by 2 people

      • Paul skriver:

        Jag håller med dig, Anders. Sd är ett parti som anstränger sig för att bli accepterade av de övriga riksdagspartierna och massmedia. Det är fel väg att gå. SD talar inte klarspråk. De är otydliga. Jimmie Åkesson talar inte ur skägget.

        Jag har också funderat på vad det utsparkade SDU har för planer i framtiden. Ska de fortsätta att vara ett ungdomsförbund eller ska de bilda ett parti med Gustav Kasselstrand som partiledare? Om dom bildar ett nytt parti där dom bland annat förespråkar en restriktivare asyl- och invandringspolitik än sd samt är mer nationalistiska så får dom min röst i nästa riksdagsval.

        Liked by 1 person

    • JAN BENGTSSON skriver:

      AKB gör uppenbarligen en omvändelse under galgens mörka skugga!
      Man gör ju även interna opinionsundersökningar i de två (fd) största partierna…

      Fredriks handgångna, egenhändigt utsedda kvinna,
      frestas man vilja tillägga…

      Den som var gruppledare,
      inpiskare kallad på engelska)
      Med uppgift att få rättning i leden!
      Miss Pisksnärt har fått överta den rollen)
      Kvinnor tycks gilla att vara extra tuffa mot trilskande män?

      I så fall lyckades hon dölja sitt tvivel väldigt väl?
      Efter valet har hon ändå haft kvar navelsträngen till Fredrik!

      Det ENDA som i någon mån skulle göra M helt trovärdiga är en hel pudel från Fredrik!

      Jag blev så förbannad när SD berövade mig Alliansmajoriteten,
      så jag gick medvetet in för att bestraffa det otrogna folket genom Mp samarbetet…
      Svea skulle få lida länge o svårt för sitt svek!

      Men hur troligt är det)
      För då skulle han tacka nej till belöningen från uppdragsgivarna…
      Handplockade toppjobb, för följsamheten mot dessas önskemål?!

      Självklart inte!

      Liked by 3 people

  3. Gunilla skriver:

    Ja, melodin blev bestämt förändrad när Trump vann i USA. Frankrikes högerkandidat till presidentposten delar i stort M Le Pens resonemang. Löfven ‘var djupt orolig’ under amerikanska presidentvalskampanjen. Nu slickar han nog (brevet till största delen hemligstämplat) för ‘relationernas’ skull. Så AKB offentliga avbön är bara i linje. Vi ser stora grupper som inte har något intresse att integrera sig i det västliga samhället. Och bakom ‘religionsfrihetens’,- och den heliga ‘toleransens’ täckmantel har det ‘accepterats’. Jag noterade att R Musa fått in ett debattinlägg i MSM i ämnet diskriminering. I sammanhanget görs hänvisning till organisationen Muslimers Mänskliga Rättigheter. Här måste mycket starkare tydliggöras att detta handlar inte om att muslimer inte skulle tillräckligt respekteras i enlighet med FNs deklaration om mänskliga rättigheter. Nej, det handlar om arbetet för att få gehör för den deklarationen som gäller för muslimer; alltså Kairo-deklarationen. I den framgår redan inledningsvis att den och muslimers mänskliga rättigheter lyder under sharia. Alltså, för att tillmötesgå dessa ‘mänskliga rättigheter’ ska sharia införas. Tyvärr har inte etablissemanget över huvud taget fattat detta budskap utan fortsätter att ösa skattepengar till detta maskerade ändamål.

    Liked by 2 people

    • Gin Tonique skriver:

      Vad Rachid Musa och andra islamister inte vill begripa är att muslimer har vare sig mer eller mindre mänskliga rättigheter än någon annan person oavsett könsidentitet, etnicitet eller religion.

      Liked by 2 people

  4. Johan skriver:

    Jag kommer aldrig förlåta 7-klöver-partierna. De har i decennier tillsammans med journalistkåren genom hot och trakasserier mot oliktänkande fullständigt förlamat Sverige intellektuellt. Allt av intellektuellt värde hittar man på nätet. Läser inte ”etablissemanget” det jag hittar där?
    Dom är för korkade… Eller djupt omoraliska… Eller sanslöst fega… Antagligen alltihop. Förödande för ett lands tankeförmåga. Johan Hakelius sa en gång: ”Sverige är ingen kulturnation, vi är en naturnation…vi plockar svamp.”
    Läser ”eliten” det jag läser på nätet borde dom förstå att en revolution eller ett paradigmskifte är i antågande…Ett halvt sekels hegemoni av en sorts ovanifrån pådyvlade åsikter är på god väg att totalt bryta samman. Ett Sverige med hybrisen att alltid vara bäst i klassen ifrågasätts nu. 2018 sätter Sverige åtminstone ner ena foten på jorden. Vad kommer västvärldens mest korkade elit göra då?
    Mitt tips: Vända kappan efter vinden och hoppas att minnet är kort…Inte mitt…Jag har varit med i Jeopardy.

    Liked by 7 people

    • larslindblog skriver:

      Jag känner lika dant som Johan , jag kommer aldrig att glömma eller förlåta vad 7 klövern gjort.
      Om jag plötsligt vore enväldig skulle jag tvinga 7 klöverns partiledare och deras kollaboratörer att fotvandra mellan Stockholm och Ystad (sommartid) och i alla byar dom går igenom skall dom buga sig/ niga och erkänna att dom haft fel .

      Hi-hi–jag tror inte vare sig Margot eller Ylva nigt i hela sitt liv….och kan du tänka dig Jan Björklund , Reinfeldt , Ullenhag buga sig inför folket och erkänna fel ??
      Men det är en kul fantasi/tankelek.

      Liked by 1 person

  5. Sldy skriver:

    En annan detalj är att stora delar av svenska folket alltid bara får sig till livs de opinionsundersökningar som ger lägst stöd åt SD, runt 17%. Precis samma tidningar som efter att ha missbedömt Trump och publicerade artiklar om felen i opinionsinstitutens uppskattningar fortsätter på samma vi ändå att endast välja de undersökningar som passar deras agenda.

    Jag gissar att det verkligen är panik inom etablissemanget, vad betyder det i realiteten om SD blir största parti, med marginal?

    Liked by 5 people

    • gmiksche skriver:

      Ja, det är som du säger. Panik. Annars hade KB inte gått ut på det sättet. Och just valt Aftonbladet som estrad. Det känns som hennest erkännande att de som hurrat för hennes politik just är de som läser AB. Med andra ord att hon fört en vänstervriden politik på konservatismens bekostnad.

      Gilla

  6. Alexander Zetterberg skriver:

    Utmärkt och välskriven analys som alltid, du skämmer bort oss!

    Visst är det välkommet med Anna Kinberg Batras omsvängning, hur ärlig den nu kan vara menad. Än har Batra inte visat större prov på självständigt tänkande, så rimligen bokföres utspelet bäst under kontot valtaktik.

    Men, måste hon inte ställa sig frågan hur det kunde bli så fel. Mediaeliten låter våra politiker komma undan med att påstå sig vara naiva, men så är det knappast, och det är heller inte troligt att dom ser sig själva som vare sig okunniga eller inkompetenta.

    Förklaringen ges istället i ett ypperligt föredrag av moralpsykologen Jonathan Haidt, som jag vid tidigare tillfällen postat i kommentarsfält: våra politiker har glömt vad som är regeringens och riksdagens telos.

    De grekiska filosoferna var i stor utsträckning upptagna med diskussioner om föremåls, begrepps och institutioners telos, deras ”syfte” eller ”mål”: Vad är en knivs telos frågade dom, och svarade, en knivs telos är att skära. Så om en kniv inte skär är det ingen bra kniv.

    På samma sätt menar Haidt att våra samhälssinstitutioner fullgör sina uppgifter bäst när dom fullt ut fokuserar på respektive institutions telos och listar de viktigaste:
    1. Medicinens telos är att befrämja hälsa.
    2. Universitetens telos är att söka sanning.
    3. Rättsväsendets telos är att skipa rätt.
    4. Affärsverksamhets telos är att skapa värde.
    5. Rättighetsaktivisters telos är att påpeka orättvisor.

    Så länge respektive institution fokuserar på sitt telos hjälper de varandra och bidrar till att samhället ständigt växer, utvecklas och förbättras.

    Problem uppstår när en institution injicerar sitt telos i andra institutioner, som då tappar fokus på sitt eget telos och glömmer vad som är den institutionens specifika uppgift. Det förlorar vi alla på.

    Han exemplifierar med hur kommersialisering kan korrumpera både hälsovård och forskning, något alla lätt kan ta till sig. Men sen går han vidare och visar att det är minst lika destruktivt och korrumperande när rättighetsaktivisters telos injiceras i andra institutioner, vilket inte är lika självklart för många.

    I presentationen fokuserar han på universitetens roll och hur sanningen blivit lidande av att rättighetsaktivisternas telos, ”social rättvisa”, korrumperat akademierna.

    Det skulle vara intressant att höra Jonathan Haidts syn på den svenska situationen. Här har rättighetsaktisters telos, dvs värdegrund, normkritiskt tänkande, identitetspolitik osv, korrumperat inte bara akademierna utan samhällets samtliga institutioner, inte minst mediavärld och den politiska sfären – ofta inskrivet i program och styrdokument, .

    I takt med att rättighetsaktivisternas telos injicerats i vår politiska sfär har svenska poliker glömt vad som är politikens uppgift, nämligen att skapa ett så bra och välfungerande samhälle som möjligt för medborgarna i Sverige. Det och inget annat är politikens telos.

    Jag lägger upp föredraget en gång till (det innehåller mycket annat matnyttigt): https://www.youtube.com/watch?v=Gatn5ameRr8

    Liked by 4 people

    • Fredrik Östman skriver:

      Låt dig inte bedragas av denna vänstermans sofistikerade argumentation. Telos förfelas när företag och myndigheter måste upprätta jämställdhets- och diversitetsplaner. Men ingen telos förfelas när man tillämpar ekonomiskt sunda principer på ekonomiska frågor (”kommersialisering”)!

      Gilla

      • Alexander Zetterberg skriver:

        Ingen risk för förförelse – jag förspråkar privatisering av all hälso och sjukvård. Finansieringen av kalaset är en annan fråga.

        Men att kalla Jonathan Haidt för vänsterman är inte korrekt. Jag har läst både ”The Happines Hypthesis” och ”The Righteous Mind…” och lyssnat på många av hans presentationer och tror att han i hjärtat är socialkonservativ.

        Men genom att placera sig i mitten av amerikansk politik, mellan demokrater och republikaner, behåller han kontakten levande med alla samtalspartner.

        Kul att du ändå uppskattar honom, läs gärna hans böcker och leta upp fler av hans Youtubepresentationer.

        Liked by 1 person

  7. Bamse skriver:

    AKB:s trovärdighet är lika med noll. Dock bra att hon erkänner begångna fel. Hon kommer inte att ändra sig på allvar såvida hon inte är bredd att också spräcka sitt äktenskap med komikern David Batra. Han skulle ju i så fall inte kunna uppträda och vara kompis med Schyffert &co. I övrigt: Mohammed Omar for president!

    Gilla

  8. BjörnS skriver:

    Jag ska villigt medge att jag inte har läst AKB artikel i Aftonbladet, men jag hörde intervjun med henne i Studio Ett. För det första är det bra att hon har bytt åsikt men det är väldigt svårt att förstå varför hon gjort det när hon inte kan svara på enkla frågor som rimligen borde följa logiskt på vad hon sagt strax innan. Om integration och arbetslöshet är ett problem är det troligt att Sverige förlorar ekonomiskt på asylinvandringen. Men det kan hon inte säga. Om det under flera år har varit fel att föra sagda politik och fel att svartmåla kritiker (som visat sig få rätt) hur kan det då ha varit rätt att samarbete med MP (något som hon hävdar)? Frånvaron av svar på förhållandevis raka frågor som dessa får mig att anse att AKB antingen ingenting begripit eller är en ryggradslös opportunist. Hennes ”svar” inger m a o knappast något förtroende. Hade hon haft modet att faktiskt rannsaka den förda politiken med öppna ögon hade hon vunnit min respekt. Nu gör hon inte det.

    Läs Per Gudmunssons ledare i SvD idag om det ökade våldet och brottsligheten samt flatheten mot den. När våra ledande politiker gör allt vad de kan för att förneka och förminska en utveckling som alla ser ska de inte vara förvånade att SD växer. Märk väl att de problem vi har idag med grov brottslighet ofta har med invandring för 10-20 år sedan, eller mer, att göra. Tacka sjutton för att vanligt folk är oroliga över konsekvenserna av de senaste årens invandring.

    Liked by 1 person

  9. JL skriver:

    Det ends med trovärdighet i moderaterna är Hanif Bali, som AKB ”tagit i örat”. Sätt honom som partiledare så får M tillbaka från SD. Att AKB sitter där hon gör säger dock mycket om hur mycket gammalt och unket det finns i toppen på M?

    Om 2 år efter valet kommer MSM vara fulla av analyser ”hur kunde det bli såhär”, avseende allt ifrån SDs 25%+, missvisande opinionsundersökningar och det senaste terrorattent (på svensk mark), till den nya parlamentariska situationen där det ”omöjliga” har hänt. För sent uppvaknande? Hoppas inte, men jag kommer ha försäkring mot ev. fortsatt sönderfall. Tipping point kan mycket väl vara nådd och visa sig riktigt dramatiskt om 20-30 år. Jämför nativiteten mellan och de som inte delar våra värderingar. Så länge det är en statligt finansierad hållbar ekonomisk hållbar sysselsättning att pumpa ut ungar, och ta in anhöriga, lär detta inte ändras.

    Så småningom är man tillräckligt många och välorganiserade för att inte behöva nöja sig med att infiltrera MP, S och V.

    Konspiratoriskt? Kanske, men backat av all tillgänglig statistik och historik man kommer över också. Hinner Sverige vända skutan tillräckligt snabbt? Kommer man dra in på ”rätt bidrag” när skattepengarna slutar räcka till?

    Liked by 1 person

  10. Yvonne Rosenthal skriver:

    Håller med Hortensia , Kim med flera ovan. Sd är ett symptom på att så mycket mer än asylpolitik havererat . SD´s har bidragit till ett uppvaknande, en tillnyktring men det krävs så mycket mer än så och jag misströstar vad beträffar M och övriga partiers möjligheter och vilja att ta tag i de brister som funnits innan flyktingströmmarna tog fart . Skolan och universitetens problem har funnits innan asylströmmarna, likaså sjukvårdens och försvarets. Jag kan aldrig förlåta ett borgerligt parti som är positiv till kvotering till bolagsstyrelser, kvotering av föräldrarförsäkring, feminism, identitetstrams, klimattrams.. livsfarlig övertro på överstatlighet .. Vänstern med flera kommer att skylla allt ont på Trump, Sd med flera skyller allt ont på invandringen.

    Liked by 3 people

    • Alexander Zetterberg skriver:

      Instämmer! Så länge det förelåg en avgrundsdjup skillnad mellan Sverigedemokraternas och övriga partiers syn på flyktingpolitiken, och de samfälligt kunde skrika fascist, rasist och nazist, doldes den fundamentala skillnaden mellan SD och övriga.

      Genom omläggningen av Sveriges migrationspolitik har övriga partier tvingats dra ner på användandet av rasistanklagelser och andra nedsättande invektiv, samtidigt som dom vidhåller att SD inte är som andra partier och därför absolut inte går att samarbeta med.

      Och dom har rätt, Sverigedemokraterna är verkligen annorlunda! Det är det enda parti som lyckats stå emot rättighetsaktivisternas försök att injicera sitt telos (identitetspolitik, normkritiskt tänkande, tredje vågens feminism etc) i sitt partiprogram.

      Sverigedemokraterna är ett konservativt parti i Edmund Burke´s och Benjamin Disraelis anda som står upp för upplysningstidens ideal och sunt förnuft. Den dag borgerliga intellektuella inser den heroiska insats den sverigedemokratiska motrörelsen utgjort, och dess historiska betydelse, kommer debattklimatet förbättras ytterligare och nästa dubblering av väljarstödet påbörjas – från 25 procent till absolut majoritet. Kanske redan till valet 2018.

      För min egen del har diskussionerna här på Det Goda Samhället varit helt avgörande för att bringa klarhet i tänkandet kring dessa frågor.

      Liked by 2 people

      • Fredrik Östman skriver:

        Vilken källa har du till påståendet att Sverigedemokraterna är äkta konservativa!? Den påhittade etiketten ”socialkonservativ” är ju uppenbarligen påhittad uttryckligen för att tillåta partiet att när det så önskar avvika från konservatismens metod och hålla fast vid sina gamla ideologiska snuttefiltar.

        De har bjudit in Scruton, men betonat att de i grunden har andra uppfattningar, men ser konservatismen som en allierad i dagens situation. Det är förstås alldeles riktigt. Konservatismen skickades ju ut i kylan av marknadsliberalerna när de gick ihop med mitten och bildade det onda etablissemanget, den centrala konsensusen.

        Gilla

      • Alexander Zetterberg skriver:

        Det är svårt med etiketter, Fredrik Östman, frågan är om det finns något parti som har en renodlad ideologisk grund. Ta Folkpartiet, blev det ett mer klassiskt liberalt parti när det bytte namn till Liberalerna?

        Sverigedemokraterna kallar sig socialkonservativa, något jag också haft svårt för och hade gärna sett att dom bara kallat sig konservativa. Den exakta utformingen av ett konservativt partiprogram kommer ändå bli olika för varje nation och varje tid, därför behövs inte något prefix.

        Men jag har ändrat mig. Det är, något som Roger Scruton påpekar, bara i anglosaxiska länder det finns framgångsrika partier som förbehållslöst kallar sig konservativa. I Sverige har ordet konservativ antydan till negativa konnotationer, därför har jag förlikat mig med att SD kallar sig socialkonservativt.

        Det finns, som i alla partier, en mängd strömingar och åsikter inom Sverigedemokraterna och framtiden får utvisa vart det hela tar vägen. Min förhoppning är att Mattias Karlssons position förblir stark, han verkar ha en sund konservativ grundsyn. Några fascistoida/socialistiska drag ser jag inte skymten av och min enda ideologiska farhåga är att SD i sina försök att finna samarbeten med andra riksdagspartier inte klarar av stå emot rättighetsaktivisternas försök att injicera sitt telos även i Sverigedemokraternas partiprogram.

        Socialkonservatismen är annars ett erkänt begrepp: (från Wikipedia) ”Socialkonservatism är en politisk åskådning som utvecklades ur konservatismen i slutet av 1800-talet. Anhängare till socialkonservatismen ansåg att samhället hade ett ansvar för att alla skulle få en dräglig levnadsstandard. Man menade att samhället bland annat skulle ta itu med farliga arbetsmiljöer och sjukdomar.”

        Liked by 2 people

  11. Eskil skriver:

    Batras trovärdighet är noll. Det som väldigt många som lever i det vanliga samhället har insett sedan många år tillbaka tog det till hösten 2016 innan hon insåg. Har man levt så länge isolerad i den moderata bunkern ovetande om vad som händer i samhället utanför bunkern är man en direkt olämplig kandidat till statsministerämbetet.

    Liked by 1 person

  12. Fredrik Östman skriver:

    I Österrike har vinden vänt. Inför det tredje försöket till presidentval i helgen är valaffischerna för Norbert Hofer inte värre nedklottrade än de för Alexander van der Bellen. Detta är definitivt ett trendbrott. Hittills har FPÖ:s valaffischer haft en klotterkvot kring 90% inom någon dag efter att de klistrats upp. Det har varit organiserad och tolererad vandalism. Uppenbarligen håller organisatörena sina aktivister tillbaka. Uppenbarligen har etablissemangets tolerans av illegala politiska medel minskat. Jag har aldrig sett så många oklottrade FPÖ-affischer som nu i november.

    En rimlig kremlologisk tolkning av krumbukterna inom de två folkpartierna till höger och vänster är att det manövreras flitigt för att få bli mindre partner till FPÖ efter nästa parlamentsval. Just när det ser som eländigast ut är den gamla kungen på väg upp för floden med en armé av spöken. Allt är inte förlorat. Vinden har vänt.

    Liked by 2 people

  13. JAN BENGTSSON skriver:

    INTEGRATION är ett misstolkat begrepp!

    Våra vanliga Medborgare TROR att det är liktydigt med ASSIMILATION…
    Integration innebär i huvudsak att VI svenskar,
    skall anpassa OSS till de ankommande kulturerna…

    I praktiken acceptera en annan kvinnosyn,
    och införa religiösa tillägg/tolkningar av våra lagar/seder närmast!
    Man skakar ej hand, en slaktare vägrar befatta sig med griskött osv,
    kanske dags att ställa konkreta krav på de som kommer hit?!!
    Take it, or leave!

    När man tagit sig ända till Sverige har man ej LÄNGRE flytt för sitt liv,
    snarare till det mest välsmakande smörgåsbordet!

    Islamismen smyger sig sakta på oss,
    likt en cancer i kroppen, en dag obotligt.

    Man använder sig av vårt öppna samhälles demokratiska värderingar,
    med avsikt att avveckla demokratin!

    Än är det möjligt att sätta ner foten,
    men med fyra års vänsterstyre till,
    ja då kan det vara för sent!

    Liked by 2 people

  14. Apg17 skriver:

    I efterföljande intervju (Studio 1) meddelade AKB att regering Reinfeldts migrationspolitiska uppgörelse med MP var rätt. De beslut som drev Sverige än längre bort från våra grannländer (i liberal/generös riktning) var alltså rätt.

    AKB vägrar alltså även idag kritisera sin f.d chef Reinfeldts politiska gärning. Med en sådan hållning kommer M fortsätta tappa väljare till framförallt SD. Strömhoppen började ju i samband med MP-överenskommelsen. Om den beskrivs som rätt (riktig, korrekt, lämplig, adekvat) finns det ingen egentlig kursändring.

    Någon vilja till myteri verkar inte finnas. Reinfeldtfalangen har surrat rodret med kätting. Ingen förste styrman behövs med sådan autopilot.

    Gilla

  15. Martin skriver:

    AKB’s ”nya giv” bygger på idén att ”det är bra att erkänna sina misstag” och att man på den grunden kan återvinna trovärdighet och sympatier. Men den här strategin tror jag, som Omar, mycket väl kan leda till större tapp för M, men på lite andra grunder:

    Omvändningen kan ge skäl att tro att AKB och M-toppen efter asylsituationen 2014-2015 har kommit att tänka om. Men i detta skiljer de sig inte från en majoritet av befolkningen som helhet, snarare kom det liksom i många andra partiledningar väldigt sent. AKB gör anspråk på att bli Sveriges statsminister. Det som då krävs är förmåga till analys, ledarskap och att genomföra konkreta förändringar som är långsiktigt hållbara. För att leda behöver man ligga steget före och ha rätt i sina analyser av vartåt vi är på väg. Efterhand som situationen i välfärdssektorn m m försämras kommande år och skatter höjs kommer fler och fler väljare att se till detta: går det att tro på att den som vill leda landet har den analytiska, politiska och moraliska förmågan att leda framåt i en turbulent tid.

    AKB har precis skrivit under på att hon under föregående 10-15 år saknat dessa förmågor. Varför hon plötsligt skulle ha ådragit sig dem efter att skrivit en debattartikel om att hon var en av de sista att fatta läget är en gåta. Det faktum att hon dessutom efter att ha fattat läget väntat i flera år på nästa val utan att agera bekräftar då bilden att hon saknar åtminstone politisk och moralisk förmåga att leda landet.

    Det här tror jag blir smärtsamt uppenbart för många väljare fram till valet, då fjällen faller från ögonen i allt högre grad, och Moderaterna är fast med en partiledare som skrivit under på sin egen oduglighet, och som det då är för sent att byta ut.

    15%?

    Liked by 2 people

  16. Bo Divander skriver:

    Det går inte bara som smort för högerpopulisterna i Europa, Österrike röstar oväntat nej till Norbert Hofer. Och FPÖ. Grus i populistmaskineriet med andra ord…

    Någon skrev tidigare att de konservativas presidentkandidat i Frankrike, Francois Fillon, delar åsikter med Le Pen. Kanske i några frågor, men vad gäller synen på Europasamarbetet och EU, står de på helt olika sidor! Fillon är för EU. Han har, vad jag förstår, goda chanser att ta hem segern i presidentvalet nästa år. Det vore mycket positivt för Frankrike och övriga Europa.

    Gilla

    • gmiksche skriver:

      Nåja, grus i populistmaskineriet när dess kandidat nästan får 50 % av rösterna och FPÖ dessutom tvingat de andra partierna att lägga om kursen. Regeringsbildningen i Österrike efter nästa val kommer sannolikt att kräva en österrikisk sjuklöver i form av en fyr- eller femklöver. Ganska osannolikt. Det har redan skett närmanden mellan FPÖ och bl a S. I Burgenland regerar FPÖ i koalition med S. Det gäller att heja lagom.

      I Frankrike ses Fillon som räddningen. Av de två miljoner fransmän, ett par procent av befolkningen, som röstat på att han ska bli högerns kandidat. Och givetvis av franska PK-media. Hur många vänsterväljare kommer att rösta på en kandidat, som vill sparka en halv miljon statsanställda och höja arbetstiden för kvarvarande från 35 timmar till 39. Fransmännen är ett upproriskt släkte och fackföreningarna, som är starka inom den offentliga sektorn kommer att göra allt det kan för att lägga hinder i vägen för Fillon. Det gäller att heja lagom även här.

      Gilla

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s