Mohamed Omar: Lucia är inte en ny fest i Sverige

Mohamed Omar

Femton kommuner i Skåne väljer att lägga ner det officiella luciafirandet. Man skyller på att eftersom festen påminner om en skönhetstävling så anses den inte längre ”passa in i det svenska samhället”.

På sociala medier är det många som är upprörda. De bemöts av sina motståndare med de vanliga argumenten: 1) Flickan Lucia kom från Italien och därför är hennes fest ändå ingen svensk fest och 2) Lucia är ett nytt påhitt.

Ja, helgonet Lucia ska ha fötts i Syrakusa på 300-talet. Men Lucias fest i Sverige är fortfarande en svensk fest. Det är ju festen vi talar om när vi säger att Lucia är svensk. Vi menar inte att den historiska personen Lucia var svenska.

Lucia kan jämföras med irländska Patrik. Det är en helgondag, men också en nationell fest. Ja, Lucia i Sverige är framför allt en nationell fest: det har blivit något av en symbol för Sverige internationellt. Och Patriks dag på Irland är till och med nationaldag.

Patrik, Irlands apostel, kom inte från Irland. Han föddes i det romerska Britannien. Man vet inte var i Britannien, sannolikt i England, men vissa säger Skottland eller Wales.

Om Lucia inte är en svensk fest eftersom personen Lucia kom från Italien, så kan inte Sankt Patriks dag vara en irländsk fest eftersom personen Patrik, helgonet vars dag det är, kom från Britannien, inte från Irland.

Med denna logik är alltså Irlands nationaldag inte en irländsk högtid.

Ordväxling på Twitter med vänsteraktivist:

Det där med att Lucia är något nytt är humbug. Namnet Lucia har använts som dopnamn i Sverige sedan 1200-talet. Lucias dag har firats i kyrkorna under vår katolska medeltid.

Lucias dag den 13 december var sedan 1100-talet en kyrklig festdag. Den katolska kyrkans fester indelades i tre grader. Den lägsta graden kallades ”festum simplex”. Lucia hade den graden, men i Skara stift hade festen den högre graden, ”semiduplex”.

Lucias dag finns angiven på gamla svenska kalenderstavar, ofta utmärkt med en fisk. Det var en påminnelse om att närmast följande onsdag, torsdag och fredag var fastedagar. Enligt katolsk lära föregicks vissa högtider av en fasta som förbjöd kött och ägg. Därför passade man på att äta och dricka och roa sig innan soluppgången då fastan började. Detta frossande före lucia levde länge kvar i Sverige och kallades för lilla julafton eller lusse långnatt.

Aha, bara en enkel högtid! utbrister kanske någon av Lucias fiender i triumf. Men en enkel högtid är inte så enkel som man kan tro. Och även en enkel fest är en fest, ja, det heter festum simplex. Lucia var så att säga åtminstone värd en mässa.

Vet ni vem som också firades med en fest av graden simplex? Jo, Josef, Jesu fosterfar! Josefs fest den 19 mars hade alltså samma grad som Lucias. Inte att förakta.

Det skulle dröja ända till Innocentius VIII (1482-92) pontifikat innan Josef höjdes till semiduplex-graden. Samma grad som Lucia hade i Skara stift! För att förstå vad denna grad innebär kan vi jämföra med Staffans dag eller annandag jul. Denna dags fest hade också graden semiduplex.

Då talar vi alltså om en stor folkfest som firades i varenda by, varenda kyrka och på varenda gård. Det förekom hästkapplöpningar, mässor, processioner och upptåg. Det är härifrån Staffansvisorna kommer.

Luciafesten hade alltså samma höga ställning i Skara stift som Staffan på annandag jul. Skara är Sveriges äldsta stift, grundat av vår förste kristne kung Olof Skötkonung på 1000-talet. Det var stort, under medeltiden omfattade det Västergötland, Dalsland och Värmland.

Graden säger dock inte allt om hur firad en helgonfest var. I en artikel i tidskriften Fornvännen om helgonmålningar i Täby kyrka från 1948 hittade jag följande stycke:

De nordiska helgonkungarna Erik och Olof tillhörde de allra främsta bland vår medeltids helgon. Jämte S. Lars voro de Uppsala domkyrkas skyddspatroner, Erik den heliges två högtidsdagar, den 18 maj till minne av hans död och den 24 januari till minne av hans kvarlevors överförande från (Gamla) Uppsala till östra Aros hade i Uppsalatraditionen högsta festgrad, medan S. Olofs minnesdag i Uppsalamissalet endast har semiduplexgrad. Denna omständighet betyder icke att Olof den helige skulle ha varit mindre dyrkad än S. Erik. Tvärtom var hans kult så livligt uppskattad, att Uppsalabiskopama sågo sig nödsakade att i viss mån inskrida emot den, då den hotade att undantränga Erik den heliges dyrkan.

En fest av semidupexgrad kunde alltså konkurrera i popularitet med en fest av den allra högsta graden.

Man kan säga att ett glas är halvfullt och man kan säga att det är halvtomt. Man kan säga att Lucias fest i de flesta svenska stift hade den lägsta graden, man kan också säga att den hade graden under Staffans fest på annandag jul, vilket låter större.

Under medeltiden anordnades ofta processioner vid helgonfester. Man bar på reliker, flaggor eller bilder och sjöng hymner. Kanske gjorde man det även på Lucia? I katolska länder idag där man firar Lucia, som Spanien och Italien, så har man processioner. Du kan se dem på YouTube. Vårt moderna Luciatåg är en procession, ett tåg, men istället för att bära på en bild av Lucia, har en flicka iklätt sig hennes roll.

Det är känt att skolor utsåg en elev till S:t Nikolaus inför hans dag den 6 december. Det barnet fick iklä sig helgonets roll. Jag tolkar detta som att det inte är omöjligt att man under vår katolska medeltid klädde ut en flicka till S:t Lucia. Tittar man på Luciafirandet i Italien idag så är det så de gör: en flicka kläs ut till helgonet och kröns med ljus eller en gloria. Se en video på YouTube här

Lucia tar emot nattvarden. Mässhaken från Torskinge kyrka:

I Torskinge kyrka i Småland finns en mässhake med bilder som skildrar Lucias martyrium. Den är tillverkad i Nederländerna vid 1400-talets slut och förvaras på Historiska museet i Stockholm.

Lucia var dock mer än en kyrklig fest. Under den tid som den julianska kalendern användes i Sverige, från medeltiden och fram till kalenderreformen år 1753, sammanföll luciadagen med vintersolståndet. Det sågs som årets längsta natt som föregick solens återkomst. Därefter skulle dagarna bli längre igen. Lucia kom med ljuset då det var som mörkast. Namnet Lucia kommer av latinets lux, som betyder ljus. Så om man med Lucia menar solens återkomst, eller solhjulets vändning, så har vi firat denna ljusfest långt före den katolska medeltiden.

Klicka här för att gilla min sida på Facebook. Om du uppskattar det jag gör kan du donera genom att swisha till 0760078008 (Eddie)

54 reaktioner på ”Mohamed Omar: Lucia är inte en ny fest i Sverige

  1. Skarprättarn skriver:

    Interpretatio christiania. Ett italienskt helgon ”Lucia” nyttjas som substitut för den redan befintliga traditionen med Lussi, en demon som kommer på vintersolståndet med ljus i hår för att symbolisera solens återkomst. Det är därför traditionen inte existerar någonstans mellan Sicilien och Sverige.

    Ni kyrkliga kan äta era ”luciabullar”, medan vi andra firar Lusse med lussebullar på lussenatta, i enlighet med forn sed (13 december motsvarar 21 december i gregoriansk kalenderförskjutning). Sedan är det förstås inte skolans uppdrag att exekvera dessa eller andra traditioner.

    Gillad av 2 personer

    • schwedischkochen skriver:

      Det stämmer. Många kyrkliga helgdagar lades på en hednisk fest (och hednisk plats). Lusse (sägs ibland vara samma som Fru Holle ur sagan) firades fram till modern tid (i Småland finns det beskrivet) med delvis utklädda tuffa gäng som tiggde dricka av byborna. Det fanns lussegubbar (troligen typ Krampus, Perchten i mellaneuropa) och ibland en lussebrud som dansade med killarna tills kläderna ”flög av” (”Den som en gång varit lussebrud, hon blir aldrig kyrkebrud” som man sade). På grund av brist på flickor som ställde upp, hände det att man drev en kviga med ljus i hornet mellan husen, läste jag någonstans. Det här var firande för enkelt folk. Man måste ju fråga sig varför det vår stämningsfulla Lucia plötsligt – långt efter reformationen – uppkom på herrgårdar i Västergötland (Koberg m fl) och sedan spred sig illa kvickt med studenterna i Uppsala, som varit hemma på jullov. Jo, Lussefirandet var bekant, men praktiserades inte av fint folk. Det fanns ljus med och en sorts procession. Vid den tiden har troligen några västgötska damer och herrar varit på bildningsresa till andra delar av Europa, där det finns ett Christkind. Christkind är en tjej med vit klänning och krona, som ser ut som en ängel och visar upp sig i advent. Aha, kan grevinnan på Koberg ha sagt, det vill jag också ha! Resten är historia.

      Gillad av 2 personer

      • schwedischkochen skriver:

        Luciasångerna är också rätt nya. Sankta Lucia skrevs av Gunnar Wennerberg, tror jag, på en italiensk (modern) melodi. Man ser att lussefirandet är urgammalt och luciafirandet rätt så gammalt. I alla fall bra mycket äldre än Halloweenfirandet.
        Men om jag får slå ett slag för ett ”ljusfirande” till, så är det St. Martin den 11 november, som är en jättegullig barnfest i delar av Europa. Barnen går omkring med hemmapysslade lyktor och sjunger om sol, måne och stjärnor i mörkret och möter sedan Martin, som i bästa fall kommer på sin vita häst med budskapet om att dela sitt överflöd med de fattiga. Sedan blir det Martinsbullar.

        Gilla

      • Östanskog skriver:

        Källa? – Jag kan berätta vad en källa är, herr Östman. Källa kan vara internet, eller… ? När min identitet kapades för femton år sedan skapades även en fejkad släkthistoria på nätet: tiotals upphittade svenska bönder som förfäder. Som finne var jag en aning stolt men allra stoltats var jag ändå för att brotslingar hade förfalskat Dantes ”Divina Commedia” och placerat mitt goda namn i faksimilen (!) av originalet. Synd att jag inte har det kvar. Skulle vara ett fint avatar.

        (Fotnot: Detta var ett försök att söka lån med mitt goda namn.)

        Gillad av 1 person

      • Lars Odlen skriver:

        Lucia kan vara en kvarleva från urminnes seder där midvintersolståndet firades med bröllopet mellan solen och venus
        Solen var dagens gud o venus nattens (de ljusstarkaste himlakropparna) enligt förkristen tro. Tunnelgravarna ( scara brae, white wall, kiviksdösen, ) har en passage vilken genom sin geometri bars släpper ner ljuset av himlakroppar någon enstaka dag om året. Just den 13e december är venus en morgonstjärna och möter solen en kort stund. De belyser bakväggen i den innersta kammaren där hitills otydda tecken belyses i sekvend. Kanske väldens äldsta byggnadsverk och civilisation. Med vår Lucia, ljusets högtid, kan vi vara arvtagare till denna kultur

        Gilla

    • ts skriver:

      Just idag känner jag mig uppgiven, för varken din dröm om fornordisk revival eller min om kristendomens verkar realistisk. Vi lever med ett vänsterparadigm som åtminstone inte jag kan se hur man kan bryta, annat än genom att flytta dit det inte råder. Svälta hydran.

      Gillad av 5 personer

  2. Martin A skriver:

    Det är väldigt bra att kommunerna slutar fira Lucia. När Svenskarna lever under Arabiska kommunbyråkrater så kanske vi tar tillbaka vår egen kultur till det civila samhället där det hör hemma, snarare än ifrån skattesektorn. Men även om Lucia fortsätter att firas genom kommunen så är det bra att utländska kommuner lägger ner firandet eftersom det skärper konfliktlinjerna och tvingar Svenskar att tänka på sig själva som Svenskar.

    Gillad av 5 personer

  3. heraldikern skriver:

    Att det svenska Luciafirandet skulle göras med en blond Lucia har inte sitt ursprung i att SD bildades om nu några vilseledda, vänsterblivna kändisar trodde det. Det har varit en svensk tradition ända sedan det ursprungliga Luciafirandet påbörjades för mer än hundra år sedan och officiellt sedan 1927.

    Gillad av 5 personer

  4. brrr skriver:

    Det handlar inte om varifrån traditioner har sitt ursprung. Det viktiga är att svenskar -särskilt svenska barn- lär sig att vi inte har några traditioner, inget att samlas runt, ingen gemenskap.
    Det individualistiska liberala Paradiset skall fullbordas.

    Gillad av 5 personer

  5. Fabricerad skriver:

    Pernilla Wahlgren verkar ha missat att många italienare är ljusa och blåögda (fysiskt) som vi.

    Men, för att diskutera Lucia så är det ganska uppenbart att traditioner som är inhemska från antingen området eller kulturen inte står högt i kurs hos vänstern av någon anledning. Är det någon som vet varför?

    Gillad av 4 personer

  6. Aha skriver:

    Vänstersjälarna drabbades av eufori när de insåg att vissa traditioner kom utifrån; aha, inte svenska. Se där; Sverige är inget särskilt, traditioner kommer utifrån. I deras värld är alltså en tradition inget särskilt att hänga i julgran (sic).

    Som om detta skulle diskvalificera Sverige att vara unikt.
    länders traditioner är helt enkelt ibland en mix mellan egna och andras påfund dock är inte influenserna kontinentoberoende. Har vi t.ex. några gemensamma traditioner med araber?

    Ovanstående ologiska resonemang, logiskt för fotfolk som Gardell och Wahlgren, är ett exempel på PK-isternas
    och vänsterns arroganta argumentation. Andra exempel i samma härad är när de säger att invandringen har minskat och det visar sig att asylinvandringen minskat men inte anhöriginvandringen. Värst är väl arrogansen när de hävdar att vi måste bli fler pga de åldrande fyrtiotalisterna och sedan tar in folk som blir arbetslösa men fortsätter att säga att vi måste ta in fler, som också blir arbetslösa, för att lösa ålderskrisen.

    Det är något fel i hjärnkontoren bland vänsterfolk.

    Gillad av 8 personer

  7. versaillessite skriver:

    Vilka sinistra glädjedödare! Och vilket trist trams! Vad spelar det för roll om Lucia var ett sicilianskt helgon, firandet har ju sin grund i gamla svenska ljusfester. Och vi rör oss i Europa, vi är väl alla européer? Flera länder i Europa börjar ta efter oss och fira Lucia därför att de tycker att det är en så vacker tradition. I Frankrike är den enormt uppskattad och fransmän strömmar till Lucia-firande i Svenska Kyrkan och på Cité Universitaire.. I Lyon firas förresten en fantastisk ljusfest varje år.

    Gillad av 3 personer

    • Elisabeth skriver:

      Ja Versaille, vilka glädjedödare. Folk reser till Sverige för att uppleva det som uppfattas som specifikt svenskt, man kommer inte hit för att äta falafel och se på moskéer. Luciatåget i svensk tappning är så uppskattat att man även vill se det i Syrakusa, Lucias hemstad. Det var åtminstone så förr att Sveriges Lucia med tärnor åkte dit på inbjudan av borgmästaren. Och naturligtvis ville man se en svensk flicka i huvudrollen, gärna med blont, svallande hår……Ett skönsjungande Luciatåg i arla morgonstund är en fantastisk upplevelse.

      Gillad av 4 personer

    • Jag bara undrar skriver:

      Att Lucia firas allt mindre i Sverige beror i de allra flesta fall på att musikläraren inte vill offra sin enda lektion per vecka för att öva in sångarna, att skolan har beröringsskräck inför samarbete med kyrkan, att ingen vill ställa upp på sin fritid, varken lärare eller elever, att skolbussarna åker och eleverna inte tar sig hem etc. etc.
      Riktig svensk Lucia upplevs utomlands, där vi beundras och avundas av den lokala befolkningen för denna fina tradition.

      Gillad av 2 personer

  8. larslindblog skriver:

    Det är oerhört förvånande att Gardells föreställningar som mest är ” bög-skämt” lockar publik utanför den egna kretsen.
    Och ännu mer häpen blev jag då jag läste att Mia Skäringer reser runt med en show full av svordomar , snusk , feminism , mot män , mycket grovt språk mm…..en föreställning jag inte ens skulle se gratis.
    Men (S) har faktiskt lyckats ! Slagit sönder bildning , hänsyn , vett och etikett , snille & smak , erfarenhet , uppfostran ,–och ersatt det med obildade grobianer .

    Gillad av 6 personer

  9. Anna Lindén skriver:

    Ingen folklorist skulle hävda att lucia är en ny tradition i Sverige. Ursprunget är dels medeltida och dels förkristet: Lusse. Lusse tycks ha varit en skrämmande gestalt, mer förknippad med mörker än med ljus. Hennes natt, lussenatten, var årets mörkaste. Att lucia blev så stort i Sverige har naturligtvis med ljusets återkomst att göra. Det har firats i alla tider i vårt land, långt före både asatrons och kristendomens tid.

    Gillad av 4 personer

  10. Bertil skriver:

    Dear Skarprattare. The Longobards ruled northern Italy from 572 until 774, thus, for more than 200 years. The name means “long beard”. The name Lombardia still reminds us about them.

    Eivind Johnson wrote a book (Hans nades tid?) where the story centers around the Longobard rulers.

    Bertil

    Gillad av 1 person

  11. Ivan Lindström skriver:

    Socialdemokraternas eget f d (?) ”skyddshelgon” Mona Sahlin uttryckte sig på följande sätt om svensk kultur i en intervju i tidningen Euroturk 2002:
    ”Jag har ofta fått den frågan, men jag kan inte komma på vad svensk kultur är. Jag tror att det är lite det som gör många svenskar så avundsjuka på invandrargrupper. Ni har en kultur, en identitet, en historia, någonting som binder ihop er. Och vad har vi? Vi har midsommarafton och sådana töntiga saker. ”
    Hon hade naturligtvis helt fel, men istället för att man inom S skulle erkänna det, korrigerar man verkligheten och arbetar för att få bort svensk kultur, så hon kan få rätt.

    Gillad av 2 personer

  12. Anna Lindén skriver:

    De som vill plocka sönder våra svenska traditioner saknar helt och hållet historiskt sinnelag. De kan förkasta mångtusenåriga inhemska traditioner som ”nya” och ”osvenska”, samtidigt som de anser att det räcker med en tunnelbanefärd på några minuter för att bli svensk. Ytterst få traditioner någonstans har uppstått helt utan kontakt med yttervärlden. Om det skulle vara kriteriet på en äkta tradition, vilket det förstås inte är, skulle inga äkta traditioner finnas. Hela mänskligheten skulle vara lika kultur- och traditionslös som de inbillar sig att Sverige är.

    Gillad av 9 personer

    • Fredrik Östman skriver:

      Så enkelt är det, men ändå inte, för de vill ha det så här. De ljuger för att uppnå ett mål.

      Varför skall man förväntas ha ett historiskt sinnelag när man aktivt har avsagt sig sitt historiska sinnelag och ersatt det med ett eskatologiskt sinnelag? De betraktar framtiden som given och det förflutna som formbart.

      Gillad av 3 personer

      • Anna Lindén skriver:

        ”De betraktar framtiden som given och det förflutna som formbart.” Ja, så är det nog, hur bakvänt det än kan tyckas.

        Gilla

      • Fredrik Östman skriver:

        Popper underskattade inte bara Karl Marx ondska, som had medgiver i efterordet, utan också det fenomen som han gör till den röda tråden i sitt magnum opus, historicismen. Det öppna samhällets fiender från Platon till Hegel och Marx föreställer sig inte ett i förväg givet historiskt förlopp, utan ett av dem designat eskatologiskt förlopp.

        Gilla

  13. Conny Lundberg skriver:

    Helt uppenbart att alla dessa påhitt om våra svenska traditioner handlar om att bryta ned allt vad svenskhet innebär, alltså en fientlig inställning till vårt land och alla de som skapat våra traditioner och vår kultur!
    Inte alls konstigt att detta kommer från de dödskulter som socialism och kommunism innebär och visar högst tydligt att dessa människor när en dröm eller skall man kalla det mardröm om att upplösa allt det goda som håller oss samman i samhället. Ytterligare visar det på den enorma dumhet som Einstein påpekar med sitt citat: “The definition of insanity is doing the same thing over and over again, but expecting different results.”

    Gillad av 3 personer

  14. arne skriver:

    Nej, det är dags att lämna DGS. Detta eviga pekande på vad som pågår och så lite lärda lätt förvånade kommentarer men ändå fullständigt utan att förstå: de har velat detta länge. Som en lärd diskussion mellan två grodor i grytan. Jag måste ha en paus, detta är för dumt.

    Gillad av 1 person

  15. Jan Hyllengren skriver:

    Jag var för många år sedan på nån av Kanarieöarna och hamnade av nån anledning på ett litet museum som var tillägnat vår svenska Lucia. Får väl åka dit igen och minnas den tid då Sverige hade en kultur på kristen grund. Det är förstås skamligt när vuxna svenskar gör nån slags sent tonårsuppror och förnekar betydelsen av vårt kristna kulturarv och dessutom agerar som nyttiga idioter för dem som vill fördärva vår västerländska civilisation.

    Gillad av 4 personer

  16. kulturmakerietblog skriver:

    Har ni lagt märke till på vilket datum Lucia infaller? 13 december ligger ca 14 dagar före midvintersolståndet. Sverige var det sista (eller möjligtvis ett av de sista) landet i västeuropa som övergick från den Julianska kalendern till den greorianska. Det skedde på 1750-talet och då hade högtiderna hunnit förskjuta sig ca 13 dagar i förhållande till det verkliga året. Det betyder att i början på 1750-talet inföll midvintersolståndet den 13 dec. Detta rättades sedan till med införandet av den gregorianska kalendern.
    Jag hade en gammal farbror som var född 1913 och han berättade att när han var barn och hälsade på ett lantbruk i göteborgstrakten, så gick man ”man ur huse” på Lucianatten. Färden gick ut ur boningshuset och in i ladugården och sedan in och ut ur alla bodar. Man bar med sig ljus och förde så mycket oljud som möjligt. Bl.a. slog man med träslevar och metallföremål på tvättbrädor och kopparkannor. Hela tiden sjöng man och ropade: Vi är inte rädda för Lusse, Vi är inte rädda för Lusse. Lusse var en förkortning av namnet Lucifer- d.v.s. djävulen.
    Meningen med hela upptåget var att visa att man inte var rädd för mörkret och att man litade på att dagarna igen skulle växa sig långa och att grödorna igen skulle skapa mat för dagen.
    Ha detta i minne när ni dömer ut Luciafirandet som ett sentida och icke- svenskt påfund

    Gillad av 3 personer

    • Anna Lindén skriver:

      Intressant. Lusse var dock knappast ursprungligen identisk med Lucifer, utan en äldre förkristen gestalt. Att de kom att sammanblandas i en kristen miljö är förklarligt.

      Gillad av 1 person

  17. Kronblom skriver:

    Pride, det som firas är inte något specifikt svenskt och ända pågår det en hel vecka. 1:a maj, inget specifikt svenskt med det heller.

    Gilla

  18. Willy.Lindqvist skriver:

    Med samma enfaldiga PK-resonemang kan man konstatera att Jesus föddes i Nasareth i Mellanöstern och att julfirandet till minnet av hans födelse inte heller är en svensk tradition och därför bör avskaffas liksom skolornas jullov, plus påsken då Jesus korsfästes.
    Men det struntar jag i och tänker ändå fira jul med julmat, snaps, julklappar och Bachs Juloratorium.

    Gillad av 1 person

  19. Alexander Svensson skriver:

    Tragiskt vad detta skräplandet är påväg, bort med alla tråkiga svenska traditioner. Inom fem år blir det garanterat ramadanfirande i skolarna. In med den nya spännande kulturen, kvinnosynen och annat mindre bra kan vi bara titta bort så blir det bra.

    Gilla

  20. Roland Salomonsson skriver:

    Detta får ni inte höra från Svenska Kyrkan eller teologerna!
    Genom Nicea-mötena under 300-talet omvandlades kristendomen (i varje fall Romersk Katolicismen, Grekisk Ortodoxin resp Arianismen) faktiskt från en orientalisk ”religion” till något djupt Nordeuropéiskt. Nicea-mötena handlade aldrig om ”guds väsen” utan om att den enda kristna rörelse som attraherade maktgruppen i dåvarande samhälle, germanska stammar, var Arianismen. Men inte ens Arianismen räckte för germanerna.

    Därför beslutade sig de kristna ledarna för att överföra germansk kult resp ritual till något kristet. Arius tre-enighet sågs lätt av Germanerna som deras 3 huvudgudar, varav den kvinnliga ju kunde vara, Maria – Jesus hustru – något som inte var ”bortbearbetat förrän ca 1200. Sedan förklarade katolikerna sig anse liknande. Jesus påstods födas vid midvinterblotet (alltså ”återfödelsen” av livet), sammanfallande med vintersolståndet, medan vi alla vet att Jesus inte kan ha fötts annat än under Juli/Augusti – det gick inte att resa vintertid i den tidens Palestina. Dagen då germanerna åkallade förfädernas beskydd, höstsolståndet, blev Alla Helgons Dag. Den enda germanska högtid som kristendomen försökte undertrycka, var midsommar – sommarsolståndet. Germanerna var helt enkelt för sexuellt lössläppta t o m för romare den kulten. För att få gehör för firande av Jesus uppståndelse, så förlades denna till vårsolståndet och kallades ”påsk”.
    När väl huvuddraget av den kristna kulten förändrats (beslutats) så dröjde det bara 50-75 år sedan var alla Germaner INOM Rom kristnade och inte så få stammar utanför Rom starkt kristet influerade.
    Därefter byggde kristendomen på med en mängd lokala stamseder för kult inom Nordeuropa några 100 år.

    Kristendomen utvecklades således egentligen till en Germansk religion.

    Och så detta om myten om Lucia. Kolla på de bevarade målningar, mosaiker, bilder etc. Analysera den bortflagade målade hårfärgen på tidens statyer. Övervägande är då den romerska samhällsbärande befolkningen BLOND, rödhårig, brunett etc. Överklassmannen Alexander var t ex blond. De såg ut som Nordeuropéerna fortfarande gjorde runt år 1000.
    Då säger någon att varför är då befolkningarna runt Medelhavet idag så brunhyade och mörkhåriga? ISLAM!
    Även om islam slagits tillbaka till ca 800, så fortsatte islam sin kontinuerliga terror runt Medelhavet. Regelbundet anlände piratstyrkor till kusterna och stora områden ockuperades för en tid i avsikt att plundra och ta slavar. De visste att det kunde ta veckor/månader att samla militära styrkor mot dem. Under tiden ägnade de sig åt systematiskt våldtäkt av varje flicka/kvinna de fick händer på – j m f IS (som inte är annorlunda en på den tiden). Det handlade inte om EN våldtäkt utan om flera per dygn resp kvinna. Under en hel ockupation. Eftersom det inte fanns piller vid tiden var en mycket stor del av flickorna/kvinnorna gravida när ockupanterna väl kunde drivas bort. Kristna dödade inte dessa barn. Islam dödade däremot de barn som föddes efter våldtäkt av egna kvinnor. Resultatet blev dock att Medelhavets befolkningar mörknade.

    Gilla

  21. Göran skriver:

    Dessa ständiga tröttsamma (gäsp) påpekanden från vänsterfolk om att vissa delar i det som är svenska traditioner kan ha sitt ursprung i andra länder. Varför? Det gör väl inte VÅR tradition eller variant mindre svensk? Samma människor har å andra sidan inga problem med att kalla islam en svensk religion eller t.o.m. att betrakta den som svensk som åkt tunnelbana i Stockholm.
    I själva verket rör det sig nog om ett – tämligen svenskchauvinistiskt – poserande som i pösig självgodhet ska signalera hur upplysta och globala och upplysta icke-nationalister vi (= de) svenskar är till skillnad från andra mindre upplysta nationer (dvs nästan alla andra nationer i världen) som har egna traditioner. Dessa kan man dessutom ledigt erkänna eftersom de länderna ju inte hunnit har lika långt i sin utveckling som Sverige, vilket man måste förstå, eftersom vi är det bästa, mest upplysta, mogna och mest utvecklade landet i hela, hela världen.

    Gilla

  22. Hedningen skriver:

    Skribenten – som annars är mycket läsvärd och flitig – en flit som jag i egenskap av hedning råkar omhulda även för egen del – ägnar ett helt inlägg åt att bevisa att Lucia enbart skulle vara en kristen tradition, men på slutet av sin artikel tvingas han motvilligt rakt fram rakt fram motvilligt erkänna, att det rör sig om en sedvänja, som är HEDNISK från början.

    Lösningen finns i det HEDNISKA firandet av Midvintern, som genom den gregorianska kalenderreformen skjutits framåt från det ursprungliga datumet, för som alla vet föll Lussi eller Ljusi ursprungligen på Midvinternattens dag. Associationen med det katolska helgonet är inte äldre än 1700-talet, högst, men vi VET att redan Prokopios, som i sin tur bygger på Pytheas och andra källor om resor till landet Thule (norra norge, har man räknat ut, nära Ofoten-öarna) där han skriver om kvinnornas Midvinter-fest, när de klär sig i vita kläder och förser sig med bälten av halm, en vana som onekligen mycket påminner om den senare Lucia.

    Alla dessa källor kan inte utelämnas eller förtigas. Likaså kan man notera att ”solbullar”, ett slags lokal motsvarighet till lussekatterna, är tradition i Nordligaste Norge – och sambandet med såkakorna, julbröden och de sentida lusse”katterna” (märk kopplingen till Freja, den kvinnliga solen, som återvänder, en ljusdrottning även hon) är tydlig.

    Kort sagt. Lussi-traditionen bygger på folktro, inte kristendom. Det är oomtvistligt, och till detta hedniska ursprung kommer vi vända åter, när väl folk övergett den kristendom och den islam ingen av oss längre vill ha, och som ingen längre kan försvara…

    Gilla

  23. Christer Brodén skriver:

    Hela uppdelningen av vår civilisation och kultur i svensk, italiensk, småländsk norbergsk eller skanörsk är löjlig, och ett försök att skapa någon sorts rasistisk indelning av världen, där stockholmare, jämt- och upplänningar kan vara allra lägst stående.

    Så fort man följer julgranen bakåt i tiden stannar man inte i Tyskland. Man hamnar i tempellundar, heliga träd långt bak i hednisk stenålder. Helgon trängde ut hedniska gudomligheter genom att kyrkan blandade ihop seder och beslagtog kultplatser. Någon eller några gamla gudinnor fick plötsligt heta Lucia, och försågs med en italiensk historia.

    Vi har en gemensam kultur, som yttrar sig på olika sätt i olika trakter. Titta på folkdräkter runt om i Europa! Folkdanser och musik. De påminner starkt om varandra. Något ursprung går inte att finna. Då får vi gå tillbaka till utvandrarna från Afrika för 100.000 år sedan och neandertalarna de mötte.

    Det var kanske neandertalarna som började med kulturyttringen blommor på gravarna. I övrigt vet vi inte alls när något började.

    Gilla

  24. jörgen skriver:

    Svensk kultur er europeisk kultur och är överallt den samma bortsett från små variationer som har blivit lokala traditioner i vissa områden. Alla helgdagarna är de samma och finns i en eller annan form i alla europeiska länder. Kristna traditioner är lagda på de ursprungliga. Hela Europa är ett stort indoeuropeiskt område, så alla traditioner i Europa är långt äldre än Europa.

    Kultur är det man lever i, men man inte kan se. Som fisken i vattnet. Det svenska språket er en unik kulturmanifestation. Eller? Men det er ju den östnordiska grenen av det fornnordiska. Så därför är det svenska språket inte alls svensk. Twitterröst: ”Ha, ha. Ja, det finns ju ingen svensk kultur, det är vad vi säger”. Men det fornnordiska uppstod i det urgermanska. Som var den germanska grenen av det indoeuropeiska. Alltså är svenska inte svenska, och tyska är inte tyska. Halleluja. Hurra för twitter, okunnighet och dumhet.

    Gilla

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.