Gästskribent Malin Kim: Hur ska vi möta politiseringen av vårt kulturarv?

Malin Kim går på Historiska museet och blir grundligt irriterad på den politiska uppfostran museet ägnar sig åt. Hon undanber sig ideologiska pekpinnar och förundras över att museerna inte förstår att politiseringen förtar deras trovärdighet. Dock bör vi inte sluta besöka våra museer: Ingen ska ta ifrån oss vårt kulturarv.

Det är en solig dag nu i oktober 2019 när jag tar tåget till Stockholm. Egentligen är det en sådan klar och vacker dag som man bör tillbringa utomhus, men jag har andra planer. Jag ser fram emot att under några timmar få försvinna in i den flykt från vardagen som bara ett välsorterat museum kan skänka: Jag ska till Historiska museet och det är många år sedan jag var där. Förväntningarna är högt ställda.

Jag väljer att börja min museala upptäcktsresa i utställningen om svensk historia. Ganska snart finner jag mig själv stående framför en skylt med rubriken ”Vad är svenskt?” och grubbla över budskapet:

”Under slutet av 1800-talet skapades en rad högtider utan direkt anknytning till kristendomen. Nya traditioner med flaggviftande, nationalsång och ritualer gav gamla festdagar en ny, nationell innebörd. Det är från denna tid som det moderna jul- midsommar- och påskfirandet härstammar.”

Jag får lov att läsa flera gånger för att försöka förstå, men är inte säker på att jag lyckas. Att museet vill kommunicera att svenska högtider inte är särskilt djupgående tror jag mig begripa. Likaså tror jag mig kunna utläsa att några av våra största högtider skulle ha uppkommit ur nationalistiska strävanden vid 1800-talets slut. Någon röd tråd som leder fram till dessa slutsatser hittar jag emellertid inte. Vad har flaggviftande och nationalsång med jul, midsommar och påsk att göra? Och vad är det som får museet att betona just det sena 1800-talets bidrag till våra traditioner, när rottrådarna till många av högtidernas viktigaste attribut går att följa åtskilliga århundraden tillbaka?

Jag går vidare för att se resten av utställningen och konfronteras ännu en gång med samma märkliga perspektiv. ”Vår uppfattning om oss själva och vår nationella identitet har bara 100 år på nacken”, hävdas det på en skylt som beskriver hur välfärdssamhället vuxit fram, med hög medellivslängd, demokrati och semester. Jag känner mig allt mer förbryllad. Ska samma brist på djupare identitet anses gälla alla industrialiserade länder? Och varför skulle inte vår tidigare historia vara en del av vår identitet?

Något dämpad och med en olustig känsla i maggropen lämnar jag salen och fortsätter min färd genom museets lokaler. Mycket är vackert presenterat och förmedlar fakta med den neutrala ton man förväntar sig av en museiverksamhet, men det gäller inte allt. Vinklingar som känns avvikande på ett historiskt museum vävs med jämna mellanrum in i beskrivningarna av föremål och skeenden. Snarare än att förmedla fakta verkar syftet vara att styra besökarens tankar i en viss riktning. Kvarlevorna efter en kvinna kommenteras med texten: ”I vår tid säljs barn och unga kvinnor som illegal arbetskraft och sexslavar runt om i världen. Så var det kanske också förr. Kvarlevorna till höger i montern kommer från en kvinna som begravdes på Gotland för nästan 2000 år sedan. Hennes huvudbonad är österifrån, kanske från Baltikum. Kommer hon också därifrån?” Jag kan inte låta bli att undra vad den beskrivningen vill lära mig.

Kort därefter konfronteras jag med en skylt som frågar mig om en pojkflicka är mer okej än en flickpojke. Jag läser vidare och förstår att jag tydligen ska ägna en del av mitt museibesök åt att ifrågasätta mina föreställningar om manligt och kvinnligt. Och nu börjar jag tröttna.

Jag har ju trots allt gett mig iväg på en tågresa och dedikerat en ledig lördag åt att förkovra mig i ett av mina främsta intressen. Jag ville få beundra hantverket i museets guldsamling, känna tillfredsställelsen av att kunna identifiera forntida myter på bildstenar och foga in nya kunskapsfragment bland de redan befintliga. Kort sagt, jag ville ägna några timmar åt att försjunka i historiens värld.

Istället känner jag mig utsatt för manipulation. Den upplevelse jag önskade mig kan jag omöjligen hitta; det är inte roligt att få politiska pekpinnar nerkörda i halsen. Jag kan inte frånhålla mig en växande aversion. Fattar de verkligen inte att museer inte kan fungera som politiska uppfostringsanstalter och att den bristande neutraliteten förtar deras trovärdighet?

Jag ger upp, lämnar byggnaden i vredesmod och börjar leta efter ett café där jag kan dämpa min besvikelse med en kopp kaffe. Jag hinner emellertid inte hitta något innan nya tankar letar sig in i mitt huvud. Jag saktar på stegen. Valde jag rätt? Vem vinner egentligen på att jag låter mig uppröras över situationen? Finns det över huvud taget någon som ser min ilska? Och vem är i grunden förloraren, när jag ger mig av utan att ha tittat färdigt? Jag må tycka att det är fullständigt åt skogen att museerna väljer moraliserande perspektiv före kunskapsförmedling, jag må bli provocerad över formuleringar som leder besökaren att tro att svensk kulturhistoria saknar djupare förankring och jag må vara fly förbannad över politikernas klåfingrighet, men om det får mig att vända kulturarvet ryggen är förlusten inte deras, utan min.

Jag går tillbaka. Jag besöker de utställningar jag inte hunnit med, återvänder till de montrar jag hastade förbi i avsmak och tar mig tid att upptäcka föremål jag missat. Det som vinklats och tillrättalagts väljer jag att bortse ifrån. Istället riktar jag uppmärksamheten mot det oförvanskade. Den här upplevelsen ska ingen få förstöra för mig. Även om museerna sviker sitt kunskapsideal, kan jag som individ välja att behålla det. Jag tänker inte låta motviljan mot propaganda hindra mig från att ta del av mitt kulturarv.

Malin Kim är född 1975 och arbetar som läkare. Hon är bosatt på den västgötska landsbygden, där hon odlar både blommor och ett intresse för kulturhistoria. Sedan 2017 driver hon bloggen Kulturminnet, vars syfte är att väcka intresse för det svenska kulturarvet och skapa förståelse för de värderingar som format vårt samhälle.

54 reaktioner på ”Gästskribent Malin Kim: Hur ska vi möta politiseringen av vårt kulturarv?

  1. sva990 skriver:

    Dessa marsmänniskor tror på fullt allvar att de som inte delar deras uppfattning till ett hundra procent har indoktrinerats och manipulerats när det i själva verket är de själva som har gått i den fällan! Utbildningssystemets förfall med allt sämre pedagoger och lärare, genompolitiserade kursplaner och tillrättalagt studiematerial har gjort det mycket svårt för de studerande att få en rättvisande bild av Sverige och svenskarna av idag och tillbaka i tiden såvida inte den enskilda eleven aktivt söker faktabaserad information. De politiskt korrekta har också fått den konstiga idén att bara för att något har sitt ursprung utanför Sverige så får vi inte kalla det för en svensk tradition. Och om en tradition är relativt ny så är det ingen tradition alls! Man ursäktar också andra kulturers brottsliga handlingar i nutid (muslimers slaveriverksamhet till exempel) med att vi nordbor minsann gjorde på samma sätt för 2000 år sedan! Dessa politruker kommer aldrig att ge med sig det ser vi inte minst på batikhäxornas rabiata försvar av sina afghanska toyboys även då de våldtagit deras döttrar eller mördat deras likar. Vad gör vi åt detta vansinne?

    Gillad av 13 personer

    • miketheviking skriver:

      Det krävs endast att c:a 4% av Sveriges befolkning samlas på gator o torg i 30-40 städer.
      Samtidigt. På en given dag, exakt klockslag – görna något före lunch och utan demonstrationstillstånd. Allt orkestrerat via fiendens egna kanaler; Facebook, Twitter o Instagram.

      Man gör det på arbetstid, sjuk och ”på väg” till vårdcentralen. Det är en ”slump” att man hamnar i folksamlingen. Inga plakat så man kan gripas för olovlig demonstration.
      Helt tyst och fredligt. Inte låtas sig provoceras av Polisen eller vänsterns stormtrupper AFA.

      Målen måste väljas med omsorg. Rosenbad, Migrationsverket, Socialstyrelsen, Kommunhus, Landstingshus osv.
      Vapnet är våra blickar, envist stirrande på målen under 45 minuter.

      Vi pratar då om kanske 70 000 människor i Stockholm, 5000 i de mindre städerna.
      Skadar det och pröva?

      Gillad av 10 personer

  2. bee-lips skriver:

    Ja, man skall skämmas för att rösta 7-klövern för de sitter alla i samma båt som aktivistklassen styr. Skäms ni än, ni som röstar 7-klövern, att förstöra kulturarvet har pågått hela mitt liv, åk till valfri håla eller förort och se socialdemokratisk kultur, fult fult fult så långt ögat når. Den enda skillnaden är att idag sitter aktivister på precis alla poster, och 7-klövern deltar av övertygelse eller opportunism, för mig kvittar det lika, man vill ändå ha det så här.

    Jag föreslår Glyptoteket i Köpenhamn för att se antikens konstverk och Gauguin, eller Danmarks Nationalmuseum eller museet i Roskilde för att se vikingaskepp. Vårt kulturarv får sökas utomlands och är man skåning så har men ju mer rötter i Danmark än bland förrädarna i Stockholm. Man kunde aldrig lita på dem.

    Gillad av 15 personer

    • bee-lips skriver:

      Jag hoppas att ni snart förstår vänsterns och aktivistklassens väsen, samt att vi styrs av dem. De är Kain, de slutar aldrig, de låtsas ha utopier men dessa är bara förevändningar för stöld, men framförallt förstörelse, snart är hela vårt kulturarv skivat. Jag törs nästan inte skriva det, men när visas den första skivade runstenen? Dessa små lappar som Kim skriver om är bara ett förstadie före det bokbål som kommer. Det är inte mycket bevänt med kungen men kanske man kan finna en allians här med kungahuset, många av grejorna är ju deras.

      Gillad av 5 personer

      • Fr edrik Östman skriver:

        De ville skiva berget i närheten av den där ön i Norge där Breivik genomförde sitt brott. Det är tydligen något psykologiskt hos socialister att skära saker i skivor. Det är ett symtom på dödskulten. Märkligt.

        Gillad av 2 personer

  3. Aurora skriver:

    Jo, vi ska, tyvärr, sluta gå på museer och dylikt som driver vänsterpolitisk uppfostran tills de förstår att människor inte accepterar deras politisering av svensk kultur. Märk väl att det är bara svenskt kulturarv och konstnärer som utsätts för vänsterns politisering. Exempel är en tavla visandes ottomaner som våldför sig på nästan helt avklädda vit kvinna.’Informationen’ är då att den visar målarens uppfattning (i meningen fördom) om ottomaner. Bojkott är enda vapnet som en annars maktfråntagen befolkning har.

    Gillad av 3 personer

    • akelaslair skriver:

      Jag kan förstå önskan om bojkott av våra politiserade museer men det enda resultat jag kan se av en sådan aktion är att vänstern får en (säkert välkommen) anledning att lägga ned hela rasket. Man förstör väl redan fornfynd från vikingatiden pga ”platsbrist” mm. PK-vänstern vill inte veta av vår förflutna ”borgerliga” historia. Jag kommer förresten ihåg hur ”borgerlig arkitektur” var ett argument för rivning av en stor del av Stockholms vackra innerstadshus på 1960/70-talet. Ingen jämförelse i övrigt men det är precis som när talibanerna i Afghanistan förstörde flertusenåriga Buddhastatyer eller när IS förstörde oersättliga historiska skatter i Palmyra. Ingen historia skall finnas utom ”den rätta”.

      Gillad av 5 personer

    • Andersson skriver:

      Nej, vi ska kritisera och förlöjliga allt som vänsterextremisterna gör, vända deras metoder emot dem. Säga vad man vill om Trump, han har fattat detta. Med vissa kulturella justeringar så kan även vi.

      Gilla

  4. elfyma+ skriver:

    Instämmer. Lika illa, om inte värre, i det nya Länsmuséet i Nyköping som kostat 320 mkr att bygga. Som att kasta skattepengarna i sjön. För något museum är det inte. Snarare en rödgrön propagandacentral och värmestuga, i likhet med biblioteket.

    Gillad av 7 personer

  5. Eva Danielsson skriver:

    Politiseringen förtar trovärdigheten bara för någon som är påläst och tänker självständigt. Strongt att gå tillbaka.
    Totalitära läror vet att förvrängningar och lögner ”sätter narrativet” även när de avslöjas och måste rättas. Det lönar sig att politisera alla verksamheter och institutioner med osanningar och aktivister som ansvariga.
    Skulle vårt land få chansen till återupprättelse och läkning, så krävs obönhörlig storstädning och bortsopande av chefer, tjänstemän och dokument på alka nivåer. Förutom nedläggning av de allra flesta myndigheter, verk och ”kulturella” institutioner, public service och andra propagandaprojekt.

    Gillad av 15 personer

    • Ebba skriver:

      När jag besökte Historiska museet för
      ca 5 år sedan läste jag på skyltarna för vikingatiden att: ”Det fanns en gång i tiden ett folkslag som kallades vikingar i Sverige” det gjorde mig upprörd, menar alltså museet att vi gamelsvenskar inte har något påbrå alls till vikingar? Jag klagade till några anställda när jag gick därifrån.

      Gilla

  6. miketheviking skriver:

    Fantastiskt bra beskrivet Malin.
    Att gå på det Historielösa museet, det Onordiska museet och numera vårt nyöppnade Onationalmuseum är en idel räcka av kulturmarxistisk agendasättande och djupgående propaganda från de vänsterliberala.

    Ett tips för att få ur dig frustrationen och samtidigt göra nytta är att prata högt med dig själv och kommentera. Berömma det som framställts bra och såga allt postmodernistiskt skit som intendenterna försöker pracka på oss. Irrriterar kanske en och annan besökare men du kommer märka många gillande blickar och t o m kan inleda fruktbara diskussioner med andra besökare.

    Vi måste göra motstånd i stort och smått.
    Har man barn med sig är det ovillkorligt att man högt och tydligt förklarar den egentliga kontexten och demonterar ev. historierevisonism som visas.

    Tack för att du håller den intellektuella hedern högt!

    Gillad av 14 personer

    • Emund skriver:

      Ja, gå med barnen på museerna och berätta själv. Ta också med dem på Stasi-museet i Berlin, KGB-museet och Kalla krigets museum i Prag samt ”House of terror” i Budapest. Når Sverige är befriat ska vi ha ett museum över det socialistiska förtrycket, kanske i Sagerska palatset.

      Gillad av 8 personer

      • akelaslair skriver:

        Nä, sälj det Sagerska palatset så dyrt som möjligt till en rik krösus som har råd att betala högsta möjliga kommunalskatt. Pengarna behövs. Sossemuseet kan inhysas i en lämpligt asful byggnad, typ Arkitekternas Hus på Norrmalm eller liknande betongkartong.

        Gillad av 1 person

      • Matte skriver:

        Bra idé med ”Socialistiskt museum – om detta må ni berätta”.

        Crowdfunding?
        Måste inte vara långsiktigt, utan kan räcka med en mediehändelse, a la Martin Sellner.

        Vi måste börja agera.

        Gilla

  7. Anna lallerstedt skriver:

    Hej,
    Jag tycker du hade helt rätt när du blev arg! Vi måste reagera, tänk på våra barn som inte har vår kunskap. Det är helt åt skogen med historeförvanskningen och alla lögner som får stå oemotsagda i vårt land.
    AL

    Gillad av 8 personer

    • akelaslair skriver:

      Ja, vi får själva lära våra barn om vår historia. Bannar nu mig själv för att jag inte sparat mina gamla skolböcker från 50- och 60-talet. Då var både historia och geografi helt egna ämnen med flera timmar i veckan.

      Gillad av 1 person

  8. Margareta skriver:

    En gång i tiden ville jag bli museitjänsteman(som termen löd då). Nu är jag tacksam för att det inte blev så. Besöker i princip aldrig ett museum nuförtiden, allt för att slippa få politisering och politisk aktivism nedkörd i halsen(och själen) och slippa få dagen förstörd. Hembygdsmuseer och lokala museer på landsorten kan fortfarande besökas, dit har politiseringen i allmänhet inte nått. Livet i det här landet(dvs. Sverige – jag vägrar använda det nu så populära uttrycket ”vårt land”, som jag uppfattar som politiskt) blir med nödvändighet alltmer inskränkt om man vill bevara sin sinnesfrid.

    Gilla

  9. Elisabeth G skriver:

    Jul och påsk är svenska högtider allt sedan Sverige kristnades för, i runda slängar, tusen år sedan. Midsommarfirandet är säkerligen äldre än så. Vilken oerhört historiskt okunnig personal på ett historiskt museum.

    Gillad av 4 personer

    • Göran Nilgard skriver:

      @ELISABETH G
      ”Det är din sanning och berättelse, jag har en helt annan sanning och berättelse. Du får ha din så har jag min”.
      Där har du PK-versionen av sanning och i dess förlängning av verkligheten.
      Och då blir kunskap oviktigt.

      Gillad av 3 personer

      • Elisabeth G skriver:

        Nja, alla sanningar är inte lika mycket värda. Jag minns ett vårdnadsmål där den som gjort vårdnadsutredningen helt klart ställt sig på mammans sida. När mannens advokat ifrågasatte detta och vad som stod i utredningen sade hon ”jamen, hon har ju rätt till sin sanning”. När advokaten då frågade om inte pappan hade rätt till sin sanning såg hon ut som en fågelholk i ansiktet.

        Gillad av 3 personer

      • Elisabeth G skriver:

        Det råder det delade meningar om. Jag har läst detta om julen (att kristna skulle ha ”tagit över” en gammal högtid) men har också läst att det är en myt. Under alla förhållanden är det inget nytt påhitt som museet verkar påskina.

        Gillad av 2 personer

      • akelaslair skriver:

        Somliga kan vara i behov av bildning och andra i vanligt folkvett. Flera av våra stora högtider i allmänhet och julen i synnerhet har flera rötter. Både fornnordiska, kristna och andra. Somliga firar advent i väntan på Jesusbarnet och andra i väntan på vintersolståndet. Somliga tror att den feta röda coladrickande tomten är den riktiga medan andra vet att vår gamla svenska gårdstomte var en helt annan figur. Högtider kan vara många olika saker beroende på vem man frågar och det finns inte bara ett rätt.

        Gilla

      • Skarprättarn skriver:

        Nä, det råder inga delade meningar om det, utan är attesterat från gotiska skrifter, Bede och senare isländska sagor. Ordet jul är strikt germanskt och har inget att göra med kristendom. Att äta offergalt i form av Särimner (julskinka) är inget man förknippar med kristendom, inte heller julbockar. Att ett av Odens namn är Julner är en annan indikation, liksom att han färdas på himlen på den åttabenta Sleipner (härav tomte med renar i nyare tappning).

        Kristendomen har en enda egen tradition i påsken, även om också den har rötter i judisk tradition. Allt annat är appropriering av andra traditioner medelst diverse helgon, till exempel ”Lucia” för Lussi, ”Johannes döparen” för midsommar och så vidare.

        Om vi på allvar ska värna vårt kulturarv måste vi ta vårt allra ursprungligaste germanska och fornnordiska arv i strängt försvar och inte tolka det i kristet raster. Det kristna arvet sedan 1000 får stå på egna ben och värnas för sina egna unika egenheter.

        Gillad av 6 personer

      • Karl Ohlsson skriver:

        Du har helt fel i det påståendet. Det du låter påskina är en s k påverkansmyt, vilket är konstaterat av ett antal forskningsprojekt.

        Gilla

  10. MartinA skriver:

    Historiska museet brukade vara ännu sämre. Besökte det för en åtta år sedan eftersom jag hade ett stort intresse för nordisk bronsålder. Utställningen var hafsig, osynkroniserad, illa uppmärkt. Och sen hade de en ”historisk vandring” där de små pekoralerna var på gymnasial nivå. Eller dålig gymnasial nivå. Minns särskilt hur ett böjt svärd från det stora mossfyndet i Sverige presenterades som ”Kanske ett exempel på forntida avrustning”. Och sen ett rum där man skulle sitta och skämmas över förfädernas brutalitet och läsa små lappar från skolbarn eller nåt.

    Sen var jag där tidigare i år också. Och då var PK begränsat till ett rum och så överdriven att man bara skrattade åt det.

    Hursomhelst, det är vårt eget fel. Jag var på Nordiska museet i år också. Och de hade ingen guidad tur på Svenska, bara på engelska. Och då byggdes Nordiska museet för att bli som ett folkets hus för hela Svenska folket. Men nu är vi så monumentalt ointresserade att det inte ens finns en guidad tur på Svenska.

    Gillad av 7 personer

  11. olle holmqvist skriver:

    ”et moderna jul- midsommar- och påskfirandet härstammar.” stämmer på sätt och vis – det moderna, liksom allt modernt definirerat som efter borgarklassens framväxt på 1800-talet introducerade sina varianter – men – av vad som var ktart äldre. ordet jul t ex. Alltså medvetet feg och manipulativ skrivning för att återigen få oss att nedvärdera,, trivialisera vårt arv

    Jag såg det f ö för 40 år sedan. Malmö tekn museum. Karl X tåg genom NordTyskland upp till belägringen av Köpenhamn – och den pekpinne som befriar från eget tänkande: Vad hade han där att göra ?

    Gilla

  12. Göran Nilgard skriver:

    Funderar på om vi är mitt i en mera sofistikerad version av motsvarigheten till den kinesiska kulturrevolutionen i slutet av 1960-talet.
    Museerna, universiteten (tänkte någon Södertörn?), övriga lärosäten, domstolarna (senast exemplifierad av en åklagare, medlem i V och tills nu verkande i Varberg), UD’s 261-lista, migrationen (som är snabbare i Sverige i dag än den någonsin var i USA läste jag någonstans), 7-partipolitikernas retorik respektive låtsasretorik, Svt, MSM, vänsterkommunala politikers styrning och beslut. Med mera…

    Vi är många här som önskade att flera såg, förstod och agerade utifrån denna vänsterindoktrineringsbombmatta.

    Gillad av 4 personer

  13. Ulf skriver:

    Problemet är att vi aldrig gjorde upp med 1970 talets enorma flöde av fake news. Efter Berlin murens fall fanns chansen istället fick Per Ahlmark köra en solo under hugg och slag. Nu kommer den tillbaka och biter oss. Nästa generation av omåttligt obegåvade självöverskattande jönsar ska tala om för intelligent folk hur det ”egentligen” ligger till. Precis som då styr dumheten. Östtyskland var rikare än Västtyskland, röda khmererna guds gåva till mänskligheten, företagare var jordens avskum v etc, etc. En skillnad är dock att dagens goddagspiltar inte uttrycker lika mycket hat som då. Alltid något.

    Gillad av 2 personer

  14. phnordin skriver:

    Av din text framgår att dagens Kulturarbetare ägnar mycken tid åt totalt ovetenskapliga för att inte säga historieförvanskande teorier. övertygade om sin egen rättfärdighet och ivriga på att framföra sitt vänsterbudskap framstår de som ayatollor med skygglappar. Tack för denna krönika!

    Gilla

  15. Curt skriver:

    Inget kommer ur inget och tar man inte in information så kommer det inte ut något!

    Ser man till de enkelt i förväg uträknade resultatet så är det en av borgerligheten driven
    överbelastningsattack riktad mot S + LO + Välfärds systemen.

    FN kvoten var och är ca 5000 asylsökande per år dvs ca 12 tusen människor inkl anhörig. Dublin avtalet säger att de ska söka asyl i första EU land.

    2 miljoner är födda utomlands och sysselsättningsgraden mindre än 50 % och förvärvsfrekvensen lägre och det trots att det är unga människor (barn inte inräknade).

    S stoppade med Lucia beslutet 1989. Enbart FN kvoten skulle tas emot. Bildt regimen upphävde. Rheinfeldt öste på. Persson gjorde inget, ingen majoritet, satt i knäna på Mp.

    Om man ska se ett syfte bakom ”det humanitära” och se till konsekvenserna, så var och är det en attack på välfärdsystemen, på inkomstjämlikheten (till större delen lågkvalificerade med knappt grundskola, det är LO som måste acceptera sänkta löner – det är helt olönsamt utbilda). Slå sönder fack. Slå sönder S.

    Så medan kritiken stirrar på vänstern i detta, dessa dårar med mänskliga rättigheter som patos, så fungerar Bonniers pressen och näringslivet annorlunda.

    Men S är slut, vi behöver en låglönesektor nu! Nedskurna bidrag, nedskurna skatter.

    /L

    PS. Alternativt är det, vilket jag tror, fullständig brist på kunskap och kompetens (särskilt ekonomi) hos de folkvalda.
    DS

    Gilla

  16. Fr edrik Östman skriver:

    I mitt kulturarv heter ordet ”bemöta” och inte ”möta”, som är en synonym till ”träffa”, ”sammanfalla” och så vidare. Uppenbarligen har denna del av kulturarvet redan prutats i mötet med kultrumarxismen!

    Gilla

  17. Willy Lindqvist skriver:

    Förstår att när Historiska museet i Stockholm tagit hand om drottning Katarinas gravsten från Gudhems kloster i Västergötland, då finns det anledning till oro över vad som sker med vårt kulturarv. Det handlar om minnen och händelser från mitten av 1200-talet. Jag saknar fransmännens Journées du patrimoine, årliga kulturdagar då fransmännen går man ur huse för att påminnas om sitt kulturarv. Förekommer i minsta franska by. Något liknande borde vi ha också i Sverige.

    Gillad av 2 personer

  18. Marie Andersson skriver:

    Jag fick samma upplevelse på Birka i somras. Jag ville visa lite av vår historia till barnen. Den guidade visningen fokuserade på alla utländska influenser. Slutligen poängterade guiden att vi hade muslimerna att tacka för vår historia. De skrev på permanent som bevarats medan vikingarna skrev på näver som inte finns kvar idag. Man anade en fnysning av förakt vid ordet näver. Fick inte direkt lust att åka på fler historiska utflykter.

    Gillad av 1 person

  19. Qvintus skriver:

    Inte bara muséer har kapats, utan bibliotek, teatrar och andra kulturella institutioner är offer på det vänsterpolitiska podiet; journalistiken och närliggande är också i vänstergreppet. Skickligt att de lyckas, dessa få. Och svenska folket sover vidare. Ett klassiskt grepp där man blir en (vänster)megafon mot den övriga befolkningen, som, som vanligt – inte orkar bry sig. En oroande utveckling.

    Gillad av 1 person

  20. Hedningen skriver:

    Tack för en välskriven artikel, som avslöjar vad det är för personer som tilltvingat sig kontrollen över det historiska muséet i Stockholm, och vilka det är som förvanskar arkeologiska fynd.

    Här är några länkar, där de agerandes namn nämns
    https://www.genus.lu.se/event/genus-queer-och-kulturarv
    https://historiska.se/kalendarium/2018/04/11/kampen-om-kon-11-apr/

    De här personerna är en fara för hela naturvetenskapen, inte bara kulturarvet. Vi måste lägga deras namn på minnet, och fortsätta granska vad de håller på med. Tack för ert fina arbete – keep up the good work !

    Gillad av 1 person

  21. Rikard skriver:

    Hej.

    Åk istället till Danmark – till Nordens enda storstad Köpenhamn.

    Besök Glyptoteket och andra muséer. Ingen PK. Tyvärr är pornografiska muséet nedlagt, men en promenad längs Istedgade duger gott, bara man ser upp för de knarklangande kulturambassadörerna vid kyrkan.

    När skall Zorn-gården, Skansens utställning av gamla hus och äldre tider, och Teknikmuseum i Malmö HBTQ-islam-certifieras?

    Historiska kan döpas om till Histrioniska Mu-séet.

    Kamratliga hälsningar,
    Rikard, fd lärare

    Gillad av 2 personer

  22. ulsansblogg skriver:

    Reblogga detta på ulsansblogg och kommenterade:
    En mycket välkommen artikel för oss som gråter tårar över det förfall som pågår vad det gäller vår historia. Kanske våra förfäders Yggdrasil kan tillgodogöra sig tårarna och ge kraft och åt ett nytt Sverige där demokratin blomstrar och vi kastar ut den nuvarande demokraturen där konsensus råder om en politik som är till förfång för ett civiliserat samhälle där okunskap och vidskepelse råder. Där det finns en framtidstro grundad på vetenskap och inte känslor.

    Gilla

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.