Mohamed Omar: Högerpopulisten Nils Dacke

Mohamed Omar

Det var vid midsommartiden som är som Nils Dackes uppror i Småland började. I sin historia skriver Vilhelm Moberg:

”Och i maj månad 1542 omtalas Nils Dacke återigen i källorna: han har omkring sig samlat en friskara, som kommer fram ur skogen till bygden och börjar ett nytt gerillakrig. Någon dag omkring den 20 juni – ’strax före Sankt Johannes tid’ – har den utsett Voxtorps fogdegård som sitt mål: Dacke överfaller gården i spetsen för sina män. Aktionen kan betraktas som en motsvarighet till Engelbrekts angrepp på Borganäs fogdenäste vid samma årstid 108 år tidigare: den andra stora fejden i Sveriges historia var därmed inledd.”

Söndagen före midsommar, Johannes Döparens dag den 24 juni 1542, tillfångatogs fogden Nils Larsson i Voxtorp, fördes ut i skogen och sköts ihjäl tillsammans med sina män.

Både Engelbrekt och Dacke ledde bondeuppror, men de var olika till sin karaktär. Engelbrekt gjorde uppror mot utländska fogdar medan Dacke gjorde uppror mot en svensk kung. Dackefejden hade också en religiös sida: Dacke var katolik och höll fast vid den gamla tron. Han var mot Gustaf Vasas reformation av kyrkan. Flera katolska präster hörde till Dackes anhängare och hjälpte honom att läsa och skriva. Det kunde han inte själv. Så här skriver Moberg om skillnaden mellan Engelbrekt och Dacke:

”Engelbrektsfejden var en resning mot utländsk makt, danskt fogdevälde, medan Dackefejden var en frihetsrörelse mot svenskt fogdevälde, ett stånds- och inbördeskrig, där svenskar kämpade mot svenskar, adel mot allmoge. Skillnaden emellan upproren har varit avgörande för historikernas bedömning av dem. Det ena har betraktats som berättigat, det andra icke; ur nationell synpunkt har Engelbrekts segertåg framställts som lyckligt, och ur samma synpunkt har Dackes nederlag framställts som lyckligt.”

Moberg jämför Dacke med Che Guevara, den mest kände gerillaledaren på 60-talet:

”Det föreligger också uppenbara paralleller emellan bolivianens och svenskens yttre bana: de var båda ledare för frihetsrörelser, de led båda nederlag, båda offrade sina liv i kampen. Men deras politiska mål var olika. Che Guevara kämpade för ett nytt samhälle, Dacke för ett gammalt. Den bolivianske upprorsledaren kämpade för en frihet åt sitt folk, som det ännu aldrig har ägt, den småländske ville för sitt folk återtaga en urgammal frihet som Gustav Vasa hade berövat det. Och för en kommunist som Che Guevara måste Nils Dacke i sin extrema bondeindividualism framstå som reaktionär.”

Dackeupproret liknar på så sätt upproret i franska Vendée 1793-96, även om Gustaf Vasa inte var någon Robespierre. Där har du också katolska bönder som ville hålla fast vid det gamla och motsatte sig den nya republiken. Även i detta uppror spelade katolska präster en stor roll som intellektuella ledare. Vendéerna förintades av den revolutionära armén. Dock hade detta franska reaktionära uppror sannolikt större chans att störta regeringen än Dacke. Det enda smålänningen hade kunde hoppats på var förmodligen att bekymra kungen så pass att han fick till en fred och gehör för några av sina krav. Kanske hade Småland fått behålla sin katolska tro. Men hur länge?

Om man ska använda höger- vänsterskalan, som ju tillkom långt senare under den franska revolutionen, så skulle Dackes rörelse hellre beskrivas som höger än vänster. Han ville ha kvar gamla ”värderingar” och sänka skatterna. Det låter som högerpopulism.

19 reaktioner på ”Mohamed Omar: Högerpopulisten Nils Dacke

    • Jan Andersson skriver:

      Kanske var det nödvändigt för den svenska arbetsmoralen att folket skulle känna skam och skuld i kyrkan i stället för glädje och samhörighet. Speciellt i Småland har det i så fall varit mycket effektivt. Tänk om alla svenskar vore lika flitiga!

      Gilla

  1. Göran Holmström skriver:

    Hur många Nils Dackar finns det i landet just nu?
    Bo i skogen, bo i tält, slåss mot överheten, araknofobi eller mörkrädsla,
    där sorterar vi omedelbart bort 30%.
    Inte ha internet, tv och fredagsmys 40% till, för fet ,för lat, inkompetent 20%.
    Orkar inte av olika skäl 9%, Jahapp en ynka procent bygger ingen arme.
    Gnäll inte sedan över vart landet är på väg.

    Gillad av 5 personer

  2. Fiskargubben skriver:

    Smålänningarna har stort påverkat svensk politik. Ivan den förskräcklige talade nedsättande om smålänningen Gustav Vasa, men vilken befrielse han var. Smålänningarna byggde upp smörberg och exporterade. Andan lever fortfarande, se på Gnosjö och frikyrkorörelsen.

    Småland kan läsas som Samland, en motsvarighet till estniska Samland. I Baltikum fanns många nu okända folkgrupper innan tyska orden tog över och kuvade dem. Några utrotades, andra bytte identitet. Liverna finns inte mer. Preussen tog sitt namn från den dominerande folkgruppen pruserna, ett slavisktalande folk. Så mycket för Tysklands enande från Preussen.

    Gillad av 1 person

  3. Johan Danielsson skriver:

    En inte obetydlig faktor var gränshandeln med Blekinge/Danmark som Vasa ville beskatta och begränsa.
    Vänligen Johan Danielsson

    Gilla

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.