Mohamed Omar: Postapokalyptiskt Skandinavien utan mångkultur

Mohamed Omar

Postapokalyptiska teveserier om människor – särskilt ungdomar – som försöker överleva i en farlig och främmande miljö har varit populära den senaste tiden. Den kändaste serien av det slaget är nog amerikanska zombie-långköraren The Walking Dead, som sänts i åtta säsonger sedan 2010. En annan omtyckt serie, och ännu inte lika uttjatad, är The 100 om en grupp tonåringar ledda av tjejen Clarke som upplever äventyr och faror i en värld förstörd av kärnvapenkrig.

I Netflix postapokalyptiska The Rain (maj 2018), som nyligen släppte sin andra säsong, finner man likheter med både The Walking Dead och The 100 liksom med flera andra liknande serier. Det som gör att The Rain sticker ut i sällskapet är att den är en dansk produktion. Och svenskar kommer säkert att uppskatta att flera scener utspelar sig i södra Sverige och att flera av rollfigurerna talar svenska!

Det första avsnittet var lovande. De två syskonen Simone och Rasmus hämtas av sin far. Jagade av mörka mål tar de sig till en underjordisk bunker. De måste undvika regnet som innehåller ett dödligt virus. Fadern är vetenskapsman och har något med viruset att göra. Han lämnar dem i bunkern där de sitter och väntar i hela sex år. När maten tar slut måste de ta sig ut. Ingenting är sig likt. Regnet har utplånat stora delar av befolkningen i Skandinavien. Och kanske även i resten av världen.

Simone, som spelas av Alba August (dotter till Bille August och Pernilla August), leder sin lillebror Rasmus, och så småningom även en grupp ungdomar. De vill överleva, men även ta reda på reda på orsaken bakom det dödliga regnet och vilken roll den försvunne fadern har i det hela. Med nyfikenhet och stigande spänning får tittaren genom gruppens ögon uppleva Danmark efter katastrofen.

Men efter några avsnitt börjar besvikelsen konkurrera med dessa känslor då man inser åt vilket håll det ska gå. Filmmakarna lyckas inte leva upp till förväntningarna utan landar i en barnslig historia om ett ondskefullt företag lett av Bondskurkar som strävar efter världsherravälde. Det ska sändas en säsong till, men det är tveksamt om det blir bättre. Inte heller förekommer det så många typiskt skandinaviska inslag. Dock dricker de svenskt brännvin i sjätte avsnittet och Martin, tuffingen i gänget, kommenterar något i stil med: ”Fy fan vad äckligt, hur kan man ha kummin i spriten?”

Klichéerna är många i The Rain, men inte kulturerna. Trots att både Danmark och Sverige idag ser helt annorlunda ut än för några decennier sedan, med stora delar av befolkningen med ursprung i Afrika och Mellanöstern, är alla huvudpersonerna vita ”gammeldanskar”. I Köpenhamn möter tonårshjältarna flockar av människor som förlorat sin mänsklighet – zombier men ändå inte – som är beredda att döda för en bit mat. Men de har alla traditionellt nordiskt utseende. Kanske för att man inte vill skildra icke-vita på detta ofördelaktiga sätt? Kanske hade det lett till beskyllningar om rasism? Enligt Wikipedia så fanns det 170 moskéer i Danmark år 2017. Men vi får alltså inte se några förfallna moskéer eller ”muslimska zombier” som jagar mat bland ruinerna.

Det är tråkigt för det hade onekligen varit intressant att utforska vad som skulle hända med det mångkulturella samhället efter en stor katastrof. Hur hade livet i bunkrarna sett ut? Man kan till exempel tänka på relationerna mellan muslimer och icke-muslimer när det kommer till hur män och kvinnor får interagera, halalmat och krångel med duschar, idrottsutrymmen och bönetider? I det mångkulturella Sverige hade det förmodligen ställts krav om att det skulle sättas upp pilar i bunkrarna som visade riktningen mot Mecka. Och skulle inte de andra i bunkern bli irriterade när de trogna går upp i gryningen för att be? Bönen är inte tyst, dessutom börjar den med ett utrop.

Hade överlevarna delat upp sig i etniska och religiösa gäng som slåss om revir? Hade islamisterna grundat ett eller flera mini-kalifat? Vi vet ju att islamisterna utnyttjade kaoset efter statens kollaps eller försvagning i länder som Somalia, Afghanistan, Libyen och Syrien. Med stor muslimsk befolkning i Europa är ett liknande scenario här inte osannolikt. I stället riktas uppmärksamheten mot en förlegad vänsterfantasi om det ondskefulla storföretaget Apollon lett av medelålders vita män. Den verkliga fruktan som många européer bär på idag, om en katastrof orsakad av jihadister med massförstörelsevapen, verkar vara känslig att ta i.

I zombieserien The Walking Dead har man valt att inte undvika islam. I det första avsnittet av säsong åtta (hösten 2017) får man för första gången möta den muslimske karaktären Siddiq. Vilken bild av islam vill man då förmedla? Avsnittet heter ”Mercy”, det vill säga barmhärtighet, vilket ger en antydan. När andra bråkar vill Siddiq ha fred, alltså ”islam betyder fred”. Han citerar också en vacker vers ur Koranen: ”Min barmhärtighet övervinner min vrede”. Men citat kommer inte från Koranen utan från en hadith, en berättelse om profeten Muhammed. Det är inte så noga med fakta, så länge budskapet är att islam är bra. Siddiq citerar dock även ur en riktig vers i Koranen, 2:215, som handlar om att ge till de resande. Men han citerar förstås inte nästa mindre trevliga vers som handlar om jihad, det heliga kriget.

Men i The Rain hoppar man över de många problem som mångkulturen innebär. Kanske är det bättre med ingen mångkultur alls än med skönmålning som i The Walking Dead? Det är synd att man känner att man måste välja mellan tystnad eller skönmålning och att det tredje alternativet är så sällsynt: att seriöst, uppriktigt och nyanserat skildra den nya verkligheten. Det hade både kunnat bli bra underhållning och lett till välbehövliga diskussioner. Science fiction borde vara den genre där man kunde reflektera kring en framtid med fortsatt mångkultur och islamisering.

I filmen 2012, som kom ut 2009, går världen under i en klimatkatastrof. Man får se hur både det Sixtinska kapellet i Vatikanen och Jesusstatyn i Rio de Janeiro störtar samman. Regissören Roland Emmerich ville också ha med en scen som visar Meckas förödelse, men han blev avrådd. Risken att få en dödsfatwa på sig var för stor. Det är alltså inte bara politisk korrekthet som gör att man antingen ignorerar eller skönmålar islam.

18 reaktioner på ”Mohamed Omar: Postapokalyptiskt Skandinavien utan mångkultur

  1. Jari Norvanto skriver:

    The Walking Dead… Låter lite väl mycket hurtfrisk fiktion. Finns det inget mer dokumentärt? Namnförslag till en doku: The Couch-sitting Undead.

    Gillad av 3 personer

  2. Aurora skriver:

    Ha, ha, ha. Nej, inte kan man göra en realistiskt domedags-tv-serie. Den skulle nog bli alltför realistiskt för att godkännas av verklighetsförnekande maktetablissemang och kunna visas för befolkningen. Men det finns ju en anledning bakom uttrycket att verkligheten överträffar dikten.

    Gillad av 2 personer

  3. Magnus Ström skriver:

    Bidragsasylanterna hade inte haft en chans att organisera sig för överlevnad i den här delen av världen vid en samhällskollaps. Ej heller Miljömuppar och andra underlägsna kulturer som huserar i vår offentliga sektor. Darwin. Jag kommer inte lyfta ett finger för att hjälpa någon av de här grupperna.

    Gillad av 3 personer

  4. Rikard skriver:

    Hej.

    Sjuttio- och åttiotalets lågbudgetfilmer på apokalypstemat var huvud och axlar bättre. Nästan alla är smutsiga, har dåliga tänder, en del har improviserade proteser, glas och liknande behandlas med vördnad, och man går klädd i lump och pälsar. Vapen och utrustning är ett mischmasch av gammalt som hålls i aktning – nästan magiskt – eller egentillverkat och ser då ut som om Cro Magnoer fått bygga saker på en skrot.

    De verkar aldrig sakna tvål, tandkräm, insulin, toalettpapper, kondomer, p-piller, penicillin, bensin, och så vidare i dagens serier och filmer – och skådespeleri eller dramaturgi är så usel att endast en filmskapare kunnat tillfoga serierna detta. Idioti och dumhet är vad som driver handlingen, eller relationsdramer som bättre hör hemma hos Barbara Cartland.

    Inte en sekund ges man möjligheten att försöka känna med karaktärerna, och de saknar helt djup. De är karikerade pappdockor som skall träffa rätt enligt fokusgruppers poängsättning.

    Filmer som ”Cherry: 2000”, ”America 3000”, ”Wizards” (psykedeliska animationer av Ralph Bakshi), ”Buck Rogers in the 25th Century”, ”The Omega Man”, ”Mad Max” (originalet, inte ”The Road Warrior”), ”Planet of the Apes”, ”The Quiet Earth”, och många fler är på alla sätt bättre än den smörja som pumpas ut idag.

    Man kan tycka att invändningar som att huvudpersonerna ser för rena ut är fåniga – men då missar man hur viktiga sådana detaljer är i att subtilt sätt ton och stämning. Tänk på scenerna i den första ”Terminator”-filmen, där man får se barn elda i en TV, eller en man jaga råttor till mat. Alltihop bakgrund och alltihop mycket stämningsskapande, särskilt då det bryter mot actionscenerna strax före och efter.

    Mohammed Omar har troligen redan sett alla titlar jag räknar upp, men den som inte har det och är nyfiken på genren post-apokalyps rekommenderas att bunkra upp med Portello, Pommac, Trocadero eller annat lämpligt virke, en Dagobertare eller tre och några kompisar för en filmkväll.

    Så kan ni sedan jämföra dagens tvålfagra PK-dramer med gårdagens.

    Kamratliga hälsningar,
    Rikard, fd lärare

    Gillad av 2 personer

    • Klas Göran skriver:

      Men just The road warrior och Beyond Thunderdome (Mad Max 2 och 3) är ju postapokalyptiska i ordets egentliga (80-tals-)mening.

      Mad Max 1 utspelar sig i ett sammanfallande samhälle med svag statsmakt och starka kriminella gäng, men där det ändå fortfarande finns ett industrisamhälle. Mellan Mad Max 1 och 2 inträffar så atomkriget, som slår sönder både stat och samhälle. I Mad Max 2 och 3 skildras därefter hur människorna försöker bygga nya samhällen på ruinerna av det gamla.

      Men jag håller helt med dig vad gäller realismen i detaljerna: eftersom all kommunikation, organisation och industri brutit samman, kan människorna bara använda det som finns kvar. Jmfr t ex detaljen med att Max bara har 3-4 hagelpatroner kvar.

      I motsats till 80-talets Mad-Max-filmer är kopian Waterworld helt värdelös, då den kapar det direkta tidssamband som är så avgörande för den inre logiken i Mad-Max- filmerna, d v s att atomkriget inträffat aldeles nyligen.

      Gilla

      • Rikard skriver:

        Hej.

        Visst är ”Road Warrior” mer post-apokalyptisk, det är jag som gillar den första filmen mer helt enkelt. Ren partiskhet, inget annat. Anledningen till att ”Waterworld” inte är med på listan är just filmen själv: den misslyckas med att underhålla, vara tankeväckenade, spännande eller känslomässigt engagerande. En film kan vara om vad som helst, men så länge den lyckas med åtminstone en av dessa är den sevärd: ”Killer Klowns from Outer Space” är på alla sätt en kalkon, utom ett: den är rolig. ”The Core” och ”Avatar” är sevärda för att de är så korkade att det blir skoj att sitta med bingobrickan och bocka av idiotiska företeelser (den interna logiken hänger inte samman, även det en dödssynd vid skapande och berättande av sagor).

        En riktig kalkonfavorit är annars ”Zardoz”, med Sean Connery. Enligt regissören spelades den in medan alla var höga på kokain…

        Wikipedia har en bra lista på filmer från genren (post)apokalyptiska filmer:

        [https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_apocalyptic_films]

        Om du inte sett den tidigare, titta på ”Gas-s-s-s” från 1970. Roger Corman låter oss följa apokalypsen när en giftig gas dödar alla över 25.

        Kamratliga hälsningar,
        Rikard, fd lärare

        Gilla

  5. Östanskog skriver:

    Nästa gång ni hör Mette Frederiksen (S) prata om ‘utlaendingspolitiken’ i Danmark, kom ihåg att hon har magisterexamen i afrikastudier…. men det visste ni kanske redan.

    Gilla

  6. Göran Holmström skriver:

    Har aldrig fastnat för zombie genren, då den faller på logik, döda levande människor som varken ruttnar eller kan tänka men ändå så kan dom jaga fullt levande och äta dom.
    The Rain hade sina små ljusa stunder, men även den var ologisk. Håller med om ovan Mad Max var en cool film gillade Road Warrior med, men den med Tina Turner
    i var likt något Elton John skulle regissera.
    The Book of Eli gillade jag mycket Denzel och Gary är riktigt bra i den.
    Om det blir en kollaps så lär det bli svårt för många att överleva, hur många kan ta ur ett djur eller förvara maten så att den är ätbar? Till det försvara sig mot elakingar och hungriga Annie Lööfar?
    Eller bygga ett skydd som håller kylan borta, eller fixa tjänligt vatten, vid eventuell kollaps så kommer förmodligen allt vatten runt storstäderna bli otjänligt rätt fort på grund av döda saker i vattnet, Vissa baciller är stabila och tål kokande vatten.
    Ja fantasin spårar iväg, inser att jag personligen skulle förmodligen ha det bättre i en sådan värld, allt är öppet att bara hämta och bygga bra och ha saker av, inga förbaskade pengar som stoppar alla ideer hela tiden.
    Men nu lever vi ju i verkligheten, och det vore hemskt egoistiskt att önska undergång för större delen av mänskligheten, för att själv få blomma ut.
    Eller är det det?
    Ska mejla Stefan och fråga, kanske ta en korv med, det är ju vad han gör när han sakta förstör landet.

    Gilla

  7. disagreeablezombie skriver:

    Se filmen ”Cargo” med Martin Freeman från 2017. Där har du dina zombiemuslimer. Höll på att skratta ihjäl mig när de körde huvudet i marken så de såg ut som beende muslimer!

    Gilla

  8. Konservativ skriver:

    Besök en fängelsegård eller en kyrka i USA för att ta reda på hur männskor skulle organisera sig etniskt..Dock går det på tvärs mot rådande ideologi. Och då är ju i vart fall The Rain mindre frustrerande att titta på en den gräsliga The Walking Dead.

    Gilla

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.