Jihadisterna behöver inte hjälp av Hollywood för att ge sin religion dåligt rykte

Förra året spekulerades det om Indiana Jones-figuren kommer att bli kvinna. I en intervju med tidningen The Sun förra året sa regissören Steven Spielberg att det är dags för en förändring: ”Vi skulle behöva ändra namn från Jones till Joan. Det skulle inte vara någonting fel med det”.

Den nya Indiana Jones-filmen, den femte i ordningen har skjutits upp och beräknas ha premiär sommaren 2021. För att ge tid åt Harris Ford att genomgå ett könsbyte? Man är aldrig för gammal för att förverkliga sina drömmar. Skämt åsido skulle det inte förvåna mig om hjälten förvandlas till en hjältinna – inte Ford, alltså. När Ghostbusters rebootades 2016 blev ju samtliga huvudpersoner kvinnor. En av dem till och med svart, vilket förstås är ett bonus.

I den första filmen, Jakten på den försvunna skatten, som kom ut 1981 när huvudrollsinnehavaren Harrison Ford var en stilig 39-åring, reser arkeologiprofessor Jones till Egypten. Året är 1936 och hjälten ska stoppa nazisterna från att få tag på Förbundsarken, som de vill använda för att bygga en odödlig armé. (På bilden ser ni Indy i arabisk dräkt, utforskande en gravkammare).

Jag hoppas att det blir Egypten igen i den kommande filmen. Jag får aldrig nog av gravkammare under öknensanden. Och jag är inte ensam. Det går inte knappast att hålla räkningen över alla romaner, filmer, serietidningar, målningar och musikstycken med egyptiska motiv. Min favoritkonstnär, svensken Ivan Aguéli från Sala, var fascinerad av Egypten och bodde där i flera år före första världskriget, även om han fick nog till slut och längtade hem till mörkret och snön i Norden. Kärleken var dock inte ömsesidig: han blev trakasserad och nära på ihjälslagen eftersom egyptierna på landsbygden inte såg med blida ögon på konstiga, vita konstnärer.

För den som vill ha mer Indiana Jones så finns det ett antal ungdomsromaner om äventyraren som pojke. En av dem, som är skriven av Les Martin, heter på svenska Indiana Jones och skräckens gravkammare och kom ut 1992. Den utspelar sig i Egypten i början av 1900-talet och det är här Indy för första gången möter sin arabiske vän Sallah, som i filmerna spelas av den bullrige walesaren John Rhys-Davies. Vid deras första möte är Sallah en liten gatpojke och betydligt magrare än Rhys-Davies: ”Pojken hade mörk hy och var klädd i en trasig vit turban och mantel. Likt en egyptisk gatpojke saknade han skor och fötterna var täckte av damm.”

Men trots att han är så ung och lever under ringa omständigheter, kanske har han inte ens gått i skolan, så kan han mycket om fornegyptisk kultur och är stolt över den. Han talar till och med varmt om egytisk religion, vilket gör honom till en ovanlig muslim. Islam betraktar egytisk religion som en form av avgudadyrkan, ”shirk” som det heter på arabiska, utan något som helst värde. Islam är den mest strängt monoteistiska religionen av alla och lär de troende att förakta polyteism. I Koranen framställs Egyptens farao som den yttersta symbolen för ondska och avguderi.

Sallah är stolt över sitt kulturarv, ja, han ser de forna egyptierna som sina förfäder och deras historia som en del av sin egen. Men en elak tysk arkeologiprofessor helt utan respekt för egyptisk kultur lägger beslag på en gyllene staty och tänker smälta ner den till tackor. Sallah gör gemensam sak med Indy för att rädda statyn. ”Jag anser att det är kriminellt. Ingen har rätt att förstöra historiska föremål. Det är som att lura oss alla på vårt förflutna”, säger Sallah.

Den tyske professorn heter Gustav von Trappen och är klädd i vit kostym och tropikhjälm. En monokel glimmar i ena ögat. En stereotyp europeisk, arrogant kolonialist helt enkelt. Sallah säger till Indy: ”När allt kommer omkring är jag egyptier. De där människorna kan åsamka mitt land stor skada. Som du själv sa, de stjäl vårt förflutna. Men du är amerikan. Det här angår egentligen inte dig.”

Men Egyptens historia angår hela mänskligheten, inte bara egyptier. Dessutom är Sallah en arabisk muslim och tillhör en kultur som inte har någon som helst anknytning till det forna Egypten.

Araberna erövrade Egypten i mitten av 600-talet. Genom historien är det västerlänningar som har visat mest positivt intresse för fornegyptisk historia, grävt fram gravar och bevarat och studerat föremål. Detta medan moderna egyptier eldade upp mumier för att driva sina tåg på de engelskbyggda järnvägarna. Så romanen ger inte en rättvis bild av hur det var och fortfarande delvis är. Egyptologin är en modern, västerländsk vetenskap.

Det har funnits araber som intresserat sig för det forna Egypten under medeltiden. Men då handlade det mest om att plundra gravar på dyrbarheter, inte om utgrävningar i vetenskapligt syfte. Det är i min mening betydligt sannolikare att en modern, arabisk egyptier skulle smälta ner en staty, som han dessutom betraktar som avgudabild, än att en tysk arkeolog skulle göra det. Även om det idag faktiskt finns ett fåtal egyptiska egyptologer.

Romanen är ett exempel på när den västerländska självkritiken går för långt: man idealiserar andra kulturer. Paradoxalt nog genom att göra ”de andra” mer lika västerlänningar. Sallah tänker ju inte som en vanlig arabisk pojke i Egypten i början av 1900-talet utan mera som en västerländsk pojke ur en ganska bildad medelklassfamilj. ”De stjäl vårt förflutna”, säger Sallah. Men de hade knappt haft någon kunskap alls om ”sitt” förflutna om inte västerländska arkeologer grävt fram, visat upp och skrivit böcker om det.

Den islamiska imperialismen rev tempel, slog sönder gravar, brände böcker och utplånade hela språk som den ersatte med arabiska. Banden till det förflutna kapades, ända tills västerländska orientalister började göra det känt igen och hjälpte syrier, egyptier och irakier att skapa en nationell identitet. Det var orientalister som avslöjade både kilskriftens och hieroglyfernas gåta. Och sfinxens saknade näsa, som ofta skylls ofta på Napoleons armé, förstördes i själva verket av en muslimsk bildstormare.

Salafister i Egypten, som är långtifrån någon liten grupp, vill att pyramiderna, som de kallar ”hedniska symboler”, jämnas med marken för att så fullkomna den islamisering som påbörjades av profeten Muhammeds trogna när de intog landet på 600-talet. Vi bör vara tacksamma över att en hel del egyptiska skatter finns i säkert förvar på British Museum och andra västerländska museer långt borta från de egyptiska salafisternas släggor och bomber. Men helt säkra är de inte. Salafismen, och muslimska bildstormare och puritaner av andra slag, finns nu även hos oss.

Det finns en lustig scen i Jakten på den försvunna skatten som idag får mig att tänka på allvarliga saker i vår samtid. Det är scenen med den övermodige arabiske svärdsmannen i Kairo. Han är stor och stark och svingar en skräckinjagande kroksabel. Han ser uppenbarligen sig själv som oövervinnerlig. Vad gör Indy? Han tar helt sonika upp sin revolver och skjuter ner svärdsmannen. När jag ser den här scenen idag, så tänker jag på jihadisterna från Sverige  som under den så kallade ”arabiska våren” vrålade Allahu akbar och svor att erövra Syrien och Irak och bygga ett islamiskt imperium. De kände sig oövervinnliga och skröt om att Gud var på deras sida. Men var är det nu? Deras imperiedrömmar är krossade och själva har de vänt sig från Gud för att tigga de föraktliga otrogna om att få komma hem till socialbidragen. Man ska inte låta sig luras av bravado. Väst är överlägset på samma sätt som Indy var överlägsen den arabiske svärdsmannen.

Vänstern har förstås stämplat den första Indiana Jones-filmen som islamofobisk eftersom den svartmålar muslimer genom att skildra dem som våldsamma och hotfulla. Kritiken är märklig för inga andra muslimer skildras som våldsamma förutom just de våldsamma. Har de glömt Indys gode vän Sallah? Med vänsterns logik – eller snarare avsaknad av logik – skulle filmen lika gärna kunna kallas ”antivit” som islamofobisk, eftersom många vita i filmen, nazisterna alltså, skildras som galna, sadistiska och ondskefulla.

Jag tror inte att jihadisterna som halshugger bakbundna människor i islams namn medan de skriker Allahu akbar behöver någon draghjälp av Hollywood för att ge denna religion dåligt rykte.

Klicka här för att gilla min sida på Facebook. Du kan stödja mitt arbete genom att swisha till 0760078008 (Eddie).

14 reaktioner på ”Jihadisterna behöver inte hjälp av Hollywood för att ge sin religion dåligt rykte

  1. Försvunnen dansk skriver:

    Precis, allt som behövs är att göra som Indy.

    Omar, du är nog för ung men jag och min bror var två av de nog mycket få fansen till Shang-chi Mästaren på Karate i Sverige och denna skall visst bli film, jag håller tummarna att det blir mörkt och pk-fritt! Kolla in tidningarna, de var super.

    Gillad av 1 person

  2. Tritonen skriver:

    …”skulle filmen lika gärna kunna kallas ”antivit” som islamofobisk eftersom många vita i filmen skildras som galna, ondskefulla och sadistiska, närmare bestämt nazisterna.”
    Det finns stora likheter mellan nazism och islam”.

    Gillad av 1 person

  3. Jari Norvanto skriver:

    ”Förra året spekulerades det om Indiana Jones-figuren kommer att bli kvinna.”

    Och det spekuleras om Bond ska bli färgstark och/eller transa. Jane Bond, med rätt att normkritisera.

    Gillad av 3 people

    • Elisabeth skriver:

      Det är så tröttsamt när välkända film-figurer modelleras om för att ”passa vår samtid”. Jag vägrar se sådana filmer. Jag antar att även topp-regissörer som Spielberg utsätts för sådant tryck. Men jag fick nog av Spielbergs eftergivenhet efter ”Ready player One” där varje folkgrupp var representerad i kamratgruppen. Uppenbart att man tänkt : en vit, en svart, en gul, en flicka osv. Hollywood gör ju också alternativa filmslut, en version för visning i väst och en annan för visning för den stora publiken i framförallt Kina. Pengar och PK trumfar allt konstnärligt tänk numera. Nej Hollywoods guldålder var 70-talet, en fantastisk film-tid.
      Jag tycker verkligen om de tidiga Indiana Jones-filmerna men min absoluta Spielberg-favorit är den underskattade AI-Artificiell Intelligens. Så aktuell.

      Gillad av 3 people

      • Göran Holmström skriver:

        Hej Elisabeth, håller med den var/är en fantastisk film, jag tolkar budskapet som att kärlek är det viktigaste, som finns, den är lite sorglig på slutet när han får sin sista stund med sin mor.
        Men den är mycket bra.
        Mvh Göran.

        Gillad av 2 people

      • Elisabeth skriver:

        Ja Göran, filmen, AI, är välgjord och gripande och ställer många angelägna frågor. Vi är ju på väg in i robotsamhället.
        Mvh, E

        Gillad av 1 person

  4. Elof H skriver:

    ””Vi skulle behöva ändra namn från Jones till Joan. Det skulle inte vara någonting fel med det”.”

    Om han känner att han måste säga det så vet vi att det är just någonting fel med det.

    Gillad av 5 people

  5. Göran Holmström skriver:

    Tips till huvudrolls karaktär till nya Joan filmen. Bruce/Caitlyn Jenner, som sidekick kan ju Elton John hoppa in. Sedan så ta bort alla realistiska vapen, och ersätt dom med plast dito, en passus där bara , snälla Hollywood undvik att skjuta scener i Sverige, då polisen har väldigt svårt att se skillnad på riktiga pang och plast pickar. Sedan massor av glitter och Glamour. Vilken kioskvältare det skulle bli (INTE).
    Saknar alla hårdkokta filmer med stereotypa könsroller, och svart mörk humor .
    Men misstänker att det är svunna tider tyvärr.

    Gilla

  6. lookslikeanangel skriver:

    Politisk ”Casting” i filmer

    Ibland när något ”puffas” för (klimat, antirasism, etc.),
    undrar man vad det är som ska döljas till varje pris.
    Lite som när man ger barn en annan leksak!

    Vad är det som man inte får leka med, eller
    rent av analysera?

    Då vaknar i alla fall ”Blomkvistarn” i mig…..

    Gillad av 2 people

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.