Ny podd! Kommer kristendomen tillbaka?

Mohamed Omar

I ett nytt avsnitt av podden Tankar från framtiden (inspelat 8/1) pratar jag med Patrik Engellau om kristendomens eventuella återkomst. I en krönika den 3 januari i år skrev Engellau att han möjligen var en ”garderobskristen”, vilket är ungefär som att vara ”garderobsbög”. Det finns en längtan efter tro och Engellau tror att ”det våras för Gud”:

Men hur ska människorna, jag till exempel, kunna komma till tro om vi inte tror? Alla vi ljumma själar som, om vi tvingas definiera oss, kallar oss agnostiker eftersom vi inte lyckas välja mellan tro och förnekelse, hur ska vi kunna ansluta oss till en gudstro på riktigt?

Frågan påminner mig om den aspirerande författaren som inreder en perfekt skrivarlya åt sig och sedan sätter sig där och väntar på att inspirationen ska dyka upp vilket den förstås aldrig gör eftersom inspiration inte kommer utifrån utan inifrån och är ett resultat av hårt arbete, inte av snilleblixtar.

Någon känd idrottsman sa att ju mer han tränar, desto mer tur har han. Det är på samma sätt med inspirationen. Det kommer mer ju mer man jobbar. Och, för att äntligen komma till saken, så tror jag att det är samma sak med gudstron. Den kommer inte som en brinnande buske utan för att man bestämmer sig. Om man har lust.

I podden pratar jag och Engellau om svårigheten att tro. Jag var tidigare muslim men skulle nu närmast beskriva mig som ateist och kulturkristen. Fastän jag inte har någon tro, så tycker om kyrkan och går gärna dit vid högtider. En sak jag uppskattar är kyrkoåret med dess olika teman på olika dagar som ger livet rytm, påminner oss om historia och sammanhang och sammanbinder oss med tidigare generationer.

Det finns dock vissa saker i den kristna läran jag har svårt för. En sådan sak är universalismen – att alla folk ska enas i tron på Jesus, en annan är teodicéproblemet, det vill säga hur kan en god och allsmäktig gud tillåta ondska, som att barn utsätts för fruktansvärda saker, utan att ingripa.

Klicka här för att gilla min sida på Facebook. Du kan stödja mitt arbete genom att swisha till 0760078008 (Eddie)

Lyssna på podden i spelaren nedan:

16 reaktioner på ”Ny podd! Kommer kristendomen tillbaka?

  1. Göran Holmström skriver:

    Klockan är 07:18 nyvaken efter en lång natt av halvslummer över livets pussel
    Om det inte vore för det faktumet, så skulle det lätt gå att leverera en lösning
    på Teodiceproblemet!
    Kanske har Gud samma bekymmer med” Sin verklighet” nämligen att all energi går till att upprätthålla universum och galaxerna ifrån att explodera eller inte implodera. Som att vissa myror som borde veta bättre än att konstant kriga med varandra!
    Och därför lämnas åt sitt öde för att sortera ut pusslet på egen hand?
    I mitt fall så räcker det med en multisjuk morsa som kräver konstant passning
    och vård, och detta oavlönat kombinerat med att försöka driva en firma. Då jag inte platsar för ersättning av vår kära stat/komun.
    Gud kanske har ett par sådana saker/trådar att reda ut? Och som förmodat allsmäktig så misstänker jag att Guds ”bekymmer”. Får mina personliga bekymmer att verka mikroskopiska i
    jämförelse.
    Kristendomen behöver som dom flesta religioner med Monotheism som grund
    Fundera över sin tanke att människan skapades till Guds avbild.
    Sedär löste ju bekymret trots kraftig insomnia, kan alla människor nu leva ifred,
    och ge mig en krona var så jag kan återgå till mina uppfinningar!

    Gilla

  2. BjorkBloggen skriver:

    Att vara ateist handlar också om en tro (på Evolution och en rad andra obevisbara och ovetenskapliga teorier). Det krävs mindre tro att tro på en Skapare, och Bibeln säger att tro (på Gud) kommer av att höra Guds ord. Vill man tro så är den bästa början att läsa Bibeln och ibland även högt. Och be!

    Matt. 7:7 Bed och ni skall få, sök och ni skall finna, bulta och dörren skall öppnas för er. 8 Ty var och en som ber, han får, och den som söker, han finner, och för den som bultar skall dörren öppnas. 9 Vem bland er ger sin son en sten, när han ber om bröd, 10 eller en orm, när han ber om en fisk? 11 Om ni som är onda förstår att ge era barn goda gåvor, hur mycket mer skall då inte er Fader i himlen ge det som är gott åt dem som ber honom.

    Varför inte läsa den nya boken som just nu kommit ut från din Uppsalakollega Peter Ahlman? ”Vem kan laga en trasig själ?” Där berättar han om hela sin resa från uppväxten hos sin hippiemamma, till att få kontakt med Gud och börja hela människor på gatorna. En bok man sträckläser.

    Gillad av 1 person

    • Sven Ekeberg skriver:

      @BjorkBloggen: Struntprat. Tro syftar på religiös tro i de här sammanhangen. Evolutionen är för övrigt observerbar och försiggår i realtid ”framför våra ögon”. Eller tror du det är gud som griper in och gör bakterier resistenta? Kanske för att testa vår tro… 😉

      Är det din mystiska gud som övervakar och i hemlighet gör jobbet när biologer tar fram nya arter av grödor, eller när engelska tanter experimenterar med nya hund- och kattraser? Nej, det är forcerad evolution, något människan pysslat med i tusentals år.

      Studera DNA:t eller organens uppbyggnad i en hund, katt, gris, kossa, rådjur, … och du ser att det är närmast exakt samma uppbyggnad som vår egen. Rätt makabert av er gud att göra ”maten” närmast identisk med ”sin avbild” på jorden…

      Det är en smaklös gud ni importerat från Mellanöstern.

      Gillad av 1 person

      • BjorkBloggen skriver:

        Hej Sven

        Nej, tro är tro. Att tro att Gud inte existerar (utan bevis) är också en tro. Är man ateist krävs att man tror att en handfull gener kan åstadkomma älgar, kameler, hönor, människor, tulpaner, etc, genom TID, och självfallet finns inget bevis för en sådan saga.

        Variationer i naturen kan ses, men inte Evolution. Hunddjur har alltid varit hunddjur och kommer alltid att förbli. Att djur och människor har likartad uppbyggnad stöder en Skapare som använt sig av ett vinnande koncept. ”Naturligt urval” förklarar inte hur ny genetisk information tillkommer, och processen förklarades först av kreationisten Edward Blyth. Jag vill också påminna om att det finns biologer som är kreationister. Du kan studera mer på genesis.nu eller creation.com. Där kan du läsa om resistenta bakterier, som givetvis inte har någonting med Evolution att göra.

        MVH

        Gillad av 1 person

  3. Johan skriver:

    Hur kommer det sig att det finns existens?

    Knappast en slump?

    Har hört att livet är som ett test inför evigheten. Därför tillåts onda handlingar och tragiska händelser. Kan det vara en lösning på theodicé-problemet?

    Gillad av 1 person

  4. Kjell Rehnström skriver:

    Är inte teodicéproblemet något som kommer ganska sent i historien. Det står visserligen saker som att intet hår kröks på en människas huvud utan att Gud har vetskap om det. Därtill kommer föreställningen om en mycket personlig gud, ta psaltaren: Herren är min herde. Ta Nya Testamentets texter om herden som lämnar de nittionio fåren för att hitta det hundrade som sprungit bort. Tror man att Gud har en sådan detaljplanering är det nära till hands att fråga sig varför Han tillåter all ondska, naturkatastrofer och krig. Var det inte jordbävningen i Lissabon någon gång på 1700-talet gav upphov till teodicé-problemet?

    Jag är nog agnostiker, vi vet inget om ifall det kan finnas någon tanke eller avsikt, men mycket tyder på att något sådant inte finns. Meningen får vi hitta på själva. Men jag har valt att kalla mig för ateist, för jag tycker det är ärligare. Det brukar ofta påstås att vi inte kan veta om Gud inte finns, men jag menar nog att vi kan det, eller kan vi inte se till någon, så är det meningslöst att fundera över om det kan finnas någon. För även om det finns en Gud, eller flera, så står han/de så högt över människanh, det är alla religioner överens om, att vi ingenting förstår, så de som påstår att de förstår något om gud är i så fall charlataner och hycklare.

    När jag var barn försökte en lärare inbilla mig att Gud inte gillade om jag svor, då skulle Han straffa mig. Det var bara att gå avsides och svära lite. Hände något särskilt? Nej. Alltså brydde sig inte Gud. Några år senare insåg jag att Gud nog inte kunde finnas. Det var inte mer med det.

    Gilla

    • Fredrik Östman skriver:

      Teodicéproblemet är en halmgubbe som man kan angripa i stället för Gud. Tramsigt och inte så begåvat.

      Den som påstår motsatsen ombedes att först beskriva hur den fria viljan kan kombineras med omöjligheten att begå onda handlingar och hur naturens lagar och jordens och universums fysiska beskaffenhet antingen, på något hittills okänt sätt, kan garantera frånvaron av olyckor och naturkatastrofer, eller hade kunnat gestaltas på ett annat sätt från grunden så att olyckor och naturkarastrofer inte längre är nödvändiga.

      Och vad skall vi med den fria viljan till om naturkatastrofer och ondska och olyckor inte längre finns? Vad skall ersätta evolutionen? Frågorna hopar sig för teodicidioterna.

      Gillad av 2 personer

      • Göran Holmström skriver:

        Precis vad jag skrev, med fast med andra ord.
        Jag tror den medvetna” feltolkningen” består i att slippa ta ansvar, eller stå för sina handlingar. Vilket den större delen av mänskligheten inte klarar av (mig inräknad).
        Alla vill att deras liv ska vara lyckat och rikt, men dom flesta blir bara en kugge i maskineriet tyvärr.
        Den känslan tror jag alla med lite intelligens brottas med till och från.
        Där gillar jag Buddha, Hälften blir bra hälften blir skit, inser man det och gläds åt det som blir bra. Så är mycket vunnet.
        Ps Gillade liknelsen med Fantasia massor, skrattade bra åt den.
        Mvh Göran.

        Gillad av 1 person

  5. UlfH skriver:

    Innan man kan kalla sig kristen måste man först definiera kristendom. Bibeln innehåller tror jag 66 böcker med olika författare som ger sina åsikter, ofta motsägelsefulla. För mig kan kristendom enbart vila på de fyra evangelierna, och de är inte utan motsägelser. De är skrivna med ett kodat språk (Palestina var ockuperat av romarna), översatta från berättelser om Jesus förkunnelse efter han död. Jesus förkunnade på arameiska, evangelisterna skrev på grekiska. Sedan har texterna översatts till all världen språk, bland annat till svenska i flera översättningar.
    Sedan har ju länder som kallar sig kristna inte handlat efter Jesus främsta bud, ”respektera din nästa så som du själv bli respekterad”.
    I Sverige har kyrkan alltid stått på maktens, som Jesus. Därför måste den enskilde själv ta ställning till om man vill kalla sig kristen. Men självklart behöver man inte kalla sig kristen om man känner att man tror som Jesus. Man kan ju tro på Jesus, det räcker långt.

    Gilla

  6. Kronblom skriver:

    Gud ger det man behöver, eller förtjänar om man är dum, inte vad man ber om. Man blir till slut som den man föraktar. Ska man hämnas ska man vänta tills ilskan har svalnat. Jag har avslutat mitt medlemskap i den svenska kyrkan för ca 15 år sedan.

    Gilla

  7. Jonas Nilsson skriver:

    Vi är inte bara religiösa analfabeter, vi är dessutom vetenskapsteoretiska superjungfrur. Begreppet kunskapsteori är grekiska. IB programmet kommer närmast men bara på engelska: TOK – Theory of knowledge.
    Vi fick besök av en litteraturambassadör. Han var högtroende på läsningens potential och betydelse för kunskapsutvecklingen. När jag påpekade att vi behövde mer av hans tro på kunskapens betydelse och kraft förstod han inte tanken.
    Det är förbjudet att tala om att vi har en litterär kanon i landets utbildnings- och kultursfär.
    Det är mer än förbjudet att vi skulle ha någon annan tro än den som värdegrunden anger. Men vad som utgår hårdfakta i denna värdegrund får ingen påpeka: vad majoriteten i riksdagen/kommunstyrelsen tror, eller ännu mer konkret: vad våra Media hus redaktioner prioriterar.
    Det är dags att återta både rätten och skyldigheten att formulera några teser som man är övertygad om och försvarar, även om det skulle kosta på något.
    I denna mening tycker jag att Mohammed Omars reflektioner är föredömliga och inspirerande, men så är han ju inte riktigt riktig svensk, eller?!? Sakpåståendena är en annan sak.

    Gilla

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.