Lite om drottning Kristina

Patrik Engellau

För trettio år sedan skrev jag en bok om de senaste sjuhundra årens svenska historia – På Spaning efter Moder Sveas Själ – som är för de svenska olika maktperioderna – till exempel sturetiden, vasatiden, stormaktstiden, det karolinska enväldet, frihetstiden och så vidare – vad det periodiska systemet är för grundämnena. Man fattar inte allt, men man har en stabil grund att bygga sin förståelse på. Den som läser boken begriper hur perioderna förhåller sig till varandra och det mönster enligt vilket de övergår i varandra. Det är lite som när Sokrates förklarar hur demokratin uppstår ur oligarkin och tyranniet växer ur demokratin.

Efter den kraftgärningen slutade jag att specialintressera mig för svensk historia. (I stället ägnade jag mig exempelvis åt att försöka förstå Guds planer. Det visade sig att han sedan skapelsen prövat tre strategier för att nå sitt mål som är att förmå människorna att göra ett paradis av jordelivet. Jag beskrev mina rön i boken Gud tredje strategi, ska han lyckas den här gången?.)

Men nu börjar jag eventuellt bli intresserad av att zooma in på speciella perioder av den svenska historien. Den som särskilt väcker mitt intresse är drottning Kristina (född 1626 på slottet Tre Kronor i Stockholm, död 1689 i Rom). Låt mig försöka kittla din nyfikenhet så kan du tala om för mig om du tycker studiet är värt fortsatt ansträngning.

Kristina var sex år gammal när hennes pappa Gustav II Adolf – ”Lejonet från Norden”, ledaren för den vinnande protestantiska sidan i den trettioåriga kampen mot katolikerna – dog hjältedöden på slagfältet vid Lützen i tät dimma den sjätte november 1632. Vid 18 års ålder, 1644, övertog Kristina ledningen av nationen. Då inleddes de förhandlingar mellan protestanterna och katolikerna som fyra år senare skulle leda till den westfaliska freden.

Den unga drottningen engagerade sig i förhandlingarna. Att parterna slutat kriga betydde inte att de slutat hata varandra. Delegaterna kunde inte ens bo i samma stad. Det var som om ett kallt krig brutit ut. Den katolska kyrkan var särskilt upprörd över sin förlust och ville inte ansluta sig till den fred som sedermera ingicks. Kyrkan ville ha revansch mot protestanterna.

I det här sammanhanget kom, tror jag, Kristina i kontakt med påvens förhandlingsombud, Fabio Chigi. Det är intressant, ty Chigi blev 1655, året efter Kristinas tronavsägelse, påve under namnet Alexander VII. I slutet av 1655 gjorde den vid det laget avsuttna och till katolicismen konverterade drottningen ett triumfatoriskt intåg i Rom med långa processioner, fyrverkerier och festligheter. Sådant organiserar sig inte av sig själv. Bakom all pompan fanns en beräknande och ordnande vilja. Bakom detta PR-jippo stod både drottningen och påven.

För påven och den katolska kyrkan var Kristina en gåva från Gud. De hade förlorat kriget till protestanterna och nu, plötsligt, omvänder sig den förnämsta protestantiska fursten till katolicismen och kommer till påven för att bosätta sig i hans närhet. Det är ungefär som, ehuru liknelsen haltar en aning, om drottning Elizabeth II av England i samband med sitt trontillträde 1952, sju år efter andra världskrigets slut, hade abdikerat, bekänt sig som övertygad marxistleninist och flyttat till Moskva för att umgås med Stalin. Man förstår att Kristinas liv väckte känslor.

Om jag skrev ett filmmanus om den tioåriga process mellan 1644, när Kristina blev drottning, och 1654, när hon abdikerade, så skulle jag lägga mycket mer vikt vid katolska, särskilt jesuitiska, agentaktioner än vad historikerna gjort när de velat förklara drottningens omvändelse. Fabio Chigi hade en tioårsplan.

Det var inte så att Kristina var ett motvilligt offer för denna religiösa förförelseprocess. Tvärtom. Hon visade tidigt intresse för den katolska förförelsen som på något vis var sammanvävt med hennes engagemang för den överlägsna och världsledande italienska kulturen. Hon lät sig tillskickas de förnämsta italienska poeternas alster och korresponderade med framstående italienare om poeternas förtjänster med samma djupa intresse som en svensk litteraturvän kan prenumerera på The New York Review of Books för att få reda på stämningarna bland kulturfolket i The Big Apple. När hon sedan installerat sig i Rom skulle hon inrätta en egen litterär akademi, Accademia Reale, både av kärlek till konsten och för att etablera sig själv som ledande kulturperson i Italien och därmed i världen. Hon lyckades rätt bra. Det är ingen tillfällighet att devota anhängare kallade 1600-talet för ”den svenska drottningens århundrade”.

Katolikerna skickade oavbrutet kulturpersoner, teologer och vetenskapsmän till det avlägsna och kalla Stockholm för att uppvakta drottningen i syfte att pö om pö få henne att övergå till katolicismen. Det var ett omfattande missionsprojekt riktat mot en enda människa.

Kristina var mottaglig men inte lättflörtad. Katolicismen hade, tyckte hon som barn av en modernare, protestantisk kultur, en hel del skumt på sitt samvete. Så sent som år 1633, bara tjugo år tidigare, hade inkvisitionen anklagat Galileo Galilei för kätteri på grund av hans vetenskapliga upptäckter och sedan dömt honom till livstids husarrest. Kristina var en upplysningsperson som trodde på förnuft och vetenskap. Hur skulle hon kunna få ihop det med en så nattstånden och bigott religion?

Kristina bad jesuitordens general att förklara sig. Två jesuitpatrar som var bevandrade i naturvetenskap – Malines och Casatis – anlände till Stockholm, för säkerhets skull förklädda till adelsmän för att Kristinas omgivning inte skulle ana ugglor i mossen. Deras uppgift var att övertyga drottningen om de senaste katolska dogmerna som var att tron aldrig kan vederlägga förnuftet även om tron når höjder dit förnuftet aldrig orkar lyfta sig.

De lyckades tydligen.

27 reaktioner på ”Lite om drottning Kristina

  1. Lennart Granqvist skriver:

    Gud skapade människan trodde 1600-talets människorna, men det var( först) Samuel Colt som gjorde dom jämlika.

    Gilla

  2. Björn G skriver:

    Människan behöver tydligen både vetande och tro – både bröd och skådespel.

    Dessa komponenter, har i alla tider använts för att styra och härska. När makten inte kan leverera det som folket behöver, blir det revolution och en ny makt tillträder.

    Just nu kan sosserimakten (kalla det gärna 7-klövermakten) inte leverera vare sig tro eller skådespel , så därför kommer höstens val att bli den nya maktens plattform till förändring.

    Sosseriet, får likt drottning Kristina, söka sig till ett annat land som bättre behöver detta!

    Liked by 2 people

  3. p2185 skriver:

    En lysande historia och god påminnelse om den i inledningen nämnda På Spaning efter Moder Sveas Själ.
    Då det gäller dagens pågående missionsprojekt behöver inte förförarna klä ut sig och inte heller koncentrera sig på en enda person.
    Pö om pö pågår det varje dag. Hur kan vi i vårt Sverige låta en så nattstånden och bigott religion successivt vinna fästen??

    Liked by 4 people

    • svenge skriver:

      Tror Du åxå att påven och Jackelin flyttar till Kairo, eller till Bagdad eller till Mekka? Go On Patrik, Din historia är behövlig i dagens onda tider. Var finns alla ”kulturister” med sina skrönor? Dags att baxa fram stenåldersfolket ur arkiven, eller har alla arkiv rensats från vår historia?

      Liked by 1 person

  4. erik2 skriver:

    Intressant. Tack för texten. Jag fascineras själv alltmer av Gustav V. Under den monarken växte en frihetlig demokrati fram vars like vi inte sett varken förr eller senare. Frukterna av den regentens klokskap räckte fram till 1968, även om det började ändras från frihetlig demokrati till socialistisk demokrati vid ARP-omröstningen. Det var en brytpunkt. För att nu se historiens flöde i stora drag.

    Liked by 1 person

  5. Östrahult skriver:

    Om jag får ge ett råd så känns ett fördjupande i Drottning Kristina mest som en verklighetsflykt. Det finns inte mycket i denna historia som har relevans i dagens situation.

    Gilla

    • Björn G skriver:

      Gustav Vasa (farfarsfar till Kristina) begagnade medvetet kyrkan till att fostra fram ett svenskt nationalitetsbegrepp; fyrahundra år senare skulle den socialdemokratiske finansministern Gunnar Sträng bekänna sig till exakt samma nationalitetsbegrepp.

      När katolska flyktingar efter andra världskriget kom till Sverige, gjorde en biskop, hos regeringen, en framställning om skattelättnader för dem som kom, skattelättnaden skulle gå till ett kyrkbygge.
      Herr Sträng svarade nej och framhöll att oaktat han själv inte var religiöst troende, så föredrog han att nykomlingarna övergick till protestantismen – ”så att de kan bli goda svenskar”.

      Det var bättre förr eller hur!

      Gilla

  6. Jvk skriver:

    Följ du din ingivelse. Jag har behov har historisk bildning, jag har aldrig varit speciellt intresserad av svensk historia från vikingatiden och framåt och min historielärare var usel och alkoholist. Först på senare år så har intresset vaknat då jag förstått till fullo att etablissemanget använder folks historielöshet till sin fördel för att införa en totalitär stat styrd av parasiter med hybris och bottenlös hycklande ondska. Det svenska etablissemanget är den logiska arvtagaren efter nazismen, hur skulle det annars te sig? Ondskan ser ut som den kommer undan med, och vilket bättre ställe att gömma sig än bakom föregivet förtryckta människor och döda barn på en strand. Vilken tjockare mur kan man finna att smida ondskefulla ränker bakom än en död pojke på en strand?

    Liked by 4 people

    • Ulf Bergström skriver:

      Läs gärna ”The New Totalitarians” av Roland Huntford, under manga år tidningen Observer’s
      skandinavienjournalist. I boken beskriver beskriver han den svenska totalitarianismens framväxt under palmeepoken. Ett referensverk!

      Gilla

      • Sixten Johansson skriver:

        Huntfords bok finns på svenska – ”Det blinda Sverige” – och via googling hittar man både fri uppladdning och flera informativa recensioner. Det finns också en mycket läsvärd artikelserie i 7 delar kring bokens innehåll på morpheusblogg.se i arkivet från jan – feb 2016 eller under Kategorier: ”Brave New Sweden”.

        Gilla

      • Jan Molin skriver:

        Den heter ”Det blinda Sverige” på svenska och finns åtminstone på Carolina Rediviva i Uppsala.

        Gilla

  7. oppti skriver:

    Att jämföra Katolicism med Protestantism på 1600 talet borde vara intressant.
    Att vi i Sverige anslöt oss till Protestanterna var väl en ekonomisk fråga.
    Kyrkan var rik staten/kungen fattig. Ett bra läge för en revolution. Men det brukar bli kulturskymning efter revolter.

    Liked by 1 person

  8. svenne skriver:

    Angående drottning Cristina så läste jag nyss en bra bok som beskriver det mesta som angår hennes person, hennes känsloliv, den allmänna tidsandan och den historiska bakgrunden till händelser som påverkade hennes tillvaro. Bokens titel är ”Christina” och författaren heter Viveka Heyman. Den gavs ut år 1959 av Wahlström & Widstrand och jag rekommenderar faktiskt läsning av detta alster.

    Liked by 1 person

  9. Fredrik Östman skriver:

    Kristina var ett tidigt speciemen av en intellektuell som likväl är en idiot:

    https://thewayofreason.wordpress.com/2017/01/17/intellektuell-likval-idiot/

    Genom att bli gjord till absolut drottning redan som barn förlorade hon helt respekten för verkligheten och svävade iväg i något slags postmodern eter. Detta som absolut konstrast till hennes far, som satte sitt eget, och ett älgskyllers, skinn i potten intill den sista konsekvensen.

    Liked by 1 person

    • Svenne skriver:

      Många intellektuella personer som kom i kontakt med Kristina uppfattade henne som både skärpt, beläst och allmänbildad. Hennes mest okunniga sida handlade om ekonomiska frågor. Hon gjorde ju ett val att ansluta sig till katolicismen efter mycket övervägande, och detta var ett steg som då kunde vara ett mycket farligt att ta. Protestantismen kan ju liknas vid dåtidens PK-sekt och att utmana denna var ju då betydligt mer riskfyllt än för oss att utmana det nuvarande PK-etablissemanget i Sverige. Jag tycker att den bedömning som hennes samtid gjorde av henne nog är ganska rättvisande för hon var ingen idiot.

      Hon grubblade över religiösa frågor, men det gjorde många under denna tid som t.ex. René Descartes – som presenterade ett underligt gudsbevis – och han var ju den matematiker som införde den analytiska geometrin. Även han var ju en intellektuell, men knappast en idiot trots religiösa grubblerier. Både han och Kristina var ju barn av sin tid och jag tycker att vi sätter oss på höga hästar om vi skall döma dem efter de kunskaper vi har nu och enligt våra nuvarande normer.

      Gilla

  10. Fredrik Östman skriver:

    ”Det visade sig att [Gud] sedan skapelsen prövat tre strategier för att nå sitt mål som är att förmå människorna att göra ett paradis av jordelivet.” — Vilken gud har du här i åtanke? Personer som hävdar att den kristna guden önskar att människorna skall skapa ett paradis på jorden, alltså millennialister, har i allmänhet betecknats som kättare och har under obekväma former uteslutits ur den kristna gemenskapen. Kristendomen är inte millennialistisk. Vilken gud talar du alltså om?

    Gilla

      • Björn G skriver:

        Psalm 125
        ur Patriks Bibel
        ”Guds tredje strategi – ska Han lyckas den här gången?”.

        ‘Och då har jag ändå inte sagt ett ord om det kanske
        viktigaste av allt som Gud och Jesus har att erbjuda
        dem som har lyckan och förmånen att kunna tro:
        Trösten i sorg och svåra situationer och tryggheten inför döden.’

        Det verkar som behovet av Gud och Jesus har återuppstått, likt Kristinas behov av andlig förklaring på, den tidens, världsliga problem.

        Liked by 1 person

  11. Vaknauppnu skriver:

    Superbra Patrik!
    Vi behöver danas i vår svenska historia. Åter till källorna så folk kan förstå vad som riskeras att gå förlorat. Än finns ”en tid innan”. Vi skall inte ha in menafolk i vårt land som inte kan ta vår sed dit de har kommit. Inga Sharialagar, ej heller Moskeér med babblande folk med kluvna tungor, skicka dem till Saudi, de har råd och lyssnar gärna på slikt.

    Inget sådant skall någonsin gälla i vårt vackra land!
    In med klokfolket nu, de som har lite mellan öronen.

    Rensa upp i vårt Land, så vi kan börja känna igen oss i det Sverige vi själva vill ha.

    Obs alla de som invandrat (oftast för länge sedan)som gör goda insatser i vårt land till fromma för det svenska folket, Sverige och dem själva. Alla dem som vi kan leva tillsammans med utan att känna att de klär av oss in på bara skinnet. De kan fortsättningsvis stanna och leva i frid med oss. De skall aldrig bli så många att de någonsin kan ta över landet SVERIGE

    Liked by 2 people

  12. Jaxel skriver:

    Den näst sista meningen – angående de senaste katolska dogmerna – är mycket intressant. Man skulle önska att detta vore en insikt hos alla religiösa människor. Tyvärr, tycker jag mig förstå, att denna insikt går emot centrala dogmer i åtminstone en av de stora religionerna.

    Var dessa dogmer som refererades i den ovan nämnda meningen något som den katolska kyrkan kommit fram till efter domen mot Gallilei – annars är det svårt att riktigt få ihop det.

    Liked by 1 person

  13. Sixten Johansson skriver:

    Tack för tipset om din bok ”Guds tredje strategi”, Patrik! Jag bugar vördsamt, du steg ännu mer i min aktning, slog faktiskt i taket. Redan inledningen motsvarade mina förväntningar och jag ska avnjuta resten i sommar. Boken kan beställas via dnv.se för 100 kr inkl moms och porto. Ivrig och sparsam som jag är läser jag den som pdf-fil. I gengäld ska jag posta mina efterreflektioner. Rekommenderas verkligen åt alla som har grunnat på människans tillvaro, tänkande och vetande!

    I stället för svensk historia skulle jag önska mig en ny och djupborrande samtids- och framtidsanalys, gärna en antologi. Det finns ju redan en massa bra texter att tillgå från de tre år som bloggen har funnits och en del kunde kanske uppdateras och sammanställas. I november – december vet vi alla mer om den reella situationen i Sverige. Många kan tänkas vilja läsa den Patrikala intelligentians bästa möjliga analys och framtidsprognos, t ex daterad 1 januari 2019.

    Liked by 1 person

  14. Dan AT Eriksson skriver:

    Svensk historia är förvisso intressant, men den intressantaste delen torde ändå vara utvecklingen från 1800-talets slut och under 1900-talet. Vi har ett förestående val – jag vill kalla det ett ödesval. Låt oss nu koncentrera oss på att sätta politiker till makten som dels följer svensk lagstiftning, dels följer ingångna avtal såsom Dublinförordningen (enligt den sistnämnda skulle den absoluta majoriteten av alla asylsökande avvisas vid svensk gräns, eftersom de passerat annat EU-land), samt börjar strikt tillämpa FNs flyktingkonvention.
    Detta kräver att majoriteten av röstberättigade tar sitt förnuft tillfånga, och inser att om utvecklingen tillåts fortsätta som under de senaste åren, så kommer enorma nedskärningar inom välfärdssektorn att bli av nöden, alternativt kraftigt höjda skatter av alla de slag. Annars räcker inte pengarna till att försörja de invandrade och invandrande skaror som är svårintegrerade eller vägrar att integrera sig. Enligt flyktingkonventionen faller ett stort ansvar på invandraren själv att assimilera (!) sig.
    Nuvarande migrationspolitik underminerar både flyktingkonventionen och Dublinförordningen.

    Gilla

  15. phnordin skriver:

    Kristinas utveckling från protestant till katolik är av stort intresse och -förefaller det mig -inte tillräckligt dokumenterad. Kanske en önskan att slippa ett ansvar hon inte eftersträvade eller en torftig intellektuell miljö? Den katolska kyrkans skarpaste hjärnor bidrog till omvändelsen trots dess förstockade attityder, som teologer försökt modernisera på senare tid.

    Gilla

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.