Om ett ännu fulare ord

Patrik Engellau

Igår skrev jag om ett mycket fult ord som man inte får uttala, nämligen ”zigenare”. Men den förbannelse som vilar över detta ord – och framför allt över den som tar det i sin mun – är, hävdade jag, rätt lokal. Det är en hemmagjord svensk förbannelse som möjligen hämtat näring i Tyskland och även spritt sig till Norge ungefär som värdegrunden som bara existerar i dessa två skandinaviska länder. Norge är ju lite kulturimperialiserat av Sverige.

Ett land som kulturimperialiserar nästan hela världen, kanske särskilt Sverige, är USA. Därifrån kommer en ordbannlysning som är så mycket starkare än det svenska förbudet mot ordet ”zigenare”, inte minst eftersom den amerikanska bannlysningen gäller internationellt. Det handlar om ett ord som på svenska aldrig kan uttalas fritt för sig, utan endast med tydlig motvilja, och då uteslutande i demonstrativt och avskräckande syfte, i ordsammanställningar som i någon mån urvattnar dess giftighet, exempelvis som i ordet ”negerboll”. Grundordet är så avskyvärt att det bara kan omnämnas i omskrivningar och märkvärdiga stavningar, exempelvis ”n-ordet” och ”n*g*r”.

Man kan göra en del i mitt tycke intressanta observationer kring detta.

En första observation är att kampen för att slippa n-ordet startades och drevs av folkgruppen själv. Folkgruppen själv betyder i det här fallet amerikanska svarta, inte svarta på annan ort. Det började på 1960-talet eller ännu längre tillbaka. Tänk på NAACP – en mild och städad befrielserörelse i det här sammanhanget -, Martin Luther King, Malcolm X, Svarta Pantrarna. Självklart hängde brännmärkningen av n-ordet ihop med en annan sorts och bredare vision av folkgruppens framtid än bara ordbytet, men allt detta skedde genom folkgruppens egna initiativ, ibland med stöd av delar av det vita civila samhället. Det fanns visserligen ett avsevärt offentligt stöd – som till exempel när federal militär år 1957 i kraft av ett beslut från Högsta Domstolen eskorterade en grupp svarta elever in i en skola i Little Rock som skulle desegregeras – men kraften och beslutsamheten kom från de berörda själva. Där skiljer sig de amerikanska svartas kamp för sin framtid från de svenska romernas, som i huvudsak låtit det svenska välfärdsindustriella komplexet hantera integrations- och befrielseprojektet.

En andra observation är att kampen mot n-ordet och den sociala verklighet som ligger bakom inte verkar ta slut. Kampen tycks dagligen suga till sig mer energi och då menar jag inte i huvudsak att det ständigt bildas nya rörelser – Black Lives Matter, till exempel – utan också att nya beteckningar ersätter de gamla som när svarta amerikaner förädlar sig till afro-americans. Dessutom sprider sig strömningen geografiskt och antar nya existensformer. Till exempel ansluter sig folk i länder som Sverige som inte alls är svarta utan bara lätt färgade varför ordet ”svarta” inte längre passar utan ersätts med ordet ”rasifierade”. Genom att nya grupper självrekryterar sig till rörelsen får rörelsen mer näring och kraft.

En tredje observation baseras på att vad vi ser är en mångfacetterad och delvis sammanhängande rörelse av människor som definierar sig som före detta och fortfarande förtryckta. Jag tror att förtryckaren i samtliga fall anses vara den vite mannen. För att markera sin nya värdighet som jämställd med den vite mannen börjar, verkar det, dessa före detta och fortfarande förtryckta grupper med att byta namn. De som betecknats av n-ordet blir svarta och sedan annat, lappar blir samer, zigenare blir (med välfärdsstatens hjälp) romer, eskimåer blir inuiter och så vidare. På universitet, framför allt i USA, pågår ett ivrigt utvecklingsarbete i syfte att upptäcka nya rasifierade grupper som lidit under den vite mannen och därför behöver nya benämningar.

Det underliga är att den kanske första grupp som upptäckte att den var före detta och fortfarande förtryckt av den vite mannen inte verkar ha känt något behov av att byta beteckning, nämligen kvinnan. Är det något särskilt med kvinnan eftersom hon trots förtrycket inte behöver byta artbeskrivning utan tvärtom tycks vara ganska nöjd med den gamla beteckningen?

Min fjärde observation har möjligen en avsevärd betydelse eller också är det bara jag som läser in djupsinnigheter i struntsaker. Det handlar om Brasilien som är lika kulturimperialiserat av USA som Sverige. (Om du inte gillar begreppet kulturimperialism kan du ersätta det med ”inflytande av soft power” vilket är en rätt sympatisk eufemism.)

Frågan är vilken som var den exakta innebörden av den ukas om utbyte av n-ordet som på 1960-talet eller däromkring utsändes från världens kulturcentrum USA. (Jag skojar, jag vet att det inte gick ut några ukaser, men det blir lättare att tänka om man låtsas det.)

Man kanske kunde tro att det stod så här i ordern: ”I alla våra kulturella lydriken ska n-ordet – i USAs fall ’n*gro’ – eller den variant av detta latinska ord som används lokalt bytas ut mot något som låter annorlunda”.

Men jag tror på svaga grunder att det inte, som man kanske föreställer sig, handlar om ordmagi. Det handlade inte om att bli av med ett språkligt uttryck som i sig av någon kunde anses stötande. I stället tror jag ukasen var formulerad så här: ”Ni ska byta ut vilket ord ni än använt för att beteckna svarta människor. Det är inte ordet i sig som är fult. Vilket ord ni än använde så var det fult. Dess fulhet härrör inte från bokstäverna, utan från företeelsen de representerar. Så byt ordet mot ett annat, vilket som helst”.

Min svaga grund för att tro detta var vad som hände i Brasilien, där man har hur många svarta och rasifierade som helst på grund av 350 års import av slavar från Afrika med åtföljande rasblandning eftersom de koloniserande portugiserna ofta inte hade europeiska kvinnor med sig. Dessa personer har genom århundradena betecknats medelst det portugisiska ordet för svart, nämligen ”preto”. Detta ord byttes nu, efter USA-ukasen, av lydiga brasilianare mot ett annat ord, nämligen ”negro”, vilket är ett mindre vanligt portugisiskt ord för svart.

Att jag kan skriva detta ord i klartext utan att skämmas beror på att det inte handlar om det inkorrekta amerikanska n-ordet som inte får skrivas eller uttalas, utan om det helt korrekta brasilianska ordet som stavas och i stort sett uttalas precis som det amerikanska fula ordet. Just det ord som är förbjudet i USA är således tvärtom påbjudet i den kulturella lydstaten Brasilien.

65 thoughts on “Om ett ännu fulare ord

    • rksmrgs skriver:

      Absolut. Och ”katalaner”, ”wienerbröd”, ”negerkyssar”, ”spanska päron”, ”fransk nougat”, ”engelsk lakritskonfekt”, ”hamburgare”, ”budapeststubbe”, ”islandsill”, ”skotsk whisky”, ”ungersk gulasch”, ”västeråsgurka”, ”brysselkex”, ”milanopinne”, ”japantårta”, det tar aldrig slut.

      Min kompis kallar sina cigaretter för ”siggisar”. Är inte det väldigt olämpligt?

      Och så har vi ”judebröd”. Men där passeras väl gränsen?

      Liked by 1 person

    • Margareta skriver:

      Liksom ”karelska piroger”. Tar eländet aldrig slut – saker och ting blir inte bättre bara för att benämningen byts ut.

      Gilla

  1. Bo Svensson skriver:

    Det handlar ju inte om ord utan om tankar. – Budet är att man får inte tänka de tankar man haft innan när man använde den gamla benämningen utan skall byta ut dem mot mera uppskattande.

    Det fungerar ju med bytet av ”sopgubbar” som hjälpte oss att bli kvitt sopor till ”återvinningspersonal” som hjälper till med att sortera allt vi inte längre behöver så att det hamnar på sin rätta destination.

    För att ordbytet skall fungera, krävs nog någon reell förändring av företeelsen ordet beskriver, annars kletas också det nya ordet ner med de associationer som är välmotiverade i sammanhanget.

    Liked by 2 people

    • cmmk10 skriver:

      Ja, en spade är en spade. Den får nog göras om till en kratta för att den skall kallas någonting annat.

      Butiksägaren är nog inte mindre orolig, för att det numera kommer in en rom istället för en zigenare i hans butik.

      Liked by 3 people

  2. Jan Nyblom skriver:

    Det du beskriver om namnbyte liknar mycket vad som händer i barnens värld. Barn som vill ha makt över andra barn HITTAR PÅ NYA REGLER för att kunna utöva sin makt. De barn som inte följer de nya reglerna i sandlådan kan snabbt bli både mobbad och utfrusen från gemenskapen.
    Jan Nyblom

    Liked by 2 people

  3. Walfrid skriver:

    Läste någonstans att när slaveriet i Amerika var som mest utbrett så var inte mer än 1.6% av befolkningen slavägare.
    Mycket väsen och lite ull.
    Vart tog förresten min kommentar om Barbara Lerner-Spectre till Paul Lillranks artikel vägen?
    Jag tycker hennes uttalande är en grundbult i hela den debatten och det har aldrig mig veterligt emotsagts eller dementerats.
    Den har också fått mig att bli mycket misstänksam från att alltid ha varit positivt inställd till detta folk och deras land.

    Gilla

    • MartinA skriver:

      När vikingarna sa ”blå” så menade de ”svart”. Därav uttrycket ”blåmän” i litet äldre bibelöversättningar.

      Gilla

      • MartinA skriver:

        Oj, den kommentaren hamnade fel.

        Vad jag tänkte skriva till @Walfrid:

        Det handlar inte om rätt och fel, eller historia. Det handlar om makt.

        Därför är det helt fel att försöka försvara sig med ”de flesta av oss var inte slavägare” och dylika argument. Man måste angripa attacken i sig. Och angripa de som utför attacken. Till exempel, ”vill du verkligen påminna svarta om att deras förfäder var förlorare”. Eller ”Alternativet till slaveri var inte frihet, det var döden. Man blir slav för att man förlorar ett krig, i afrika betydde det döden.” eller möjligen ”varför pratar du bara om svart slaveri, varför pratar du inte om arabiskt, hatar du vita eller?” eller ”du talar bara i egen sak, du vill försörja dig på att sprida split och splittring”.

        Om man accepterar drivarna av såna här kampanjers första påstående, att det handlar om ”rättvisa”, så blir man helt utmanövrerad. Det är taktik och makt och resurser. Och de som driver kampanjerna, eller deras allierade och handledare (såna här kampanjer har nästan alltid kopplingar in i akademierna) bryr sig inte ett smack om rätt och sanning.

        Liked by 5 people

  4. Lilla fröken PK skriver:

    Det är bara svarta eller ”färgade” som får uttala det förbjudna ordet. Svarta rappare kan obehindrat rappa om ”nasty niggahs”. Det finns ett roligt klipp på youtube där en vit amerkansk komiker har med sig en ”afroamerikan” som bisittare på scenen. Varje gång den vite vill säga noa-ordet, pekar han på
    bisittaren, som då fyller i vad som förväntas. Humor kan vara befriande!

    Liked by 4 people

  5. .Anders skriver:

    Nyckelmeningen i inlägget är att det inte är ordet som är fult utan företeelsen i sig. Just det. Därför måste man ständigt byta ord för företeelsen för den, eller rättare sagt, det negativa associerat med den, kvarstår.

    Gilla

    • Fredrik Östman skriver:

      Se bara på vår nya nedsättande beteckning som ingen vill veta av: ”room”. Det spelar ingen roll om det är tattare som är tjyvar hela bunten eller om det är zigenare som är tjyvar hela bunten eller om det är ”roomer” som är tjyvar hela bunten. Och de nya beteckningarna på negrerna i USA hindrade inte president Obama från att piska upp nya rasistiska hatstämningar. Det gick hur bra som helst trots alla språkförbud!

      Liked by 1 person

  6. Björn G skriver:

    Att få folk att tycka ”rätt” genom skuldbeläggning är en vanlig härskarmetod. Har ju praktiserats av kyrkan under många sekel.
    Jag tror inte det är n-ordet eller z-ordet i sig som är det viktiga, utan syftet är att få folk att LYDA, i detta fall journalisterna.
    Svenska tidningar, inga nämnda och inga glömda, är ju fulla av journalister med bakgrund i 68-rörelsen. Det ligger inprogrammerat i deras journalistiska DNA att deras uppdrag är att få läsarna att tycka rätt, i rätt frågor.
    Olyckligtvis är många av dessa journalister relativt högt uppsatta i redaktionsleden.
    Deras riktlinjer följs av yngre journalister, som hoppas på fasta anställningar efter sina många vikariat, och fega mellanchefer, som mest av allt är intresserade av ett bekvämt liv, i vilket bostadslånen kan fortsätta amorteras.

    Liked by 3 people

  7. Kungskobran skriver:

    Hörde för några år sedan en intervju från SVT med några Romer från Rumänien där intervjuaren frågade om dom ville kallas för Zigenare eller Romer, svaret var någt förvånat ,vi är ju Zigenare , ni kan väl kalla oss för Romer om ni tycker det men för oss spelar det ingen roll.
    Skall vi i fortsättningen kalla den fantastska Zigenarmusiken för Romarmusik?

    Liked by 1 person

  8. Hortensia skriver:

    Tack, Patrik, för ett välbehövligt och befriande skratt mitt i bedrövelsen över nutida tungors fjättrande bojor, som hotar att kväva den civiliserade världen.

    Liked by 3 people

  9. John skriver:

    Inte riktigt sant, det du skriver, Patrik. N-ordet i USA är nigger och inte negro som du antyder. Det är först och främst det förstnämnda som har använts som ett nedvärderande och förödmjukande skällsord, och som inte ska användas idag. Jag tror inte detta ord kommer att påbjudas i Brasilien.

    Gilla

    • Sture skriver:

      När spelarna i National Football League (som till 90 % utgörs av svarta spelare) skall säga något riktigt förnedrande till varandra så använder de orden ”nigga”. Detta kan ju inte anspela på hudfärg eller ras eftersom de då skulle håna sig själva, utan står för något annat än hudfärg och ras. Men ingen av dessa spelare blir avstängda för det (bara om en vit spelare skulle använda det). Dubbelmoral är bara förnamnet.

      Liked by 2 people

    • Hovs---hällar skriver:

      John — för flera decennier sedan var det så, ja; ”negro” var det vanliga ordet medan ”niggah” var förolämpande. Numera verkar den amerikanska PK-sekten ha drivit igenom att man inte får säga ”negro”, och deras eftersägare i Sverige har förbjudit den svenska versionen; ”neger”. (För mig är det oklart vad man överhuvudtaget får använda för ord numera.)

      Det är märkligt hur det ständigt är PK-sekten som censurerar ord överallt, och hur vi övriga ständigt dansar efter deras pipa. Ett tecken på vilka det är som egentligen har makten här i landet. Ska vi fortsätta finna oss i det?

      Det senaste är att PK:isterna vill förbjuda ordet ”förort”.

      Liked by 2 people

      • Walfrid skriver:

        Det är bara en tidsfråga innan ordet ”repatriering” blir liktydigt med hets mot folkgrupp. Den lagen går att använda till mycket, och jag tror att PK-sekten bara skrapat på ytan ännu.

        Liked by 3 people

  10. Joakim skriver:

    De som studerar olika kulturer hittar ofta olika typer av tabun. Tabun kan uppstå på många olika vis.
    Men det gemensamma med dem är att de är socialt effektiva. Ofta glöms ursprungsorsaker bort, och tabut lever då vidare av egen kraft.

    Exempelvis förbudet mot att äta griskött. Tabut uppstod för att griskött ofta innehöll trikiner. Ett slags rundmaskar som inte alls är bra för hälsan.
    I Sverige testas därför allt griskött. Grisköttet blir då trikinfritt. Så ingen skall drabbas av Trikinos. I alla fall krymper risken avsevärt.

    Likväl lever tabut mot svinkött vidare i Sverige inom vissa kulturella och religiösa traditioner. Tabun brukar ha den egenskapen. De är ytterst nötningståliga. Starka sociala restriktioner är mest effektiva när en företeelse tabueras. Tabut får då sitt eget liv, även när logiken försvunnit. Ingen skall behöver tänka, bara handla och lyda.

    Kanske är det rentav så att alla kulturer har behov av sina egna tabun. Som fungerar som ett slags slalompinnar i backen. Som vi måste ta oss runt.
    Att åka off-pist är ju farligt, för det kan utlösa en social lavin. Som rentav riskerar att begrava oss.

    Tabun dödar även i smyg. Vem hör längre ordet svartfötter nämnas som en beteckning för strejkbrytare? Förr var order vanligt, men inte numera.

    De svartfötter som kom från England vid en hamnarbetarstrejk i Malmö hamn 1908, var alla vita – vita män som sökte utkomst. Det resulterade i Sveriges första egentliga terrordåd. Det numera så berömda Amaltheadådet, en sprängning av båten Almalthea i Malmö hamn, där strejkbrytarna låg förlagda. Och en man dödades.

    Anton Nilson hette attentatsmannen och han var politiskt röd och blev sedermera flygare i Ryssland. Svart, vitt och rött. Se där olika färger som alla kan tabueras.

    Men även mot tabun kan man söka strid. Black is Beautiful är exempelvis helt ok. Men när får även vita män och kvinnor säga att White is Beautiful? Förmodligen inte på länge än. För tabun är hala som ålar. Och de lever helt sina egna liv. Bortom förnuft och logik. Ett tabu innebär att man slipper tänka, bara handla och agera efter mallen. Som man gör i en åsiktskorridor.

    Liked by 1 person

    • Harald Skulptör skriver:

      En annan intressant avvikelse från förbudet mot alla tänkbara N-ord, är ju det i feminin form, dvs ”Negress”, vilket är ett ord som(mig veterligen iaf) är helt befriat från stigmatisering och negativa innebörder, eller?
      Om något är det iaf i min värld, ett ord med positiva undertoner.

      Gilla

      • Anne-Hedvig skriver:

        ”Nigra sum, sed formosa!”
        I England traff jeg på den etiopiske kronprinsens to døtre (barnebarn av Haille Selasse) – en dame jeg kjente, leste engelsk med dem. De var noe av det nydeligste jeg har sett. Tenk på hodet av egyptiske Nefertite, slik hodeform hadde de.

        Gilla

  11. oppti skriver:

    Ord har stor betydelse.
    Cykel är en positiv benämning på ett fordon som framdrivs utan motor.

    Tror nån att elmopeder skulle kunna subventioneras av regeringen?

    Vi som ser klimatfrågan som angelägen att observera kallas ofta för klimatförnekare, när vi ser hur frågan politiseras.
    (Granskningsnämnden fällde fö vetenskapsradion när de förmedlade nyheten om 20 grader varmt på Arktis)

    Liked by 1 person

    • cmmk10 skriver:

      Där har vi verkligen en ”underlighet”! Självklart skulle elcykeln egentligen hetat moped (el. elmoped).

      ”Moped, (av motor och pedal, se etymologi) cykel med motor, populärt kallad moppe, är ett två-, tre-, eller fyrhjuligt motorfordon.
      De tidigaste mopederna utvecklades i början av 1950-talet, och var då oftast cyklar med så kallade påhängsmotorer (”mopedcyklar”).”

      Gilla

  12. Sture skriver:

    För många år sedan hörde jag en intervju på ’60 minutes’ med Clarence Thomas, svart ledamot av USAs Högsta Domstol, med anledning av publiceringen av hans bok ”My grandfather’s son”. Reportern frågade hur han som ”afro-amerikan” såg på ett visst problem. Han fick till svar att han inte alls betraktade sig som ”afro-amerikan” och att detta var ett begrepp som hittats på av Jesse Jackson utan den svarta samfällighetens medgivande och sedan trummats in i medvetandet av media.
    Han betraktade sig inte heller som en ”svart man”. Han sade ungefär så här: Först och främst betraktar jag mig som människa, därefter som man, därefter som amerikan och slutligen som jurist. Att jag råkar ha en mörkare hudfärg är inte något som definierar mig som människa, jag har inga band med Afrika. Jag är amerikan, punkt slut.
    Reportern blev alldeles paff – han var så van vid att alla accepterar det bås man placerat dem i. Boken var fascinerande.

    Liked by 5 people

    • Lars-Erik Eriksson skriver:

      Bra påpekat.
      Vita nord-amerikaner benämns knappast som europeanamericans eller scandinavianam. osv.
      Morgan Freeman säger. ”Sluta prata om ras…” så – min egen fortsättning – slipper vi rasismen.
      Väldigt många i USA’s etablissemang, i politiken såväl som media, tycks leva på rasismen och därför ha behov av att underblåsa rasismen, väcka rasismen till liv.
      Kontrafobi. Reaktionsbildning.

      Liked by 1 person

      • Underdog skriver:

        Inte helt korrekt. I USA som av historiska skäl är fixerat vid ras talar man om ”caucasians”, ”hispanics” osv. Det hela är rätt löjligt och helt utan faktabakgrund, men kanske är lite nyttigt vid identifiering och poliseftersök.

        Vad Morgan Freeman svarade på frågan om vad man skulle göra åt rasismen var: ”Sluta prata om den. Om du slutar kalla mig en svart man så lovar jag att sluta kalla dig en vit man.” Innebörden av det är att om vi alla bara behandlar varandra som människor så är problemet löst.

        Påminner mig f ö om min då 5-årige son som på sitt nya dagis för första gången träffade ett färgat barn som han inte visste namnet på och därför refererade till som ”den bruna flickan” helt utan pejorativ avsikt.

        Gilla

  13. Jaxel skriver:

    Inte för att jag vet hur det skall tolkas i detta sammanhang och möjligen har jag missförstått. Hur som helst har jag tyckt mig förstå att i vissa svarta kretsar i USA används ordet ”nigger” eller kanske ”nigga” kort och gott i betydelse människa/person. Även en (juste) vit människa kan benämnas ”nigga”.

    Gilla

  14. Lars-Erik Eriksson skriver:

    I konstnärliga sammanhang går det i USA för en vit man att använda negroe/nigga/niggers om han har byggt upp ett slags kulturellt förtroendekapital: Quentin Tarantino.
    Annars kan jag rekommendera Mark Twains *Huckleberry Finns äventyr ” Tom Sawyers äventyr” där det sida upp och sida ner används ovanstående beteckning.
    Samuel Langhorne Clemens var före sin tid och vägrade censurera bort de svarta i sina romaner.
    Som Patrik riktigt skriver handlar det inte om ordet i sig utan – menar jag – om en make-up, ungefär som när svarta kvinnor låter applicera hårpostischer för att komma bort från sin etnicitet.

    Gilla

  15. Björn skriver:

    Undrar hur kineser, asiater, kozaker, mongoler, araber, negrer, somalier, eritreaner, zigenare, eskimåer, indier, aboriginer, indianer m.fl benämner oss ”blekansikten?

    Gilla

  16. Jan Ahlström skriver:

    Bra,intressant och med lite humor.
    Dessutom fick jag lära mig ett nytt ord, ”ukas”, tur att mr Google alltid är vaken.
    Köpte igår en flaska ”Cordon Negro” på bolaget, står väl inte på förrän producenten får hitta på ett nytt namn på det som exporteras till Sverige.

    Gilla

  17. Sten Lindgren den äldre skriver:

    Den övergripande trenden är väl att konstellationen media, kultur och politik ständigt uppfinner nya regler som ska påtvingas folk. Allt med ett enda syfte nämligen att stärka sin makt över samhället. Exempel på detta är ord som är fula, folk som inte får tycka fritt på Facebook. Bert får inte visas i TV, Pippi Långstrump är hemsk osv.

    Möjligen närmar vi oss kulmen på denna trend i och med att kravställarna snärjer in sig i så mycket regler att de inte hittar ut.

    Ett aktuellt exempel är ”mediaprofilen” på Aftonbladet som av pressetiska skäl är anonym. Han skrev populära artiklar om att det sexistiska Disney måste stoppas samtidigt som han jagade småtjejer för sex.

    Dvs de som hittar på detta kan själva inte leva upp till reglerna och så småningom genomskådas hyckleriet men fram till dess eskalerar häxjakterna såsom meeto.

    Liked by 1 person

  18. Lassekniven skriver:

    Samma sak i Spanien där svart heter negro. År 2016 införde Obama att orden Negro och även Oriental inte får användas within US Federal Laws. Att vi vita har blivit rasifierade är det ingen som bryr sig. Färgade kan kalla oss vitingar utan att bli näpsade.
    Förr var jag stolt över att vara en viting viking som har fått vara med om att bygga detta landet men nu funderar jag på till vilken nytta. Jag tänker på alla dessa miljoners miljoner kronor som jag betalat i skatt.
    Bo Svensson, jag håller med dig, tänk om vi hade kunnat styra våra skattemedel själva.

    Liked by 2 people

    • Klimathotet skriver:

      Oriental håller på att byta namn till ”ayzin” (uttal, stavning okänt) i USA.

      I England använder polisen koder för utseende. IC1 är vit och så vidare.

      Gilla

    • Lassekniven skriver:

      Ett måhända intressant tillägg i sammanhanget:
      Centralt i hjärnan finns en liten struktur som heter Corpus Pineale eller tallkottkörteln eller epifysen. Den store filosofen Renè Descartes förlade själen till denna körtel, Vad han hade för skäl (övermåttan lustigt) vet jag inte men det berodde väl på :”cogito ergo sum”.
      Hur som helst bildas här petidtidhormoner till exempel a-MSH /MelanocytStimulerandeHormon). I huden finns celler som producerar Melanin (pigment). Vid ett patologiskt tillstånd i epifysen kan massproduktion av a-MSH göra att en vit människa blir svart. Jag har under mina mer än 45 år som läkare bara sett en sådan patient, en kvinna, som hade blivit i stort sett helsvart. En annan likaledes relativt sällsynt sjukdom är Addisons sjukdom där det föreligger brist på kortisol och hypofysen överproducerar ett hormon som heter ACTH och som i stora mängder också kan påverka pigmenteringen på samma sätt.

      Gilla

      • Lassekniven skriver:

        För 20000 – 25000 år sedan var homo sapiens sapiens i Europa svart eller i varje fall mörkt brun. Mindre tillgång till sol krävde vitt skinn för upptag av quantum satis av solstrålar, i sin tur för att inte skelettet skulle mjukna på grund av D-vitaminbrist. Personligen har jag 2 procent neanderthalgener vilket gör mig ytterligare vit. Svarta i Afrika har inga neanderthalgener.
        Q.E.D.

        Gilla

  19. Monica Eliasson skriver:

    Manipulering av språket är något jag har synnerligen svårt för. Sannolikt en yrkesskada efter ett långt yrkesliv som språklärare. Ord som länge fungerat alldeles utmärkt duger plötsligt inte längre för eliten och vi påtvingas nya ”uppfräschade” ord för samma fenomen. Vem minns inte städerska, lärarinna, dårhus/sinnessjukhus/mentalsjukhus, vanför/lytt/handikappad, sjukkassa – utbytta mot lokalvårdare, lärare/pedagog//handledare, psykiatrisk vård, funktionsvariation/funkis, försäkringskassa. Kanske mår en del personer bättre av beteckningsbytet, dock inte vi lärare kan jag självupplevt meddela. En person som framgångsrikt, men lömskt, excellerade i att manipulera språket i syfte att dölja sanningen är enligt min mening Fredrik Reinfeldt. Eller vad sägs om Nyspråk som ”Det nya Arbetarpartiet”, ”Utanförskapsområde” (eufemism för slum) ”utmaningar” och det famösa ”Inte ställa grupp mot grupp”, som ju folk svalde med hull och hår. Språket är verkligen explosiv vara.

    Liked by 3 people

  20. uppstigersolen skriver:

    Själv använder jag begreppet ”en person vars förfäder hade sitt ursprung i en kontinent söder om Europa”. Lite långt att säga men det måste väl ändå vara helt korrekt. Visserligen kom ju även vi ursprungligen från samma kontinent så jag kanske måste lägga till ”för inte så länge sedan”. Ännu lite längre men vad gör man inte för att vara PK.

    Gilla

    • cmmk10 skriver:

      Blåman är ett fint historiskt ord som förtjänar att återanvändas! ”Solbränd” är dock en bubblare 😉


      ”Italiens premiärminister Silvio Berlusconi kallar USA:s nye president Barack Obama för ”ung, vacker och solbränd” och väljer därmed att hylla andra kvaliteter än de flesta av världens övriga ledare.”
      https://www.dn.se/nyheter/varlden/berlusconi-obama-snygg-och-solbrand/

      Tycker nog att Silvio faktiskt lyckades rätt väl med att fånga varför just Barack blev utvald att vara maktens ombud – att han dessutom är advokat, och ytterst vältalig, är nog ingen slump.Någon som känner till några andra kvaliteter?

      Gilla

  21. Jem skriver:

    Något som borde vara en stor nyhet är att den mest avancerade klimatobserverande (CO2-mätande) satelliten har kommit fram till ökningen i koldioxidhalten kommer från regnskogarna runt ekvatorn, inte från mänskliga industrier på norra halvklotet. Allting som alla har gjort för att undvika ”klimatutsläpp” har varit helt verkningslöst och hade aldrig någonting med klimatet att göra.
    https://samnytt.se/virtanengate-internt-krig-pa-schibsted-svds-ledarredaktion-i-attack-mot-aftonbladet/

    Gilla

  22. Rikard skriver:

    Hej.

    Städare.
    Lokalvårdare.
    Hygien & sanitetstekniker med särskilda ansvarsområden.

    Lik förbannat går jobbet ut på att torka bort skit.

    Kamratliga hälsningar,
    Rikard, fd lärare

    Gilla

  23. O.T. skriver:

    Livet i Sverige är som en fest. Sverige bjuder. Det nya hemmet öppnar dörren som inte går att låsa och bjuder in. Kom och ta för er. Mitt hem är ditt hem. ”Mi casa es su casa” skrattade taxichaffören innan han blev allvarlig igen.

    Taxichaufförens kroppsspråk blev allt livligare, rösten allt gällare. Han pratade om Sverige som sitt hem. Det var ett hem med där renoveringsbehoven blev allt större. Det var fortfarande ett fint hem, men skavankerna började synas här och där, mer och mer. Tjuvlarmet fungerade definitivt inte alls.

    Taxichauffören fräser till bakom ratten. ”Sådana gäster vill man inte ha. Sådana gäster slänger man ut. Sådana gäster kör inte jag hem i min taxi.”
    Fräsandet övergår i en djup suck och konstaterandet att ”…ni svenskar är dumsnälla. Ni låter er utnyttjas. Er rädsla av att hamna i bråk gör att ni är tysta och låter folk behandla er som skit. Sedan sitter ni hemma vid middagsbordet och gnäller. Dagen efter är ni lika dumsnälla och konfilkträdda igen, och det blir samma samtalsämne vid middagsbordet igen. Ni måste våga och orka ställa krav. När ni är dumsnälla och inte ställer krav förstör ni för oss gäster som sköter sig, som vill se till att det nya hemmet fortsätter att vara ett bra hem. Den som inte sköter sig måste ni kasta ut.”

    ”Festen är över. Vi måste hjälpas åt att städa…”
    http://iotakt.se/festen-ar-over/

    Liked by 2 people

    • Hovs---hällar skriver:

      @ O.T. – Min granne, som kommer från Grekland, arbetat på pappersbruket och nu är pensionär, säger kort och gott att ”Sverige var ett fint land förr, men nu är det förstört”.

      Och jag håller med.

      Gilla

  24. Bengt skriver:

    Är ”damfotboll” ett fult ord numera. Som måttligt intresserad av fotboll har jag trott att den inställda matchen mellan Danmarks och Sveriges landslag avser herrfotboll. Det har ju liksom varit underförstått tidigare när inte förleden dam varit med.

    Det mest könsneutrala är väl att lagen består av en blandning av han- och honspelare. Hälften av varje. Som målvakt bör det väl vara en hen.

    Gilla

  25. Lennart Hedquist skriver:

    På mitten 1960 talet hade vi en svart ambassadör som representerade USA. I en demonstration i Stockholm mot Vietnamkriget var det en stor mängd svarta studenter högt ropade ”housenigger” åt sin ambassadör. Det var tydligen ett kraftuttryck i USA som kunde användas för att klanka ned på svarta som ansågs arbeta i hem för sin vita arbetsgivare.

    Gilla

  26. Ina Höst skriver:

    Larvigt!
    Jag har aldrig lagt någon värdering i ordet neger, bara en beskrivning av ett utseendet på de som kommer från söder om Sahara för att kunna identifiera det. Svart är en dålig beskrivning, alla som bor söder om Sahara är inte svarta men de har ändå detta speciella utseendet. Detta utseende kan inte specificeras med ord eftersom det är tillräckligt mångfacetterat, men man känner ändå igen dem. Svarta från Australien ser inte likadana ut som negrer från Afrika, det är lätt att skilja dem åt utseendemässigt..

    Gilla

  27. Martin Vernersson skriver:

    När min brasilianska hustru bott i Sverige i något år hänvisade hon till en bekant med beskrivningen ”hon som är ihop med den där stora n×g×rn”.
    Jag upplyste henne om att det betraktas som fult att använda n-ordet i Sverige.
    Hon tittade förvånat på mig och sa.
    -”Vad ska jag kalla honom då? Han ÄR ju n××er!”.

    Liked by 1 person

  28. L skriver:

    Massinvandring leder till lönedumpning och en svårare arbetsmarknad för svenska arbetssökande. Sveriges socialister förnekar sig inte – folkutbytet triumferar alltid arbetarnas rättigheter.

    Sveriges feminister säger sig kämpa för kvinnors och flickors rättigheter, samtidigt som de förespråkar islam och invandring från tredje världen. Massinvandring leder uppenbarligen till fler (och grövre) våldtäkter, mer (och grövre) våld mot kvinnor, mindre trygghet i vardagen, hedersmord, påtvingade slöjor, ”handskaksdilemman” osv. Islam borde vara feministers motpol, men det är det inte enligt feminister då folkutbytet och islamisering triumferar alltid kvinnors och flickors rättigheter och trygghet.

    Även HBTQ-rörelsen borde bekämpa islam, då islam för fientligt mot HBTQ-personer i stort, men uppenbarligen inte – folkutbytet triumferar alltid sexuella minoriteters intressen.

    Västvärldens levnadssätt har större miljöpåverkan per person än det i tredje världen, trots detta vill miljökämpar ta så många personer som möjligt från tredje världen till västvärlden. Detta kommer att leda till extremt negativ miljöpåverkan och slutligen global överbefolkning, men inget av detta pratar man om då folkutbytet triumferar alltid miljön.

    Djurrättsaktivister säger sig kämpa för djurens intressen och värdighet – kasta färg på folk klädda i päls, frige minkar, exponera missförhållanden på gårdar osv. Dessa aktivister säger dock aldrig något om halal- och kosherslakt då folkutbytet alltid triumferar djurens rättigheter.

    Gilla

  29. Ulrika skriver:

    I Frankrike har jag mött en fransman som hette Monsieur Nègre.
    Jag har också sett en film som heter Orfeo Negro. Har den fått byta namn?
    På Dominican Republic används ordet mulatter. Får man använda det ordet?
    I USA retar sig en del svarta då de blir kallade African Americans.
    En som städar på kontor kallas för ”building engineer” etc. etc.

    Gilla

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s