Nina Björk resonerar sansat, men fel

8-26-13_11971

Patrik Engellau

Nina Björk på DN Kultur svarade den 6 juli på min replik på hennes recension av min krönika om tiggeri (puh! http://www.dn.se/kultur-noje/kulturdebatt/nina-bjork-rads-inte-skammen-den-kan-leda-till-forandring/ respektive http://www.dn.se/kultur-noje/kulturdebatt/svart-att-tanka-klart-nar-det-galler-tiggeri/ respektive http://www.dn.se/kultur-noje/kulturdebatt/hyckleri-om-manniskors-lika-varde/ respektive https://detgodasamhallet.com/2015/06/15/min-uppfattning-om-tiggeri/#more-1172).

Jag hoppas jag inte förvränger hennes uppfattning om jag sammanfattar den så här:

Det finns onda, fördomsfulla människor samt andra svårbetvingliga yttre omständigheter som förhindrar romer att försörja sig på normalt sätt, alltså genom normalt arbete [”en ojämlikhet som inte beror på personlig karaktär utan på en kombination av slump, samhälleliga strukturer och individuell tur eller otur”]. Därför

a) hänvisas romer till att tigga [”Samtidigt befinner de sig i en evig mänsklig situation: de måste försörja sig. I vårt samhälle innebär det att de på något sätt måste få pengar för att kunna köpa mat och husrum åt sig och sina barn. Vissa kan erhålla dessa pengar genom a-kassa, vissa genom socialbidrag och vissa har inte tillgång till någonting av detta utan måste sätta sig ned på gatan med en mugg framför sig och be om de pengar som garanterar en överlevnad.”] samt

b) måste vi som inte är onda skämmas och i kraft av vår skam ta hand om romerna [”Engellaus ursprungliga känsla – skam och en vilja att dela med sig – är en känsla som kan leda till förändring.”].

Resonemanget går att begripa, men jag tror inte på det. Jag har tre synpunkter.

  • Den befrielse undan utsatthet och fattigdom som romerna rimligtvis önskar sig måste vara deras eget verk. Att lita till snälla, skamsna omvärldsmänniskors insatser är fåfängt. Visst kan skammen medföra allmosor och annat slags välgörenhet, men sådant kan inte vara en långsiktig lösning. Kanske skulle romerna kunna förlika sig med evigt bidragsberoende, men jag tror skattebetalarna har en annan uppfattning.
  • När det gäller tillståndets grundorsak tror jag inte på “otur” och “slump”. Visst finns sådant, men ödet skickar inte på ett helt folk sådana förtretligheter i hundratals år. Då kan man lättare föreställa sig att “samhälleliga strukturer”, vilket väl betyder förtryck och fördomar, kan ha spelat roll. Men även här får jag problem med människosynen. Jag medger att det är uppförsbacke för romerna efter hundratals år av ansträngda relationer med majoritetssamhället, men jag tror inte potentiella svenska arbetsgivare är så ingrott och urbota antiziganistiska att de systematiskt och utan grund skulle tacka nej till romska jobbsökande om dessa visade sig ambitiösa, hederliga, arbetsvilliga och även i övrigt engagerade sig för att inlemmas i arbetslaget.

         Jag tror kort sagt inte på den gängse föreställningen om att svenskarna på det hela taget är obevekliga rasister.

  • Av detta följer att jag tycker tiggeri är olämpligt, inte i första hand för att åsynen besvärar majoritetssamhället, vilket den gör, utan för att varje dag med tiggeri är en förlorad dag för romernas upprättelse och befrielse.

14 reaktioner på ”Nina Björk resonerar sansat, men fel

  1. Bo Andersson skriver:

    Ja Patrik. Var är miljonerna som Eu betalat ut för att förändra romernas situation? Var är romernas intresseorganisationer? Kan man slå ned sina bopålar lite var som helst numer? kan man vara i ett Eu land utan att ha någon riktig försörjning? Finns det något inom ramen som de kan göra annat än att hekhej sitta?……

    Liked by 1 person

  2. Ipse Cogita! skriver:

    Det som saknas i debatten om romer är hur de ser på tingens ordning. Hur ser de på icke-romer (gadjos), hur ser de på att integreras med gadjos, hur ser de på arbete och försörjning, hur ser de på anställning i ”vanliga jobb”, hur ser de på lagarbete på jobbet med fler viktiga frågor. Det finns säkert de som forskat och vet men inte har det kommit fram i debatten.
    Någon av läsarna här kanske vet. Just nu antas det en massa från olika håll. Jag skulle vilja veta lite mer om hur romerna själva ser på saken. Risken är uppenbar att problemlösningen blir fel om problemen är felformulerade.

    Liked by 2 people

    • Kristian skriver:

      ”Give a man a fire and he’s warm for a day, but set fire to him and he’s warm for the rest of his life.”
      – Terry Pratchett, Jingo

      Gilla

  3. Tritonen skriver:

    Förr var zigenarna/romerna inte helt obenägna att arbeta, åtminstone sporadiskt. De kunde t.ex. förtenna kokkärl och slipa skär. Att spå och musicera var andra inkomstkällor. Nu verkar de ha resignerat och sitter bara utanför våra matbutiker med sitt eviga ”hej, hej”. Om de nu verkligen trängtar efter arbete, kunde de väl följa asiaternas exempel och plocka bär?

    Liked by 1 person

  4. rickarddahlin skriver:

    Handlar inte Ninas resonemang om att först avskriva ansvaret från romerna och sedan tillskriva ansvaret någon annan – majoritetsamhället? Det vill säga att i sedvanlig ordning beskylla det vita heteronormativa samhället ansvar för romernas situation och sedermera söka ge oss (majoritetsamhället) skuldkänslor för att folk tigger på gatorna?

    Denna välbeprövade vänsterretorik är applicerbar på många grupper i dag, samtliga etniska, religiösa och sexuella minoriteter, handikappade och ”svaga” (vad nu det mer exakt innebär är höljt i dunkel) och emellertid ska denna skuld ges kollektivt eftersom vi inte är individer med egen besluts- och handlingsförmåga samt att vi människor alltid måste grupperas (detta måste väl ändå ses som rasism om något även om syftet är i all välmening?).

    Min personliga åsikt är att vi bör sluta se människor som kollektivister, vi bör upphöra att dela in människor i olika grupper även om det initialt ha för avsikt att göra gott och vi bör omedelbart uppgöra med att tillskriva grupper allsköns handlingsutrymme, åsikter och förmågor. Först då tror jag offerkoftan kan slängas och att folk som är strävsamma kan komma till sin rätt.

    Liked by 1 person

  5. Fredrik Skeppstedt skriver:

    Det finns grupper av människor som lever fattigare än Romer, i absoluta och relativa siffror, men som ändå väljer att inte tigga. KO Arnstberg har som nämnts ovan forskat på frågan och kan för den intresserade bringa viss klarhet i saken.
    Ett annat problem är dock EU-migranternas hemländer och dess relation till EU i övrigt.
    Cyniskt sett kan man se t.ex. Ungern och Bulgarien som EUs buffertzoner snarare än likvärdiga medlemmar. Möjligen en förklaring till att de inte behandlas som likvärdiga medlemmar utan behandlas med samma ”självgoda” överseende som som de människor som tigger på våra gator. Hade EU ställt krav på, strypt penningkranarna, på dessa EU-medlemmar att ta tag på på den strukturella diskriminering som är reell i dessa länder så hade situationen kunnat se annorlunda ut.

    Liked by 1 person

  6. Göran Fredriksson skriver:

    Nina Björk skriver i DN bl.a. följande:
    ”De flesta människor som är arbetslösa, vilket ju tiggare formellt är, har inte aktivt valt att inte lönearbeta.”

    Nina Björk ser uppenbarligen bara lönearbete som arbete. Det är den inskränkta synen på vad arbete är som leder henne fel. Egenföretagare har inte lönearbete, ej heller är de arbetslösa. Det finns t.o.m. journalister som är egenföretagare, vilket inte kan vara okänt för Nina Björk.

    Lönearbete innebär att det är någon annan som är arbetsgivare och som har skyldighet att hitta på vad det är som skall göras och att detta arbete är till nytta för andra människor som därför är villiga att frivilligt betala för det som produceras. Arbetsgivare behöver även leta upp kunderna.

    Att vara egenföretagare är att själv utföra också det som arbetsgivaren gör för den som lönearbetar.

    Kan eller vill man inte vara anställd kan man bli egenföretagare. Det är relativt lätt i Sverige för den som inte bara sitter och väntar. Man kan då ta kortare uppdrag. Det är lättare att få många små uppdrag än att bli anställd.

    Ingen någotsånär frisk människa är så kass att den inte kan uträtta något av värde. Förr sysslade den berörda folkgruppen med metallarbeten, en del slipade knivar m.m. De var egenföretagare med dagens språkbruk. Det skulle de kunna vara även nu. Den människa som det är lite driv i finner alltid något att göra för sina medmänniskor som dessa uppskattar.

    Hinder är att som egenföretagare behöver man betala skatt, bortåt 60 % av omsättningen för modesta intäkter, hinder är även ovilja till anpassning till det övriga samhället vilket tär på gruppens förtroendekapital och hinder är att tiggeri kan vara mer lönsamt.

    Så varför arbeta när man kan försörja sig bättre genom att sitta bakom en pappmugg?

    Liked by 1 person

  7. Elöd Szanto skriver:

    Mycket får man läsa av skribenter och doktorander som har intervjuat romer.
    Jag är uppvuxen med dem kring knuten, har anstält vissa, festat med andra pch sovit under samma tak.
    Rekruterat dem till skolan har jag också gjort.
    Romer är ett klanfolk som har bevarat sin självkänsla och identitet under hundratals år.
    Vissa klaner har haft olika yrken eller ”affärsområde”.
    En del har haft spm yrke tiggeriet. Andra klaner skulle aldrig tigga även om de är fattiga.
    Det vi ser nu är att fattiga icke romer tar efter och ser en chans att tjäna pengar på tiggeri kombinerat med småbråttslighet.
    Problemet är månghundraårigt och man måste först begripa det innan man blir ”God”

    Liked by 1 person

  8. Aron Tpe Bergvall skriver:

    På 80-talet när jag arbetade på Rosengård fanns det något som hetta zigenarprojektet. Det var en grupp inrättad av Malmö stad som skulle tillvarata zigenarnas intressen. Jag hörde en historia från dem. En zigenare gifter sig på zigenskt sätt, sedan på det sätt som normalt förekommer i Sverige, kyrkligt eller borgerligt giftermål där det registreras. När det väl är bokfört, så skiljer de sig på men behåller det zigenska sättet att vara gift på för det är detta som räknas i den gruppen.
    Sedan börjar de mjölka kommunen på pengar.

    Liked by 1 person

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.