Registrering och rasifiering

Johanna 3

Johanna Andersson

Statsvetarprofessorn Bo Rothstein skriver en utmärkt och angelägen debattartikel i tisdagens Göteborgsposten. Bakgrunden är att det nationella kunskaps- och resurscentrum för forskning om rasism, som regeringen Löfven beslutat inrätta vid Göteborgs universitet, enligt en grupp klagande forskare fått fel ”rasifiering”. Det hela framstår som ”ett vitt projekt”, vilket uppges skada trovärdigheten. Undertecknarna av denna kritik vill i stället ha en satsning som: ”Har en stomme av forskare som rasifieras som icke-vita”.

Detta problematiserar nu Rothstein. Dels finns den praktiska frågan om hur rasifieringen ska registreras: ”Om detta skall vara möjligt måste självklart ett slags officiellt register införas där hur vi som forskare ’rasifieras’ återfinns.”

Han lyfter fram att finns historiska paralleller till sådan registrering, vilka inger mycket stor olust, milt uttryckt:

”Ett särskilt mörkt kapitel i svensk nutidshistoria är att den svenska staten (tillsammans med Schweiz) i slutet av 1930-talet ombad det nazistiska Tyskland att stämpla ett ”J” i de av sina medborgares pass som enligt de nya nazistiska raslagarna registrerades som judar. Det är något av en paradox att de som nu säger sig stå för icke-rasism på detta sätt önskar kopiera denna modell för medborgares registrering.”

Men frågan är än mer komplex och Rothstein diskuterar också relationen till svensk grundlag:

”En fråga är om denna slags särbehandling på grund av etnicitet är laglig. Enligt ett centralt stadgande i grundlagen gäller att ”alla som fullgör offentliga förvaltningsuppgifter ska i sin verksamhet beakta allas likhet inför lagen samt iaktta saklighet och opartiskhet” (Regeringsformen 1 kap, 9:e paragrafen).”

Och här belyses ett av de verkligt stora samtida hoten mot det goda samhället. Vi måste kunna lita till att de som har offentliga uppdrag bemöter oss sakligt och opartiskt. Det må gälla polisen som stoppar mig för fortkörning, sköterskan på vårdcentralen som mäter mitt blodtryck eller universitetsläraren som examinerar mina barn. En svensk sekulariserad medelålders vit heterosexuell kvinna med medelklassbakgrund måste kunna sakligt och opartiskt företräda en ung religiös homosexuell man med utomeuropeisk bakgrund och låg utbildning. Och tvärtom. Tanken på att en vit medelålders kvinna, med alla attribut jag ovan räknat upp, skulle stå i automatisk intresse- och åsiktsgemenskap med alla andra vita medelålders kvinnor är absurd. Det är viktigt att lyfta fram individens frihet mot gruppers anspråk på att företräda kollektiva intressen, utifrån exempelvis etnicitet eller kön.

Det ögonblick när tilliten raserats till den grad att jag bara tror mig bli rättvist företrädd av personer från min egen grupp/familj/skrå eller annat finns inga förutsättningar kvar för ett fungerande samhälle. Därför är den nu accelererande identitetspolitiken så viktig att bemöta. Att den försöker ta sig in i universiteten är än mer oroväckande.

http://www.gp.se/nyheter/debatt/1.2748138-ska-vi-registrera-gu-s-forskare-efter-ras-

http://www.gp.se/nyheter/debatt/1.2745091-nytt-centrum-mot-rasism-far-fel-vetenskaplig-inriktning

5 reaktioner på ”Registrering och rasifiering

  1. Tritonen skriver:

    Det är inte lätt att göra antirasisterna till lags. Jag drar mig till minnes Erik Ullenhag, som förra året ville rensa bort allt med ”ras”-koppling inom förvaltning och möjligen lagstiftning också. Tvärt emot vad han hade förväntat sig, fick han häftig kritik från antirasisterna. Han ryckte ju undan hela grunden för deras existens. Utan ras – ingen antirasism heller! (Tänkte inte på det….)

    Gillad av 1 person

  2. Sixten Johansson skriver:

    Identitetspolitiken har redan trängt långt in i universitetsvärlden i flera västländer och påverkar redan svensk politik och myndighetsutövning starkt. Följden blir gradvis raserad social tillit och ett allt mer utpräglat ”klansamhälle” i vid mening, gradvis allt mer av mellanösterntyp. Att utvecklingen gått så snabbt beror nog delvis på att feminiseringens effekter på alla nivåer aldrig har synats och bemötts på allvar.

    Jag ser det inte som omöjligt att ”en svensk sekulariserad medelålders vit heterosexuell kvinna med medelklassbakgrund” numera sakligt och opartiskt kan företräda ”en ung religiös homosexuell man med utomeuropeisk bakgrund och låg utbildning”. (Däremot knappast tvärtom!) I dagens Sverige är det nämligen påfallande många av den förstnämnda kategorin som kallar sig ”feminister” och verkar ha en politiserad eller romantiserad föreställning om ”den ädle vilden” eller ”den strukturellt förtryckte”, som de modigt vill försvara likt lejonhonor.

    Dessa radikalfeminister har däremot svårt att sakligt och opartiskt företräda vita män, inte minst därför att dessa konkurrerar om anslagen och de fina posterna nationellt och internationellt. De ädla vildarnas och de strukturellt förtrycktas rasism och kvinnoförtryck gör heller inget avtryck i de rika radikalfeministernas värld.

    Gillad av 2 people

  3. Gun-Britt Holmer skriver:

    Antirasister och deras förbund, t.ex. Afrosvenskarnas förbund, lever på stadsbidrag och måste därför hela tiden vara kränkta för att motivera fortsatt statligt stöd till sina högavlönade kränkta företrädare. Är man inne i kränkthetsbranchen gäller det att leverera. Alla upptänkliga förslag emottages med tacksamhet!

    Gilla

  4. Leo Kramár skriver:

    Det problem Bo Rothstein diskuterar tas upp i något vidare perspektiv av sociologidocenten Göran Adamson i boken ”Svensk mångfaldspolitik”. Adamson visar hur regeringens påbud om mångfald saknar vetenskaplig grund och bygger på ett cirkelresonemang, och han kritiserar det okritiska och undergivna sättet på vilket det accepterats på svenska universitet och högskolor.

    Gilla

  5. sternococktail skriver:

    Jepp, Statens institut för rasbiologi (Rasbiologiska institutet, även förkortat som SIFR) måste åter öppnas och återinvigas! Sedan ska alla tjänster fördelas enligt ras, kön, sexuell inriktning, funktionshinder, religion mm, mm. Såg faktaprogram häromkvällen om att Hitler faktiskt gav dispens för en del ‘halvjudar’ och tom några ‘heljudar’ att kämpa och dö för Das Vaterland.

    Men dagens svenska antirasister är nog inte så slarvigt släpphänta.

    Våra stackars akademiker vågar inte annat än att tiga eller jamsa med, eftersom politikerna med grundskolekompetens har tummen i ögat på dem. Tjänster, anslag mm fördelas ju av politiskt tillsatta nämnder.

    I en klassisk Chaplin-film (godkänd, för Chaplin var rom) spelar C en ambulerande glasmästare. Som medhjälpare har han en liten gatpojke, som går före med sin slangbella och pangar rutor, som sedan C just-in-time kan ställa upp och laga. Så fungerar väl både antirasismen och antisexismen. Undrar om vi någonsin får uppleva en anti-nepotism-kampanj?

    [Den lille söte gossen var Jackie Coogan, som senare skulle komma att spela den kuslige Onkel Fester i originalfilmerna om Addams Family. Antagligen var Fester miljöpartist, för han kunde stoppa in en glödlampa i munnen och få den att lysa.]

    Gilla

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.