Ayaan Hirsi Ali har rätt

mohamed omar

Mohamed Omar

För några dagar sedan intervjuades Ayaan Hirsi Ali i teveprogrammet Agenda. Hon var kunnig och vältalig. Hennes bok Reformera islam har nyligen kommit ut på svenska. Hon sa att hon har tänkt om. Hon tror inte längre att muslimer måste lämna islam för att kunna vara sekulära demokrater. Hon tror istället att islam bör reformeras. Hon har rätt. 

Som enskild individ kunde hon inte få tron att gå ihop med de moderna värderingar hon kommit att omfamna och älska: tolerans, pluralism, sekularism, demokrati. Det är en sak. Men att förvänta sig att en stor del av världens muslimer ska göra samma resa är inte realistiskt. Det var inte konstruktivt.

Det är mer konstruktivt att göra som hon gör nu – verka för att islam reformeras. Och att samarbeta med – och stödja progressiva muslimer. Den islamiska världen befinner sig i kris. Det går knappt en dag utan att en ny grymhet begås i islams namn. Man kan inte längre påstå att ”det där har inget med islam att göra” utan att framstå som en fårskalle, en lögnare eller en naiv önsketänkare. Man blir inte tagen på allvar.

Allt fler människor förstår att det inte bara är tillämpningen av islam som är problemet utan att det finns saker i själva läran, ja i islams grundtexter, som är problematiska. Svaret att terroristerna bara har hittat på allt hemskt de gör och att deras handlingar saknar stöd eller förankring i islams texter fungerade kanske för några år sedan. Knappt då, och definitivt inte nu.

De muslimer som tror att de försvarar sin religion genom att förneka problemet misstar sig. En sådan hållning kommer att förvärra problemet. Det försvinner inte. Om de vill att islam med allt det vackra som de har växt upp med och tycker om ska kunna fortsätta existera i världen – i fred vid sidan om andra religioner – bör de försöka lösa problemet. Reformera islam.

En början är att sluta tala om Koranen som perfekt och ofelbar. Erkänn att det finns saker där som inte funkar i vår tid. Saker som inte är förenliga med jämlikhet, demokrati, vetenskap, tolerans och en sekulär stat. När vi har erkänt det kan vi ta nästa steg. Hur ska vi förhålla oss till dessa texter? Hur ska vi förklara varför de inte längre gäller? Kanske är Koranen gudomligt inspirerad, men samtidigt också ett verk av människor? Teologerna har mycket att göra. Det är inte lätt.

Som jag ser det står världens muslimer inför tre alternativ: 1) att bara köra på, vilket kommer att leda till att man slår huvudet i väggen, 2) lämna islam en masse, vilket inte är realistiskt, och 3) reformera islam, vilket är det enda rimliga alternativet och det som jag förespråkar. Nu har även Ayaan Hirsi Ali kommit fram till den insikten.

De allra flesta muslimer vill fortsätta att vara muslimer. De tycker om sin religion. Därför är valet mellan modernitet och islam ett omöjligt val. Man måste kunna välja både islam och modernitet. Religion är inte som ett politiskt parti som man går med ena dagen och ur den andra. Den sitter mycket djupt i människor och är förenad med minnen, känslor och ritualer som bröllop och begravning.

Dessa aspekter – ritualerna, bönen, gemenskapen och även mystiken eller de andliga upplevelserna – skulle mycket väl kunna finnas kvar samtidigt som läran förändras i en mer upplyst, modern och tolerant riktning. Visst är det svårt, men det finns som sagt inget annat alternativ. Vi kan inte sitta och vänta på att muslimerna ska lämna islam och bli ateister och vi kan inte heller låta det fundamentalistiska vansinnet fortsätta med allt lidande som det medför.

Det ser mycket mörkt ut just nu med Islamiska statens (IS) härjningar och den salafitiska, puritanska väckelsen bland muslimska ungdomar i väst, men jag kan även urskilja strimmor av hopp. Det kommer från tänkande muslimer som vill vara ärliga mot sig själva och andra och som inser att man inte bara kan fortsätta upprepa mantrat att islam betyder fred samtidigt som den muslimska världen brinner inför allas blickar.

4 thoughts on “Ayaan Hirsi Ali har rätt

  1. Zahra skriver:

    Läste en bok där man skrev om en skola som började på M, som var ganska utbredd under tiden filosofin och vetenskapen nådde sin höjdpunkt. Där sågs det som att människan fått förnuftet av Gud och om någonting i Koranen ej överensstämde med det skulle det ses som en metafor. Där började man med det du beskriver.

    Gilla

  2. Sixten Johansson skriver:

    Jag tror att Omar har rätt i sin analys. Tänkande muslimer borde starta en motväckelse. Men för att en sådan ska ha någon större påverkan måste de nog gå ut hårt, bilda en egen, modern, vördande, men framtidsinriktad skola, och hävda att den är ISLAM. De skulle hävda att alla andra skolor (eller åtminstone vissa) är föråldrad islam och att Koranen ska ha ungefär samma roll som Gamla Testamentet för de kristna.
    En majoritet av muslimerna i världen skulle se detta som den grövsta formen av kätteri och otaliga ledare skulle hetsa till terror och krig.
    Om man inte kallade sin skola för islam skulle provokationen bli mycket mindre, men samtidigt skulle man förlora möjligheten att påverka synen på islam och det som görs i religionens namn. Det skulle bli en personlig lösning för andliga och rituella behov, en sorts avknoppning utan politisk sprängkraft.

    Gilla

  3. En tankeställare skriver:

    Vet inte om jag gillar begreppet ”reform” i sammanhanget. Huruvida reformationen i den kristna världen, till exempel, var av godo eller ej är ju en både svår och infekterad fråga vars svar ofta beror av vilken kyrka man själv tillhör, eller om den kultur man har vuxit upp i är präglad av exv reformert eller katolsk kristendom. Om reformation var något gott i sig, så skulle det väl betyda att alla ickereformerade kyrkor är lite sämre, eller lite mer ”efter”, de reformerade? Så enkelt är det knappast, om man inte blivit helt såld på propaganda med anor från Gustav Vasas tid…

    Jag skulle istället vilja föreslå en strävan efter _andlig förnyelse_, vilket väl är ungefär vad jag tror att du egentligen åsyftar, Mohamed Omar. Och målet kan inte och ska inte vara att få religionen att gå ihop med moderniteten, utan, som alltid, att finna _sanningen_ (vad är det annars för vits med tron?). Om man inte är fullständig relativist, och om man verkligen tror på en god Gud, så måste man sätta sin tro till att det går att finna det sanna moraliska värdet i handlingar som mord och terrorism. Det handlar inte om att vi just nu, vid den här tidpunkten i historien, råkar hysa en utbredd uppfattning om att dylikt inte går ihop med det vi med ett modernt begrepp har kommit att kalla mänskliga rättigheter. Det handlar om den djupaste insikt om att det är fel, universellt och evigt.

    Hirsi Ali är ateist, och kan därför inte hjälpa de troende med den här andliga biten av arbetet. Hon har ett tydligt ateistiskt perspektiv. Dock anser jag det inte på något sätt fel av henne att propagera för den här ståndpunkten, eftersom det är ärligt och konstruktivt och säkerligen kan bidra till att det hela rör sig åt rätt håll. Men till sist handlar det ändå om att de troende muslimerna måste söka andliga svar på frågorna, i djupet av sina hjärtan och utan intellektuella skygglappar. Vill deras Gud verkligen att man skär halsen av människor, med syfte att sätta skräck i ännu fler? Vem är då denne Gud, och är han verkligen god?

    Gilla

    • Sixten Johansson skriver:

      Mycket bra formulerat. Individer och grupper måste hitta sina egna lösningar och ofta försöker man ju slå broar mellan gammalt och nytt. I en så här våldsimpregnerad och stelnad tankevärld tror jag det är bättre att överge det gamla och skapa något helt nytt.
      Själv tror jag att all andlig utveckling stannar upp när man på olika sätt etablerar bilder av ett gudaväsen och dess vilja – den insikten är ju urgammal. Jag tror det är fullt möjligt att hitta former för personlig och gemensam andlig upplevelse och fördjupning. Vi kan fritt skapa alla ceremonier som behövs för tröst och övergångsriter, utforska och kanalisera vår existentiella ångest utan religionernas megalomana monopolkrav.

      Gilla

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

w

Ansluter till %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.