Bitte Assarmo: Kultursnobbarnas förakt biter inte på den svenska Luciatraditionen

Bitte Assarmo

Få traditioner är så älskade här i Sverige som seden att fira Lucia. Följaktligen är det också en tradition som ständigt irriterar den pk-marinerade kultureliten, som vill vara lite förmer än vanliga svennar. Varje år förekommer samma enformiga diskussioner på tidningarnas kultursidor, där snorkiga kultursnobbar turas om att knäppa svennebananen på näsan och tala om att Lucia antingen inte alls är en svensk tradition – eller att den är alldeles för svensk och därmed exkluderande – och att traditioner överlag är jättedumt. Svenska traditioner alltså. Andra traditioner är jättebra och jättefina och jätteviktiga. Ja, ni vet hur det brukar låta.

Tidningarna publicerar regelbundet artiklar där de låter etnologer och andra undervisa om att de traditioner vi i vår enfald tror är svenska i själva verket är något helt annat. Det spelar liksom ingen roll att vi firat Lucia i Sverige sedan 1700-talet och att svenskarna har dansat runt midsommarstången i sekler – några svenska traditioner är det minsann inte frågan om, de är ”importerade” och hör sen!

En svensk tradition är däremot Ramadan, blir vi lika regelbundet undervisade om, av både medier och politiker. Då är det plötsligt inte tal om att det är en ”importerad” tradition, ej heller att en överväldigande majoritet av svenskarna inte alls firar Ramadan, och att företeelsen historiskt sett varit relativt okänd i Sverige.

Det här är förvisso ett skrattretande ologiskt och inkonsekvent förhållningssätt till traditioner, men med det oräkneliga antal olika måttstockar som numera figurerar i landet Sverige är ingenting omöjligt.

Med ett så utbrett förakt för det svenska kulturarvet och de svenska traditionerna är det inte konstigt att kulturjönsarna som styr och ställer på de stora massmediala plattformarna ser Luciatraditionen – och medborgarnas envisa vägran att göra avkall från den – som ett irritationsmoment. Därför lägger de sina intellektuella pannor i djupa veck och försöker överträffa varandra i traditionskritik i allmänhet och Luciakritik i synnerhet. Men deras ord och åsikter betyder intet för andra än dem själva. Traditioner förgås inte så lätt, och en
kultursnobbs uppfattning står sig slätt i sammanhanget. Svenskarna fortsätter fira Lucia ändå, så som svenskarna gjort under mycket lång tid, med Luciatåg, stämningsfulla julsånger och pepparkakor och lussekatter. Det spelar nämligen ingen roll att Nordens ljusdrottning är ”importerad”. Vi firar henne på vårt alldeles egna vis, och i vår egen kulturella kontext, och därför är vårt Luciafirande en svensk tradition. Svårare än så är det liksom inte.

Så vem var då Lucia? Lucia, som härrör från latinets lux och betyder ljus, föddes på 280-talet i Syrakusa, Sicilien. Hon levde under kejsar Diocletianus tid, en tid av svåra kristendomsförföljelser, vilket till sist kom att göra henne till en av kyrkohistoriens mest uppmärksammade och älskade martyrer. Redan som mycket ung beslutade hon sig för att ge sitt hjärta åt den kristne guden, något som inte togs helt väl emot av omgivningen. Det finns ett antal legender, den ena blodigare än den andra, om hur hon plågades och torterades för sin tros skull, innan hon till sist dog martyrdöden år 310. En av dem berättar om hur hon fick sina ögon utstuckna, och det är just så hon ofta avbildas i den religiösa konsten – med de utstuckna ögonen på en bricka som hon håller i sina händer.

Såsom varandes katolik under ett femtontal år har jag sett min beskärda del av denna Lucia-bild. Jag har dock alltid föredragit vår svenska Lucia som kommer med saffransbullar och pepparkakor på brickan istället…

Lucia firas den 13 december och det är inte bara i Sverige som hennes fest firas som en ljusfest. Före den gregorianska kalenderns införande var Lucianatten årets längsta natt och Lucia förknippas med ljuset både i övriga Skandinavien, delar av Östeuropa och i Italien. Den svenska Luciatraditionen härstammar från sent 1700-tal, vilket gör den särskilt unik eftersom det innebär att man började uppmärksamma ett katolskt helgon långt efter den protestantiska reformationen. Och kanske är det också därför vi svenskar älskar vår Lucia så innerligt. Hon går bortom religionen, bortom det högtravande, och träder in i våra hjärtan med ljus och värme och en värmande påminnelse om vårt älskade kulturarv.

Glad Lucia!

44 reaktioner på ”Bitte Assarmo: Kultursnobbarnas förakt biter inte på den svenska Luciatraditionen

  1. Skarprättarn skriver:

    Lusse är äldre än kristendom i det här landet och har alltså ingenting att göra med Italien. Interpretatio christiana. Skaffa er egna traditioner istället för att stjäla andras.

    Gilla

  2. Jan Andersson skriver:

    En gång låg ett upp till två mil tjockt istäcke över Skandinavien. Så allt svenskt är importerat. Men på vilket sätt det skulle påverka och förringa dagens bruk och sedvänjor har jag ytterst svårt att ta till mig. Om vi tar bort allt som kan härledas till att vara osvenskt blir ju ingenting kvar, mer än is.

    Gillad av 2 personer

    • Skarprättarn skriver:

      I den meningen finns inget europeiskt heller, eftersom Europa befolkades utifrån. Genom tid och transformation blir företeelser inhemska.

      Om till exempel islam hade expanderat norr om Hispania, hade dagens Bitte och Omar förfäktat våra ”svenska” muslimska traditioner med samma emfas som man försvarar ett italienskt helgon som kletats på en inhemsk tradition. Vi hade då istället firat Rabia (googla) den 13 december med ljusprocession i våra moskéer.

      Gilla

      • Jan Andersson skriver:

        Under hednatiden ”firade” man Lucifer årets mörkaste dagar. Det var en av de sedvänjor som det var svårast för kristendomen att få bort. Så man döpte om ”Lusse” till ”Lusse” alltså Lucia för att folk skulle få ha kvar firandet.
        Vad man gjorde när man firade Lucifer vill jag helst inte tänka på.

        Gilla

      • Skarprättarn skriver:

        Lucifer? Är du religiös analfabet eller hur ska man tolka en så märklig utsaga?

        Lucifer, den fallande, är latin för aftonstjärnan Venus, eller Afrodite, eller Astarte, eller Inanna, i rakt nedstigande led till babylonisk mytologi. Kopplingen till forn sed är indoeuropeisk av betydligt äldre datum, motsvarande gudinnan Freja.

        Lucifer representerar djävulen i kristen tolkning för att instanser av Venus är portalfigurer i de religioner man underkuvade, särskilt i Mellanöstern och dess Inanna-kult. Baal (herre) är en annan djävulsfigur i kristendom av samma anledning.

        Lusse har inget med saken att göra, utan namnet antyder ljus, precis som substitutet Lucia. Det var därför man hade framgång i att ersätta traditionen, medan det var svårare med andra vita damer som Perchta, Hulda med flera kontinentala varianter.

        Man hade helt enkelt tur att ha ett passande helgon för ändamålet. Det gick väl inte så jävla bra med Johannes baptiseraren på midsommar, så den överlevde i befintligt skick. Julen hade man redan snott från romarnas midvinterfest, så den var enklare att pinka in.

        Gilla

    • Elisabeth G skriver:

      Sant. Det skulle också vara intressant att veta vad som blev kvar av andra folks kulturer om man rensade bort allt inflytande utifrån. Det skulle antagligen inte bli mycket om det inte rörde sig om ett folk som levt isolerat från omvärlden.

      Gilla

    • Jan Molin skriver:

      Istäcket var omkring 3.5 km tjockt, ej 2 mil. Man har forskat på detta i samband med bergtunnlarna för lagringen av utbränt kärnbränsle. Som måste motstå nästa istid.
      Dimensionerande tjocklek har varit 3.4 km, dvs något mindre än den senaste forskningen kommit fram till.

      Gillad av 1 person

      • Skarpråttarn skriver:

        Vi är redan i en istid. Sedan 34 miljoner år tillbaka, eller 2.6 miljoner år tillbaka i den senaste fasen, kvartär istid. De där ismassorna kring polerna är exakt vad som definierar en istid, det vill säga förekomsten av en kryosfär. En anomali i geologiskt perspektiv.

        Om du menar när nästa nedisning, det vill säga expansion av kalotterna, sker, så är det svårare att svara på. Under normala omständigheter skulle den intergalcialperiod vi befinner oss i vara slut, och ett nytt maximum inträffa om 50000 år eller så. Antropocen uppvärmning har dock förskjutit detta förlopp med ytterligare 50000 år, om inget annat inträffar, som ett massivt vulkanutbrott.

        Gilla

  3. Aurora skriver:

    Tyvärr är jag rädd att våra traditioner inte kommer att överleva den attack på allt svenskt som pågår. Vänstern, inkl svenska kyrkan, i ohelig allians med islamism attackerar alla svenska traditioner och kristen kultur till förmån för för norden främmande och väsensskild importerad kultur och religion. Återstår, när en totalitär intolerant maktsammansättning tagit över, för de svenskar som ändå framhärdar att, likt de första kristna under romarväldet eller dissidenter under sovjettiden, fira traditionella svenska högtider och kulturarv i hemlighet i gömd undanskymdhet.

    Gillad av 8 personer

    • Anna Lindén skriver:

      Jag hoppas verkligen inte att du räknar hela Svenska kyrkan till den traditionsföraktande vänstern, Aurora. Det är mycket orättvist mot alla de lokala eldsjälar som ordnar med luciatåg i de många små församlingarna över hela vårt land. Rent personligen skulle jag aldrig komma på tanken att attackera svenska traditioner och kristen kultur, men så är jag ju bara en vanlig landsbygdspräst.

      Gillad av 10 personer

      • Biskop Burner skriver:

        Jag räknar HELA Svenska kyrkan till den traditionsföraktande vänstern, Anna, inklusive de lokala ”eldsjälar” som driver på utvecklingen.

        Gilla

      • Anna Lindén skriver:

        Ja, vad vi andra gör spelar förstås ingen som helst roll, Aurora. Jag skulle säga att det är precis tvärtom. Det som betyder något för luciatraditionens bevarande inom våra församlingar är den lokala personalens trogna arbete från år till år över hela vårt land. Politiserande biskopars utspel är en dagslända som provocerar idag, men som saknar betydelse för utvecklingen i det långa loppet.

        Gillad av 3 personer

      • Elisabeth G skriver:

        ”Politiserande biskopars utspel är en dagslända som provocerar idag, men som saknar betydelse för utvecklingen i det långa loppet.”

        Jo, man skulle ju önska att Antje Jackelén insåg detta. Hon uppträder som om hon ÄR Svenska kyrkan och fattar tydligen inte vilken skada hon gör. Det var nog inte så lyckat att införa en ÄB utan stift.

        Gillad av 1 person

      • Anna Lindén skriver:

        Biskop utan stift borde inte vara möjligt att vara, men införandet av en hjälpbiskop i ärkestiftet som ansvarar för själva stiftet innebär i praktiken det. Håller med om att det är mindre lyckat, Elisabeth.

        Gilla

  4. Stig Bergman skriver:

    Jo, Lucia ska vi fortsätta med.
    Men ändå! Vår nuvarande tradition om hur man väljer lucian i skolor eller kommuner är något vi kan vara utan. Det har skapats en sorts skönhetstävlan om vem som är mest lämpad, ja, t o m vackrast, som skapar avundsjuka och ångest t o m bland barn och bland våra tonårsungdomar.
    Rensa i dumheterna så kan vi köra vidare och glädjas åt ljuset i mörkret.

    Gilla

  5. uppstigersolen skriver:

    För några år sedan var vi i Syracusa. På Sicilien. Givetvis gick vi till den lilla byggnad där Lucias kvarlevor förvaras. En gång om året plockas dessa fram och bärs i procession genom staden. Dock inte den dagen då vi var där. Vi köpte en liten Luciastaty. En stilig kvinna med förgyllt hår, en krona på huvudet samt en bägare i handen. Hon hade en kniv stucken genom halsen. Den har jag filat bort. Så att vi kan ha henne framme utan att barnbarnen skulle fråga just om den. Nu är barnbarnen lite större. Men kniven är borta.

    Gillad av 1 person

  6. Elisabeth G skriver:

    Kulturtöntarna påminner mig om en Edvard Persson-film. Patron hade fått för sig att man skulle använda konstgödsel istället för naturlig gödsel och anställt en ny rättare. Den nye rättaren begrep ingenting om jordbruk men kunde säga ”fi donc” över att man kunde använda något så okultiverat som vanlig gödsel. Sedan blev han utskrattad när han halkade och hamnade i gödselstacken. Som jag ser det står kulturtöntarna uppe på gödselstacken och sprätter. De har sällan något vettigt att komma med.

    Läste Eddies krönika i går. Klippen från diverse kändisar var talande. Gardell tror tydligen att den världsomspännande kristendomen är en orientalisk tro. Jag är dock inte förvånad. Det påminner mig om kvinnan som sade till en präst att det bibelord hon tyckte bäst om var ”var och en blir salig på sin tro”. När prästen förklarade att det alls inte står i Bibeln sa hon ”men håll med om att det borde stå där”.

    Jag prenumererar på en väldigt bra dagstidning men kultursidorna (inköpta) hoppar jag över. Jag är så oerhört trött på dessa pompösa, självbespeglande idioter som upphöjt sig själva och sitter och kliar varandra på ryggen. En bok som utmålar SD såsom varandes 1930-tal lovsjungs medan recensenten inte fattar att det är hans sida som är 1930-talet.

    Gillad av 5 personer

  7. Leif Nilsson skriver:

    Ondskan i dess nuvarande skepnader; socialism, kulturmarxism och postmodernism, arbetar aktivt för att utplåna och smutskasta vår historia, riva våra statyer, förgöra vår traditionella konst och arkitektur, utplåna familjen och istället skapa förödande motsättningar mellan män och kvinnor – vars harmoniska samspel är en grundläggande förutsättning för fortplantning och liv.

    I sin förödande attack för att förstöra den västerländska kultursfären grundläggande värden och institutioner, lierar sig ondskan med de främmande krafter, som också har samma ondsinta mål – att upprätta ett centralstyrt och totalitärt rike, där den ende guden – den onde guden – har all makt!

    Gillad av 4 personer

  8. Kurt skriver:

    Luciafirande på Manhattan 1997, två helt utsålda ”föreställningar”, arrangerades av därstädes boende svenskar, oerhört populärt för de amerikanska new york-borna. Lyckades själv köpa en biljett. Gick av stapeln i en kyrka på övre Manhattan. Svenska traditioner tenderar att bli ännu ”svenskare” för utomlandsboende svenskar. Har upplevt detta såsom stationerad i Afrika, Indien, New York etc. Så våra egna traditioner blir extra viktiga att hålla fast vid i ”förskingringen”. Fundera på det

    Gillad av 3 personer

  9. Jaxel skriver:

    Krönikören skriver: ”Det här är förvisso ett skrattretande ologiskt och inkonsekvent förhållningssätt till traditioner,..”

    Nja, så länge det är olika människor som intar de mer eller mindre oförenliga ståndpunkterna så är väl ovanstående påstående i krönikan en aning tveksamt. Även om man förstås kan notera hur motsägelsefull PK-läran är. En sådan motsägelsefullhet är väl för övrigt typisk för religioner i allmänhet. För det är väl just det PK-ismen är – en sorts religionssubstitut.

    Om fru krönikören däremot kunde påvisa att en och samma tyckare vid olika tillfällen intagit de oförenliga ståndpunkterna så vore betydligt intressantare.

    Gilla

  10. Lars Strömberg skriver:

    Att tjafsa om vilka traditioner som är svenska, vilka traditioner som är strunt, vilka traditioner som skall bort och vilka som skall till – det står jag över.
    Jag är hyfsat ointresserad av traditioner. Dock inte alls så, att jag konsekvent tar avstånd från dem. Däremot värdesätter jag min egen agenda betydligt högre än kollektiva agendor och traditioner. Vill jag fira jul så gör jag det, vill jag titta på en majbrasa så gör jag det, vill jag besöka en kyrka så gör jag det. Men – jag låter inte dessa traditioner, religion eller andra seder och bruk styra mig. Ofta struntar jag helt i nationaldagsfirande, luciavakande, midsommarstångande et cetera. Men – det betyder INTE att jag menar att dessa företeelser är FEL i någotslags absolut mening. För mig är de emellertid ganska ointressanta, som det mesta av kollektivism.

    Gilla

    • Elisabeth G skriver:

      Så har jag också resonerat men jag har alltmer kommit att omfatta den ståndpunkten att det har ett värde i sig att upprätthålla de svenska traditionerna. Det handlar om identitet och sammanhållning.

      Gillad av 5 personer

      • Lars Strömberg skriver:

        Identitet och sammanhållning respekterar jag som argument för att seder och traditioner kan vara bra.
        Men jag tror nog att man kan uppföra sig smidigt, kultiverat och civiliserat både med och utan dessa traditioner.
        Jag är såpass antikollektivistisk att jag förstår att min hållning inte är tillämpbar på flertalet.
        Jag känner mig ju inte ens som en del i ett ”vi” på den här sajten. 🙂

        Gilla

  11. Iva Åberg skriver:

    Tack för en utmärkt text! Så klart och självklart! Det är då märkligt att många kan vara så förblindade att inte se den ytterst skrattretande motsägelsen mellan vedertagna svenska eller ”svenska” (för all del) högtider och påståendet att Ramadan – en främmande fågel dom dessutom bara hör hemma bland muslimer – skulle vara ”svensk”??! Och det finns INGEN kultur som är opåverkad av en annan! Som sagt, det är KONTEXTEN som gör den till ”egen” tradition. SÅ självklart! Och varför bråka om detta överhuvudtaget? ”Allas lika värde” tillåter rimligtvis att folk kan fira vad de behagar! En ögonslående motsägelse till!!!

    Gilla

  12. elina skriver:

    Jag träffade en kvinna under min vandring på PCT USA förra sommaren. Hon bodde i Independence och var enda svenskättlingen i den lilla staden. Hennes farfar var från Sverige. Hennes far hade hållit hårt i de svenska sederna. Han hade lärt sin dotter Luciasången och hon hade lussat för omgivningen sedan hon var 9 år gammal. Hon bjöd då på pepparkakor, även det var ett gammalt svenskt recept. Lucia var mycket uppskattat. Nu var hon 75 år. Hon sjöng inte mer men kunde orden på svenska och hon sa att folk var nog tacksamma för att hon inte sjöng. Hon bakade än pepparkakor och gick runt med de.

    För vissa är traditioner viktiga. Andra vill bara rasera de.

    Gillad av 3 personer

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.