Ny podd! Martin Luther och svenskarna

I ett nytt avsnitt av podden Tankar från framtiden (inspelat 15 mars) pratar Mohamed Omar (Eddie) med den lutherske prästen och teologen Lars Borgström. För mer än fem hundra år sedan, den 9 mars 1508, tog Martin Luther sin kandidatexamen i bibelstudier. Innan han började studera Bibeln, så hade han läst juridik. Men en dramatisk händelse ledde till att han blev munk. I klostret upptäckte han saker i Bibeln som han ansåg att kyrkan hade glömt bort. Luthers predikan ledde så småningom till splittring, reformation och en ny kyrka. Europa delades upp i katolska och protestantiska länder. Vem var Luther och vad handlade hans konflikt med den katolska kyrkan om? Finns det fortfarande skillnader mellan luthersk och katolsk tro? Vad har Luther haft för betydelse för svensk kultur? Är Svenska kyrkan fortfarande luthersk? Lars Borgström hör till den gamla skolans lutheraner.

Lyssna på podden i spelaren nedan:

21 reaktioner på ”Ny podd! Martin Luther och svenskarna

  1. lenam skriver:

    Tack för klargörande och intressant samtal om viktiga förhållningssätt till bibeln. Även om många inte läser bibeln längre så förstår man vilken betydelsefull person Martin Luther är och har varit.

    Gillad av 1 person

    • kolosserbrevetkap3 skriver:

      Ja det var och är han alltjämt, den gode Luther, men inte ofelbar. Men å andra sidan vem är det? Utom möjligen sju-klöverns förgrundsgestalter.

      Gilla

  2. Kjell Rehnström skriver:

    Skulle man då kunna kalla salafisternas återanknytning till koranen för en reformation, och hur skulle man i så fall beskriva skillnaden. Tanken slår mig att Martin Luthers reformation leder till stor framgång för de samhöllen som annammade hans lära, medan man inte verkar kunna säga samma sak om salafismen. Kan man säga att skillnaden ligger i att Biberln och Koranen i så hög grad skiljer sig från varandra?

    Gillad av 2 personer

    • Fredrik Östman skriver:

      När Luther hänvisar till Bibeln är det inte för att introducera någon ortodoxi eller bokstavstrogen tolkning (vilket hur som helst är epistemologiskt omöjlig och inom kristendomen okänd, bland annat därför att vi enbart känner Bibeln genom två delvis motstridiga översättningar), utan för att avfärda de andra religionsgrunder som vid denna tid hade kommit till användning, inte minst inom geschäftet med avlater. Det är alltså en rörelse i rakt motsatt riktning, bort från ortodoxi och auktoritet, tillbaka till den allmänmänskliga kristna humanismen.

      Islam är så enfaldig och simpel i förhållande till den sofistikerade kristendomen att en jämförelse inte alls kan göras, för att nu svara på din andra fråga.

      Gillad av 2 personer

      • Mattias Lindström skriver:

        Fredrik Östman: Vilka motstridiga översättningar pratar Du om? Vi har ju Bibeln på grundspråket – hebreiska, arameiska, koinegrekiska. Och blott svenskan rymmer ju långt fler än två översättningar….

        Gilla

      • Fredrik Östman skriver:

        Den grekiska och den latinska. Mer fanns inte att tillgå för kyrkofäderna och bibelöversättarna. Ingen har någonsin hävdat att Bibeln är Guds egna och sista ord.

        Gilla

      • Fiskargubben skriver:

        Hebreiska GT översattes av en stor grupp judiska lärde till grekiska. Jag litar på Septuaginta. Judarna bevarade länge envist Ordet, men några viktiga verser försvann på 700talet när kristendomen ansågs vara ett hot. Ortodoxa kyrkan har hela listan. Vulgata översattes från Septuaginta. Vi fick Ordet på hebreiska, grekiska och latin och Herren kallades judarnas konung på de språken på korset. Därför har korset tre tvärbjälkar på ortodoxa kors. Jag kan vittna om att man känner av Herrens närvaro i några katolska kyrkor, som man känner av den under ett häftigt frikyrkomöte, om de ännu förekommer. Som när jag kände av den under konfirmationen i svenska kyrkan för många år sen. Han lever.

        King James version, katolska Jerusalem Bible och minst en fransk översättning överträffar vad som nu är tillgängligt i Sverige. Karl den tolftes Bibel är mycket bättre än de moderna. Jag har en reviderad version från 1880talet.

        Gilla

      • kolosserbrevetkap3 skriver:

        Skriften allena, är ett uttryck som Luther sägs få äran av. Som en markering mot påvedyrkan och påvekyrkan som ännu sägs lägga samma ofelbarhet vid påvens uttalanden som Skriften tillräknas. Dvs påvens ord och Skriften väger typ jämt. Men det är bara hörsägen, kanske falsk tillvitelse.
        Som sagt, saknar källhänvisningar!

        Däremot säger Skriften, dvs Bibeln att inget får läggas till eller dras ifrån Skriften. Dvs endast Ordet! Ty Ordet är Jesus/Jesus är Ordet som blev kött. Och Han är Sanningen. Klart och tydligt står det beskrivet i Bibeln.

        Gilla

      • kolosserbrevetkap3 skriver:

        Jo, Guds ord, Bibeln hävdar just det! Att det är Guds eget ord, skrivet av människor inspirerade av Guds ande. Och att det varken får läggas till eller dras ifrån något står tydligt i Uppenbarelseboken, den sista boken i Bibeln.

        Inte ett jota ska plockas bort säger också Jesus själv, och att det blir synd om den som lär andra så. Jesus säger också, himmel och jord skall förgås men mitt ord ska aldrig förgås.

        Det vore klädsamt om de som talar om kristendomen åtminstone någon gång kunde hänvisa till Bibelord för sina omdömen och påståenden. Troende tror väl inte på Luther, Swedenborg? Vad sade Jesus, vad säger Gud enligt sitt eget ord?

        Gilla

  3. Fiskargubben skriver:

    I Luthers teser kan vi läsa om människokärlek och goda gärningar. Det försvann när Luther ville bryta definitivt med Rom, men levde ändå kvar i flera hundra år bland folket. Nu tror många att den som tror på Herren inte behöver bättra sig och göra gott. Det har blivit förfärligt och det värsta kan ha börjat för bara ett halvsekel sedan. Den som tror ska väl också lyda? Bara ha ett hopp som Paulus? Nej, nu kan man utnämna sig själv. Jag är frälst och utan skrynka!

    Swedenborg gör upp med det där. Luther kom till slut till Himmelen, säger han, men efter vissa svårigheter, eftersom han i sin ungdom trodde på kärleken och för att han hade gjort församlingen stora tjänster.

    Gilla

  4. Fiskargubben skriver:

    Ulrika, tack för översättningen. Jag har glömt på vilket språk jag läste om Martin Luther, men det var troligen på engelska.

    Det är bra att vi har den här diskussionen om protestantismen. Vi behöver studera hur det började. Tankarna hölls levande under några hundra år före Luther av en handfull troende. En fick skydd i ett kloster och några andra arbetade som drängar och pigor på en gård när det var farliga tider på kontinenten.

    Den finska Bibeln och psalmboken kom före de svenska, varför har det glömts bort? Jesper Svedberg, Swedenborgs far, gav ut vår första psalmbok. Den tjeckiska Bibeln var av stor betydelse.

    Swedenborg säger att vi bara döms efter hur vi efterlever den religion vi har fått. Muslimerna får undervisning om Herren i den andliga världen, om de har försökt leva rätt. Det finns mer att säga om Islam, speciellt den tidiga varianten, men jag har inte lust att starta en stor diskussion, som egentligen kräver en hel bok och referenser jag inte har lust att leta upp. Inte heller vill jag reta upp de som tycker sig veta bättre i dessa svåra religiösa tider. Jag nöjer mig med att säga att jag är kristen och tror på Herrens allmakt och kärlek. Inte en religion kan existera såvida Herren inte tillåter det, men det behöver inte betyda att Han skapade den helt och hållet. Religioner helt utan sanningar utplånas.

    Gilla

    • kolosserbrevetkap3 skriver:

      För den som säger sig vara kristen och tro på den Gud som framställs i Bibeln, så vore det ju rimligt att hämta åtminstone något till stöd därifrån, för sin ”tro” och sina tankar. Annars kan man ju använda vilka tankar, idee’r som helst under ”kristen flagg”, vilket iofs görs idag!
      Förresten säger Bibeln att Gud vill att vi ska tro på Jesus! Vilket Jesus också uppmanar oss att göra.
      Det går ofta bra att tala om Gud men Jesus namn lyser med sin frånvaro. Dock är det namnet över alla namn enligt Bibeln.

      Gilla

      • Fiskargubben skriver:

        Min vän, jag är inte ung längre och minnet har börjat svika. De gamle simmar i nåden, men det är ju också meningen att de unga ska ta över i denna ständigt föränderliga skapelse (det tar aldrig slut). Mitt andliga bibliotek tillhör nu till stor del barnen och jag har svårt att pallra mig iväg till den fastigheten. Nu blir det inte flera uppsatser och avhandlingar. Inga fler böcker.

        Namnet Jesus är över alla andra namn och ingen kommer till livet utom genom Honom. Därom är vi eniga. Herren är sannerligen uppstånden, det förde mig till dopet när jag väl förstod det. Jag kom utifrån och fick börja från början och det var en fördel.

        Påven kan vi glömma. Han är Guds ställföreträdare, Stellvertreter på tyska, tror han. Nu försöker han skapa en ny synkretistisk religion genom att förena kristendomen och islam utan att förstå att religionerna har vattentäta skott som skydd. Ordet allena är vad vi ska hålla oss till.

        Gilla

  5. kolosserbrevetkap3 skriver:

    Swedenborg som ”Sankte Pers” förtrogne! Intressant!
    ”Ingen kommer till Fadern utom genom mig” säger dock Jesus. Han som är Ordet (enligt Johannesevangeliet).
    Lyda de två buden, absolut! Älska Gud och älska din nästa; på det vilar Lagen och Profeterna, säger Ordet.
    Men också, inte av egen förtjänst utan av Guds nåd. Dock inget automatiskt frikort för att synda på nåden.

    Gilla

    • Fiskargubben skriver:

      Den som inte känner till Swedenborg är förstås misstänksam. Min första bok var Apocalypsis Revelata, Uppenbarelseboken avslöjad. Det tog mig 3 månader att läsa den, eftersom jag ville kolla upp varenda Bibelreferens. Han står helt på Guds Ord när han säger vad några har svårt att ta emot, så nog hedrar han Herren, Ordet. Efter den boken blir jag aldrig densamme igen. Jag lät döpa mig i en församling och läste sönder min Bibel. Där samlades också delar av familjen samtidigt som jag mötte förfärligt motstånd från oväntade sekulära håll. Det var andligt krig. Jag blev sönderslagen, men kom ut på andra sidan av problemen med Herrens hjälp. Han visste precis vad jag behövde. Det är bara att tacka för rosorna och törnena. Nu sover swedenborgarna medan jag, som inte ens är medlem i samfundet, fortfarande hedrar Swedenborg. Jesus är Herre och jag kallar honom Herren. Jag råder alla att bara läsa de Swedenborgböcker han valde att publicera. Strunta i Drömboken. Jag är inte Fiskargubbe för att missionera, utan sannerligen en fiskargubbe från havet.

      Tack min Gud för vad som varit!- nyårsafton, nyttårssang

      Gilla

  6. Fiskargubben skriver:

    Idag besökte jag en näraliggande kyrka och den kvinnliga prästen talade om feministglasögon och genusglasögon. Var nämns de i Bibeln? Med tanke på ärkebiskopen fruktade jag att hon skulle tala om klimatglasögon, men hon höll tyst. De överblivna oblaten spred hon ut i rabatten.

    Dessa sånger äro kristna för den som kan sin Bibel. Regnbågen, förbundet. Den svarta Gospelkören. Vi vandrar tillsammans. Se telegrafstolparna. Mycket bättre än dagens predikan.
    Can you hear Rod?

    Rod Stewart – Have You Ever Seen The Rain (Official Music Video)

    Rod Stewart – Sailing (from One Night Only! Live at Royal Albert Hall)

    Gilla

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.