4 thoughts on “Nya videos med Mohamed Omar. Svenska kyrkan, islam och kyrkovalet

  1. Ki Kollbrunner skriver:

    Det behövs debatter med kyrkans representanter, moskéer representanter, ex -muslimer, religion forskare, expertis inom islam för att visa hur de tänker, syftet och hur de går tillväga för att nå målet..
    Vill man bemöta deras lögn måste man vara kunnig inom ämnet..

    Gilla

  2. Petrus skriver:

    Det är väl i och för sig sant att kristendom och islam är väldigt svårt att förena och att NT och koranen har väldigt olika budskap. Det är också sant att den policy den pro-islamiska grenen av Svenska Kyrkan har i praktiken innebär att kristendomen underordnas islam i samhället.

    Frågan är dock vad alternativet står för. POSK, Frimodig Kyrka och Sverigedemokraternas kristna företrädare (som t ex Julia Kronlid) står i huvudsak för samma teologi som pingst och Trosrörelsen (Livets Ord m fl), alltså någon slags dispensationalism. Dispensationalism innebär en rätt radikal omknådning av den traditionella, kristna ersättningsteologin som dominerade nästan helt i Europa fram tills efter 2:a världskriget i Västeuropa och fram tills 1920-talet i USA när Scofield/Untermeyer-bibeln lanserades på bred front. Den praktiska konsekvensen av dispensationalism är att man på teologisk grund okejar fördrivningen av kristna från Israel/Palestina 1947/48 (ungefär som när imamer på teologisk grund rättfärdigar fördrivning av kristna från Irak och Syrien). Och att palestinska kristna (av judisk härstamning drygt 1900 år tillbaka i tiden) som protesterar mot detta kallas för hatpredikanter på DN Debatt av företrädare för Frimodig Kyrka. Detta är inte en mindre extrem omtolkning av det kristna budskapet än Antje Jackeléns pro-islamiska variant. Antje Jackélen antyder t o m profeten Muhamed inte var någon profet. Motsvarande slingrande har du inte bland dispensationalister. Har har du en teologiskt grundad glasklar underordning av kristendomen i förhållande till en annan religion där de kristna s a s blir B-laget. Jag har full förståelse för att det kan vara problematiskt att påpeka detta. Den som vill vara företrädare för ett svenskt parti som vill kommunicera med en bredare allmänhet bör inte göra detta.

    Jag tror också att det smartaste för en svensk politiker som vill påtagligt minska invandringen är att undvika konfrontation med islam. Men man borde kunna smöra mindre för muslimerna i religiösa sammanhang än vad figurer som Antje Jackelén gör. Jag vill också påpeka att det är skillnad på om en person som Mohamed Omar/Eddie, som har en iransk biologisk pappa och som varit muslim, kritiskt analyserar islam än om en purskandinav typ Sven-Olle Olsson gör detta. Vi som vill minska invandringen drabbas mindre som kollektiv av Mohamed Omar/Eddies förkunnelse än om en person typ framlidne Sven-Olle Olsson gör detta. Tvivlar dock på kristna som är entusiastiska inför att smöra för islam nyktrar till av Omars information. De viftar nog bara bort hans invändningar.

    Gilla

  3. Harry Gustafsson (@gussarev) skriver:

    Muhammed Omar är en ärlig och kunnig person! Han har upplyst mitt sinne beträffande Islam mer än någon annan. Jag hyser stor respekt för honom. Jag är troende, han är det inte. Lyssna till vad han säger. Han inser värdet av det Kristus lärde oss i Kärlekens evangelium samt att Islam enligt Koranen och Muhammed är den lärans diametrala motsats. Svensk Kyrkans ledare behöver bytas ut. Årets val är ett ödesval för det Kristna Sverige.

    Gilla

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s