Mohamed Omar: Har Jason Diakité plagierat Bob Marley?

Mohamed Omar

Artisten Jason Diakité, mer känd under artistnamnet Timbuktu, ska alltså betala rättegångskostnader på 275 000 kronor efter att ha förlorat en upphovsrättslig tvist mot Sverigedemokraterna.

På torsdag förmiddag (28/11) dömde Stockholms tingsrätt till SD:s fördel

Tvisten handlade om upphovsrätten till låttiteln ”Alla vill till himmelen men ingen vill dö”. Diakité stämde Sverigedemokraterna Stockholm stad för upphovsrättsintrång på grund av texten på en valaffisch. På valaffischen hade SD skrivit: ”Alla vill till himlen men ingen vill dö i vårdkön”.

Patent- och marknadsdomstolen skriver att man anser ”att den låttitel och det textavsnitt från samma låt som målet rörde inte är tillräckligt originella för att vara upphovsrättsligt skyddade”.

Valaffischen:

”Det har haft stor betydelse att artisten utgått från ett engelskt uttryck när han författade titeln och textavsnittet. Det kreativa tillskott han gett uttryckets formulering vid översättningen till svenska har bedömts vara begränsat”, säger rådmannen Alexander Ramsay i en kommentar.

Flera andra artister har tidigare använt liknande fraser som Timbuktus låttitel. Tidningen Nyheter Idag var till exempel först med att rapportera om likheten med den amerikanska countryartisten Loretta Lynns låt ”Everybody wants to go to heaven but nobody wants to die” från 1965.

I sitt försvar hänvisade SD till Loretta Lynn, men också till de svenska artisterna Ewa Roos och Joakim Thåström som haft liknande låttitlar.

Jason ”Timbuktu” Diakités låt:

Man kan undra om upphovsrätten var det egentliga skälet till stämningen eller om Diakité bara ville skada Sverigedemokraterna. Han har i andra sammanhang varit öppen med sin fientlighet mot partiet.

I låten ”Svarta Duvor & Vissna Liljor” från 2013 rappar Diakité tillsammans med kollegan Sebastian Stakset om sin önskan att misshandla Jimmie Åkesson:

Dunka jimmie gul & blå”

Och tidigare i samma låt fantiserar även de båda rapparna om att med hjälp av järnrör försätta tre andra ledande sverigedemokratiska politiker i koma.

I december 2013 höll Diakité ett tal i riksdagen. Han hade fått ett pris av Fem-i-tolv-rörelsen för sitt arbete mot rasism. Under talet höll artisten upp ett pass och sa: ”Jag har med mig något idag som jag bara brukar ha med mig när jag lämnar Sverige”.

Jason Diakités tal i riksdagen:

 

Jan Helin, som då var chefredaktör för vänstertidningen Aftonbladet, skrev på sin blogg (8/12 2013) att Diakités tal hörde det bästa han ”hört formulerat på svenska om främlingsfientlighet och rasism”.

Helin nämner Martin Luther King som en av Diakités förebilder:

Förebilderna är så ikoniska att de är svåra att förhålla sig till. Jag tror inte att Jason Diakité, ens i sin egenskap av artisten Timbuktu, tänkte på att han i sitt tal tog spjärn i en mening formulerad av Dr Martin Luther King 1963. Men det gjorde han tydligt när han i Sveriges riksdag tog fram sitt svenska pass och sa:

Detta är mitt bevis på att jag inte är någon främling. Så fientligheten gentemot mig på grund av min hudfärg kan egentligen aldrig bli främlingsfientlighet. Det är och förblir rasism. Ni behöver inte vara toleranta mot mig. Jag ber inte att få bli tolererad och er nåd är inget jag kräver. Däremot kräver jag, med all kraft jag kan uppbåda, att bli bedömd på mina handlingar och på min personlighet.”

För exakt 50 år sedan i år sade Dr King:

I have a dream that my four little children will one day live in a nation where they will not be judged by the colour of their skin but by the content of their character.”

Många år efter Martin Luther Kings död bekräftade Boston University, där han hade doktorerat i teologi, att pastorn hade plagierat delar av sin avhandling. Källan var en annan avhandling skriven av en student tre år tidigare. Även det berömda ”I have a dream”-talet innehåller sannolikt plagiat. Martin Luther King ska enligt Wikipedia ha tagit delar av talet från ett tal som politikern och predikanten Archibald Carey Jr höll vid republikanernas nationella konvent 1952. Frasen ”I have a dream” ska komma från människorättsaktivisten Prathia Halls tal vid en nerbränd afroamerikansk kyrka i Georgia 1962.

Redan i december 2013 då jag första gången hörde Diakités tal i riksdagen reagerade jag på likheter med texten i en av Bob Marleys låtar: ”War” från 1976.

Bob Marleys låt ”War”:

Här kan ni se min Facebookuppdatering från den 16 december 2013. Mig veterligen är jag den ende som uppmärksammat detta.

Något som stärker min misstanke är att Diakité använder det svengelska ”diskrediteras”. I den engelska originaltexten används ju ”discredited”.

Här är det relevanta stycket i Diakités tal:

Och jag kräver att den doktrin, som håller en person högre än en annan person, på grund av dennes hudfärg, religion, kön eller sexuella läggning, omedelbart och för alltid, diskrediteras, suddas ut och överges.”

Och här är raderna i Bob Marleys låt:

Until the philosophy
Which hold one race superior and another
Inferior
Is finally
And permanently
Discredited
And abandoned

Texten i Marleys låt i sin tur kommer från ett tal som Etiopiens kejsare Haile Selassie I höll i Förenta nationerna den 4 oktober 1963.

Bob Marley hyllade Haile Selassie I i flera av sina låtar. Han trodde, liksom andra rastafarianer, att den etiopiske kejsaren var en inkarnation av Gud.

Här är stycket i Haile Selassies tal som Marley använde i sin låt:

That until the philosophy which holds one race superior and another inferior is finally and permanently discredited and abandoned; That until there are no longer first-class and second-class citizens of any nation; That until the color of a man’s skin is of no more significance than the color of his eyes; That until the basic human rights are equally guaranteed to all without regard to race…”

Läs talet i sin helhet här

Enligt Wikipedia är det inte säkert att Haile Selassie I själv författat talet: ”the real author of the text remains uncertain”.

Den etiopiske kejsaren kom från amhara-folket, ett folk som utgjort den härskande eliten i Etiopien under större delen av landets historia. Amharierna talar ett semitiskt språk, amhariska. De är ättlingar till erövrare från Sydarabien som kom omkring 500 f.Kr. till 100 e.Kr.

I Nordisk familjebok beskrivs det gamla etiopiska språket så här:

”Etiopiskan tillhör den sydliga grenen af den semitiska språkstammen och är nära besläktad med arabiskan och ännu mer med den dock endast ofullständigt kända sabeiskan. Utmärkande sig för ett själfständigt och i vissa fall egendomligt skaplynne, eger den likväl icke samma rikedom eller grad af fulländning som arabiskan.”

Amhariernas språk har utvecklats ur detta gamla, etiopiska språk, ge’ez.

Amharierna har sett sig som ett herrefolk i Etiopien och förslavade folk från andra stammar. De rasistiska attityderna, särskilt mot svarta bantufolk, har levt kvar än idag. I Förenta staterna avskaffades slaveriet 1865, i Etiopien 1942, se Wikipedia ”Slavery in Ethiopia”.

När det fascistiska Italien invaderade Etiopien 1935 uppgav man i propagandan slaveriets avskaffande som en av anledningarna. Under det italienska kolonialstyret utfärdades två lagar, i oktober 1935 och i april 1936, som befriade 420 000 människor från slaveri.

När Diakité anklagade Sverigedemokraterna för plagiat på grund av frasen ”Alla vill till himmelen men ingen vill dö” visade han att han har en mycket sträng definition av vad som bör räknas som plagiat. Använder man ett lika strängt kriterium vid bedömningen av Diakités tal i riksdagen, så skulle man kunna säga att han plagierat Bob Marley/Haile Selassie I.

Klicka här för att gilla min sida på Facebook. Om du uppskattar det jag gör kan du donera genom att swisha till 0760078008 (Eddie)

29 reaktioner på ”Mohamed Omar: Har Jason Diakité plagierat Bob Marley?

    • Margareta skriver:

      I min barndoms Kalle Ankor flydde Kalle A ibland till Timbuktu när tillvaron blev för svår. Det är klart att jag uppsökte en uppslagsbok för att få reda på var Kalle fick frid och ro och där varken Farbror Joakim, Björnbröderna eller Alexander Lucas kunde störa honom (var och en efter sin fason). På den tiden låg staden i Saharas öken, långt borta från all civilisation som det verkade, men är nu tydligen administrativt centrum i staten Mali. Namnet Timbuktu är enligt Wikipedia en metafor för en fjärran, exotisk plats.
      En annan kär tillflyktsort för Kalle var landet Långtbortistan.

      Gilla

  1. Göran Holmström skriver:

    Timbuktu, ännu en i raden av Pk-riddare. Som även han är sponsrad av det svenska folket, än så länge vad vi känner till så har han inte betalat en terrorist svarta pengar i alla fall.men att sjunga om att slå in skallen på en demokratiskt vald partiledare, utan att straffas,visar hur sjuk den svenska demokratin är!
    Vänsterns vackra våld är tydligen finare än vanligt våld!
    Timbuktu jag utmanar dig härmed på en cagefight, men som den krumbuktu du förmodligen är så drar du nog rasistkortet, och smädar med en liten rappvisa om onda män, som borde slås med järnrör!
    Pajas!

    Gillad av 14 personer

  2. Fredrik Östman skriver:

    Exemplet med passet är ett typexempel på den moderna avlatskorruptionen — quid pro quo — där literalister förser varandra med tryckta underlag för annars helt omotiverade åsikter. Så förser det managerindustriella komplexet den här främlingen med ett falskt pass, som han sedan kan taga till Bibel för sin literalism, i utbyte mot att främlingen förser det managerindustriella komplexet med sin valsedel och med detta tal, som komplexet sedan kan taga till Bibel för sin literalism, på vilken det grundar utdelandet av främlingens pass.

    Låt oss kalla denna mekanism literalistisk-mystisk tautologi.

    Gilla

  3. tom stall skriver:

    Jag blandar ihop den där aktivisten med den där andra som var och bölade i den där SOS barnby-filmkulissen som visades i Swebbtv och ville skjuta vita män, just det Eagle Eye. Lustigt, de har varit samma person för mig men det är visst två olika invandrade regimtrogna aktivister. Det är ju alltid lukrativt att vara regimtrogen.

    Kanske man skulle bli konstnär själv, man skulle kunna uppföra verk där vita män mördas på olika sätt, i teater, skulptur och porträttmåleri, en utveckling av den döende dandyn?

    Gillad av 3 personer

  4. elfyma+ skriver:

    Som många andra artister, som passerat sitt bäst före datum, måste Jason Diakité göra något spektakulärt för att upmärksammas igen.
    Vad är då effektivare (medialare) än att angripa SD ?
    Listan på ”artister” och mediokra ståuppare/pizzaekonomer som försörjer sig på att häckla och angripa SD blir allt längre. Spektaklet har nu pågått i 10år.
    https://varjager.wordpress.com/2010/03/06/humorn-blir-partipolitisk-propaganda/

    Gillad av 6 personer

  5. Juristen skriver:

    Kuriosa: Låttiteln och textraden stämmer inte överens, Timbuktu sjunger i själva verket ”alla vill till himmelen men FÅ VILL JU dö”.

    Gilla

  6. Arthur skriver:

    Har det inte gått troll i anilagelser om plagiat? Vissa slagkraftiga formuleringar är helt enkelt en del av vårt gemensamma språk. Inte plagierar man om man skriver någonting som auri sacra fames, ur led är tiden eller använder sig av någon trop. Inte skall vi väl behöva bifoga referenser?

    Gillad av 2 personer

  7. Rikard skriver:

    Hej.

    Tänk, jag som inte lyssnar på reggae eftersom jag finner lätet frånstötande och innehållet kväljande trodde att det var Thåström som Tim Buck Tooth plagierade.

    Låten ”Alla vill till himlen” fanns på LP:n ”Stå aldrig still” som kom 1989, när Diakité var fjortis.

    [https://genius.com/Thastrom-alla-vill-till-himlen-lyrics]

    Tim Buck Tooths rykte på gatan i Malmö var inte vidare trevligt. Tänk typisk vänster-verbaliserande kulturman, eller en viss feministisk ikon inom polisen, enligt ryktet.

    Uvell gick igenom Diakités affärer 2015: [https://uvell.se/2015/07/30/andra-ska-bidra/]

    Kamratliga hälsningar,
    Rikard, fd lärare

    Gillad av 1 person

      • Klas Göran skriver:

        Bluesen ”Everybody wants to go to heaven / but nobody wants to die” är äldre än Thåström.

        Enligt Wikipedia spelade Albert King in den 1971. Det finns även andra versioner.

        Så den gode Jason Diakité kommer inte ens i närheten av att vara upphovsman till textraden i fråga.

        Gilla

      • Rikard skriver:

        Hej.

        Du får gilla vad du vill, givetvis. Jag avskyr reggae och hip hop och liknande ompa-bompa-musik. Å andra sidan lyssnar jag gärna på Black Flag, eller Al-Namrood (saudisk balck metal; bandet spelar med livet som insats). Och det är fritt fram att tycka att det låter förfärligt förstås.

        Det är ju det fina med västerländsk kultur – vi gillar olika och slår inte ihjäl varandra för det, även om verbala pikar är helt i sin ordning. (Upptumme, leende gult ansikte och andra internetsymboler för att indikera gott humör och humor.)

        Faktum är att jag till och med hellre lyssnar på svensk progg än reggae.

        Nu skall jag lyssna på Niss Olsson och ”Varför åka skidor” innan jag håller kväll.

        Kamratliga hälsningar,
        Rikard, fd lärare

        Gilla

  8. Niklas R skriver:

    Intressanta noteringar med de plagiat som andra vänsteraktivister gjort, som King exempelvis. Plus att notera att Diakte har för vana att plagiera andras texter istället för att komma på eget material. En gång är ingen gång som man säger, men upprepning, då är det en vana.

    Nu kan det vara så att min världsbild är lite skruvad men som det framkommit under årens lopp verkar detta vara ett generellt problem inom vänstern. Att man hellre plagierar andras verk och tar ära för det än arbetar fram eget.
    Den störste syndaren där är Pascalido, men även andra vänsterextremister som f.d. partiledaren i Feministiskt Initiativ, osv.

    Gilla

    • Rikard skriver:

      Hej.

      När själva den ontologiska grunden är dekonstruktion av det redan existerande, och förintelse själva drivkraften, vad annat kan man än plagiera?

      Man strävar varken bort från något, så som pragmatiker och realister gör, eller i egentlig mening mot något som idealister och andra religiösa gör. Nej, man strävar bara efter att störat det gamla ned i gruset – att slaven som skall stå upp och slå sig fri måste ha något mer än hatet mot bojorna att leva för? Kom inte till oss med era samvetsbetänkligheter, det är ju ändå underbar ideologi.

      Därur springer likt varet ur en böld också den allmänna vänsterns hat mot gemenskaper och kollektiv som de inte kan kontrollera: familjen, folket och fosterlandet. Därför måste dessa gemenskaper krossas. Kyrkan kan man kontrollera och domptera, och den säljer sig villigt till den världsliga makten så som den alltid gjort. Partiet är kampens muskel och knogjärn och kan lätt kontrolleras. Likaså facket. Kapitalet är knepigare, men kan delta likt som i oxdansen.

      Men familjen? Folkets egen, självständiga och självklara, autonoma och automatiska gemenskap? Och fosterlandet? Nej. Allt detta måste dödas genom att man med språket sönderdelar det i oändlighet. Genom att man gör det så generiskt generellt att alla sedvänjor och tankespråk och talesätt sägs vara desamma som alla andra folks. Genom att man utmålar det som fröet till allt förtryck, och att man kallar allt man vill krossa för just förtryck.

      En människa vars själ är sådan kan ej skapa. Allt den kan producera är spontant aborterade plagiat, av egen kraft kan detta hatets röd-svartglänsande berg inte ens framföda en mus.

      Det finns dock små oaser där konst skapas, där man strävar mot det sköna, med disciplinen, hantverket och kunskapen som rättesnöre bort från den självdestruktiva dekonstruerande språkmagins dilettanteri.

      Kamratliga hälsningar,
      Rikard, fd lärare

      Gillad av 3 personer

  9. GVD skriver:

    Vill tillägga att Sebastian Stakset både till 100% svängt om från hatets väg, OCH bett om ursäkt för det han (och Diakité) sa i ifrågavarande låttext.

    Gillad av 1 person

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.