Mohamed Omar: Första advent och något om Jerusalems ställning i islam

Mohamed Omar

I dag är det den första december och första söndagen i advent. I detta avsnitt pratar vi om advents betydelse i den västerländska kulturen. Jag tycker om advent fast jag är ateist. Advent är latin och betyder ”ankomst”. Den som kommer är Jesus, vars födelse firas på juldagen den 25 december.

Juldagen kallas på engelska christmas, på svenska borde det bli kristmäss, tänker jag, som i helgondagarna Olofsmäss och Eriksmäss.

I en historisk roman om Gustaf II Adolf och trettioåriga kriget, Gustavus Adolphus Magnus, hittade jag följande rader:

”‘Imorgon är det Kristhögtid’, sade Gustav Adolf tankfullt, i det han steg fram till fönstret. Några vilsna flingor smällde lätt mot rutan. Annars låg grått höstdis ännu över stad och vatten.”

Juldagen kunde alltså kallas ”kristhögtid” på svenska. Detta skulle Gustav II Adolf ha sagt den 24 december 1630 i Stettin i Pommern. Dagen därpå på juldagen stod slaget vid Marwitz. Det blev en svensk seger.

Romanen skrevs av K. G. Ossiannilsson och gavs ut 1916.

Men på svenska använder i det äldre ordet jul. I stället för ”fira jul” hette det förr ”dricka jul”, så ölet var ett viktigt inslag. Ingen vet egentligen vad jul betyder. Skalden Samuel Columbus, som levde på 1600-talet, menade att ordet jul hängde ihop med ordet hjul eftersom solen vänder om, det vill säga kommer tillbaka, och dagarna nu börjar bli längre: ”Ock weestu eij hwarför Wij Swänske kalla Juul, Därför at Werldens Lius då wänder om sijn Hiuul”.

Man kan fira solens födelse, Jesu födelse eller både och. Jämförelsen mellan solen och sonen, det vill säga Jesus, blir roligare på engelska där orden är så lika, sun och son.

Advent inleder kyrkoåret med dess olika dagar med olika teman: ”När vintermörkret kring oss står, då gryr på nytt vårt kyrkoår.” (psalm 421)

Den första söndagen i advent har som tema Jesus intåg i Jerusalem. Han kommer ridande på en åsna och blir mottagen av en jublande folksamling som strödde palmkvistar på hans väg och ropade ”Hosianna!”

Jerusalem, kung Davids stad är en helig stad för judarna. Sedan blev den en helig stad även för de kristna. Här finns Golgata, platsen där Jesus blev korsfäst.

Innan jag blev ateist var jag muslim. Jag ska berätta om Jerusalems betydelse i islam. Man hör ofta att Jerusalem är islams tredje heligaste stad efter städerna Mecka och Medina i Arabien.

När Donald Trump bestämde att USA:s ambassad skulle flytta från Tel Aviv till Jerusalem blev reaktionerna i islamvärlden kraftfulla. I Sverige anordnade islamiska och propalestinska grupper hätska demonstrationer där man utropade en ”intifada” och skrek sådant som ”Skjut judarna!” och ”Muhammeds armé kommer tillbaka!”

Nu bygger islam visserligen inte bara på Koranen, men om Jerusalem är så viktigt tycker man att den borde vara nämnd där. Det är den inte.

Det vi hittar är en kryptisk vers i Koranen om ”den mest avlägsna böneplatsen”, på arabiska ”al-masjid al-aqsa”. I Zetterstéens svenska översättning från 1917 lyder versen så här:

”Honom allena all ära, honom, som lät sin tjänare företaga en nattlig färd från det fridlysta templet till det allra avlägsnaste templet, vars hela omkrets vi välsignat, för att visa honom några av våra tecken!” (17:1)

I senare legender om Muhammed sägs det att ”den mest avlägsna” böneplatsen eller templet syftar på en plats på Tempelberget i Jerusalem. Gud ska ha fört Muhammed på en bevingad häst med människohuvud, kallad Buraq, från Mecka, ”det fridlysta templet”, till Jerusalem.

I Jerusalem leder sedan Muhammed alla tidigare profeter i bön. Han är profeternas ”imam”. Den störste av dem alla. Från Jerusalem färdas han sedan upp genom alla sju himlar, ledsagad av ängeln Gabriel, tills han står inför Guds tron. Denna himlafärd ska ha ägt rum år 621.

Den enda böneplats eller det enda tempel som kan ha funnits på Tempelberget under Muhammeds livstid måste ha varit en kyrka, eftersom Jerusalem då var en kristen stad i det kristna grekisk-romerska riket, det vi brukar kalla Bysans. Det innebär att Muhammed förrättade bön i en kyrka! Man kan undra om alla profeter fick vänta medan Muhammed tog bort eller täckte över alla hädiska kors!

När den muslimska hären, ledd av kalifen Omar, år 638 erövrade Jerusalem, var det alltså en kristen stad. Det var kyrkor och kors överallt. På resterna av en kyrka som stått på Tempelberget, Sankta Mariakyrkan hette den, byggdes så småningom en moské som fick namnet Al-Aqsa. Det var här Muhammed hade bett, påstod man. Det var den här böneplatsen som avsågs i den kryptiska koranversen. Det är därför denna moské är så lik en bysantinsk kyrka – det hade en gång varit en bysantinsk kyrka!

Den där byggnaden med gyllene kupol som de flesta av oss har sett är inte Al-Aqsa. Denna byggnad kallas i stället Klippdomen och uppfördes mellan åren 687 och 691. Och det gyllene taket kom inte till förrän under en restauration mellan åren 1959-1962! Al-Aqsamoskén är betydligt gråare och förekommer inte lika ofta på bild. Men faktum är att många muslimer, även bland fanatikerna som skanderar att de är beredda att dö Al-Aqsa, inte vet skillnaden mellan Al-Aqsa och Klippdomen.

Rörande Muhammeds himlafärd, som alltså är det enda bandet mellan islams profet och den heliga staden i Judéen, så härrör de första skriftliga källorna från 800-talet, två hundra år efter Muhammeds död. Den engelske orientalisten William St. Clair Tisdall (1859–1928) menade i sin bok The Original Sources of the Quran (1905) att legenden förmodligen var påverkad av en gammal persisk historia om en viss Arta Viraf. Så här skriver Tisdall:

”We shall see that there is good reason to believe that the legend in this form was invented in order to show that, in this respect as well as in all others, Muhammad was more highly privileged than any other prophet. The story may have incorporated elements from many quarters, but it seems to have been in the main based upon the account of the ascension of Arta Viraf contained in a Pahlavi book called ’The Book of Arta Viraf’, which was composed in the days of Ardashir Babagan, King of Persia, some 400 years before Muhammad’s Hijrah, if we may believe Zoroastrian accounts.”

Läs hela Tisdalls bok på nätet här

Arta Viraf var en rättfärdig man som färdades genom himlarna tills han nådde Ohrmazds, den högste gudens, hov. På samma sätt som Muhammed var ledsagad av ärkeängeln Gabriel var Arta Viraf ledsagad av ängeln Soroush.

Men motivet med en profet eller en helig man som färdas till himlen är vanlig i sagor, legender och heliga skrifter. Redan sumererna berättade om Etana som flög till himlen på en örn. Judarna har Henok och Elias. De kristna har Jesus! En händelse man ju minns på Kristi himmelsfärdsdag.

Med tiden blev berättelserna om Muhammeds himlafärd allt mer fantastiska. Han bevittnade alla möjliga makabra tortyrscener i helvetet, samtalade med de största profeterna och mötte vidunderliga änglar. Så ser alltså islams band till Jerusalem ut – fantastiska berättelser, sannolikt påverkade av icke-islamiska källor, och nedtecknade långt efter Muhammeds död!

Klicka här för att gilla min sida på Facebook. Du kan stödja mitt arbete genom att swisha till 0760078008 (Eddie)

25 reaktioner på ”Mohamed Omar: Första advent och något om Jerusalems ställning i islam

  1. Skarprättarn skriver:

    Men att Jerusalem inte nämns i al-quran kan ju ha att göra med att det inte fanns något Jerusalem då. Den forna staden jämnades med marken år 70 v.t., och i dess ställe uppfördes år 135 Aelia Capitolina, som var dess namn till araberna intog den 638 och benämnde den al-Quds, den heliga.

    I Aelia Capitolina lät romarna uppföra ett tempel till Venus (= Afrodite = Astarte = Ishtar = Inanna = sumerisk krigs- och kärleksgudinna) ära, och ordningen var återställd. Men på 300-talet inflitrerades Rom av kristendom, och på Venustemplets ruiner uppförde man istället Heliga gravens kyrka. Araberna lät den stå kvar fram till tusentalet, då man förstörde den.

    Jerusalem har staden bara hetat sedan israeliterna ockuperade den i modern tid. Vårt språkbruk tyder på ägandeanspråk på staden, att man inte godtar tidigare romersk och senare arabisk erövring. Inte kallar vi New York Nieuw-Amsterdam väl?

    Gillad av 1 person

    • Fredrik Östman skriver:

      Pah! Andra städer som har jämnats med marken men ändå återupptsått under samma namn och med samma historia är Göteborg, Sundsvall, Tokyo (1923 och 1945), Hiroshima, Nagasaki, Dresden, San Fransisco och Chicago!

      Och hur är det med Chemnitz, har den staten något gemensamt med Karl-Marx-Stadt?

      Dags att byta namn till spetsfunderaren?

      Gillad av 1 person

    • slaszlos skriver:

      ” Staden är känd redan sedan 1800-talet f.kr. Intogs ca 1000 f.kr. av kung Davd och blev israeliternas huvudstad. Förstördes av babylonerna 586 f.kr. – av romarna e.kr. 70 – erövrades av araberna 637 – av seldjukerna på 1070-talet – av korsfararna 1090 – av egypterna 1187 – av turkarna 1517 och av britterna 1917 Det enda byggnadsminnet är Klagomuren vid Tempelplatsen bland muslimska och kristna byggnader ” (ur Bonniers Compact Lexikon )…. Jerusalem är helig stad och Israels eviga huvudstad A.D.5780…

      Gillad av 1 person

    • Göran Andersson skriver:

      ”Men att Jerusalem inte nämns i al-quran kan ju ha att göra med att det inte fanns något Jerusalem då”. Men ”Jerusalem” hade hetat just Jerusalem i över tusen år dessförinnan. Och de namn som användes för platsen på Muhammeds tid nämns ju inte heller i Koranen.

      Gilla

  2. Kjell Rehnström skriver:

    Först tänkte jag att islam väl gör som alla andra religioner och suddar ut spåren av tidigare religioner, men de kristna bevarade arvet från antiken.

    Och det där med att dricka jul visar väl hur viktigt ölet var; det fanns ju barnsöl, gravöl, handöl och säkert andra -öl som jag inte känner till. Och man söp tobak!

    Gilla

  3. slaszlos skriver:

    George Orwell ,socialist and writer ( 1984 , Animalfarm ) ” The one who controls the past controls the futur . He who controls the present Controls the past ”…Jerusalem is Israels eternity capital A.D.5780 .

    Gillad av 1 person

  4. Aurora skriver:

    Al-Aqsa-mosken ligger väl på Tempelberget. Den är, vad jag förstått byggt ovanpå resterna av vad som var kung Salomos tempel. Detta faktum kan inte vara enbart en händelse. Klagomuren, som judarna ber mot, ligger ju också på Tempelberget och sägs vara också rester från kung Salomos tempel eller tempelmur. Vad jag förstår är islams koppling till Jerusalem enbart krigisk erövring

    Gillad av 2 personer

    • Fredrik Östman skriver:

      Enbart och enbart. Militär erövring gäller förvisso som laglig grund. Men inte när man sedermera har förorat denna erövring! Enkannerligen inte genom militär erövring! För Israel vann alla krig som arabländerna inledde emot det. Det har full rätt till alla de erövrade områdena. Precis som Storbritannien har full rätt till Gibraltar, Ryssland till Karelen. Så enkelt är det med den saken. Vae victis!

      Gilla

  5. Elisabeth skriver:

    Jag tycker också om advent. Ja, jag rörs i mitt hjärta av de gamla bibeltexterna och psalmerna. Men numera går jag sällan i kyrkan och de flesta här delar nog min uppfattning om Svenska Kyrkans förfall. Dock, när jag hör ”Hosianna” sjungas – till och med när det sker i radiogudstjänsten – ja då är det nästan så att tårar tillrar på kinden. Så många i vårt land älskar denna underbara psalm och sjunger med med äkta adventskänsla. Jag får en känsla av samhörighet.
    Jag önskar er alla en fin advent. Tänd första ljuset !

    Gillad av 7 personer

    • Jan Hyllengren skriver:

      Jag kommer precis från Adventsgudstjänsten hållen i en tusenårig kyrka. Full av förväntansfulla deltagare, alla länkar till det förflutna och förstås till en mycket osäker framtid. Ett nytt kyrkoår har börjat med Ljusets ankomst. Så brister sången ut. Hosianna och de andra upplyftande psalmerna fördriver missmodet från den nedstämde och lyfter hjärtat. Därefter får vi höra Ordet med all dess inneboende kraft. Javisst är den svenska kyrkan ockuperad av pk-prällar, kommunikatörer och vänsterdiakoner men andra tider ska följa!

      Gillad av 3 personer

      • olle holmqvist skriver:

        ”“The limits of my language means the limits of my world.” …
        Wittgenstein. rätt korkat, vilket alla hyllningar till skön musik visar –
        magkänslan – hormonbalansen – blir till syvende och det sist – den ultimata konfirmationen.
        Musikupplevelsen…a-verbal liksom det som passar gommen, jordgubbar med vispgrädde..är inom min värld, men otillgänglig för språk.

        Den witgensteinska övertron på språk och logik konstrar med verkligheten. Varför kan vi inte förbjuda brottsligheten ?

        I USA har kommunistpartiet alltid varit tillåtet – pragmatism. Låt dom hållas, så ser vi dom o vet dom sysslar med. Här kommer ungefär det vackraste jag vet:

        Gilla

  6. Niklas R skriver:

    Intressant notering om arabernas intåg i Jerusalem.
    De tog staden utan direkt strid, staden lämnade över nycklarna. Ingen nämnde något om någon Muhammad, inga kallade sig muslimer och ingen pratade om koranen, islam eller allah.
    Den ursprungliga moskén, som det finns rester kvar av idag, nämner inte Muhammad eller islam. De verser som står där är mest fientliga mot kristendomen, skrivna som hån mot det kristna Bysans. Nu finns dessa verser med i koranen, men frågan kvarstår dock om koranen skrevs före eller efter verserna i moskén. Moskén är inte heller ursprungligen vänd mot Mecka.

    Det finns mer historiskt skriftligt material om arabernas erövring av Jerusalem än det finns historiskt skriftlig material om islam från samma tid. Vilket är lite konstigt eftersom muslimerna försöker göra gällande att efter profetens död så spred kaliferna islam som en löpeld genom Mellanöstern, Orienten och Nordafrika.
    Men erövrarna kallade inte sig själva muslimer eller de erövrade hörde inte något om någon profet eller någon religion som kallades islam.

    Historien om Muhammads himlaresa från Jerusalem hittades på av kalifen av Jerusalem för att få troende att vallfärda till staden och spendera pengar. Han tog helt sonika versen från koranen och sa att det var Jerusalem som menades.
    Vilket är ett ypperligt exempel på att islam hittades på allt eftersom situationen krävde det.
    Nackdelen med detta är att du till slut får mängder med versioner av samma historier eller motstridiga historier. Vilket gjort att muslimska ledare gång efter gång systematiskt förstört allt som inte stödjer deras version av islam och att koranen skrivits om ett antal gånger.

    Detta i sin tur har resulterat i man har ännu inte hittat resterande bevis för Muhammads existens, koraner från ögonvittnesperioden (alltså när de personer som nämns i haditherna levde), annan dokumentation från ögonvittnesperioden varken interna (muslimska) eller externa (romerska, judiska, etc) och så vidare. Vilket är tvärtemot vad man kan säga om kristendomen där det finns mängder av resterande dokument och att man kan fastställa att evangelierna är alla skrivna inom ögonvittnesperioden, alltså från något år efter korsfästelsen till slutet av århundradet. Samt externa källor som också fastställer detta.

    Gillad av 2 personer

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.