Bitte Assarmo: Därför tiger Sveriges kyrkor och samfund om de äldres utsatta situation

Bitte Assarmo

Bitte Assarmo

Varför är Sveriges kyrkor och samfund så tysta när det gäller frågan om de fattiga och utsatta pensionärerna.? Varför ringer de i kyrkklockorna för allt från klimatet till afghanska ensamkommande män, men inte för de åldrande samhällsbyggarna?

Den frågan har jag funderat länge på. I det längsta intalade jag mig att det fanns en orsak som var så stor, och så präglad av kristen fromhet, att jag i min enfald inte kunde begripa den. Men jag har insett att orsaken är betydligt enklare, för att inte säga simplare, än så. Jag tror att kyrkoledarna tror att detta får dem att framstå som så mycket godare, klokare och mer vidsynta än andra människor. En kyrklig företrädare som lyfter blicken och ser bortom sådant som oroar och bekymrar de vanliga dödliga framstår helt enkelt som lite förmer. ”Se på mig, jag kan minsann se en större helhet än ni andra kan!” Och det är, tror jag, en mycket viktig orsak till kyrkornas arroganta inställning till landets utsatta äldre.

Att vanligt folk för längesen har tröttnat på kyrkoledarnas envetna vägran att uppmärksamma de äldres situation är inget bekymmer för kyrkoledarna. De är – i likhet med våra politiker – rätt ointresserade av vanligt folk, förutom när det är dags att lägga en slant i kollekten eller skänka pengar till en insamling. Lokalt och regionalt kan det se annorlunda ut – jag vet av egen erfarenhet att det finns många samfund som stöttar och hjälper utsatta äldre – men kyrkoledarna tycks ha andra prioriteringar. Vad som i själva verket tycks intressera dem mest är att få positiv uppmärksamhet och vänliga nickar från politiker och medier och, möjligen, från Gud. Om den sistnämnde verkligen skulle skriva under på en kultur där de äldre ständigt sätts på undantag är dock tveksamt, men vad vet väl jag? Jag är ingen teolog, jag är bara en alldeles vanlig medelålders tant som tycker att de gamla ska respekteras och ha en värdig ålderdom.

Sveriges kyrkor arbetar tillsammans i organisationen Sveriges Kristna Råd, en ekumenisk sammanslutning som syftar till att gemensamt försöka påverka samhället i en ”mer kristen inriktning”. Enligt organisationens hemsida handlar påverkansarbetet om att ”tala med gemensam röst när grupper kommer i kläm i samhället” och de fyra prioriterade påverkansområdena är: Migration och integration, Religionsfrihet, Fred och mänskliga rättigheter samt Hållbar utveckling.

När jag går in på den sida där man hittar alla debattartiklar och remissyttranden som SKR författat, ser jag rubriker som Kyrkoledare uppmanar riksdagen att rösta nej till förlängning av migrationslag, Kampen mot rasism, främlingsfientlighet och rasdiskriminering går vidare och Greta Thunberg, klimatet och påskens mönster. Men inte ett knyst om alla de äldre som utsätts för kränkningar och diskriminering. Först på sidan 8 hittar jag en artikel där de äldre nämns, skriven i augusti 2018. Under rubriken Diakonins månad skriver man att kyrkorna ”ger redskap om äldres psykiska ohälsa”, vilket är ett helt meningslöst konstaterande om man inte också kräver att politiker och beslutsfattare ska använda dessa redskap.

Därefter måste jag bläddra till sidan 17, med texter från det tidiga 2017, innan jag hittar något som jag tror kan anspela på våra äldre – en predikan med rubriken Har vi glömt vår historia?. Men den uppmanar endast till att vi ska minnas den tid då svenskarna ”flydde” sitt land, så att vi ska ta emot dem som flyr hit på ett mer välkomnande sätt. Ingenstans nämns de människor som stannade kvar och lade grunden för den välfärd vi har idag.

Bristen på engagemang för de äldre gör att det blir närmast omöjligt att dra några andra slutsatser än jag gjort här ovan. Det ska helt enkelt vara större och mer exotiskt än ett äldreboende i Ystad eller Haparanda, om det ska intressera Sveriges Kristna Råd. Möten med andra kulturer, och andra religioner, står högt på agendan liksom samarbeten över
nationsgränserna. Vem har då tid att bry sig om ifall mormor Hulda får ligga och frysa på sitt äldreboende, eller om farfar Olle får en näringsriktig måltid av hemtjänsten? Sånt blir ju bara petitesser i den värld där Sveriges Kristna Råd befinner sig.

Kyrkornas ensidiga fokus på migration och klimat ger inte bara kyrkoledarna möjlighet att bli bekräftade som särskilt goda människor, det ger dem också möjlighet att ständigt förmana vanliga dödliga att bli godare och mer kristna. Den, vars engagemang för migranter eller för klimatet anses alltför bristfälligt, blir tilldelad pekpinnar om hur en kristen människa ”ska” vara. Det faktum att en väldig massa människor i de kristna församlingarna runt om i landet har fullt upp med vardagen – och inte sällan med att hjälpa sina äldre anhöriga att få den omsorg de har betalt för i decennier – blundar man för. Det är som om de utsatta äldre inte ens existerar.

I grunden är det naturligtvis politikerna som är skyldiga till att samhällskontraktet brutits. Men eftersom kyrkorna och samfunden, som i andra politiska frågor använder indignerade brösttoner, tiger är Sveriges Kristna Råd medskyldigt till den pågående utarmningen av äldreomsorgen. Att de dessutom anser sig ha Gud på sin sida gör deras fromma tystnad extra stötande.

81 reaktioner på ”Bitte Assarmo: Därför tiger Sveriges kyrkor och samfund om de äldres utsatta situation

  1. Göran Holmström skriver:

    Lugn bara Bitte, pensionärerna kommer få kompensation för sitt lidande i självaste himmelen, där ljuda trumpeterna i gyllene fanfarer för dom saktmodigas tålamod.
    En rik grisbonde kan bryta bröd med en ihjälsvulten fattigpensionär.
    Ty allas lika värde visar sig i guds heliga tempel Amen!

    Gillad av 12 personer

  2. Bo Svensson skriver:

    Klarar man sig utan kristendom? – Delfiner är kända för att visa hjälpsamhet mot nödställda och jag kan inte hitta något i kristendom som skulle ändra deras sätt att vara till det bättre.

    Nyligen har man visat att även råttor prioriterar att hjälpa en nödställd medråtta framför att gnaska på en godsak.

    Det är väl så, att det normala för alla varelser i naturen är att göra det bästa av läget efter förmåga och vad som är ”läget” beror på ens perspektiv i tid och rum och på ens grad av inlevelseförmåga som i sin tur beror på skärpan i ens medvetande.

    Godare än så kan ingen vara och det är inte lönt att försöka.

    Många har säkert blivit stärkta i sin tro genom att erfara bönhörelse: Man har upplevt att man fått hjälp från ovan efter bön. – Men det gäller alla sorters troende. – Erfarenheterna är de samma för hinduer som för kristna. – Kanske är det förfäders andar som vakar över oss eller så är det egna resurser som tas i anspråk.

    Gillad av 1 person

  3. Aurora skriver:

    Svaret är att svenska kyrkan inte är svensk längre. Den har tillsammans med flera andra närliggande kristna samfund i Sverige samt nära knutna rörelser, såsom nykterhetsrörelser, kidnappats av extremvänster, HBTQ, identitetspolitikaktivister samt islamister. Vi har sett att Kaplan och några till startat sina politiska karriärer där. Ekumenisk diakoni leds av vånsterextremen Anna Ardin, även känd som självförvållat s.k våldtäktsoffer för Assange. Svenska befolkningen, vare sig de är äldre eller fattiga eller f.ö traditionellt kristet troende är för dem helt ointressant. Kyrkan har de tagit som gisslan och som egen arena som de kan driva sin politiska agenda från.

    Gillad av 17 personer

    • miketheviking skriver:

      Exakt iaktagelse.
      Kidnappad är vad Svenska kyrkan är.
      Av helt andra intressen än vad de borde syssla med och med väldigt opputunistiska agendor.

      Sen består kyrkan av många hundra församlingar och tiotusentals medarbetare.
      Dessa stöter dagligen på de äldre i kyrkbänkar, kafferep och aktiviteter. Kyrkan har en diakoni som når ut till äldre mycket bättre än kommunens inhyrda personal.
      De äldre utgör basen i Svenska kyrkan.

      Gillad av 3 personer

    • gmiksche skriver:

      Anna Ardin och Assangefallet är en viktig nyckel till förståelsen av vårt samhälle. Icke minst vad gäller PK-medias förräderi och rättsväsendets förfall. För min del har det varit och är en ögonöppnare som ingen annan.

      Gillad av 16 personer

    • Elisabeth G skriver:

      ”Kyrkan har de tagit som gisslan och som egen arena som de kan driva sin politiska agenda från.”

      Exakt. Jag brukar numera säga att det inte är jag som lämnat Svenska kyrkan utan att det är den som lämnat mig. Jag står kvar. Det enda jag gjort är att rent formellt avsluta det medlemskap Svenska kyrkan i praktiken redan avslutat.

      Gillad av 3 personer

      • karlgunnareriksson skriver:

        Av alla kommentarer jag studerat , så är det altruismen och mångkultur som ska angripas . Självgodhet kan slå över i altruismen. Ja , om den självgoda har det gott ställt. Annars utvecklad troligen dystopiska tankar , ifall den uppväxte har det knapert och ser miljardärers rofferi ( eller ska vi kalla det tiggeri ) . Men i vår kultur tycks dystopin bejakas av av överheten i det att tjäna pengar. Kulturen i form av dysterhet är profitabelt . Mord , våldtäkter och det jag såg nyss klockan 16:00 i teve två var sadismen. Ungefär när barnen kommer hem från dagis. Är jag upprörd ? — Svaret på frågan är ja ! // Jag har ingen tillit till politik eller svensk statstelevision . I min ungdom var jag altruist . Men nu är jag pensionär och inser att mångkultur och altruismen i all sin självgodhet är en naiv företeelse. Min ungdoms altruismen har fått sig en knäck i med sossarnas vurmande för dess nya klass , nämligen muslimer . Muslimer ogillar kristna och avogt inställda till integration eftersom de startar religiösa friskolor. De vill inte integrera sig i Sverige . Muslimer är inga altruister. Deras kultur är anti till altruismen. De vill kolonisera sin kultur i Sverige. Hur motarbetar det muslimska som tydligen inte vill integrera sig bland svensk kultur ?

        Gillad av 2 personer

      • Anna Lindén skriver:

        Svenska kyrkan är inte identisk med de politruker som infiltrerat henne. I min lilla landsbygdsförsamling är vi helt opolitiska.

        Gillad av 1 person

      • Elisabeth G skriver:

        Då är du verkligen att lyckönska, Anna! Jag vet att det finns kristna församlingar inom Svenska kyrkan men de är tyvärr inte i majoritet. För egen del måste jag köra ca sju mil för att fira mässa och då är det ändå inte inom Svenska kyrkan. Det är dock viktigt att alla kristna som har möjlighet att påverka Svenska kyrkan till det bättre stannar kvar och gör det. För egen del insåg jag, efter mycken bön och bibelläsning, att jag enbart, genom min medlemsavgift, bidrog till förfallet och då blev beslutet att lämna lätt. Sorgen efter den svenska kyrka där jag döptes, konfirmerades, vigdes vid min make, arbetade i, var förtroendevald i och deltog i frivilligarbete i är dock stor.

        Gillad av 2 personer

      • P I Persson skriver:

        Det du skriver är väldigt avslöjande. Jag antar att du inte bor i extrem glesbygd ? Om du inte gör det men ändå måste åka sju mil för att kunna fira mässa kan det bara betyda att det är DU som vill ha en politiserad kyrka – och då en högerpolitiserad sådan. Men kyrkan är något annat än en politisk organisation. Det är Jesus Kristus som legitimerar kyrkan och dess gudstjänster, inte den politiska inställningen hos dess präster och andra medarbetare.

        En präst kan predika och leda gudstjänst bättre eller sämre, oavsett politiska sympatier. Men i mässan är prästen endast ett redskap, det är Herren som verkar.

        Gilla

      • Elisabeth G skriver:

        P I Persson,
        jag bor i andlig glesbygd. Jag har förgäves sökt efter präster i Svenska kyrkan som förkunnar Kristus och inget annat. Tyvärr har jag inte funnit någon inom rimligt avstånd.

        Det var ju också en konstig slutsats att jag vill ha en politiserad kyrka eftersom jag måste köra sju mil för att gå på gudstjänst. Nej, jag vill verkligen INTE ha en politiserad kyrka utan en kristen kyrka. Därför har jag lämnat Svenska kyrkan.

        Gilla

      • P I Persson skriver:

        Kristen predikans grund är att Jesus Kristus har levt, dött och uppstått. För vår skull. För syndernas förlåtelse. För det eviga livet. Och vad det betyder för oss, här och nu. Det är också vad präster i SvK brukar förkunna, oavsett politisk övertygelse. Och vad den heliga nattvarden beträffar är det Herren själv som handlar.

        Så det är väl inte konstigt att jag drar slutsatsen att du bara accepterar en högerpolitisk kyrka.

        Gilla

      • Elisabeth G skriver:

        P I Persson,
        du har rätt i vad som ska vara predikans grund. Då förvånar det mig verkligen att du inte ser att Antjes tal förra pingsten inte var någon predikan. En predikan ska rätt dela lag och evangelium. Prästen ska förkunna Ordet rent och klart. Rent betyder utan villolära och klart betyder så att folk begriper.

        Kyrkan ska INTE vara politisk alls. Jag vill varken ha en höger- eller vänsterkyrka. Jag vill ha en kristen kyrka.

        Gilla

      • P I Persson skriver:

        Jag hör inte till dem som säger ja och amen till allt vad ÄB säger och har sagt. Men den där predikan var helt OK.

        Du måste betänka att predikans form skiftar beroende på situationen. Och det här var en mycket speciell situation. Hon måste förhålla sig till två saker. Dels att det var Pingstdagen och att bibeltexterna för dagen handlade om Babels torn och språkförbistringen men också om hur cirkeln sluter sig den första pingstdagen när Anden utgjöts och tidigare ”språkförbistrade” människor åter kunde förstå vad som sades. Dels måste hon också förhålla sig till att vid den gudstjänsten togs SvK:s nya handbok emot för bruk i SvK:s gudstjänster. Vilket rimligen måste avspeglas i predikan vid det tillfället. Jag tyckte att hon vävde ihop det kristocentriskt och bra.

        Gilla

      • Elisabeth G skriver:

        Predikan ska föra människor till tro på Kristus även om utgår från dagens text. Det gjorde den inte. Den var helt renons på kristet budskap. Uppenbarligen menar du och jag helt olika saker med kristocentrisk. Att man tar en ny handbok i bruk är ingen ursäkt för att göra som hon gjorde. Den nya handboken hade lämpligen uppmärksammats i ett inledande ”invigningstal”, därefter hade man firat en kristen gudstjänst med en kristen predikan.

        Gilla

      • P I Persson skriver:

        Jag tycker synd om dig om du verkligen inte uppfattade kallelsen till Kristus i predikan. T ex denna passus :
        —–
        De hade varit med om lidande, om passionshistorien, och nu hade de tänts av en passion, en lidelse som ger dem kraft att stå upp för Guds löften, för Jesus Kristus och hans kyrka. Som de, kan också vi vara vissa om att världens lidande, den kosmiska passionshistorien, har bokstavligen genomkorsats av en ännu större passion, Guds lidelsefulla kärlek för sin skapelse. ”Min frid ger jag er”, säger Jesus. ”Jag ger er inte det som världen ger. Känn ingen oro och tappa inte modet.”
        —–

        Man ska inte göra våld på bibeltexterna. De handlar om det de handlar om. Inte allt passar som underlag till väckelse och omvändelse. Inte omedelbart, i första skedet. Den omedelbara handlingen gäller vägen från oförståelse till förståelse. Men den sker genom ett Guds under och i förlängningen är det något som driver Kristus och driver till Kristus. Vilket tydliggörs i predikan.

        Jag kan inte ens föreställa mig att en predikan just vid detta tillfälle inte skulle beröra tankar om handboken, den uppfattningen måste du vara rätt så ensam om. Naturligtvis ska en predikan, inte ens då, HANDLA om handboken, då är det ett föredrag men knappast predikan i vanlig mening. Men nu var det inte så. ÄB berörde hur handbokens roll och syfte var i bibelbudskapets fortsättning från den första pingstdagen till nuet.

        Men jag skulle inte ha använt ordet ”kristocentrisk” om predikan. Bibeltexterna i fråga är ju inte så uttryckligt kristocentriska denna helgdag, som är Andens dag i vårt kyrkoår. Emellertid är Fadern, Sonen och Anden en enhet och i min värld pekar därför även en predikan om Andens verk mot Kristus och är därför kristocentrisk. Borde ha förstått att det skulle bli missuppfattat.

        Gilla

      • Elisabeth G skriver:

        P I Persson,
        du behöver inte tycka synd om mig. Jag har god tillgång på goda predikningar; dit räknar jag dock icke Antjes pingstpredikan.

        Det du citerar ur predikan innehåller visserligen någon slags andlighet men jag tror att vi tolkar den på lite olika sätt. Som van kyrkobesökare kan jag ”fylla i” det som prästen INTE säger och på så sätt ”få till” en kristen predikan. MEN – på senare tid har jag börjat ställa mig frågan om det prästen säger verkligen är så klart och tydligt om vad som gäller att det kan leda till att en icke-kristen säger ja till Guds kallelse. Visst, passusen ur Antjes predikan är ju from, på sitt sätt, och kanske kan den väcka längtan efter tro men det hon säger är inte tillräckligt. Så jag antar att du och jag får enas om att vi är oeniga. 🙂

        Gilla

    • Elof H skriver:

      Lösningen måste bli att ta bort finansieringen. ”Rörelserna” du nämner (inkl Svenska kyrkan) är inga riktiga folkrörelser utan helt beroende av bidrag och finansiering via staten (kyrkoskatt). Ta bort allt detta så kan jag garantera att alla dessa rörelser skulle förtvina och snabbt försvinna.

      Gillad av 1 person

  4. Tomas skriver:

    För väl att man inte betalar till den förvridna kristna lära som predikas av dagens marxistiska kyrkoledning. Det paradis som väntar dem är inte för mig, befolkat med ledare som Lenin, Stalin, Castro, Pol Pot mfl. Likaledes är jag glad över att ha lämnat arbetslivet i förtid, trots frånvaro av fet pension som de stora flertalet roffarna i politiken givit sig själva, så att tillskottet från mig inte blir särskilt stort. Får jag någon närvaro vid mitt sista läger kan jag stolt säga att de är där för att jag betett mig anständigt i livet, istället för närvaro av ett större antal hycklare som kanske tar selfies vid sista sucken.

    Gillad av 3 personer

  5. solbergaord skriver:

    Inte helt rättvist. Diakonin går i många församlingar ut på att ge tillfällig hjälp till nödställda äldre. Svenska kyrkan kan inte lastas för dåliga pensioner i allmänhet. Vad den kan lastas för är dåliga löner och därmed dåliga pensioner under 1900-talet, då kyrkan hade riktigt mycket pengar, men envisades med att hålla de anställdas löner nere (undantagandes biskopar och några andra kyrkoledare) eftersom man ansåg att kyrklig tjänst var ett kall.

    Gillad av 2 personer

    • chrisse rothberg skriver:

      Ni läste Bittes krönika slarvigt. Hon skrev att den hamnade i släktingens flöde. Antagligen en delning på fb. Och det var DOM kommentarerna hon inte hade läst. Hon kan ju inte leta upp varenda delning och läsa kommentarerna.

      Gillad av 1 person

      • Törnrosa skriver:

        Chrisse Rothberg: Och det ändrar inget i mitt ställninstagande i mitt allra första inlägg. Snarare förstärker det min undran om Bitte Assarmo verkligen läser kommentarerna. Själv skulle jag även läst de kommentarer som släktingen hänvisar till innan jag tagit upp det i en krönika.

        Jag har tidigare läst kritik mot att Bitte Assarmo aldrig kommenterar respons i kommentarsfältet, det var därför jag la in min morgonfråga. mvh

        Gilla

  6. Ättestuprörspissrännaren skriver:

    ”Varför är Sveriges kyrkor och samfund så tysta när det gäller frågan om de fattiga och utsatta pensionärerna.?”

    De ”läser” väl helt enkelt inte pensionärernas ”kommentarer”? Och varför skulle de göra det, pensionärerna är ju ändå bara en bunt gamla rasister.

    Gillad av 4 personer

    • Erik skriver:

      Svaret på din fråga varför svenska kyrkan tiger om fattiga svenska pensionärer och i stället fokuserar på att stötta folk från hela världen som kommer tillSverige för att leva på våra inbetalade skatter finns nog om du skulle gå igenom vilka namn/personer som sitter i ledande positioner inom svenska kyrkan.
      Lägg till den makt som staten fortfarande har över svenska kyrkan genom lagstiftningsrätten,skatteregler,m.m
      Skulle också förklara den skillnad som det säkert finns mellan lokala företrädare för kyrkan och de som sitter i centralt ledande positioner.
      Själv har jag gått igenom vilka som sitter i ledande positioner inom svenska kyrka och vad der medfört för vilken politik svenska kyrkan för.
      Det resulterade i mitt utträde förra året.

      Gillad av 4 personer

      • Anna Lindén skriver:

        Ja, om man ser Svenska kyrkan som en toppstyrd riksorganisation är det naturligt att lämna den, när ”den” inte står för politiska värderingar man delar. Svenska kyrkan är dock ingen riksorganisation, utan består av lokala församlingar, utspridda över hela Sverige, tillhörande tretton stift. Kyrkoavgiften går till din lokala församling, så det viktiga i sammanhanget är vad de står för. Många små församlingar inom Svenska kyrkan är helt opolitiska och förvaltar det kristna arvet. Så är det t ex där jag bor.

        Gillad av 1 person

  7. Matte skriver:

    ”samhällskontraktet brutits”

    Ja så är det. Jag bor bara här i landet. Banden är brutna. Att jag ännu inte flyttat beror på lättja.

    I natt explosion och bilbränder i Märsta.

    Gillad av 3 personer

  8. uppstigersolen skriver:

    Jag är sedan ungdomen inte med i Svenska Kyrkan. Jag inser att vårt samhälle vilar på kristen grund. Men redan för över 50 år sedan insåg jag att kyrkan inte var till för mig. Så jag är inte förvånad över det som händer nu. Kyrkan söker nya proselyter när de gamla snart är borta.

    Gillad av 3 personer

  9. Hortensia skriver:

    Ja, officiella företrädare för kristna i Sverige borde, banne mig, sluta sitta med armarna i kors…

    … och unisont uppmana till eldiga korståg mot pajaspolitikernas tvångsislamisering av landet som göder förakt för oss gediget kulturkristna svenskar och våra civiliserade seder och bruk.

    Att svenska kyrkorepresentanter främjar massimporten av främmande företeelser, som hotar, skadar och dödar värnlösa svenskar och deras husdjur, är en ren och skär skam för Sverige.

    Gillad av 10 personer

  10. Elisabeth G skriver:

    När Jesus gick på jorden agerande han på ett helt annat sätt än kyrkoledarna. Det säger allt om dessa gökar.

    Läs gärna Antje Jackelens ”predikan” på pingstdagen 2018. Den innehåller ingen kristen förkunnelse. Istället gör hon det oerhörda att använda predikstolen till att häckla sina meningsmotståndare. Hon kallar dem ”babblande dvärgar”. Hon har uppenbarligen ingen kunskap om vad en predikan är och inte heller vad en präst/biskop är. Jag kan inte längre betrakta Svenska kyrkan som en kristen kyrka. Dess officiella bekännelse är inte förenlig med kristen tro.
    Länk till predikan: https://www.svenskakyrkan.se/nyheter/predikan-pa-pingstdagen

    Gillad av 9 personer

    • P I Persson skriver:

      Så här lyder sammanhanget som du så illvilligt refererar till :
      ”Vad är då pingst? Pingst är glädje och allvar i en förening som trotsar det som vill riva isär och så splittring. Det är djärva drömmar om en värld där barriärer faller och rättvis fred byggs – i Jerusalem och överallt i världen. Det är djärva drömmar om människor som oavsett modersmål kan arbeta tillsammans så att barn och vuxna kan blomstra. Det är djärva drömmar om att mänskligheten, alla trumpna tornbyggande och babblande dvärgar till trots, ska värna skapelsen och den planet som är vårt hem.”

      Jag är öht så vansinnigt less på all begreppsförvirring, alla råa påhopp, allt misstänkliggörande som frodas särskilt i kommentatorsspalterna. Som t ex i den här tråden. Folk som uppenbarligen inte vet något alls om vare sig religion eller kyrka gör sig breda och påstår än det ena, än det andra, som inte har med verkligheten att göra.

      Vad säger Kyrkoordningen ? Jo, ”Fira gudstjänst, bedriva undervisning, utöva diakoni och mission”. Det är kyrkoordningens beskrivning av varje församlings grundläggande uppgift. Det är alltså själva portalen till vad Svenska Kyrkan är, som tydligt föreskriver just diakoni som en hörnsten. Ändå påstås felaktigt det rakt motsatta. Tydligen i syfte att skapa förvirring och misstro. Med vilken agenda ?

      Och så det evinnerliga och genomfalska mantrat att kyrkan har kidnappats eller tagits över av ”vänstern”, ”socialisterna”, ”marxisterna” och Gud vet vad. Kyrkomötet är SvK:s riksdag, dvs högsta jordiska ledning. S och VISK får TILLSAMMANS inte mer än cirka en tredjedel av ledamöterna. Så var det med den ”vänstervridningen”.

      Gilla

      • Elisabeth G skriver:

        Jag är inte det minsta illvillig. Jag bara säger som det är. Det fanns ingen som helst kristen förkunnelse i den ”predikan” utan Antje missbrukade predikstolen, vilket borde stå klart för var och en som har minsta hum om kristen tro och vad Kyrkan är och står för.

        Gillad av 2 personer

      • Hovs_klipphällar skriver:

        PI Persson

        — Jodå så kan man se det — men själv anser jag det uppenbart att Svenska kyrkans ledande figurer i praktiken helt lämnat kristendomen, däremot är de ivriga att ställa sig in hos en mot kristendomen djupt fientlig lära som kallas ISLAM

        Här i väst har våra förfäder kämpat i många hundra år för att slå tillbaka islams expansion, men nu välkomnas islam av de nuvarande kyrkoledarna!

        Detta kommer att sluta illa, mycket illa.

        Gillad av 4 personer

      • Mr Kowalski skriver:

        Är du på fel sida i precis varenda fråga? Imponerande. Bortser man från fakta så borde man ändå hamna rätt ibland.

        Du förnekar alltså att svenska kyrkan propagerar de saker som Bitte gör gällande? Från att gömma migranter till vurmande för islam osv osv samt att de av någon anledning alltid hatar ”Israel”, kodspråk för judar. Det är ju pk-agendan till 100%, alla in7-klövern är i dessa frågor mer eller mindre vänster. Du känner till tro och solidaritet? Man tar sig för pannan.

        Vi vet vad du vill, att sådana som oss skall hålla tyst. Yttrandefrihet och demokrati är jobbigt, jag vet.

        Gillad av 2 personer

      • Anna Lindén skriver:

        Antjes predikan, så som du referer den P I, handlar om ett politiskt himmelrike på jorden. Det är inte vår kyrkas evangelisk-lutherska kyrkas tro, utan snarare ”svärmeandarnas” heretiska tro.

        Gilla

      • P I Persson skriver:

        Jag refererar inte, det var ett ordagrant utdrag. Men läs gärna predikan i sin helhet , det finns länk till den i en av kommentarerna. Den handlar ju inte om något jordiskt lyckorike, var får du det ifrån ? Däremot är predikan präglad av det faktum att just vid denna gudstjänst togs SvK:s nya handbok emot, det är väl inte konstigt att det slår igenom i predikan ? Det motsatta hade varit extremt märkligt.

        Gilla

      • Sixten Johansson skriver:

        P I P, har exegetikkunnandet rostat, när du inte ens kan tolka vanlig text och se hur politiserad den är? Jackeléns predikan är habilt uppbyggd; här uttrycker hon glasklart: Trump, Trumps torn, babblande dvärgar (= han och hans anhängare + svenska ”felfinnare”, ”de som misstror hela tiden”). Sveriges ärkebiskop angriper i sitt ämbete presidenten för världens största demokrati, en president stödd av miljoner kristna, en president som helhjärtat tjänar sin nation!

        ”Dagens texter ställer storhetsvansinne och splittring å ena sidan mot mod och skapande av samhörighet å andra sidan”.

        Hon utgår från Babels tornbygge: ”Babel leder till att folk babblar förbi varandra.” Men det mångspråkiga Sverige blir försåtligt pingstberättelsens icke-babblande Jerusalem, där människor svetsas samman, samförstånd och tillit uppstår. ”Var och en kan uttrycka sig på sitt sätt och ändå bli förstådd av människor som har ett helt annat modersmål, ett annat kroppsspråk och andra kulturella referensramar.” ”Pingsten är inte enspråkighet och enfald. Pingsten är mångspråkighet och mångfald.”

        Vilka hon tjänar blir uppenbart, men hon skyller på Gud: ”Pingsten är kyrkans födelse in i världen.” ”Den heliga Andens verk är att du och jag, vi tillsammans har dragits in i Guds kärleksprojekt, in i en världsvid rörelse av vilken Svenska kyrkan är en del.”

        Var finns storhetsvansinnet, om inte i henne själv? Är det inte hennes ande, som säger sanningen denna pingst, den Sanningens Ande hon ständigt förbryter sig mot?

        Gillad av 1 person

  11. Sixten Johansson skriver:

    Till skillnad från de svenska kyrkoledarna var Yeshua varken hyckelsocialist eller en fromlande snyltare på folkets naivitet och pengar. Men onekligen talar ibland en inre röst genom Antje Jackelén, om hennes sinne och tunga formulerar orden ”babblande dvärgar”. Övermåttan uppblåst och med slickande jasägare omkring sig förmår hon nog dessvärre inte i det här korta livet komma till insikt om att rösten syftade på henne själv och hennes gelikar.

    Gillad av 4 personer

  12. Gunnar Peterson skriver:

    Vad gäller ärkebiskop Jackelen och hennes make finns obesvarade frågor om hur de kom hit till Sverige och deras väg in i prästämbetet. Frågorna har delvis väckts av den som kvinnoprästmotståndare kände skarpsinnige docenten och tidigare prosten Dag Sandahl

    Gillad av 2 personer

  13. ERROL skriver:

    Ärkebiskop Antje Jackelén har inför den fascistoida islamismens framfart utmynnande i folkmord på yazidier och förföljelse och mord på kristna och de muslimska avfällingar som sunnimuslimska fanatiker anser vara otrogna, varit beklämmande tyst.

    Jackelén har agerat som katolska kyrkan och Påven agerade under förintelsen. För Svenska kyrkan så har en vulgärekumenisk vilja till ”inkännande” tolerans och ”förståelse” utmynnat i ett kryperi inför, och total oförmåga att markera avstånd, till en pervertering av religiös tro.

    Den Svenska Kyrkan saknar all moralisk trovärdighet då den med förutsägbar förljugenhet talar om klimatflyktingar som det stora hotet. Precis som om flyktingströmmen från Syrien, Irak och Afghanistan beror på klimatet och inte muslimsk religiös fundamentalism i form av IS och talibaner. Jackelén talar inbilskt om bristen på andlighet i det moderna samhället men förmår inte att ta avstånd ifrån religiöst betingad våldsvåg av gigantiskt mått.

    Samtidigt lever den vulgära antikapitalistiska barnatron kvar i Svenska Kyrkan. I sitt senaste helt barocka utspel hävdar Jackelén att girigheten är den förgörande faktorn för mänskligheten och planeten. Hur är det då med de tiotalet miljoner forna medborgare som flytt Zimbabwe och Venezuela; Är de flyktingar p.g.a girigheten i världen, eller är de flyktingar
    eftersom de levt i socialsitiska enpartistater och förtryckarregimer. Just den typ av antikapitalistiska frälsarstater och regimer som ligger den Svenska 68-Kyrkan så varmt om hjärtat.

    Gillad av 4 personer

    • Elisabeth G skriver:

      Vi ska inte heller glömma Antjes valspråk: Gud är större. Det är detsamma som jihadister skriker när de mördar människor, dock på ett annat språk. Det fullständiga bibelordet lyder ”att om vårt hjärta fördömer oss, så är Gud större än vårt hjärta och vet allt” (1 Johannesbrevet 3:20). Det handlar om nåden och inte, som jag sett det uttolkas, att man kan acceptera allt (dvs. all synd) för att Gud är så stor så han har överseende med allt.

      Gillad av 1 person

    • Palle9 skriver:

      Errol: Riktig beskrivning. Om jag hyst något tvivel om vänstervridningen av svenska kyrkan så undanröjdes dessa då jag hade ett kortare samtal med en pensionerad biskop med vänstersympatier. Detta var efter ett föredrag och vi samtalade om detta – då jag nämnde att jag uppskattat ett par föredrag av en pensionerad docent vid tidigare arrangemang av liknande art, då hävde den förre biskopen ur sig något nedsättande om denne docent. Förvånat reagerade jag på dessa omdömen men han uttalade triumferande att ”vi” nu behärskade i stort sett alla biskopsplatser med ”vårt” folk.
      Bolsjevikerna i Ryssland var definitivt inte i majoritet när de grep makten – den behöll de i ganska exakt sjuttio år.

      Gillad av 1 person

      • Stig Palm skriver:

        OK då, överdriver, men 80/20 regeln håller mestadels att 80% är det jag skriver. Ifall Jesus uppstod idag, då spännande att se vilken sida han valde?

        Gilla

      • P I Persson skriver:

        20 / 80 torde vara mer korrekt än det motsatta. Men det spelar ingen roll så länge som alla hundra gör vad de ska. Det är inte vi socialister som politiserar kyrkan.

        Gilla

      • P I Persson skriver:

        Det enda i ÄB:s predikan som jag reagerade emot är bilden av henne i predikstolen MED MÄSSHAKE ! Förr var det ju strängt förbjudet att bära skrud under predikan. Har det luckrats upp nu ?

        Gillad av 1 person

  14. Ga Ort skriver:

    Tack Bitte, det var en tankeväckande artikel!
    Svaret är att även kyrkan kommit att överge den traditionella Familjen. Det sekulära samhället har redan ordnat med en stor frigörelse från familjeband, genom att institutionalisera omhändertagande av såväl de äldre, som barnen. Inte konstigt att den protestantiska kyrkan, som tyvärr kännetecknas av anpasslighet till det som händer i den sekulära världen, följer efter.
    Därav kommer dess fokus på de andra frågorna om att öka på invandringen av muslimer och analfabeter, att strida för klimatet etc.

    Gillad av 2 personer

  15. MartinA skriver:

    Jag tror att förräderiet är en del av den Kristna ideologin. Vi ser ju hur även alla frikyrkliga organisationer beter sig precis likadant.

    Gilla

  16. Lch skriver:

    https://samnytt.se/ny-studie-slar-fast-mangfald-gor-samhallet-svagare/
    Stark nationalstat garant för hög tillit
    ”Olikheter inom befolkningen gör det svårare att upprätthålla gemensamma normer, varför misstron blir större vilket leder till att man själv blir mindre benägen att bidra till det gemensamma”, förklarades den minskade tilliten med.

    – Vi historiker vet att vår nationalkänsla, vårt gemenskapsprojekt där tilliten har utvecklats, är basen för vår demokrati och vår välfärd, säger han. Detta projekt skapades på 1800-talet via gemensamma medier, folkskola och värnplikt. Och vad har hänt i dag? Värnplikten är skrotad, skolan är i kris och medierna håller på att fragmenteras. Jag tror att detta kan vara en förklaring till de senaste siffrorna, sa Trägårdh.

    Sämst social sammanhållning finns i Mellanöstern, Afrika och delar av Latinamerika

    Gilla

  17. christer jacobsson skriver:

    Svenska kyrkan har blivit politiskt korrekt.Ta bara det med att dem har en värdegrund några ord nedklottrat på papper,vi är för bra saker och emot dåliga typ.Bibeln torde vara en värdegrund i sig själv.Kyrkans högsta präster verkar helt gått vilse när klimatet blir viktigare än människor
    Svenska kyrkan är ännu en i raden av alla institutioner och myndigheter i dagens sverige som är vänstervridna.
    .

    Gillad av 2 personer

  18. Jaxel skriver:

    Man kan beskriva det så här.

    Att ge uttryck och i handling visa omtanke om de äldre borde vara självklart. Ett sådant förhållnungssätt visar således inte på någon särskild godhet.

    Att däremot ge uttryck för och i handling visa på djup omtanke för människor på andra sidan jordklotet är inte alls lika självklart. Genom att göra det har man verkligen chansen att visa hur exceptionellt god man är. Det är förstås särskilt frestande enär denna godhet som demonstreras i prsktiken sällan är förknippad med några personliga uppoffringar

    Således prioriteras omtanken om våra äldre ned som en följd av en ambition att framstå som alldeles särskilt god – d v s som en följd av en sorts själviskhet. Frågan om man inte med fog kan beskriva det som motsatsen till godhet

    Sen tillkommer förstås det vanliga att svenska kyrkan vill vara makten till lags. Har den inte alltid varit det?

    Gillad av 2 personer

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.