Patrik Engellau: Pravda

Patrik Engellau

Pravda betyder sanning på ryska. Pravda hette kommunistpartiets tidning eftersom man alltid kunde lita på den information som tidningen erbjöd. Nu berättar The New York Times, en kvalitetstidning som jag gärna läser, sanningen bakom pratet om att Sverige har problem med invandringen. Sanningen är att vi inte har något sådant problem. Det påstådda problemet är en konstruktion baserad på rysk fejk news.

Artikeln i den amerikanska kvalitetstidningen är ganska lång så jag ska nu ordagrant återge bara de mest relevanta passagerna för att du ska begripa att du egentligen är lurad av Putin och av en internationell kabal av högerpopulister. När jag sammanfattar budskapet ändrar jag bara ordföljder här och där och kompletterar eller förkortar ibland meningar så du ska begripa budskapet även i min bearbetade form. Jag lovar att jag inte har ändrat tonfallet.

Den högerextrema populismen har fått fäste i Sverige vilket avspeglar sig tydligast i framgångarna för ett politiskt parti med nynazistiska rötter, Sverigedemokraterna.

Men när man gräver under ytan av vad som händer i Sverige upptäcker man ett internationellt lögnmaskineri som ägnar sig åt att odla, provocera och förstärka högerextrema och invandringsfientliga stämningar och politiska krafter. I själva verket är detta maskineri grundat i Vladimir V. Putins Ryssland och i den amerikanska ultrahögern.

Målet för dessa utländska manipulationer – som också förklarar de svenska nationalisternas framgångar – är Sveriges alltmer populära och giftigt invandringsfientliga digitala ekokammare.

Ryska och västerländska organisationer som arbetar med att sprida falsk information har framgångsrikt länkat till svenska sajter och hjälpt dessa att sprida sitt budskap till mottagliga svenskar.

Den förvridna synen på Sverige som pumpas ut av detta lögnmaskineri har sedan använts av invandringsfientliga partier i Storbritannien, Tyskland, Italien och på andra ställen för att väcka främlingsfientlighet.

När de svenska valen år 2018 närmade sig väntade sig de svenska säkerhetsmyndigheterna utländsk påverkan. Ryssland, den skrämmande grannen i öster, sågs som det största hotet. Men det blev inga hackarattacker och upplägg på nätet av interna dokument om valkampanjen som i USA. Ej heller gjordes några tydliga försök att driva röster till Sverigedemokraterna. I stället, säger säkerhetsexperterna, antog den utländska påverkanskampanjen en annan och subtilare form, nämligen att hjälpa det snabbt växande svenska högerextremistiska digitala ekosystemet på traven.

Under många år hade Sverigedemokraterna kämpat för att få ut sitt budskap. Men mainstream media hade vägrat ta in deras annonser. Partiet hade till och med svårt att förmå postverket att lämna ut brev. Så partiet byggde ett nätverk av stängda Facebooksidor som så småningom sträckte sig vidare än något annat parti förmådde.

Men för att få riktig framgång måste nätverket ha friskt, tilltalande innehåll. Det kom att använda ett antal nya sajter som blivit allt populärare. Medlemmar av Sverigedemokraterna deltog i skapandet av två av dessa sajter: Samhällsnytt och Nyheter Idag. Till valet 2018 var dessa och sajten Fria Tider bland Sveriges mest delade nyhetssidor.

Ett antal nya nyhetssajter med invandrarfientligt budskap gjorde alltså Sverigedemokraterna allt mer populära. Dessa sajter nådde tio procent av alla svenska internetanvändare i veckan och stod för 85 procent av alla ”skräpnyheter” – sådant som medvetet förvanskats – som berörde valet, till exempel rubriker som ”Könsstympade sina döttrar och får nu asyl i Sverige” och ”Flyktingbarn våldtog värdfamiljs dotter – trodde det var lagligt”. Dessa sajter injicerade främlingsfientliga och islamofobiska budskap i det svenska politiska blodomloppet.

Rysslands hand bakom detta är dold, men fingeravtrycken syns överallt.

Ett annat sätt att undersöka den explosionsartade ökningen av svenska högerextrema sajter är att se vem som länkar till dessa sajter. Ju fler länkar, särskilt från sajter med många besökare, desto högre hamnar de på Googles söklistor. Det betyder att när svenskar söker på ord som ”immigration” och ”brottslighet” så hamnar de svenska extremsajterna högt upp.

The Times analyserade mer än 12 miljoner länkar från över 18 000 sajter till fyra framträdande svenska högerextrema sajter, Nyheter Idag, Samhällsnytt, Fria Tider och Nya Tider. De flesta länkarna låg förstås på svenska sajter men ett överraskande stort antal låg på utländska sajter vilket antyder att de svenska hatsajterna drivits på från utlandet. [PEs anmärkning: Kan det vara möjligt att 18 000 sajter, de allra flesta i Sverige, skulle ha lagt ut i snitt nästan 7 000 länkar till dessa fyra?]

Många av de länkande sajterna är välkända i högerextrema amerikanska kretsar. En av dessa är Gatestone Institute, en tankesmedja som regelbundet väcker oro över muslimer i USA och Europa. Andra nätplatser som länkat till de fyra svenska sajterna är exempelvis Stormfront, en gammal amerikansk vitmakt-sajt, Voice of Europe, en Kremlvänlig högersajt etc.

Detta löst sammanhållna globala nätverk bidrar inte bara till att öka antalet läsare i Sverige. Forskare har noterat hur ryska statliga avsändare som RT och Sputnik tillsammans med plattformar i Väst som Infowars och Breitbart har snappat upp och förstärkt svenska migrationsrelaterade historier för att skapa stärkt främlingsfientlighet hos deras egna följare.

Sålunda kan den amerikanska kvalitetstidningen som jag, hur underligt det än kan verka, faktiskt gärna läser, konstatera att Sverige inte har några besvärliga problem med invandringen. Påståenden i den riktningen är påhitt från Putin och amerikanska högerextremister, ett internationellt lögnmaskineri. Till exempel har inga invandrarungdomar i Rinkeby hotat journalister och om de har det så beror det på att de mutats av ryssar à 400 kronor per skalle att uppträda hotfullt. I verklighetens Sverige är allt på rätt väg. ”Antalet poliser i Rinkeby har mer än fyrdubblats sedan 2015. Överfall och rån är på väg ned, säger polisen Niclas Andersson. De dödliga skjutningarna är också på väg ned – av elva stycken i Stockholm förra året bara en i Rinkeby. I hela Sverige ligger våldsbrotten på en femtedel av den amerikanska nivån.”

89 reaktioner på ”Patrik Engellau: Pravda

  1. Janne skriver:

    Man kan fråga sig varför journalisten Jo Becker, som vann ett Pulitzer Pris 2018 för sina skriverier kring Trumps rådgivares förmodade kopplingar till Ryssland (nu avfärdade), väljer att skriva om ev svenska rysskopplingar i NYT. Vems agenda driver hon?

    Gillad av 7 personer

    • gmiksche skriver:

      Demokraternas, d v s det fram till Trumps valseger styrande liberala etablissemangets. Fram tills man nyligen insett att Hillary Clinton är förbrukad var det hennes falangs intressen som NY Times företrädde i första hand. Nu är man visserligen villrådig beträffande vilken motkandidat till Trump som ska stödjas, men fiendebilden är icke förty samma som tidigare.

      Gillad av 11 personer

      • Birgitta Hernestam skriver:

        Patrik Engelau skriver bra. SVT Nyheter är ofta först med att rapportera om brotten som sker dagligen. Carin Götblad hade en artikel i Svenska Dagbladet i våras där hon skriver att hon inte varit med om något liknande det som sker i Sverige under sina 30 år som polis. Hon får väl anses vara seriös och opåverkad av Ryssland.

        Gillad av 1 person

    • Jan Andersson skriver:

      Ingen vid sina sinnens fulla bruk kan hitta på detta trams utan att få rejält betalt för att exponera sina mentala tillkortakommanden så tydligt. Men pengar luktar som bekant inte. George Soros, med ett speciellt intresse för Sverige, igen?

      Gillad av 9 personer

      • Wille Börlin skriver:

        Ja Du Jan………
        Dessa eviga orientaler med sina krokiga näsor och ondskefulla protokoll.
        Är Du också diad i en rysk trollfabrik ?

        Gilla

    • Thor skriver:

      Inga bevis förstås men agendan stämmer väl med en viss George Soros intentioner.

      Utesluter inte den hemliga ”International Federation of Batik Witches”.

      Gillad av 1 person

      • Wille Börlin skriver:

        Thor
        Om man översätter batikhäxa till engelska så blir det dye witch.
        Batik är ett låneord från Indonesiska.
        På vad sätt har det med judiska finansmän att göra ?

        Gilla

  2. gmiksche skriver:

    Jag kan inte säga att jag gärna läser NY Times. Det vore liksom att tycka om väl förpackade lögner. Och det är väl innehållet och inte förpackningen som är det väsentliga, eller hur?

    Jag läser tidningen dagligen som ett slags läkemedel. En litterär antikropp mot tron på den goda journalistiken. Och för att varsebli var somligt som skrivs i europeiska PK-media har sitt ursprung. Det håller mig andligen friskt.

    Gillad av 4 personer

  3. Göran Holmström skriver:

    Lång text, mycket ord.
    Rysk påverkan, eller onda socialdemokrater?
    Jag vet vart jag sätter mina pengar,
    dom få som är kvar efter världens högsta skatter!
    Och inte är det ryssar som förstör Sverige.
    När vaknar 80procentarna, eller är det så att dom fattar inte bättre?

    Gillad av 13 personer

    • Raw skriver:

      USA vill hjälpa England att undvika eventuella negativa konsekvenser vid en avtalslös Brexit. Det sa Donald Trumps säkerhetsrådgivare John Bolton.

      – Om det kommer till en avtalslös Brexit är det den brittiska regeringens beslut. Vi kommer stötta det entusiastiskt.

      Han förklarade att det kan ske i form av mini-avtal om frihandel mellan USA och Storbritannien, enligt CNBC.

      Boltons utsaga att ”I EU tvingas bönderna rösta om och om igen tills eliten får som den vill” var mitt i prick.

      I Sverige är det likadant men med den skillnaden att här tvingar man inte ”bönderna” att rösta om och om igen.

      Här rundar vissa partier valresultatet genom att efter valet genast göra s.k ”överenskommelser” vars resultat blir det som denna s.k ”elit” ville att valet skulle skapa men som misslyckades då väljarna enligt samma elit valde att ”rösta fel”.

      Demokrati på svenskt vis..

      Gillad av 10 personer

    • brrr skriver:

      Det man kanske borde fråga sig när det gäller Rysslands intressen av hur Sverige utvecklas, är: Har Ryssland störst intresse av att Sverige är en stabil och enad nation med starkt försvar och social gemenskap, eller att Sverige är kaosartat, splittrat, på väg mot finansiell, kulturell och social kollaps och i avsaknad av försvar.
      Svaret på den frågan torde antyda vilka Ryssland främst stöttar politiskt och medialt.

      Gilla

  4. malinkim skriver:

    Undrar om New York Times anser att vår offentliga statistik rörande antal utanförskapsområden, utsatthet för brott, upplevd otrygghet, invandrares arbetslöshet och migrationens kostnader också är Putins verk?

    Gillad av 10 personer

    • Stefan Sewall skriver:

      Just det. Undrar om de läst polisens hemsidor och rapporter och statistik under lång tid och sett att aldrig något händer, utan att allt är påhittat. När jag på 70-80-talet lyssnade på polisradion i Gbg och även jobbade i Securitas i Göteborg på nätterna som sommarjobb så hände faktiskt nästan aldrig något, förutom bilinbrott och bilstölder. Enstaka lägenhetsbråk. Det var sömnigt hos polisen. Polisradion var ganska död och gav ingen underhållning för den sensationslystne. Skillnad minst sagt!
      Har NYT träffat Springare? Eller skulle de tro att han är mytoman-polis?

      Gillad av 5 personer

  5. brrr skriver:

    Det som nog förvånar mig mest med denna NYT-artikel, är hur oskickligt skriven den är, hur klantiga och genomskinliga deras försök till manupilationer är.
    Någon antydde att det i själva verket var DN som skrivit grundmaterialet till artikeln, och man kan ju undra om så är fallet.

    Gillad av 15 personer

    • Christer L skriver:

      Artikeln i NYT är en sammanfattning av vad svenska media skrivit och tyckt, samt detta om Putin som NYT är experter på själva. Och sedan har DN och SvD återgivit det NYT skrev som en bekräftelse på vad de själva skrivit och tyckt. Rundgång. Men idag kan sökfunktionen på SvD inte hitta den artikel SvD hade för ett par dagar sedan, som på ett mot SD tendensiöst språk redogjorde för detta som fanns i NYT.

      Gillad av 2 personer

  6. V for Vendetta skriver:

    Jag drar slutsatsen att journalisterna på NYT inte bor här i landet??!! Det skulle vara intressant att se få en förklaring VARFÖR NYT väljer att publicera en sådan artikel.. Det är tur vi har Ynkeman och Morgan Johansson som jobbar för att ständigt veta bäst vad vi folket behöver och censurerar en massa alternativa sajter och kanaler som vill desillusionera oss och förmodligen öppet applåderar artikeln från NYT.

    Gillad av 2 personer

  7. miketheviking skriver:

    Den som sa det var det….

    Intressant att NYT hittar den Stora konspirationen i Ryssland och att den sprider sig i Världen.
    Intressant att den är nazistisk och att nästa Holocaust står för dörren.
    Intressant att allt ör frid och fröjd i Sverige.
    Intressant att om det inte vore för Putin skulle vi ha fred i Världen.

    Gillad av 2 personer

  8. Stefan Sewall skriver:

    Hur kan man skriva så säkert om läget här utan att resa hit eller ha korrespondenter på plats för långtidsbevakning i Vivalla, Husby, Rosengård osv. ? Utan att ha arabisktalande reportrar på plats i moskéerna i dessa orter för att avlyssna tongångarna.

    Gillad av 6 personer

    • Beto af Svinelägg skriver:

      Vänstern i USA har alltid använt Sverige som åskådningsexempel på fungerande socialism. Så dels vet vi att högern i USA redan av gammal vana kommer att skita i trams om Sverige. (Den som inte har förstått det än inser kanske nu att Trumps uttalande ”Sweden! Who’d have thought it?” var en anspelning på detta gamla Spiel.) Och dels kan vi konstatera att Not Your Truth har tvingats att ändra sitt Sverigenarrativ. Det är inte en förebild längre, utan ett avskräckande exempel. Så varken vänstern eller högern i USA är förtjust i Sverige. Om vi flyttar vår uppmärksamhet från USA till vår egen situation är det knappast glädjande. Alla är överens om att Sverige är ett shithole country. Även Not Your Truth och den rabiata massmordsvänstern.

      Gillad av 8 personer

  9. laogong2018 skriver:

    NYT ljuger och har ljugit varje dag i 3 år om rysk inblandning. NYT leder media drevet och demokratisk partiets narrative. De sätter tonen för vad som ska diskuteras på CNN, MSNB, etc. ”panels” under dagen. De ger direktiv till övriga media och demokratiska patiet om vad som ”är viktigt” att tala om idag.

    Gillad av 5 personer

  10. Lennart Bengtsson skriver:

    En märklig artikel. Ser ut som om den vore beställd.

    Kanske inte ens Sverige har någon migration och själva Migrationsverket har aldrig funnits utan är bara ett sofistikerat påhitt av Putins trollkarlar.

    Allt vad vi idag upplever är nog bara en dröm och plötsligt vaknar vi upp från trolleriet i ett välordnat 1950-tal då det mesta fungerade – skolor, försvar osv osv.

    Fy tusan vilken stygging den där Putin är – lika eländig och usel som Trumpen!

    Gillad av 6 personer

  11. Aha skriver:

    Språkbruket i den ”ansedda” tidningen är hundra procent politiskt korrekt dvs benämn de som är kritiska mot (en misslyckad) invandringspolitik som högerextrema och främlingsfientliga. ”Några besvärliga problem med invandringen” tas inte upp som Engellau skriver, problem som egentligen motiverar ännu större mängd av Nya medier så att opinionsläget mot invandringspolitiken kan öka.

    En tydligen ansedd journalist drar sig inte för att låta en ”sätt igång och bråkmuta” till förortskids från ryska journalister vara bevis för att förorten inga större bråkproblem har. Horribelt. Infantilt. Manipulativt. Sjaskigt.
    DN, SvD och Omni har i positiva ordalag tagit upp artikeln. Någonstans på nätet läste jag att DN har varit New York Times behjälplig med artikeln.
    Roine Berggren som har en USA-podd har gjort en stark avklädning av propagandaartikeln.

    Det där med länkningarna hit och dit och att artiklar från Samnytt och invandringskritiska tidningar kommer högt upp när man googlar på invandrare och motsv. förstår jag inte, men narrativet var tydligt; förfärligt att invandringskritiska röster blir prioriterade.
    Hur ryssarna styr det hela är höljt i dunkel trots flera anspelningar.

    Summa summarum; ett blekt beställningsverk i floden av artiklar som vill motverka och bagatellisera problemen med mångkultur och invandring.

    Gillad av 4 personer

  12. Stefan Sewall skriver:

    Ett sådant flagrant försök till utländsk påverkan på svensk inrikes opinionsbildning och politik. Lööfskan hoppade ju genast på detta tåg och började skräna.
    Tänk om motsvarande hände, att Åkesson eller någon annan i opposition, började åberopa Orban eller Putin och tycka sig vara helt moralrättfärdig och tro sig vinna förtroende från alla.

    Gillad av 1 person

  13. elfyma+ skriver:

    Den amerikanska tabloiden är ute och cyklar. Det är precis tvärtom.
    Har själv följt, stött och skrivit i alternativa media sedan 2009, så jag borde ha en aning.
    Är det något som kännetecknar oss så är det att vi är ganska obstinata och svåra att domptera. Så om Putin försöker styra oss så får det motsatt verkan.
    Det gäller även synen på Sverigedemokraterna. Vi låter oss inte ”uppfostras” av dem (eller någon annan) – vi vill påverka. Många av oss är däremot mottagliga för välgrundade argument och fakta baserad på vetenskaplig grund- till skillnad mot skränvänstern.

    Alternativa media har idag mycket större bredd än tidigare.
    För 10 år sedan skrevs det nästan bara om invandringrelaterad kriminalitet.
    Idag är överfallsvåldtäkter, personrån och skjutningar så vanliga att läsarna börjar storkna.

    Idag skrivs därför även om ekonomi, naturvetenskap, vård, skola, omsorg och annat som påverkar vår vardag (i en omfattning som uppfattas som ”systemhotande” av regimen när läsarna/lyssnarna blir för många).
    Stängningen av Granskning Sverige och SwebbTV är uttryck för en (befogad?) fruktan från makthavarna.

    Gillad av 7 personer

  14. En monolog om sannolikheter skriver:

    Orsak och verkan, verkar vara lätt inom fysikens värld. Men visar sig vid ett mer djupt betraktande inte alls vara så. Att bara mäta något påverkar verkligheten. Man bli till en del av det man försöker iaktta. Och ut kommer något annat än det man trodde sig mäta.

    Artikeln i The New York Times tycks utgå ifrån att information kommer först. Och även utgör livet. Helt fritt och obunden från verkligheten själv. Och att det är av denna information världen består. Och att den kan delas upp i rätt och felaktig informationen. Och att all denna information flyter fram på mediala plattformar, som sedan styr världens öde. Helt oberoende av vanlig fysik. Att människor inte alls lever i en verklighet, utan i en cyberrymd. Ute bland ettor och nollor. Och att dessa givetvis går att manipulera.

    Det finns egentligen bara ett undantag, och det är klimatet. Det styrs helt av vad människor gör. Enbart där föreligger en koppling mellan den fysiska världen och oss själva. I övrigt består världen av löst kringflugen information. Som kan vara sann eller falsk. Den falska kallar vi propaganda. Det är den som är så försåtlig och farlig. Men den går naturligtvis att förbjuda.

    Både klimat och väder följer olika vindriktningar. Lågtrycken blåser in från väster. Propaganda blåser in från öster. Se hur lätt det är. Tar man bara kontroll över de östliga vindarna blir sannolikt världen bättre, än den redan är. Är man bara i kontroll av information, så följer verkligheten efter.

    Det var väl lite det som Tage Danielsson tog upp i sin berömda ”sannolikhetsmonolog”, föranledd av incidenten i Harrisburg. Där sannolikt en härdsmälta var ytterst nära att ske, men inte skedde. Och som kom att utlösa en folkomröstning om kärnkraftens vara eller icke vara i Sverige.

    Kanske dags att återigen börja prata om sannolikheter. Att om det brinner har det sannolikt skett. Men helt säkra kan vi inte vara. För talar man om sannolikheter, så talar man om spridningsintervall. Som i sig utgör en slags kvalitetsupplysning, så god som någon.

    Hur sannolikt är det att din egen bil brann upp i natt, bara för att ett helt garage brann någon annan stans? Brann någons julgran upp förra året, efter att julen var över? Och brinner Julbocken i Gävle i år igen? Vem vet, den kanske aldrig någonsin har brunnit? Du har troligen bara sett den brinna på teve. Och när din son kom hem blodig i natt, och berättade att han blivit nedslagen, är det nog sannolikare att han bara ramlat och slagit sig. Sverige har sannolikt blivit ett mycket bättre land sedan i går. Allt annat är sannolikt enbart propaganda eller någon typ av räknefel. Så vi som tycker att Sveriges alla gjorda vägval är bra, vi jagar hellre felaktig information, än vänder oss mot verkligheten själv. Det blir sannolikt bättre så.

    Här Tage Danielssons monolog från 1979 om sannolikheter;
    https://yle.fi/vetamix/media/doc/tal_19791017_Danielsson_Om_Sannolikhet.pdf

    Gillad av 2 personer

    • Beto af Svinelägg II skriver:

      Danielssons monolog om sannolikhet är en enda lång exposé över alla de vulgära missuppfattningar om statistik och riskhantering som grasserar. Danielsson gottar sig åt sin okunskap och sitt oförstånd, ty han vet att hans åhörare står på samma usla nivå som han själv och hyser samma agg mot sanning och rätt som han själv. Han gör ingen som helst ansträngning att hantera materien hederligt, uppriktigt och nyfiket inför sanningen. Ett vidrigt stycke!

      Gillad av 3 personer

      • Palle9 skriver:

        Beto af Svinelägg II: Bra rutet! Har själv haft exakt samma tankar när jag hört denna usla monolog. Tage var mycket röd, inte bara till hårfärgen. Han gottade sig väldeliga över olyckan i Harrisburg. Synd att han inte fick uppleva Tjernobyl …

        Gilla

      • Analys av humor - hur roligt är det? skriver:

        Nu vad det väl så, som jag minns det, att man länge och ihärdigt i försvaret av kärnkraften tjatat ned sig i resonemang om hur liten sannolikheten var för en kärnkraftsolycka, och det i så pass hög grad att en tjatig högröstad papegoja framstod som ett under av tystnad.

        Det var mot dessa sannolikhetens tjatiga och säkra ambassadörer sannolikhetsmonologen riktade in sig, i humorns väl förpackade form. Och naturligtvis för att roa oss övriga, trögdjur. Oavsett vad man tycker i kärnkraftsfrågan så är humor från scen knappast någon exakt vetenskap. Analyserar man humor som vetenskap saknar man sannolikt en ådra för humor.

        Gillad av 1 person

  15. Stefan Sewall skriver:

    Info till NYT för vederläggning av deras MYT:
    Attacker på ambulanser och brandbilar och dess personal och polisbilar och på bussar och spårvagnar och servicepersonal i förorter är ju av polis och msm media belagda fakta.
    Bränder och överfall och inställda bussturer och spårvagnsturer pga attacker, står ju i vanliga tidningar. Polisens rapporter är inte ryska påhitt, då ju Springare och andra polismän bevisligen inte är ryssar.
    Det är ju polisen som klassar områdena som no go zoner, inte ryska skribenter.
    Massor av människor får sina bilar uppeldade. Nu även i radhusområden i akademiska Lund. Det är inte ryska fantasier.
    1965 brann inga bilar.
    1965 fanns inga gruppvåldtäkter ens i någon svensks fantasi.
    1965 skulle aldrig någon i Sverige drömma om ambulansattacker eller brandbilsattacker, ännu mindre angrepp på dess personal.
    1965 kanske någon enstaka slyngel kastade enstaka sten någon gång, men vi hade ingen intifada. Det är tydligt var den massiva stenkastartraditionen kommer från.
    1965 kunde poliser gå vart som helst utan att bli hotade eller angripna eller få bilen förstörd.
    1965 kunde reparatörer och fastighetsfolk och postisar och alla sorters personal utan oro gå in i alla byggnader överallt i Sverige.
    1965 fick inga hantverkare sina bilar förstörda vid arbete i bostadsområden. Idag vägrar de köra dit.
    1965 kunde budfirmor lova att leverera till vilken adress som helst.
    1965 sprängdes inte ngn enda handgranat i Sverige eftersom vi hade fred.
    1965 sköts inga automatvapen pga fred.
    1965 dödades inga knarklangare i gatustrider med automatvapen, värre än Chicago -32.
    1965 blev ingen skuren i halsen av okänd på gatan eller överhuvudtaget.
    1965 kunde man handla på IKEA utan risk och utan att snegla skeptiskt omkring sig på köksknivsavdelningen

    Detta gällde även 1955 och 1975 och i stort sett 1985. Jag vet, jag var med.

    Gillad av 12 personer

    • cmmk10 skriver:

      Allt är väl bara lögner, även GP sprider dessa Fake News. En sådan här händelse är ju så osannolik att den antagligen aldrig har inträffat: 😉

      ”Knivrån på Gustaf Adolfs torg
      En äldre man i 65-årsåldern har blivit knivrånad på Gustaf Adolfs torg i centrala Göteborg. Enligt polisen ska två män varit delaktiga i rånet.
      – Det är två gärningsmän i 20-årsåldern och en av dem drar kniv, säger Peter Adlersson, presstalesperson vid Polisen region väst.

      Knivrånet ska ha skett på Gustaf Adolfs torg i centrala Göteborg under eftermiddagen.
      – Inringaren säger att hans vän, en man i 65-årsåldern har blivit rånad. Det är två gärningsmän i 20-årsåldern och en av dem drar kniv, äger Peter Adlersson, presstalesperson vid Polisen region väst.

      Gärningsmännen som inte fick med sig mer än 100 kronor återvände sedan till platsen efter rånet.”
      https://www.gp.se/nyheter/g%C3%B6teborg/knivr%C3%A5n-p%C3%A5-gustaf-adolfs-torg-1.17102994

      Gillad av 2 personer

  16. MartinA skriver:

    Det är rätt skojigt hur Jo Becker med artikelns signaturbild jämför invandrarnas situation i Sverige med judarnas situation i Auswitch 😀 Här tvingas vi alltså betala för vilt främmande människors mat, bostäder, lekpengar och semestrar till de hemländer de flytt ifrån. Men det är tydligen så att vi satt dem i koncentrationsläger 😀 😀 😀
    De globalistiska härskarna i väst är en skock skamlösa skurkar.

    Gillad av 5 personer

  17. versaillessite skriver:

    Jag har också läst denna gallimatias, skriven av en journalist som uppenbart inte har en susning om svenska förhållanden eller vad som händer här. Men det som förbryllar mig är att längst ner i artikeln står det : ”Christina Anderson contributed reporting.” Vem är nu denna Christina Anderson? Är det en pseudonym för en DN-journalist kanske?

    Gillad av 4 personer

  18. Stefan Sewall skriver:

    Det som händer i Sverige nu händer på riktigt och är inte fantasier.
    Jämför brott av alla slag under 1950-60 och 70 talen. -Enorma förändringar, och dessutom har vanliga infödda svenskar samtidigt blivit ännu snällare än förr. Vanliga infödda svenskar är ju så urbota snälla och beskedliga nu, så om vi inte haft immigration från kroniska krigszoner så hade brotten säkert minskat ungefär som trafikdöden. I trafiken har vi nollvision. Folk kör så ordentligt och försiktigt nuförtiden att antal döda i trafiken har minskat stadigt till mkt låg nivå. Vanliga Svenssons är mycket ordentliga och präktiga. Vanliga svenskar begår allt mindre brott och är allt mer laglydiga, vill jag påstå. Infödda etniska svenskar är nu mesigt snälla och har skämt bort sina barm med massor av omtanke och kärlek sedan 30-40 år. Det daltas allmänt, och de flesta yngre har växt upp utan våld i familjer och helt utan aga och hot från allt mer kärleksfulla curlande föräldrar som också är lugnare då de super mkt mindre brännvin än förr. Ursvenskarna har blivit ursnälla mot sina barn och mot alla. De yngre har blivit vana vid snällhet. Invandrarna har också blivit enormt snällt mottagna från början, snällast i världen. Brotten borde ha minskat och nya typer av brott borde inte kommit.

    Varför har vi inte nollvision för överfalls- och gruppvåldtäkter förresten? I trafiken är det ju så ytterst viktigt att vara så synnerligen försiktig att inget ska kunna hända.

    Gillad av 7 personer

    • Kronblom skriver:

      Jag blev rånad på pengar av en fyllgubbe utanför skolan när jag var 12. Några år senare tänkte jag hämnas och letade upp gubben men jag ändrade mig. Istället köpte jag ett paket Purex (chokladlaxativ) och bjöd gubben som åt upp hela paketet.

      Gilla

  19. Stefan Sewall skriver:

    En vanlig ursvensk som jag själv eller min far eller morfar eller farfar eller mina klasskompisar i skolan (enstaka med finskt ursprung) eller deras barn eller någon jag känner skulle någonsin drömma om att kasta molotovcocktail på en ambulans eller ännu mindre misshandla ambulanspersonal som försöker hjälpa en sjuk eller misshandla brandmän som försöker släcka en eld.
    Det är fullkomligt ofattbart att någon kan göra sådant. Och det är ingen av oss som gör det.
    Men det händer i Sverige. Polisrapporter finns.
    Det borde man ringa NYT och berätta för dem.

    Gillad av 2 personer

  20. Mitt vykort skriver:

    Att läsa NYT är som att läsa DN. Är man inte masochist så vet jag inte vad syftet skulle vara? Hur som helst, de ljuger om allt, allt, livet är för kort för att förhålla sig till alla lögnerna men som vanligt så är vänstern aktivistisk och gör just det jag uppmanar DGS att göra, skapa internationell uppmärksamhet genom att nätverka med andra utomlands. Artikeln är ju säkerligen beställd av UD. Jag bor nära en UD-anställd och blivande ambassadör, portvinsnäsa och ett jäkla fylleslag häromdagen med inhyrd gigantisk musikanläggning till mitt i natten med operasångare och allt. Fint så det förslår. Vi betalar.

    Det som retar mig lite det är att trots att jag hyser precis alla åsikter som etablissemanget hatar, mot invandring och globalisering, tror inte på klimathotet, tycker genus är trams, osv osv, så har ingen hört av sig från det ryska hållet och erbjudit mig stålar för att skriva, hållt på i 13år. Det är ju själve fan.

    Gillad av 10 personer

  21. Steven Jörsäter skriver:

    Mycket otäckt. Fullständiga lögner får fritt spelrum i en ”ansedd” tidning som givetvis omgående ska strykas från listan med ”ansedda” (en lista som numera är mycket tunn). Att de groteska rysslandsfantasierna fortplantar sig är dock kanske inte så konstigt. Efter att dessa idéer har kört på grund i USA måste man försöka få valuta någon annan stans.Kanske är huvudskälet att dölja de stora techjättarnas manipulation av informationsflödet som till skillnad från rysslandsfantasierna är uppenbara och till och med erkända

    Metoderna idag att sprida lögner är sådana Pravda bara kunde drömma om.

    Gillad av 2 personer

    • Anders L. skriver:

      Artikeln i NYT kanske är en reaktion på avslöjanden av George Papadopoulos, utförligt beskrivet av bl.a Mark Steyn och the Duran, som var kampanjledare i Trumps valkampanj 2016 och som utsattes för rekryteringsförsök innefattande vackra kvinnor, dyra vinbarer och påhittad släkting till Putin, i försök att beslå Trump med ryska kontakter, av bl.a en numera försvunnen maltesisk advokat och en australisk diplomat vilka kunnat knytas till amerikanska Deep state och Clinton foundation. ” OK, Trump var kanske inte i maskopi med ryssarna men andra länder, t.ex Sverige är det”.

      Gillad av 1 person

  22. ERROL skriver:

    Värderingskommissarien Annie Lööf som enligt obekräftade uppgifter har sin domicil i, och är verksam i Sverige, kunde i NYT få sin heliga Sverigebild bekräftad. Sanningen är enligt Lööf att vi lever i den bästa av världar; problemet består endast i alternativmedias svartmålning av det svenska samhället.

    All alternativmedia är således per definition korrupt och opålitlig, medan agendajournalistik från etablerad media per definition är korrekt och god. Att NYT och DN har samma nyanserade syn på alternativmedia bekräftar således bara det som den rätttänkande medborgaren måste förstå. I en ”alternativ” verklighet så förbehåller sig den kritiskt tänkande medborgaren alternativt rätten till ett kritiskt förhållningssätt till alla utsagor, oavsett om de kommer från NYT, SvT, DN, Nyheter Idag, DGS eller en självtillräcklig Annie Lööf.
    Problemets kärna utgörs, som i Sovjetunionen, av självständigt tänkande medborgare med ett eget kritiskt förhållningssätt.

    För ett antal år sedan så utgjordes hotet mot den rekorderliga välfärdsstaten av Parabolantenner, vilka kunde sprida desinformation från utländsk media till menlösa svenska medborgare vilka kunde få konstiga politiska föreställningar enligt en kvinnlig politiker från maktpartiet, Maj Britt Theorin (s). Reklamfinansierad radio och television utgjorde nästa problematiska företeelse för makten och frågan var om medborgarna/ undersåtarna verkligen kunde förväntas hantera detta med bevarad underdånighet.

    Gillad av 3 personer

  23. lenam skriver:

    Är det fult att förvänta sig tacksamhet och godhet tillbaka? Vår stadsminister vill ju ”värna” asylrätten. Tyvärr tvingas han ställa grupp mot grupp i detta värnande. Det blir på bekostnad av sitt eget folk, de han ska företräda. De han värnar är inte tacksamma mot svenskar. Kan det bero på att de egentligen kommer hit för att bedra oss och konsumera vårt välfärdssystem? Jag har tröttnat på att värna asylrätten. Den är för enkel att lura.

    Gillad av 2 personer

  24. Micke skriver:

    Ryssland har inget intresse av att stödja en viss politisk rörelse i ett annat land. Däremot är de skickliga i att förstärka redan gamla motsättningar i ett annat land. Tänker framförallt på Ukraina.

    Gillad av 1 person

    • elfyma+ skriver:

      Nej du har helt fel. Det var precis tvärtom.
      Vad skulle Ryssland vinna på att splittra landet när Ukraina leddes av en prorysk president, Viktor Janukovytj, som valdes till president i demokratiska val ?
      Det var USA/CIA (och möjligen även EU) som underbåste och stödde aktivt motståndet mot Janukovytj och fick honom avsatt under kuppartade former.
      Janukovytj utmålades sedan som en korrupt skurk som plundrat landet, vilket kanske var sant, men hans företrädare var ju inte ett dugg bättre. USA/CIA har aldrig haft några betänkligheter att södja korrupta regimer i andra länder – så länge de går i USAs ledband.
      Därmed inte sagt att inte även Ryssland bevakar sina intressen i närområdet.
      Nej, jag har inte fått en enda kopek för att skriva detta.

      Gillad av 1 person

  25. Stefan Sewall skriver:

    Bilbränder i stor skala började i Paris förorter 2005 då media på den tiden ärligt beskrev att det var arabiska ungdomar som utförde dem. Det började tydligen med att polisen jagade några langare, och det blev våldsamt. Var det Putin som var där och eldade på då också?
    När det flertaliga gånger varit intifada i Israel, med till en början stenkastning och senare knivattacker och värre dåd, så har man ju uppfattat detta som en lokal företeelse, men det kanske var Putin som var där och kastade stenar och högg med stiletter sköt RPG då också.

    Gillad av 2 personer

  26. JL skriver:

    Intressant.

    Vi baserade dock vår egen swexit på varken ryska troll, fria tider eller EABT.

    Det räckte med att lyssna på Löfven, Eliasson, Strandhäll eller annan valfri styrande politikers egna ord för att förstå att Sverige var på väg rakt åt helvete.

    Lägg sedan till MÅNGA personliga erfarenheter från dysfunktionell multikultur i både Sverige och utlandet. Ni vet, sådana erfarenheter som alla våra ledande politiker (och deras svans av nyttiga idioter) saknar.

    Det behövs inga ryska troll när man är utrustad med sunt förnuft och lite livserfarenhet.

    Två år sedan vi flyttade nu, och inte en sekund har någon av oss ångrat beslutet.

    Gillad av 1 person

  27. phnordin skriver:

    Har läst föregångaren till NYT i Europa och världen -International Herald Tribune- i åratal och anser den vara journalistik av hög klass. Därför är jag förvånad över artikel av Jo Becker som med kännedom om svenska förhållanden inte stämmer. Samtidigt tycks hans artikel framförallt inrikta sig på rysk subversion genom internet, ett aktivitet som är höljd i dunkel och som inte bör ignoreras

    Gilla

    • gmiksche skriver:

      Någonting som är höljt i dunkel bör dras fram i ljuset för att kunna bedöma dess sanningshalt.
      Fast somliga föredrar att lämna det i mörkret för att ostört kunna spinna vidare på sina konspirationsteorier.

      Gilla

    • Observatör skriver:

      Jag tror att det är Putin som drar i trådarna bakom både NYT och DN. Han vill framstå som mäktigare än han är och planterar dessa artiklar.

      Gilla

    • Stefan Sewall skriver:

      Den var kanske det en gång, liksom DN, innan arab- och islamfrågor kom att splittra västvärlden och vänsterkrafter kom att spinna på detta och blåsa upp interna motsättningar hos oss och förgifta diskussionsklimatet genom att blanda bort korten med rasism-förvirring. Religion är lika med ras (!) Sedan har det gått troll i all diskussion och NYT-redaktionen har tagit ställning mot oss som vill ha kvar vår västvärld för att själv präktigt slå sig för bröstet som god.
      Innan MENA kom in på allvar i den inrikespolitiska bilden hade radikalliberaler, vänster(demokrater) inte lika mycket att komma med, mer än sjukvårdsreformprat i USA. Nu kan de gå ärenden åt mellanösternkrafter och få med sig de skenheliga präktiga som går med på vad som helst bara de slipper brunstämpel. På så sätt har krafter från MENA med Bin Laden i spetsen lyckats splittra oss västerlänningar. -Söndra och härska.

      Gilla

    • Palle9 skriver:

      Mats Rosengren: Jag studsade till vid samma formulering – det var länge sedan N.Y. Times betraktades som en kvalitetstidning …

      Gilla

      • gmiksche skriver:

        ”Den moderne anvendelse af ordet ”kvalitet” rejser problemer, der nøje svarer til de problemer, som den klassiske anvendelse af ordet rejste i 1600-tallet, nemlig hvordan måles og vurderes kvalitet, hvad er det, der måles, og hvilken måleskala skal anvendes?”
        Carl Henrik Koch: kvalitet i Den Store Danske, Gyldendal. Hentet 14. august 2019 fra http://denstoredanske.dk/index.php?sideId=112589

        Gilla

    • EL skriver:

      Instämmer. Efter en hel del år sa jag upp NYT av personliga skäl och har sedan fått WSJ (Wall Street Journal) i brevlådan. Har inte ångrat mig en minut.

      Gilla

    • Birgitta Hernestam skriver:

      Patrik Engelau skriver bra. SVT Nyheter är ofta först med att rapportera om brotten som sker dagligen. Carin Götblad hade en artikel i Svenska Dagbladet i våras där hon skriver att hon inte varit med om något liknande det som sker i Sverige under sina 30 år som polis. Hon får väl anses vara seriös och opåverkad av Ryssland.
      Birgitta

      Gilla

  28. GWI skriver:

    LENNART BENGTSSON

    Du känner säkert till de plågsamma grälen mellan Ohlin och Erlander och det mörker som på 1950-talet rådde i byarna när överheten talade. För Sverige, i (den) tiden.

    Så jag vill varna för önskedrömmar. Pedro Calderon (1600-1681), spansk dramatiker och präst. I ett av sina verk (La vida es sueno) vaknar han upp i trettioåriga kriget.

    Gilla

  29. Palle9 skriver:

    Pravda, ja. På sovjettiden förekom som bekant en hel del humor, som indirekt beskrev förtryckar-systemet, inklusive de styrda medierna. Exempel: en friidrottslandskamp mellan USA och SSSR hade utkämpats, och resultatet blev en seger för amerikanerna. Rapporten i Pravda löd: Det stjärnspäckade USA-laget utgjorde en besvikelse, och hamnade på näst sista plats i tävlingen. Däremot överraskade sovjetlaget positivt, och belade en hedrande andra plats.

    Gillad av 1 person

  30. Stx skriver:

    http://foliehatteniteckomatorp.blogspot.com/
    Plötsligt är det inte araber och afrikaner som begår majoriteten av våldsbrotten i vårt land, utan i stället ryska troll som är maskerade som sådana? Där ser man. Man lär sig något nytt varje dag. Tack massmedia! Logiken är som bortblåst. PK-media börjar bli desperata, det blev ingen mångkulturell utopi och framgångssaga i Sverige.
    Foliehatten funderar om inte artikeln är ett beställningsjobb från den svenska JÖK-regeringen. Sverigebilden fick sig en rejäl törn, med A$AP och crew historien.

    Artikelförfattaren fokuserar på SD:s mörka historia, men nämner inget om socialdemokraternas mörka historia. Tänk vilken ”tillfällighet” att de ”råkade missa” just det. Tänk om NYT hade kartlagt socialdemokraternas mörka historia i ett nyhetsklipp, det hade skapat en fullständig jordbävning i PK-Sverige. Anders Lindberg hade svimmat på toaletten, där han satt ner och pissade och läste artikeln.

    Gillad av 1 person

  31. Jari Norvanto skriver:

    Det är sant att ‘pravda’ betyder sanning, men en sannare sorts sanning är ‘istina’. NYT är något av USA:s och den liberala västvärldens egen Pravda.

    Gilla

  32. Mitt vykort skriver:

    Off-topic men det pågår mycket på swebbtv just nu, som ju är tillbaks på youtube, Lars Berns senaste intervju och intervjun med en fd polis var intressanta, polisen bekräftar att Dan Eliassons agenda var att förstöra polisen, dvs få de riktiga poliserna, snutarna som han säger, att sluta. Så en bekräftelse så god som någon på att de vill ha det så här. Nu väntar vi på att någon åklagare eller domare skall blåsa i visslan,men jurister är ju till sin natur moraliskt tvivelaktiga så vi lär väl få vänta, fast någon rättskaffens måste det väl finnas, eller?

    https://www.swebbtv.se/

    Gillad av 3 personer

  33. H Portell skriver:

    Kan det vara så enkelt att det har med Amerikansk inrikespolitik att göra – valåret 2020 – och olika amerikanska politikers jämförelser i uppskruvade debatter och referenser till vad som kan ha hänt i andra länder.

    Viket inte hindrar att problem finns ”i andra länder”.

    Gillad av 1 person

    • Martin skriver:

      Det mest chockerande i Din artikel Engellau är påståendet att NYT skulle vara en kvalitetstidning.
      Nej det är den sedan lång tid icke!! New York Times är sedan lång tid en förvriden megafon för extremvänstern i USA. Allt är underordnat denna politiska inriktning. Den artikel du refererar till är bara ytterligare ett exempel på just detta. Att Du reagerar på den är väl mest för att Du väl känner sakförhållandena och därför kan avfärda den som lögnfärdig.

      Gilla

  34. Sixten Johansson skriver:

    Journo var yrket för killar och tjejer
    som grävde fram sanning ur lögnens pastejer
    Men de började slicka var bak
    som gav status och flotta gemak
    Så danades maktens små mobbarlakejer

    Gillad av 1 person

  35. kvellulvblog skriver:

    Det ter sig som om Löfven och MoJo vänt sig till DN för att få hjälp att formulera underlaget till dessa åsikter i NYT. Jag har förstått att NYT är vänsterbliven, även sedd med svenska ögon, men aldrig trott att den skulle låna sig till något sådant här.Jag förstår att Sverige, som gärna framhållits som ett exempel av extrema vänsterdemokrater, har förlorat sin tjusning som ideal stat , men det här kan väl inte få någon NYT-läsare att tro att man i Sverige lever i den bästa av alla världar?

    Gilla

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.