Mohamed Omar: Grekiska mynt i Koranen

Mohamed Omar

I ett tidigare inlägg (25/7) skrev jag om varför jag inte tycker om koranbränning. Jag älskar böcker i största allmänhet, boken som symbol för kunskap och drömmar, och särskilt gamla böcker som har haft stor betydelse för den mänskliga civilisationen. Koranen är en sådan bok.

Nu kanske somliga invänder och säger att jo, visserligen har Koranen haft stor betydelse, men det är ett negativt inflytande. Nja, det är svårt att mäta, så därför hoppar jag över det. Jag kan bara konstatera att fantastisk arabisk litteratur har skapats på ett språk som inte hade existerat utan Koranen. I Nordisk familjebok (Ugglan) kan man läsa att en av de störste diktarna på arabiskt språk hette Mutanabbi och föddes 915 i Kufa vid Eufrat:

Sin ungdom tillbragte han dels i Syrien, dels bland beduinerna i öknen mellan Eufrat och Damaskus, där han förvärfvade sig rykte som krigare och skald. Af fåfänga och äregirighet ville han fördunkla Muhammed och försökte vid 30 års ålder att uppträda som profet (nébi), hvaraf han fick tillnamnet el-mutanabbi (”den som gör anspråk på att vara profet”).

Mutanabbi blev satt i fängelset för sitt kätterska tilltag. Man fasar vid tanken på vad som skulle hända den poet som i dagens Pakistan, Somalia eller Irak uppträdde som profet…

När jag tittar på islamvärlden idag, så blir jag övertygad om att den hade mått bättre utan islamisk fundamentalism. Men det är inte samma som sak som att vara utan Koranen. Sverige är ett sekulärt land, men Bibeln finns tillgänglig överallt.

Koranstudier är bara bra. Jag tror faktiskt att om muslimer studerade Koranen djupare, så skulle fler börja tvivla på dess gudomliga ursprung. Jag får ofta rådet av fromma och välmenande muslimer att läsa Koranen. Jag brukar då säga att det har jag gjort och att det delvis var mina koranstudier som gjorde att jag lämnade islam.

Den tidigast kända islamkritiken hittar man i Koranen. I flera verser citeras skeptiker som kallar Muhammed lögnare. De menar också att Muhammed inte har kommit med något nytt utan bara samlat ihop stoff från andra källor, ”de gamles historier”.

En gammal historia som Koranens författare infört är den om Josef. Ja, som man kan läsa i Nordisk familjebok: ”Äfven hos muhammedanerna är Josefs historia en älsklingshistoria”. Hur många muslimska gossar heter inte Josef? På arabiska uttalar man namnet Yusuf.

Den judiska berättelsen finns alltså med i Koranen, och inte bara det, ett helt kapitel, det tolfte, är uppkallat efter honom.

Josef är favoritsonen som säljs slängs ner i en brunn av sina avundsjuka bröder. Josef hittas och säljs som slav i Egypten. Där växer han upp, vinner aktning för sin förmåga att tolka drömmar, och upphöjs av farao till ”den andre mannen i riket”.

I det här inlägget vill jag uppmärksamma en vers i Josefs kapitel, denna:

Och de sålde honom för ett billigt pris, några lätt räknade silverpenningar; ty de hörde till dem, som ringaktade honom. (Zetterstéen 12:20)

Det som arabisten K. V. Zetterstéen översasatt till ”några lätt räknade silverpenningar” är på arabiska ”darahima madudatin”. Ordet ”darahim” är pluralformen av ”dirham” som är lånat från grekiskans ”drakhmé”. De grekiska mynten var välkända och välanvända i Främre Orienten.

Forskarna är inte överens om när Josef ska ha levt – om han överhuvudtaget har existerat. Det är vanligast att förlägga hans levnad till 1500-talet f.Kr. Men en sak är klar, under inga av de föreslagna tiderna så fanns det några grekiska drachmer. De hade inte präglats än.

Är Koranens omnämnande av drachmer därför en anakronism? Kanske, eller så används ordet i betydelsen betalningsmedel i allmänhet. Nja, det är möjligt. Men ett allvetande väsen borde, för att undvika misstankar, särskilt när detta väsen i samma bok deklarerar att detta är den slutgiltiga uppenbarelsen som ska undanröja alla tvivel, inte ha använt detta ord.

19 reaktioner på ”Mohamed Omar: Grekiska mynt i Koranen

  1. Anders skriver:

    Man får onekligen ett intryck av att MO vacklar i sitt avståndstagande från den muslimska tron ochy söker allehanda argument mot att Koranen inte är Guds ord. För vilka försöker han övertyga med sin text? Det kan väl knappast vara oss läsare av DGS?

    Gillad av 2 personer

    • Bzzz skriver:

      Vacklar eller så är det något annat som jag fruktade och misstänkte från början.

      Det är försåtligt, på vilket sätt är det relevant att Omar inte vill bränna koranen? Poängen är att fler och fler befinner sig i Sverige som är villiga att döda den som bränner koranen eller hånar profeten. Hur många sådana kan man hysa innan samhället bryter ihop, och hur många kan man hysa som har förståelse för de som mördar de som hånar profeten, och hur många kan man hysa som har förståelse för de som har förståelse för de som mördar? Inte så många visar det sig, min mor har en av Vilks hundsketcher i en låda, hon visade mig den lite skamset, hon fick en del av de konstverk som ingen ville ha i konstlotteriet och hade ingen aning om vad det handlade om. Ett verk som folk är villiga att döda för. Exakt hur många muslimer tror Omar det ryms i Sverige, och hur skall samexistens gå till? Menar han att vi inte skall få håna Muhammed? Vad är Omars lösning? Detta kräver svar anser jag för Omar gör sig här till talesman för muslimska brödraskapets metod, för hur skall man skilja den ena muslimen från den andra? Hur skall man sålla ut de så kallade fundamentalisterna? Det är så klart omöjligt, får man den ena så får man den andra, det finns inga test man kan utföra.

      Det är ett fundament för vår civilisation att man får och kan bränna vilken som helst, att man får håna vem och vad som helst. Med det på plats behöver man inte göra det, och endast vänstern känner ett hat och behov av att besudla tradition och religion, fast så klart endast kristendomen och judendomen. Detta är inte på plats idag, inte sen Salman Rushdie eller än tidigare, för etablissemanget var ju redan klart, alla accepterade fatwan utom kanske Danmark, fast även Danmark lät invandringen fortgå.

      Omar behöver klargöra sin syn på detta. Hoppas att detta kommer med, jag noterar.

      Jag självcensurerade en hel del, just som ett resultat av att vi idag inte har yttrandefrihet om vissa ämnen längre.

      Gillad av 3 personer

  2. gmiksche skriver:

    På Josefs tid, 1500-talet f Kr på ett ungefär, fanns överhuvudtaget inga mynt som betalningsmedel någonstans på klotet. De första mynten i egentlig mening präglades i Mindre Asien på 600-talet f Kr. De var inte drakmer utan mynt som präglats i elektron, i en i flodbäddarna i västra mindre Asien som metallkorn förekommande och där utvaskade naturlig legering av guld och silver. För grekerna var drakmer inte beteckningen på silvermynt generellt, utan enbart på en valör, på samma sätt som ex vis obol, en sjättedel av en drakma.

    Gillad av 4 personer

    • Stefan Sewall skriver:

      Just det, tänkte på Krösus som jag hade hört var först med mynt.
      Slog upp: Elektrummynt fanns tydligen i Lydien i slutet av 600 talet f kr.
      Kung Krösus i Lydien 561 f kr var den som anses först präglat guld- och silvermynt enl. en lösmyntsida jag hittade.

      Gilla

      • gmiksche skriver:

        Krösus är den siste och mest kände av de lydiska härskarna som präglade elektronmynt. Samtidigt som han är mig veterligen den förste av dem som präglade silvermynt. Han var inte först utan sist, för Kyros II slut på hans välde, men fortsatte en tid att prägla silvermynt med Krösus typer. Till saken hör att mynten för det mesta saknade legend på den tiden.

        Gilla

    • Niklas R skriver:

      Ersatta verser behöver inte varit påhittade av djävulen, utan bara att den perfekta allah ändrade sig, trots att hens bok är helt klar, evig och nästan perfekt. Jag säger nästan perfekt för att allah säger själv att det kan finns några felaktigheter i koranen (WTF?!??!??).
      Och vad allah sa var att hen kan få Mohammed att glömma eller ersätta verser med bättre verser.

      Däremot så finns det det som kallas de satanistiska verserna. Men de togs bort från koranen när Mohammed fick reda på, från Gabriel, att de kommit från djävulen.
      Vilket i sig skapar ett par problem.
      1. Det största argumentet för koranen är att den är ett mirakel av litterär förträfflighet. Ingen kan skapa ett sådant under av litterär förträfflighet mer än allah. Bortsett då från djävulen, uppenbarligen.
      2. Om Mohammed inte kunde höra skillnaden på en uppenbarelse från allah och en från djävulen. Då är han ingen profet.

      Gillad av 1 person

      • Fredrik Östman skriver:

        Ja, och så kan man fortsätta i monoteistiskt nit tills man blir en liten Calvin och då skapar man, skenbart paradoxalt, den sekulära, ateistiska formen av sin religion, ty ingen som helst interaktion är möjlig, önskvärd eller meningsfull med en fullkomligt allsmäktig gud.

        Gillad av 2 personer

      • Stefan Sewall skriver:

        Niklas R, Hur kan man veta något om koranens språkbruk eller ev. förträfflighet?
        Efter vad jag har lärt mig så är koranen skriven på gammel-arbiska, som enligt uppgift skiljer sig mycket från modern arabiska, så att inte vanliga moderna araber kan läsa koranen direkt, utan måste ha översättningar/tolkningar. Jag vet inte så mycket om detta men tror mig veta att så är fallet. Det skulle stämma med att det finns anledning till att det finns särskilda madrassas, koranskolor.
        Kan du bekräfta det?

        Jag kan också tillägga att jag inte för en sekund tror på någon allah, och tror att en gammal bok som denna är påhittad av muhammed eller hans närmaste medhjälpare som kanske i sin tur drömde drömmar och trodde att de pratade med allah.

        Gilla

      • Niklas R skriver:

        @Stefan
        Det är inte jag som säger det. Det är Mohammed när judar och kristna frågar varför han inte utför mirakel som alla de andra profeterna som Gud sänt tidigare har gjort.
        Då kommer han med ursäkten att koranen i sig är miraklet.
        Sen skiljer sig inte koranen så mycket från modern arabiska, en arabiskläsande person kan läsa den. MEN det finns otroligt många problem, rent historiskt sett. Det första är att var femte ord eller mening i koranen platsar helt enkelt inte in, det är ord från andra språk, ord som inte betyder något, med mera. Helt enkelt är 20% av koranen helt oförståelig. Vilket är en av anledningarna till varför muslimer inte vill att den ska översättas, för en femtedel kan egentligen inte översättas korrekt.
        Vilket kommer till nästa problem för muslimerna, om Mohammed var den siste profeten för hela världen, varför skulle Gud skicka ett meddelande på ett språk som knappt någon kan och i en form som inte kan översättas? (Svaret finns i koranen men det vill gärna muslimer ignorera)
        Gamla testamentet går alldeles utmärkt att översätta till alla språk. Nya testamentet är ännu enklare att översätta till alla språk.

        Nästa problem som muslimerna har är att de äldsta kopior av koranen som har hittats, är det i princip ingen som kan läsa eftersom de små prickarna som avgör vad en bokstav betyder inte finns i majoriteten av dessa kopior. I det arabiska alfabetet så finns det sju unika bokstäver, utöver dessa är det en symbol med ingen eller upptill tre prickar, över eller under tecknet som avgör vad den betyder. Med andra ord, ett tecken kan vara fem eller sex olika bokstäver. Och dessa prickar saknas i flera av de gamla koranerna som hittats. Vilket inte är så många. De har bara hittat sex koraner totalt i hela världen som är inom en 300 års period från när Mohammed ska ha levt.

        För att komma till det tredje problemet med koranen. Ingen vet hur många kapitel som den skall innehålla. Enligt islams egna källor så saknas det hela kapitel i koranen som skulle ha varit med. Kapitel 33, som idag är 73 verser (IIRC), var från början över 200, men ingen kunde komma ihåg dem när koranen skrevs ner efter att Mohammed dog. De kunde inte ens komma överens om hur många kapitel som skulle finnas i koranen.

        Gillad av 1 person

  3. Göran Holmström skriver:

    Jag älskar böcker och är emot bokbränning.
    Visst så långt är jag med, men det finns inget lika med tecken på att strikt följa en tolkning där man stenar eller kastar folk från höga byggnader.
    Den Egyptiska dödsboken är översatt och sammanställd under senare hälften av 1800 talet ursprunget är hieroglyfer som har minst 2500 är på nacken. Gör det att man ska följa tankarna strikt?
    Här hemma har vi seden blodörn, nu har den inte praktiserats på kanske 1000 år,
    Eller kelternas burning man, alla dessa har förpassats under resan mot snällare seder.
    Varför ska Koranen behandlas med silkesvantar? Det är ett stort steg mellan att diskutera den rejält och häda den!
    Mohamed, du verkar vackla över koranen,
    Å ena sidan letar du i kristendomen efter svar. Med andra handen letar du symbolik mellan drachmer och Koranen, Eid och indoeurpeiska språk.
    Koranen är bara en berättelse bland flertalet tiden andra i sökandet efter svar!
    Kanske en gammal inte så känd tolkning från gamla testamentet kan ge en riktning.
    ”Jag bryr mig inte om vilket namn eller vilket språk du pratar till mig med. Bara du pratar med mig”.
    Jag gillar den tolkningen, den är varken strikt eller tvingande till handling, utan en önskan i att reflektera.
    Mvh Göran

    Gilla

  4. ERROL skriver:

    Det är en väsentlig skillnad mellan att anställa en autodafé och att bränna ett exemplar av Koranen.

    Jag har full förståelse för Omars respekt för Koranen och det arv till mänskligheten som den representerar. Samtidigt så har jag överhuvudtaget inga problem med en eventuellt enskild aktion från exempelvis någon som lever under teokratiskt förtryck och som i ren desperation skulle genomföra en sådan ”okänslig” handling.

    Ett exemplar av Koranen som blir lågorns rov i en eventuell aktion från en person som hypotetiskt desperat kämpar för mänskliga rättigheter skulle kunna vara fullt befogat i sin kontext och en helt legitim handling. En sådan handling skulle tvärtom i det enskilda fallet kunna vara ett uttryck för mod och civilkurage, låtvara kanske dåraktigt mod.

    Det finns en obehaglig föreställning i Islam och bland dess uttolkare om absolut helighet och okränkbarhet. Blasfemi används som vi sett som en strategi för att undertrycka det fria ordet och utsträcks av ”heliga män” i det geografiska rummet till att omfatta även västländer som inte är underställda dessa dekret och ej heller bör ge vika för det våldskapital som olika bannnullor från de klerikala härskarna utfärdar.

    Det är beskäftigt att generellt moralisera över Koranbränningar; en sådan handling kan mycket väl rättfärdigas i ett enskilt fall; mänskliga rättigheter är vida mer betydelsefulla än respekten för falska profeter som missbrukar den absoluta heligheten för att undertrycka människor. De som utfärdar dödsstraff för att någon bränt några blad inom en pärm, visar dessutom med önskvärd tydlighet hur monumentalt omänskliga och etiskt förkrymta de är.

    Gillad av 1 person

  5. acciaiosite skriver:

    Hur det än må vara med eldning av fredens religions urkund, låt oss aldrig glömma vilken oändligt vidrig ideologi det är fråga om, hur avgrundsdjup dess ondska är. I ett av de senaste avsnitten från min favoritkanal i ämnet på YouTube, Apostate Prophet, avslöjar en av ondskans förespråkare själv hur vedervärdig pedofilprofetens lära är. https://www.youtube.com/watch?v=M3-14ydzEqg

    Gilla

    • Stefan Sewall skriver:

      Den som bränner böcker begår miljöbrott. 🙂
      -Det blir lagens strängaste straff: En villkorlig varning.

      Gilla

  6. Stefan Sewall skriver:

    Sist jag körde in i Köpenhamn från bron till Fredriksberg mötte jag en lång rad polisbilar med blåljus och sirener och också civila säkerhetspolisbilar med blåljus och även en helikopter som flaxade ovanför nära mitt kvarter. Min bil var besiktigad och hel så jag förstod att det inte var mig de jagade 🙂 , men nära var de. Helikoptern hängde i luften länge efter att jag kommit fram. Det small också någon bomb vid ett skede. -Det var stort pådrag pga kravaller som utbrutit bland vänsteraktivister och invandrare pga att Rasmus Paludin stod och demonstrativt brände eller på något sätt skändade en gammal bok på en öppen plats i Nørrebro där det tydligen bor utomjordingar eller andra utifrån.
    Det var fullt hålligång halva natten för denna trasiga bok.

    Gilla

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.