Göran, 60: ”En riktig socialdemokratisk regering öppnar inte gränserna på vid gavel”

Bitte Assarmo

Bitte Assarmo

Han är snart sextio, och har arbetat ända sedan han gick ut gymnasiet som nittonåring. I hela sitt liv har skött sig, betalat skatt och röstat på socialdemokraterna. Nu har han vänt sig från det parti som han alltid förlitat sig på. Här berättar han varför.

Jag får först kontakt med Göran, som inte vill avslöja sitt efternamn, via telefon när han ringer för att prata om en text som jag skrivit på Det Goda Samhället, där jag skriver om det socialdemokratiska partiet och dess genomgripande förändring. Han känner igen sig, säger han, och han känner sig dessutom ledsen.

– Alla de värderingar man haft, som man fick lära sig som barn… De är liksom borta. Och det känns jäkligt märkligt, säger Göran.

När jag frågar om han vill ställa upp på en intervju och berätta mer om sig och sin uppfattning om politiken säger han ja, under förutsättning att han slipper gå ut med efternamn och bild. Han har mycket att säga, men det mesta av det är inget vidare populärt bland arbetsgivare och kollegor, menar han.

– Jag har nämligen röstat på Sverigedemokraterna för första gången i mitt liv, först i valet i höstas och sen i EU-valet. Det har jag inte berättat för särskilt många, eftersom jag vet att det skulle bli ett jäkla liv på mitt jobb och framför allt från fackföreningens sida. De vet ju att fler och fler medlemmar har tröttnat på socialdemokraternas politik och de är snabba att hacka på oss , säger han.

Han berättar att han arbetat hela sitt liv, ända sedan han gick ut den verkstadstekniska linjen på gymnasiet 1980.

– Jag har stått på fabriksgolvet i alla dessa år, och det har satt sina spår. Jag har ont i både rygg och knän nu och fick diagnosen artros för en tid sedan, berättar han.

Men att klaga ligger inte för Göran. Det är inte så han blivit uppfostrad, säger han.

– Mina föräldrar var båda socialdemokrater, och det var arbete och ansvar som gällde. Det gick inte an att gnälla och klaga i onödan, det var viktigt att betala skatt och göra rätt för sig. Och det var som det skulle, man visste ju vad man fick för skattepengarna.

Vet man inte det nu då, menar du?

– Nej det tycker jag faktiskt inte. Det är så mycket som brister idag. Titta bara på förlossningsvården och hur det ser ut i Norrland. Politikerna i Sollefteå, och det är socialdemokraterna som styr där, slår igen BB. Och sen ordnar ABF kurser i bilförlossning. Det är ju fan inte klokt.

Men kan det inte vara bra om ett bildningsförbund tar upp sådant, om det nu ändå kommer att bli vanligare att kvinnor tvingas föda i bil?

– Det kan man ju tycka, men ABF är Arbetarnas bildningsförbund, och de är ju nära sammanlänkade med socialdemokratiska partiet. En sån kurs tar ju fokus från nedläggningen av BB-avdelningen tycker jag. De skulle faktiskt ha kunnat ordna en kurs i hur man överklagar politiska beslut, om de nu verkligen stod på medborgarnas sida, menar Göran.

Göran växte upp i en medelstor industristad, och hade alltså den socialdemokratiska ideologin med sig från barndomshemmet. Han tror på jämlikhet, rättvisa och på samhällskontraktet och han har i det längsta trott att den socialdemokratiska regeringen haft Sveriges och medborgarnas bästa för ögonen. Men det gör han inte längre.

– Egentligen blev jag tveksam redan när de gav regeringsposter åt Miljöpartiet 2014, säger han, för de har ju verkligen ingenting gemensamt. Miljöpartiet är ett extremparti och de socialdemokrater jag började rösta på när jag fick rösträtt skulle aldrig ha tagit i dem med en tång ens. De är totalt opålitliga och känner inget samhällsansvar. Men jag intalade mig att jag hade fel, att det skulle fungera ändå.

Men det har det inte gjort, menar du?

– Nej verkligen inte. Jag tänker bara på det här med de öppna gränserna 2015. Det var ju en ren katastrof. Regeringen hade inte en tanke på medborgarnas väl, och när de till slut var tvungna att göra något åt det så stod Åsa Romson och tjurade i TV. Vilken jävla hycklare!

Han blir upprörd när han talar om flyktingkrisen 2015 och menar att regeringen borde ha satt ner foten och täppt till gränserna långt innan. Då skulle det inte vara så illa för landets kommuner nu, menar han, och folk skulle ha varit tryggare.

– En riktig socialdemokratisk regering öppnar inte gränserna på vid gavel. Så är det ju bara. Jag menar, hade sossarna fört den här politiken historiskt skulle vi aldrig ens ha fått någon välfärd. En socialdemokratisk regering tar ansvar för medborgarna i första hand, och släpper inte in fler än vad bostäder och arbetstillfällen räcker till.

Men måste man inte tänka större än så när världen är i kris?

– Varför skulle man göra det? Det blir väl inte mindre kris i världen för att vi tar emot 160 000 människor på en enda höst? Vi kunde ha använt de där pengarna bättre, genom att till exempel ge ett större bistånd till flyktinglägren som drivs av FN.

Var det flyktingkrisen 2015 som fick dig att börja rösta på Sverigedemokraterna?

– Inte enbart. Men det var en orsak. Jag tycker att Löfven och de andra har visat sig så nonchalanta när det gäller vad medborgarna vill. Det är ingenting jag känner igen från partiet som det var förr. Då kändes det som om partiet arbetade för oss. Nu känns det som om de arbetar emot oss.

Som exempel tar han upp regeringens agerande när det gäller frågan om återvändande IS-terrorister:

– Det är väl självklart att Sverige skulle kunna stifta liknande lagar som andra länder, ta ifrån de här landsförrädarna deras medborgarskap och liknande. Och att man skulle kunna göra lagen retroaktiv om viljan verkligen funnits. Ingen har i alla fall kunnat förklara för mig varför det är så omöjligt. Att de drog ut på det här så länge att det i princip inte går att lagföra någon IS-terrorist är helt oacceptabelt, säger han.

En annan orsak till att han lämnat socialdemokratin bakom sig är, säger han, att han är trött på att hatet mot vita män har fått så starkt fäste i partiet.

– Det är helt okej att hata såna som mig idag, det är ingen som ens reagerar. Regeringen är ”feministisk” säger de, och då innebär det att de ska hata vita män? Min fru är feminist om någon och hon skulle aldrig komma på tanken att hålla på så där.

Själv känner Göran inget hat mot någon människa, säger han, oavsett hudfärg och etnicitet.

– Nej varför skulle jag göra det? Det är inte invandrarna jag är kritisk emot, utan den förda invandringspolitiken. Och de invandrare jag umgås med tycker precis likadant. De vill också sköta sig och jobba. Och de vill absolut inte ha några öppna gränser.

Så du kan vara öppen med dina politiska åsikter med vissa människor?

– Ja några få. Men absolut inte på jobbet. Det är fortfarande så många som tänker att sossarna ska ”fixa allt” och de som inte tror det håller käften. Men det kan de ju inte göra om de inte återgår till den socialdemokratiska politik som var bra för Sverige, avslutar Göran.

72 reaktioner på ”Göran, 60: ”En riktig socialdemokratisk regering öppnar inte gränserna på vid gavel”

    • Olga Sjoeberg skriver:

      När pengarna är slut blir det slut på kalaset. Var fjärde kommun har meddelat till regeringen att de är konkursmässiga. Många andra kommuner är på väg ditt också. Tom Danderyd, vem kunde tro det?
      Kommunernas belåning är exceptionellt hög lånen är i utländsk valuta. Det ska vi skattebetalare betala.
      Jag börja skönja slutet på kalaset den terror vi utsets för. Frågan är hur illa det slutar?
      Görans socialism har blivit en diktatur, flera måste lämna de och avbruta en total kolapps.

      Gilla

      • T skriver:

        https://samnytt.se/elever-i-lindesberg-tvingas-ata-fil-till-lunch-nar-kommunen-satsar-pa-migranter/
        Lindesbergs kommun som styrs av Socialdemokraterna tillsammans med Centerpartiet meddelar nu att alla äldre elever tvingas äta filmjölk till skollunch. Detta eftersom kommunens ekonomi är dålig. Samtidigt har kommunen satsat stort på nyanlända under flera år.

        Det är lokaltidningen Lindesnytt som på fredagen uppmärksammade att utskottet för stöd och strategi fattat beslut att man med start under hösten kommer att servera kommunens högstadie- och gymnasieelever filmjölk till skollunch en dag i veckan. Detta kommer att ske under en provperiod på tre månader. Utskottet ska även ha uppmanat måltidsenheten att hålla nere kostnaderna.

        Gilla

  1. Ben-Hur skriver:

    Det finns oerhört många sådana människor som i exemplet ovan. Det finns till och med folk som haft tunga uppdrag både inom S och LO som idag backat ur och inte längre stödjer Socialdemokraterna.

    Men ni kan ju tänka er vilket hudflängande det skulle bli om dessa gav sig till känna. Rena slakten på öppen gata. En del av dem agerar i spalterna under signatur och dold identitet, men med dagens kunskaper om data så är det många som kan se igenom detta också. Därför tiger de flesta och avvaktar utvecklingen.

    Det är oerhört frustrerande att så många måste tiga och finna sig medan motståndarna kan ösa på oavsett om dom är kunniga eller bara följer strömmen, vilket de flesta gör. Det är trots allt bara en lite kärna som stödjer globalismen av s k övertygelse. Resten är ”nyttiga idioter”.

    Gillad av 7 personer

  2. C de Longueville skriver:

    ”Han blir upprörd när han talar om flyktingkrisen 2015 och menar att regeringen borde ha satt ner foten och täppt till gränserna långt innan.”

    Det kan vara svårt för gemene man att förstå, att statsministern var helt i händerna på PK-mobben hösten 2015, och därmed tvingad att invänta asylsammanbrottet, för att inte bli stämplad som rasist eller främlingsfientlig.
    Rikspolischefen, som vägledde nämnda figur och försäkrade denne om, att allt var i sin ordning fördröjde medvetet gränskontrollerna, trots att gränspolisen och den nationella ledningsgruppen under våren och sommaren hade utfärdat varningar om läget.

    Regeringschefen fick ständigt lugnande besked om att allt var under kontroll, av den före detta chefen för Försäkringskassan.
    Det visade sig dock post festum, att så icke alls var fallet och att allt i själva verket var en soppa av lögner, sekretess och mörkläggning.

    De skyldiga tillstår naturligtvis ingenting.
    De vill inte vidkännas det minsta misstag.
    Om någon försyndelse över huvud taget har begåtts, så skall den i så fall tillskrivas folket.
    ”Sverige har varit naiva”, menade riksolyckan.
    Den sorglustiga krumelur till regeringschef, vilken i varje annat europeiskt land skulle ha klassats som mindre vetande.
    Kraken, som tappat all kontroll.
    Den jämmerliga uppenbarelse, som mest påminner om en sömngångare.
    En obeskrivligt tragisk gestalt, som sitter där han sitter, så länge som rikets opposition befinner sig i dvala och tredje statsmakten är shanghajad.

    Man kan inte ens hoppas, att figuren innerst inne insett, att rikets bekymmer och svårigheter har vuxit honom över huvudet?
    Att göken fattat, att de självförvållade problemen inte bara är gigantiska, inte bara rent djävulska utan totalt och fullständigt irreparabla och katastrofala?

    Trots MSM:s svek, så börjar människor som Göran, att så sakteliga inse vilka som är ansvariga för det rådande tillståndet i nationen.
    Att den svenska migrationspolitiken övergått till en asylkatastrof?
    Att det är en galen ockupation, som plågar och bryter ner riket och att kontrollen över denna är förlorad?

    Gillad av 12 personer

  3. Fredrik Östman skriver:

    Det underliggande problemet är att vårt demokratiska system inte har erbjudit alternativ. Först var antagonismen för stor, sedan enade sig alla partier och bestämde att alternativet inte räknas. Därför dök partinamnet Alternative für Deutschland följt av Alternativ för Sverige i Tyskland för dagisbarn.

    Gillad av 1 person

  4. ANTIRASISTEN skriver:

    Alltså, jag är ju INTE RASIST, MEN…
    …jag HATAR cis-män med lite hudpigment!
    För att de är så överlägsna.

    Och jag ÄLSKAR funktionsannorlunda, muslimska transkvinnor med mycket hudpigment!
    För att de är så ………..?

    Gillad av 1 person

  5. Fredrik Östman skriver:

    Göran har använt metoden ”misstanke och antagande”. Han har inte undersökt om det som sägs är sant. Socialdemokratisk retorik och praktik skilde sig åt redan innan han själv började rösta med dem, men som beskrivs i artikeln var livslögnen kollektiv och ärftlig. Nästan allting vi gör gör vi enligt denna metod, och oftast är den effektiv. Men det är en Bob Rubin Trade. Rätt vad det är kommer en svart svan och man förlorar mer på ett bräde än man ackumulerat under årens lopp. Så måste den okontrollerade massinvandringen te sig för inbitna SAP-väljare.

    SAP, å sin sida, har kört bait and switch. Det var aldrig menat så som det sades. Socialdemokratin är det värsta som har hänt de arbetande klasserna.

    Gillad av 9 personer

    • Kjell Eriksson skriver:

      Det här ju på DGS spekulerats en del om vad som är sossarnas mål. Vad vill man uppnå? Jag påminns om en historia jag läste i Henry
      Kissingers memoarer. Han var övertygad om att om man skulle fråga Brezjnev rakt av om vad som är Sovjetunionens slutliga mål, så skulle han inte kunna svara på det. Om någon borde veta sossarnas mål så är det väl Stefan Löfven. Men jag är övertygad att han inte kan ange något specefikt mål. Min poäng är att jag inte tror att ens sossarna vet vad man vill uppnå.

      Gillad av 3 personer

      • cmmk10 skriver:

        Tage Erlander sa väl (i början av 60-talet?) att Socialdemokratin hade uppnått alla sina mål. Sedan kom Palme och såg nya uppgifter för det stackars plågade landet.

        Målet idag verkar vara att verka som en internationell socialbyrå, som CIS-mannen skall betala för. Häri ingår naturligtvis att nomenklaturan skall leva gott.

        Gillad av 7 personer

      • Jan Andersson skriver:

        Varför inte bara luta sig lugnt tillbaka och se om det dyker upp något allvarligare problem i mönsterlandet Sverige? Vilka mål vill man uppnå när man redan vunnit allt?

        Nej visst nej, detta är konservatism och inte marxism. Så det går ju inte.

        Gilla

      • olle reimers skriver:

        De vill ha makten.

        De vill behålla makten genom att säga till alla att går du med oss slipper du alla besvär. Vi tar hand om dig. Gärna medalj men först en rejäl pension. Alla ska med.

        Gillad av 1 person

  6. uppstigersolen skriver:

    Göran måste öppna näbben på jobbet. Det är såna som Göran som inte vågar stå upp för sina åsikter som gör att sossarna fortfarande styr i Sverige. Fegis skriver jag. Jättefegis.

    Gillad av 6 personer

      • Tomas skriver:

        Håller med er båda. I diskussioner med andra öga mot öga, t.ex. på arbetsplatsen, tycker jag man skall tala om sin åsikt, annars blir man medlöpare. I större sammanhang som t.ex. här tvingas jag vara anonym för att inte vänstermobben, näthatsgranskaren mfl skall hämnas på mina närstående.

        Gillad av 9 personer

      • uppstigersolen skriver:

        Jag sitter i KF och några nämnder i min kommun. Givetvis för SD. Så jag är tydlig med vad jag tycker. Men som Tomas skriver. På nätet är det en fördel att inte skriva ut namnet. Även om jag har ett mycket vanligt namn.

        Gilla

  7. lenam skriver:

    Sossar är infiltrerade av muslimer. Vågar inte göra något som muslimer inte gillar. Tyvärr är dessa organiserade muslimer ganska extrema i sin grupp såsom muslimska brödraskapet. Kanske en förklaring bland många andra, men tyvärr har Göran rätt. Sossarna arbetar hellre för andra folk än för sitt eget och absolut inte längre för de så kallade svaga som man påstod sig arbeta för tidigare. Det har skett en mycket märklig omsvängning i detta parti.

    Gillad av 4 personer

    • cmmk10 skriver:

      ”Sossarna arbetar hellre för andra folk än för sitt eget ”

      En insikt som min grovarbetande, serbiske granne hade redan i slutet av 80-talet. Han frågade mig lite undrande ”Svenska politiker måste hata sitt eget folk?”.

      Gillad av 10 personer

    • Jari Norvanto skriver:

      Infiltrerade och infiltrerade, S har ju jobbat för att öka den muslimska representationen i politiska befattningar sedan åtminstone 90-talet, vilket Johan Westerholm beskrivit på sin blogg Ledarsidorna. Sen har ju Mp (Kaplan, Khan…) och M (Waberi…) också haft sina islamistiska företrädare. C-medlem (Eldebe) blev notoriskt uppmärksammade som nämndemän i Solna, i samband med en famöst formulerad dom i en anda av sharia snarare än svensk rätt i fjor. Lyckligtvis upphävde hovrätten senare domen. Nu står Eldebe själv åtalad för bedrägeri.

      https://nyheteridag.se/fore-detta-c-profilen-bakom-shariadomen-atalas-for-grovt-bedrageri/

      Gilla

  8. olle holmqvist skriver:

    ”Han är snart sextio, och har arbetat ända sedan han gick ut gymnasiet som nittonåring.
    han gick ut den verkstadstekniska linjen på gymnasiet 1980.”

    ”snart sextio” > född efter halvårsskiftet 1959, t ex okt 1959 då fyller han 60 i höst
    nittonåring okt 1978
    men Bitte anger att han var nittonårig två år senare-1980.

    Förklaring: Bitte menar med ”snart sextio” även de är 58 och 59 år gamla. inte orimligt. Men det förklarar inte varför han går ut som ”nittonåring” – alltså ett år överårig. Grundskola + tvåårig verkstadsteknisk linje. ger utgång
    det år man fyller 18.Alltså man har fyllt 17 eller 18, men inte 19 utgångsåret.

    Annan förklaring Bitte har missat att verkstadsteknisk är tvåårig.

    Jag har alltid varit misstänksam mot Bittes intervjupersoner. Att de finns.De är liksom alltför perfekta enligt förväntningar. – de rapar schabloner. Aldrig någon mänsklig avvikelse från förväntade mönstret > fast en grej har sossarna gjort bra…

    Gillad av 6 personer

    • A skriver:

      Det som talar för att du har rätt Olle, är att det är totalt riskfritt att tala om SD eller vad fan som helst bland folk med riktiga jobb. Möljigen kan en på hundra avvika.. 🙂

      Mvh A

      Gillad av 2 personer

    • Erik2 skriver:

      Född 1960, tvåårig verkstadsteknisk linje, ett år lumpen. 59 år 2019, dvs snart 60 år. Att intervjupersonen anonymiseras och görs arketypisk underlättar väl förståelsen och identifikationen? Därmed inte sagt att jag vet hur det ligger till med intervjupersonens existens. Men utifrån givna data är det fullt möjligt att både tro och inte tro på personens existens. Vad ligger bakom tveksamheten?

      Gillad av 1 person

      • Björn skriver:

        Skulle tro att den här ”intervjupersonen” är uf lika verklig som ”Jesus”! Bara ett sätt att ”förkroppsliga” tankar och idéer!

        Gilla

      • olle holmqvist skriver:

        bl a annat att han är osannolikt (min bedömning) arketypisk – välprogrammerad – besviken ex-(s), vidare att han inga egna upplevelser tycks ha, utan bara allmängods -BB i Sollefteå, Vidare ”Det är helt okej att hata såna som mig idag,” – hur sannolikt är det Göran avger det omdömet ? -hata . ?
        https://www.oppetarkiv.se/video/4946470/mio-min-mio
        illustrerar min uppfattning av begreppet arketyp. Tror vi snart får se nya fält-intervjuer med arketyper,
        t ex snart pensionerad lärare, polis, skolvaktmästare, undersköterska på akuten, en civilingenjör som ska med familj till Australien, – gott om aspiranter…

        Gilla

      • Björn skriver:

        Lite samma grepp som SVT brukar använda sig av när de låter ”folk på gatan” uttrycka sina åsikter!

        Gilla

    • acciaiosite skriver:

      Förr var det ju inte helt ovanligt att elever fick gå om en klass. Skulle i så fall förklara kronologin.

      Gilla

  9. A skriver:

    Det Göran borde försöka förstå, är att ”de” har systematiskt undergrävt människorna/folket från första stund. Men visst var läget bättre när de var nationella och inte HUNNIT förstöra lika mycket. En epok när saker funkade ganska bra, men det är inte socialdemokraternas förtjänst, det är trotts dessa. Det man egentligen har gjort, är att göra staten till gud. Det betyder att allt som staten förlorar på, kommer den att ljuga om. Det har blivit som det måste Göran.

    Mvh A

    Gillad av 4 personer

  10. Aurora skriver:

    Det nu försent att ändra röstning nu. DÖ och Januariöverenskommelsen visar att all demokrati är borta och att smygdiktatur gäller. Olika ministrar och departement, inte minst justitieminister, ser till att lagar ger rätt grupper rätt och att all opposition stryps och kriminaliseras..

    Gillad av 6 personer

    • Arne Groningsson skriver:

      Ja domstolarna har ju tagit ställning mot Svensken sen långt tidigare och nu, hur tydligt som helst, ”ANGIVERISEKTEN POLISEN”…då är den vite mannen illa ute!

      Gillad av 1 person

  11. Palle9 skriver:

    Bitte: Den fråga, som väcks i din krönika är om väljarna till de dåvarande riksdagspartierna hade fått information om att gränserna just skulle komma att öppnas på vid gavel eller inte. Enligt min mening hade de ingen anledning att förvänta sig något sådant, undantagandes möjligen småpartierna Mp:s och V:s väljare, men dessa hade å andra sidan ingen anledning att tro att dessa partiers politik skulle få något genomslag i riksdagen. Allt detta ställdes på ända när Reinfeldt beslutade om samarbete med Mp inkluderande ett anammande av detta ytterlighetspartis invandringspolitik. Allt föll i god jord hos våra extrema public service-journalister (till stor del Mp och V-sympatisörer).
    Löfvens stora fel var att inte bromsa utvecklingen – något som ännu ej skett i och med den omfattande anhöriginvandringen. Claudia de Longueville har i sin kommentar ovan beskrivit förloppet.
    Kort sagt: de s.k. sjuklöverpartierna har tillhandahållit en extrem massinvandringspolitik, som majoriteten av deras väljare alls inte hade någon anledning att förvänta sig. Antalet av dessa som insett allvaret och förflyttat sina sympatier till SD är betydande men alls inte tillräckligt – processen har fördröjts pga den massiva propagandaapparaten SvT, SR, DN m.fl. s.k. mainstream-medier.

    Gillad av 2 personer

    • cmmk10 skriver:

      Det är fortfarande, för mig obegripligt, att Danmark kunde ge fri lejd till detta lämmeltåg! Att Sverige sedan tillät dem att komma in i landet är naturligtvis ett stolleprov utan dess like.

      Frågan är om det inte borde vidtas någon slags rättsliga åtgärder mot Danmark och ställas stora skadeståndskrav. Samma sak med färjerederierna mellan Tyskland och Sverige.

      Gillad av 4 personer

      • Rikard skriver:

        Hej.

        Om du står i din trädgård och lockar på getterna med allsköns godsaker, och getternas enda väg till dig löper över mina ägor; vad har jag för skyldighet att skydda dina ägor genom att låta getterna kalasa på mina?

        Nejdu, då leder och river jag hellre getterna direkt till dig; hade du inte velat ha dem i din örtagård skulle du heller inte lockat på dem, och tro inte att du kan få skicka ut dem via mina ägor heller.

        Sedan kan du stå på sockenstämman och rya i himmelens höjd om att vi alla har ett ansvar för att ta hand om getterna. Ja, måhända är det så, men då skulle du väl gett F*n i att locka in dem bland odlingarna innan vi löst hur vi skulle hantera dem?

        Kamratliga hälsningar,
        Rikard, fd lärare

        Gillad av 6 personer

      • Erik P skriver:

        Om svenskarna står och viftar med gottepåsen, varför skulle då danskarna försöka behålla de söderifrån komna gåvorna?

        Självklart viftar man förbi araberna och skakar på huvudet åt den korkade svensken.

        Gillad av 3 personer

  12. Elisabeth skriver:

    Jag hörde större delen av Ebba Busch Thors tal igår. Talet var välskrivet, hon framförde det mycket bra men när man vet det man vet klingar det förstås lite ihåligt här och var. Jag är dock beredd att ha stort överseende med Ebba eftersom hon ändå har modet att försöka bli en brobyggare till ett – förhoppningsvis- kommande konservativt block. Ebba får gärna vara den glittrande glada omslagsflickan för detta så länge hon har omdöme nog att lyssna på kloka människor i omgivningarna. Det viktigaste i talet var att hon markerade så kraftigt mot Annie Lööf ( och Löfven ) och att hon vädjade till Sabuni att ta avstånd till dessa ( vilket troligen inte kommer att lyckas, Sabuni blir/är överkörd, så ajöss, äntligen, L ).
    Jag länkar till en intressant intervju med Mattias Karlsson i dagens Sydsvenska. Han håller på att skapa en think-tank efter amerikanskt mönster.” Hereditas” är arbetsnamnet. Alldeles utmärkt. Låt media överflödas av artiklar med tänkvärt tankegods, många av dem kommer att finna sin väg in i MSM trots att dessa stretar emot. Och det svenska debattklimatet förändras sakta men säkert. https://www.sydsvenskan.se/2019-07-07/tankesmedja-ska-bygga-ett-konservativt-block-for-att-ta-over

    Gilla

    • Björn skriver:

      Långsamt, mycket långsamt börjar vissa delar av ”Sjuklövern” motvilligt medge att Sverige har problem! Men själva huvudorsaken, och deras eget ansvar för den uppkomna situationen nämns inte! Ingen ånger synes än! Och ff prioriteras avståndstagandet mot SD, i stället för samarbete för Sveriges väl! Hur j-a länge måste vi svenskar vänta på ”tillnyktringen”…..

      Gillad av 2 personer

    • Min strand skriver:

      Medsjuk, symptomet här är att man tror att det som sägs av makten är det dom görs. Ebba röstade precis för mer av den skadligaste invandringen av allt, det är vad hon och KD GÖR, vad de säger är ointressant.

      Gillad av 9 personer

      • Elisabeth skriver:

        Björn och Min Strand, visst är det så, man visar ingen ånger och man säger ett och gör ett annat . Men ur strategisk/taktisk synvinkel är Ebbas öppning viktig. Åkesson tänker långsiktigt. Jag lyssnade nyss på hans stora tal, han klädde i ord vad många tänker. Han verkade glad och självsäker. Det var ett alldeles utmärkt tal. Han ( som ende partiledaren ) ska för övrigt ingå i den stora parlamentariska migrations-kommittén . Och han tänker inte kompromissa, lovade han.

        Gilla

      • Kronblom skriver:

        ”An ihren Taten sollt ihr sie erkennen!”

        En chef jag hade i ungdomen sa lite mer rakt på sak: Man känner igen lössen på gången!

        Gilla

  13. Aha skriver:

    Sossarna har gått vilse i pannkakan i postmodernism, identitetspolitik, feminism och allt vad det heter. Kvar har blivit ett bidrags- och invandrarparti. Partiet förtjänar fanflykten. Hälften av de som röstar lär inte arbeta, en annan hälft lär vara invandrare. Det statsbärande partiet är inte längre statsbärande med tanke på deras minskande väljarskara och med tanke på deras väljares svaga position i samhället. Det är klart att ursossar såsom krönikans Göran ska lämna partiet.

    Partiet lär också sakta men säkert tappa sin position som största parti. HBTQ, feminism och generösa bidrag till migranter är inte arbetarnas prioritering. Kommer aldrig att bli.

    Sossarna har gjort sitt.

    Gillad av 6 personer

    • Jari Norvanto skriver:

      ”Sossarna har gått vilse i pannkakan i postmodernism, identitetspolitik, feminism och allt vad det heter. Kvar har blivit ett bidrags- och invandrarparti.”

      Socialism.

      Gilla

  14. Lars Bernhoff skriver:

    Att vara Sverigevänlig behöver inte vara i strid mot invandringsfientlig. Däremot finns det många sätt att värna att vi som redan bor och är netto skattebetalande kan ha åsikter som kan vara värda hänsyn. En del verkar diskuterar som att all invandring är motiverad för att det finns problem i deras hemländer.
    En sak är om det är regelrätt krig i landet som tex Syrien. Där kan vi vara en av de som hjälper till. Majoriteten är ekonomiska flyktingar, dvs att de vill ha det bättre. Under förutsättningarna så har vi rätt att ta ställning till om vi kan ge dem och om vi vill ge dem ersättning i obegränsad tid. Då måste vi göra urval innan vi tar långtgående ekonomiska beslut. Om dessa beslut tas på enbart känslomässiga grunder så är det oansvarigt.
    S har i kombination med främst MP och C låtit känslorna ta överhanden. Gamla sossar är förstås besvikna, med rätta.
    Att så många väljare är fega med sina ställningstaganden, vilket är en mycket olycksbådande indikator på PKs för stora inflytande.

    Gillad av 2 personer

  15. Loke skriver:

    Från högersidan så är vi fortfarande förvånade men tacksamma att socialdemokraterna och alla vänsterorganisationer hjälper till med att hålla labor cost index, LCI, i schack.

    Gilla

  16. S Eriksson skriver:

    Göran verkar vara en väldigt förståndig person.
    I mina egna kanske tokiga grubblerier så befarar jag att Sverige förvandlas till ett nytt Venezuela, fast utan dess oljetillgångar.
    Vad tror ni?

    Gillad av 1 person

    • Jari Norvanto skriver:

      Om nu ”Göran” finns, så var han inte förståndigare än ett det tog honom närmare fyrtio år att göra ett partiellt uppvaknande.

      Gilla

  17. Evert Gummesson (obs vill ha signatur) skriver:

    Signatur: Genn
    Andra världskrigets uppmaning på affischer och i annonser EN SVENSK TIGER med en bild av en ståtlig tiger bör komma tillbaka. Detta var ett sätt att få svensken att förstå att fienden tjuvlyssnade på folk och det var lätt att berätta om något som kunde vara till nytta för spioner — som det vimlade av då och som fyllde Grand Hotel (som idag dock ej tar emot dem för att de inte passar det rädda hotellets okända ”värdegrund”). Men tigern bör ligga halvdöd på marken med PK-flugor och asgamar svärmande kring sig. Men det kanske inte behövs idag eftersom de flesta är rädda och håller käften ändå.

    Gillad av 1 person

  18. Rikard skriver:

    Hej.

    Jag tycker faktiskt synd om Göran. Han har inte blivit lurad så mycket som han har lurat sig själv. Däremot har han blivit bedragen.

    Du får tota ihop Göran och Maria i en debatt, oavsett om de faktiskt finns eller ej; notera gärna att flera kommentatorer som betvivlar Marias existens inte har några problem att tro på Görans, trots att de verkligen inte har mer eller mindre bevis för att någondera finns. Det bevisar åter att den gamla harpan om att vi tror på det som bekräftar vad vi tror oss veta som sant. Kan med fördel överföras till religiös tro, då beviset för Görans och Marias existens är detsamma som för (valfri) gud: tro på budbäraren.

    Göran bär skuld han inte verkar känna till eller kännas vid: Göran har röstat för att svenska pensionärer skall svälta. Göran har rösat för att landet skall fyllas av araber, negrer, afghaner, zigenare, med flera som inte hör hit. Göran har röstat för allt detta.

    Göran är hopplös i dubbel bemärkelse. Att tro på något eller någon, och att hysa förtroende och förståelse för detta någon och något fritar inte från plikten att låta sig själv se vad detta något eller denna någon faktiskt, konkret och bevisbart och mätbart gör. Dessutom, skyldigheten att först se och döma vad de gör och inte som är det vanliga först se varför de gör något och sedan döma utifrån detta varför.

    Plikt heter yxans egg;
    hammarsidan dygd.
    Viljan håller i skaftet;
    vett riktar hugg och slag.

    Göran måste erkänna att hans parti satt hornen på honom – först därefter kan han bryta sina bojor.

    Kamratliga hälsningar,
    Rikard, fd lärare

    Gillad av 8 personer

    • M skriver:

      Så sant och det syns även här bland en del kommentatorer som ibland undviker att se att invandringen varit problematiskt precis på samma sätt som nu ända sedan 80-talet och att borgerliga partier (nyliberala) glatt applåderat och medvetet drivit utvecklingen och att S som enda parti försökte stoppa 1989, men beslutet upphävdes av Bildt regimen.Men jag tror på denna figur Gösta som tycker se ett slut på socialdemokratin för det gör även undertecknad, men de som tror på ett ”konservativt” block tycker jag är svaret skyldig kring alla frågor som inte har med invandringen att göra t.ex. välfärdsstatens existens (som undergrävs av invandringen) effektivisering och vägval offentlig sektor mm. Detta med ”konservativ” är ju i svensk tappning endast en i grunden moderatpräglad åsikt och jag tänker att de som de senaste trettio åren borde fundera lite på sina egna vägval och egna röster och hur det de trodde på kunde bli så fel! Förövrigt tror jag vi ser slutet på socialdemokratin i Europa och det beror i mycket hög grad på deras invandringspolitik. Det är INTE klassisk socialdemokrati. Partiet är tömt på förmåga! Liksom de andra partierna. Busch Thor är ovanligt förnuftig, men som de andra har hon inte behövt utbilda sig….det gör man tydligen i jobbet.

      Gilla

  19. Göran Holmström skriver:

    Bitte vilken slump att en som delar namnet med mig även gått verkstadsteknisk linje på 1980 talet.
    Snart 55 och om jag inte minns fel så led jag genom första året 1980 på jakans verkstadsskola,
    Halva klassen knarkade resten av oss skolkade och jävlades mestadels hela tiden, då insikten att hamna vid en svarv eller fräs för resten av livet tilltalade föga.
    Sossarna brydde ingen av oss i, man såg sina föräldrar som var halvtrasiga efter ett halvt liv av arbete, det var ingen väg att gå! Men vuxen och på döhalvan av livet, så syns logiken, av svensk skola 3 av 5 följer sina föräldrars spår enligt statistiken, kommer man från ett hem utan lugn och ro så blir oddsen ännu sämre i att lyfta sig.
    Hatade staten och systemet redan som 18-åring, hatar det än mer idag, då beviset på dess brister är än mer tydliga.
    Bitte lustigt att ”Görans” knän och rygg har både artros och kroniska smärtor,
    mina kommer av 5 knäoperationer och diskbråck av 40 års lek med motorcyklar,
    dom dubbla jobben under lång tid bet inte värst mycket på kroppen, det var mer skallen som fick stryk av all monotoni!
    ”Göran” måste vara bra lättlurad som litade på statens fagra lögner, för mig och mina olycksbröder och systrar, fanns det inte så mycket att välja på.
    Då systemet motarbetade en redan från början, ja jag skulle ljugit och snott allt jag kunde
    om resan gick att göra om, då hederligt och ärbart leverne i ”Sverje” leder till precis ingenting.
    När totalt dum i hela huvudet och partikamrat kan bevisligen göra en statsminister av en nolla.
    Mvh Göran den lurade.

    Gillad av 8 personer

  20. Björn K skriver:

    Den ursprungliga tanken med socialdemokraterna och vänstern var att man som grupp fick en större del av den samhälleliga kakan. Denna grupp var svenska löntagare. Nu tar man av denna kakbit och delar ut till resten av världen. De som inte håller med stämplas som nazister, detta kommer inte att hålla i längden.

    Gillad av 4 personer

    • A skriver:

      Äh, den ursprungliga tanken var att skapa legitimitet att stjäla. Och den tanken håller man sig strikt till än idag. Enligt principen: Sanning för mig, lögn för dig. Eller på annat sätt uttryckt: Om du tittar på den här hatten, så ska jag trolla fram en kanin.. Entréavgift: 500 kronor.

      Mvh A

      Gillad av 4 personer

      • Björn K skriver:

        Hur som helst så var INTE den ursprungliga tanken att ta från sig själva och dela ut till resten av världen. Dessutom är det så att de som beslutar om denna ”goda” handling själva är mycket välavlönade och inte drabbas av ”uppoffringen”. Jag håller med om att vänsterpolitik i allmänhet saknar respekt för äganderätten, dock inte för politruckernas äganderätt.

        Gillad av 1 person

  21. Min strand skriver:

    Så tyckte jag i delar för 30 år sedan när jag var medsjuk. Snacka om nattståndet perspektiv. Dessutom så stör jag mig på att man inte vet om Bitte bara hittar på, jag har inte vänstern lösa förhållande till sanningen.

    Jag hoppar över mer och mer, och går direkt på kommentarerna. Jag hoppas de som tror att Bitte och liknande är en inkörsport till ett uppvaknande har rätt, för mig är det bara mer av samma, jag tänkte detta för 30 år sedan.

    Gillad av 3 personer

      • Törnrosa skriver:

        Nä vi är tre. Blev hyperstörd på hennes sätt att – som jag omedelbart tolkade det – ”lämna ut dig ” när jag läste detta i morse.

        Hade hon haft en sådan ”Göran” till så hade det inte gjort historien ett dugg sämre med ett mer anonymt namn. Skribenten borde sett likheterna. I mina ögon urdåligt. mvh

        Gilla

  22. Sixten Johansson skriver:

    Göran som beskrivs har tagit det röda pillret, eller två eller flera. Han utvecklade en mer realistisk verklighetsbild och valde sedan att rösta på SD. Troligen var båda stegen svåra att ta. (Vore intressant att via DGS få veta lite om hur kämpigt och utdraget andras uppvaknande och bearbetande har varit).

    Min poäng är att vi måste hålla i minnet att en majoritet av ursprungssvenskarna alltjämt lever som inne i en annan verklighetsbyggnad, som enligt äldre byggpraxis och tillit till yrkesmän ska vara normal och stabil, fast det nu känns osäkert pga små skalv och sprickor. Men i realiteten domineras och styrs Sverige på fullaste allvar av kollektiv infantilism och ordmagi. Ett feminiserat barnvälde behärskar både statsapparaten och det offentliga rummet. I dagens Sverige finns inga mentalt vuxna som utövar makt på riksnivå.

    Men hur ska en vanlig ursprungssvensk i sitt vardagsmedvetande kunna ta in och hantera en så skakande realitet? Hur kan det förfärliga ha skett omärkligt på några få decennier, så att vuxna med ansvar och utbildning inte längre tänker, talar och handlar som vuxna, utan som hopar av barn? Så att barn faktiskt kontrollerar statskassan, våldsapparaten och megafonerna?

    Några av oss har kanske tagit fler röda piller och sett bottenlös falskhet, ondska och destruktivitet. Men det kan vi inte hälla över nyvaknade och inte tjänar det mycket till att piska dem som sovit länge. De behöver medkänsla, stöd och trovärdiga svar på sina frågor om hur det otroliga kunnat ske.

    Gillad av 1 person

  23. Nils Dacke skriver:

    Göran finns säkert på riktigt och i många människor, själv är jag nämligen en ”Göran”, jag växte upp i ett socialdemokratiskt hem och röstat på S hela mitt liv och även trott att S fixar allt gott för oss, sista gången jag röstade på S var 2006 även om jag tveksam både då och 2002. När sedan Mona Sahlin blev partiledare så avstod jag valet 2010, efter migrationsöverenskommelsen 2011 mellan M och MP som sedan S anslöt sig till insåg jag att loppet var kört därefter har jag röstat på SD både 2014 och 2018/2019 och kan aldrig tänka att gå tillbaka till S, hellre går jag i den närbelägna sjön. Nu är jag nyligen pensionär men det var omöjligt under de sista åren på jobbet att andas SD eftersom jag var anställd på ett av de största PK-företagen i landet och jag hade en en känslig tjänst.

    Gilla

  24. Jan ivarson skriver:

    Varför skall vi ha olika kommunalskatter bara för att det skiljer lite i service mellan kommuner, när folk från andra länder får uppehälle och försörjning i Sverige utan att betala skatt?

    Gilla

Lämna ett svar till Lars Bernhoff Avbryt svar

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.