Mohamed Omar: S:t Hansnatten

Mohamed Omar

Idag är det midsommarafton. Midsommarafton firades tidigare den 23 juni, dagen före midsommardagen, Johannes Döparens dag, även kallad S:t Johannes eller S:t Hans.

Namnet Johan var år 2018 det sjunde vanligaste förnamnet i Sverige; Jan var det tionde, Hans det tolfte och John det 31:e. Alla dessa namn är varianter av Johannes. Min morfar, född 1920, hette John. Den formen av namnet kom till Sverige på 1700-talet. Hans far hette Johan.

Förutom namnet i kalendern har det folkliga svenska midsommarfirandet haft föga med S:t Johannes att göra. I kyrkan har Johannes födelsedag firats sedan gammalt, förmodligen ända sedan 200-talet. Enligt den bibliska traditionen var det ett halvår mellan Johannes’ och Jesu födelsedag. När man bestämt att Jesu dag skulle firas den 25 december, måste följdriktigt Johannes dag komma sex månader tidigare.

Jesu födelsedag firas alltså kring vintersolståndet, Johannes kring sommarsolståndet. Enligt Johannesevangeliet 3:30 säger Johannes Döparen: ”Det är såsom sig bör att han växer till, och att jag förminskas”. På samma sätt tillväxer dagarnas längd efter Jesusdagen och minskas efter Johannesdagen.

Dikten ”S:t Hansnatten” skrevs av konstnären Ernst Josephson (1851-1906). Den är hämtad ur diktsamlingen Gula rosor från 1896.

Ernst Josephson föddes 1851 i Stockholm i ett judiskt borgarhem. Han är begravd på Mosaiska norra begravningsplatsen i Solna. Vid 16 års ålder började han på Konstakademien, där han studerade 1869-76. Sedan reste han till Paris och Nederländerna för att fortsätta studera. Redan som tjugoåring hade han bestämt sig för vad han ville bli: ”Jag ska bli Sveriges Rembrandt eller dö”.

När jag tittar i Josephsons diktsamlingar framgår det att han hade en stark kärlek till den svenska naturen, svenska sagor och svensk folktro. Hans kanske kändaste målning vittnar också om denna kärlek: ”Näcken” från 1882.

S:T HANSNATTEN

Nordens blomsterfest, S:t Hans,
ljusast bland de nätter ljusa!
När från fjället forsar brusa,
gigor gå i daln och dans.

Ensam, på en knutig stig,
sällan sökt av människofötter,
vilar jag på furans rötter
stämd till sinnet underlig.

Mellan block, som skjuta fram
ovan, kastade av jättar,
om en sagovärld berättar
björkens dvärglikt knutna stam.

Den knutiga stigen, furans rötter, den underliga sinnesstämningen, stenblocken som kastats av jättar och den dvärglika björken frammanar en scen som påminner om skogarna i Tolkiens Midgård. Det beror nog på att Tolkien hämtade stor del av inspirationen till sin sagovärld från germansk mytologi. Hans förnamn var för övrigt John.

I skogen Fangorn i Midgård finns det levande träd som kallas enter. Namnet ent är saxiska och betyder jätte. Tolkien älskade träd, särskilt den gamla svarttallen i Oxford-universitetets botaniska trädgård. Han brukade sitta under det trädet. Tyvärr avverkades det år 2014. Det var i Oxford som Tolkien skrev sina sagor om härskarringen. Midsommar är en högtid även i Midgård. Hjälten Aragorn och den fagra halvalven Arwen firar bröllop på midsommardagen.

I dikten nämner Josephson som sagt block som kastats av jättar. Förr trodde man att stenblocken som påträffades på höjder var bergstycken som jättarna slungat iväg.

Ernst Josephson har en tråkig anknytning till min hemstad Uppsala. Liksom den något yngre poeten Fröding blev Josephson vansinnig och satt på Ulleråkers hospital.

11 reaktioner på ”Mohamed Omar: S:t Hansnatten

  1. Elisabeth skriver:

    Det namnet, som börjar på J, är vackert i alla dess variationer.Tack för den underbara Josephson-dikten med finurlig association till Tolkien som ledde till det fina fotot av denne man där han sitter i tweedkostym invid ett träd och kisar mot solen. Han kan känna sig nöjd, hans skrivkonst gav oss ett arv av bestående värde.Glad Midsommar.

    Gillad av 2 personer

  2. Min strand skriver:

    Ja jag minns en multikulturell,midsommar i Geneve med danskar och svenskar och väl finnar (fast de märks inte förrän de blir fulla). Svenskarna reste majstång och danskarna brände häxor på St Hans-bålet, allt var frid och fröjd, tills någon full dansk brände majstången på bålet. Freden kunde dock återvinnas till sist.

    Gillad av 2 personer

  3. V for Vendetta skriver:

    Vårt firande av midsommar var nog större förr innan skolan påbörjade sitt korståg mot allt vad svensk tradition heter. Historier om folk från andra kulturer som storögt tittade på vad svenskar gjorde under firandet och sedan lite putslustigt kommenterande gick därifrån med ett löjets leende åt det som de sett och upplevt, med andra ord, alla andra firande än våra är mer värda, fick man ständigt uppläst under sin skolgång. Jag tycker vi skall värna våra svenska traditioner för om en mycket snar framtid kan det vara så att endast folklivsforskare vet att berätta om dem med Imamens tillåtelse. Häng upp din flagga, löva din balkong, sätt en liten stång på din gräsmatta och sjung små grodorna till nubben….. och framförallt, skit fullständigt i vad andra tycker om ditt firande.

    Gillad av 5 personer

  4. Erik2 skriver:

    Tack för denna fina text. Reflektion; Som påpekats och antytts, tror här i spalterna, men minns egentligen inte var. Sagan om Ringen är ju som framspelad framför våra ögon idag. En ond makt är på intåg. Den växer och finns snart överallt. Var finns den gode och renhjärtade som kan föra den magiska ringen till entropins nästa nivå? Vad är dagens härskarring? Möjligheten att skapa pengar ur inget? Möjligheten att skapa vilka lagar man vill? Vem är den gode och renhjärtade? Kommer ondskan att segra här i verkligheten?

    Gillad av 2 personer

  5. Hovs_klipphällar skriver:

    På tal om…

    Denna berättelse är en saga om vår tids verkliga ondska – om de onda krafter som släpptes lös med beslutet om ”Mångkultur” år 1975.

    I sagan vinner till sist de goda över det onda — låt oss hoppas det går så även i verkligheten…

    Gillad av 2 personer

  6. Klas Göran skriver:

    Midsommarfirandet är ett bra exempel på hur kultur visar sig och på skillnaden mellan kulturyttringar och traditioner:

    En kulturrelativist skulle säga att midsommarfirande som kulturyttring inte är ”svenskt” eftersom majstången är tysk, matjessillen holländsk, dillen kommer från medelhavet, potatisen kom från Sydamerika via Tyskland på 1700-talet, gräddfil började användas först på 1950-talet, brännvin kom på 1600-talet från Tyskland osv osv.

    Mot det kan invändas att allt detta stämmer, men att det bara i svensk kultur man finner denna specifika blandning.

    Samtidigt kan man se att själva traditionen inom Sveriges nuvarande gränser att fira sommarsolståndet genom att äta gott och dricka alkohol går väldigt långt tillbaka i tiden.

    Sommarsolståndet resp. Johannes Döpares dag firas förvisso över hela världen, men det ändrar inte på att det är en svensk tradition och att sättet att fira den påi Sverige är svenskt.

    Glad midsommar!

    Gilla

  7. Börjesson skriver:

    ”Det går en stig här!” hojtade han.
    När de nådde fram till honom såg de att han inte hade misstagit sig: här började helt tydligt en stig, som med många vindlingar klättrade upp ur skogen nedanför och tonade bort på backkrönet bakom dem. På sina ställen var den otydlig och övervuxen eller belamrad av nedrasade stenar och fallna träd, men en gång i tiden verkade den ha varit i flitigt bruk. Det var en stig som röjts av starka armar och tunga fötter. Här och var hade gamla träd blivit nedhuggna eller avbrutna och stora stenblock kluvna itu eller vräkta åt sidan för att bana väg.
    De följde stigen en bit, för den erbjöd den klart enklaste vägen ned, men de gick försiktigt fram, och deras oro tilltog när de kom in i den mörka skogen och stigen blev tydligare och bredare. Plötsligt bröt den fram ur ett bälte av barrträd, kastade sig utför en brant backe och gjorde sedan en tvär sväng åt vänster runt ett klipputsprång. När de kom fram till kröken kikade de runt hörnet och såg att stigen fortsatte över ett stycke plan mark längs en låg klippvägg överskuggad av träd. I klippväggen fanns en dörr som hängde snett på glänt i ett enda stort gångjärn.
    – J R R Tolkien

    Jag kom att tänka på den passagen, ur the Fellowship of the Ring, kapitlet ”Flight to the Ford”, apropå vindlande stigar mellan stenblock kastade av jättar – eller troll, i det här fallet. 🙂

    Tack för tipset om Josephsons dikt. Jag kände inte till den innan, men den är ju riktigt fin!

    Gillad av 1 person

  8. Durak skriver:

    – Varför sitter jag på Säters fasta paviljong?

    – Du är vansinnig, Durak.

    – Måhända, men jag tycker att jag är normal.

    – Dags för din medicin.

    – Varför blev så många författare och målare vansinniga? Jag tror jag vet. Det är omvärlden som är vansinnig och vi smittas. Vad är det för piller du ger mig?

    – Normaliseringspiller.

    – Du bekräftar min misstanke.

    Där står den höga furan
    tyngd av snö och knakar i kölden.
    Det knäpper, det viskar i natten
    när björnen sover.
    O, lärk, du tåliga träd!
    Anastasia hör dig i den sjungande skogen.

    – Vad säger du om det poemet?

    – Du diktade bättre förr.

    – Precis och då åt jag inga piller.

    O, Söderberg, o, Fröding, o, Ferlin, du slagskämpe. Durak har blivit vansinnig och plottar i cellen. Han reciterar en arameisk text han dekrypterat med sin lösning av femtegradsekvationer. Där du, Abel!

    – Durak vill ge ut en bok. Den börjar så här:

    O, ceder, du stolta Libanons ceder, du skövlade träd, du båtbyggarnas dröm, du hamnade i Rum (Rom). Du torra fikonträd i Bibeln, när ska du knoppas? Du eneträd i Persien så vördad av shahen när ska du åter komma till din rätt?

    – Det duger inte. Durak är ett oäkta olivträd och kan inte inympas i den svenska folkstammen.

    – Varför inte? Han är ju reklam för normaliseringsprojektet.

    Gilla

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.