Richard Sörman: Det gudalika Sverige iscensätter sin egen undergång

Richard Sörman

Historiens litterära mästerverk står och väntar på oss i framtiden. Gång på gång upprepar människan samma misstag och gör då återigen historiska lärdomar sorligt aktuella. Nu verkar det vara Sveriges tur att drabbas av gudarnas hämnd för att inte ha accepterat gränserna för det möjliga. Vår hybris riskerar bli vår undergång.

I den grekiska tragedin skulle handlingen beröra allvarliga ämnen och sluta i total katastrof. Om Sofokles hade skrivit en pjäs om valfri nutida ung inflytelserik individ med klimatångest hade den garanterat utmynnat i att personen i fråga dog av värmeslag i ett förtorkat ökenlandskap som straff för sina försyndelser mot gudarnas lagar.

Vårt grekiska låneord hybris brukar nämnas i det här sammanhanget. Tragedins huvudperson straffades för den hybris med vilken han eller hon trodde sig kunna överskrida gränserna för det tillåtna och möjliga.

Den stora litteraturen sägs vara universell. Dess relevans känner inga historiska eller geografiska gränser. Historiens stora mästerverk står och väntar på oss i framtiden (”Lärda kvinnor” av Molière från 1672 fick vänta ända till 2018 för att bli relevant igen). Tyvärr känns det som att vi själva nu befinner oss mitt uppe i ett grekiskt ödesdrama där huvudpersonen Sverige riskerar att få betala dyra pengar (livet?) för den hybris med vilken vi har velat göra oss gudalika.

I en artikel på Det Goda Samhället 1 juni skrev Patrik Engellau att det svenska politikerväldet har fått just hybris och att dess humanitära stormaktsprojekt går ut på samma sak som alla utopiska filosofers drömprojekt: ”att göra om människan efter sin påhittade idealbild, till exempel genom att upphäva de biologiska skillnaderna mellan kvinnor och män”.

För att förstå hur Sverige idag verkar iscensätta sin egen undergång måste vi göra skillnad mellan två olika aspekter av det tragiska.

Tragedin iscensätter först och främst en värld där allt inte är möjligt. Allt är kanske inte möjligt i någon värld, men här blir detta vanligtvis banala konstaterande betydelsefullt. Gränsernas realitet för vad människan kan åstadkomma blir en avgörande faktor i tragedins handling. Allt är inte möjligt, allt är inte tillåtet, allt är inte människan givet.

Men vad som iscensätts är också hur vissa människor inte accepterar det otillåtna, hur de överskrider gränserna för att åstadkomma det omöjliga, och hur de obönhörligen straffas av ”gudarna” (som vi kan tolka som ett ord för naturen, samhället, verkligheten eller vad som helst som vi inte kommer undan) för sina brott.

”Kung Oidipus” av Sofokles illustrerar som vanligt tragedins principer allra bäst. Oidipus är en man som utan att veta om det råkar mörda sin far och gifta sig med sin mor. Denna onämnbara styggelse kommer naturligtvis inte att passera utan konsekvenser. Stackars Oidipus råkar nämligen inte bara hamna i fel säng med fel person. Hans brott består också i att göra uppror mot en av den mänskliga tillvarons mest grundläggande principer om skillnader och begränsningar: Vem har jag rätt att vara? Vem har jag rätt att begära?

Många 1900-talstänkare inom humanvetenskaperna (psykologi, antropologi, sociologi) har hänvisat till det universella incestförbudet som en första strukturerande princip för det mänskliga livet i allmänhet. Ett samhälle organiseras kring nödvändigheten att acceptera vissa grundläggande begränsningar för vad som är möjligt och tillåtet. Inom den moderna tanketradition man kallar ”strukturalismen” försöker man förstå de olika komponenter som tillsammans formar ett samhälle genom att beskriva hur de uppträder och fungerar i förhållande till varandra. Den enskilda individen till exempel är inte bara det som vederbörande själv tror sig välja att vara. En man väljer inte att vara son till sina föräldrar, bror till sina syskon, make till sin hustru eller far till sina barn. Han kan tyvärr välja att spela rollen som förälder dåligt eller helt avsäga sig just den rollen i förhållande till sina barn, men det brukar inte få så lyckosamma konsekvenser.

Allt är med andra ord inte möjligt, eller åtminstone inte önskvärt. I en fungerande struktur (en familj, en släkt, ett samhälle) respekterar människor de roller de har att spela. Föräldrar ska inte byta plats med sina barn. Syskon ska vara syskon och inte äkta makar. (Och makar ska kanske heller inte var syskon: rejält tråkigt till att börja med, men också potentiellt förödande för äktenskap och familjeliv…) Denna princip fungerar även på det samhälleliga planet där olika samhällsfunktioner fylls av olika människor och där man ofta har ett tydligt intresse av att upprätthålla skillnader mellan exempelvis lärare och elev eller polis och buse.

Är det inte ganska uppenbart att hela det moderna vänsterprojekt som handlar om att krossa alla strukturer, att bryta ned alla hierarkier, förneka alla identiteter och dessutom skapa det fulländade lyckoriket riskerar hamna i tragedins återvändsgränd? Vad som från början kanske var en legitim strävan (jodå kära endimensionella antimodernister: det var legitimt!) mot befrielse från förstelnade strukturer där individer hölls fångna i kvävande identiteter riskerar drivas så långt att byggnaden raseras och systemet imploderar.

Vänstern hatar skillnader. De hatar identiteter (i alla fall vår västerländska identitet). Allt ska befrias. Allt ska bli möjligt. Inga skillnader ska finnas mellan män och kvinnor, mellan unga och gamla, mellan svenskar och icke-svenskar, mellan vi och dom (om ”dom” inte är ”högerextremister förstås…). Och det är där det utopiska och verklighetstrotsande förvandlingsprojektet kommer in. Man förnekar det förflutnas betydelse, man förnekar betydelsen av ursprung, kultur och biologi. Allt får vika för det egna projektet. Allt ska vara nytt, rent, rationellt och präglat av det goda.

Så vilket straff kommer gudarna att utdöma till dessa övermodiga henvarelser som inte bryr sig om ekonomiska eller biologiska realiteter, som spottar på allt vi förr höll för heligt och som låter utopi gå före verklighet? (Att de ofta gör det av politiskt eller ekonomiskt egenintresse eller bara av simpelt grupptänkande gör det inte snyggare.) Ingen aning.

Men roligt kommer det nog inte att bli. Och vi kommer alla påverkas. Men en sak är säker om vi ska tro de gamla grekerna: de kommer inte undan sin egen undergång. Klockan klämtar och ödet väntar.

51 reaktioner på ”Richard Sörman: Det gudalika Sverige iscensätter sin egen undergång

  1. Bo Svensson skriver:

    ”Allt ska vara nytt, rent, rationellt och präglat av det goda.”

    Det är inte strävan efter det universellt giltiga som är felet. – Det är vad jag själv använder som kriterium för rätt och fel. – Det är banal dumhet och elakhet som är problemet.

    Politikens drivkraft är nu hat mot det man ogillar istället för uppskattning av det man sträver efter. – Att kursen pekar mot avgrunden, ignorerar man, för man ser åt andra hållet på en föreställd nazist och funderar på vad man kan göra mer för att han skall bli ännu mer ledsen och förbannad.

    Gillad av 3 personer

  2. Benjamin Dhover skriver:

    Jag får faktiskt instämma med Richard’s slutkläm; de skyldiga kommer inte att komma undan. Att Karma fungerar tvingades en gammal vaneskeptiker som jag att medge för många år sedan, efter ett antal osannolika sammanträffanden gjorde en kumulativt enorm skillnad i ett livsavgörande skede.

    Exakt HUR Reinfeldt, Lööf, Fridolin och de andra pajasarna får sitt straff lär framtiden utvisa, men syndernas räkning måste alltid betalas. Alltid.

    Gillad av 11 personer

    • Ns skriver:

      Ja du har nog rätt. Till sist kommer man inte undan, ibland får man känslan att de nu är så extrema att det är som om de önskar sig ett snabbt slut, precis som Hitler blev mer och mer vansinnig.
      Det värsta är att de drar många mer eller oskyldiga med sig.

      Gillad av 5 personer

    • thojak skriver:

      Instämmer ävenledes i slutklämmen. Viss oro föreligger emellertid om att en viss röd-tott i ‘elitens’ toppskikt kommer att försöka Anniepulera sig ifrån att betala skulden…
      Go figure !

      Mvh/TJ

      Gilla

  3. slaszlos skriver:

    Psykopater i maktpositioner är lika farliga ,liksom sina sjuka medmänniskor inlåsta i dårhuset. Tecknet är på allmänna manipulationer av massorna med ordfixeringen för sina mål och offer mot olikheter.

    Gillad av 5 personer

  4. Jari Norvanto skriver:

    – No, I know. People think that I’m egotistical and narcissistic, but it’s not true. I-I uh I…As a matter of fact, if I did identify with a Greek mythological character, it would not be Narcissus.
    – Who would it be?
    – Zeus.

    (Woody Allen i ‘Stardust Memories’)

    Gillad av 4 personer

  5. Jan Andersson skriver:

    Klockan klämtar för dig

    No man is an island, entire of itself; every man is a piece of the continent, a part of the main; if a clod be washed away by the sea, Europe is the less, as well as if a promontory were, as well as if a manor of thy friend’s or of thine own were; any man’s death diminishes me, because I am involved in mankind, and therefore never send to know for whom the bell tolls; it tolls for thee.

    John Donne 1624

    Gillad av 2 personer

  6. Min strand skriver:

    Jag tror snarare att personen skulle frysa ihjäl på en växande inlandsis. Fas jag glömde, alla naturkatastrofer beror på CO2-molekylen. Visst ni att också tsunamin triggades av Pågens kakor? Det är dammsugarna.

    Gillad av 6 personer

  7. Östrahult skriver:

    Vi har väl de ledare vi förtjänar och det hov av intetsägande journalister vi förtjänar. Av en slump fick jag syn på en inspelning av ett tal Trump höll i anslutning till en välgörenhetsgala, se https://www.youtube.com/watch?v=NnRVAzFa6Og

    Trump är faktiskt imponerande mångsidig. Detta föranledde två funderingar:

    • Hur korrekt har hans karaktär beskrivits i svenska media?
    • Finns det någon svensk partiledare/statsminister i modern tid som skulle kunna framföra något liknande?

    Mina svar är givna på båda frågorna

    Gillad av 12 personer

    • Ms skriver:

      Läs ”The case for Trump” av Victor David Hanson eller lyssna på hans samtal på Uncommon knowledge med Peter Robinson.

      Sluta läs svensk media, din fråga avslöjar att du är indoktrinerad.

      Gillad av 5 personer

    • Linden skriver:

      Åkesson är den som kommer närmast. Ärlig rakryggad påläst. Har dock problemet att han blir smutskastad å det gruvligaste. Och för att inte skrämma bort kvinnor och marginalväljer försöker han att tona ner sitt budskap.
      Allt för att kunna skapa ett konservativt alternativ i svensk politik.
      Bättre med en halvmesyr än ingenting alls?

      Gillad av 3 personer

  8. Anders skriver:

    Demography is destiny, som bekant. Att Sverige inom någon generation kommer att upphöra att vara ett västerländsk land är redan uppenbart. För att förstå det behövs inga grekiska ödesdramer. Hur det kommer att gå för övriga Västeuropa avgörs nog, som alltid, av utvecklingen i Tyskland. Kan tyskarna ta sig samman och slänga ut invandrarna finns det visst hopp, annars inte. Då får vi en ny järnridå, med västerländsk kultur denna gång på den östra sidan av gränsen.

    Gillad av 4 personer

  9. Claudia de Longueville skriver:

    Med dumheten särskilt, har gudarna ingen fördragsamhet och inget som helst förbarmande, Richard.
    Enfalden ges av de högre makterna inte minsta nåd eller pardon.
    Den insikten tycks ännu inte ha nått rikets styrande.

    Absolut idioti är en adekvat beskrivning på den politik som förts, på alla plan, av Sveriges genom tiderna klantigaste regering.
    Ett kabinett, som nu i alla fall tycks ha fattat så mycket, att det har blivit av nöden, att skydda sig mot missnöjesyttringar.
    Att det ofrånkomligen har uppstått ett behov av att hindra eller begränsa möjligheterna för medborgarna att framföra berättigad kritik.

    Omständigheterna och realiteterna kring den kolossala och gränslösa uppsjön av importerade problem får bara inte komma ut.
    Belysningen av det hemsnickrade inferno, som dag ut och dag in, suger all energi ur riket och vars hantering kostar skjortan, måste försvåras och helst omöjliggöras.

    För en tid sedan yttrade statsministern: ”Gudarna ska veta att vi har problem i landet” och strax därefter finansministern: ”Det borde ha funnits en ärligare diskussion om integrationen.”
    Har det möjligen gått upp ett ljus för dem?
    Vad var det de ville antyda?
    Menade de, att om debatten varit hederlig, vederhäftig och sanningsenlig, så skulle gudarna nu ha varit nådigare?

    Vad de än åsyftar, så tycks de i alla fall ha uppnått en viss insikt om det missnöje och den vrede över sakernas tillstånd, som börjat visa sig även i de mest beskedliga av samhällsskikt.
    Det förefaller som om de har kopplat, att de hunsade medborgarna till slut har börjat genomskåda dimridåerna, lögnerna och falsarierna.

    Börjar bedragarna inse att rikets bekymmer och svårigheter har vuxit dem över huvudet?
    Att de självförvållade problemen inte bara är gigantiska, inte bara rent djävulska utan totalt och fullständigt irreparabla och därmed katastrofala?

    Gillad av 11 personer

  10. Palle9 skriver:

    Richard Sörman: Tack för en mycket tänkvärd krönika. Hybris är rätt diagnos – tänk bara på idéerna om att vårt land måste bli en modell för hela övriga världen, hela vårt energibehov ska komma från vind- och sol-kraft förutom den traditionella vattenkraften. Även om våra CO2-utsläpp är oerhört små i ett globalt perspektiv, ska enorma ansträngningar, energiskatter mm göra att vi angriper dessa sista andelar – inte för att det skulle påverka jordens totala växthuseffekt mer än ytterst marginellt, nej just för att vi ska vara modellen för alla andra länder.
    Vår regering agerar för att den svenska (misslyckade) modellen med massinvandring ska överföras till övriga EU-länder, tvångsmottagning gällande svenska kommuner ska motsvaras av det samma gällande EU-länder …
    Förutom dina relevanta kopplingar till antik grekisk tragedi, kan man i vårt samhälle se fenomen från antikens Rom: sättet för de styrande att hålla populasen i schack bestod i bröd och skådespel. Tar man en titt på dagens nöjesutbud eller tablåerna över de erbjudna TV-programmen (dokusåpor, matlagningsprogram, frågesporter, kändisreportage, sportprogram etc), ser man att tekniken är oförändrad sedan romartiden. Naturligtvis är det inte fel med ett visst mått av lättare underhållning, men överutbudet …
    Man kan undra hur det kan komma sig att nutida författare eller dramatiker kan undgå att skapa slagkraftiga dramer, filmer, böcker mot bakgrund av den tragedi, som utspelar sig i vårt land liksom i flera andra europeiska länder. Det borde finnas hur många infallsvinklar som helst. I stället utmärker sig svenska författare inom genren thrillers, mordberättelser o dyl.

    Gillad av 2 personer

  11. O.t. skriver:

    https://samnytt.se/region-skane-i-kris-saknar-over-100-sjukskoterskor-infor-sommaren/
    Folkmängden ökar. Sjukhusbesöken likaså. Men Löfven och feministregeringen, nu förstärkt av C oc L tänkte inte på det innan de satte igång en ny
    massinvandringsvåg av anhöriginvandrare. Sverige drunknar i i migrant tsunamin. Ansvariga politiker hånler åt de som dör i sjukvårds-och-operationsköerna.

    Arrogant höjer de skatterna för att dölja sina grova misstag…

    Gillad av 6 personer

  12. Bo Svensson skriver:

    Gilla läget! – Att välja på i redskapsboden för normalitetens etablerande:

    Skattefrihet för alla som inte med sina inkomster kan ordna en standard motsvarande den migranten bjuds på mot ingen eller obetydlig motprestation.

    Direkt makt över våra pengars fördelning över skattefinansierade ändamål, varvid vi skall tillåtas och uppmuntras att gynna dem och de ändamål vi känner för. – Som att förse våra likar med sådana ”mänskliga rättigheter” de inte klarar att skaffa med egna bemödanden.

    Krav på ekonomisk garant som villkor för full rörelsefrihet och rätt nivå på de belopp garanterna skall avkrävas, när en klient burit sig illa åt.

    Heltäckande dna-register över riskklientelet.

    Istället för gränskontroller: Rätt nivå på konsekvenserma av att påträffas där man inte får vara och på konsekvenserna av att underlätta för illegalas boende och försörjning, – vilket samtidigt är receptet för billig utvisning.

    Uppsägning med omedelbar verkan av alla migrationsrelaterade förpliktelser som undertecknats för vår räkning utan konsekvensanalys och av eu-organs överprövningsrätt i sådana ärenden.

    Dömda till fängelse skall erbjudas alternativet bulgarisk standard a’ 50kr/dygnet mot kortare straff och skillnaden skall avstämmas så, att flertalet väljer det billigare alternativet.

    Migrationsverket skall ersättas med ett repatrieringsverk och folkblandningsaktivister skall ut i marginalen.

    Gilla

    • Bo Svensson skriver:

      Och att skattemedel som hjälp åt barnfamiljer skall man få del av i takt med att barnen-ungdomarna förkovrar sig varigenom man får resurser att köpa sin undervisning på en fri marknad. – När man lärt sig vad som bedöms som minimum för att fungera i ett utvecklat samhälle, – tala landets språk t ex, – får man myndighet och rösträtt.

      Gilla

    • cmmk10 skriver:

      Ja, det är så fullständigt vansinnigt att man måste förutsätta att de vill ha det så här!

      Fast jag kan inte för mitt liv förstå varför? 😦

      Gilla

      • Bo Sandgren skriver:

        CMMK10.”Fast jag kan inte för mitt liv förstå varför” Svaret är att utan dessa röster från våra ”nya” svenska medborgare skulle S röda diagramstolpe reduceras betydligt! Regeringsmakten, dvs initiativet, skulle vara borta.Tankesmedjornas ”allas lika värde”, islamafobi,m.m skulle inte hindra att förtrollningen från att. brytas

        Gilla

  13. Christer L skriver:

    Det här med att föra in Oidipus i frågeställningen, detta med ”råkar” mörda sin far osv. Den Oidipuspjäs jag en gång läste var förvirrande, allting med Sofokles är. Jag har stött på dessa hänvisningar om gudarnas straff som en standardfras och undrar vad det kommer ur. På vilket sätt var det en hybris att råka mörda sin far och gifta sig med sin mor, om kung Oidipus nu inte fattade vad han gjorde? Borde han ha tagit reda på dessa saker om sin egen härkomst, eller var det föräldrarnas fel? Om det gäller att finna sig i sitt öde var det ju hans självbestraffande som var det galna. Det är något skumt med det hela, eftersom gudarna orimligen straffar den, som råkar ut för det gudabestämda ödet utan att kunna välja. Jag tror att något har försvunnit ur den ursprungliga versionen, kanske det är en fråga om censur. För ansvarighet måste medvetande finnas i något led av utvecklingen. Så vad har detta om Oidipus med vänsterns hybris att göra? Freud använde Oidipus som en reklam för sin tes om oidipuskompexet, en omedveten svartsjuka mot föräldrarna och deras relation. Vänstern är ett kollektiv och deras kollektiva omedvetna bär skulden?

    Nej, Alliansen, Döingarna och Jökarna måste betraktas som medvetna och hållas ansvariga. Det är här en konfliktlinje förekommer inom oppositionen. Vad göra med de som byter sida nu? Jag välkomnar vänsterns renegater. Slita ut sina ögon lär de knappast göra…

    Gilla

    • Richard Sörman skriver:

      Bra. Det finns den komplikationen att han inte vet vad han gör. Enligt vår syn på skuld är han helt oskyldig. Han kan inte välja bort det öde som väntar honom. Tyvärr finns här en dimension av skuldfrihet som våra fadersmördare kan hänvisa till: vi visste inte vad vi gjorde, vi var naiva, vi handlade i god tro. Håller med om invändningen. Men man kan inte säga allt jämt.

      Gilla

    • M skriver:

      Som jag förstår det så levde grekerna då med en mytologi där gudarna avspeglade människors sinnliga värld och man trodde på det förutbestämda ödet. I dramat försöker Oidipus föräldrar undkomma det öde Oraklet spått för sonen och låter honom bli uppfostrad utan dem. Så visar det sig att Ödet och Oraklets spådom utfaller och Oidipus kan inte acceptera det. Föräldrarnas hybris att föröka komma undan ödet för sonen straffar sig. Minns jag rätt rev Oidipus ut sina ögon.

      Freud använder bilden som naturgiven kärlek till modern och avund till fadern och något man inte kan komma undan.

      Vi ser inte på tillvaron med samma ögon som grekerna då eller Freud på 1800-talet, så vi kan inte se dessa författare som blottläggande stor visdom. De talar för sin tid och vi kan förstå deras tid genom deras berättelser.

      Med vår moderna tid och kanske, som Hegel är inne på, med kristendomen kommer det egna ansvaret för handlingar som beroende av vårt medvetande, vi människor måste agera och bakom agerandet finns en tanke. Men Hegel ska läsas som exponent för sin tid och de ganska moderna föreställningar som växte fram då tror jag. Han försökte skapa en slags panteism där anden var rationell och förnuftig och Guds plans sågs i historien, en utveckling mot allt större individualitet och förnuft.

      Jag är rätt okunnig på området, men jag läser Sofokles på det sättet, som exponent för sin tids föreställningar.

      Gilla

  14. lookslikeanangel skriver:

    Jag råkade prata med en psykolog om hur man gör
    med aggressiva personer. – Var aggressiv tillbaka,
    fick jag höra.

    Men, härom dan när jag körde längs en mindre väg,
    satt en fågel mitt i vägen. Normalt sett brukar dom
    ju flaxa iväg. Men inte den här inte.
    Istället satt den kvar, bröstade sig och fällde ut vingarna.
    Nu gick det faktiskt att väja. Men, tänk om fågeln
    drabbades av hybris, och nästa gång var det en lastbil….
    Är man en dårfink om man flyr….?

    Gilla

  15. Klas Göran skriver:

    Sen är det ju även i det antika tänkandet så, att en persons hädelse drabbar hela samhället. Gudarna bestraffar i sin vrede inte endast den eller de ansvariga utan alla andra också. Tänk på det, ni som redan frossar i hämndfantasier mot ”PK-folket”…

    Gilla

  16. M skriver:

    Intressant artikel och rimlig beskrivning, men jag konstaterar att begreppet ”vänster” får sin definition i denna artikel i form av egenskaper denna ”vänster” anses ha (vilket åtminstone stämmer med svenska kultursidor). Men denna dimension av ”vänster” kräver en ”höger” som då tydligen endast definieras i motsats till den nu definierade ”vänster”.

    Så frågan uppkommer kring vilka dimensioner höger-vänster egentligen borde ha? Kan man vara nyliberal marknads fundamentalist och ”vänster” enligt den här definitionen? Svaret är otvetydigt JA, vilket ger en förklaring varför media som DN, Expressen, Timbro m.fl. kan omfatta denna individuella ”frihet”. På samma sätt kan en marknadsrealistisk vänster som ser problem att släppa all statlig kontroll och försvarar välfärdssystemen vara ”vänster”.

    Eftersom ekonomisk-politisk ideologi och förståelse med dito kunskap, om än begränsad, är avgörande för ett samhälles utveckling och samhällets styrning så hamnar vi med denna definition av ”vänster” i en värld där de reala förhållandena inklusive de strukturer och roller som samhället har negligeras. Görs till bröd och skådespel eller en gladiatorkamp som i gamla Rom, en låtsaskamp som vänder bort blicken från makten och från realia. En cirkus, ett clown spektakel.

    Gilla

  17. M skriver:

    https://www.bokus.com/bok/9789076660141/lectures-on-the-philosophy-of-history/

    Undrar vad Hegel skulle säga? (320 sidor nu, om Rom). Kanske skulle han säga att den subjektiva anden, individens inre liv, inte finns utan relation till omgivande samhälle, att den inre subjektiviteten ersatts av ett yttre sken och anpassning till ett samhälle dominerat av natur och känslor, av agerande utan ande inom ramen för det yttre, en atomistisk varelse, vars värde bestäms av den dominerande ekonomiska makten? Ett totalitärt system där endast de härskandes vilja avgör vad som är rätt? Demokratins upplösning? Anpassning till herrarna? Slaveri?

    1820….kan man jämföra med Rom?

    Hegel är död, så han tiger still…

    Gilla

  18. M skriver:

    Hegel har sitt sätt att tänka. Jag skulle uttrycka det som att utan stabila rollrelationer i interaktion med andra och med andra system (familj, grupper, skola, arbetsplats, myndigheter, samhälle i stort) så får vi väldigt svårt att utveckla en stark identitet och skyddande strategier och därmed blir vi både frustrerade och beroende och vår inre frihet blir illusorisk. Friheten kan endast existera i en stabil struktur som vi kan förstå, så frihet och tvång är båda nödvändiga för varandra dvs normer, begränsningar, villkor. I annat fall blir det åsikter, känsloyttringar, den starkes vilja, som avgör hur vi ska förhålla oss och det urholkar vår möjlighet till frihet. Demokrati och frihet kräver institutioner, lagar och regler.

    Det Sörman kallar vänster och definierar som ett antal egenskaper varav följer att motsatsen är höger är det bara utifrån en psykologisk dimension på hur det är att vara människa och i den traditionella, ekonomisk baserade höger-vänster skalan så hör denna sk vänster med sitt radikala frihetsbegrepp, sin atomiserade individ, bristen på värden som inte bestäms på marknaden av utbud och efterfrågan närmast till höger dvs nyliberalismen.

    Gilla

  19. Jag bara undrar skriver:

    Det är inte alla gånger de orättfärdiga straffas och de rättfärdiga belönas i det här livet. Det är mänskligt rättvisetänk – önsketänk! Istället gäller det att hitta rätt attityd gentemot livets uppenbara orättvisa. Läsning av psaltaren 73 rekommenderas

    Gilla

    • Så det är så med religionen, en inre frid och frihet från det yttre skriver:

      Den gudlöses kortvariga framgång och den rättfärdiges eviga lön
      73 En psalm av Asaf.
      Gud är sannerligen god mot Israel,
      mot dem som har rena hjärtan.
      2
      Men jag höll på att snava,
      mina fötter höll på att tappa fästet.
      3
      Jag var avundsjuk på de högmodiga
      då jag såg de gudlösas framgång.
      4
      De slipper svårigheter ända fram till sin död,
      de är friska och välmående.
      5
      De råkar inte i människans nöd
      och plågas inte som andra.
      6
      Därför är högfärd deras halsband,
      och våld deras kläder.
      7
      Ur deras fetma tittar ögonen fram,
      deras fantasier har ingen gräns.
      8
      De talar föraktfullt och ondsint.
      De är högfärdiga och förtrycker andra.
      9
      De gör anspråk på himlen
      och talar som om de ägde jorden.
      10
      Så återvänder hans folk dit
      och suger åt sig mängder av vatten.[a]
      11
      De frågar: ”Hur kan Gud veta?
      Skulle den Högste ha den kunskapen?”
      12
      Så är det med de gudlösa,
      ostörda ökar de alltid sin rikedom.
      13
      Förgäves har jag hållit mitt hjärta rent
      och tvättat mina händer i oskuld.
      14
      Jag har plågats dagen lång,
      bestraffats var morgon.
      15
      Om jag hade sagt: ”Så vill jag tala”,
      skulle jag ha varit en förrädare mot dina barns generation.
      16
      När jag försökte förstå detta
      var det alltför mödosamt för mig,
      17
      tills jag kom in i Guds helgedom
      och insåg hur det går med dessa till slut.
      18
      Du låter dem vandra på en hal väg,
      störtar dem i fördärvet
      19
      och plötsligt går de under.
      De tar en ände med förskräckelse.
      20
      Det blir som när man vaknar ur en dröm:
      Du, Herre, reser dig
      och föraktar dem som om de vore fantasier.[b]
      21
      När mitt hjärta var bittert
      och det sved inom mig,
      22
      då var jag oförnuftig och ovetande,
      som ett djur inför dig.
      23
      Ändå är jag alltid hos dig,
      och du håller min högra hand.
      24
      Du leder mig efter ditt råd,
      och sedan för du mig till härligheten[c].
      25
      Vem har jag i himlen utom dig?
      Och när jag har dig,
      önskar jag ingenting på jorden.
      26
      Min kropp och min själ kan tyna bort,
      men Gud är min inre klippa och min del för evigt.
      27
      Men de som är långt borta från dig kommer att förgås.
      Du förgör dem som inte är trogna mot dig.
      28
      Men det är gott för mig att vara nära Gud.
      Jag har gjort Herren Gud till min tillflykt,
      och jag vill berätta om alla dina gärningar.

      Gilla

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.