Patrik Engellau: Det uppenbara och enkla svaret på en viktig fråga som samhällsvetarna ställer sig

Patrik Engellau

Problemet är att förstå den förment socialistiska 68-rörelsen. En massa medelklassungdomar gick på universitet och högskolor och lät sig förföras av Karl Marx läror. Full disclosure: Jag var en av dem.

En del samhällsvetare – är vi inte alla samhällsvetare? – låter sig luras av att 68-orna hävdade sig värna om arbetarklassens intressen. Många av dem lurade sig själva att det låg till på det viset. I själva verket värnade 68-orna bara om sina egna intressen. (Har du någonsin stött på en stark social grupp som inte gjort på det viset? Ja, de finns enstaka undantag, till exempel västerländska medelklassare som under nittonhundratalet av idealistiska skäl stödde den sovjetiska kommunismen. De kallades därför för nyttiga idioter av den klarsynte Vladimir Lenin.)

De unga universitetsstuderande 68-ornas viktigaste egenintresse var naturligtvis deras egen framtid. Hur och var skulle de hitta en hygglig försörjning? Jag vet hur de tänkte, inte i medvetandet utan i det instinktiva, intuitiva undermedvetna som ju alltid är mer krasst än människan vill vidgå.

Titta på tabellen nedan. Den visar den kumulativa förändringen sedan 1950 i tusental personer per tioårsperiod av befolkningen, antalet anställda i offentlig sektor och antalet anställda i privat sektor. Till exempel hade befolkningen ökat med 456 000 personer från 1950 till 1960 och med 1 039 200 personer från 1950 till 1970.

År Befolkning Offentlig sysselsättning Privat sysselsättning
1950 0 0 0
1960 456 145,3 126,9
1970 1 039,2 490 81,5
1980 1 276,0 1 158,8 -262,8
1990 1 548,7 1 264,0 -60,6
2000 1 840,8 843,9 -43,8

Statistiken kommer från Ekonomifakta, som kommenterar så här:

Alla nya jobb som skapats från 1950 fram till 1990-talet har nämligen kommit från expansionen av den offentliga sektorn. Tittar man på perioden mellan 1950 – 2005, alltså 55 år, har jobbtillväxten i privat sektor varit i stort sett noll.

Låtsas att du är en av 68-orna och ställ dig på år 1970 och fundera över din framtid. Låtsas att ditt listiga undermedvetande hade gett dig förmågan att se in i framtiden och att du därför har tabellens resultat fullt klara i bakskallen. Skulle du då inte satsa på en framtid inom den expanderande offentliga sektorn? Skulle du inte bli statsfrom? Skulle du inte solidarisera dig med så kallade vänsterpartier? Skaffa partibok, kanske? Inte för arbetarklassens väl, förstås, utan för ditt eget.

Nu invänder du kanske att inte ens de smarta 68-orna hade sådana siarkrafter. Men jo. Jag minns att alla visste att den offentliga sektorn var redo för ett tigersprång mot framtiden. Det var tidevarvets stämning även om vi förstås inte var klara över decimalerna i tabellen.

Vi var också skeptiska mot privat sysselsättning och framför allt mot dem som organiserade den privata sysselsättningen, nämligen kapitalisterna och företagarna. Vi tyckte att dessa medborgare var skumt folk med lystna och lumpna motiv. Varför tyckte vi så? Därför att det var dem vi skulle klämma på skatter till vår egen försörjning. Det är lättare att pungslå onda människor än goda så vi gjorde dem onda. På kuppen blev vi själva goda eftersom vi bekämpade de onda.

68:orna tog den offentliga sektorn i besittning och fyllde den med en ny, romantisk anda som sedermera har nått full utveckling i det statskramande politiskt korrekta tänkande som tagit kommandot över det officiella Sverige medan 68:orna själva dragit sig tillbaka som pensionärer.

90 reaktioner på ”Patrik Engellau: Det uppenbara och enkla svaret på en viktig fråga som samhällsvetarna ställer sig

  1. M skriver:

    Det är inte skadligt med en dos av Marx när man läser sådan som ekonomi och sociologi eller statsvetenskap vid sidan av utbildningens curriculum, det vidgar perspektivet, men är utbildningens bredd sådan att man förstår och kan ifrågasätta både det som ingår i den och det man vid sidan läser om?

    Och även om man har en insikt i att den offentliga tjänsteproduktionen växer så var inte och är inte Marx kunskaper en merit inför arbetet där, En universitetsutbildning gen endast en bas att vidare utveckla.

    Såg en notis om en väninna som på den tiden gick på socialhögskolan och sålde tidningar för KPML(R), Idag satt hon i kommunfullmäktige för moderaterna.

    Man bör räkna med att de egna kunskaperna och den egna förståelsen av samhället förändras i takt med att samhällena ändras och förståelsen ökar. Våra politiker däremot står endast på den stadiga grund ett ungdomsförbund ger….

    Gillad av 2 personer

      • uppstigersolen skriver:

        Själv läser jag nästan aldrig böcker. Ibland lägger hustrun en bok på bordet och säger, läs den. Då gör jag det. Oftast romaner, fiktion eller nåt. Oftast läsvärt. Däremot läser jag gärna faktaskrifter, i bokform men oftare på nätet. Teknik, vetenskap och fakta intresserar mig. Ren skönlitteratur eller vad jag kallar ”barnböcker” intresserar mig inte. Liksom filmer på samma tema. Du har ingen fantasi säger hustrun. Nej jag lever i verkligheten svarar jag. Verkligheten övertrumfar dikten.

        Gilla

      • M Boberg skriver:

        Det finns vissa pojkar eller ska vi säga män som har en h-e-s massa tid och synpunkter samt verkar vara lite av klassens experter som skulle kunna öppna egen butik så får vi se vad era hjärnor kan koka ihop? En som läser och en som inte (ful tolkning) så får vi se om det når upp i samma standard som denna?

        Gilla

      • Fredrik Östman skriver:

        Vilken som helst text författad av någon skolpojke i första ring uppnår högre standard än Karl Marx verk. Han kanske inte har förmånen att ha en livegen hushållerska som sexslav, som Marx hade? Han kanske inte låter sin protetäre utomäktenskaplige son, våldtäkternas resultat, taga köksvägen när han skall hälsa på sin mamma sexslaven, som Marx gjorde? Men han ljuger och fuskar och fabulerar garanterat mindre.

        Gillad av 1 person

      • M Boberg skriver:

        Frugan, förlåt hustrun säger, då gör jag det, inte konstigt att svärje ser ut som det gör? Nå, polarens grannes tjärring i Norrbotten bönade o bad gå inte ut och sup. Er fantasi säger er vad han valde och där hamnar kanske dom som inte kan lämna landet frivilligt som ofrivilligt och GW nämnde gör ett riktigt fängelse norr om Kiruna och vilka som blir den vanligaste sorten? Men varför dra? Beror på sådana som lyssnar lite för mycket på fruntimmer och därför ser det ut som det gör speciellt i fjollholm med fler ställen men där bor väl inte så många som vågar säga ifrån för då får de väl samma behandling som i Janne Josefssons program om vakten i Bergsjön och dom spöar väl sina horor ursäkta fruar ungefär på samma vis om dom inte behagar och du som bor i Addes fosterland fråga han som gör som hustrun säger hur ni ska lösa problemen i Sverige så kan jag bjuda på knackkorv här 02.30 när ni hittat den slutliga lösningen och prova tala det andra officiella hemspråket. Fick stryk av både finnar, finlanssvennar och ytisar och förtjänade det men Börje och Bosse skrev poesi och drack kamomill te när hustrun gav order.

        Gilla

      • M skriver:

        En del får griller av Milton Friedman….Läser man en eller två böcker eller tre betyg i nationalekonomi får man massor med griller i huvudet.

        Gilla

    • Jari Norvanto skriver:

      ”Såg en notis om en väninna som på den tiden gick på socialhögskolan och sålde tidningar för KPML(R), Idag satt hon i kommunfullmäktige för moderaterna.”

      Ja, vänstern är ett spektrum. Riksdagen t ex har åtta nyanser av brunt.

      Gillad av 2 personer

      • M skriver:

        Tror nog att ett tecken på bildning är att man kan differentiera mellan olika företeelser och ser man sjuklövern som lika eller ger allt epitetet ”socialism” eller ”skatterna är för höga” så har man missat en del. Man har en hammare och hamrar på allt, men ibland behövs en skruvmejsel. Borgerligheten är inte socialister….finns knappt några kvar, men att definiera socialism eller kapitalism klarar inte många av utan allt är odifferentierat.

        Gillad av 1 person

      • Andersson skriver:

        Ja, Sverige är ‘fifty shades of sosse’. Mellanmjölkens land närmar sig dock triangeln Mellanöstern – Brasilien – Sydafrika. Sovjet lyckades till slut krossa västländerna, den ideologiska kontamineringen bar frukt.

        Gillad av 1 person

      • Jonathan skriver:

        Att ge allt epitetet, inklusive socialialdemokraterna, socialism är ganska likt att konstatera att borgerligheten inte är socialister och därför måste de vara bättre än de man påstår vara socialister.

        Sanningen är att vi har i praktiskt politik åtta liberala partier i riksdagen idag, enligt alla vedertagna begrepp.

        SD är socialkonservativt vilket bara är en germansk term för en typ av klassisk liberalism. Det enda sättet som SD utmärker sig på är att de vill göra vissa små, och alldeles uppenbart otillräckliga, förändringar, av status quo.
        M är klassiskt liberala i anglosaxisk bemärkelse (Ms väljare förväxlar ofta att vara klassiskt liberala med att vara så kallat liberalkonservativa – ett av de mest meningsklösa ord som någonsin formulerats som i praktiken innebär att de delar mål med socialliberalerna – t ex utjämning inom alla områden utom de ekonomiska – men vill skrida framåt lite långsammare än V, men målet är fortfarande en av kreolfolk befolkad, mångetnisk och multikulturell stat där inget binder samman medborgarna mer än att de råkar bo i samma ekonomiska enhet. I praktisk politik är M en blandning av en mesig liberalism influerad av liberal mångkuulturalism, underdånighet inför kapital och media med tankar om global utjämning, extrem egalitarism vad gäller allt utom ekonomi samt en extremt internationalism – idag kallat globalism. M bröt enligt egen historiekrivning med konservatismen på 70-talet.
        L är socialliberala med betydande marxistiska influenser per M.
        C är socialliberala med betydande marxistiska influenser per M.
        MP är socialliberala med betydande marxistiska influenser per M.
        S är socialiiberala och alla spår av socialdemokrati är inget annat historiska artefakter som inte har någon påverkan på praktisk politik.
        V är nominellt socialister men ändock mer influerade av socialliberalismen med dess fokus på mänskliga rättigheter, social rättvisa, egalistarism (Jämför hur de duktigaste eleverna i Sovjet fick de bästa universitetsplatserna vilket är tvärtemot vad V anser bör råda i Sverige idag.

        Gemensamt för alla partier, när man ser vilka frågor de fkatiskt prioriterar, är att de är för en omfattande marknadsekonomi, anser att svenskrar inte existerar som folk och därmed heller inte har några intressen, som till exempel att inte bli minoritet i sitt eget hemland. De anser att alla människor är utbytbara blanka blad, endast formade av miljö och fria från allt partikulärt som identitet, etnicitet och religion, och svenskarna, ett folk av kött och blod, har somenda funktion att utgöra det subsrtrat som de utomeuropeiska ”nysvenskarna” ska integreas i. Om de som kallar sig svenskar säger sig ha andra intressen än att enbart fungera som integratioinssubstrat är de högerextremister.

        Gillad av 1 person

      • Jari Norvanto skriver:

        Utmärkt! Kan man sammanfatta det som att liberalism och socialism överlappar varandra, och en distingerande skillnad är att den förra är individualistisk och den senare kollektivistisk? Den förra inte har totalitära anspråk (frihet) vilket den senare har (”solidaritet”)? Givetvis kan den reella friheten vara begränsad, beroende på de ekonomiska förhållandena.

        Gilla

      • M skriver:

        Jonatan, håller med, men tror inte marxism har inflytande i något av riksdagspartierna i egentlig mening om vi ser det i första hand som en ekonomisk teori (Kapitalet) och en inriktning på att förstatliga produktionsmedlen, Sedan finns det ju ett inflytande av marxistisk tänkande genom årtionden på t.ex. ämnen som ekonomisk historia eller sociologi, men när det gäller frågor som statens inflytande över marknadskrafternas spel, företag , banker, socialförsäkringar mm så tillhör det i mycket 1900-talet och erfarenheter av den stora depressionen på 30-talet, fackföreningar och annan organisering i partier, demokratin, kooperationer mm. Framväxten av den staka staten och olika former av försäkringsskydd och regleringar och den teoretiska grunden för det finner vi i main stream nationalekonomi, inte i marxismen, om hade mycket litet att säga om framtiden i den kapitalistiska världen eller i den socialistiska, som genomfördes i Kina och Sovjetunionen. de två stora ekonomiska system som avvecklats. Totalitarismen är inte marxism i egentlig mening.

        Gilla

  2. Tomas skriver:

    Känner som alltid sittande på andra sidan skynket att man kan förlåta de som verkligen insett sitt ungdomliga felsteg och som gottgör med att erkänna detta. Om de dessutom driver rättskaffenhetens frågor offentligt, trots straff från tidigare Kamrater vilka egoistiskt klamrar sig fast vid irrlärorna, finns gott hopp om att passera nålsögat 😉

    Gillad av 1 person

  3. Hans Högqvist skriver:

    En skrämmande tabell som är en del av förklaringen till stagnationen i Sveriges ekonomi och kronans fall vilket nu är på nivåer som skvallrar om ekonomisk kollapps i riket.
    Jag kom till Uppsala 1970 och arbetade som mentalskötare på Ulleråkers sjukhus i två år innan jag började läsa sociologi och filosofi, senare till Lund och psykologutbildningen där. Innan dess hade jag arbetat som ingenjörshalva på ett bygge ett år och sedan gått en teknisk skola i ASEA´s regi och arbetat inom tung stålindustri.
    Visst var många studenter på båda Universiteten vänster, t.o.m KFMLr men de flesta av oss såg dem som lite korkade. Sociologen tog första priset i antal vänster elever och många klarade inte de enklaste kurserna eftersom tiden gick till politisk aktivitet antar jag.
    Jag förstod det som att Stockholms universitet var mest drabbat av vänsteraktivister.
    Vi andra ägnade oss åt studier, fester och att arbeta extra.
    Inte någon av mina vänner som blev byråkrater hade vänstersympatier utan gjorde det de skulle, administrerade samhället.
    Jag hoppade av psykologutbildningen och återvände till att arbeta med mina händer men ångrar inte en sekund av universitetstiden.

    Gillad av 3 personer

  4. larsbernhoff skriver:

    Skrämmande statistik. Om man ser det från S synvinkel så har de lyckats otroligt bra. Förstår att de så sent som i senaste valrörelsen lade så mycket krut på att svartmåla vinster i välfärden. De anser att all välfärd ska skötas centralt via politiker. Att det är effektivitetshämmande är något man har bortsett från.
    Konsten är att kombinera det offentliga och det privata. Där har vi inte lyckats ännu. Arbetsförmedlingen går igenom en process som visar att det är en kombination som behövs. Att hitta styrmedel och ersättningsmodeller till det privata som utför välfärdstjänster har en lång bit kvar men det är på väg.
    Positivt är att företagare inte är onda längre. Skatterna har mildrats tack vare den fria rörligheten och konkurrens mellan länder. S tycker säkert att ju mer offentliganställda vi har desto fler ska vara dem tacksamma eftersom det är S som ska ha makten och haft den. Än viktigare nu när de tappar grepp om arbetarna/LO
    PE har åter satt fingret på ett förhållande som kräver mer eftertanke om Sverige ska lyckas bättre

    Gillad av 1 person

  5. Tritonen skriver:

    ”Marschen genom institutionerna” är ett passande uttryck för den smygande revolution som nu är fullbordad med den helgonförklarade Olof Palme som primus motor.
    Skall dock bli intressant att se om EU-valet kommer att indikera hur det står till med ”värderingarna” hos väljarna. Har verkligheten gjort något påtagligt intryck, eller sitter majoriteten fortfarande fast i elitens ”narrativ”?

    Gillad av 7 personer

  6. olle holmqvist skriver:

    ”i det instinktiva, intuitiva undermedvetna som ju alltid är mer krasst än människan vill vidgå.”
    skriver Krönikören
    och karaktäriserar snyggt den av vår evolutionen framslipade allmänmänskliga naturen. Vi är kortsiktiga egoister. Egna barn har mer ”värde” men inte alltid ”värdighet” än andras.Rätt beslut och insikt konfirmeras av känsla – magkänsla, det ”känns rätt” eller ”det här känns inte rätt”.

    På matematik provet kunde vi tycka oss ha gjort rätt men svaret blev underligt >14 7/11
    ”kändes” fel. 14 1/2 kändes bättre. Vi kan m e m behärska ordval, men inte tonläge
    Om de två inte stämmer – någon säger ointresserat nonchigt : Ja det är ett bra resultat – och vi vet att det är ljug. Vi är klena doftdjur, oändligt mkt sämre än t ex hundar, men kan ändå känna – sub liminalt – att grannen vid konferensbordet kallsvettas av dold ilska…osv.

    Matematikern Frege var kränkt över att hans vetenskap var den enda som sysslade med något som ingen visste vad det var – talet ”ett”.Perfekt ”ettiga” föremål finns ju inte. När börjar/slutar livet eller en sjö ?

    Jag har haft lyckan att göra mina mannaår inom det privata, visserligen Jordbrukskoopeartionen,som har en del offentlighetsdrag. Våra stora stötar blev t ex normalt landshövdingar. Men:en skillnad. Jobbar man inom de privata får man ibland svälja förtret. Medge fel man inte begått. Se någon annan tilldelas det där stora tjänsterummet eller USA-resan.Medge skuld för annans misstag. Offentliganställda kan överklaga, > regler & praxis. Vi blev tuktade när de offentliga via fackets kunde krypa bakom paragraf

    68-vänsterns ideologi appelerade – logisk och begriplig. En samhällssyn med förklaringsmakt. Proletärer – indier eller svenskar – stod på ena sidan mot kapitalägarna.
    Klasskampen är blodig som i Finland 1918, eller oblodig som förhandlingar i Eskilstuna om kronor och ören. Kapitalismen ständigt farlig. Bättre det förnuftiga samhället. Platons republik
    stöpt av Lenin och Mao.

    Hur arbetarklassens kamp ersattes med gränslös välvilja mot all jordens fattiga – som statsbärande ideologi begriper jag inte. På Rapport igår handlade ett inslag om EU-valet.
    Om hur viktigt det var att PK = Präktighets-Kolossala FI måste vara kvar i Bryssel.

    Gillad av 2 personer

  7. Kweimenkan skriver:

    Precis, vilka är glada idag, vilka har fått mer än de förtjänat givet deras intelligens, kreativitet och arbetsamhet,vilka jobbar inom en sektor som har allt fokus, ständigt expanderar, ständigt får löneökningar, där svågerpolitken gör att det ständigt skapas nya chefsjobb, helt enkelt vilka jobbar inom en sektor där man kan HITTA PÅ jobb och ändå vara säker på att få mer pengar? Jo alla inom det ledande skiktet inom det offentliga. En släkting är läkare, han berättade att det finns en REGEL om att det skall finnas minst 101 representanter i landstinget, men att de nu är 149 administratörer. Parasitismen är ofantlig, den som ler idag är sådana som Löfven, Lööf, Alice Bah Kunke osv, deras egen förmåga är medioker till usel, men de har valt att ingå i det skikt av människor som kommit att styra världen, inte genom meritokrati eller att de är bättre människor med rakare rygg och ärligare än medel, utan tvärt om. Lismande, hycklande parasiter. Hur har detta kunnat ske?

    En förklarade faktor som många pekar på är ”globalisterna”, underförstått en liten grupp superrika som styr bakom scenen, Rothschilds och Rockefellers brukar nämnas. Patrik vänder sig mot denna förklaring och jag har aldrig riktigt förstått heller, men jag läste introduktionen till Victor Davis Hansons ”The Case för Trump” och tryckte mig inse något nytt.
    USA liksom Europa har ju i högre och högre grad polariserats, vi har en grupp människor som vinner på utvecklingen och vi har en grupp som förlorar, och i högre och högre grad så är det som avgör helt enkelt ens trosbekännelse, är man pk-ist eller inte, men sagt på ett annat sätt är detta gör man ett riktigt jobb eller inte. Så i USA så röstar en stor majoritet på väst och östkusten på demokraterna, men i mitten så röstar man Trump. Så storstadsmänniskorna, som i allt högre grad gör jobb som inte behövs är globalister, alltmedan de som gör jobb som behövs, inte är det. Hela skatteflödet går dock till de som gör jobb som inte behövs (genusansvarig på universitetet, CO2-ångestcoach, politiker, flyktingadvokat osv), de betalas via skattemedel. Så samhället är som en pyramid, med en pk-elit i toppen, en stor massa som gör riktiga jobb i mitten, och bidragstagare längst ner. Avtalet är därför att bidragstagarna röstar på de på toppen så fortsätter bidragen flöda och dessa led fylls på medelst invandring för att göra de som gör riktiga jobb irrelevanta som väljare, mellan och sydamerikaner importeras till USA, araber och afrikaner till Europa. Dessa nyanlända kan så användas som hembiträde och städare och diskare, de är som Huxleys delta semimorons, det finns hur många som helst.

    Problemet kvarstår dock för pk-eliten att de i mitten inte gillar dem, de vet att det är de som gör riktiga jobb och att eliten stjäl deras pengar med skatter på arbete, bensin, energi och allt annat. Vad göra?

    Forts

    Gillad av 11 personer

    • Jari Norvanto skriver:

      ”Så storstadsmänniskorna, som i allt högre grad gör jobb som inte behövs är globalister, alltmedan de som gör jobb som behövs, inte är det.”

      Detta är en ganska långsiktig trend som åtminstone varit tydlig sen 80-talet i västerlandet. Statsvetaren Robert Reich kallar denna grupp av tjänstemän för ‘symbolic analysts’. De processar data och kan bestå av forskare, policymakare, reklamfolk, informationsteknologer oc många fler, som alla har en tämligen hög utbildning. Antagligen är det en logisk följd av förädlingsvärdena och övergången till tjänstesamhället i avancerade ekonomier. Kravet på specialister ökar. Förmodligen kan det finnas behov av generalister också, som kan smälta den spretighet som är innebörden av långt gången specialisering, differentiering – med ett spektrum av potentiella fackidioter. Ekonomen Angus Deaton sa att inkomstskillnader är en naturlig ledsagare till globalismen.

      Gilla

  8. Loke skriver:

    ”Därför att det var dem (kapitalisterna och företagarna) vi skulle klämma på skatter till vår egen försörjning. Det är lättare att pungslå onda människor än goda så vi gjorde dem onda.”

    Någonstans blev det väldigt fel. Enligt SCB är det löntagare ( i privata sektorn) som är de stora nettoskattebetalarna. De onda står för en oansenlig andel av skatterna till staten. Det är troligtvis den viktigaste anledningen till att de onda inte motsätter sig mer socialism och högre skatter för löntagare. Ett samarbete som även Blå Tåget uppmärksammat på 70-talet.

    Gillad av 2 personer

  9. Jan Andersson skriver:

    Detta är nog en helt korrekt beskrivning. Men det finns mycket stora frågor kvar att ställa, till exempel VARFÖR den privata sysselsättningen minskade så brutalt mellan 1970 och 1980?

    Det finns flera orsaker:

    1. De mycket stora lönehöjningarna i början av 1970-talet (vad sägs om 25% per år) som gjorde svenska varor mycket svårare att sälja på export. Det är exporten som skapar vårt relativa välstånd jämfört med omvärlden. Flera devalveringar och prisstopp följde.

    2. Dessutom höjdes arbetsgivaravgifterna kraftigt! Olof Palme förstod sig inte på ekonomi alls.

    2. Löntagarfonderna. Facket (!) skulle ta över alla större företag på sikt. Företagen slutade investera. Flera viktiga år försvann.

    4. Industrin hade en föråldrad produktionsteknik som krävde många anställda, men som nu plötsligt kostade för mycket. Svenska varor blev osäljbara trots hög kvalitetsnivå. Asien med låga löner producerade till mycket lägre kostnad. Skeppsvarven försvann på några år, mycket annat också.

    5. Ny digital teknik för processtyrning blev allt mer tillgänglig, och möjliggjorde bättre kvalitet, högre säljbar produktion och färre anställda. En nödvändig revolution för processindustrin som inte heller skulle ha varit kvar i Sverige annars. Den mer personalkrävande tekoindustrin och verkstadsindustrin som hade svårare att dra nytta av den nya tekniken minskade kraftigt; två svenska paradgrenar låg döende i Palmes skyttegravar. Sossarna förlorade ändå makten 1978 men det borgerliga alternativet var lika taffligt då som nu, och Palme kom tillbaka med minsta möjliga marginal 1982. Det första han gjorde var att devalvera den svenska kronan kraftigt igen. Nuförtiden har vi flytande kronkurs och devalveringarna sker löpande utan att vi märker så mycket och behöver bekymra våra söta små hjärnor om det.

    Gillad av 7 personer

  10. Christer H skriver:

    Jag är en av dem som var med 68 fast på andra sidan. På ” amerikavännernas” och kapitalisternas sida.
    Min syn på vad som skedde 68 och åren efteråt är att i Sverige hade vi Olof Palme och hans gäng. På andra sidan Östersjön arbetarparadiset Sovjetunionen som slog nationalsocialistiska Tyskland samman och sönder under WW 2. Notera att jag skriver ut
    ”nationalsocialistiska” för att markera var rörelsen hör hemma. Ryssarna har lyckats sparka
    över nationalsocialisterna till högersidan genom att döpa om dem med den ursprungligen amerikanska förkortningen ” nazi”. Nationalsocialisterna är som jag ser saken en vänsterrörelse, ingenting annat.

    68- rörelsen var en konsekvens av lyckat propagandakrig mellan Sovjetunionen/DDR på ena sidan och Tyskland/Frankrike på den andra sidan. En storskalig infiltration av de socialistiska
    idéerna i de unga studenternas sinnen i deras (vårt) sökande vad som är ”rätt samhällssystem” och vad som är ”fel”.

    I Sverige underblåste Palme starkt vad som var ” fel” i västländernas kapitalistiska system,
    gick i demonstrationer tillsammans med de rödaste kommunister, den svenska statsstyrda
    televisionen och radion hade och har fortfarande socialistisk slagsida.
    Maos Kina och Pol Pot var idolerna.

    Palme såg klarsynt vad som behövde göras för att göra Sverige till ett socialistiskt paradis.
    Han gjorde det genom att öka den offentliga sektorn så att den blev dubbelt så stor som
    på 50-talet och kostade halva bruttonationalprodukten, dubblerade antalet inskrivna studenter
    på universitet och högskola, dubblerade skatteuttaget på företagare och företag,

    Efter DDRs och Sovjetunionens fall har Palmes socialistiska system dolts under ett nytt
    Orwellinspirerat namn ” välfärdsamhället” och Sveriges socialistiska utrikespolitik heter numera ” humanitär stormakt”.
    Skattetrycket är fortfarande i topp, socialismens oförmåga att skapa goda samhällen syns
    överallt i Sverige i en sjukvård som inte fungerar, tåg som inte kommer i tid, gäng som tar
    över i förorterna, ett försvar som ” gökungats” till ett dåligt skämt och ett politiskt styre som
    håller sig kvar vid makten med hjälp av köpta bidragsröster.

    Hög tid med ett nytt -68 i Sverige men åt andra hållet. Bort med brunsmetarna och folkutbytarna. De har passerat ”bäst före datum” sedan länge.

    Gillad av 13 personer

  11. Kweimenkan skriver:

    Lösningen är globalismen, då frigör man sig från att vara beroende av inhemska bönder, av tekniker som bygger bilar eller gjuter balkar och plast. Man söker att göra sig oberoende av hela den grupp som inte är pk-ister, alla som gör något riktigt, och maskerar detta bakom abstrakta begrepp som att alla vet att fri världshandel är bra, men bra för vem? För det är ju fortfarande så att alla som försöker göra ett riktigt jobb i Mellanvästern, Skåne, eller Norrland, ändå måste betala skatt som går till Öst och Västkust, och ändå måste följa alla de lagar som man bestämmer i Washington och Stockholm. Någon invänder att man betalar mera skatt i dessa center men det är till stor del en lögn, de gör ju inget arbete som de andra behöver, de betalar noll skatt, de är en kostnad, egentligen. En ny snapchat hade man också klarat sig utan. EUs nya datadirektiv hade man klarat sig utan. Migrationsverket hade man klarat sig utan.

    Så det är kanske självklart men det finns ett naturligt intresse för pk-klassen dels att massimportera väljare så att de kan fortsätta att skumma grädden av mjölken genom att utföra välbetalda låtsasjobb, och dels att all handel är global så att ens varor kommer från den billigaste regionen där folk saknar politisk makt, kinesiska arbetare har inte rösträtt i USA, mycket bekvämt, och för enklare jobb så kan man också byta ut sin egen besvärliga underklass mot mera lättstyrda invandrare.

    Så på mig verkar det som globalismen, fria rörelser av både människor och varor är optimerad för att tjäna en pk-istisk elit med bihang, ett välfärdsindustriellt komplex, men med klimat och försvar och annat så kan man säga att det är mer som ett statsindustriellt komplex, alla som får betalt av skattemedel. Det som inte är fritt dock det är skatten, den skall betalas även på landsbygden, det svider ju mer om man gör ett riktigt arbete, gör man ett låtsasarbete så betalar man egentligen ingen skatt alls, på ställen som EU och FN så går man hela vägen och betalar ingen skatt alls. Vad som heller inte är fritt det är ju att alla de som inte håller med om globalismen de har ändå att följa de lagar man stiftar i Washington och Stockholm, fast med en stor skillnad, de bor där alla invandrare som inte behövs i de fina kvarteren hamnar, de bor bland mexikaner i Kalifornen, eller muslimer i Malmö, eller i vilken liten by som helst i Sverige snart, som fylls med folk vars enda roll blir att rösta på etablissemanget och motivera låtsasjobb. Deras barn delar skola med migranterna, till skillnad från elitens barn. Den enda roll som de som inte behövs mer spelar det är att betala skatt på det lilla de tjänar och att konsumera, men invandrarna är ju lika bra konsumenter eller bättre, så inte ens det behövs.

    Detta blev lite ostrukturerat och det finns mer att säga, exempelvis om allt det som tas för givet av globalisterna, vår kultur, vår sammanhållning, det som är själva grunden för vårt välstånd, för varför skall man dela land med folk i Washington eller Stockholm, vill man dö för dem? De som typiskt är soldater är inte pk-ister, varför ha ETT land överhuvudtaget? Också här kan vi förstå varför man så gärna vill skapa supernationella arméer.

    Gillad av 9 personer

    • Christer L skriver:

      Min uppfattning om globalismen är att den sköter sig illa, det är huvudproblemet. Mycket mycket illa! De som har makten tar inte ansvaret. Jag säger inte detta som en marginell kritik, de gör verkligen ett dåligt jobb. De köper världsinflytande, det är de bra på, men när konkurrensen försvinner, köps upp, försvinner incitament till kvalitet.

      Globalismen har avgörande världsinflytande på en militärstrategisk nivå. Politiker som inte är första rangens tänkare och organisatörer men som fått ideologisk fnatt eller är hycklande och fega eller korrupta och giriga gör inget bra jobb, men detta gör inte globalisterna något då kostnaderna för misstagen, även när det går hela vägen till krig och förfall, flyter samman med de penningflöden som kommer från den lyckade utvecklingens industrier. All aktivitet, positiv och negativ, när den är ingår i ett världsomspännande system, kan ge ränta åt ägarna.

      Den enda motkraften är nationalismen i demokratisk tappning. Genom att inte kritisera globalisterna deltar man i ett inflationskapande förfall och missar sin chans.

      Gillad av 4 personer

      • phnordin skriver:

        Globalismen som Världsexperiment infördes (förmodligen) under mittens av 1990-talet av de dåtida politiska tänkarna efter kommunismens sammanbrott. Idén var att öppna upp gränserna för världshandeln, utrota fattigdomen, sprida demokratin över världen mm. Eftersom de rika västliga ekonomierna var de som väsentligen skulle bidra till spridningen av globalismen blev de också de som fick bära den största bördan. Tigerekonomierna i Asien och Kina, men även vissa latinamerikansk länder utnyttjade den ökade ekonomiska friheten utan att demokratiseringen ökade. För Väst innebar globaliseringen förlorade jobb och ökat utanförskap och mer s.k. Populism

        Gillad av 1 person

      • Dna skriver:

        En mycket viktig poäng, incitamentet för kvalitet går förlorat och även till lokal utveckling, för det blir ju med helt fri handel att till sist så bygger en enda fabrik alla datachipsm eller fiberoptiska kablar, så detta utarmar också att många kan delta i den kreativa processen och megastater som Kina kan komma att dominera både ekonomiskt, men ännu värre kunskapsmässigt och därför militärt. Självklart inser Kina detta och spelar inte rent spel och behöver heller inte följa lagar eller överenskommelser. Det är ett så otroligt naivt argument att något slags BNP för hela jorden på kort sikt skulle vara den relevant mätpunkten.

        Den naiva kritiken mot Trump bortser från allt detta, senast idag ett idiotiskt inlägg igen på SvDs ledarsida av den skattretande Jan-Erik Larsson. Har talar förstår i egen sak, han tillhör de som gör ett jobb som inte behövs, betalas av skattemedel och är bara intresserad av billiga varor, han skiter i om det utarmar det land han bor i, både USA och Sverige.

        Gillad av 3 personer

      • Dna skriver:

        Ingen blygsamhet behövs, dina alster är mer genomtänkta och välskrivna (utan språkliga fel) än nog allt jag läst om politik på svenska. Min insikt om allt jag skrev ovan var mycket klarare och kortare än vad jag lyckades få på pränt, får försöka igen, kanske är det självklart.

        Gillad av 1 person

      • Dna skriver:

        Ja din artikel förklarar det så mycket bättre, det jag såg framför mig det var återigen Huxleys Modiga Nya Värld där ”vildar” befolkar reservat, vilket motsvarar alla deplorables, och dissidenter skickas till någon ö (man kunde tydligen välja, det hade jag glömt). Alla Alfas och Betas måste dock har råvaror som kommer från reservaten, vatten och elström, och plats för sommarstugor. Det är svårt att se vad poängen med entiteter som USA och Sverige är med globalismen, man förstår allt mer hur även små länder bryts sönder.

        Gillad av 1 person

  12. En resa från dåtid till nutid skriver:

    Får man berätta samma historia som Patrik – fast på ett annorlunda sätt?
    Där denna utlyfta mening får bilda utgångspunkt;

    ”Jag vet hur de tänkte, inte i medvetandet utan i det instinktiva, intuitiva undermedvetna som ju alltid är mer krasst än människan vill vidgå”.

    Människan har onekligen som primat utvecklat en högre form av intelligens än övriga primater. Den tog så där en 6 miljoner år att utveckla. Men det betyder inte att människans känslodel ersattes av en nyutvecklad logisk del. Den logiska delen byggdes snarare ovanpå den mer djupt liggande känslodelen.
    Så vår förmåga att hantera abstraktioner, språkförmågan i sig, lever i fortsatt symbios med vårt mer ursprungliga känsloliv. Råheten finns kvar fast, fast fler nyanser tillkommit.

    PK-samhället tillskriver gärna den sent tillkomna logiska delen – den som bollar med symboler – egenskaper som inte är med sanningen överensstämmande.
    Om vi tittar på djupa mänskliga konflikter – både på ett individuellt plan – och de som sker mellan etnicitet och kulturer – så präglas de allihop av starka känslor. Och känslor går aldrig att resonera bort. Känslor vinner alltid över pregnant logik. Varje gång vi applicerar en högre form av logik på olika typer av konflikter, vinner känslorna. Vill man förenkla bilden, så ligger den varelse som levde för 6 miljoner år sedan, fortfarande kvar inom oss.

    Ingen logik i världen tycks rå på den konflikt som ligger under Israels existens. Samma sak föll ut när forna Jugoslavien slets sönder. Och i efterspelet till andra världskriget skedde en hel del folkmord i mer partiell skala. Men nog så stora när emotionell hämnd krockade med olika folkgrupper. Som tvingades bort från en hembygd som varit deras i åtskilliga hundra år.

    Vad PK-folket inte tycks förstå är att människans känslodel lätt trumfar den senare logiskt utvecklade delen av hjärnan. Man tror hela tiden att emotioner går att logiskt kontrollera och resonera bort. Och att starka negativa känslor är kopplat till mänskliga fördomar. Som går att sudda bort.

    Men det var inte fördomar som slet sönder forna Jugoslavien. Utan de känslor som håller människor samman. I en gemensamt upplevd identitet, som kom under hot.

    Identitet i sig börjar med individen. Men byggs även upp i sociala relationer. Identitet ingår i släktskapet. Tar sig vidare in i olika överlappande gemensamhetsgrupper. Identiteter ordnar sig även i hierarkier, i olika parallella skikt över varandra. Och dessa olika skikt binds samman av känslor. I en emotionell gemenskap.

    Om man som politiker inte förstår att det ligger ett sprängstoff mellan ren logik – och vår egen känslodel – bör man nog ägna sig åt något annat. Det tragiska med svensk, och europeisk migrationspolitik, är att man inte tagit sambandet mellan logik och känslor på allvar. Även politiska visioner vädjar till känslorna, om än klädd som logik.

    Våra liv framlevs inte som teori, utan frodas och växer i känslornas värld.
    Till saken hör att ideologier och religion inte vilar på oantastlig logik. Hur den än presenteras. Om nu någon trodde det. Men PK-folket tycks inte tänka så. De talar gärna i singularis och inte i pluralis. I absoluta termer. De samlas själva under en enda gemensam värdegrund – den politiskt korrekta – fast olika kulturer och olika etnicitet alla vilar på egna specifika värdegrunder. Ändå förespråkar man ett mångkulturellt samhälle.

    Och då räknat man med att människan som varelse emotionellt skall klara av ett möte all mångfald, genom att koppla in logiken. Och att inga materiella och territoriella kopplingar föreligger som stör denna ordning.

    PK-folket största misstag är att de negligerar en varelse som fortsatt lever inom oss. Den som trampade fram på jorden för 6 miljoner år sedan. Och som fortfarande i högsta grad finns inom oss. Som bygger och styr mycket av våra emotionella liv.

    Vår högre utvecklade symbolförmåga har inte ersatt ett känsloliv. Logik och emotioner lever i symbios med varandra. Och när vi utsätts för provokationer segar nästan alltid det mest primitiva delen inom oss. Primitiv här betyder ursprunglig.

    Tänk på det ni som alltid talar så vackert om det multikulturella – men som inte själva vill bo i vare sig Vivalla eller i Rosengård. Vad styr er – egentligen? Känslorna eller logiken? Ingen kommer undan. Vi lever alla i ett värderingslandskap bestående av – både känslor och logik. Den äldre primaten inom oss går aldrig att resonera bort.

    Gillad av 3 personer

    • Sven Ekeberg skriver:

      Tycker du blandar ihop ”logik” med begrepp som moral och rättvisa. Logisk kan man vara även om man är självisk och inte beter sig så hyggligt mot andra. Det är ganska ortogonala (oberoende) begrepp. Däremot kan förstås affekt påverka den logiska förmågan. Kanske är det det du menar?

      Gilla

      • Detta menar jag - blev inte arg och kastade gurka. skriver:

        Tanken går väl ungefär så här;
        Varje art utvecklar vissa spärrar som håller emot för att inte skada den egna arten. Men det hindrar inte att kampen om honornas gunst, hos hanarna, kan ta sig direkt dödliga uttryck. En slags protomoral utvecklas inom alla högre djurarter. Inte som logisk tanke utan mer som emotionellt ärvda förhållningssätt och beteenden. Särskilt hos sociala djur. Dessa kan till del modifieras av erfarenhet, i olika hög grad. Men likväl löpa i rätt snäva banor.

        För 6 miljoner år sedan fanns varken schimpanser eller människor. Men där någonstans hade vi en gemensamma förfader. Den moral som schimpanserna och andra primater har idag liknar nog i tämligen hög grad den moral vi själva hade vid denna tidpunkt. Både som ärvd och av miljön modifierad.

        Vår högre symbolförmåga gav så småningom upphov till en större frihetsgrad. Men tiden växte långsamt ett utvidgat abstrakt tänkande fram. Det kom knappast över en natt. Det tog några miljoner år. För att till slut närma sig dagens situation.

        Hos primater har man observerat en stor känslighet för rättvisa och orättvisa. Får någon annan mer än andra väcks starka känslor. Som rör det vi betecknar som rättvisa. Se videon nedan.

        Kanske är det just denna typ av starka rättvisekänslor som även göder den mer extrema jämlikhetstanken. Den vi finner inom både feminism och kommunism. Att ingen skall få något mer än någon annan.

        Inom en tajt mindre social grupp utgör detta säkert något gott. Men tillämpas det förstorat till ett samhälle bestående av miljontals individer – brister det lätt. Detta har kommunismens stora misslyckande visat upp – ett otal gånger.

        Så att logik och känslor går in och ut i varandra på ett tämligen komplext vis, även i moralfrågor. Detta torde spegla all mänsklig verklighet.

        Lyssna gärna till Primatforskaren Frans de Waal.
        Och se hans berömda experiment om primater – och hur primater reagera på rättvisa och orättvisa.

        ”Primater väljer ofta en mer rättvis lösning, även om de själva förlorar på det på kort sikt. Forskare tror därför att känslan för rättvisa är medfödd och har evolutionära förklaringar”.

        YouTube; https://youtu.be/meiU6TxysCg

        SVT; https://www.svt.se/nyheter/vetenskap/rattvisa-viktigt-aven-for-apor

        Gilla

      • Fredrik Östman skriver:

        @Gurka: Socialismen är förvisso intuitiv, men inte för vår inre primat, utan för den högre stående hominiden. Det finns ingen socialism i något vilt djur, ty de skulle då för länge sedan ha dött ut. Det är en endemiskt mänsklig sinnessjukdom eller felkonstruktion.

        Även om socialisterna gör allt de kan för att utrota människor och mänskligheten, räkningen ligger väl mellan 100’000’000 och 500’000’000 socialistiska mord hittills, så är det inte säkert att de kommer att lyckas. Och i så fall lär vi få dras med socialismen även i framtiden.

        Gillad av 1 person

    • olle holmqvist skriver:

      ”Den logiska delen byggdes snarare ovanpå den mer djupt liggande känslodelen.”
      Just det. Känslodelen fäller avgörandet. Mobergs utvandraredrängar vandrar törstiga i öknen. Kommer till en vattengöl. Kaster sig ned f a dricka. De ser varningskylten. Dödskalle. Giftigt vatten. Känslan kommenderar: Drick ! Men en av dem besitter förnuft att behärska sin känsla. Han lever vidare.

      John Locke berättade ca 1690: Du kan inte vilja bort dina känslor. Men kan med begränsad förmåga kontrollera dem. Om du blir kåt på nästas hustru kan du inte logisifiera bort känslan. Men du kan behärska den. Fast inte alltid. ”Du skall icke hava begär…”Övermänskligt påbud.

      Erlander förstod känslans betydelse och kunde i debatten knäcka Ohlin:”Till skillnad från herr Ohlin har jag en hög uppfattning om svenska folkets förmåga att arbeta och producera. Och ATP-systemet kommer att fungera” (som jag minns)

      Vatten är livsviktigt. Hur har den skapande evolutionen löst problemet ? Känsla eller insikt ?
      Nu har jag inte druckit på länge, så det är dags nu. Alternativt: Känsla: Törstig eller pissnödig.?
      Har någon pissat på plats och tid som konventionen, kultur, uppfostran och insikt förbjuder ?

      Gilla

    • Fredrik Östman skriver:

      Du verkar föreställa dig att det funnes något slags potentiell människa eller varelse, som vi inte är, men som vi skulle kunna vara, som inte styrs av det du kallar känslor, utan bara av det du kallar förnuft. Men förekomsten, ens potentiellt, av en sådan varelse strider mot David Humes giljotin, mot dikotomin ”är/bör vara”. Det är alltså inte rimligt, illustrativt eller på annat sätt hjälpsamt att babbla om detta hjärnspöke, denna fata morgana, denna förmenta förnuftsvarelse, vars blotta existens och uppbyggnad strider mot naturlagarna.

      Låt oss nöja oss med att vi är som vi är, och det är nog bra det.

      Gilla

  13. Aurora skriver:

    68 är väl typuttryck för socialismen så som Palmepolitiken ville ha i Sverige. Skapande av bidragskomeplexa samhället. Ett ok som idag missbrukas till fullo och informeras om hur att nyttja leva väl på till alla nya ’svenskar’. Vad ska dessa välfärdsmissbrukare göra när pengarna tar slut? De som verkligen byggde Sverige, våra äldre, ses nu gå runt med rullator och vittja, i konkurrens med hitresta proffs från Rumänien, papperskorgar på burkar och pantflaskor.

    Gillad av 1 person

    • kolosserbrevetkap3 skriver:

      AURORA: ”De som verkligen byggde Sverige, våra äldre, ses nu gå runt med rullator och vittja, i konkurrens med hitresta proffs från Rumänien, papperskorgar på burkar och pantflaskor”.

      Tack för relevanta ord!

      Gilla

  14. Göran Holmström skriver:

    Så då hade jag rätt i mitt påstående om att socialdemokratin är ett missnöjesparti då. Och att över 100 års kamp handlade om att skrota privata alternativ och gagna cancersvulsten den växande staten!
    Om denna enkla arbetare hade rätt om motiv och drivkrafter för det historiska.
    Är oddsen då goda att jag siar framtiden rätt bra med?
    Om man bygger ett samhälle på lånta fjädrar o form av ett gigantiskt pyramidspel, där nästa generation ska betala för den förras njutningar, och till det helt cyniskt räknar med att värdeökningen av hela samhället består av övervärderade bostäder, som det extremt överbeskattade folket ska finansiera via lån som gör dom livegna under hela deras livstid.
    Hor goda är oddsen att grus kan komma kastas in i kugghjulen och stoppa hela maskinen?
    Om nu gruset består av cirka 2 miljoner missnöjda medborgare som skjuter och bränner bilar samt våldtar då allt i princip ändå är gratis.
    Vilka är oddsen att den gruppen sitter snällt i båten om ekonomin störtdyker?
    Räkna på den alla högskole utbildade trygga tyckare, är dom goda?

    Gillad av 6 personer

  15. Dandersan skriver:

    Större delen av de offentligt anställda är kvinnor i låglöneyrken som gör det arbete som kvinnor gjorde förr.
    Omsorg om människor är numera en offentlig verksamhet.
    Har samhället blivit mer omsorgsfullt sen 1950 talet?

    Gillad av 1 person

    • Jan Andersson skriver:

      Så sent som 1973 fanns det knappast några dagis, ingen föräldraledighet, behovsprövad ersättning vid repmöten (hade man jobb fick man inget) och så vidare. Hur kunde vi klara oss? Enkelt: skatten var låg, bensinen billig. Men maten var dyr, och inte så många var överviktiga. Vi var inte så BEROENDE som idag.

      Gillad av 1 person

    • Jari Norvanto skriver:

      Ja, omsorg om människor är numera en offentlig verksamhet.

      Det är nästan magiskt hur mycket Christopher Lasch lyckades avhandla i sin bok The Revolt of the Elites and the Betrayal of Democracy; bland annat ovanstående, fast huvudsakligen från amerikanskt perspektiv för 25-30 år sen:

      ‘Obligation, like everything else, has been depersonalized; exercised through the agency of the state, the burden of supporting it falls not on the professional and managerial class but, disproportionately, on the lower-middle and working classes.’

      Vidare skrev han att de översta två decentilerna ekonomiskt skaffade privata alternativ för vård och skola, säkerhetsfirmors tjänster o d, när det offentliga inte levererar.

      Gilla

  16. Rune skriver:

    ”Jag minns att alla visste att den offentliga sektorn var redo för ett tigersprång mot framtiden.”
    Inte jag tyvärr. Jag minns bara att jag undrade: Hur i all världen skall så många kunna arbeta på kontor? Vilka skall då tillverka nyttigheter och framställa mat? Om alla skall sitta på kontor?
    Detta med tanke på att så många sökte sig till läroverken och universiteten.
    I viss mån undrar jag detta än.

    Gillad av 4 personer

    • Dna skriver:

      Ja men betalar du inte skatt? Du betalar för att dessa människor skall kunna göra en för dig meningslös syssla plus att du betalar för alla de som inte gör något alls. Idag är det än värre, eftersom den meningslösa sysslan har bytts ut mot uppgiften att ÖKA antalet som gör meningslösa sysslor eller inget alls.

      Det är så det går till.

      Gillad av 7 personer

      • Rune skriver:

        Jag är fullt medveten om detta. Och kan inte göra något annat än att lämna en lapp i lådan vart fjärde år.

        Gilla

    • Jari Norvanto skriver:

      Jag minns inte heller, för jag var inte född då. Men det räcker att ha studerat lite socialist- och kommunistdiktaturer för ett få en daglig deja vu-känsla och flashbacks i demokraturen Sverige.

      Vi får väl se vad AI-teknologin kan göra; om ‘symbolic analysts’ blir överflödiga. Endast datorn Alpha 60 och Professor von Braun vid knapparna behövs (Alphaville). Allas lika värde!

      Gilla

  17. Östrahult skriver:

    Jo det är bra att titta i backspegeln ibland. När det gäller yrkesval i början på 70-talet så var som jag minns det den offentliga sektorn rätt attraktiv även ekonomiskt. De som gick in i centrala myndigheter t ex fick villkor som rätt ofta var bättre än motsvarande privata jobb. Detta har som bekant ändrat sig ordentligt, i dag är hyfsat kvalificerade jobb oftast bättre betalda i privat sektor. De som gjorde dessa val kan nog delas in i två grupper, de som följde med strömmen och de som var aktivister. De senare är det väl framförallt som ställt till det, Idag återfinns fortfarande en del av dessa i positioner där de kan påverka i politik, media och offentlig sektor. Andra har gjort karriär i privat sektor, inte minst i finansbranschen.

    De som bestämmer idag är således uttryck för någon form av elitism där de anser sig ha rätt att veta bättre än andra och då gärna kombinerat med att man samtidigt skaffat sig egna fördelar. Det här är som bekant något vi dagligen ser fladdra förbi i SVT, DN etc.

    Problemet är inte begränsat till offentlig sektor utan det finns också starka band mellan ovan nämnde och näringslivseliten. Ett bra exempel på detta är en debattartikel av några ledande personer inom näringslivet, ganska naivt skriven,” ”Våra storföretag lovar öka investeringarna i Europa” i DN, https://www.dn.se/debatt/vara-storforetag-lovar-oka-investeringarna-i-europa/. Detta är ett beställningsjobb från politikerkompisarna i Bryssel och Stockholm om att man ska rösta rätt i kommande val, brösttonerna kommer fram: ”Trots detta står Europa nu inför ett vägval där de värderingar som har utgjort kärnan i den europeiska gemenskapen – frihet, tolerans, jämlikhet och öppenhet – är hotade. Vi är djupt oroade över denna utveckling. Hoten kommer både inifrån och utifrån. Vi ser en isolerande nationalism i Europa som bejakar tanken på att det var bättre förr. Dessutom ser vi en amerikansk administration som är mindre engagerad i internationellt samarbete än tidigare och ett alltmer offensivt Kina.”

    Lösningen är bl a mera 5G och en av undertecknarna är Ericssons VD, kanske inte så konstigt då. Ingen väljare lär påverkas av denna inlaga men man har skött relationerna till Bryssel.

    Gillad av 1 person

    • Jan Andersson skriver:

      Tror fan att de lovar att investera i Europa! Polen, Ungern och Tjeckien ligger i Europa. Flytten har pågått länge, så detta var ingen nyhet.

      Gilla

  18. Anders skriver:

    Jag har skrivit det förut: 68-rörelsen var den övre medelklassens barns kamp mot meritokratin, i det att de riskerade att förlora i kampen mot mera begåvade barn från lägre medelklass och arbetarklass, som nu hotade att ta över på de inflytelserika positionerna. Genom att stjälpa det meritokratiska tänkandet över ända lyckades medelmåttorna, i kraft av sina föräldrars sociala position och deras kontakter, hålla sig kvar vid köttgrytorna. Vi fick medelmåttornas triumf och med den en svällande och alltmer ineffektiv offentlig sektor.

    Gillad av 4 personer

    • Jari Norvanto skriver:

      Christopher Lasch skrev om ‘aristocracy of talent’ i en skenbar meritokrati som dock utmärkte sig med samma laster men utan den gamla aristokratins dygder. Ingen känsla av ansvar och skyldigheter. Ungefär som rättighetsaktivisterna idag och nyliberalerna.

      Gilla

      • Anders skriver:

        Tack för lästipset. Fann Laschs artikel. Stratifiering av samhället efter begåvning diskuterades ju också av Herrnstein och Murray i The Bell Curve. En sådan behöver inte vara negativ, förutsatt förstås att den begåvade gruppen inser och tar sitt ansvar för samhällsutvecklingen. Det är ju bristen på sådant ansvar som Lasch tar upp, och som särskilt riskerar att uppträda i ett samhälle som är etniskt splittrat, som det amerikanska och nu det svenska. Nu vill jag inte precis påstå att vi styrs av de mest begåvade, utan min poäng var att det faktiskt var den gamla överklassens barn, varav många lättjefulla och odugliga, som klamrat sig fast i samhällstoppen. Vi hade verklig meritokrati på 50- och 60-talen, när begåvade barn, oavsett föräldrarnas position, kunde nå de högsta positionerna i samhället. Många av den äldre generationens professorer kommer från enkla förhållanden, och dessa var knappast personer som såg ner på de miljöer de kom från, snarare tvärtom. Det skulle t.ex. vara intressant med en kommentar från Lennart Bengtsson.

        Gillad av 1 person

  19. Aha skriver:

    Så här i efterhand kan man undra över 68-ornas genomslagskraft. Jag, och säkert många med mig, såg dem som gapiga (och lata) revolutionsromantiker som till nöds måste accepteras. Det märkliga är då att de ändå kom att ta över tidningar och public service – därmed var propagandaapparaten deras. Varför satte sig inte de gamla stötarna till motvärn och var försiktiga med vilka de anställde? Fanns det inget annat röda journalister och samhällsvetare att anställa?
    Förtjusningen över protesterna fanns där även hos de gamla journalisterna. Minns att det skrevs spaltmeter om kårhusockaputionen, almbråket i Kungsan, tidigare om demonstrationer mot USA, ungdomskravaller med Jan Myrdal etc.

    Kan förklaringen vara att 68-ornas (rödvins) revolutionsromantik inte togs på allvar, slashasarna kom därmed att vinna matchen?

    Gilla

    • Anders skriver:

      ”Varför satte sig inte de gamla stötarna till motvärn och var försiktiga med vilka de anställde?”. Därför att 68-orna var barn till dem själva eller till deras bekanta.

      Gilla

  20. Gunnar Sandelin skriver:

    Så var det! Tigersprånget anades i de unga människornas undermedvetna, förmedvetna eller kanske till och med omedvetna, på trösken till arbetslivet och vuxenvärlden och i revolt mot sin borgerliga bakgrund. ”Krossa, krossa, krossa! Leve, leve, leve!”
    Jag minns det så väl från åren på socialhögskolan under sjuttiotalets första hälft.
    Tillförsikten. Vi, De Goda som aldrig skulle bli det förhatliga kapitalets städgumma.
    Egenintresset ljuger aldrig, som den gode Jan Myrdal sa.

    Gillad av 1 person

  21. Tomas Lenke skriver:

    Intressant Malcolm K verkar komma till ungefär samma slutsats vad gäller socialister i allmänhet: ”Snarare kommer denna nya klasspolitik att för första gången självmedvetet och ogenerat bejaka den moderna vänsterns sanna klassbas: studenter, tjänstemän, akademiker, journalister, NGO-anställda; kort sagt, den brokiga men växande skara människor som definieras inte av att de säljer sin arbetskraft till ägare av produktionsmedel, utan deras totala beroende av statlig beskattning och statliga transfereringar för att kunna reproducera sig själva som klass.”
    https://www.axess.se/magasin/default.aspx?article=4134#.XNkeqi-HKwU

    Gillad av 2 personer

    • Dna skriver:

      Som han själv tillhör och bekänner sig till. Så hur skall man förhålla sig till honom, han inser och erkänner att det är så det förhåller sig men vill ändå ha det så här? Låter som politbyråns framtida ordförande, Huxleys Mustafa Mond.

      Gillad av 4 personer

  22. olle reimers skriver:

    Det för mig allra mest skrämmande var de personer som var som Patrik på den tiden. Jag var aktiv i student-och rikspolitiken men jag befann mig på den andra sidan.

    Jag tänkte INTE som Patrik på den tiden utan i stället på att de som tänker som dessa haschrökande, halvlortiga och rödvinsdrickande individer bara var utpräglade, glädjelösa cyniker, som inte såg något värde i att vara med om att, med alla de möjligheter som stod till buds när alla världskrigen var slut och Kuba-krisen överstökad (visserligen pågick Vietnamkriget men det var mest en ursäkt för detta mordiska och cyniska patrask att få bete sig olagligt -ja så kände jag! ) kunna få bygga upp en bättre värld.

    Att nu höra Patrik bekänna sina synder känns visserligen som en befrielse men när man samtidigt ser att samma tankegångar nu är de som är de tongivande i den västliga världen gör mig bedrövad (fast på intet sätt uppgiven).

    Min stilla undran blir bara hur någon kan vara så korkad att han tror att om han bara tänker på sin egen karriär och sitt eget jobb även om det sker på bekostnad av det gemensamma, hur det då ska finnas en framtid för det Goda Samhälle som man eftersträvar? Kan de inte se att det är i strävandet mot det gemensamma bästa som möjligheten ligger i att få det som är bäst för en själv också?

    OBS! Detta är raka motsatsen till vad kommunismen egentligen står för. Målet för det Goda Samhället är enligt min mening att befria individen så mycket som möjligt varigenom förutsättningarna för kolletivet optimeras!

    Gillad av 6 personer

    • Dna skriver:

      Det är där pk-ismen kommer in, klimattron, Greta, ”flyktingbarn”, värdegrunden och allt det andra, man försöker skapa en ny religion som kan rättfärdiga att de vill ha det så här. Ibland misslyckas det som med de ensamkommande men utan att misstagen reverseras, man går bara vidare till nästa, mest aktuellt idag, IS-barnen. Har man en pk-tro så behöver inte var och en uppställa argumenten, utan det räcker att tro och veta att man följer konsensus i detta.

      Gillad av 8 personer

  23. olle holmqvist skriver:

    Ett svar på den inledande frågan:
    Det blev så här därför att i den allmänmänskliga naturen ligger en mäktig kraft till
    efterhands rationalisering. Vi konstruerar motiv, grunder orsaker som ser förnuftiga ut för att rättfärdiga min tillvaros finansiering. Alltså först blev det så här, sen hittar vi på de goda orsakerna. Det är väldigt svårt att – tänka: Jag behövs egentligen inte. Men i sällsynta fall blir den – känslan – övermäktigt stark.

    Gilla

  24. Ingvor Sabina Le John skriver:

    ”Därför att det var dem vi skulle klämma på skatter till vår egen försörjning”… hm, var inte analysen att arbetaren fick före lite av mervärdet av det producerade?

    Gilla

    • Rikard skriver:

      Hej.

      Visst var den det – och endast den intelligentsia Engellau skriver kunde tillse att arbetarna skulle få just större andel av mervärdet.

      Väl mervärdet först samlats in som skatt på skatt på skatt av sagda intelligentsia, och fördelats av sagda intelligentsia åt av (ännu en gång) denna ständiga intelligentsia utsedda mottagare.

      Med följden att vi fick en inte så rolig lek med brytpunkter – skall jag jobba extra och acceptera löneökning – då kanske bostadsbidraget sjunker så pass att familjen går back? Dessutom kanske jag åker på återbetalningskrav om fem år (ty i F-kassans förlovade land används teknologi bara när det passar kassan själv).

      Och sinekurer och rena statytvättarjobb för denna intelligentsia, och dess barn och barnbarn. Jag har med egna ögon bevittnat följande:

      På ett F-kassekontor, sammanslaget med AF, Skatt och ett par andra myndigheter till vilka en och annan kan behöva inkomma med fysisk handlingar, och därför (t ex) vill ha en datumstämplad kopia med sig, var kopiatorerna placerade i väntsalen, i ett låst utrymme bevakat av två tjänstehen.

      Väl kön var ca tjugo personer patrullerade det ena henet och insamlade de handlingar som menigheten allra ödmjukast önskade få kopierade. Dessa överantvardades till det andra henet som försvann in i det låsta rummet för kopiering.

      Väl detta var avklarat fördelades kopiorna på bl a sjukintyg, diagnostiska underlag med mera till kön, varpå en del fick fråga för att hitta rätt handlingar. (Integrationen fungerade jättebra i kön – alla hjälptes åt förenade i gemensam förnedring och hat mot tjänstehenen…)

      Detta är inte en isolerad händelse: denna sorts lagvidriga förnedrande idiotier är rutin och standard.

      Arbetarna? De skall bara hålla käft utom när de säger tack till de snälla tjänstehenen.

      Kamratliga hälsningar,
      Rikard, fd lärare

      Gilla

  25. Magnus Rosensparr skriver:

    När man sätter siffror på det förstår man att den här varianter av ”den svenska modellen” inte har någon längre framtid kvar. Avståndet mellan en ren nattväktarstat och den vi har idag måste minskas med låt oss säga sextio procent, för att få en stabil och hållbar stat på sekelsikt.

    Gillad av 1 person

  26. Lasse T. skriver:

    Är tidigare S-röstare. No more! Viktigt nu är att SvT bantas, bantas, bantas! Det som ska finnas kvar är program för våra äldre och andra som inte behärskar internet.

    Gillad av 1 person

    • Fredrik Östman skriver:

      Låt oss stänga etermedierna, fängsla desinformatörerna och återanvända begreppet public service för en helt ocensurerad och för alla tillgänglig internetplattform samtidigt som vi ger de amerikanska jättarna valet att antingen inte censurera eller vara personligen utgivaransvariga för varje enskild artikel.

      Gillad av 2 personer

      • Bertil Bokstav skriver:

        Ja nu e jag sne,
        På SvT!!!
        Allså, inte mycket info om ”mormor Skråmo” – eller vad tanten heter. Och dettta efter att SvT har drivit denna PROPAGANDA för att Skråmos kids ska ”hem”. Nu visar sig tanten genast va där hos ungarna. Hon e IS-anhängare!!! Men noll kommentar om det från SvT?!!!!! Sjukt!!!!!!!!!!!!

        Gilla

  27. lookslikeanangel skriver:

    Verkligheten har nog checkat in på hotell Sverige….

    Fått ett dåligt rum tyvärr.
    På den flådiga konferensavdelningen; ett seminarium i skönmålning
    – konsulten målar i olika färger och begrepp där på whiteboarden.
    Ett antal gäster, som nog inte står för räkningen själva.
    Personalen söker nya jobb – i alla fall de attraktiva av dom.
    Hotellet är väl till salu? Vilken mäklarfirma tar sig an?

    PS Lite kort det här, men måste ut och ta hand om en delvis
    avbruten och nedrasad trädkrona efter blåsten.
    Det syntes inte innan riktigt hur murket det var. Det ser
    så ledset ut med den nedhasade och hängande kronan.

    Lite estet är man ju trots allt! DS

    Gilla

  28. Rikard skriver:

    Hej.

    Jag tycker hr Engellau förtjänar en eloge för ordet ”statsfrom”. Så kortfattat och så allomfattande. Är det Engellaus egen konstruktion eller finns det någon grå amanuens som framfört det förr?

    Kamratliga hälsningar,
    Rikard, fd lärare

    Gillad av 2 personer

  29. Samuel af Ugglas skriver:

    Kan det inte utgöra bevis för hur folkpartisterna och socialisterna fördrev det svenska folket från landsbygden och in i betong ghetton?

    Gilla

    • Andersson skriver:

      Urbaniseringen var stark redan i det antika Rom – och det gick åt h-vete för dem med.

      Staden är byggd på lösan sand, där de välbärgade spelar sitt pyramidspel. En hungrande köttkvarn som kräver ständig påfyllning av billig arbetskraft för att upprätthålla de besuttnas livsstil. Att prata om klimatet är bara ännu ett avlatsbrev, och ännu en rökridå.

      Gilla

  30. lookslikeanangel skriver:

    Man ser inte skogen för bara sly

    Nu har jag funderat på skogsbruk hela dagen.
    Det är verkligen avancerat – på proffsnivå det vill säga.
    Data om avverkningen, som sen matas direkt in i skördarna.
    De kan i princip köra dygnet runt. Verkligt resursutnyttjande!
    Jag antar att det är rätt dyra maskiner.

    Så, enkla jobb. Var finns dom?

    Det är 2019 – i Sverige!

    Gilla

  31. kolosserbrevetkap3 skriver:

    De började tillbe det skapade istället för Skaparen.
    Ur brutna bud flyter allt ont. Ur hållna bud flyter allt gott.
    Så allvarlig är saken, så enkel är förklaringen.

    Gilla

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.