Ny podd! Påskens kristna betydelse

I ett nytt avsnitt av podden Tankar från framtiden (inspelat 5 april) pratar Mohamed Omar (Eddie) med den lutherske prästen och teologen Lars Borgström. Vad betyder ordet påsk? Hur är det med påskens judiska rötter? Hur förändrade kristendomen påskens innebörd? I år infaller skärtorsdagen den 18 april, då minns man hur Jesus instiftade den första nattvarden. På långfredagen blev han korsfäst och på påskdagen uppstod han från det döda. Påsken firas under våren och psalmdiktare har använt ett bildspråk hämtat från den nordiska naturen för att beskriva dramat i Jerusalem. Omar och Borgström går igenom psalm 517 i den svenska psalmboken: ”Världen som nu föds på nytt”.
Psalmen skrevs ursprungligen av Adam av S:t Victor på 1100-talet och bearbetades av Danmarks store psalmdiktare Grundtvig på 1800-talet:

Hör hur fågelropen höjs!
Hav och strand sig gläder.
Se hur mark och träd tar på
sina sommarkläder.
Genom tjäle, köld och död
tränger solens eld och glöd.
Det är påsk på jorden.

Lyssna på podden i spelaren nedan:

9 reaktioner på ”Ny podd! Påskens kristna betydelse

  1. Ga Ort skriver:

    ”På långfredagen blev han korsfäst och på påskdagen uppstod han från det döda”
    Ett litet fel där: Han återuppstod från de döda

    Gilla

    • Ga Ort skriver:

      Påsken handlar om vår möjlighet att pånyttfödas som människa redan under vår tid på jorden.
      Läs gärna Kolosserbrevet 3 med det centrala begreppet Den Nya Människan:
      ”När Kristus träder fram, han som är vårt liv, då skall också ni träda fram i härlighet tillsammans med honom. Döda därför era begär som hör jorden till: otukt, orenhet, lidelse, lusta, och girigheten som är avgudadyrkan
      Ni har ju klätt av er den gamla människan med hennes gärningar och klätt er i den nya människan, som förnyas till rätt kunskap och blir en avbild av sin Skapare”

      Gilla

  2. Dnam eksnad skriver:

    Det gladde mig att min sons skola gjorde en utflykt till kyrkan och fick se en liten dramatisering av påsken. Efter vad jag kan förstå var det pk-fritt. Lovande. Nu fattas bara skolavslutning i kyrkan.

    Gillad av 2 personer

    • Thomas skriver:

      Håller med Göran. Men det blir trångt på Blåkulla.
      Vi kan börja med en del politiker som Annie Lööf, Margot Wallström, Magdalena Andersson, Annika Strandhäll, Isabella Lövin.
      Låt kvasten gå på Rosenbad. Städa upp.

      Dessa 5 häxor är en garant för fortsatt islamisering, och nedmontering av det kristna budskapet. Fruktansvärd förakt känner jag för dessa globalistlakejer. Deras mål är att ta ifrån oss allt det som format vårt land.
      Alla som inte anammar sekten för mångkulturellt liberal vänster-sörja med fri invandring är högerextremt i deras trångsynta värld.
      Vi såg ett exempel igår på Aktuellt. Magdalena Andersson anklagar Elisabeth Svantesson i (M) för högerextrem. Det säger mycket om tillståndet i nationen.
      Förr var Kent Ekeroth i Sd högerextrem. Dom är desperata nu sossarna. Falska ormar.
      Vakna upp ni svenskar som vill slippa se Sverige bli ett enda stort Malmö.

      Gillad av 1 person

  3. lenam skriver:

    Jag har märkt att många skolbarn tror att på påsken firar vi Jesu död. Det är ju uppståndelsen från det döda vi firar. Det som övervinner döden. Glädjen över uppståndelsen från det döda är glad påsk.

    Gilla

  4. Fiskargubben skriver:

    Det vi firar på påsken är Herrens stora verk. Han var lydig in i döden, vilade en dag och stod upp i härlighet på söndagen, tredje dagen. Hans värsta frestelse var när några sade: Stig ned från korset, så ska vi tro på dig! Det kunde Han ha gjort, men då hade Han varit olydig. Hans kärlek är oändlig och de gick förlorade. Den som får känna av Hans närvaro faller till golvet ännu i vår tid, inte bara i Biblisk. Det hände mig en gång. Det fysiska? Lappri (intet). Se vad som händer några kristna idag och vad som har hänt under katolicismens tid. Han sade ungefär att det kommer en tid när de som dödar er tror att de gör Guds verk. Se er omkring idag.

    Till Eddie vill jag säga att Islams halvmåne är en kvällsmåne. Månen står för förståndet och solen för kärleken, som jag förstår det. Kvällsmånen ger inte mycket ljus, men det kommer att ändras. Det betyder inte att Islam inte har några sanningar, ty jag har sett några, och utan dem hade Islam förintats för länge sen. Se vad som har hänt några kristna splinterrörelser och speciellt i Mellanöstern och Östeuropa.

    Några kristna insisterar på att Herren inkarnerade. Det gör inte jag. Han fick kämpa mot sitt jordiska modersarv och prövades som vi gör. Fadern är i Sonen, som själen är i kroppen och Hans verk, den Helige Ande, flödar från Hans händer. På det sättet kan man se bara en enda Gud. Det kan få några muslimer att tänka om, ty visst är Herren En, som de säger med ett finger i luften, en symbol. De tror på den Allbarmhärtige, den Alltförlåtande och det gör jag också, jag som är kristen.

    Kristna, judar och muslimer väntar på att solen ska gå upp i väster. En andlig soluppgång, som jag ser det och idag kan man på annat sätt tala om tredje dagen. Ondskan är stor och då ingriper Herren alltid. Som i tidigare eoner.

    Gilla

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.