I Afrika blev jag en vit man

Mohamed Omar

Det var i Afrika jag började känna mig som en vit man. Överallt där jag gick i Mombasa kallades jag ”mzungu”, ett ord man använder för att beskriva vita. Ordets ursprung är lite oklart. Vissa menar att det kommer från ordet ”zunguzungu” som betyder ”snurrig”. Det ska bero på att man tyckte att rörelse och rastlöshet karaktäriserade de vita männen. Filosofen Oswald Spengler verkar ha menat något liknande när han kallade vår civilisation ”faustisk”. Vi vill inte sitta stilla, utan är ständigt på jakt efter kunskap, uppfinner saker eller utforskar det okända.

Mombasa är en muslimsk stad, fast det ligger i Kenya som har kristen majoritet, och jag var muslim och försökte anpassa mig så gott jag kunde. Jag pratar ganska bra swahili. Jag hade lärt känna en farbror i moskén. Vi brukade gå runt och besöka olika moskéer och lyssna på predikningar. Han var väldigt vänlig mot mig. Men en gång när jag var hemma hos honom på lunch, så förändrades hans ansiktsuttryck. Han tittade på mig med hat i blicken och sa: ”Ser du den där hammaren jag har där. Om du inte var muslim, så skulle jag krossa din skalle med den för allt ni wazungu har gjort mot oss.”

Wazungu är plural av mzungu. Min islamiska tro räddade mig den dagen. Farbrorn blev åter sitt vanliga, snälla jag. Jag ansträngde mig att bete mig så lite västerländskt som möjligt för att inte dra till mig uppmärksamhet. Köpte man något gott, så kunde vissa bli avundsjuka och mumla ”Där sitter den där mzungun och äter gott”.

Man var föremål för både avundsjuka, förakt, hat och beundran. En gång skulle jag hjälpa en vän att bära en säck kokosnötter. Då samlades barnen i gränsen och skrattade åt mig. ”Titta en mzungu som bär en säck kokosnötter!”

Jag hade en annan vän som ägde en butik. Ibland gick jag dit och höll honom sällskap. Det lustiga var att alla kunder trodde att det var jag som var antingen chef eller ägare när jag var där. De liksom utgick från att den vite måste ha en högre status än den svarte. Jag tyckte det kändes obekvämt, jag var ju bara en misslyckad gymnasist, inte någon chef.

I moskéerna pratade de alltid illa om västvärlden. Där var det så dekadent och kvinnorna gick nakna på gatorna och bjöd ut sig till vem som helst. Men ändå blev jag ständigt approcherad av folk i moskén som ville ha hjälp att ta sig till Sverige. Samtidigt sa de att islams gud var allsmäktig och kunde lösa alla problem. Tydligen trodde man inte riktigt på vad man sa.

Ni kanske tror att eftersom min far kom från Iran, så skulle jag känna mig mindre vit. Nej då, jag vet hur det känns att vara en vit man. Vart jag än reser i världen, så blir jag betraktad som en vit man och europé.

En gång anordnade den iranska regimen en mässa i Mombasa. De visade upp iranska produkter. Jag var där och tittade. En iransk affärsman kom fram till mig och hälsade. Jag trodde att han kanske hade känt igen något iranskt drag i mitt ansikte och ville kommentera det. Nej, i stället så gratulerade han mig för att jag som västerlänning blivit muslim. ”Välkommen!” sa han. Jag hade ju en sån där lång skjorta på mig, så det syntes att jag var muslim.

Mombasa är en mångetnisk stad. Där finns det araber, indier, somalier och bantufolk. Swahilierna förenas av ett gemensamt språk och en gemensam kultur, men deras utseende kan variera. Vissa ser mer arabiska ut, vissa mer afrikanska. Men en sak som förenade alla grupper i Mombasa var att männen ville ha en ljushyad brud. Ju rakare hår och ju ljusare hy, desto mer eftertraktad och desto mer fick man betala i så kallad ”mahr”.

Och det här har inget med västerländskt inflytande att göra. Det har alltid varit så här. I boken The Myth of the Andalusian Paradise (2016) den amerikanske forskaren Darío Fernández-Morera kan man läsa att Spanien efter den islamiska erövringen på 700-talet blev ett centrum för handel med sexslavar.

Vissa av flickorna var barn som såldes till harem för att utnyttjas. Men även små pojkar var omtyckta. Sexslavarnas pris berodde på deras ålder och utseende. Vita slavar, särskilt blonda, var mest eftertraktade och kostade mest, förklarar Fernández-Morera. De togs från kristna, europeiska områden genom piraträder, och från de kristna delarna av Spanien. Slavhandlarna brukade behandla slavarna med särskilda krämer för att deras hy skulle bli ljusare så att de kunde ta mer betalt för dem. Och håret blonderades.

Och denna lust efter blonda flickor finns kvar än idag. Den jesidiska flickan Nadia Murad, rövades bort av jihadgruppen Islamiska Staten (IS) i Irak. Hon hölls som sexslav i enlighet med profeten Muhammeds lagar. Nadia lyckades fly och i en intervju berättade hon att jihadmännen särskilt eftertraktade vita, blonda och blåögda flickor.

I en berättelse om profeten Muhammed frågar han en av sina följeslagare, Jadd bin Qays: ”Vill du ha de gula döttrarna?” Med detta ord, på arabiska ”Banu al-Asfar” menade han de blonda flickorna i det östromerska riket. Det var Muhammeds sätt att locka honom att ansluta sig till jihad mot de kristna grekerna. Som lön skulle han få sexslavar i detta liv, och om han stupade, 72 jungfrur i paradiset.

Kaliferna som regerade i Spanien på medeltiden blev så småningom ljushyade, blåögda och blonda eftersom männen inom den arabiska eliten tog sig ljusa hustrur och slavinnor. Samma fenomen kunde jag betrakta Mombasa. De ljusare swahilierna och araberna hade högre status. Inte alltid förstås, men man kunde se en tendens.

Tidigare så var jag en vit man, men muslim och därför en ”broder”. Nu när jag lämnat islam är jag bara en vit man och risken att, vid ett besök i Mombasa, få skallen krossad med en hammare har ökat. Dock vill jag understryka att de flesta människor jag träffade i Afrika, både svarta och bruna, var fredliga och hyggliga.

17 reaktioner på ”I Afrika blev jag en vit man

  1. En grotta av is, en tunnel så Grand, större än kejsarens hus i kinaland, danske mand han fann, traskar på med jakar i band, under is blåare än bölder man fick av dåligt vand, som flöt under taklamakan skriver:

    Håhåjaja ja ”de flesta var hyggliga” det är ju inte relevant, att denna tomma fras alltid måste läggas till. Istället så är det relevanta hur många som inte är hyggliga och hur lättstyrda folk är, hur lätt kan man locka dem till våld? Rwanda visade hur lätt det är, varenda muslimskt land visat det, Malmö visar det när man skanderar död åt judarna. Alla dessa kulturer har våldet precis under ytan, som vi nu lär oss även om media döljer det, om vi har problem nu så är det inget mot vad som väntar.

    I det Ottomanska riket så användes ofta västerländska slavar för komplex administration, de var eftertraktade. Så det kanske var intelligensen, inte den ljusa hyn man var efter? En modern version av detta slaveri kan vi se i Dubai som hålls vid liv av västerländsk kompetens och hårt arbete av folk från Bangladesh och Filippinerna. Herrarna har fötterna på bordet (jag har en vän inom IT och det är exakt så, imbeciller med fötterna på bordet). Jag förstår inte de som semestrar i dessa artificiella slavsamhällen.

    Gillad av 14 personer

    • brrr skriver:

      Rwanda muslimskt?
      Där finns huvudsakligen två etniciteter, hutuer och tutsier. Det var den ene som slog ihjäl den andre p.g.a. kraftig överbefolkning, de behövde minska antalet munnar att mätta, och då finner majoriteten på en ursäkt att eliminera minoriteten. Men muslimer äro de icke.
      Alla djur blir aggressiva när de sätts under konkurrens om överlevnad, och då är islam förvisso en utmärkt ideologi att ansluta sig till, eftersom den är aggressiv i hela sitt väsen, och den pekar tydligt ut vilka som ska dräpas.
      Men det går bra att mörda även med andra ”ursäkter” om det kniper.

      Gillad av 7 personer

      • John kabagambe skriver:

        Du måste först söka informationen innan du skriver sån här skit på internet. Jag är själv från Afrika och det du säger var inte orsaken till folkmord.

        Gillad av 3 personer

      • Fredrik Östman skriver:

        Folkmordet i Rwanda var en malthusisk katastrof. Det finns ingen annan förklaring. Det är ingen ursäkt, det är inte ett godtagbart argument eller motiv för folkmord och expropriering, för lemlästning och tortyr. Men det är en förklaring.

        Gillad av 3 personer

      • Olle Holmqvist skriver:

        ”Alla djur blir aggressiva när de sätts under konkurrens om överlevnad!”
        Jag tror BRRR öveskattar djurens planeringstalamger och medvetna avsikter. Djuret är – när det gäller agressivitet fullproppade med – känslor. Först (?) uttalat av djurbeteendeforskaren och tyskbalten von Uexkull från Tartu. Många av oss zoologer tror att det är nästan detsamma med oss människor.

        Aggressivitet ser vi i akvariets revigränser. Låtsasanfall och ibland slagsmål, ofta avslutat med den enes död. Lejonen däremot ligger lojt och gnager på varsin ända av den nedlagda antilopen. T o m när vi människor genomfört en specifik saklig analys – har vi råd att åka skidor i Duved med ungarna ? så ”känns” -just det, ”känns” det hela väldigt rätt i hela kroppen efter beräkningen.

        Aggressivitet handlar om status. Födojakt mkt litet så.

        Hockeyspelare på rinken pucklar på varandra, inte i kamp om varm korv efteråt.

        Gilla

  2. Aurora skriver:

    Intressant att vara vit i Afrika. När debatten och kritiken från de rasifierade mot den s.k vithetsnormen gått på högvarv har jag ofta undrat vilken norm som gäller i Afrika och tänkt att kritikerna borde nog resa dit och kolla hur man ser på dem där. Tack för svar.

    Gillad av 3 personer

  3. Fredrik Östman skriver:

    Ideologister har svårt att acceptera och umgås med sina egna mänskliga instinkter och känslor. En av dem kan vi kalla rasism, att man tycker bättre om och litar mer på dem som ser ungefär likadana ut som en själv. I och med att de tycker att de måste undertrycka denna impuls, gör de sig blinda för denna och liknande starkare rasistiska impulser hos just de andra folk som deras egen rasism reagerar på. Det är en psykologisk mekanism. För den som har ett öppet sinne och inte känner sig tvungen att hämma sina impulser, utan bara sina handlingar, är det självklart att de flesta människor i världen är rasister som mördar främlingar bara för att de är främlingar. Hela världshistorien bär vittne om detta. Och ju lägre intelligens, ju lägre utvecklingsnivå, desto starkare genomslag har dessa instinkter och tendenser.

    Att de flesta var snälla kan ha haft alla möjliga orsaker. Framför allt är det viktigt att förstå att man kan ha känslor och impulser utan att leva ut dem. De flesta vuxna människor har impulskontroll. Detta betyder att vi inte riktigt vet om de låter bli att mörda oss för att de tycker så mycket om oss eller för att de fruktar de kollaterala skador som det skulle kunna leda till för dem själva och för deras samhälle. Detta är väl beskrivet i Koranen, om jag inte misstager mig. Alla skall inte gå i jihad samtidigt, utan man skall fylla på leden av jihadister successivt ur den stora förment passiva massan.

    Gillad av 5 personer

  4. Realist som ser genom enkla lögner skriver:

    En iranie som påstår sig ha varit en praktiserande muslim som ständigt besökte moskén. Hur verklighetsfrånvända tror du att läsarna är som ska tro på din lilla saga?
    Ljuger man om en sak tappar man grund för allt annat man skriver.

    Gilla

  5. Göran Holmström skriver:

    Oavsett färg eller särdrag. Dom föds man med och lär sig att antingen acceptera eller åtminstone leva med.
    Jag har aldrig känt mig värst hemma i Sverige, nästan aldrig passat in ordentligt, förstår inte dom konstiga sociala spelregler som vårt land har. Ok det har blivit bättre sedan jag flyttat till byn gud glömde, där passar jag bättre in.
    Men det som är så konstigt att på alla dom resor jag gjort i olika länder i Europa så är både logiken och spelreglerna glasklara, Är man trevlig och sig själv och lite öppen så bjuds man på ett hjärtligt bemötande nästan överallt. Pratade med en kompis om det igår i garaget.
    När jag var i Turkiet och grabbarna i baren ville bjuda med mig på jakt, Kunde tyvärr inte haka på då Sonen behövde mitt stöd just då.
    Men åter till funderingen, Vart jag än har åkt så träffas det trevliga människor som är öppna och bjuder på sig själva.
    Varför är det så många ogina surkart i vårt relativt glest befolkade land?
    Som dessutom sluppit krig i cirka 200 år. Är det Socialdemokraternas förtryck som lett till alla surmular?

    Gillad av 4 personer

  6. Jari Norvanto skriver:

    ”Varför är det så många ogina surkart i vårt relativt glest befolkade land?
    Som dessutom sluppit krig i cirka 200 år. Är det Socialdemokraternas förtryck som lett till alla surmular?”

    Ingen aning. Mången representant för ‘de goda krafterna’ hävdar att det inte finns någon specifik svensk kultur. Och någon annan representant gör oss påminda om de ursvenska barbarerna. Och någon kolonial skuld sägs vi bära på. Så ett förflutet tycks vi ändå ha. Dock inget att glädjas åt, men att med förebråelser bli påminda om. Kanske läsning av etnologen Åke Daun om det svenska kynnet, kan ge mer klarhet.

    Gillad av 1 person

  7. Klas Göran skriver:

    Tack för en intressant krönika.

    Den visar på att ”vit” är en väldigt flexibel kategori. Många av dem som ser sig själva som ”rasifierade” i Sverige p g a mörkt hår och bruna ögon skulle klassificeras som ”vita” i andra sammanhang. T ex skulle de flesta av de chilenare som kom till Sverige 1973-1990 betraktas som Latinamerländerna i Anderna och kunna dra nytta av ”vithetsprivilegiet”. Argentinaren som skrev i Aftonbladet får några år sedan att svenskar ser ut som ”en manet med en dammtuss på huvudet” skulle betraktas som ”vit” i hela Latinamerika.

    O s v.

    Gillad av 3 personer

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.