Moder Svea är död – leve Fader Ingemar!

Anders Leion

Moder Svea används alltmer sällan som en symbol för Sverige. Det är inte underligt. Hennes varma moderlighet har mycket lite att göra med vardagen i landet. Bättre skulle Ingemar Bergman passa.

Ingemar Bergman har under året på många sätt hyllats. Hans filmer och TV-pjäser har visats på nytt. Uppmärksamheten har varit välförtjänt. Han var ett unikum av ständig konstnärlig kraftutveckling.

Jag uppskattar nästan allt han gjorde – och som jag tagit del av. Jag såg nästan inga av hans pjäser. Jag hade för många barn i en förort för långt bort. Och i olikhet mot det konstnärliga geniet försökte jag också ta hand om dem.

Men jag tycker om nästan alla hans filmer. De första, med deras kärleksfulla skildringar av nu försvunna Stockholmsmiljöer var redan när jag var grabb lätta att tycka om. Hets, som han skrev manus till, såg vi med skräckblandad förtjusning dagen innan vi skulle upp i muntan.

Jag tycker bara illa om en av hans filmer: Fanny och Alexander. Det är en alltför prunkande, överdådig och överlastad Hollywood-liknande produktion. Och de övernaturliga inslagen är bara larviga.

Ingemar Bergman har blivit en symbol för Sverige, svenskarna och det svenska samhället. Den bild han har gett omvärlden av oss är inte direkt positiv – men naturligtvis låter vi oss ändå smickras.

För sin närmaste omgivning var han tydligen en pest. När han väl var etablerad drev han sina projekt med ursinnig energi och körde över varje mänskligt eller annat hinder. Som dramatenchef var han en diktator. Ändå bemöttes han med en servil beundran. Ingen vågade sätta sig upp mot honom.

Han blev allt ensammare, förstås. När han inte längre hade attraktiva roller att erbjuda – vad fanns det då för anledning att bry sig om honom? Några av de sista åren ägnade han sig åt att mobba sin hushållerska, i övrigt ensam på Fårö.

Han var sadistiskt elak, med den välutvecklade mobbarens osvikliga känsla för att vädra sig till de svagaste och mest försvarslösa. Och ingen vågade sätta stopp för honom.

Kanske blev han någon gång illa berörd när han såg det lidande han orsakade, men det hindrade honom inte att fortsätta. Den nedbrända ruin som var hans mångomtalade själ tvingade honom att på nytt och på nytt söka lindring i sadistiska handlingar.

Han vore den perfekta symbolen för vårt dystra, mörka land. Folkhemmet ligger numera i ruiner. Kvar finns en fasad som de ansvariga makthavarna försöker försvara mot inhemska och utländska kritiker. De låtsas oförstående när våra alltmer vidsträckta, illa hanterade och ofta brandskadade miljöer beskrivs.

Med visserligen valhänt men dock sadism slår de ned på var och en som försöker ge en ärlig bild av det nutida Sverige. Alla vet vad som gäller. De flesta inordnar sig och håller tyst. Det tysta samförståndet mellan alla dem som anser sig behöva och vilja försvara landet gör att repressalierna – avsked, intorkade uppdrag och social utfrysning – slår ned på de uppstudsiga utan att någon officiell order behöver utfärdas. Det är som i alla centraliserade regimer där makthavarna börjar bli ängsliga.

Men landet har ju kvar sin naturskönhet, sina vilda djur, sitt hav, sina skogar och sina skärgårdar – och en ibland mycket uppskattad kultur. Det finns ett vackert och fängslande skal att sälja. Det inre, den sociala verkligheten, kan man ju fortsätta att dölja.

Landet är som Ingemar Bergman före den allra sista, dystra perioden. Det finns fortfarande tillgångar att använda. Men snart kommer de inre ruinerna att lägga allt annat i skugga. Och ingen kommer att bry sig om oss, jo – som avskräckande exempel.

12 reaktioner på ”Moder Svea är död – leve Fader Ingemar!

  1. Fredrik Östman skriver:

    Orsaken till att man låter elakingar härja fritt i Sverige är att inget personligt ansvar existerar eller accepteras i gängse mening. Ingen stark och god person kan vara säker på sin sociala ställning och sitt näringsfång. Han är inte förtrodd att på eget bevåg ingripa mot mobbare. Det är det främsta resultatet av upplösningen av klassamhället och av det programmatiska och ideologiska förnekandet av att detta förde något gott med sig. Med hjälp av just denna mekanism stiger de onda i rang medan de goda sjunker. Genom denna mekanism leder ideologi till ondska.

    Gillad av 4 personer

  2. Jari Norvanto skriver:

    Ingmar Bergman.

    ”Jag tycker bara illa om en av hans filmer: Fanny och Alexander. Det är en alltför prunkande, överdådig och överlastad Hollywood-liknande produktion. Och de övernaturliga inslagen är bara larviga.”

    Jag gillade ‘Fanny och Alexander’ just för de sagolika stämningarna. Magisk film. En annan, mer drömsk favoritfilm från barndomen är Tarkovskijs ‘Stalker’.

    Gillad av 1 person

  3. Aurora skriver:

    Har aldrig tyckt om Ingmar Bergman. Men här är beskrivningen av hans sinnelag och jämförelsen med tillståndet i Sverige på pricken. Lika svårt att förstå hur alla på Dramatem teg och accepterade hans utbrott och oförskämdheter (han hänger ju fortfarande på väggarma som en av ’husgudarna’ för alla stackars Dramatenskådespelare) är det att förstå hur majoriteten av svenska befolkningen går i lydigt ledband när 7-kläverpiltikerna driver landet till avgrunden.

    Gillad av 5 personer

  4. sjodinbjorn2hotmailcom skriver:

    Tack Anders! Jag tycker det här var suveränt bra.
    Och nu håller järnmalmen på att ta slut i Kiruna-gruvan också. En urholkning, som blivit tom!!! Vilket freudianskt tillstånd. Eller Bergmanskt!
    Borde vi inte kunna flytta stan något sydligare också? Alltså förekomma ”Den globala uppvärmningen”, förlåt ”Klimatförändringen” litet grann?

    Gilla

  5. Hovs_klipphällar skriver:

    Jag har varit en stor beundrare av vissa av Ingmar Bergmans filmer och med stort intresse läst hans självbiografiska bok ”Laterna Magica” — däremot kan han säkert ha varit en djupt osympatisk människa i sina personliga relationer till andra människor.
    För mig är detta relativt ointressant.

    På motsvarande sätt har jag även i yngre dagar beundrat August Strindberg. Även han hade ju en hel del problem att förhålla sig till andra människor, men samtidigt gör detta honom till en litterärt mer intressant gestalt. Det är ju mänskliga konflikter som ofta utgör material för en historia.

    Gilla

  6. Göran Holmström skriver:

    Svensk filmkonst har jag faktiskt svårt för, finner den tråkig och blek.
    Annat är det med Fransk eller Italiensk och Spansk. Tempoväxlingar elak humor, hjältar som faktiskt dör. Filmer som väcker tankar och berör. Vi skulle behöva mer sådant.
    Jaga tungsinnet ur landet, filmer som provocerar PK och värdegrunden så rejält att dom verkligen visar sina fula ansikten. Mer passion och hjärta mer dans.
    Sverige behöver fart och färg, inte den sort vi gladeligen öppnat gränserna för, utan den sort som skänker leenden och värme, lite passion igen.

    Gillad av 1 person

  7. Konservativ skriver:

    Tja, antar att jag borde tacka Leion för att han lät mig se världen en stund innifrån en liberals skalle. Men jag känner mib bara smutsig.

    Bergman gjorde motbjudande och vedervärdiga filmer. Som gick ut på att riva ner traditioner. Som angrep och hånade familjen och patriarken. Ondska, från början till slut. Det är sånt som liberaler njuter av att lapa i sig.

    Gillad av 1 person

  8. Konservativ skriver:

    Moder Svea var mer krigsgudinna än hon var moderlig. Gissningsvis var Svea en gestaltning av Freja, med lejon istället för katter.

    Gilla

  9. J skriver:

    Helt O.T.Läst på foliehattenett Jan Eliasson twittrar att Sveriges nästa regering ska bedriva en ”ansvarsfull och human flyktingpolitik!”
    Eliasson: ”Den svenska regering som tillträder bör utarbeta en samlad, ansvarsfull o human flyktingpolitik. Asylrätten måste värnas o människan sättas i centrum. Vi behöver en analys av vad flyktingar o migranter betyder för samhälle o ekonomi. De måste upphöra att vara politiska slagträn.”

    Även här får Eliasson mängder av twitter:
    Jan Lindberg: ”Asylrätten handlar om att få stanna i första säkra land. Inte om att fly från Menaländer genom hela europa för att till sist hamna i Sverige pga generösa bidragssystem o kravlöshet. Asylrätten bör enbart gälla våra grannländer o ej kunna missbrukas som sker nu.”
    Magnus Svensson: ”Så världsfrånvänd efter så mycket erfarenhet – fascinerande.”
    Hans Hedenby: ”Du är en relik i ett elfenbenstorn, en person vars åsikter bara kan älskas av en mor. Ni har haft ert roliga. Slösat bort milliarder men inte åstadkommit någonting varaktigt positivt. Nu får andra reda ut soppan. Fortsätt du lyssna på Bach med din jycke och stör inte oss andra.”
    och kanske det bästa svaret av alla:
    Munkavlen: ”Antingen är du en hycklare eller så är du bara korkad. Men din sekt SOSSARNA,,- är de enda som vinner på detta med röst köp. Men det är en kortsiktig vinst för er, snart blir ni varse att ni bjudit in en större varg än ni klarar av. Då får våra &” era” barn servera vargen grattis.”

    Gilla

  10. Kronblom skriver:

    Det roligare med Ingmar Bergman var när andra drev med hans person. Robert Gustavsson i nån reklamfilm och andra grejer som det sjunde inseglet.

    Gilla

  11. Ga Ort skriver:

    ”Landet är som Ingemar Bergman före den allra sista, dystra perioden. Det finns fortfarande tillgångar att använda. Men snart kommer de inre ruinerna att lägga allt annat i skugga. Och ingen kommer att bry sig om oss, jo – som avskräckande exempel.”
    Detta är vad man kan kalla för dysterkvistning!
    Jag tror inte alls det blir så illa. Däremot kommer vi att få ett samhälle som präglas alltmer av konflikter samt att PK-ismen alltmer kommer ses som det hyckleri den är.

    Gilla

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.