Allt du behöver veta om Sokrates och Karl XII

Patrik Engellau

Oraklet i Delfi sa, ungefär, att Sokrates var den visaste mannen i Grekland eftersom han visste att han inte visste någonting. Jag tänker på det och frågar mig om jag själv vet något.

Med att ”veta” menar jag inte kunskap om fakta, till exempel Karl XII:s dödsår, utan om hur fakta lämpligen bör sättas ihop till begripliga tolkningar av världen. Fakta som Karl XII:s dödsår har jag aldrig besvärat mig med att ifrågasätta. Jag tror inte ens Sokrates var tillräckligt vis för att betvivla sådant.

Helt säker kan man förstås inte vara ens när det gäller Karl XII. I själva verket var det så här. Kungen dog inte av skottet i Halden, utan var bara skendöd. När karolinerna övernattade vid Duved på likfärden mot Stockholm vaknade kungen till liv. Han förbannade sig själv för detta eftersom han visste att han inte kunde låta bli att kriga om han återuppstod och att svenska folket hatade kriget. Han älskade svenska folket och bestämde sig därför för att fly. Han lade en ihjälfrusen soldat på sin kungliga likbår och flyttade in hos en lappkvinna som vårdade honom så ömt, medan han tillfrisknade, att hon inom kort fick en son som visade sig heta Karl, alltså egentligen Karl XIII. Kungen gav sonen en ring med inskriptionen In hoc signo vinces, I detta tecken skall du segra. Den nyfödde sonen förstod att det betydde att Sverige skulle hylla honom som sin konung om han visade ringen. Men Karl XIII kände inte för att bli svearnas konung utan ägnade sig åt att sköta renar och att få en son som döptes till Karl, således Karl XIV. Sådär höll det på i generation efter generation tills jag föddes. Jag är egentligen Karl XXI. Jag har ännu inte bestämt mig för om jag ska visa ringen för talmannen och återta min rättmätiga position. Nationen skulle må väl av det, men det kan hända att jag skiter i nationen.

Med detta övertydliga exempel vill jag visa att inte ens allmänt accepterade fakta alltid är säkra. Men på det hela taget är jag benägen att ta fakta från uppslagsböckerna, även Wikipedia, som hyggligt säkra.

Med tolkningarna, det vill säga hopkopplingarna av fakta, är det en annan femma. Där känns det mer som att försöka ta sig fram i mina kungliga förfäders norrländska träskmarker. Hur ska jag där kunna utröna någon sorts sanning?

Jag resonerade om detta med min portugisiskalärarinna i Rio de Janeiro. Vi kom fram till att människan nog är som hundarna. Vi ser hur hundar gör för att finna sanningen. De sniffar på allting och om det verkar lovande så smakar de på det. Om även detta prov faller väl ut så har de funnit sanningen, nämligen att saken gick att äta. Ätlighet är sanning, oätlighet är lögn. Det som är bra för hunden är halal, det som inte passar hunden är haram.

Lärarinnan och jag enades, i alla fall preliminärt eftersom man inte kan veta alldeles säkert, om att vi människor i detta avseende beter oss som hundar. Vi prövar världen så som den presenterar sig för oss med våra sinnen, inte bara lukt- och smaksinnet, som hunden, utan särskilt med det sjätte sinnet som är vårt intellekt. Visst luktar vi, som hunden, på resterna i kylskåpet för att eventuellt döma maten till slaskhinken, men de flesta utmaningar vi stöter på får snarare sin dom av den överlägsna mänskliga hjärnan än av de lägre varelsernas fem sinnen.

Men det sjätte sinnets bedömningsgrund, och detta är min eventuella poäng (även om man såklart inte kan vara säker på att en poäng är en poäng) är densamma som hundens, nämligen om det undersökta föremålet eller synsättet eller teorin eller personen är bra för mig, eller, som hunden skulle ha uttryckt det, går att äta.

Med detta menar jag inte att allt människan tänker är egoistiskt. Altruistiska bedömningar och handlingar förekommer. Soldater offrar sig i krig för något annat än sitt personliga välbefinnande. Ibland sätter människan, liksom bisvärmen och myrstacken, något annat än sitt individuella bästa som det högsta rättesnöret. Men hur det går till – och hur det högsta rättesnöret tar form – vet man inte och kommer aldrig att veta. Trots det fortsätter generation efter generation att söka utan att komma närmare ett säkert svar. Därför hade oraklet rätt i sin bedömning att Sokrates, som inte visste något, var överlägset vis.

Ändå måste vi ha några tumregler för att kunna ta oss fram i tillvaron. Det ligger nära till hands att göra som hunden. Man sniffar och kommer fram till exempelvis 1) att det gamla Sverige som sådana som jag ägnat minst ett halvt århundrade till att förtala faktiskt var bra och 2) att klimatalarmister som anser att varje svensk ska sänka sin levnadsstandard från sju ton koldioxid per skalle och år till ett ton före år 2050 troligen inte vill mitt väl utan har några andra intressen som antagligen är gynnsamma för dem själva eftersom de själva också rimligtvis följer hundsniffningsprincipen.

41 reaktioner på ”Allt du behöver veta om Sokrates och Karl XII

  1. gmiksche skriver:

    Beträffande punkt 2). Ja skulle vilja sätta ”somliga” före ”klimatalarmister”. Nog är det så att en del av dem är troende och inte ute efter egen vinning.

    Analogin med hundarna känns inte riktigt komplett. När jag tänker på vad som motsvarar hanarnas bakbenslyftning. I motsats till vovvarna tävlar numera mänskliga hanar och tikar jämställt i bakbenslyftning.

    Liked by 4 people

  2. svenne skriver:

    ”Med detta övertydliga exempel vill jag visa att inte ens allmänt accepterade fakta alltid är säkra. Men på det hela taget är jag benägen att ta fakta från uppslagsböckerna, även Wikipedia, som hyggligt säkra”.

    Begreppet ”allmänt accepterade fakta” kan vara bedrägligt därför att de som bestämmer vad detta är – inom något område – har många gånger en agenda som inte alltid sammanfaller med ”allmänhetens” uppfattning om tingens ordning. Det finns en massa ”experter” och proffstyckare som har ett oproportioneligt stort inflytande på att bestämma vad som är ”fakta”. Genom att deras åsikter sprids via olika vinklande, ”oberoende”, media så uppfattas åsikterna som en absolut sanning trots att dessa i många fall endast är ett partiskt tyckande.

    Många figurer (t.ex. Anders Lindberg och Göran Greider) som har klippkort till TV-soffor och andra mediala plattformar och som bidrar till åsiktskorridorens existens kan oemotsagda framföra sina åsikter. Detta medan högutbildade och kunniga personer som t.ex. Lars Bern och Lennart Bengtsson är portförbjudna i dylika sammanhang därför att de som bestämmer vad som skall vara ”allmänt accepterade fakta” anser att dessa bådas kunskaper är irrelevanta, medan Johan Rockströms klimatmässande anses vara fakta. Jag är så trött på medias försök att uppfostra oss till ”den rätta tron” att jag snart inte ids att ens titta på SVT eller lyssna på SR.

    Liked by 19 people

  3. Jan Andersson skriver:

    År 2050 skall varje hushåll tvingas ha en koldioxidmätare bredvid termometern utanför köksfönstret. På den kan vi dag för dag följa hur CO2-halten i det svenska luftrummet sjunker från dagens ohållbara 700 % till morgondagens hållbara 100 %. Att andas är fortfarande tillåtet, men det är strängt förbjudet att tillhandahålla och använda någon typ av brännbara varor som bensin, diesel, stearinljus och ved. Då kommer polisen cyklande och man kan bli tvungen att cykla med till polisstationen och betala böter i form av utsläppsrätter som är den enda giltiga valutan i Sverige 2050.

    Inget växer i Sverige längre, jordbruket är nedlagt sedan länge och av skogsindustrin finns endast ett fåtal sågverk och pappersbruk kvar på dispens. Ett ark A4-papper kostar mer än en liter syntetisk mjölk eftersom all produktion endast får drivas av vindkraft.

    Den stora plastbubbla som byggts över Sverige har kostat en triljon utsläppsrätter att uppföra och kräver ständigt underhåll. Den som ertappas med att sabotera bubblan kan få sin andningsrättighet indragen. Det finns ändå många utgångar till den förgiftade världen utanför, men det är nästan omöjligt att komma tillbaka in igen utan att lämna sina footprints utanför. Invandrare från tredje världen är alltid välkomna eftersom de inte har några footprints.

    På stora informationsskärmar kan man hela tiden läsa den aktuella koldioxidnivån bredvid den överstora bilden av Miljöpartiets ledare som i det senaste personvalet fick 99 % majoritet av de 3 % som röstade. När CO2-minskningen ibland stannat upp eller till och med ökat något arrangeras obligatoriska protestmöten på torget och alla måste bära sin gröna väst. I stället för facklor har de flesta selfiesticks.

    Det enda sättet att resa är med vindkraftdrivna tåg. En resa Stockholm-Göteborg kan ta allt från en till sju dagar beroende på hur mycket det blåser ovanpå plastbubblan där alla vindsnurror sitter.

    Svenskarna är allra gladast över att luften i Sverige är den renaste i hela universum och att ingen längre behöver få semestern förstörd av regn.

    Liked by 15 people

  4. Kort och koncist skriver:

    Nummer ett är perceptionen. Att överhuvudtaget ha sinnesorgan som uppfattar något alls. Redan där faller det mesta mellan stolarna. Och så processandet av sinnesdata. En hjärna som bygger inre världar. Som utgör en praktisk tolkning av både något yttre och inre, som ett tillstånd. En värld som skiljer sig åt mellan en trollslända och en människa. Bara där har vi lämnat det vi lite kallar gemensam verklighet. Verklighet utgör en praktisk tolkning inom biologiska ramar och begränsningar. Med stora mängder rådata som input måste hjärnan objektifiera tillvaron. Valen måste kunna ske snabbt, på mikrosekunder. Av många objekt bygger hjärnan samband. Hittar orsak och verkan. Men det är skillnad på en sten och en människa, som objekt. Empati är till för att knyta människor samman, och inte objekten stenar. Mänskliga samband kläs och marineras in i ett emotionernas landskap. Specifikt utformat för just henne. Delar en subgrupp detta landskaps värderingar, traditioner och mänsklig historia, kan vi beteckna det som en kultur. Kultur utgör i grunden ett biologiskt fenomen, som ökat på människans anpassningsförmåga. Det är därför denna tropiska varelse har hittat levnadssätt i praktiskt taget alla förekommande miljöer. Med förmåga att modifiera tillvaron efter egna behov. Kulturer utgör inga objekt, på samma sätt som stenar. De är i grunden formbara, dynamiska och uppträder överlappande. Men men i olika grad. Kulturell anpassning på individnivå börjar vid födseln. En äldre individ har, i egentlig mening, tappat sin potentiella flexibilitet. Anpassningsförmågan faller efter ökad ålder. Allt ovan sagt kort och koncist, och underordnat skrivytans begränsningar.

    Liked by 2 people

    • gmiksche skriver:

      Håller med, dock med ett undantag. Som barn är vi oskrivna blad. Från födseln och under uppväxten formas vi av vår omgivning, vi anpassas inte till en kultur. När vi är fullvuxna och kommer i närkontakt med andra kulturer anpassar vi oss till dem i varierande grad. Men vi kan aldrig göra oss av med den prägling som vi fått som unga. Den sitter kvar under huden. Detta i samspel med genernas påverkan. Nu menar jag inte i första hand genetiska skillnader mellan grupper utan de som finns närbesläktade individer emellan. Som gör att barn av samma föräldrar utvecklas helt olika.

      Gilla

      • Birgitta skriver:

        Socialisering sker inifrån och ut. Den första tiden är mamman centrum. Sedan träder andra människor successivt in. Den yttre världen öppnar upp en kontaktyta utifrån och in. I den ingår mer och mer kulturella elelement och sammanhang. Vägen för människan är lång, innan barnet når vuxen ålder. Och själv kan bilda nav för egen avkomma. Under denna utveckling finns hela tiden ett understödjande samhälle närvarande. I vårt samhälle läggs mycket kraft och energi på kärnfamiljen. I mer ursprungliga kulturer finns en större kontaktyta gentemot systrar, svågrar, bröder och äldre generationer. Som ett understöd med ringar ut i en större kontext. Mammor och pappor står sällan lika ensamma som de gör i vår egen kultur. Det har också visat sig att den egna personligheten har en kraftfull genetisk dominans. Detta har tvillingstudier med enäggstvillingar visat. Där de två skilts åt från mycket tidiga år, och därefter växt upp i olika miljöer. Men likväl blir den överordnade kulturen mycket dominerande. En social inkludering kräver dessutom detta. Människan är också psykologisk programmerad för att genomgå olika psykologiska utvecklingsstadier, som griper in i varandra. Där arv och miljö deltar i en pågående interaktion. Med olika typer av genomslag. Människan som formad kulturvarelse är något oerhört komplext.

        Liked by 3 people

      • gmiksche skriver:

        Jag har ett exempel bland nära släktingar. Tvillingar, tvåäggs, båda flickor. Så olika som barn med samma uppväxt kan vara. Uppfostrade (vilket förfärligt ord) och behandlade på samma sätt av medvetna föräldrar. De kommer att förbli väldigt olika under hela sitt liv. Men icke förty kommer båda ha samma påförda yttre kulturella lager som förenar dem. Tack och lov inte påfört under medverkan av dagens svenska skola i kommunal regi.

        Liked by 1 person

      • Lars skriver:

        Visst anpassar vi oss till en kultur som små barn, vi gör det genom att föräldrarna är bärare av en kultur och därefter skolan. Sedan är vi nog inga oskrivna blad heller. Personlighet har vi med oss, men det syns främst som temperamentsskillnader, vi har motivation och drivkrafter av olika slag och vi har intelligens, musikalitet, skillnader i perception och empatisk förmåga.

        Gilla

      • Lars skriver:

        Det med oskrivet blad är ett tvisteämne, där socialkonstruktivister (psykologer) (”post-modernister”) velat se människan som helt formad av miljön. Den andra linjen som den bio-medicinska har tenderat förneka miljöns betydelse. Vad man kan se av senare spädbarnsforskning är att barnet är aktivt från start, inte symbiotiskt en del av mamman (utan att förminska mammans betydelse). Min tro är att det är både och, vi är mycket flexibla och anpassningsbara, men vi är samtidigt socialt/personligt predestinerade, men kan utveckla väldigt olika drag i olika miljöer där familjen är viktigast.

        Personlighetsdrag har man stora svårigheter mäta och det enda signifikanta man är överens om är fem faktor modellen. Personligen är jag skeptiskt mot den faktoranalys som ligger bakom modellen och kan hypotetiskt se det som att det avser emotionell balans och social motivation.

        https://sv.wikipedia.org/wiki/Femfaktorteorin

        Personligen är jag mycket skeptisk till alla dessa psykologiska teorier som bygger på att de första åren är så fundamentalt viktiga för t.ex. utveckling av psykiska problem, därmed inte sagt att de inte är viktiga. Det tycks mig som att många problem uppstår i takt med att världen och tänkandet blir alltmer komplext.

        Det tycks att vi tyvärr lämnas att själva försöka förstå människan i mångt och mycket.

        Nog är det väl så ändå att barn kan utvecklas väldigt olika i samma familj och att deras utveckling inte är linjärt, kausalt beroende av föräldrarna?

        Liked by 3 people

      • Lars skriver:

        Identiteten är intressant som begrepp. Jag har funderat över det som utgörande skyddet mot psykiska påfrestningar dvs hur vi lyckas hantera. Hur formas det av stress, av lugn och trygghet, av stabila familjeförhållanden och relationer? Vad utgörs identiteten av? Handlingsstrategier kanske? Förhållningssätt till andra.

        Liked by 1 person

    • Lars skriver:

      Kultur är ett objekt liksom en sten, men det är ett social fenomen. Ett objekt är vad vi kan peka på. Allt inre medvetande och drömmar består av objekt från det yttre. Ett objekt är en abstraktion, ett mönster med samband till andra mönster. Vi kan zooma in och se något helt annat än vad vi uppfattar som en massiv sten, men stenen finns där liksom kulturen. Kulturen är ett mönster som vi kan uppfatta, men vi har svårt att zooma in och binda samman de objekt vi ser. De objekt vi ser är inte oberoende av vårt agerande och därmed av vårt sätt att iaktta. Vi ser mer av stenen genom att ta på den, genom att slå på den. Vi får ett gensvar, stenen påverkas inte om vi inte använder grövre verktyg. Flisorna vi kan hugga ut ger en respons på vårt agerande. Var talhandling ger en respons Den äldre mannens tankar är svåra att förändra, men det är i sin tur en respons.

      Gilla

  5. Dum dromedarian byts mot djur utan man, danske man, om öken lite kan, kreatur som kreatur tänker han, stort djur från khotan han fann, svans, fyra ben, mandom både bak och fram? skriver:

    Jo precis, många tror att Harald Blåtands svärd aldrig blivit funnet. För mig tjänade fysiken som ingång till att man inte visste så mycket, tiden och rummet kröker sig och har sig och man kan inte var saker är och hur de rör sig och saker kan vara både vågor och partiklar samtidigt, samtidigt så var hela poängen att man inte alls förstod allt, mitt största misstag som ung fysikstudent var att jag inte stod på mig mer med mina mest simpla frågor, för det har jag senare lärt mig, att många kan göra väldigt långa utläggningar baserat på många andras tankar, man bygger sitt torn av kaplastavar skyhögt, detta är det vanliga, men själva grunden, den ifrågasatte man aldrig utan man var så ivrig att bygga högt. En enkel fråga rasar allt och framkallar högfärd och ilska. Fysik disciplinerar, eller skall disciplinera, kan du inte bygga grunden själv så skall du göra något annat, det rasar, ditt torn hänger i luften. Även i fysiken kan sådant ske, en student som tagit sig vatten över huvudet inom området kvantgravitation på ett institut jag studerade vid skulle till sist disputera. Det var väl 100 sidor med avancerade uträkningar, det hela började med någon strängteoretisk integral som lades på overheaden, personens handledare, som också var min handledare, öppnade med en lätt fråga, vad integrerades egentligen över, ni kommer ihåg från skolan, det där S-et i början, var det frän a till b, eller från tidpunkt X till Y eller rumsdimension 1-10? Personen kunde inte svara, dödstyst, och min handledare övervägde om han stod ut med personen i ytterligare flera år, eller om han skulle glida över att personen inte visste vad han pratade om. Han fick sin doktorshatt, men detta tillhörde undantagen. Einstein, Bohr och Heisenberg blickade ogillade ner från sina tavelramar.

    Så vad gäller samhälle och politik så finner jag att vi byggt en koloss på lerfötter, vi styrs av folk som inte ens vet att de inte vet, detta säger jag dock inte som är brukligt i Sverige, det eviga vänsterperspektivet, som en ursäkt, utan som en anklagelseakt, vilka jävla månglare, ut ut templet!

    Liked by 6 people

    • cmmk10 skriver:

      Jag kan bara instämma, då motsvarande finns inom t ex finansiell ekonomi. Ämnet har blivit föremål för en arbetsmarknad för tillämpad matematik – matematiker och fysiker har invaderat institutionerna och bankerna. Det massproduceras forskningsartiklar, men det är i princip omöjligt att ”tjäna pengar” på något av resultaten och studierna är nog omöjliga att upprepa med samma resultat.

      Man förstår inte att grunden närmast består av kvicksand; pengar som ”inte finns” och ett lärande system som tillämpar aikido mot funna korrelationer och trender.Den forskare som inser att han ingenting begriper blir snabbt avpolletterad – publish or perish.

      “Mathematics brought rigor to economics. Unfortunately it also brought mortis.”
      ― Kenneth Boulding

      Liked by 4 people

  6. Göran Holmström skriver:

    Log mycket åt din text. Tack Kung Patrik. Bara namnet klingar bra.
    Bättre än dom senaste statsministrar vi likt Egyptens gräshoppor drabbats av.
    Hund perspektivet av livet var det en hel del coacher som gillade för 20 år sedan.
    Som metaforer i hur den moderna människan skulle må bättre och inte oroa sig över alla livets prövningar.
    Tyvärr så sätter Metoo stopp för denna tanke på många vis. Nosa, sätta på, äta, leka med, eller bita. Dom vanligaste hundimpulserna är tyvärr inte värst PK.
    Själv så älskar jag hundar oftast mer än människor då ytterst få av människor är värst ärliga, varken mot sig själva eller sin omgivning.
    Hundar är bara. Gillar det mycket, lekfulla eller argsinta allt visar dom öppet.
    Dom säljer sig väldigt lätt för god mat eller godis dock, den sidan är något dom kunde jobba lite på, tycker jag. Men å andra sidan ingen är perfekt , o vem vill inte sätta tänderna i en saftig skinka ibland.
    Såg en fantastisk film av Lasse Hallström,” A dog`s purpose”, har nog inte gråtit till film så mycket på väldigt länge. Otroligt vacker film.
    Ps visa din hemliga ring och återta makten 🙂

    Liked by 5 people

    • Dum dromedarian byts mot djur utan man, danske man, om öken lite kan, kreatur som kreatur tänker han, stort djur från khotan han fann, svans, fyra ben, mandom både bak och fram? skriver:

      Bra liknelse med gräshopporna, de åt allt och drog vidare.

      Liked by 1 person

  7. Dum dromedarian byts mot djur utan man, danske man, om öken lite kan, kreatur som kreatur tänker han, stort djur från khotan han fann, svans, fyra ben, mandom både bak och fram? skriver:

    Klimatet är en sån uppenbar sitation likt den disputation jag beskrev ovan, ingen av klimathysterikerna kan ens beskriva grunderna, och vad jag kan förstå så kan ingen alls göra det, inte ens vår egen Lennart. Problemet är från början våldsamt komplext och det är därför perfekt som politiskt styrmedel. Vad skall man då bedöma efter, om det inte är falsifierbara påståenden som produceras. Jo, man måste ägna sig åt att analysera de åtgärder som föreslås, och en klimathysteriskeptiker på Delingpoles podd nämner en viktig faktor, nämligen att den gemensamma faktorn för all hysterin och de politiska debatten är att endast storskaliga program där skattemedel kan användas och politiker bestämma är intressanta, därför så är man uppenbart inte intresserad av alla uppfinningar, eller av att köra bil på etanol medförde att mat (majs) försvann ur munnen på de fattigaste och att regnskogen höggs ner, även palmolja användes för ändamålet. Man kan även notera att man helt struntar i specifika åtgärder gällande artrikedom och att skydda habitat, eller småskaliga idéer för att samla plast eller liknande, våra vägar ser allt mer ut som soptippar. Det enda man är intresserad av det är stora mångåriga projekt som man kan parasitera på, man uppnår motsatsen till vad man säger sig vilja uppnå. Man vill lägga triljoner för att eventuellt rädda några få människor från att flytta i 50 år i framtiden så att miljoner kan svälta idag istället. Man behöver energi för att producera mat, så den stora effekten av de föreslagna åtgärderna är stt hålla de fattigaste på jorden i fortsatt fattigdom.

    Så varje diskussion om klimatet borde hålla sig till de konkreta åtgärderna, för de kan falsifieras, man kan räkna kronor och KWh och svältande magar, och rostiga vindkraftverk till havs. Joanne Nova i podden nedan slutade vara Green och blev mer och mer konservativ för som hon säger, hon upptäckte att de på aktivistsidan aldrig hade svar på hennes frågor:

    Liked by 7 people

  8. A skriver:

    Visst P.E, men är det inte så att det vi har störst problem med, är lögnerna och maktmissbruket i sig? Är det verkligen mer utveckling och ”välfärd” vi behöver. Kan det vara så att vansinnet är verktyget för att få stopp på utvecklingen? Vet inte. Man kan ju göra ett tankeexperiment att utvecklingen vore tio gånger snabbare. Skulle det vara bättre än nu? Att på ett sant vis vara rädd om miljön ser jag som synnerligen bra. Men klimathysterin kan jag inte se handla om detta, möljigen indirekt? Men det kan lika gärna bli tvärtom. För mig är allt detta dubbelt.

    Mvh A

    Gilla

  9. Lars skriver:

    Girighet är ju märkligt, men avser ju oftast det pekuniära intresset, men innehåller ju komplikationer som t.ex. om det går ut över någon annan. Egenintresse är ju mer generellt och kan avse det pekuniära intresset-. Men med girighet avses ju även en synd, något dåligt, att detta pekuniära intresse tagit över andra intressen. Men sett som ett moraliskt begrepp inom ett viss system så kan man kanske se det som ont, men i ett annat system, som de finansiella, som något gott!
    Men man kan kanske säga att det är ett begrepp som avser ett överdrivet egenintresse i en särskilt avseende som går ut över andra intressen socialt och då är vi inne på social motivation (värme, kärlek, anknytning etc). Vart hör då girighet, vad är det derivat av? Troligen självhävdande, att ha mer än andra, att positionera sig högre upp på en skala. Att ha mer än andra. Samtidigt kan det ju vara det vara ett derivat av övergripande överlevnadsmotivation dvs rädsla eller kamp driver mot girighet, rädslan för en katastrof, viljan att påverka. Här finns kanske den sjukliga girigheten? Rädslan att stå utblottade, att inte ha någon att lita till? Likaså kan ju girighet vara ett resultat av att stå utanflr dvs man har verkligen ingen att lita till om det skiter sig.

    Gilla

    • Lars skriver:

      Varifrån kommer värderingar och beskrivningar? Jag tänker de måste härstamma från uppgifter inom olika system där människan är ett separat system relaterande till andra system. Så adjektiv, egenskapsbeskrivningar, måste avse roller och relationer kontra andra (och andra system).

      Jag är inne på att de flesta begrepp inte är så absoluta utan ges av sammanhanget och ett sätt gå vidare är att identifiera sammanhanget! Det var väl så jag försökte fixera sociala system och det individuella systemet och använda social motivation för att definiera sammanhangen skilda från andra sammanhang. Wittgensteins språkspel, men fokuserat på vem som sätter reglerna (funktionellt tankeutbyte/samtal).

      Gilla

      • Lars skriver:

        Ska förstås tillägga att avsmak och avsky är två grundläggande mänskliga affekter och de som står närmast hundens beteende, vad som hindrar den fysiska motivationen, att äta! Nu har vi fler, liksom hunden! Glädje, lugn, nyfikenhet, vrede, sorg, så om hunden inte känner avsmak utan glädje så äter den!

        Gilla

    • Lars skriver:

      Med detta sagt att affekter och kombinationen med tankeobjekt som nog är vad vi benämner känslor är värdemarkörer och signaler och vi värderar även rationella logiska resonemang, kanske utifrån stringens och relevans för tolkningen av vår omvärld. Så visst kan vi känna avsky, men verkligheten är inte direkt erfaren och det är inget sanningskriterium. Sanningen är mer eller mindre användbara modeller som gör det möjligt att prognosticera t.ex. resultatet av vårt agerande, men det krävs överensstämmelse mellan prognos och utfall. Människan måste agera. Åtgärd-feedback-korrigering.

      Gilla

      • Lars skriver:

        Vi tänker på olika abstraktionsnivåer, ser världen ur olika perspektiv, men vi värderar med affekter tror jag, men vi förstår med vår rationalitet.

        Gilla

  10. Lenam skriver:

    Wow, vilken härlig berättelse. Jag känner mig stolt och hedrad av att vara en av de första att få kännedom om denna hemlighet om Kark den Vll s ring. Det får mig att tänka på Kung Salomos ring. Den där ringen som var så magisk att om man har den på sitt finger kan man tala med djuren. Vilken fantastisk ring. Den kan möjligen finnas under resterna från kung Salomos tempel. Där står nu en muslimsk moské . Tyvärr blir det svårt för mig att hitta denna ring. Muslimerna har nog inte heller lyckats även om de säkert finkammat området.

    Liked by 1 person

  11. Göran Holmström skriver:

    Måste erkänna, att jag är imponerad av att så många som både skriver krönikor och dom som kommenterar är förbaskat bildade och till det tänker mycket kloka tankar. Det som ställer till det för mitt lilla förvirrade huvud, är att ute i verkligheten, så råder ett motsatsförhållande. Där utnämner man en femtonåring till frälsaren av mänskligheten.”Mr president we are not drunk yet” till statsminister. På så många arbetsplatser jag verkat på premieras lögnare och odugliga individer.
    Hur kommer det sig att denna verklighet som skriver så klokt, missmatchar den andra som så många motvilligt måste verka i?
    Denna ekvation får jag inte riktigt ihop, fast å andra sidan så har ju det” normala” aldrig riktig intresserat mig värst mycket.
    Prioriteten har ju varit testa gränser på motorcyklar och bilar, berusa bort hjärncellerna så hårt det går, älska så innerligt som om det vore ens sista natt på jorden. Ät endast det godaste man kan komma över.
    HM inser ju att Hund perspektivet är ju rätt nära, i och för sig så luktar ju alltid mina crosskläder och hjälm blöt hund, kanske en hybrid, som folklore forskarna som påstår att många naturfolk var shape-shifters.
    Men saknar ju svansen att jaga då, det kunde nog roa en god stund.
    Kan ju även förklara min olust för brevlådor med.

    Liked by 2 people

    • cmmk10 skriver:

      Förklaringen gavs bl a i den tyska generalstaben, som delade upp befolkningen i fyra grupper.

      Majoriteten av de mer intelligenta anser oftast att det inte är mödan värt och är närmast lata. De dumma och lata orsakar ingen skada och märks inte heller av. Problemet är de s k ”energiska idioterna”, den majoritet som aldrig förtröttas i sina ansträngningar i att förstöra allt som skulle kunna göra livet behagligt. De skapar hela tiden onödiga arbetsuppgifter och suger ut mer än de tillför.

      Energiska och intelligent är skapelsen krona. De är det fåtalet som för mänskligheten framåt.

      Liked by 3 people

  12. Linden skriver:

    De brutala morden på de båda skandinaviska flickorna som var på backpackersemester i Marocko fortsätter väcka avsky.

    På nätet cirkulerar en film som sägs visa händelsen, som utreds som ett terrorbrott då det ska ha utförts av flera nu arresterade IS-anhängare.

    Filmen är fullständigt fasaväckande och visar bland annat hur en av flickorna får halsen sakta avskuren levande.

    I sociala medier är människor rasande. Inte bara över innehållet i filmen, utan även över att till exempel SVT/TT tonat ned händelsen till att flickorna hade ”knivskador på sina halsar”.

    Hur är man funtad när man oavbrutet försöker tona ned och förminska ner bestialiska dåd för att dölja sanningen för sin publik. Allt i ett politiskt syfte.
    Och detta är vi nu tvungna att finansiera över skattsedeln. Man tuggar fradga.

    En av dem som sett videon är SvD-ledaren Ivar Arpi. Han säger att det är det absolut värsta han har sett.

    ”Råkade se filmklippet som cirkulerar. Där en av dem får huvudet avskuret. Önskar jag hade det osett. Jag har sett många hemska saker. Ett tag kände jag ett ansvar som journalist att se filmklippen som IS (och AQ) släppte. Men detta filmklipp jag såg, det var värre. Det är det värsta jag någonsin har sett. Det kommer hemsöka mig”, skriver han på sin Facebooksida.

    Han påpekar att han känner en stark maktlöshet inför ondskan som drabbade flickorna och att han är fylld av ”iskallt hat inför dessa monster”. Han påpekar: ”De är fienden. De är odjur. De är orcher

    Liked by 5 people

  13. lookslikeanangel skriver:

    Julefrid?

    Egentligen borde man koppla av och bara fira jul.
    Men det senaste året, ”Hundens år” enligt kineserna,
    HAR varit ett hundår.

    Sveriges kräftgång, tar den någonsin slut.
    Dåden i Marrakech – Marocko, nu även.
    Var dom ”dumma”, de unga kvinnorna. Ja, kanske,
    men hela, hela tiden denna propaganda att vi ska omfamna
    världens ”kulturer” – till döds faktiskt.

    Det finns ett japanskt ordspråk, ungefär så här;
    ”vill man sälja sina varor ska man smycka dom med blommor”.
    Blommor som på en ”bättre” statsbegravning – eller hur blir det!

    Nästa år, enligt kineserna, är det väl Grisens år (eller vildsvinets).
    Måtte det bli bättre!!

    God Jul och Grymt Nytt År!

    Liked by 1 person

  14. Göran Holmström skriver:

    Personligen så ler jag lite åt tanken om livet efter detta. En helig ring som skänker en tillgång till det heliga landet! Och allt därtill, kan inte styrka vad som är rätt eller fel på denna fråga!
    Minns dock mina första minnen i drömmarnas värld, cirka 12 år ung, så minnet av mig ridandes med svärd i hand, sättandes eld på en kyrka med fackla, dessa våldsamma minnen har förföljt mig en lång livstid, varenda natt så har krig och våld utspelat sig.
    Senaste natten så, vapen i hand skjutit ner fienden! Död under krig och våld,
    54 år ung så kokar man ihop drömlivet så, våld och död varenda natt , sedan könsmogen tid.
    Är jag en sådan människa då?
    Nix låter alla trampa på mig, nej gillar det inte men uthärdar, då vetskapen om drömmarna så vill inte släppa lös monstret.
    Minnen av mig döendes i det nya Amerika snygg rödrock som plundrar , hus och jagar motståndare i vackra miljöer. Vägrar dock döda småbarn och ta deras saker, män från fartyget hygget ner mig i en flod dör jag blöder ut, sista minnet är hur jag segnar ner och dör i vattnet som blir allt rödare av blodet som lämnar mig.
    Vem vet vad som är sanningen?

    Gilla

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.