Muslimsk islamofobi?

Mohamed Omar

Ska man tro vänstern så är västvärlden ett dåligt ställe för muslimer. Korsfararnas hat lever till exempel kvar i lusten att teckna Muhammedkarikatyrer. Det kallas ”islamofobi”, ett ord som ingen begriper. Ibland verkar det räcka med att inte tro att Muhammed var en profet för räknas som islamofob. Men låt oss säga att islamofobi är att hata muslimer, även schyssta muslimer.

Då visar det sig att muslimerna själva är ganska bra på detta. Islamofobin som få talar om: muslimernas islamofobi. Tittar man hur det ser ut i världen så är muslimer mer fria att utöva sin religion i väst än i muslimska länder. I de flesta muslimska länder finns lagar som diskriminerar icke-rättrogna muslimer och som reglerar vem som får öppna en moské och vad som får läras ut i den. I Sverige och övriga västvärlden kan vem som helst, shia eller sunni, liberal eller konservativ, öppna en moské och lära ut vilka tolkningar av islam som helst. I Göteborg har till exempel ahmadimuslimerna en moské. Den gruppen är förbjuden, förföljd och diskriminerad i de flesta muslimska länder. I Pakistan blir ahmadier våldtagna, slaktade och brända levande.

I Saudiarabien är alla uttryck för traditionell sunniislam som helgon- och gravkult, firandet av profeten Muhammeds födelsedag med mera, förbjudna. Regimen har en särskild polis som ser till att endast wahhabismen, en rörelse inom islam som strävar efter att återgå till ett föreställt ”rent islam”, tillåts. Shiamuslimer, en femtedel av befolkningen i det saudiska kungadömet, diskrimineras och förföljs och lever i ständig fruktan för regimens religiösa polis och pogromer från fanatiker.

I moskéer och i tevekanaler beskriver fanatiska wahhabitiska predikanter shiamuslimerna som en pest och cancer som måste utrotas och att deras kvinnor och barn ska tas som slavar. Det sägs att deras helgedomar måste brännas ner. Och de har anhängare som tror dem och gör som de blivit manade. Shiamuslimer slaktas och deras helgedomar förstörs. Det är inte tomma ord. När man lyssnar till detta glödande hat som kommer från moskéernas predikstolar framstår västerländska så kallade islamofober som Gert Wilders som ganska harmlösa. Han har inte uppmanat till utrotning av muslimer. Men svenska islamiska organisationer och ledare tar aldrig upp denna muslimska islamofobi utan låtsas som om den inte existerar. I stället vill man tala om den mindre allvarliga och mindre dödliga västerländska, icke-muslimska så kallade islamofobin.

I de två svenska standardverken om islamofobi, Islamofobi (2010) av Mattias Gardell och Hatet mot muslimer (2009) av Andreas Malm, nämns inte detta problem alls. Så kallad islamofobi framställs som ett uteslutande västerländskt problem, vilket är en skev verklighetsbeskrivning. Man ska heller inte tro att dessa attacker bara sker utanför Europa. En fanatisk wahhabit, som sympatiserade med det sunnitiska, islamistiska upproret i Syrien, attackerade en shiitisk moské i Belgien i mars 2012. Det var knäpptyst från de som annars aldrig missar ett tillfälle att varna för islamofobi.

En liknande attack har även skett i Sverige. Den 11 oktober 2016 brandbombades en shiitisk bönelokal, en moské alltså, på Norra Grängesbergsgatan. Lokalen, som kallas Al-Montader-moskén, används för religiösa ceremonier, som till exempel ashura, den stora sorgedagen då shiiter sörjer martyren Hussein som stupade i slaget vid Karbala år 680 e. Kr.

Ashura-dagen inträffade just den 11 oktober 2016. I länder där det finns både sunniter och shiiter är det vanligt förekommande med bombattacker mot ashura-ceremonier, framför allt mot de processioner man brukar ha. Samma dag som moskén i Malmö attackerades, dödades till exempel 14 shiamuslimer i ett bombdåd mot en shiitisk moské i Balkh i norra Afghanistan. Vi ser här hur invandrare tar med sig konflikterna från islamvärlden.

Islamiska staten (IS) tog på sig attacken mot moskén i Malmö, men det behöver inte betyda att den jihadistiska terrorgruppen är direkt inblandad. I det 51:a numret av IS officiella tidskrift al-Naba skriver man att lokalen var ett centrum för ”rafidha”, vägrarna på svenska, ett nedsättande ord som sunniextremister använder om shiamuslimer. De menar att shiiterna vägrade att erkänna de ledare, kalifer, som efterträdde profeten Muhammed. IS-ledaren kallar sig kalif.

Den gripne jihadisten är en syrisk man i 30-årsåldern. Han kom till Sverige för att söka asyl under migrationshaveriet hösten 2015. Den 14 oktober, tre dagar efter brandattacken, beviljades han treårigt uppehållstillstånd. Han är väl en av många sunnitiska extremister som vantrivs i Syrien inte för att det är en diktatur, utan för att man inte förtrycker shiiter och kristna och inte tillämpar sharialagarna tillräckligt hårt. Man undrar hur han kommer att trivas i Sverige.

Om jag var ahmadimuslim i Pakistan till exempel, ett litet samfund som stämplats som kättare, är risken större att min moské skulle brännas ner av andra, fanatiska muslimer, än att den skulle träffas av beskjutning från amerikanska drönare. Drönare som inte riktas mot muslimer, ja, som inte riktas mot någon på grund av dennes tro, utan mot dem som USA bedömer vara terrorister. Det finns inte någon policy i USA eller något annat västland att attackera eller förtrycka muslimer för att de är muslimer.

Det är inte säkert att ahmdimuslimerna kommer att vara säkra i västvärlden framöver. Den 24 mars 2016 blev en ahmadier, butiksägaren Asad Shah, mördad i Glasgow. Mördaren var en fanatisk sunnimuslim.

I maj 2012 filmade Uppdrag granskning med dold kamera i Uppsalamoskén. En av moskéns mera omtyckta predikanter, den i Saudiarabien utbildade Abdul Wadud, gav då en misshandlad kvinna rådet att be sin man om förlåtelse. Hon skulle absolut inte kontakta polisen.

I föreläsningen ”Sanningen om shia” på YouTube kan man höra samme Abdul Wadud dela med sig av sin syn på dessa ”rafidha”, eller vägrare som de kallas. Han förklarar att shiaislam uppstått genom en judisk konspiration. Det var en jude som låtsades vara muslim som hittade på shiiismen eftersom han ville förstöra islam inifrån. Föreläsaren tar sedan upp vad han menar är likheter mellan shiism och judisk tro. Judarna och andra otrogna kan inte förstöra islam från utsidan, säger han, därför utger de sig för att vara muslimer.

Föreläsaren säger vidare att shiamuslimerna är farliga och att man som rättrogen sunnit inte får gifta sig med dem, inte äta deras kött och inte ens prata med dem. Han kallar dem ”smuts”! Då den här typen av åsikter sprids av både utländska och svenska imamer är det inte så förvånande att en shiitisk bönelokal utsätts för attentat.

Man kan undra om inte de skattefinansierade informations- och utbildningsinsatserna för att bekämpa så kallad islamofobi snarare borde riktas mot den muslimska gruppen…

Klicka här för att gilla min sida på Facebook!

17 thoughts on “Muslimsk islamofobi?

  1. Lennart Bengtsson skriver:

    Ett stort tack för denna värdefulla information. Detta om något borde våra myndigheter och politiker läsa. Deras okunnighet och förstockelse är närmast oändlig.

    Liked by 12 people

      • JVK skriver:

        Arnstadt också, det verkar som kriteriet för att kunna ge råd till etablissemanget är att man skall vara ideologisk extremist och skogstokig.

        Liked by 3 people

      • Underdog skriver:

        Mattias Gardell är ett litet problem. ”Statsvetaren” Ulf Bjereld är det större. Granska honom och hans gärning hårt. Han har makt i kraft av sin position i (S) VU och får regelmässigt utredningsuppdrag och möjlighet att stötta sina muslimska kompisar genom ansvaret för bidragen till trossamfunden. Varför skattepengar skall användas för det är också något som fler borde ifrågasätta.

        Liked by 6 people

  2. Jari Norvanto skriver:

    Kristofobi får man sällan höra talas om. Förmodligen är det bara ”islamofober” som tänker på det. Onkel Google svarar på ‘islamofobi’ ca 700 000 träffar, och ‘kristofobi’ ca 3 500. Tvåhundra mot en. Uncle Google answers 5 200 000 vs 31 000.

    Liked by 1 person

  3. Lena M skriver:

    Mycket intressant inlägg. Vi måste bekämpa dessa konflikter genom att låtsas som vi tror att de inte finns. Vi måste fråga oss varför inte Saudi vill hjälpa sina bröder i Syrien? Varför man inte sträcker ut en hjälpande hand till sina muslimska bröder världen över. Vi måste göra den muslimska invandringen till deras problem. Dom ska öppna sina hjärtan och plånböcker!!! Det har dom råd med. Världens rikaste länder.

    Liked by 3 people

  4. Fredrik Östman skriver:

    Minns när en kvinna öppnade en ”liberal” ”moské” i Tyskland här om året. Det togs som tecken på att islam har starka demokratiska och liberala strömningar och kan passa väl in i vår fantastiska välfärdsstat för alla. Pressen gjorde stort uppslagna reportage.

    Någon vecka senare tvingades den ”liberala” ”moskén” stänga efter dödshot och liknande från riktiga muslimer. Tyst som i graven i pressen.

    Liked by 4 people

  5. JVK skriver:

    Mattias Gardell är en mycket farlig figur men det finns många medlöpare. Har du hört av dig till SvD eller GP eller DN om att få någonting av dina alster publicerade på en debattsida? Det hade varit intressant om du gjorde det och redovisade deras argumentation för att vägra dig utrymme.

    Nästan alla nyord är skapade i kulturmarxistisk anda efter postmodernismen, de är makten och attacken på oss som är det viktiga, man reducerar en komplex verklighet till ett ord som etablissemanget så kan använda som vapen mot oss.

    Liked by 1 person

  6. Sven Dufva skriver:

    SUM, Sveriges Unga Muslimer, är efter svensk förebild en s.k. enhetsorganisation.
    Föreställningen att de på allvar skulle representera och tolerera alla grenar av Islam och representera samtliga muslimer är ett dåligt skämt och ett monumentalt hyckleri. Att den svenska offentligheten i sin naiva provinsialism spelar med i dessa förljugna charader om islamofobi är beklämmande.

    Liked by 1 person

  7. Hosianna skriver:

    Tack, Eddie, för din nit, men även om lejonparten av ”de skattefinansierade informations- och utbildningsinsatserna för att bekämpa så kallad islamofobi” verkligen skulle ”riktas mot den muslimska gruppen…”

    … framstår sådana dyra, på förhand dödsdömda, evighetsåtgärder som sanslöst slöseri med svenska skattemedel, som borde satsas på meningsfulla åtgärder, för att komma tillrätta med det importerade hatet.

    Att som troende, agnostiker, ateist eller bara helt vanligt svenskt sekulär icke-muslim vara rädd, på riktigt, för all islam och dess våldsamma utbredning i Sverige, Norden, Europa och resten av den civiliserade världen…

    … förefaller högst rationellt, om västerländsk frihet, fred och demokrati ska ha någon framtid.

    Liked by 1 person

  8. Anonym skriver:

    Denna muslimska islamofobi är kanske en förklaring till varför muslimer flyr till ett land som Sverige istället för till ett annat muslimland. Trots att många av de länderna är väldigt rika.

    I sin bok ”Framtidsstaden: Om Sverige imorgon blir som Malmö idag, hur blir Sverige då?” skriver Lars Åberg så här:

    ”Nog innebär det en särskild prövning att Sverige som mottagarland värderingsmässigt ligger på längst avstånd från länder vars medborgare vi tar emot.
    Sverige borde i det avseendet vara det sämsta landet att flytta till från just de här länderna – såvida det inte är värderingarna här de är ute efter. Bland dem som flyttar hit finns givetvis många som önskar att deras hemländer var mer lika Sverige i fråga om mänskliga rättigheter och demokratiska institutioner.”

    Liked by 1 person

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

w

Ansluter till %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.