Mission och mord

Mohamed Omar

En av de tre jihadisterna som attackerade London den 3 juni var muslimsk missionär. Youssef Zaghba var enligt brittiska medier engagerad i den hemlighetsfulla, islamiska missionsorganisationen Tablighi Jamaat.

Även jihadisterna som genomförde attacken den 7 juli 2005 i Londons tunnelbana var engagerade i organisationen. Vi vet också att jihadisten som mejade ner folk på en julfest i San Bernardino i USA den 2 december 2015 brukade gå till en Tablighi-moské.

Redan 2005 konstaterade den konservativa, amerikanska tankesmedjan Middle East Forum att:

“For a majority of young Muslim extremists, joining Tablighi Jamaat is the first step on the road to extremism.”

I Frankrike fungerar organisationen som en inkörsport för islamiska extremister, noterade man på tankesmedjan:

“Perhaps 80 per cent of the Islamist extremists in France come from Tablighi ranks, prompting French intelligence officers to call Tablighi Jamaat the ‘antechamber of fundamentalism’.”

Utåt sett är Tablighi Jamaat en helt och hållet apolitisk organisation som enbart ägnar sig åt islams religiösa delar. Men denna skillnad mellan religion och politik är svår att upprätthålla då profeten Muhammed ju byggde en islamisk stat.

Tablighi-rörelsen har växt fram ur den så kallade Deobandi-skolan i Indien. Det finns en annan mera känd rörelse som också växt fram ur denna skola: talibanerna. Tablighi och talibanerna delar ett gemensamt ursprung och en gemensam lära, men de skiljer sig åt i metod. Tablighierna vill bygga den ideala, islamiska staten genom mission, talibanerna genom jihad. Steget kan vara kort mellan de två rörelserna: John Walker Lindh, en amerikansk konvertit rill islam, reste med Tablighi Jamaat till Pakistan 1998. Han anslöt sig senare till talibanerna.

Organisationen finns även i Sverige. Det ska byggas en ny moské i stadsdelen Stenhagen i min hemstad Uppsala. I november 2015 sålde kommunen en tomt bredvid S:t Maria kyrka till Uppsala Dawa-stiftelse. Stiftelsen är en del av tablighi-rörelsen. Dawa är arabiska och betyder ”att kalla”, i detta fall åsyftas ”att kalla till islam”, det vill säga mission. Det arabiska ordet ”tabligh” i namnet Tablighi Jamaat betyder ”predika” eller ”meddela”.

Tablighi Jamaat grundades i Indien på 1920-talet för att rena muslimer från påverkan från den indiska, hinduiska kulturen. Den spreds sedan till hela världen och räknar idag cirka femtio miljoner medlemmar. För att få unga muslimer att rensa bort varje spår av icke-islamisk kultur tar man dem med på resor i tre eller 40 dagar. Man sover tillsammans i moskén och följer ett program som innehåller bön, koranläsning, predikan och ”turer”. Turen går ut på att gå runt närområdet, knacka dörr hos muslimer och kalla dem till moskén.

Man menar att de unga männen kommer att färgas av miljön under resan och förvandlas från vanemuslimer eller slarviga muslimer till medvetna och strikta muslimer. Tablighi Jamaat anser att varje medlem någon gång under sitt liv bör företa en resa om tre månader till rörelsens center i Pakistan, Indien och Bangladesh.

En av de ledande företrädarna för Tablighi Jamaat i Uppsala heter Akmal Hyder och kommer ursprungligen från Bangladesh. Han är professor vid Högskolan i Gävle. I juni 2014 var han med och arrangerade en stor missionskonferens i Norrköping. Han blev då intervjuad av en kvinnlig journalist för Arbetarbladet. Hyder vägrade att ta hennes utsträckta hand. Kvinnor var förbjudna att delta på konferensen. ”Islam skiljer mellan kvinnor och män. Vi blandar inte”, sade Hyder till Arbetarbladet.

Han tyckte också att jämställdheten mellan män och kvinnor överdrivits i Sverige. ”Det är en kultur som byggts upp under många år. Det har blivit som en religion för er”, sade han.

Rörelsen uppmanar alltså inte som talibanerna direkt till väpnad jihad, men förhärligar i sina predikningar och i sina studiecirklar profeten Muhammeds krig och erövringar. Dessa härtåg ses som förebildliga för rörelsens missionsresor.

Skillnaden mellan Tablighi Jamaat och jihadistgrupper är att tablighierna vill bygga den islamiska staten nerifrån och upp genom att islamisera individerna medan jihadistgrupperna vill bygga den islamiska staten uppifrån och ner genom väpnad revolution. Tablighi Jamaat menar att när muslimerna har blivit riktiga muslimer kommer Gud att ge dem seger och styret över världen.

I en intervju i Upsala Nya Tidning den 6 februari 2017 sade Atique Ullah, en av Dawa-stiftelsens företrädare: ”Vårt mål är att hjälpa unga muslimer att integreras i samhället”.

Men i själva verket är målet segregering, att vända unga muslimer bort från svensk kultur och svenska värderingar, och till en strikt tolkning av sunnitisk islam. Det framgår när man läser Tablighi Jamaats litteratur och lyssnar på deras förkunnelse. Rörelsens “manual” heter Fazail-e-Amaal, finns översatt till engelska och tillgänglig på nätet.

I boken står det att muslimernas olyckor beror på att de inte tillämpar islam till fullo. Därav följer att lösningen på deras bekymmer är att uppväcka den rena, ursprungliga och fullständiga tillämpning av islam som man tror rådde på de tidiga muslimernas tid.

I boken kallas jihad, det heliga kriget för att underkuva de otrogna, för “a sublime task” och det sägs att de som inte har den äran att delta i jihad åtminstone kan göra sin plikt mot islam genom att delta i tabligh, det vill säga i missionsarbetet. Se kapitlet “Muslim Degeneration and its only remedy”.

I intervjun i Upsala Nya Tidning lovar Atique Ullah att ingen extremism kommer att tillåtas i den nya moskén. Men varför har extremism tillåts i Uppsalamoskén? Atique Ullah och andra tablighier har suttit i Uppsalamoskéns styrelse utan att göra någonting åt det faktum att gävleimamen Abo Raad, en av jihadismens viktigaste ledare i Sverige, hållit studiecirklar för unga män. De har varit tysta och låtit det ske.

Om Atique Ullah inte tycker om extremism, varför har han inte protesterat mot Abo Raads verksamhet i Uppsalamoskén? För er som inte känner till bakgrunden: Abo Raad hyllade terrorgruppen Islamiska Statens offensiv sommaren 2014.

Det är oroväckande att en organisation som Tablighi Jamaat, med så många fall av missionärer som övergått till att bli mördare, kan etablera sig i Sverige utan någon verklig granskning eller debatt.

18 thoughts on “Mission och mord

  1. Johan Löfgren skriver:

    Jag tänker rösta på det partiet som ser islam som ett rent samhällshot. Och utifrån hur livet är i islamländer behöver analysen inte vara så värst djuplodande för att komma fram till sunda slutsatser för svensk del.

    Islam är helt klart en odemokratisk samhällsomstörtande ideologi med mycket blod i bagaget. Dessutom är urkunderna uppdiktade fantasier, vilket inte gör saken bättre. Här behövs det alltså tänkande hjärnor och därmed ett skifte av politiker.

    Liked by 6 people

  2. Moab skriver:

    Gör DGS eller Omar några framstötar för att få plats i systemmedia? Omvänt, får ni några samtal från Wolodarski eller Teodorescu eller Lifvendahl? Svaret är väl nej på det senare och säger det inte allt man behöver veta? Här har vi en man med en del rötter i den kultur som fyller tidningarna, utrikes som inrikes, varenda dag, han har dessutom gjort en djupdykning i islams värld, är ambitiös, gräver djupare än alla andra, och är dessutom kul (och gillar serier ett enormt plus), ändå skriver han bara här! Det är oerhört.

    Istället får man sig till livs utläggningar av Tove Lifvendahl, återigen, som skall föra i bevis att hon minsann intar den kloka mittpunkten. Idag en helt infantil ledare som försöker göra gällande att bara för att det inte finns varken en vänster eller högerkonspiration så.. Så vad?
    Frågan är inte om det finns en konspiration eller ej, frågan är om medier rapporterar alla negativa konskvenser av invandring proportionellt mot deras frekvens och invandras snabbt ökande antal? Hur ofta skriver man ut vilken härkomst förövare har? Nästan aldrig, konspiration eller inte, det är detta det handlar om, inte ens ett så simpelt faktum förstår man på ledarsidan i SvD. Vad lärde man sig av att läsa Tove? Inget, när man läser Omar så får man däremot sig ofta något nytt till livs, liksom ofta på alternativmedier. Det är det som skiljer, man lär sig aldrig något nytt i systemmedia och ”diskussionerna” som den ovan med Tove förs utan opponenter, inser de inte hur tråkigt det blir?

    Liked by 7 people

    • JAN BENGTSSON skriver:

      Vi skall vara oerhört tacksamma mot Patrik,
      som oss vanliga dödliga en inblick,
      tillåter denna högst berättigade insiktsfulla kritik av Islamismen!

      Som garanterat därför STÄMPLAS som ISLAMOFOBI…

      Han är sannolikt utsatt för påhopp,
      inkluderande både hugg o slag för den goda sakens skull…

      Man hade önskat att SD vore lite tydligare,
      även om Jomshof kallade det en Trojansk Häst)

      Bilderberg groomade Annie högg direkt…
      Islamofobkortet hade putsats upp ”over there”…
      Man önskar att Jimmie vågat kontra!

      Så Du o Dina systrar längtar efter Sharia lag)
      Då hade tom Annie nog tappat målföret!

      Omar måste väl leva under skyddad identitet?

      Gilla

    • Göran skriver:

      Om man påstår att det inte finns några konspirationer då behöver man nog öppna upp sina skygglappar. Det dräller av konspirationer över allt. Det finns stora det finns små. Det finns sådana som består av många människor och sådana som består av en människa. Att ens påstå att det inte finns konspirationer är en konspiration.

      Gilla

  3. Gunilla skriver:

    Nu har MSB tvingats avstå från den uppföljning av studien av muslimska brödraskapets med tentaklers inflytande och inverkan inom det svenska samhället efter trakasserier och hotfulla påtryckningar från intressegrupper som inte vill ha dessa kopplingar belysta. Vad som slår mig också är hur många vänsterpolitiskt tillsatta professurer, i påhittade ämnen, vi har inom den svenska universitetsvärlden. Professurer från vilka dessa fritt ägnar sig åt att driva egna politiska agendor. Härifrån kan man liera sig, under täckmantel av demokratiskt arbete, med personer och intressen som, i sin förlängning, utför hot mot landet och vår demokrati. Naturligtvis är syftet med rubriken av arbete för att hjälpa muslimska ungdomar in i samhället enbart arbete för ökad segregation. Men så är ju vårt samhälle inte dessas samhälle. Målet är ju världsdominans för religionen islam.

    Liked by 4 people

  4. JAN BENGTSSON skriver:

    Vi är naiva o FLATA i Sverige,
    det var väl innebörden av (S)tefans erkännande…

    Vad är en Muslims löften värda,
    när man har rätt att ljuga för att främja Islams sak!

    Finns nog bara en väg att gå?

    Tillåt inga fler byggen i Sverige av Moskéer,
    så länge det inte byggs kyrkor inom Islams länder…

    Där Sverigefientliga hatbudskap sprids…
    RIV SKITEN!

    Problem solved!

    Liked by 1 person

    • Elöd Szanto skriver:

      Om det vore så lätt!
      Du kan inte riva tankar, övertygelser och blind tro!
      Det behövs ngt mer.
      Kalla det antimission – en till synes hopplös dialog. Så små frö av fakta som med åren växer fram till tvivel på det blinda tron.
      Sekularisering!
      Det kommer ta decennier om det än skall lyckas.

      Gilla

  5. ramonafransson skriver:

    Allting vad gäller Islam i Sverige har på kort tid gått överstyr. Nu är det försent för än idag sitter reportrar i teve och pratar: Islamofobi. Och ja, jag har islamofobi i allra högsta grad. Varför?
    För att inget land i världen med denna sjuka religion, ideologi och politiska gren har tillfört mig som västerlänning något gott!
    Det enda jag ser och hör är kvinnor klädda i sopsäckar och terrorattacker. Ska det vara något jag ska omfamna? Tror inte det. Alltså är jag islamofob.

    Liked by 3 people

    • JAN BENGTSSON skriver:

      Dessvärre ingen sjukdom/Fobi längre…

      En högst rimligt befogad rädsla för framtiden i Sverige (Swe RABIA)!

      Gilla

    • Svensk av födsel och ohejdad vana skriver:

      Nej, Ramona, du har bara ditt sunda förnuft i behåll, och en intakt självbevarelsedrift!
      Islamofobi är ett otroligt korkat uttryck skapat av verklighetsfrånvända utopister med enorma skygglappar, som verkligen lider av fobi – realitetsfobi

      Gilla

  6. Gösta Johnsson skriver:

    Finns bara ett sätt att sakta men säkert få till stånd ett allvarligt menat arbete på alla nivåer i samhället för att motverka islamismen i vårt land. En röst på SD i valet 2018 av tillräckligt många kloka svenska män och kvinnor för att stoppa den pågående nedbrytningen av våra samhällsfunktioner.
    Hoppas att Alice T orkar hålla ut och motverka PK-isternas pågående svek mot svenska folket genom undanhållande och förvanskningar av skeenden i våra samhällen.

    Liked by 1 person

  7. lasse4u skriver:

    Äntligen materialiserar sig det sanna spännande mångkulturella samhället. Men nu säger bossen Steffe att det inte ska vara mångkultur, så här gör vi i Sverige, här tar vi i hand osv. typ den icke existerande svenska kulturen. Tänker Steffe ändra grundlagen? Stryka det där med det mångkulturella Sverige?
    Men alla kan känna sig trygga nu, Steffe bossen har varit på Järva och talat med bönder på bönders vis och förklarat vad som gäller i den svenska modellen.

    Vad trodde de att det skulle bli? När man fyller landet med främmande kulturer.

    Gilla

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s