Kan man vara både svensk och muslim?

portratt-dgs-2

Mohamed Omar

Kan man vara svensk och muslim? Det beror på vad man menar. Om man med svensk menar svensk medborgare så är det fullt möjligt. Fler av de unga muslimer som rest till Syrien och Irak för att strid för jihadgruppen Islamiska Staten (IS) har varit svenska medborgare. Så det är fullt möjligt för även den meste extreme muslim, en som till med är fiende till Sverige, att samtidigt vara svensk medborgare.

Men om man med svensk menar svensk i kulturell mening, blir det besvärligare. Jag har erfarenhet av både svensk kultur och islam och kan visa att det finns flera motsättningar som är svåra, för att inte säga omöjliga att överbrygga. En muslim som strävar efter att följa sin religion och bli sedd som en god muslim av sina trosfränder kan inte samtidigt bejaka och leva ut den svenska kulturen.

Svensk kultur är ganska fuktig. Men spriten handlar om mer än att supa sig full. Den ingår i viktiga ritualer. Man dricker före en resa och man dricker när man kommer hem. Man dricker när man fyller år. Man dricker när man möter en vän man inte sett på länge. Man dricker när man försonas. Man dricker vid begravningar. Man dricker när man tar studenten och man dricker på bröllop. Man dränker sina sorger och man firar sina segrar. Och så sjunger man!

Det berättas att den österrikisk-ungerske tonsättaren Franz Lehár (1870-1948) vid sitt besök i Sverige 1936 på fullt allvar lär ha trott att Helan går var Sveriges nationalsång eftersom den mycket högtidligt alltid sjöngs som första sång vid alla fester.

En skald som de flesta svenskar känner till och älskar, Bellman, besjöng gärna spriten: ”Supa, dricka och ha sin flicka, är vad sankte Fredman lär!”

Men i islam är alkohol absolut förbjudet. De som dricker gör det i smyg och föraktas av de flesta i det islamiska samhället. Några snapsvisor finns inte. Den muslim som dricker öppet kan aldrig åtnjuta respekt i moskén. Enligt islamisk lag får man heller inte sitta med i sällskap som dricker. Man får inte tillverka eller sälja sprit. En rättrogen som blir sedd i ett sådant sammanhang förlorar sitt anseende. Allt detta innebär att en muslim inte utan besvär kan delta i svenska sällskapslivet. Inte gå ut och ta en öl. Inte bli hembjuden på middag hos en vanlig svensk familj. Inte som student delta i akademiska fester och ceremonier.

Svenskar äter fläsk och har gjort det så långt man kan minnas. På julafton vill man ha skinka. Men för muslimer är fläsk det vidrigaste man kan tänka sig, betydligt värre än sprit. Grisen ses som ett orent djur och en symbol för de otrognas orenhet. Det finns förstås svenskar som inte äter fläsk, ja, vegetarianer, men de ser inte grisen som oren och de ser inte ner på andra svenskar för att de är glada i korv och skinka. En annan sak som försvårar umgänget mellan svenskar och muslimer är synen på hunden. Svenskar älskar hundar och har dem som sällskapsdjur. I islam däremot räknas hunden som ett smutsigt djur som man ska hålla sig borta ifrån. Hur gör man om man blir bjuden till en svensk familj som har hund? Ska man gå dit och riskera att besudlas eller ska man be värden hålla den borta och därmed riskera att såra dem? Det är inte lätt.

I den svenska kulturen umgås män och kvinnor ganska fritt. Det är upp till var och en att hålla lämplig distans, inte bli för närgången. I islamisk lag däremot får en man och kvinna som inte är gifta och inte nära släkt inte vara ensamma tillsammans. Man får heller inte skaka hand med det motsatta könet. När religiösa, muslimska familjer möts hemma ska männen sitta i ett rum och kvinnorna i ett annat. Hur ska man göra? Ska man umgås enligt svensk sed eller enligt islamisk lag? För en muslimsk kvinna som tar profeten Muhammeds ord på allvar är det ett måste att täcka sitt hår med en sjal, det som på arabiska kallas hijab. Att inte göra det är en synd. I den svenska kulturen finns inga sådana tabun. Hur ska man göra? Täcker man sitt hår signalerar man till andra svenskar att man är avvikande och täcker man inte sitt hår signalerar man till muslimer att man inte är en god muslim.

Enligt islamisk lag måste en muslim komma till moskén varje fredag mitt på dagen för att be och lyssna till predikan. Fredagen är en helgdag i islam. Dock inte i Sverige, här är det en vanlig arbetsdag. I länder med muslimsk majoritet är fredag en ledig dag för att folk ska kunna gå till moskén och uppfylla sin religiösa plikt. Det går inte i Sverige. Många rättrogna muslimer lider av skuldkänslor för att de inte går till moskén på fredagar. De har att välja mellan att sköta sitt jobb och att vara goda muslimer. Vissa försöker pressa in fredagsbönen på lunchrasten, men det är svårt. Andra väljer att köra taxi för att schemat är flexiblare, fast de kanske egentligen skulle passa bättre i en annan bransch.

De två största högtiderna i svensk kultur är jul och midsommar. För rättrogna muslimer är julen något oerhört främmande, för att inte säga hädiskt. I Uppsalamoskén, som jag besökte många gånger när jag var muslim, varnade imamen för julen. Man fick inte fira jul och inte heller önska någon annan god jul. Våra mest älskade julsånger innehåller rader som är nästan lika provocerande för muslimer som Muhammedkarikatyrer. Som de här raderna i Nu tändas tusen juleljus: ”Och över stad och land i kväll/ går julens glada bud/ att född är Herren Jesus Krist/ vår Frälsare och Gud”.

Midsommar skulle man kunna fira, men inte som svenskar gör. Man kan inte dansa runt en stång, män och kvinnor tillsammans, och man kan inte dricka nubbe. Kvinnor kan heller inte sjunga eftersom deras röst anses utgöra en frestelse, på arabiska fitna, för män. Dessutom kan både jul och midsommar infalla under fastemånaden ramadan och då måste man välja, ska man göra som svenskar eller som muslimer? För du kan ju inte gärna fira jul på fastande mage.

En annan sak är vårt svenska kulturarv. Hur ska man se på det? Är de gamla kyrkorna något vackert att beundra eller något hedniskt att förakta? För en rättrogen muslim är en kyrka en symbol för avgudadyrkan, på arabiska shirk, och den största synden en muslim kan begå. Svenskar är inte särskilt troende, men inte heller militanta ateister. De flesta är kulturkristna som tycker om kyrkliga ritualer som dop, bröllop och begravning.

Jag har redan berört ämnet: musiken. Svenskarna är ett sjungande folk. Få länder kan stoltsera med lika många körer. Redan på dagis börjar man med ramsor och visor. Senare i skolan har man musik som ämne. Många barn och unga spelar flöjt och piano och andra instrument, uppmuntrade av sina föräldrar och av lärare. Vi tror att detta är självklart för alla människor. Men så är det inte. I islamisk tradition förknippas sång med vulgaritet och sedligt fördärv. Den enda sången som är riktigt respektabel är koranrecitation, böneutrop och i vissa fall religiös diktning. Men detta kallar man inte sång, utan använder andra ord. I islamisk lag är alla instrument utom tamburiner förbjudna. Muhammed sade att flöjten är Satans röst.

I den svenska, och i den europeiska kulturen i allmänhet, är musiker respekterade. Musik räknas till de sköna konsterna och en minst lika viktig verksamhet som litteratur och vetenskap. De stora tonsättarna dyrkas, man reser statyer över dem och skriver tjocka biografier om dem. I islamiska länder däremot finns ingen komplicerad konstmusik på samma nivå som Mozart och Beethoven. Den musik som har skapats har gjort det trots, och inte på grund av religionen islam. Det är otänkbart att en musiker skulle kunna räknas som en from muslim och åtnjuta respekt i moskéerna. Det finns inga moskékantorer!

Sist men inte minst vill jag nämna begravningen! Det är där vi alla ska sluta, både muslimer och icke-muslimer. Men på vilken gravplats, den islamiska eller den kristna? Och enligt vilken ritual, den muslimska eller den kristna? Enligt en strikt tolkning av islamisk lag får kvinnor inte ens närvara vid begravningen. Och bönen för den döde sker i moskén. Bara män får vara med. Om man är både svensk och muslim, hur ska man då göra? Man kan ju inte dela upp sig och begravas på två platser. Och återigen, hur blir det med musiken? På en muslimsk begravning tillåts ingen musik. Ska man ha öl vid minnestunden?

Nu har jag tagit upp ett antal punkter som visar hur svårt det är att vara både svensk och muslim. Jag tror själv inte att det är möjligt, därför har jag lämnat islam och valt att leva som svensk. Det finns många fler punkter som jag kan ta upp i kommande artiklar, till exempel skillnaden mellan hur man ser på bildkonst och skulptur i svensk kultur och i islam. Den allmänna uppfattningar i Sveriges moskéer, och jag har besökt åtskilliga, är att svenskarna är De andra. Att vara svensk är detsamma som att vara icke-muslim, att leva som en svensk betyder att leva icke-islamiskt.

104 thoughts on “Kan man vara både svensk och muslim?

  1. 77711n skriver:

    En bra genomgång – som visar att islam inkl slöjbärande inte handlar om ”religionsfrihet” utan är som jag påpekar alltid en demonstration och provokation, att man inte vill vara svensk och inte förväxlas med en svensk – för man vill tala om för alla man möter att man inte är svensk utan muslim.

    Liked by 4 people

    • Michael Söderberg skriver:

      Mohamed, dina artiklar är så otroligt lärorika. Dessutom hatar du inte Islam, du bara berättar sakligt hur Koranen förhåller sig till olika fenomen. Jag har själv läst den faktiskt, men jag fattade inte ett dugg. Det var något av det mest förvirrade, motsägelsefulla och aggressivaste jag läst. En enda röra av våld, förlåtelse, hämnd och pedofili, faktiskt.

      Jag har enorm nytta av din kunskap när jag hamnar i dispyt med ”goda” vänstersvennar, som försöker förklara för mig hur bra islam är. När jag citerar vad jag själv läst, eller anför något av vad du skrivit blir jag stämplad som islamofob. Jag säger att de av er som har läst Koranen räcker upp en hand. Som du förstår blir det pinsamt då, eftersom jag aldrig sett en uppräckt hand. Ändå ”vet” de för de känner minsann andra som ”vet” vad det står i den och är betydligt trovärdigare än jag som har en ”dold agenda” får jag höra.

      En sak ska du veta om oss svennar, att gå till källorna, eller att be om källa till påståenden är INTE vår starkaste gren. Vi föredrar att tro på goda sagor och förnekar fanatiskt allt som motsäger de fina teorierna. Det kan nog om någon folkbildaren Tino Sanandaji bekräfta i sin outtröttliga kamp mot lögner och fördummning.

      Du är också en folkbildare, fortsätt och tappa inte sugen. Du behövs.

      Hälsningar Micke.

      Liked by 2 people

  2. Hamza Yusef skriver:

    Jag är svensk, blont hår, 3e generationens stockholmare. OCH, jag är muslim. I dina termer Salafi, jihadi och fanatiker… (i dina termer).
    Man kan hålla sig borta från supande, fläsk och och dålig musik vars enda budskap idag är sex och fortfarande vara Svensk och Muslim.. Men jag skulle hellre bli kallad muslim än Svensk då det inte finns nationalitet inom Islam. olika stammar, ja, men man vill ena dem alla istället för att separera sig i olika nationaliteter.
    man vill ta bort det man vet skadar, så som alkohol och ytlighet, fåfänga och fläsk. Slå på MTV och visa det för 2 generationer tillbaka, då skulle (mormor vända sig i graven av avsky.. detta du talar om har inget med att vara svensk att göra. Alla du umgås med kanske super på alla tillställningar men de Svenskar jag känner gör det inte. visst, vi har en annan kultur i Sverige än t. ex Tunisien, men är den bättre eller sämre ?. ja, och nej. alla kulturer har sina positiva sidor samt negativa. Men kan man vara Svensk och muslim . Ja det kan man. men man får välja sitt umgänge efter vilken person man vill vara. Du kanske inte vet detta, men vi har vegetarianer, veganer och de som inte tycker om vilka de blir med alkohol i kroppen. Så det är väldigt många ”svenskar som inte passar in i den nidbild du målar upp.

    Liked by 1 person

    • gmiksche skriver:

      Du är svensk medborgare, men inte svensk. Du säger ju själv att du hellre vill bli kallad muslim. Jag håller med om att mormor skulle vända sig i graven om hon visste. Men inte för popmusikens skull.

      Liked by 8 people

    • Hedvig skriver:

      @ Hamza Yusef 24 februari, 2017 kl 04:13

      Min enda men starka invändning är att du underställer din svenska identitet din religiösa identitet: ”jag skulle hellre bli kallad muslim än Svensk då det inte finns nationalitet inom Islam”.

      I demokratin Sverige kan inte religionen konkurrera med vår lagstiftning. Vi har således religionsfrihet inom de ramar som våra grundlagar och institutioner sätter.

      Liked by 2 people

      • Anna skriver:

        Kajsa: Vad jag förstår har alla matförbud och renhetslagar, (inkl fixering vid kroppsvätskor) som finns inom både judendom och islam, sitt ursprung i att man hade märkt vad som kunde göra en sjuk.
        Fläskkött är ju även i dag sett som ett mindre ädelt kött och det är mycket viktigt att det genomsteks för att man inte ska bli sjuk.Grisar äter ju dessutom allt vilket gör att t ex lammkött för många känns lite fräschare (och då talar jag om djuret lamm). Antagligen hade man märkt att man oftare blev sjuk av griskött än av andra slags kött. Att det handlade om hur välstekt köttet var kan man inte utgå från att de visste då.

        Gilla

      • Hortensia skriver:

        Mmm, Anna, hygienaspekten bör beaktas, men kycklingkött då, med all salmonella, campylobacter mm? Det anses ju halal – fast bara om den stackars fågeln har blivit rituellt plågad till döds, förstås.

        Könsstympning, som alltid torde medfört betydligt större risk för akuta dödsfall eller livslångt lidande än dåligt tillagat fläskkött, är man tydligen inte heller så rädd för att man vill förbjuda…

        Gilla

      • BCCDR skriver:

        Anna! I vårt södra grannland Tyskland äter man något som kallas ”Mettbrötchen”. Detta är en halv fralla med rå fläskfärs och lök. Man verkar inte bli speciellt sjuk av det. I alla fall inte värre än att man arbetat sig upp till att bli en av världens ledande industrinationer och exportvärldsmästare. Och människor från muslimska länder verkar göra vad som helst för att få bo där. Märkligt!

        Gilla

    • Kajsa skriver:

      Kort fråga… Vad är det som ”skadar” med fläsk? För mycket alkohol eller att vara för fåfäng, är ju inget att stå efter oavsett nationalitet eller religion. Men, vad är skadligt med fläsk?

      Instämmer med GMIKSCHE om att man inte är svensk om man sätter muslim eller islam över sitt land & medborgarskap. I så fall är man bara svensk på pappret…

      Liked by 1 person

      • JAN BENGTSSON skriver:

        Det var väl farligt på 600-talet i tropisk värme?

        Slaktat kött blev snabbt otjänligt som människoföda,
        utvecklande av trikiner mm

        I en modern tid med kylförvaring något helt annat!

        Däremot är det obegripligt om man har hundfobi,
        att välja Sverige, världens mest hundtäta land?

        Då måste det finnas något som kompenserar ”obehaget”…

        Är det någon som har en förklaring)

        Liked by 1 person

      • Anna skriver:

        BCDR och Hortensia: Jag själv har ingen aning om ifall otillagat fläskkött verkligen är hälsovådligt eller inte och det var inte heller min poäng. Det jag pekade på är att när det gäller konstiga (for oss) förbud och renhetslagar inom olika religioner så har jag förstått att det man uppfattade kunde leda till sjukdom sedan införlivades i religionen som religiösa regler. Både judendom och islam har även många regler som gäller kroppsvätskor, vilket antagligen beror på att man uppfattade redan på den tiden att sådana kunde föra med sig sjukdomar. Trots detta har jag svårt att förstå att man lägger stor vikt vid dem än i dag.

        När det gäller halalkött kan jag kanske (?) trösta alla oroliga med att i Sverige får inte heller halalslakt ske utan bedövning. Sedan kanske man bör vara orolig ändå för hur våra djur behandlas även på icke-halalslakterier. Jag försvarar inget som medför ökad plåga för djuret, men hur måna är vi om djuren i andra slakterier? Om vi nu bryr oss om djuren alltså, mer än vi är ute efter att hitta fel på muslimerna?

        Gilla

      • Anne-Hedvig skriver:

        Svar til Jan B:
        I mange land der innvandrede muslimer kommer fra, fins omstreifende løshunder som kan bære på rabies. Da er det fornuftig å holde seg unna bikkjene. Men i Sverige (og Norge, hvor vi ikke har hatt rabies på fastlandet siden 1815) er det bare irrasjonell fordom.

        Gilla

    • Min svarta skånepåg skriver:

      Hamsa är framtiden som 87% har röstat på, han är bara före sin tid. Alla ni som inte röstat SD ni har röstat för att sådana som Hamsa skall bli fler. Det är dags att välja. Det finns inget böde och mer,

      Liked by 2 people

    • j2krebs skriver:

      Du har nog missuppfattat det som menas dryckessång och fläsk m m i och för sig så gör även vissa stränkt kristet religiösa så med. Men då betraktas vederbörande som religiösa fromlare.

      Gilla

      • Anna Lindén skriver:

        Jag har aldrig hört talas om någon kristen som avstår från att äta fläsk av religiösa skäl. Vilka kristna skulle det vara?

        Gilla

    • BCCDR skriver:

      Hamza Yusef! Jag tror inte att det funkar att utnämna sig själv till svensk bara därför att GPS-koordinaterna till min mantalsskrivningsadress finns i Konungariket Sverige. Sjsälv tror jag att jag är svensk av följande skäl:

      1. Svenska är mitt modersmål. Liksom det var mina förfäders modersmål så långt tillbaka jag kan överblicka.
      2. Jag firar jul och midsommar, som ju överlevde kristendomens införande. Det är mina fester. Jag är inte gäst hos dem som firar dem. Och jag behöver inte ens vara kristen eller svensk medborgare för att fira dem – det räcker att jag är svensk.
      3. Jag undviker ingen mat eller dryck av religiösa skäl.
      4. Jag skulle inte komma på idén att av icke-medicinska skäl ”korrigera” den utformning mina barn getts av naturens normalitet.

      Jag är ganska övertygad om att en överväldigande andel av dem som betraktar sig som svenskar har samma ”stuk” som jag. Mer komplicerad än så är nog inte svenskheten. Däremot kan det för många vara mycket komplicerat att bli svensk.

      Gilla

    • Anna skriver:

      Hamza: Jag har ställt ett par frågor till dig under inlägget ”Coola jihadister”. Då jag inte funnit svaret på dessa frågor någon annanstans är jag väldigt nyfiken på ditt svar…

      Gilla

    • Borgen skriver:

      Du anser dig bara svensk men din lojalitet är främst mot islam, en religion? Är inte detta nära nog ett perfekt exempel på problematiken kring mångkultur? Jag ställer mig mycket frågande till om vårt historiska styrelseskick, gemenskap, samhörighet, och i slutänden landet, överlever när allt fler har sin huvudsakliga identitet rotad i diverse minoritetskulturer. Islam fungerar kanske så länge alla vill vara muslimer men vi har ju alla sett vad resultatet blir när alla inte vill det.

      Gilla

    • camiry skriver:

      Hej,
      Vet inte vem du är eller din bakgrund Hamza/Lars, men om om du tillåter har jag ett par funderingar:

      Vad tänker man inom islam om Muhammeds första fru, Khadidja, som var affärskvinna med eget företag? Man hör om Aisha, den lilla flickan, men inte Khadidja, en 40- årig stark kvinna. Varför? Han var dessutom monogam under äktenskapet med henne, men om henne hör man inte mycket…

      Vad menar du med att ta bort ytlighet och fåfänga? Hos vem, kvinnan, mannen eller båda?
      Tar man bort fåfängan hos kvinnan genom att täcka henne, eller tar man bort frestelsen för mannen? Varför kan en man inte förväntas ta ansvar för sina handlingar?

      Man vill ta bort sådant som skadar säger du, som alkohol och fläsk. Men könsstympning, barn/tvångsäktenskap, hustrumisshandel, hedersvåld. Är inte de skadliga? Eller gäller det skadliga bara mannen? Nu ska jag inte vara orättvis. Det finns hustrumisshandlare överallt, ännu mer i Mellanöstern, men även i andra religioner. Men vi kvinnor har verkligen inget värde inom fundamentalistisk islam. Hur är det inte skadligt för kvinnan? Det är klart att det är, så varför räknas inte vi?

      Det om musik vars enda budskap är sex, säger du. Men kvinnan ska väl täckas för att inte utgöra frestelse för mannen? Dvs allt mannen har i skallen är sex, och han orkar tyvärr inte behärska sig, så därför ska kvinnor leva sina liv under skynken. Men musikvideos på TV som innehåller sex är skadligt. Varför denna diskrepens mellan musikvideos och verkliga trauman?

      Man ska gärna avhålla sig från dessa videos som innehåller sex, men man kan inte avhålla sig från kvinnor som visar silhuetten av sin kropp eller sitt hår?

      Kort, varför är det kvinnan som betalar allt inom islam?

      Gilla

    • 77711n skriver:

      Man är inte svensk för att man super, äter fläsk och gillar sexmusik!? Det avgör verkligen inte om man är svensk eller inte. Det går så bra, ja bättre faktiskt, utan detta!

      Svenskhet sitter i synen på jämlikhet, demokrati, rättvisa, rationalitet och inte minst tillit. DET är vad som byggt det svenska samhället och sammanhållande välfärdssystemet. Dessutom att svensken mestadel inte varit alltför religiös, inte mer än nödvändigt och idag mestadels alls inte religiös. Under hundratals år har svensken kunnat umgås fritt med motsatta könet, i motsats till alla de motstridiga fördomar och intoleranser som kännetecknar islam. Islam förnekar dessutom evolutionen. Islam är stillastående och outvecklad, föreställningar grundad på en krigsherre med svär i hand. Enda likhet med andra religioner är vanföreställningarna om ett liv efter döden. Men mest beklämmande med islam är att muslimer vägrar att inse att människan bara är ett av alla de miljontals djur som finns på jorden, ett djur som fått en större hjärna. Det mest frånstötande och avskyvärda med islam är att religionen utmärker sig för att förtrycka och förslava människan under en mängd regler. Dessutom fanatiskt intresserad av genus och alla avarter och vanföreställningar om heder.

      Islam är den mest ondskefulla, våldsammaste och förtryckande av alla de fyra stora religionerna. Den har inget av den förlåtelse som finns i övriga religioner. Islam är hämndens och straffens religion, som ska utrota oliktänkande och straffa dem som inte underkastar. Islam utmärker sig jämfört med andra religioner av att krympa och strypa människans mest fantastiska och unika egenskapen, nämligen hennes nyfikenhet och vetgirighet. Det märks också i de muslimska nationerna och samhällena, de har en kultur och levnadssätt som inte utvecklas konstruktivt.

      Liked by 3 people

  3. Lars skriver:

    Tror att Mohammed själv genom introspektion kommit till rätt slutsats:Nej.Man kan ej samtidigt vara svensk i egentlig mening och muslim i egentlig mening.Däremot kan man naturligtvis som muslim bo i Sverige och betala svensk skatt.Man kan naturligtvis även-som oftast är fallet-som muslim arbeta för dag och natt att Sverige i framtiden skall bli en del av ett muslimskt kalifat där alla etniska svenskar tvingas bli muslimer eller löpa risken att bli dödad eller tvingas att aceptera att leva som dhimmi.Islam är per definition en invasiv makt som i sig strävar efter utplånande av alla andra religionsformer – så är det bara.Fredlig samexistens är bara en fras man använder i en viss fas av maktövertagandet.Alla Mohammeds är Mohammeds.Skälet till Islams tillfälliga med skenbara resning i Europa är endast att Islam aktivt understödjes av den folkförrädiska och icke-folkvalda Eurokommissionen.Men Eurokommissionen kommer snart att störtas i gruset.

    Liked by 5 people

      • Hamza Yusef skriver:

        Eget företag, startat med egna intjänade pengar.
        Synd att så många tror att muslimer är analfabeter. och inte arbetar.
        MEN, jag kan hålla med om att det finns alltför många s.k muslimer som gör det du säger. vilket är Haram inom islam, något man inte får göra.

        Med vänlig hälsning, Lars (Hamza Yusef)

        Gilla

  4. camiry skriver:

    Dessa dina artiklar gör mig så förvirrad, men fortsätter du skriva och jag läsa dem kanske jag begriper till slut.

    Min förvirring kommer av en väninna till mig, muslim, som inte lever så som de förväntas leva enligt din beskrivning. Hon kommer från Iran, dit hon åker regelbundet för att träffa familjen. Här bär hon inte slöja, klär sig som hon vill (vilket är långt ifrån att skyla sin kropp), dricker vin (om än högst måttligt), älskar att dansa (vilket hon berättat att de även gör i smyg i hemlandet). Hon har varit med och firat midsommar hos oss, förvisso utan nubbe, men den avstår även jag. Även fläsket ratar hon, men det gör även vegetarianer.

    Kort sagt, vore det inte för hennes iranska namn och utseende skulle hon tas för vilken svensk tjej som helst. Det är tydligt att tanken på fundamentalister som styr/vill styra enligt sharia får hennes blod att koka. Enligt henne går en tydlig skiljelinje mellan bildade/obildade där de senare använder sharia för att få den makt de på egna meriter aldrig skulle kunna få.

    Enligt beskrivningen ovan, av hur en muslim skall vara, framgår tydligt att hon inte kan vara sann muslim, inte i hjärta och själ. Men, när man pratar mer om det är det tvärtom precis det som framträder. Att hon är (tycks vara?) muslim i hjärta och själ. Det är upp till Allah. Det fixar sig enligt Allah. ”Jag gör mitt bästa men sen är det ändå upp till Allah” etc.

    Jag har oerhört svårt att förlika mig med tanken på att hon när en hemlig önskan om ett övertagande, jag må vara naiv, men den är svårsmält. Men det skrivs ofta som att det är det yttersta målet för islam och alla muslimer. Punkt. Är en mer korrekt slutsats att hon egentligen inte är sann muslim? Skulle hon ljuga för sig själv och ”inbilla” sig det, drivet av uppväxt och traditioner? Men som sagt, det fuskas med dans och musik lite varstans.

    Så, kan man inte vara sann muslim, i själ och hjärta, utan alla yttre attribut och förbud? Bedrager hon sig eller mig? Jag begriper ingenting. Kanske dina kommande artiklar kommer hjälpa mig på vägen, på egen hand knäcker jag inte denna nöt.

    Liked by 3 people

    • Johan Andersson skriver:

      Det är viktigt att förstå att många västerländskt uppfostrade muslimer inte tror på allt Muhammed predikade. De har trots Muhammeds ständiga varningar och förbud tagit till sig ickemuslimska seder. De bryr sig inte om att Muhammed predilade aty musik måste förbjudas och att endast tamburin är tillåtet i all framtid. Detta sade profeten Muhamnez för 1400 år sedan
      Svaret är alltså att väldigt många muslimer inte tror på allt Muhammed prefikat och inte lever enligt Muhammdeds predikningar trots att han ständigt hotar sådana muslimer med helvetet i nästa liv.

      Liked by 1 person

    • Min svarta skånepåg skriver:

      Hon är halmen som islamisterna gömmer sig i. Vad säger hon om terrordåd, våldtäkter och kvinnoförtryck? Är hon ute och demonstrerar? Det parti som har som enda punkt att få ut muslimerna ut Sverige får min röst.

      Liked by 2 people

    • Lars Åhlin skriver:

      Jag tror att vår (dvs etniska svenskars) bild av islam präglas av att så många muslimer kommer från utarmade och krigshärjade länder, där tribalism och klantänkande härskar, och där en personlig utveckling mot ansvarstagande, initiativkraft och ärlighet saknas. Vi får in muslimer som accepterar, tom kanske önskar, ett bidragsberoende och ett offertänkande, och som är fostrade i en islamsk tradition av salafism, trångsynthet och socialt förtrtyck.

      Religionen, islam, som inte utvecklats en millimeter sedan 600-talets rövarsamhälle i Hedjaz har en mycket stor skuld i detta. Eller snarare; skulden ligger på dem i den muslimska världen som inte orkat genomföra den utveckling som i Europa omvandlat samhälle, ekonomi, moral och religion till en nivå som oerhört mycket bättre än i islam svarar upp till allmänmänskliga behov och strävanden.

      Min förhoppning och tro är att TV, internet, mobiltelefoni nu utsätter muslimer för ett informationstryck som till slut kommer att leda till utveckling också av islam. Muslimska Brödraskapet (inklusive alla dess avläggare i Sverige) och andra salafister lyckas nu vända muslimers förhoppning om en bättre tillvaro till en återgång till ett samhälle på 600-talsnivå. Men dessa reaktionärer håller redan på att misslyckas – se på IS, Al Qaida, Brödraskapets misslyckande i Egypten, utvecklingen i Marocko.

      Jag har nyss lärt mig (I Fukuyamas ”The Origins of Political Order”) att MB:s och andra salafisters popularitet i muslimska samhällen kan bero på att Sharia, som de ju förespråkar, ändå är ett slags lagstyre som skulle kunna moderera de diktatoriska övergrepp som är så vanliga i dessa länder. Tänk om Sharia kunde moderniseras, så att alla barbariska medeltidsbestämmelser omvandlas till något i stil med USA:s konstitution! Vad underbart att slippa det civilisationernas krig som tornar upp sig framför oss. Och vilken möjlighet i Sverige; att muslimers längtan efter Sharia kunde tillfredsställas av vår regeringsform, yttrandefrihetsgrundlag, tryckfrihetsförordning och successionsordning (den sista kanske kan de slippa tro på).

      Liked by 1 person

      • Hedvig skriver:

        @ Lars Åhlin 24 februari, 2017 kl 08:27

        Jag har under många års yrkesverksamhet träffat hundratals muslimer såväl välutbildade som outbildade, såväl flyktingar som arbetskraftsinvandrare här i Sverige och har inte längre några förhoppningar om att FLERTALET troende muslimer i Sverige genom någon slags metamorfos, kommer att underordna sig vår svenska sekulära demokrati och överge stora delar av sin muslimska tro (=politisk islam), där sharialagar är en viktig del.

        En delförklaring kan vara att islam inte samlas under ett religiöst överhuvud – som de kristnas katolikernas påve eller protestanternas ärkebiskopar etc.
        En annan är förstås att islam aldrig har utvecklats – i motsats till kristendomen.

        Liked by 2 people

      • camiry skriver:

        Hej Arabesk,
        om hon är eller inte är muslim i den mening Omar beskriver. Många talar om att alla muslimer, per definition, vill ta över världen. Men denna tjej spyr galla över fundamentalisterna, hatar dem innerligt.
        Hon har berättat omhur folk anlitar musiker i hemlighet, exempelvis till bröllop, hur de riskerar enormt mycket genom att lyssna på musik och dansa.

        Vill man riskera så mycket om man ändå står på deras sida? Men när vi talat mer om vad religionen betyder för henne så verkar hon så äkta i sin tro. För henne tycks det vara två skilda saker. Det ena är allt det som förespråkas av fundamentalister, men även av mer ”liberala” om man kan säga så, ex att bära slöja och allt detta. Det andra är det hon känner, det tron betyder för henne. När det handlar om vad hon tror och känner, utan inblandning av allt det andra, då känns hon så övertygad.

        Skulle hon ändå förespråka jihad etc, trots att hon klär sig i tighta korta klänningar? Det känns inte så. Eller har hon inte tron, trots att hon låter så övertygad och tvärsäker? Jag får inte ihop det. Men jag är väl trög. Jag vill gärna tro att hon anser att det finns utrymme för en islam som är andlig och fredlig. Kan man inte med fog ifrågasätta om många av de killar som drar iväg för jihad verkligen har tron? De är nog snarare stridsk*** makthungrande killar som får en ursäkt att bete sig diaboliskt. Vem är den sanna muslimen? Ingen aning.

        Gilla

    • Anne-Hedvig skriver:

      Walid al-Kubaisi, vår eneste muslimske statsstipendiat, forteller at 40 % av alle muslimer i Norge setter aldri sine ben i moskéen. Han kaller seg ‘sekulær muslim’, slik mange av disse gjør. Men selvsagt er al-Kubaisi preget av sine første 30 år i Irak selv om han har tatt til seg mange norske/trad. europiske vurderinger – og til og med setter dem høyere enn sine opprinnelige irakiske. (NB. Han kommer fra en velutdannet familie og er reell flyktning).

      Liked by 1 person

      • Anne-Hedvig skriver:

        PS. Jeg leste al-Kubaisis nyutkomne selvbiografi i går, og ble ganske forstemt over hans beskrivelse av livet i muslimske MENA-land. Det er virkelig en helt annen (og for meg skremmende verden). Etter dette tror jeg faktisk ikke at muslimsk og europisk kultur kan sam-enes. Med unntak for enkelte modige, frihetselskende personer.

        Gilla

    • Borgen skriver:

      Det finns många som kallar sig muslimer utan att ens ha öppnat exempelvis Koranen och utan att följa guds slutliga och absoluta ord. De är inte mer muslimer än vad jag, som ateist och svensk, är kristen och ses inte med blida ögon av troende muslimer, de som Omar talar om. De som är troende och som kallar sig muslimer men inte följer koranens uppmaningar kanske bör se sig efter en annan religion, exempelvis kristendomen. Man måste skilja på islam och ”muslimer”.

      Gilla

  5. Lennart Bengtsson skriver:

    Säkert finns det många svenskar inte minst bland politiker som tycker detta är riktigt häftigt och en spännande utmaning. De tycker det är riktigt kul med något alldeles nytt som att få uppleva ramadan på riktigt. Julen har de tröttnat på och det finns ju som vi hört från överheten inget töntigare än midsommar.

    Att vanliga svenskar inte delar deras uppfattning struntar överheten i eftersom svenska politiker inte behöver bry sig om sina medborgare eftersom skatteverket har utvecklat världens mest perfekta system att förse samhället och dess överhet med de medel som de anser sig behöva för samhällets alla verksamheter.

    Nu genomför den svenska överheten ( politiker, tjänstepersoner och dess mediala stödtrupper) ett gigantiskt experiment som av allt att döma är helt oplanerat och ogenomtänkt ( men helt säker kan man inte vara då det kanske är del av en långsiktig plan?), nämligen att i rasande takt införa ett kulturellt parallellsamhälle. Eftersom överhetens makt är fullkomlig behöver de inte fråga sina medborgare. Skulle de behöva mer pengar så kan detta lösas utan svårigheter genom mindre ändringar i några dataprogram. Om medborgarna är tveksamma till en främmande invasiv kultur så sköter mediasamhället detta effektivt genom att systematiskt ändra på medborgarnas uppfattningar av gott och ont och av rätt och fel. Vad många kallar för hjärntvätt.

    Svenskarna som är fogliga och anpassbara och dessutom helt utan makt och inflytande har bara att ge efter och för dem är det säkert lättare att anta den invasiva kulturen än tvärtom, än för alla migranter att snabbt förvandlas till typiska svenskar.

    Dagens problem är instabilitet och kaos som landets överhet inte klarar av och förr eller senare kommer Sverige att få en situation med kriminalitet som är helt utom kontroll eftersom det blir blir allt omöjligare att integrera dagens migranter från primitiva länder i ett högteknologisk samhälle där de flesta aldrig kommer att få ett kvalificerat arbete. Här finns ingen rimlig lösning annat än en ständigt växande underklass. Det enda hoppet står till EU eller de större länderna i Europa som kommer att sätta stopp för de senaste åren okontrollerade migration. Att den svenska överheten skall lyssna på sina egna medborgare anser jag närmast uteslutet.

    Liked by 5 people

    • Hedvig skriver:

      @ Lennart Bengtsson 24 februari, 2017 kl 06:39

      Delar din uppfattning, men vill göra ett tillägg. Om du följer S-bloggaren Johan Westerholms Ledarsidorna.se, vet du till att socialdemokratin har mycket nära band till det odemokratiska – och i vissa länder – terrorstämplade Muslimska Brödraskapet. Jag tror alltså mer på att det handlar om en långsiktig plan om än rätt ad-hoc-artat.

      Ett exempel: ”Statsministern och det Muslimska Brödraskapet”

      https://ledarsidorna.se/2017/02/statsministern-och-det-muslimska-brodraskapet/

      Liked by 1 person

      • Anne-Hedvig skriver:

        Walid al-Kubaisi har laget en film der han advarer mot det muslimske brorskapet. Den ble i sin tid sendt på norsk TV2 (til store protester fra fundamentalistiske muslimer + venstrefolk). Filmen ligger visstnok nå ute på YouTube.

        Gilla

  6. Ulf skriver:

    Sedan tillkommer abstrakta begrepp som förlåtelse och försoning,skuld och skam. Begrepp som varje svensk är förtrogen med och hanterar både individuellt och i grupp.

    Liked by 2 people

  7. Hedvig skriver:

    Svenskkurdiska Nalin Pekgul, fd riksdagsledamot (S) gav tillsammans med sin man Cheko ut boken ”Jag är ju svensk”, 2014 på eget förlag eftersom det egna S-partiet vägrade att ge ut boken. Nalin är troende muslim och brinner samtidigt för svensk demokrati.

    http://www.adlibris.com/se/bok/jag-ar-ju-svensk-9789175177953

    Svenskirakiska Hanna Gadban publicerade boken ”Min jihad: jakten på liberal islam”, 2015

    http://www.adlibris.com/se/bok/min-jihad-jakten-pa-liberal-islam-9789187513701

    https://sv.wikipedia.org/wiki/Hanna_Gadban

    Bahareh Andersson, svenskiranska är en muslimsk människorättskämpe som slåss mot hedersförtryck. Senast såg man henne i förra torsdagens SVT Opinion Live debattprogram.

    Tre modiga kvinnor som får ta emot dödshot, men som ändå försvarar sin rätt att vara både troende muslimer och demokratiska, jämställda svenska kvinnor.

    Liked by 1 person

      • Hedvig skriver:

        @ Mohamed Omar 24 februari, 2017 kl 07:29

        Kan inte förstå annat än att den här frågan måste redas ut. Det skulle t ex vara intressant att få veta vad professorn i islamisk teologi och filosofi Mohammad Fazlhashemi, Uppsala kan ha för uppfattning i den här frågan. Kanske du vet?

        Gilla

      • Anne-Hedvig skriver:

        Det er et stort problem at myndighetene gir makt til moskéenes talsmenn! Helt sykt egentlig at de lytter ærbødig til og legger seg flate for udemokratiske personer.
        Har på netthinnen et opptrinn der dronning Sonja skal hilse på en imam. Hun tasser inn på strømpelesten og med et skjerf på hodet, strekker frem hånden for å hilse på imamen – som bare står der urørlig. Hvilken frekkhet, snakker om herrefolksholdninger 😦

        Liked by 2 people

      • Hedvig skriver:

        @ Anne-Hedvig 24 februari, 2017 kl 19:27

        Anne-Hedvig!
        ”Det er et stort problem at myndighetene gir makt til moskéenes talsmenn! Helt sykt egentlig at de lytter ærbødig til og legger seg flate for udemokratiske personer.”

        Det är precis sådana här frågor, som jag önskar att Mohamed Omar kunde ge oss svar på. I svarsinlägget till mig skriver han att … ”räknas inte som muslimer av folket i moskéerna.”
        Och då undrar jag vilka det är som bestämmer VEM/VILKA som har makten att bestämma vilka som är muslimer och vilka som inte är muslimer?

        Gilla

    • Min svarta skånepåg skriver:

      Jag kan inte förstå att detta är så svårt att förstå. Självklart så finns det muslimer som är en del av en resa mot sekularisering. Den resa som tog 500år för kristendomen och som skedde parallellt med upplysningen.

      Vi lever dock i år 2017, och för alla som vill så kan man ta del av de insikter som upplysningen förde med sig, den vetenskapliga sanningen, individens frihet och kvinnors lika rätt etc. Trots detta så lyckas islam slå sina klor i folk, idag. Ungdomar från Sverige väljer islam och våldet över friheten. Läser man koranen så är det så uppenbart en krigarskrift, den har inga likheter med bibeln, utan är istället en reaktion på denna. Visst kan kvinnorna nämnda ovan (ingen man) läsa rader i koranen utan våld, på samma sätt kan man läsa Mein Kampf. Är det en relevant läsning av dessa skrifter? Svar nej.

      Poängen är att islam inte som en bisak dyrkar våld, det är själva kärnan i denna skrift, varför INTE vända sig mot detta? Det är irrelevant om det finns vissa muslimer som moderniserats när islam så uppenbart väl lyckas mobilisera folk till våld och total underkastelse. De kvinnor som nämns ovan är irrelevanta och otroligt farliga. De lurar oss som några enstaka bloggare lurade oss att folk inte skulle rösta på muslimska brödraskapet i Egypten. Hade jag velat försöka övertyga västvärlden om att muslimer kan existera i fred med oss och inte utgör något hot, vilket bättre sätt än att placera några ”moderata” muslimer som Gadban eller Pekgul som kan övertyga de mindre vetande om att det inte är någon fara, de ser ju aldrig massorna i moskéerna, förrän det är för sent.

      Tron på ett liberalt islam i vår eller våra barns livstid är den farligaste villfarelsen av alla just nu. Det är dessutom en självmotsägelse.

      Vad är det väger över för en Pekgul eller Gadban när kvinnor piskas för att de blivit våldtagna i Islams namn, när oskyldiga mördas och halshuggs och när imamer världen över, även i Sverige, hetsar mot judar, att FÖRBLI muslim?? Hur kan det förklaras och förlåtas att de inte lämnar denna religion? De förtjänar endast förakt och är de farligaste av alla just nu.

      https://m.youtube.com/watch?v=KGukAoiGhZU

      Liked by 8 people

      • gmiksche skriver:

        Det är vantro att det skulle finnas en moderat islam. Islam definieras genom koranen. Ingen som vill kalla sig muslim kan skräddarsy sin tro genom att välja och vraka i koranen enligt eget tycke. Givetvis kan en muslim avstå från att ha fyra fruar. Det valfriheten finns inom islam. Men ve den muslim som påstår att de trosbröder som lever i månggifte gör fel. Givetvis finns det många som kallar sig muslimer som Pekgul men som inte lever upp till koranens bud. Det allvarliga är att de genom att kalla sig för muslimer solidariserar sig med koranens lära. Och skapar grunden för kommande generationer att ånyo radikaliseras och leva sin tro fullt ut.

        Liked by 5 people

      • Min svarta skånepåg skriver:

        Försök finna Gadban eller Pekgul i bifogad video, försök finna någon kvinna överhuvudtaget.

        Gilla

      • John Nilsson skriver:

        Nej, kvinnor som Pekgul och Gadban förtjänar respekt för sitt mod att gå emot dem som företräder och förespråkar mer radikal eller konservativ islam. De är på rätt väg och det är det enda man kan hoppas vara, tror jag

        Sen kan jag hålla med om att vissa saker kanske helt enkelt bör överges, snarare än ” reformeras”. Ingen har någon skyldighet gentemot sådant som skadar en själv eller andra.

        Gilla

      • Hedvig skriver:

        @ Min svarta skånepåg 24 februari, 2017 kl 08:50

        Ett problem tycks vara att det inte finns något överhuvud för islam. Jag hoppas att Mohammed Omar skriver ett inlägg, om huruvida professorn i islamisk teologi och filosofi, Mohammad Fazlhashemi kan ses som en islamsk auktoritet här i Sverige och om Fazlhashemi kan ge något svar på den fråga jag ställde i mitt ovanstående inlägg.

        Gilla

  8. Magnus Ström skriver:

    Jag undrar hur Omar(ellermuslimer i allmänhet) ser på exempelvis de muslimer som kom från resterna av Jugoslavien på 90-talet. Jag har inte sett dem sprina omkring med slöjor, kräva separata badtider e.t.c. Finns det en gradskilllnad även bland muslimer så att man ha en muslimsk tro utan att det syns eller märks utåt? Det finns ju gott om kristna samfund som kan anses vara ganska fundamentalistiska utan att det märks utåt i det dagliga livet. Livets ord, pingstvänner, mormoner o.s.v.

    En Hamza Yusef påstår tidigare i kommentarerna att Islam är ett sätt att göra alla lika och sudda ut nationaliteter. Samtidigt vet vi ju att de flesta muslimer som förföljs slås ihjäl av andra muslimer. Vore intressant om Omar kunde utveckla även detta i en krönika framöver.

    Liked by 1 person

    • gmiksche skriver:

      Du har rätt i så måtto att den bosniska varianten av islam var nog den enda som förtjänade kallas för reformerad eller snarare sekulariserad. I Bosnien, i vart fall I Sarajevo och de större samhällena, var blandäktenskap mellan muslimer och kristna/icke troende vanliga. Det bästa beviset för att tron hade släppt sitt hårda grepp. I stället för att stödja det sekulariserade bosniska samhället mot bosnienserbernas angrepp, bl a belägringen av Sarajevo i två år och Srebrenica som avslutning, valde Europa vända bort blicken. Bl a Carl Bildts gärning som ”medlare” i Bosnienkonflikten förtjänar att belysas mer ingående än som hittills skett. Bosnienkriget fungerade som en tidig värdemätare för de europeiska värden som sades och sägs styra de europeiska eliternas agerande. Detta förräderi ledde till att bosnierna vände sig dit där hjälp gick att få. Sveket ledde till att Saudiarabien tillsammans med andra gulfstater fått fäste i de muslimska delarna av Bosnien med salafismens utbredning som följd.

      Liked by 1 person

      • Göran skriver:

        ”…Carl Bildts gärning som ”medlare” i Bosnienkonflikten förtjänar att belysas…” Absolut. Han var ju så värdelös att han fick sparken från det jobbet. Det borde det svenska folket känna till.

        I Bosnien idag förföljs kristna och dödas. Kristna kyrkor vandaliseras och rivs.

        Gilla

  9. Magnus Ström skriver:

    Jag undrar hur Omar(eller muslimer i allmänhet) ser på exempelvis de muslimer som kom från resterna av Jugoslavien på 90-talet. Jag har inte sett dem springa omkring med slöjor, kräva separata badtider e.t.c. Finns det en gradskilllnad även bland muslimer så att man ha en muslimsk tro utan att det syns eller märks utåt? Det finns ju gott om kristna samfund som kan anses vara ganska fundamentalistiska utan att det märks utåt i det dagliga livet. Livets ord, pingstvänner, mormoner o.s.v.

    En Hamza Yusef påstår tidigare i kommentarerna att Islam är ett sätt att göra alla lika och sudda ut nationaliteter. Samtidigt vet vi ju att de flesta muslimer som förföljs slås ihjäl av andra muslimer. Vore intressant om Omar kunde utveckla även detta i en krönika framöver.

    Gilla

      • askenyggdrasil skriver:

        Det vore bra med:
        – Muslim light
        – Judaism light
        – Christian light
        Det finns ju tyvärr fundamentalistiska avarter av alla religioner. Men att slippa dessa är nog tyvärr omöjligt, då vissa personer lider av totalt tunnelseende och inte kan ta in omgivningen utanför dem själva.

        Liked by 1 person

      • Multikultur till varje pris skriver:

        Askenyggdrasil:
        Visst hade det varit skönt om vi kunde bli kvitt all religiös vidskepelse. Tyvärr är det nog en lika stor utopi som det mångkulturella samhället, för det förutsätter ständigt rationella människor, vilket vi inte är, eller i alla fall en alldeles för liten andel av jordens befolkning.

        Men blanda inte i samma andetag bort korten med att jämställa alla religioner av idag. Vissa religioner har burit på fröet till den moderna civilisation vi känner till i Västerlandet. Andra religioner har tvingat utvecklingen i de samhällen de dominerat att stanna kvar i medeltiden.

        Alla religioner är bevisligen inte lika destruktiva, utan de har utvecklats. Du hittar till exempel inga kristna mobbar i Väst idag där ett stort antal i sin religions namn stenar en kvinna till döds, sedan kör över henne med bil, därefter sätter eld på henne och tillslut lämnar henne till hundarna, https://www.nytimes.com/video/world/asia/100000004108808/the-killing-of-farkhunda.html

        Pga bristen på rationellt tänkande bland alltför stora delar av befolkningen, kan det snarare vara så att vi har vissa andra religioners lugnande verkan att tacka för att inte totalt samhällskaos utbryter. Trist men troligtvis sant.

        Gilla

  10. Min svarta skånepåg skriver:

    Svaret är förstås nej, det är kanske det som våra politiker förstår innerst inne och därför inte kan tala ur skägget om våra värderingar. Sanningen är den att det inte finns två uppsättningar värderingar som går så rakt emot varandra som de svenska och islam. Det enda som förenar är att man är trogen auktoriteter och bugar för överheten.

    Det stora politiska projektet de nästa årtiondena blir att få ut islam ur Sverige.

    Liked by 2 people

  11. Sten Lindgren den äldre skriver:

    Det är svårt att tänka sig någon som mera objektivt och sakligt kan beskriva skillnaden mellan det västerländska och det muslimska än vad Mohamed Omar kan göra. Han jämför då ett sekulariserat västerländskt samhälle, mer eller mindre medvetet vilande på kristen grund, med ett tvärsnitt av rådande muslimska värderingar som många även i Sverige lever under.

    Bara av kommentarerna på denna site ser man hur svårt svenskar har att ta till sig obehagliga fakta och gör allt man kan för att vifta bort dessa. Man lyfter gärna fram de få exempel som finns på antingen sekulariserade eller ”frigjorda” muslimer och ser dessa som bevis för att Mohamed har fel. Dessutom dyker det upp en och annan muslimsk aktivist som blåljuger och de blir skickligare och skickligare på att prata för sin sak.

    Personligen anser jag att Mohameds genomgång är helt saklig. Ett enkelt exempel: Senast igår var jag på en fantastisk konsert med något som liknar Adolf Fredriks musikklasser. Detta var i en av Frankrikes största städer med en stor andel islamisk befolkning. Eleverna var företrädesvis av europeisk bakgrund eller i några fall afrikansk, men inte en enda med arabiskt utseende. Tråkigt för de arabiska barnen tycker jag, som inte får uppleva vår fantastiska musikskatt. Jag är övertygad om att det finns lika stor andel barn i den muslimska världen som skulle vilja gå i musikklasser om de gavs möjligheten.

    Liked by 2 people

  12. Jasa skriver:

    Tack för förtydligande, Jonas! Påven Franciscus sa nyligen att det är bättre att vara ateist än att vara en hycklande katolik. Vad han menar med hycklande katolik, är de som kallar sig troende men som inte betalar rättvisa löner, exploaterar sina anställda, ägnar sig åt smutdiga affärer, tvättar pengar och lever ett kriminellt dubbel liv, etc. Han ska också ha sagt att en god ateist är bättre än en dålig troende. Det är inget nytt för mig, men jag tackar påven för erkännandet.
    Hur ser en hycklande muslim ut? Ingen skillnad tror jag.

    Gilla

  13. Vimsan skriver:

    Så länge de som vill ”förändra” islam till det bättre inte går samman och står upp emot allt vad fundamentalism och sharia heter, kommer islam vara oförenligt med det svenska samhället!
    Från en svensk som dock tycker alkohol är en av de mest idiotiska drogerna, att kött överhuvudtaget är en dålig källa till näring för människokroppen, att skägg är bättre ju längre det är…

    Gilla

  14. Hortensia skriver:

    Tack, Mohamed, för ännu en lika välgenomtänkt som välformulerad vidräkning med den klanpatriarkalt våldsbejakande medeltidsideologin, islam.

    För en vanlig, hederlig, kulturellt kristen svensk torde ”rättrogna” muslimers barbariska syn på, och hänsynslösa behandling av, värnlösa kvinnor, barn, oskäliga djur, homosexuella och ”otrogna” vara själva sinnebilden för ”vulgaritet och sedligt fördärv”.

    Liked by 3 people

  15. Lennart Bengtsson skriver:

    Med anledning av Omars inlägg tillåter jag mig, i dagens något humorfria värld, att vara lite vanvördig genom att föreslå följande klassiska och ursvenska snapsvis som såväl Omar som kanske bloggens läsare kan roa sig med vid vid nästa festtillfälle:

    Stackars muselmanen
    Läser i koranen
    inget vin och inget svin
    sån är hans doktrin

    Med den glade hedningen
    Utan höga ledningen
    Äter fläsk och dricker bäsk
    Är han ej grotesk?

    Mel. Flickan i Havana

    Liked by 4 people

  16. MartinA skriver:

    Svensk är vare sig medborgarskap eller kultur utan ett ursprung. Svensk är att dela historia med andra svenskar. Den som blir muslim kommer gissningsvis göra sin svenskhet irrelevant som bas för solidaritet och samhörighet. Eftersom Islam kräver lojalitet till andra muslimer enbart. Och därför att Islam har sin egen historieskrivning som blir viktigare än historien tillsammans med andra svenskar.

    Liked by 4 people

    • Göran skriver:

      När man föds är man ingenting. Man lär sig sedan ett språk, nyanser, gester, vanor, seder och liknande. Allt detta är lokalt. Den minsta gemensamma nämnaren för de människor som bor i Sverige är det vi kallar för svenskt.

      Bästa sättet att ta reda på vad som är svenskt är att fråga utlänningar som bor i Sverige om hur en svensk är.

      När Mona Sahlin eller Fredrik Reinfeld säger att svenkar inte har någon kultur är även det en kultur. Hypotetiskt. Svenskar gillar inte kultur och vill inte ha med kultur att göra. Mångkultur blir ett övergrepp mot svenskar på många sätt.

      Gilla

  17. Ulla L skriver:

    Vad är en svensk? För mig är det en person med en mer eller mindre lång historia från landet Sverige. Om denne tror på tomtar i skogen, något bland molnen eller inte har någon tro alls hör till det privata. Hur många generationer har jag inget svar på, det måste vara upp till var och en att avgöra.

    Vad är en muslim? För mig är det en person som är ansluten till en politisk ideologi med namnet islam, vilken grundas på gamla påhittade texter som man måste tro är sanning och som inte kan anses höra till det privata. Kan man vara en icke-troende muslim? Hur definieras i så fall en sådan person? Det skulle jag vilja få svar på.

    Mitt svar är att man inte kan vara svensk (däremot svensk medborgare) och muslim samtidigt. Att så många muslimer har valt att flytta till ett land vars mat, djur, traditioner, kultur, samhällsregler och mycket annat så uppenbart strider mot islam är för mig oroväckande och väldigt skrämmande.

    Liked by 6 people

    • Min svarta gåsapåg skriver:

      Precis, vi måste förhindra de faktorer som utgör dragkraft eftersom vi inte kan göra så mycket åt islams inneboende expansionsvilja:

      1) Betala inte en krona i bidrag till muslimer
      2) Förbjud alla explicita uttryck för denna religion (burka, slöja, moske, ..)
      3j Förhindra att fler kommer, mer massa ger mer gravitation, därför släpp inte in någon från muslimska länder
      4) Utvisa alla som bryter mot svensk lag, och framtida icke-mångkulturella lag.
      5) Inskärp det svenska och västerländska kulturarvet med upplysning, kristendom och asatro.

      Det är politikens uppgift att översätta denna viljeförklaring i praktisk handling.

      Liked by 3 people

  18. Björn skriver:

    De flesta SVENSKFÖDDA muslimer, som lever uf som vi andra gör, men ändå påstår sig vara muslimer, ÄR INGA ”RIKTIGA” MUSLIMER! De beter sig(ofta av ren självbevarelsedrift!) som kameleonter, för att passa in BÅDE bland ”vanliga svenskar” och bland sina, utlandsfödda och obotligt muslimska föräldrar och släktingar! En ”RIKTIG” muslim beblandar sig icke med de ”sedeslösa och förhatliga” svenskarna, UTOM när det är dags att hämta ut bidragen från de ”orena” svenska skattebetalarna!

    Liked by 2 people

  19. Carl-Eric Bohlin skriver:

    En bra beskrivning, kanske något hårddragen om man ser till dagens situation. När muslimerna blir fler och bildar egna partier kommer nog folk dock att komma hem och välja sida. På sikt blir Sverige nog som Libanon som på drygt 150 år gått från 80% kristna till dagens kanske 35%, på grund av inkorporering av muslimdominerade områden, som Beirut, och en omfattande kristen emigration. I detta land lever folk ihop med de sina och de ledande posterna, som president mm, är i lag fördelade baserat på tillhörighet. Inte ett särskilt effektivt sätt att få ett land att fungera, kan man tycka.

    Liked by 1 person

    • Multikultur till varje pris skriver:

      Sverige är idag i en liknande situation som när muslimer under efterkrigstiden i stora skaror vällde in i det till stora delar kristna Libanon från Israel. Några år senare, på 70-talet, drabbades Libanon av ett 15-årigt fasansfullt inbördeskrig, med grannar som sköt mot grannar. Food for thought.

      Liked by 1 person

      • Carl-Eric Bohlin skriver:

        Jag antar du avser flyktingarna från Palestina. Någon kanske finner det vara av intresse att av dessa har enbart kristna och shiiter fått medborgarskap. Gruppen sunniter lever fortfarande i läger uteslutna från en stor del av arbetsmarknaden. Uppenbarligen anser kristna och shiiter att ett beslut om att ge denna grupp om cirka en halv miljon medborgarskap skulle i för stor omfattning rubba den ömtåliga balansen i samhället.

        Gilla

      • BCCDR skriver:

        De efterkrigstida invällarna du talar om utgjordes väl av palestinier, som flydde krigshandlingar. När sedan Israel etablerades, vägrade man låta dessa flyktingar återvända hem. En del av dessa och deras ättlingar är väl vad som i Sveriges migrationsstatstik hamnar i kolumnen för statslösa.

        Gilla

  20. Birger Winsa skriver:

    Det är säkert så som Mohamed säger. Men den andra processen är en stark tendens för många män och kvinnor att hylla konceptet. Det är trevligt med vin, kvinnor och sång. Något som även Martin Luther hyllade. En så trist religion kan inte konkurrerna i ett samhälle som hyllar glädjen och lyckan. Andelen atesiter är i växande även i muslimska länder. Antalet ”låtsasmuslimer” som Pekgul med flera kommer att växa. Kvinnor och HBTQ-rörelsen är majoritet av alla muslimer. De förtryckta är de bästa reformatörerna. Namnet Hamza Yuzef finns inte i Sverige. Tredje generation, ljushårig och muslim med det namnet är ett påhitt.

    Gilla

  21. Ulrika skriver:

    ”… det som på arabiska kallas hijab”. Jag har hört att det inte finns någonstans i Koranen något tvång att bära hijab. Bourghiba ville att kvinnorna skulle ta av sig ”trasan” och blev populär. Förbjud hijab i skolorna och täckta ansikten i samhället som tex i Frankrike så kanske integreringen kan gå framåt.

    Liked by 1 person

  22. Björn skriver:

    Vad är det som lockar hundratusentals MENA-muslimer hit till vårt kalla land? Är det för att de önskar bli försvenskade och en bli del av det skattebetalande kollektivet i samhället, Eller är det för att ”våra” myndigheter ger dom möjlighet att leva här uf som hemma, dvs utan att arbeta, men med betydligt högre ekonomisk standard med hjälp av de feta bidragen från de svenska skattebetalarna?

    Liked by 2 people

      • Multikultur till varje pris skriver:

        Det är inte särskilt svårt att förklara agendan, eller agendorna, som sammanstrålar från vänster till höger.

        Efter två mandatperioder utanför makten där det svenska folket valde bort Socialdemokraterna, kontrar nu detta parti med att vid regeringsmakten välja bort det svenska folket. Istället tar man hit andra folk, vilka som en ny underklass är mer välfärdsberoende och lojala mot det Socialdemokratiska bidragspartiet.

        De folk man sätter i det svenska folkets ställe, importeras från jordens mest dysfunktionella länder, med de allra största chanser till att bli evigt bidragsberoende, och på det sättet rösta med vänstern och garantera evigt maktinnehav för Socialdemokraterna.

        De som trodde att det är folket som utser sina representanter, behöver alltså uppdatera sig. Det är numera tvärtom, åtminstone när det gäller Socialdemokraterna.

        Jämför med Malmö kommun, där S styrt för det mesta (numera tillsammans med MP), och som nu, med hälften av invånarna med invandrarbakgrund, garanterat aldrig mer kommer att rösta på partier som — Gud förbjude — vill sänka skattebördan och minska på bidragen. Malmö får idag 5 miljarder i utjämningsbidrag av övriga kommuner för att klara sig från konkurs. Vad händer när hela Sverige är som Malmö?

        Varför borgerliga partier vill ha massinvandringen går inte förklara ideologiskt utifrån klassiskt borgerligt tankegods, utan hänger mer ihop med hur partierna generellt i Sverige, med medlemskapet i EU som en viktig faktor, påverkats av globalismen.

        Se till exempel hur sådana som Reinfeldt och Borg genast efter förrättat värv i den svenska regeringen, får välbetalda poster i globalistbanker.

        Globalismen har länge seglat under radarn, men sådana som Lars Bern och andra uppmärksammar den mer och mer och lägger ihop två och två, i USA finns det på nätet en väldig debatt i detta ämne, https://anthropocene.live/2017/02/19/the-trans-border-empire/

        Sedan finns ytterligare en faktor, att varför MP-utopister fick sådant stort inflytande på invandringspolitiken, var pga en vedergällning av Reinfeldt mot SD-väljarna, vars röster 2010 tog ifrån honom hans Allians egna majoritet i riksdagen.

        Massinvandringslavinen från och med andra mandatperioden för Alliansen, alla blå dunster som pytsades ut från statsmakten för att motivera den (med sådana som Erik Ullenhag i spetsen), och situationen vi nu sitter i och som — om ingen radikal omsvängning sker — demografiskt kommer att förändra Sverige för all framtid, och knappast till det bättre, beror alltså enligt denna förklaring på en mans hämndbegär.

        Man ska aldrig fatta beslut när man är arg, sägs det, det slutar aldrig väl.

        Liked by 3 people

  23. Hans E. Jonsson skriver:

    Bravo Omar!
    Jag har aldrig sett en så klar och insiktsfull genomgång av vad som skiljer oss åt, muslimer och svenska sekulära medborgare.. Vilket dråpslag mot dem som tror att ”allas lika värde” också betyder att vi alla har samma tankar och värderingar.

    Du snuddar vid tanken: var finns muslimernas loyalitet – var än de befinner sig – om det blir kris?

    Det finns ett svenskt ordspråk: ” Lika barn leka bäst” säkerligen spunnet ur bitter erfarenhet.

    Jag ser fram mot dina kommande krönikor!

    Liked by 1 person

  24. t skriver:

    Tror att Mohammed arbetar med idealtyper av muslimer och ställer dem mot ganska grovt tillyxade generaliseringar av sk svenskar.Att dricka alkohol och att vara berusad är inte alls postivt för många svenskar.Det finns faktiskt även – fast väldigt få är observanta på det-ett förbud mot ätning av griskött som även gäller kristna.Många sk kristna åter ej griskött p g a dess toxitet och på grund av de etiskt avskyvärda slakthusen där djur mördas och slaktas.Många kristna familjer håller sina döttrar och söner i väldigt hårda tyglar och är väldigt noga med att kontrollera deras umgänge.Många kristna undviker att ha husdjur bl a hundar av olika skäl.Det vi här möter från Mohammed är starkt karikatyriserade muslimska schabloner av hur ”kristna” är.En slags fördomsfullhet.Fördomsfullheten finns även den inte minst hos muslimer.Muslimer ställer till stora problem för svenskarna.Själv har jag under mitt liv endast blivit mordhotad en gång-ej av en sk ”kristen” ,men naturligtvis av en muslim.Endast en gång har jag blivit oprovocerat misshandlad.Naturligtvis av ett gäng påtända muslimska ”thugs” i en sk no-go-zon.Svenskarna -de däruppe-vet emellertid precis vad de gör.De använder muslimerna som redskap för att bryta ner ett Sverige de vill inte endast förändra utan även på sikt förinta.På det sättet tycker dessa elitister att de s a s ”segrat”.Dessa elitister föraktar alla etniska svenskar ,men tycker att de själva är ett under av förfining och verklig kultur.De ser sig själva som kosmopoliter helt och i alla avseenden överlägsna de simpla svenskarna som de djupt föraktar och hatar.Dessa sk kosmopoliter gör sig alltid breda på alla tidnings-,radio- och TV-redaktioner där de samtidigt som de spyr ut sitt förakt för vanliga svenskar samtidigt själva låtsas att vara genuina helyllesvenskar-kanske t o m från Norrland eller Skåne.En del talar med affekterad finlandssvensk dialektbrytning vilket ger dem en ”mysig” framtoning.Skånsk eller finlandssvenskt skall det vara för den fejkad autencitetens skull minsann.

    Gilla

  25. Anna skriver:

    Men alltså, just dessa tre saker med vin, fläsk och hund kan väl inte rimligen ses som ett problem? Vi dricker för mycket i det här landet och fläskkött är inte särskilt hälsosamt,och måste stekas väl för att man inte ska bli sjuk.. Det var det där med hundar då. Det är ett extremt stort problem!!
    Jag själv brukar vilja chocka mina muslimska elever ibland genom att berätta om mina hundar som inte bara fick ligga i sängen utan som jag också brukade pussa på nosen! Konstigt nog blev jag lika väl bemött av dem även efter detta.

    Jag vill ställa frågan: kan man vara svensk och hindu eller buddist`? Och kan man vara svensk och Hare krishna? Claes Malmberg är vad jag förstår buddist – men är han svensk?

    Gilla

  26. Ulrika skriver:

    Kommer att tänka på en liten historia om när Henry Kissinger var i Israel och mötte Golda Meir. Han påminde henne om att han var först amerikan, sen jude. Inget problem, svarade Golda, i det här landet läser vi från höger till vänster.

    Liked by 2 people

  27. Sixten Johansson skriver:

    En mycket intressant krönika och kommentarstråd. I grunden bör man ju studera vilken verkan islam har när religionen och dess påbjudna lagar och statsskick införs i ett land. Då är nog Iran och Libanon de mest avskräckande exemplen på moderna, mycket västligt påverkade länder, som började gå tillbaka mot medeltiden, mot förtryck, instabilitet eller terror. Turkiet verkar bli ett nytt sådant exempel.

    Men för oss i Sverige handlar det än så länge bara om de sällan ställda, men allt mer väsentliga, frågorna kring identitet och solidaritet:
    (Jag råkar själv vara kluven mellan svenskt och finskt, men kan hantera kluvenheten och skillnaderna, som i vissa avseenden är stora. Finland känns numera också halvt PK-sverigefierat och det har aktualiserat min kluvenhet).
    Vilka är ”vi”? Och vilka ska ”vi” egentligen identifiera och solidarisera oss med?

    I dag är västvärlden mycket annat också än allt det där underbara högkulturella, fjällhöga och fria. Vår civilisation är även depraverad, korrumperad, förljugen och självdestruktiv, precis som islamisterna säger. Vår civilisation har börjat ruttna, för förljugenheten och okunnigheten slår ut sanningssökandet och kunskapen – och inget tyder på att den utvecklingen kommer att stanna upp. Och om ett svenskt folk inte ens kan försvara sig som nation, inte värna sina svagaste medborgare och demografiskt och psykologiskt fegar ur, förtjänar det då alls att överleva? Om biologiskt vuxna, men mentalt eviga tonåringar, inte kan fostra sin avkomma, då har ju svenskarna (och så småningom finnarna och andra västliga befolkningar) själva gjort sig till biologiska missfoster.

    Själv kan jag inte känna minsta likhet eller solidaritet med etablissemangets mobbarvärstingar och landsförrädare, hur svenska de än tycker sig vara. De ingår inte i mitt ”vi”. Däremot kan jag känna solidaritet med invandrare med vilken etnicitet som helst, som har kämpat hårt här i landet i decennier och nu har genuint varma känslor för Sverige och för vår överlevnad och välgång som nation. Jag kan inte ens identifiera mig med alla mina syskon, fast vi är ganska lika till utseendet. Ursprung, språk, traditioner, historia, religion är för mig bara små delar av min identitet och solidaritet. Den viktigaste förenande länken är en ömsesidig förståelse och respekt och en klar vilja att arbeta för samma mål.

    Liked by 3 people

  28. Lennart Göranson skriver:

    Sverige är ett sekulärt land. Det finns fortfarande en hel del som betecknar sig som kristna, men människor som anser att Bibeln har företräde framför Svea Rikes Lag är exceptionellt ovanliga.

    Det betyder inte att alla svenskar är lika.Ingen tvingar skåningar att äta pitepalt eller norrlänningar att frossa i luad ål. Vi är också olika beroende på generation. Jag älskar bruna bönor med fläsk, den som är 50 år yngre kanske föredrar tacopizza. Men vi kan för det mesta hantera våra olikheter, de leder inte till konflikter, utom möjligen när man ska bjuda på middag och en är vegan, en LCHF-are, en medelhavskostare och en bara äter stenåldersmat.

    Den som kommer till vårt land med avsikten att få permanent uppehållstillstånd, eller kanske t.o.m. bli svensk medborgare, behöver naturligtvis inte utplåna sin identitet och sina traditioner, behöver inte slaviskt anamma varje tänkbar svensk kulturyttring, inte minst med tanke på att det redan finns en avsevärd variation. Men man måste kunna hantera olikheterna så att det inte leder till konflikter. Och huvudansvaret ligger på den som har migrerat, inte på mottagarlandet och dess befolkning – så som vissa multikulturalister tycks mena. Enkelt uttryckt, det finns ingen annan väg för lyckad migration än assimilation, men den behöver inte vara omedelbar eller total så länge gällande skrivna och oskrivna lagar respekteras.

    Det innebär att för dem som migrerar till Sverige finns inget utrymme för religiös rättrogenhet. Mohamed beskriver utförligt vad muslimsk rättrogenhet innebär. Jag vet just inget om exempelvis hinduistisk rättrogenhet, men föreställer mig att det kan finnas en hel del som skulle ställa till problem i vårt land om den tillämpades ”in extremis”. Hur är det med de kristna från Syrien, även där finns oacceptabla traditioner av typ hederskultur. Är det så att klankulturen beror på religionen när det gäller islam men inte när det gäller kristna? Nej, naturligtvis inte. Och hur passar kristna kreationister eller vaccineringsfiender in i vår kultur? Naturligtvis dåligt.

    Så det handlar i grunden om religiös rättrogenhet, den är inte förenlig med vårt sekulära samhälle. Oavsett vilken religion det handlar om.

    Liked by 2 people

  29. P I Persson skriver:

    Varför dra in spriten i sammanhanget ? Det är inte så länge sedan (hel)nykterhetsrörelsen var en mycket stark kraft i vårt svenska samhälle, den finns än om än inte lika stark. Tillkommer så frikyrkorörelsen, vars medlemmar alltså definitivt inte är muslimer men som till nästan 100% var (många är det fortfarande) principiella helnykterister. Jag kan försäkra att dessa människor i likhet med ”alla andra” firade och firar jul och midsommar – MEN aldrig med alkohol och de gick / går i princip inte på tillställningar där alkohol erbjuds eller dricks. Skulle dessa inte vara svenska ???

    Liked by 1 person

  30. Bjarne Däcker skriver:

    I Sverige gäller lagen och religion är en fritidssysselsättning. Om en muslim erkänner detta så är allt ok. Om däremot muslimen tycker att koranen står över lagen då är det kört. Då återstår bara för muslimen att flytta härifrån.

    Liked by 1 person

  31. Bjarne Däcker skriver:

    När ungrarna kom till Sverige 1956 så ville de komma så långt bort som möjligt från kommunism och socialism. När det började komma personer från muslimska länder så antog vi att det var något liknande. Att de ville komma till ett sekulärt land där de enda religiösa uttrycken var ”ta i trä” eller horoskop i veckotidningarna. När de i stället tog med sig sina skäggiga imamer var det som om ungrarna 1956 skulle ha tagit med sig sina politiska kommissarier.

    Liked by 3 people

  32. Rolf Löfgren skriver:

    Vi behöver lyfta fram vår urgamla historia, som också är våra hjärte-rötter.

    ”Det som framgår är att kvinnorna hade en hög och jämlik ställning. Männen lyssnade på sina kvinnor som inte sällan ansågs ha en förmåga att förutse framtiden. Enligt Tacitus, den romerska historikern som reste i Germanien (som området då kallades av romarna) ”försvarade män och kvinnor gemensamt sina samhällen mot yttre fiender”. ”

    Boken Den Forna Seden, vol 1 o 2, beskriver vårt Norden innan kristendomen kom och skadade vår gamla kultur.
    http://friasidor.is/nordisk-historia-kvinnan/

    Gilla

  33. 77711n skriver:

    Uppriktigt sagt ”Hamza Yusef” när muslimernas analfabetism inkl dålig läsförståelse nämns, syftas på invandrarna de senaste åren, ca 30 procent har bara några få skolår o ev bara koranskola. De som jag känt, ett 30-tal som var muslimer, var alla akademiker, FK, Fil pol mag, Dr, Med Dr – ett 30-tal, intelligenta och duktiga människor från Nigeria, Ghana, Sierra Leone, Zimbabwe, Etiopien. Till skillnad från dem som nu invandrat till Sverige var de 1/ inte utövande muslimer, 2/ uppträdde belevat 3/ umgicks med svenskar och var intresserade av det svenska samhället, 4/jobbade på somrarna i svenska byggen o dyl och 5/ ville tillbaka till sina hemländer för att ge sina bidrag till ländernas utveckling. ingen av dessa levde på bidrag eller behövde särskilda insatser för språk o annat – de klarade sig utmärkt ändå! Det är således inte fråga om någon flumislam o flummuslimism, som du tycks mig vara en del av.

    Gilla

  34. Ulf G Bohlin skriver:

    Som muslimsk flykting borde det finnas bättre länder att bosätta sig i. Än Sverige. När jag läser om alla lagar och regler, anser jag att det borde vara syndigt att över huvud taget bosätta sig i Europa. Varför finns det inget land i hela MENA-området med samma välstånd och sociala skyddsnät, som t e x Sverige? – har det med religion att göra? Som muslim skulle jag ta mig en rejäl funderare på vad som kan vara fel på min ursprungliga kultur eller min benhårda trosuppfattning. Det kan väl inte vara så enkelt (Gud förbjude) att ett land får bättre ekonomi och samhällsstruktur, om befolkningen i huvudsak är sekulära?

    Gilla

  35. Ulli skriver:

    Islam gör livet av dess anhängare (muslimer) komplicerat.
    Muslimer gör livet av icke-muslimer ännu mera komplicerat.

    Gilla

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s