Det sekteristiska kriget i islam kommer till Malmö

portratt-dgs-2

Mohamed Omar

I Syrien och Irak råder en våldsam konflikt mellan shia- och sunnimuslimer. Upproren i båda länderna är till stor del drivna av sunnitiskt hat mot shiiter. Nu har denna konflikt även nått Malmö i Sverige. Den 11 oktober 2016 brandbombades en shiitisk bönelokal, en moské alltså, på Norra Grängesbergsgatan. Lokalen, som kallas Al-Montader-moskén, används för religiösa ceremonier, som till exempel ashura, den stora sorgedagen då shiiter sörjer martyren Hussein som stupade i slaget vid Karbala år 680 e. Kr.

Ashura-dagen inträffade just den 11 oktober 2016. I länder där det finns både sunniter och shiiter är det vanligt förekommande med bombattacker mot ashura-ceremonier, framför allt mot de processioner man brukar ha. Samma dag som moskén i Malmö attackerades, dödades till exempel 14 shiamuslimer i ett bombdåd mot en shiitisk moské i Balkh i norra Afghanistan.

Islamiska staten (IS) tog på sig attacken mot moskén i Malmö, men det behöver inte betyda att den jihadistiska terrorgruppen är direkt inblandad. I det 51:a numret av IS officiella tidskrift al-Naba skriver man att lokalen var ett centrum för ”rafidha”, vägrarna på svenska, ett nedsättande ord som sunniextremister använder om shiamuslimer. De menar att shiiterna vägrade att erkänna de ledare, kalifer, som efterträdde profeten Muhammed. IS-ledaren kallar sig kalif.

Den gripne jihadisten är en syrisk man i 30-årsåldern. Han kom till Sverige för att söka asyl under migrationshaveriet hösten 2015. Den 14 oktober, tre dagar efter brandattacken, beviljades han treårigt uppehållstillstånd. Han är väl en av många sunnitiska extremister som vantrivs i Syrien inte för att det är en diktatur, utan för att man inte förtrycker shiiter och kristna och inte tillämpar sharialagarna tillräckligt hårt. Man undrar hur han kommer att trivas i Sverige.

Vad händer i Malmö? Även en kristen gudstjänstlokal, S:t Pauli kyrka, har attackerats. Det fick dock väldigt liten uppmärksamhet i mainstreammedierna. Den 27 juni i år gick en man till attack mot S:t Pauli kyrka i Malmö. När polispatrullen kom in höll han på att slå sönder saker och skrek ”Allahu akbar!”. Han ska ha varit klädd i ”arabiska kläder”.

”Han var fullständigt galen och gick till attack mot poliserna med träpåk. Han greps efter visst tumult och tumultet har fortsatt här inne på polisstationen”, sade Mats Attin på kriminaljouren i Malmö till Sydsvenskan.

Lars Förstell, presstalesman på Malmöpolisen, gav ytterligare förklaringar till 24Malmö.se. Mannen var ”ilsken och hade synpunkter på religionen som utövas i kyrkan”.

Vi vet att det finns ett problem med kristofobi bland vissa muslimer. I islamiska länder bortrövas, våldtas och dödas kristna hela tiden. Men denna ”fobi” har nu kommit till Europa. Den jihadistiska slakten av prästen Jacques Hamel i Frankrike den 26 juli borde tjäna som en väckarklocka.

Men extremisternas hat riktas alltså också mot shiamuslimer. Jag skulle våga påstå att för de jihadistiska grupperna i Syrien och Irak är shiiter och alawiter huvudfienderna. Deras mål är att införa ett rent, sunnitiskt styre. Vi vet att mer än tre hundra sunnimuslimer har rest från Sverige för att ansluta sig till detta heliga krig mot kättarna. Det är inte omöjligt att de fortsätter kriget när de kommer tillbaka. I så fall har vi fler brandattacker mot shiamoskéer, eller ännu värre saker, att vänta. I mars 2012 attackerades en shiitisk moské i Belgien av en sunnitisk extremist som var upphetsad över situationen i Syrien. Han tände på och vevade med en yxa. Imamen dödades.

I väst sprids hatet mot shiamuslimer via nätet och arabiska satellittevekanaler, men också från moskéer. Jag har själv varit med i Uppsalamoskén när imamen hetsat mot shiamuslimer och kallat dem ”smutsiga avgudadyrkare”. Abo Raad, som uttryckt sympatier för terrorgruppen Islamiska staten (IS), predikar och håller i studiecirklar i Uppsalamoskén. IS hatar shiamuslimer och slaktar dem varhelst de finner dem. I Saudiarabien, en regim som är ganska lik kalifatet i Syrien och Irak, talar tv-predikanter om shiiter som en cancer som måste utrotas och att deras kvinnor och barn ska tas som slavar. Det sägs att deras moskéer måste brännas ner. Attackerna mot den shiitiska minoriteten ökar islamvärlden med skjutningar, våldtäkter, självmordsbombningar och halshuggningar.

I maj 2012 filmade Uppdrag granskning med dold kamera i Uppsalamoskén. En av moskéns mera omtyckta predikanter, den i Saudiarabien utbildade Abdul Wadud, gav då en misshandlad kvinna rådet att be sin man om förlåtelse. Hon skulle absolut inte kontakta polisen.

I föreläsningen ”Sanningen om shia” på YouTube kan man höra Abdul Wadud dela med sig av sin syn på dessa ”rafidha”, eller vägrare som de kallas. Han förklarar att shiaislam uppstått genom en judisk konspiration. Det var en jude som låtsades vara muslim som hittade på shiiismen eftersom han ville förstöra islam inifrån. Föreläsaren tar sedan upp vad han menar är likheter mellan shiism och judisk tro. Judarna och andra otrogna kan inte förstöra islam från utsidan, säger han, därför utger de sig för att vara muslimer.

Föreläsaren säger vidare att shiamuslimerna är farliga och att man som rättrogen sunnit inte får gifta sig med dem, inte äta deras kött och inte ens prata med dem. Han kallar dem ”smuts”! Då den här typen av åsikter sprids av både utländska och svenska imamer är det inte så förvånande att en shiitisk bönelokal utsätts för attentat.

8 thoughts on “Det sekteristiska kriget i islam kommer till Malmö

  1. p2185 skriver:

    Jag gissar att den ovan omtalade 30-årige syriern som bombade i Malmö fått sitt straff inkl indraget uppehållstillstånd och utvisats? Eller har en av socialförvaltningen tillsatt terapigrupp tagit hand om fallet?
    Min kristna, från Syrien inflyttade frisör, frågar mig vid närapå varje besök ”hur kan vi (obs!) tillåta att vi kristna som flytt till Sverige från muslimskt förtryck ska kunna fortsätta förtryckas i Sverige?”

    Liked by 5 people

  2. Min Strand på ett vykort. skriver:

    Här på bloggen skrev Patrik om hur dåliga vi är på att debattera och att det saknas ett bildat samtal, och i synnerhet ett där folk har olika åsikt. Detta är sant, detta är dåligt. Det som är bra dock är att vi inte vill slå ihjäl varandra. Det verkar vara den logiska slutsatsen som islam alltid landar i, gör som jag annars vill jag döda dig. Detta är det enda skäl som behövs för att verka för att islam måste ut ur Europa, vi kan se hur vår samhällsdebatt, den som ändå finns, blir allt hätskare, jag tror personligen att det som ligger och glöder i mitten på våra skiljaktigheter, det är islam. SD säger som det är och det går inte ihop med allas lika värde. Våra ungdomar håller på att få en uppfostran jag tror inte många är medvetna om, har man muslimer i klassen så förråas samtalet och det är de som skall ta över en gång. Vi har höga samhällsföreträderare som börjat tala om brunråttor, dagstidningar som avbildar partiledare som kackerlackor. Råttor och kackerlackor dödas, vi rör oss med snabba steg mot en situation likt den i mellanöstern, det är elfte timmen om civiliserade krafter skall segra, etablerad media kunde ju börja med att börja debattera med de civiliserade motkrafter som finns, likt Omar eller Patrik. Gör man inte detta tycker jag det verkar uppenbart att våldet kommer att segra som lösningsmetod, även här. Gör som jag, och tyck som jag, annars vill jag döda dig.

    Liked by 6 people

    • Bamse skriver:

      Ett tillägg. Innan jag sade upp min mångåriga prenumeration på DN, minns jag en politisk teckning av Bard. Den föreställde Sannfinnländarnas ledare bakifrån med en råttsvans (!) som stack ut under rocken. Så avbildar man inte en demokratiskt vald politiker i ett grannland. Helt nyligen fick DN kritik av Israel för Bards teckning av Nethanjahu och Trumph som bars fram i bärstol av KKK m. fl. Ack ja.

      Liked by 2 people

  3. Rutger skriver:

    Vi har ju en lag om religionsfrihet i vårt land som dessa religiösa våldsverkare kan gömma sig bakom. Behöver vi en lag om religionsfrihet? Vi har ju yttrandefrihet, mötesfrihet och föreningsfrihet. Vi tycks klara oss bra utan att ha en lag om ideologifrihet. Ta gärna upp frågan någon gång om vi verkligen behöver en lag om religionsfrihet. Att vi har en sådan lag får väl ses som en historisk artefakt när vissa religioner tidigare var förbjudna och sedan blev tillåtna.

    Varför är det då så viktigt att garantera just religionsfrihet? Är det för att det finns så många knepiga idéer i religioner, i dessa idésamlingar? Genom denna lag och DO skyddas och fridlyses vissa avvikande beteenden vilka är störande för andra. Westerholm har ju tagit upp detta i samband med hygienföreskrifter på Karolinska. Här finns det ju ett missbruk av denna lag om religionsfrihet. Denna lag innebär ju också i förlängningen frihet från religion och bör det då inte också innebära frihet från att behöva utsättas för dessa förmedeltida regler och förhållningssätt. Med hjälp av denna lag och DO blir man tvungen att ta hänsyn till förmedeltida lagar/regler istället för att formulera regler som ska garantera minsta möjliga smittspridning utan hänsyn till kulturella/religiösa uppfattningar.
    Utan denna lag om religionsfrihet kanske DO inte behöver syssla med och försvara avvikande beteende. För mig får de gärna ha ett knepigt beteende bara jag slippar att utsättas för det.

    Gilla

  4. En normbrytande kropp skriver:

    Vi bör nu inleda diskussionen om repatriering av de migranter som inte slagit djupa rötter i Sverige och som inte har skyddsbehov.

    I t ex. Somalia planeras val och om migranter från Somalia kan resa till hemlandet på semester har jag svårt att se att de har fortsatt behov av skydd i Sverige. Om Sverige sedan kan bidra till deras återetablering genom bidrag som utbetalas i hemlandet motsvarande 10 årslöner där, bör de humanitära kraven kunna anses uppfyllda. De kan då också förhoppningsvis bidra med kunskaper som är till nytta när hemlandet ska återuppbyggas.

    Gilla

  5. Bo Divander skriver:

    Orsaken till den avvaktande attityden hos svenska myndigheter och många opinionsbildare, är dels att de inte läst Koranen och därför tror att de sunnitiska extremisterna är avvikare från det ”riktiga” islam. Och dels att de inte tycks förstå att det finns grundläggande skillnader mellan t ex buddhism och kristendom på ena sidan och islam på den andra sidan. Vad gäller inställningen till användande av våld. Visst, det finns buddhistiska munkar som angriper muslimer på sina håll. Och visst, det finns kristna grupper som Herrens armé i Afrika som utövar våld mot muslimer. Men dessa grupper BRYTER mot den egna religionens ideologi! Muslimska fundamentalister däremot agerar utifrån texter i Koranen, alltså i ENLIGHET med den egna religionens ideologi. Det här förhållandet tycks företrädare för Svenska kyrkans ledning, olika vänsterdebattörer och en del feminister, vara okunniga om. Eller ännu värre, vara medvetna om, men välja att bortse ifrån. Båda alternativen är mycket beklagliga, därför att de leder till relativism ”åh, ja, det finns extremister inom alla religioner”. Ja, det finns extremister inom buddhismen och kristendomen, men inom islam är problemet fundamentalism. Alltså en strävan efter återgång till det ursprungliga islam. Ibland IS-sympatisörerna hatar man tendenser mot religiös liberalism och en mer problematiserande läsning av Koranen. Det här är ju ett faktum som borde oroa alla opinionsbildare i Sverige, eftersom det påverkar, inte minst unga människor.

    Gilla

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s