Stening är inte extremt

mohamed omar

Mohamed Omar

I januari i år framkom det vid en inspektion att en islamisk skola i London bland sina läroböcker hade vissa som förordade stening som straff för äktenskapsbrytare. I pressen beskrevs detta som ett uttryck för islamisk extremism.

Den typiske västerlänningen tycker att stening är något barbariskt och förskräckligt. Därför har vi svårt att föreställa oss att stening är en tämligen normal uppfattning bland muslimer. Den typiske västerlänningen och den typiske muslimen har olika uppfattningar.

När vi hör talas om en imam som försvarar stening är vår första reaktion att detta måste vara en extremist. En taliban av något slag. Kanske en anhängare av Islamiska staten (IS). Men så är det inte. De allra flesta av världens imamer ser stening som ett helt naturligt inslag i den islamiska lagen. Det är inget extremt i deras ögon.

En opinionsundersökning som utfördes av Pew Research Center år 2013 fann att 86 procent av muslimerna i Pakistan stödde stening, liksom 84 procent i Afghanistan, 81 procent av palestinierna, 80 procent av egyptierna, 65 procent av jordanierna och 57 procent av irakierna. Detta är alltså hela befolkningen, varav majoriteten är lekmän. Tittar man bara på de religiösa ledarna torde siffrorna vara högre.

Nu är det inte alla muslimer som är särskilt religiösa. En del bryr sig inte om religion och går sällan eller aldrig till moskén. Men generellt sett är muslimer mer religiösa än västerlänningar. Betydligt fler tar religion på allvar.

Inte alla imamer är sugna på att steningsstraffet ska tillämpas. De kanske egentligen inte gillar det och försöker hitta alla möjliga bortförklaringar för att slippa tillämpa det. Men de kan inte säga öppet att stening är barbariskt och avskyvärt. På sin höjd kan de säga att det inte ska tillämpas idag på grund av den ena eller andra orsaken. En del tiger för att undvika frågan.

Varför kan de inte säga att stening är förfärligt? Av den enkla anledningen att profeten Muhammed enligt texter som mainstream-muslimer, både sunniter och shiiter, ser som äkta och sanna, dömde människor till stening. Muhammed var ju inte bara en predikant utan även en domare, härskare och fältherre.

Säger man att stening är barbariskt, säger man alltså indirekt att profeten Muhammed var en barbar. Och det är värre en hädelse. Att påstå något sådant om Muhammed är enligt de flesta teologer att lämna islam. Man blir otrogen. Det är heller inte lätt att säga att texterna om Muhammeds steningar är falska. Då ger man sig ut på farligt vatten. Man får brottas med en rad nya frågor: På vilka grunder diskvalificerar du texten? Vilka andra texter är falska? Texterna om stening finns i de samlingar med Muhammeds yttranden som anses ha den högsta statusen och trovärdigheten.

Den samvetsömme muslim som vill vara trogen profeten Muhammeds läror befinner sig onekligen i ett dilemma. Ska han eller hon följa sitt samvete eller sin religion? Samvetet säger att stening är fruktansvärt men religionens texter att det är okej. Jag skriver detta för att försöka ge ett hum om hur besvärligt det är att reformera islam och hur besvärligt muslimer har det som försöker vara både goda muslimer och goda människor.

För religion är inte något man bara kan byta som ett par strumpor. Den sitter djupt och de flesta muslimer är stolta över sin religion, sin kultur och sin historia. Därför väljer många muslimer att bara strunta i sådana dilemman. Att låtsas som om de inte finns och bara fortsätta leva sina liv utan att egentligen ta ställning. Jag klandrar dem inte. Men de intellektuella måste ta tag i det här.

En som försöker är den brittiske före detta islamisten Maajid Nawaz. Jag är osäker på hur bra han har lyckats, men han har åtminstone hjälpt till att lyfta fram frågorna i ljuset. Han deltar ofta i olika debattprogram där han med sina islamkunskaper på ett skickligt sätt kan avslöja hycklande och trixande muslimska ledare.

I juni 2014 debatterade Nawaz med en rektor för en islamisk skola på BBC:s program Newsnight. Han frågade om rektorn kunde fördöma stening. Det kunde han inte. Han svarade istället: ”Det är en komplicerad fråga”. Och det är sant. Det är en komplicerad fråga för den som både vill vara human och anständig och trogen profeten Muhammeds undervisning. Då går det inte bara att rakt av fördöma stening.

Och denna rektor var ingen taliban eller primitiv grottmänniska. Han var en bildad man med mjuk framtoning. Men han var troende. Han trodde att Muhammed var Guds sändebud. Och Muhammed lät stena kvinnor.

38 reaktioner på ”Stening är inte extremt

  1. Hortensia skriver:

    Ja, Mohamed Omar, vi kan ju knappast räkna med att svenska synpunkter ska tillmätas speciellt stor betydelse i resten av världen, men här hemma borde det vara självklart att all religions- och annan hobbyutövning definitivt ska vara human och anständig mot ”nästan”.

    En våldsbejakande, religiös-politisk övertygelse borde, i anständighetens namn, aldrig någonsin kunna tillåtas att genomsyra ”utbildning” – varken för barn eller vuxna – i ett civiliserat land, som Sverige. Stäng alla muslimska ”fri-från-bildnings-skolor” och suspekta moskéer nu!

    Oavsett om eländet finansieras via saudiska oljepengar, eller svenska skattsedlar, finns det inget försvar för att negligera problemet med – mer eller mindre troende – muslimers ”dilemma” i valet mellan medeltida sharia-hitte-på, eller vår samtida, sekulära, svenska lagstiftning.

    Med den kännedom vi numera har om islam och dess anhängare, vore det rimligt att undandra denna våldsamma, föraktfulla, världsomspännande, politiska kraft dess religionsfrihetliga skydd och bekämpa den likt all annan extremism, som utgör ett reellt hot mot vår västerländska livsstil.

    Gillad av 8 personer

  2. Daniel Johannisson skriver:

    Bra och intressant text, det folk inte förstår när det gäller religiös extremism eller som du skriver vanliga ”mainstream religiösa” är ju att problemet är ju egentligen inte deras åsikter utan tron i sig.

    Man behöver ju inte tycka det är kul eller att det känns bra att hänga homosexuella eller stena ett våldäktsoffer men man tror att så vill Gud ha det!

    Ens egna personliga åsikter och värderingar är ju helt ovidkommande för den allsmäktige skaparen vet ju givetvis bättre.

    Detta gör ju att det inte går att ”bekämpa” religiös galenskap likt vi jobbar mot nazism eller andra våldsideologier. Är bara de teologiskt kunniga som måste reformera och förändra. Problemet med just islam tillskilnad från t.ex kristendom så är ju Koranen utan omsvep Guds ord som dom blev sagda till Mohammed och blir ju inte som Bibeln lika öppet för andra tolkningar.

    Gillad av 1 person

    • pllay skriver:

      Varför inte bara acceptera att demokrati och islamism inte kan samexistera?
      Vi ger dessa imamer valet mellan att bekänna sig till den våldsförhärligande ideologi de företräder eller lojalitet mot vår sekulära lag.
      Lev och låt leva. Grundbulten i en humanitär civilisation, Islam står i motsats till detta.
      De gör sig skyldiga till uppmaning till brott, de kan utan problem åtalas, dömas och utvisas.
      Problemet existerar egentligen inte, vi i Sverige väljer om vi vill försvara demokratin eller om vi tillåter totalitära läror att dominera svenskt samhälle och territorium.
      Dessa 2 ideologier står i motsatsförhållande till varandra, vi väljer väg.

      Gillad av 6 personer

      • OM (@otmeahij) skriver:

        Arne F Jaderfs: Vi behöver stödja de muslimer som, likt Maajid Nawaz, försöker driva islam i sekulär riktning. Tyvärr för de en livsfarlig kamp i brant uppförsbacke, vilket förklarar att de inte är så många som man skulle önska.

        Gilla

  3. Sture skriver:

    Det skulle nog inte fungera alls, eftersom detta att ”vara fri från synd” inte finns i Islam. När Jesus tog upp den frasen så visste han att det i Gamla Testamentet stod att den som dödar en annan människa utan att själv vara fri från synd kommer att straffas lika hårt av Gud. Så när Jesus yttrade dessa ord så visste de kringvarande, dömande skriftlärda att Gud kände till deras synder, Och folket som också stod runtomkring kände också till många av dem. Därför droppade de av en efter en. Och Jesus blev kvar med kvinnan och yttrade orden: ”synda icke mer”.

    Gillad av 1 person

  4. Lennart Bengtsson skriver:

    Hur orimligt det verkar så har jag ännu inte sett att stening och korsfästelser har blivit utslängda ur den svenska åsiktskorridoren men däremot slänger man ut människor som uttalar sig kritiskt mot personer som i sin religion försvarar stening, korsfästelser och barnäktenskap.

    Gillad av 4 personer

  5. arne f jaderfs skriver:

    Ja vi får tacka Omar för att han oförtrutet fortsätter att botanisera bland islams vansinnigheter.
    Det jag vänder mig emot det är att jag tror att många på denna blogg helt enkelt saknar fantasi nog att ta in vad han faktiskt skriver. Vad är det våldsammaste skeende någon sett på denna blogg? En Mike Tyson knockout? Inte ens det? Jag undviker alla de videos med halshuggningar etc som florerar för jag behöver inte det som bränsle. Jag tror dock att ett stort antal skribenter här inte kan ta in vilken ondska som ligger i utövandet av islam. Jaja stening på skola i London,jaha de är ju oacceptabelt.. jag tror inte många på denna blogg kan ta in scenen med en kvinna nedgrävd till midjan, någon som plockat ihop stenar, någon som knackat dörr för att samla kastarmar, någon som tagit sin spade för att gräva och sedan ett antal människor som kastar stenar mot en värnlös kvinna för att långsamt döda henne.

    Jag har till exempel i Malmö för 30 år sedan sett ett invandrargäng sparka en ensam svensk i huvudet som redan låg ner, antagligen medvetslös. Ljudet fick det att vända sig i magen. De sprang skrattande därifrån. 30 år sedan, hur är det att vara ung idag?

    Många på denna blogg läser Omar och går vidare till att diskutera problemet med antalet lägenheter som om det är relevant, som om det på något sätt kommer i närheten av de företeelser som Omar pekar på. Omar skriver men jag tror inte svenskar har förmågan att förstå, varken intellektuellt eller känslomässigt, det är för långt ifrån vår föreställningsvärld.
    Att få lov att packa kassar på ICA kommer inte hindra unga muslimer från att radikaliseras.

    Det enda som hjälper det är att minska antalet muslimer, araber och afrikaner i Sverige.

    Gillad av 8 personer

  6. Arne Plahn skriver:

    Märkligt att det skulle vara ett problem för muslimerna då det inte är det för de kristna eller för judarna. Korsfästning var nog så etablerat som straff på den tiden men ingen, varken kristen eller judisk har mig veterligen uttryckt eller visat att det skulle vara problem att betrakta korsfästning som barbariskt idag, även om man är starkt troende! Muslimer som inte kan inse att stening inte hör hemma i ett modernt västerländsk samhälle och inte kan anpassa sig till det samhälle de vill bo i borde söka sig till ett annat muslimskt land. Jag tror det finns över 50 stycken och det är bara ett fåtal som krigar!

    Gillad av 5 personer

    • arne f jaderfs skriver:

      Peka gärna på ett välfungerande muslimskt land du skulle vilja bo i. Det var ett problem för de kristna, det tog många hundra år av upplysning för att nå dit vi nått idag. Varför är det märkligt, endast en ateist är oförmögen att förstå religionens kraft, din fråga springer ur att du tror att religiösa sanningar är underordnade de sekulära, egentligen. De är de inte för de religiösa.

      Det är ett testamente till Muhammeds genialitet att kunna skapa en kunskapsfientlig religion som lyckas överleva även i våra upplysta facebook-tider. Det är naturligtvis för att religionen erbjuder något som materialismen och ateismen har svårt att göra, religionen rinner ner i de sprickor vårt andefattiga samhälle skapat, inga låglönejobb kommer att ändra på detta. Sverige som samhälle har fler sprickor än något annat västland, det är ingen tillfällighet att det är vi som tar emot flest muslimer.

      En väsentlig drivkraft för islam är att denna religion kräver ett motsatsförhållande till något annat, liksom andra dogmer. Vi är det motsatsförhållande islam behöver.

      Gillad av 4 personer

      • Sixten Johansson skriver:

        Exakt! För att ha en chans att stå emot islam och påverka de påverkningsbara så måste vi göra vårt samhälle mycket mindre fjolligt och andefattigt och skapa starka och tydliga motrörelser, gärna både religiösa väckelser och sekulära förbilder. Som Sverige i dag ser ut är det en utopi, men det är ändå meningsfullt att arbeta i den riktningen.

        Gillad av 2 personer

  7. Jonas skriver:

    När man läser din text kan man tro att muslimska länder tillämpar stening i mycket hög utsträckning. En sak att imamer och rättslärda inte kan kritisera stening – men det betyder inte att de anser att straffet faktiskt ska tillämpas.

    Gilla

  8. asiktenmin skriver:

    Med tanke på aningslösheten och slapphet i försvaret av våra seder normer och tankesätt, upplever jag en annalkande katastrof i samhällsutvecklingen. Att ledande politiker inte tydligt står upp för vad vi har, och konfrontera vad som vid varje objektiv betraktelse från vår utgångspunkt är barbari och förstörelse av våra samhällen, är förödande. Att som flera Östeuropeiska länder vägra ta emot muslimska flyktingar upplever jag som nödvändig hållning enligt försiktighetsprincipen. Har islam fått fäste i landet finns ingen återvändo, vårt samhälle som vi har känt det kommer över tid att erodera till oigenkännlighet. Mohamed Omar har övertygat mig, Islam passar inte i ett modernt samhälle.

    Gillad av 2 personer

  9. Alexander Zetterberg skriver:

    Som alltid en utmärkt artikel av Mohamed Omar, fantastiskt vilka skribenter som blommar ut nu när åsiktskorridorens väggar rämnat!

    Instämmer i att islam och dess företrädare står inför en svår, ja omöjlig, uppgift. Hur skall man finna en väg som möjliggör för muslimer att bibehålla sin religiösa tro och samtidigt bli en del av vår moderna västerländska toleranta civilisationen. Maajid Nawaz, Ayaan Hirsi Ali, Irshad Manji och andra pläderar för en tolerant form av islam, förenlig med livet i dagens samhälle – men dom kommer inte lyckas.

    Kristendom, judendom, hinduism, jainism, buddhism och praktiskt taget alla moderna religioner är tillräckligt fredliga och lösa i konturerna för att anpassas till ett modernt sekulärt samhälle. Dessa religioner kommer leva vidare i någon form.

    Totalitära, dogmatiska, intoleranta ideologier saknar denna flexibilitet och därför kommer islam gå under – och det kan gå fort…

    Om trettio år tror jag få betraktar sig som muslimer, och islam kommer då ha gjort sällskap med nordiska och grekiska gudar och alla andra historiska religioner som haft sin tid och försvunnit.

    Kaoset i mellanöstern och i nästan alla muslimska länder borde inte förvåna. Det vi bevittnar är en världsreligions dödskamp!

    Gillad av 1 person

    • arne f jaderfs skriver:

      Jag hoppas du har rätt men tro det inte och tror att du som svensk är ytterligt dålig på att bedöma sannolikheten i ditt scenario. Jag är heller inte villig att riskera mina barns framtid på en chansning att du har rätt. 30 år.. kanske om Putin får fria händer.

      Gillad av 4 personer

  10. Arne Weinz skriver:

    Ingen tvekan om att du är mitt i prick! Det är litet intressant att Bibeln, särskilt GT, innehåller massor av ondska och brutalitet som kan mäta sig med Koranens. Trots att det är guds ord så har kristenheten (och även judarna) för länge sedan slutat att bränna kättare bål, att tortera avfällingar, förneka vetenskapens framsteg etc. Nu börjar ju t o m Vatikanen acceptera att det finns dödliga sjukdomar som sprids via ”kärlek”, som människor måste skydda sig mot. Varför har den kristna världen kunnat gå vidare, medan den muslimska fastnat i hat, våld och ondska? Mohamed Omar, det skulle vara intressant om du som fritänkande muslim kunde blogga om detta. Det kanske du redan gjort, v v skicka länken i så fall.

    Gillad av 2 personer

    • Kim skriver:

      De kristna kan bortse från brutaliteten i GT, eftersom Gud har försett dem med ett nytt förbund (Nya Testamentet), som ersätter det gamla. Och enligt NT ska man som bekant älska sin nästa som sig själv, vända andra kinden till o.s.v. Tyvärr saknas en sådan utväg inom islam.

      Gillad av 1 person

      • Arne Weinz skriver:

        Aha, är det så enkelt? Jag som trodde att även NT innehåller en del avskyvärda saker och jag trodde att även GT ingår som en grundsten i kristendomen? Men vad vet jag som inte är särskilt bibellärd?
        Tänk om någon ny islamsk profet uppenbarar sig och skriver något trevligt, då är ju problemet löst! Fast det är nog inte så enkelt ändå…

        Gilla

  11. Aha skriver:

    Om nu stening inte är extremt för muslimer så undrar man om det inte är hög tid att vänstern tar avstånd från Islam. De rättänkande i Sverige år 2016 umgås alltså med och försvarar en religiös ideologi där många utövare inte tar avstånd från stening. Detta inkluderar också moderaterna som till år 2014 hade en Islamist som riksdagsman. Observera nu att dessa, vänstern och moderaterna i ohelig allians, anklagar en tredje parti för rasism, främlingsfientlighet samt för nazistanstrykning och så umgås man själv i nutid med en rörelse som konkret uppfyller dessa kriterier. Islam är teologiska rasister, är fientliga till de som inte är muslimer, är nazister på så sätt att de är totalitära. ”Man röstar bara fram Islam en gång”.

    Det sorgliga i sammanhanget är att media låter vänstern, inkluderar sossarna, komma undan med sin Islamflirt.

    Gillad av 2 personer

    • arne f jaderfs skriver:

      Jans inlägg är för mig ett exempel på att kunskaper (nåja) inte går hand i hand med analysförmåga. Detta är ett av de felaktiga argument som används om och om igen.

      Ett förslag kunde vara att föra ett kartotek över felaktiga liknelser som indoktrinerat och indoktrinerande folk använder sig av.

      Gillad av 1 person

  12. UlfH skriver:

    Stening fanns ju på Jesus tid, Alltså före Islam fanns till. Vid ett tillfälle blev Jesus varnad för att man skulle stena honom. Då fanns ju inte kristendomen.
    Eftersom Nya Testamentet i mycket är skrivit med ett symboliskt spår, så anser jag att stening handlar om att fördöma en människa.

    Gilla

  13. Hovs--hallar skriver:

    Och kom ihåg att islamsk lag, ”sharia”, anses stå över våra sekulära lagar av häften av Sveriges muslimer…
    Det finns även ett omfattande stöd för IS bland muslimer i Sverige.

    Våra makthavare borde aldrig ha släppt in muslimer i vårt land.

    Gillad av 1 person

  14. nisse skriver:

    I mars 2012 misshandlade den unge syriske asylinvandraren Diar Mahmoud och hans afghanska invandrarkompisar 61-årige sjukpensionären Carl-Eric Cedvander grovt på Kortedala torg i Göteborg. Han fick bland annat huvudet insparkat med resultat att han låg länge i koma, drabbades av hjärnskador och förlorade synen på ett öga. Bara två i gänget dömdes och dessutom till några veckors trädgårdsarbete – de övriga fick i stället skadestånd av staten. Nu står Mahmoud åtalad för nya grova brott, och det är heller inte första gången efter domen för misshandeln av Cedvander.

    Orsaken till att gänget nästan misshandlade ihjäl Carl-Eric Cedvander var att han sa åt dem att sluta trakassera hans hund utanför butiken. Denna tillsägelse ansåg gänget var så kränkande att de brutalt slog ned Carl-Eric och sedan besinningslöst fortsatte att sparka honom när han rasat ihop medvetslös. Efter dådet beskrev Mahmoud och hans kompisar misshandeln som en “en cool grej” och i rättegången satt han och hans medåtalade kumpan och flinade och skickade statusuppdateringar till sociala medier där de fick beröm från invandrarkompisarna.

    q
    Trots att det fanns bra vittnesmål som band hela gänget till misshandeln dömdes Mahmoud och en till för misshandeln. Den milda påföljden – om den ens kan kallas för påföljd – på några veckors trädgårdsarbete uppmärksammades och kritiserades hårt av de flesta juridiska bedömare och än mer av det svenska folket. Reaktionerna blev inte mildare av två av de personer som borde ha dömts för misshandeln i stället fick rejäla skadestånd på 36.000 kronor vardera – detta samtidigt som Carl-Erics Cedvanders skadestånd sänktes i högre instans till ett belopp som var lägre än vad Mahmouds två häktade misstänkta medkumpaner fick ut.

    När Diar Mahmoud avtjänat sitt “straff” återgick han omedelbart till sin brottsliga bana. 2014 adömdes han för narkotikabrott och fick som påföljd även denna gång utföra några veckors trädgårdsarbete. Förbluffande nog avskräckte ett så hårt straff inte Mahmoud för att återigen återfalla till brott. Nu är Mahmoud misstänkt för att tillsammans med tre invandrarkompisar ha försökt skjuta ihjäl en 21-årig man utanför Blå stället i Angered i augusti. Man lyckades inte ta död på offret men han skadades allvarligt och är nu förlamad i båda benen.

    Mahmoud har nu anlitat samma advokat som vid rättegången för misshandeln av Carl-Eric Cedvander. Man ska därför inte utesluta att Mahmoud, om han överhuvudtaget fälls, återigen döms till ett antal veckors trädgårdsarbete. Bengt Söderlund, initiativtagare till en insamling till förmån för Carl-Eric Cedvander, är inte förvånad över att invandrarungdomar från det brottet återigen figurerar i grova brottssammanhang:

    – De skulle ha tagit tag i de här killarna tidigare och gett dem ett bra straff. Då hade det här kanske aldrig hänt.j

    Gillad av 3 personer

    • Hortensia skriver:

      Vi har inte råd att låta sådana vämjeliga varelser vara kvar i landet. Inget de har ”flytt” ifrån kan rimligtvis vara värre än den skräck, smärta och misstro till rättssystemet de – utan att skämmas – har orsakat under sin relativt korta tid i Sverige.

      Fullkomligt horribelt att befintliga och potentiella offer i Sverige ska behöva utsättas för någon som helst kontakt med dessa dysfunktionella ynglingar – eller tvingas betala en enda krona till för deras uppehälle och vildsinta framfart i samhället, tycker jag.

      Gilla

  15. John Nilsson skriver:

    I anslutning till det sagda:

    ”To escape responsibility for violence we imagine it is enough to pledge never to be the first to do violence. But no one ever sees himself as casting the first stone. Even the most violent persons believe that they are always reacting to a violence committed in the first instance by someone else.”

    (René Girard, The One by Whom Scandal Comes)

    ”There is no culture without a tomb and no tomb without a culture; in the end the tomb is the first and only cultural symbol. The above-ground tomb does not have to be invented. It is the pile of stones in which the victim of the unanimous stoning is buried. It is the first pyramid.”

    (Rene Girard, Things Hidden Since the Foundation of the World)

    ”In a truly global world, the renunciation of violent reprisal is bound to become, in a more and more obvious way, the indispensable condition of our survival.”

    (René Girard, The One by Whom Scandal Comes)

    (Från goodreads.com och wikiquote).

    Gilla

  16. janne skriver:

    Lägg ner, dödsstraff är inte förenligt med våra samhällen idag. Att utvecklas som människa idag gör att babariska metoder att döda medmänniskor hoppas jag försvinner i bruset av all dålig hollywoodindustri som genomsyrar samhället.
    /janne

    Gilla

  17. Marina Stagh skriver:

    Ingenstans i Koranen förespråkas stening av otrogna kvinnor. Punkt. Det finns angivna piskstraff för män och kvinnor lika. Lika obsoleta som öga för öga och tand för tand i Gamla Testamentet. Alla religioner förespråkar tvåsamhet och trohet, men likväl händer det överallt i världen och i nästan alla familjer att att känslorna plötsligt dras till någon annan än den egna maken/makan. Det kan vara tillfälligt, en frestelse man motstår, eller ger efter för, eller en följd av partnerns totala brist på lyhördhet för ens egna behov, sjukliga misstänksamhet och kontrollbehov. Det är otroligt viktigt att ni som representerar islamiska församlingar tar tydligt avstånd från uråldriga sedvänjor son stening av kvinnor. Men jag förväntar mig mycket mer.

    Gillad av 1 person

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.