Dags för ytterligare en haverirapport

Johanna 3

Johanna Andersson

En av de bloggare som följer militant islamism inom det svenska kulturområdet är socialdemokraten Torbjörn Jerlerup. I ett av många tänkvärda inlägg skriver han om hur svenska IS-anhängare försvarar och argumenterar för slaveri. År 2015! Jerlerup häpnar, naturligtvis, för han trodde detta tillhörde en för länge sedan passerad tidsålder. Men, konstaterar han:

Så sitter jag här i min soffa och inser att jag hade fel, fan så fel. Plötsligt växer det fram en svensk politisk rörelse mitt framför mina ögon, stödd av lika många som stödjer nazismen, som vill återinföra slaveriet igen.

Nu finns det väl inte så många nazister i Sverige, så man ska kanske tolka Jerlerup som att också de slaveriförsvarande jihadisterna är få. Men ändå har det framförts många varningar för en framväxande nazism de senaste åren. Svenska kyrkan har manifesterat mot nazism genom klockringningar för att störa olika torgmöten. Så om nazisterna är farliga trots att de är få borde jihadisterna också uppfattas vara farliga och föranleda en mängd aktiviteter bland annat i Svenska kyrkan.

Jerlerup citerar en kvinna som enligt hans uppgift är en skånsk jihadist med namnet Rasha Umm Khadija. Hon skriver på svenska men befinner sig i Raqqa i Syrien, ett område ockuperat av den islamiska staten IS. Jerlerup citerar från Umm Khadijas slaveridiskussion på Facebook, där hon kritiserar någon som har rest invändningar:

Sa du menar vi gor nagot som inte kommer fran quran och sunnah? Vem ska mata, kla och ta hand om dessa dottrar? Hur ska islam na dom? Anser du det vara battre att dom ar kvar hos yazidier eller andra? Ukhti, slavar har det battre an manga andra manniskor. Tro inte dom behandlas daligt.

Man kan, apropå detta inlägg, tänka sig att de yazidiska flickor som rövas bort från sina familjer för att säljas på auktion som sexslavar till IS-terrorister kan ha andra uppfattningar i denna fråga än den skånska jihadisten. Men Rasha Umm Khadija fortsätter oförskräckt att försvara slaveriet (för andra kvinnor, troligen vill hon själv inte utsättas för detta).

Jerlerup citerar också på sin blogg en debatt där en annan jihadist försvarar dödsstraff för kristna som inte övergår till islam. Samt för homosexulitet, naturligtvis.

Nå, detta är knappast några nyheter. Den som vill kan, för att ytterligare få belägg för IS bristfälliga människosyn, läsa i e-magasinet Dabiq nr 9, där en kvinna försvarar att andra kvinnor hålls som sexslavar av IS. Det hela kulminerar på sidan 44, där Michelle Obama prissätts utifrån prisbilden för sexslavar inom IS. Ytterligare kommentarer är svåra att formulera när argumentationen nått denna absoluta bottennivå.

Det hela borde dock föranleda en allvarlig och självkritisk svensk prövning. En kvinna, uppenbarligen uppvuxen i Sverige av språket att döma, men som frivilligt har begett sig till IS i Syrien, varifrån hon på nätet försvarar slaveri och övergrepp på minderåriga flickor, bör ge anledning till en haverikommission. Hon är uppvuxen med fruktstund, friluftsdagar och folktandvård men har alltså hamnat katastrofalt vid sidan av allt det den svenska skolan försökt förmedla. Hur gick det med värdegrundsarbetet, demokratin och respekten för alla människors lika värde? För att inte tala om jämställdheten och talet om alla individers frihet och rättigheter? Vad händer med Rasha Umm Khadija om hon kommer hem till Sverige igen? Ska hon också få förtur till bostad och sociala insatser eller måste hon först visa att hon varit militärt stridande? Eller inser vi att också förespråkandet av sexuellt slaveri och hennes internetspridda legitimerande av våldtäkter på andra folkgruppers barn också är en form av brott mot mänskligheten? I jämförelse hör kanske inte bara de sjunkande resultaten i Pisa-rapporteringen till den svenska skolans värsta misslyckanden.

https://ligator.wordpress.com/2015/06/01/is-och-argumenten-for-att-aterinfora-slaveriet/

https://ligator.files.wordpress.com/2015/05/isis-isil-islamic-state-magazine-issue9-they-plot-and-allah-plots-sex-slavery.pdf